Visa fullständig version : Testosterontråden
Testosteron är relevant för det vi håller på med. Det hänger också intimt ihop med beteenden och påverkar oss förmodligen mer än vi tror. Människan har trots allt kastrerat sin boskap och sina djur i åtminstone 8000 år av det skälet. Harvadforskaren Hooven beskriver också mängder av effekter av/ eller brist på testosteron. Från den säregna utvecklingen av äldre tiders kastratsångare och eunucker, till medicinska särlingar. Man har förstås experimenterat friskt genom åren på möss, apor och andra djur och det har sedan länge varit bortom allt rimligt tvivel att effekterna är betydande.
Idag står vi också inför fenomenet testosteronminskning bland män. Det har minskat successivt över årtiondena. Redan på 60-talet var värdena lägre än på 20-talet, och sedan 80-talet har det minskat snabbt. Det har spekulerats om orsakerna exempelvis rökning, övervikt och ålder. I en studie för något år sedan där man riktat in sig på unga män och justerat för dessa faktorer gick testosteronnivån från 605 ng/dL i början på tjugohundratalet till 451 ng/dL 2015/2016.
I den här tråden kan vi diskutera orsaker och konsekvenser.
Fredszky
2021-07-21, 10:14
Utan att vara så insatt i ämnet så tror jag på att det är mikroplaster från matbehållare, kläder, nerspolade p-piller, mediciner och en hel cocktail av annat "skit" i vårat dricksvatten som ställer till det för testosteronet.
Andra faktorer
Depressioner, fetma, stress, dålig sömn, porrberoende som leder till anhedoni och dysfunktionellt belöningsystem (lågt dopamin = lågt testo)
Lafayette
2021-07-21, 10:49
Simpandet.
Fredszky
2021-07-21, 11:19
Den här könsförvirringen, metrosexuella trenden, metooandet, transandet och allt annat liknande som propageras i samhället hjälper nog inte till testosteronproduktionen heller. Men det är ju bara något som vi sett de senaste 20 åren eller så. Den bakomliggande orsaken tror jag fortfarande är kemisk miljöpåverkan (som då alltså har bäddat för/lett till all denna nya könsförvirring).
Diomedea exulans
2021-07-21, 11:39
Om det finns kulturella faktorer bakom så tror jag den största är att män inte får lära sig att vara män. I jägar/samlar-samhällen har man manlighetsritualer med tillhörande förberedelser som får pojkarna att börja känna sig som män. Idag fortsätter folk bara vara barn tills de dör, i princip.
Många unga pojkar/barn/tonåringar verkar ha ganska dålig livsstil generellt numera också med stillasittande datorspelande på all fri tid.
Langster
2021-07-21, 12:20
Sevärt i sammanhanget tycker jag.
T5Pf6WMGngM
Langster
2021-07-21, 12:22
Om det finns kulturella faktorer bakom så tror jag den största är att män inte får lära sig att vara män. I jägar/samlar-samhällen har man manlighetsritualer med tillhörande förberedelser som får pojkarna att börja känna sig som män. Idag fortsätter folk bara vara barn tills de dör, i princip.
Man kan fortsätta att vara barn hela livet i dagens samhälle, men det är långt ifrån alla som väljer det.
Langster
2021-07-21, 12:25
Många unga pojkar/barn/tonåringar verkar ha ganska dålig livsstil generellt numera också med stillasittande datorspelande på all fri tid.
Och tidigare var det stillasittande rollspel, eller video, eller böcker… tur att det finns folk i förorten som leker cowboys iaf!
trädgårdsmöbel
2021-07-21, 12:25
Jag tror att kraven på den moderne mannen är så högt ställda att han avvecklar sin manlighet för att slippa dem.
En modern man har alla krav som tidigare generationers män haft fast utbyggda och högre ställda samt att han samtidigt skall kunna vara en kvinna. Det här för att ens nå en slags plus-minus-noll nivå i människovärde och inte vara dålig, toxisk, otillräcklig.
Så han avvecklar istället sin manlighet och strävar mot en kravlös tillvaro. Det avspeglas i testosteronnivån. En fjollig homosexuell man kan leva helt kravlöst och ändå ha ett människovärde, och det är dit strävan är.
tldr? Feminismens fel.
Man kan fortsätta att vara barn hela livet i dagens samhälle, men det är långt ifrån alla som väljer det.
Han projicerar nog sin egen livsstil på andra.
Diomedea exulans
2021-07-21, 12:52
Han projicerar nog sin egen livsstil på andra.
Skönt för er att ni slapp gå en hel dag utan att få in en känga om det.
Jag tror jag menar något annat än ni med att ”vara vuxen”. Jag menar inte att ha fast anställning, jag menar något mer svårförklarligt. En känsla man har inom sig.
Langster
2021-07-21, 14:06
Skönt för er att ni slapp gå en hel dag utan att få in en känga om det.
Jag tror jag menar något annat än ni med att ”vara vuxen”. Jag menar inte att ha fast anställning, jag menar något mer svårförklarligt. En känsla man har inom sig.
Det är exakt det jag menade också.
Väljer man lek och så lite ansvar som möjligt så uppnår man aldrig den känslan.
Langster
2021-07-21, 14:12
Kollade ni förresten på videon jag postade? Jag tror det är en myt att vi är mindre manliga nu.
Det är väl snarare så att folk, som Dio beskriver, nu kan välja att vara barn hela livet, eller välja att sitta inne och internetrunka hela livet. Men detta har inte mycket med testosteron att göra.
Dessa ”problem” skulle inte lösas av att pumpa i folk testo.
Lafayette
2021-07-21, 14:21
Enligt studier är väl testonivåerna lägre än vad de var förr?
Fredszky
2021-07-21, 14:37
Enligt studier är väl testonivåerna lägre än vad de var förr?
Ja.
Finns även påtagliga korrelationer:
https://i.ibb.co/LZmq25T/facts.jpg (https://imgbb.com/)
https://media1.tenor.com/images/ad30224a41cc30d21966f9c54aca12b8/tenor.gif?itemid=14149809
Lafayette
2021-07-21, 14:41
Hehe.
Läste visst inte andra stycket i startinlägget
Diomedea exulans
2021-07-21, 15:34
Det är exakt det jag menade också.
Väljer man lek och så lite ansvar som möjligt så uppnår man aldrig den känslan.
Jag tycker då inte det har räckt att jobba heltid, bo själv, betala alla räkningar och göra alla hushållssysslor osv för att få en sån känsla. Men du kanske ändå har rätt i sak, man kanske måste skruva upp det ett snäpp för att få till känslan. Ha något större mål man jobbar för. Familj, ”riktig” karriär eller liknande.
På stenåldern kände man sig nog sån genom att bara arbeta för sin överlevnad.
Och tidigare var det stillasittande rollspel, eller video, eller böcker… tur att det finns folk i förorten som leker cowboys iaf!
Oj men video och sånt kom väl på 80-talet? Jag tänkte mer jämfört med typ när min pappa växte upp på 50-talet.
Jag vet inte hur det jämförs med testo men genom 70 talet så var man ju ute efter skolan året runt i flera timmar och på rasterna vara det alltid någon sport man höll på med. Typ hockey fast med skor och man körde alltid hårt fram tills andra ringningen då man var tvungen att springa in till nästa lektion. Gymnastiken eller idrott var alltid någon sport, säkert var det stressigt mentalt för en del.
Det kanske ändrades successivt på 80 talet då.
Det är väl snarare så att folk, som Dio beskriver, nu kan välja att vara barn hela livet, eller välja att sitta inne och internetrunka hela livet. Men detta har inte mycket med testosteron att göra.
Dessa ”problem” skulle inte lösas av att pumpa i folk testo.
+1
Jag är den sista personen som skulle ifrågasätta om någon vill gå på testosteron, MEN det gör dig inte automatiskt till en bättre människa. I vissa fall gör det snarare det motsatta.
Skönt för er att ni slapp gå en hel dag utan att få in en känga om det
Ibland får man ta en för laget *hug*
Langster
2021-07-21, 16:25
Oj men video och sånt kom väl på 80-talet? Jag tänkte mer jämfört med typ när min pappa växte upp på 50-talet.
Jag vet inte hur det jämförs med testo men genom 70 talet så var man ju ute efter skolan året runt i flera timmar och på rasterna vara det alltid någon sport man höll på med. Typ hockey fast med skor och man körde alltid hårt fram tills andra ringningen då man var tvungen att springa in till nästa lektion. Gymnastiken eller idrott var alltid någon sport, säkert var det stressigt mentalt för en del.
Det kanske ändrades successivt på 80 talet då.
Jag menar mer att det alltid har funnits ungdomar som valt stillasittande intressen, som inte alls är intresserade av idrott.
Även om Hemi var ute flera timmar året runt så fanns det säkert några i hans klass som inte var det, utan satt hemma och samlade frimärken och läste böcker.
Så var det när jag växte upp iaf, de flesta av oss var hyfsat aktiva, men vissa märkte man knappt av, då de mest var hemma. Tror det är likadant nu.
Testot kan väl inte påverkas på annat vis än att tillföra det utifrån?
Har väl inget att göra med hur man lever sitt liv?
Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Vet inte om det är helt klarlagt men har för mig att tex övervikt, depression, vissa sjukdomar, vissa brister (zink) osv kan påverka testosteronnivåerna negativt. Men med reservation att det var längesen jag lyssnade på en föreläsning om det och att ny forskning säkert kan ha kommit.
skyffelmördarn
2021-07-21, 18:50
Om man testar sina nivåer, vad är det som säger att man inte ligger högt just bara den dagen? Eller hur funkar det
Finns även studier som länkar ens sociala status och testosteronnivåer.
Verkar mer rättframt för primater, att vara högre i hierarkin leder till högre testosteron och påverkar beteendet och tvärtom med tapp i social status.
Om man testar sina nivåer, vad är det som säger att man inte ligger högt just bara den dagen? Eller hur funkar det
Det är nog inget direkt svängande värde.
skyffelmördarn
2021-07-21, 19:32
Känner att jag har lite low-T ibland vissa dagar men det kanske är inbillning då.
Diomedea exulans
2021-07-21, 19:35
Känner att jag har lite low-T ibland vissa dagar men det kanske är inbillning då.
Att må dåligt i allmänhet borde la ge samma symptom som low-T.
Langster
2021-07-21, 19:39
Jag tror det kan diffa beroende på en mängd olika faktorer.
T.ex: Man ska mäta det på morgonen, då man ska ha som högst nivå, sen dalar det över dagen. Har man sovit kasst eller inte alls natten innan så kommer nivån troligtvis vara lägre än normalt. Sover man dåligt flera nätter i rad så kommer värdet vara ännu lägre.
Att vistas bland attraktiva damer gör att värdet stiger. Likaså stiger värdet i tävlingssammanhang av olika slag, t.ex av att spela datorspel online.
Sen kommer troligtvis inget av ovanstående att påverka så pass mycket att man hamnar väldigt långt ifrån ditt normala värde vid en mätning.
Men folk mäter ju för att få någon slags bekräftelse på hur manlig man är och då är det ju förstås viktigt att få ett så högt värde som möjligt, eftersom detta är den enda faktorn som bestämmer hur manlig man är och hur mycket muskler man kommer att kunna packa på sig. (Sista var ett skämt)
Armed Dingo
2021-07-21, 19:55
Allt tjat om att män skulle vara feminiserade och tvingade till det, kan ni ge något exempel på det? Jag har ingen aning om vad ni snackar om.
Brofessorn
2021-07-21, 19:59
Allt tjat om att män skulle vara feminiserade och tvingade till det, kan ni ge något exempel på det? Jag har ingen aning om vad ni snackar om.
Killgissar att den åsikten härstammar från någon typ av selektionsbias.
(1) Du är en soy boy och rör dig mer i soy boy-cirklar, vilket får dig att anta att det är såhär alla andra är.
(2) Du läser för mycket artiklar på nätet om transor, twinks, soy boys etc., och du tror att det representerar verkligheten.
Armed Dingo
2021-07-21, 20:03
Killgissar att den åsikten härstammar från någon typ av selektionsbias.
(1) Du är en soy boy och rör dig mer i soy boy-cirklar, vilket får dig att anta att det är såhär alla andra är.
(2) Du läser för mycket artiklar på nätet om transor, twinks, soy boys etc., och du tror att det representerar verkligheten.
Nej ge exempel på hur du blivit feminiserad. Inte på kärringar som vill feminisera män, dom vet jag att det finns det många av.
Langster
2021-07-21, 20:11
Jo det har en hel del med hur man lever sitt liv att göra. Svält kommer t.ex att trycka ned värdet i botten. Kass sömn gör som sagt att det minskar också. Likaså överdriven alkoholkonsumtion. Kosten är också en faktor.
Och som sagt depression och andra sjukdomstillstånd påverkar också.
Jag tror det kan diffa beroende på en mängd olika faktorer.
T.ex: Man ska mäta det på morgonen, då man ska ha som högst nivå, sen dalar det över dagen. Har man sovit kasst eller inte alls natten innan så kommer nivån troligtvis vara lägre än normalt. Sover man dåligt flera nätter i rad så kommer värdet vara ännu lägre.
Att vistas bland attraktiva damer gör att värdet stiger. Likaså stiger värdet i tävlingssammanhang av olika slag, t.ex av att spela datorspel online.
Sen kommer troligtvis inget av ovanstående att påverka så pass mycket att man hamnar väldigt långt ifrån ditt normala värde vid en mätning.
Men folk mäter ju för att få någon slags bekräftelse på hur manlig man är och då är det ju förstås viktigt att få ett så högt värde som möjligt, eftersom detta är den enda faktorn som bestämmer hur manlig man är och hur mycket muskler man kommer att kunna packa på sig. (Sista var ett skämt)
Ja, men det hoppas jag alla seriösa sköterskor och läkare har koll på, att provet ska tas senast 10:00, det brukar stå tydligt.
Lite diffar de ju såklart naturligt som alla värden men inte flera enheter så man ena dagen har högt och nästa ett bristvärde, utan man ligger inom ett ungefärligt spann om man mäter flera dagar i rad.
Langster
2021-07-21, 20:49
Nej ge exempel på hur du blivit feminiserad. Inte på kärringar som vill feminisera män, dom vet jag att det finns det många av.
Mycket handlar om att vi män inte kan bete oss som vi gjorde fram till 50-60-talet. Alltså att vi inte kan skita totalt i familjen och hushållssysslor. Bara gå till jobbet, komma hem få maten serverad och sen ge frugan en lavett eftersom maten inte föll dig i smaken, sen ger man ungarna en lavett också eftersom de inte håller käften och kallar dig "herrn" när de blir tilltalade.
Så kunde män hålla på när de försörjde familjen och utan dem skulle kvinnan och ungarna hamna på gatan.
På 50-60-talet funkade det egentligen inte så längre, då många kvinnor hade börjat arbeta redan då. Men tidigare i historien så var detta ett faktum, och traditionerna höll i sig.
Det var manligt, nu är vi feminiserade eftersom vi måste hämta ungar på dagis, laga mat och sköta tvätten ibland.
trädgårdsmöbel
2021-07-21, 21:51
Mycket handlar om att vi män inte kan bete oss som vi gjorde fram till 50-60-talet. Alltså att vi inte kan skita totalt i familjen och hushållssysslor. Bara gå till jobbet, komma hem få maten serverad och sen ge frugan en lavett eftersom maten inte föll dig i smaken, sen ger man ungarna en lavett också eftersom de inte håller käften och kallar dig "herrn" när de blir tilltalade.
Så kunde män hålla på när de försörjde familjen och utan dem skulle kvinnan och ungarna hamna på gatan.
På 50-60-talet funkade det egentligen inte så längre, då många kvinnor hade börjat arbeta redan då. Men tidigare i historien så var detta ett faktum, och traditionerna höll i sig.
Det var manligt, nu är vi feminiserade eftersom vi måste hämta ungar på dagis, laga mat och sköta tvätten ibland.
Själva grejen är att vi måste göra hälften av kvinnosysslorna, men ändå alla manssysslor och förväntas vara försörjaren utöver det.
När män blir arbetslösa så följer ofta en skilsmässa. När kvinnan tjänar mer än mannen samma sak. Så det är väldigt tydligt att vi förväntas vara försörjare. Utöver jämnställda med det kvinnliga hushållsarbetet, utöver att fortfarande sköta alla manssysslor. Detta inte för att vara bra män, det är en högre nivå. Det är minimikrav för att inte vara dåliga/toxiska.
Når man inte upp riktigt till det där så är det man uppnått ändå värdelöst. Att nästan leva upp till kraven men inte riktigt är lika poänglöst som att inte försöka alls, så det är verkligen krav och en enormt hög nivå bara för att räknas som +-noll.
Så det är inte så konstigt att några av oss säger "fukk this shiet!" och runkar bort tillvaron istället.
Jag menar mer att det alltid har funnits ungdomar som valt stillasittande intressen, som inte alls är intresserade av idrott.
Även om Hemi var ute flera timmar året runt så fanns det säkert några i hans klass som inte var det, utan satt hemma och samlade frimärken och läste böcker.
Så var det när jag växte upp iaf, de flesta av oss var hyfsat aktiva, men vissa märkte man knappt av, då de mest var hemma. Tror det är likadant nu.
Man joinande in allt som oftast, eller försökte i alla fall och i skolan var man tvungen. Det fanns inte några alternativ. De som hatade skidor grät sig röda genom 5km tävlingarna.
Den som samlade frimärken, läste veckans Kalle Anka tidning flera ggr tittade på Språka kl 5 och satt och fantiserade med blicken rakt in i väggen var jag, så jag tror mig veta detta.
Tycker mig se en vändpunkt runt 1979 sådär.
T ex så började skolan köpa in mer plastprylar och små mål i stället för de isoleringstejpade, avsågade hockeyklubbor vi använde mot de stora fotbollsmålen av trä. Bara ett exempel. Innebandyn kom nog i stora drag från vår gamla rätt hårda landhockey. Allt blev lite mjukare, liksom.
Fler lärare, oftast fröknar då ute på rasterna t ex. Det fanns en del problem med ungar som helt skötte sig själva. Alltid flickor för sig själva och pojkar för sig. På 1980 talet blev det långsamt men säkert annorlunda och lite mer liknande som det är idag.
Jag skulle dock inte säga att vi hade det sämre för det skulle vara att blunda för och inte erkänna barnens och ungdomarnas problem idag.
Det var inte bättre förr men nu handlade ju tråden om testosteron. Jag har ingen aning om detta påverkat. Jag har en tro att det är mer miljöförstöring eftersom det verkar gälla överallt. Speciellt i krigsdrabbade, fattiga länder, vad jag vet. Där är både miljön, självkänslan och framtidstron sämre.
trädgårdsmöbel
2021-07-21, 22:47
Man kan ju om man vill, kolla land för land och jämföra. Har land Xs nivåer sjunkt lika mycket som land Y?
Är det jämnt över hela världen, så kan man nog hitta ett enda skäl. Är det inte det blir frågan mer komplex.
Nej, jag orkar inte göra det själv.
Langster
2021-07-22, 07:00
Själva grejen är att vi måste göra hälften av kvinnosysslorna, men ändå alla manssysslor och förväntas vara försörjaren utöver det.
När män blir arbetslösa så följer ofta en skilsmässa. När kvinnan tjänar mer än mannen samma sak. Så det är väldigt tydligt att vi förväntas vara försörjare. Utöver jämnställda med det kvinnliga hushållsarbetet, utöver att fortfarande sköta alla manssysslor. Detta inte för att vara bra män, det är en högre nivå. Det är minimikrav för att inte vara dåliga/toxiska.
Når man inte upp riktigt till det där så är det man uppnått ändå värdelöst. Att nästan leva upp till kraven men inte riktigt är lika poänglöst som att inte försöka alls, så det är verkligen krav och en enormt hög nivå bara för att räknas som +-noll.
Så det är inte så konstigt att några av oss säger "fukk this shiet!" och runkar bort tillvaron istället.
Det här klagandet känns rätt feminiserat. Vi är kanske något på spåren?
Armed Dingo
2021-07-22, 07:47
Jo jag ville komma till samma slutsats. Att diverse bittra skator uttrycker att män borde göra det ena efter det andra annorlunda är inte tecken på att män blivit feminiserade.
Att män sitter och gnäller om det, är.
Jag önskar dig verkligen en bättre livssituation!
trädgårdsmöbel
2021-07-22, 11:22
Jo jag ville komma till samma slutsats. Att diverse bittra skator uttrycker att män borde göra det ena efter det andra annorlunda är inte tecken på att män blivit feminiserade.
Att män sitter och gnäller om det, är.
Att skambeläggas när man klagar samtidigt som man skambeläggs när man håller tyst är en riktig björnsax den moderne mannen sitter fast i.
Därav avvvecklandet av sin manlighet för att slippa björnsaxen.
Metaforiskt kan vi säga att vi fastnat med penisen i björnsaxen. Att försöka bända upp den för att komma loss gör ont. Den är gjord för att hålla fast en björn så det går inte. Att inte göra något och bara acceptera att man sitter fast gör ont och man kommer förblöda.
För att komma loss behöver man slita av sin penis.
Diomedea exulans
2021-07-22, 11:36
Att skambeläggas när man klagar samtidigt som man skambeläggs när man håller tyst är en riktig björnsax den moderne mannen sitter fast i.
Ah, min vän, jag har lösningen på det dilemmat. Svaret är att du ska hålla tyst.
Du kanske tycker att både klagomål och tysthet leder till likvärdigt negativa konsekvenser. Men faktum är att tystheten är avsevärt mer uppskattad.
Du kanske läser arga feministiska artiklar om att män inte vågar prata om sina problem. Du kanske har en fru som klagar över att du ”inte öppnar upp dig”... Men hon kommer inte dumpa dig över det. Ingen arbetsgivare kommer sparka dig för det, ingen vän säga upp vänskapen, och ingen kommer printscreena din tweet och håna dig på internet.
Vi kan göra ett tankeexperiment som ligger väldigt nära till hands:
- Hur många gånger har du varit med om att en medlem på det här forumet har fått skit för att den postar för mycket?
- Hur många gånger har du varit med om att en medlem på det här forumet har fått skit för att den postar för lite?
Kom ihåg ordspråken. ”Att tala är silver, att tiga är guld”.
panzerpig
2021-07-22, 12:11
Ah, min vän, jag har lösningen på det dilemmat. Svaret är att du ska hålla tyst.
Du kanske tycker att både klagomål och tysthet leder till likvärdigt negativa konsekvenser. Men faktum är att tystheten är avsevärt mer uppskattad.
Du kanske läser arga feministiska artiklar om att män inte vågar prata om sina problem. Du kanske har en fru som klagar över att du ”inte öppnar upp dig”... Men hon kommer inte dumpa dig över det. Ingen arbetsgivare kommer sparka dig för det, ingen vän säga upp vänskapen, och ingen kommer printscreena din tweet och håna dig på internet.
Vi kan göra ett tankeexperiment som ligger väldigt nära till hands:
- Hur många gånger har du varit med om att en medlem på det här forumet har fått skit för att den postar för mycket?
- Hur många gånger har du varit med om att en medlem på det här forumet har fått skit för att den postar för lite?
Kom ihåg ordspråken. ”Att tala är silver, att tiga är guld”.
Två par i min bekantskapskrets (som inte känner varandra) har skiljt sig det senaste året för att fruarna inte tycker att männen "öppnade sig, berättade vad de tänker och känner osv".
Två par i min bekantskapskrets (som inte känner varandra) har skiljt sig det senaste året för att fruarna inte tycker att männen "öppnade sig, berättade vad de tänker och känner osv".
Det finns inget som säger att de inte hade varit lika skilda om de öppnat sig.
Vem säger att du måste göra alla manssysslorna? Vilka klassiska "manssysslor" finns förrensten ens kvar? Vem fasen byter exempelvis däck och olja på bilen själv nuförtiden? Och kan en kvinna inte hantera en polertrasa om bilen ska tvättas? Ställ lite krav för tusan, i ett förhållande är man väl ett team. Om kvinnor ställer (helt klart berättigade) krav på en arbetsfördelning som innebär att du som man tvättar och våttorkar golv så är det också upp till dig att förklara att en penis inte krävs för att olja in altanen eller beskära fruktträd.
När jag och min sambo gjorde en mindre renovering av köket senast så gängade jag om kylen samtidigt som min sambo rev ner överskåpsluckor, som man ju gör när man är ett team med ett gemensamt mål. Det var en väldigt bra arbetsfördelning då jag är noggrann och min sambo är duktig på att riva ner saker. Ingen av oss behövde använda oss av våra respektive könsorgan när vi arbetade så allt gick väldigt smidigt, med det sagt; om jag någon gång råkar ut för en arbetsuppgift som kräver en penis så kommer jag självklart att ta på mig den arbetsuppgiften.
Langster
2021-07-22, 13:02
Därav avvvecklandet av sin manlighet för att slippa björnsaxen.
Metaforiskt kan vi säga att vi fastnat med penisen i björnsaxen. Att försöka bända upp den för att komma loss gör ont. Den är gjord för att hålla fast en björn så det går inte. Att inte göra något och bara acceptera att man sitter fast gör ont och man kommer förblöda.
För att komma loss behöver man slita av sin penis.
Men hur menar du att din omgivning ska behandla dig för att du ska kunna känna dig manlig egentligen?
För det är uppenbarligen inte möjligt för dig att kunna känna dig manlig av din egen självbild, allt hänger på en massa andra - samhället, kvinnorna - de tillåter dig tydligen inte att uppnå supreme manliness.
Langster
2021-07-22, 13:16
Mycket möjligt att de inte berättade vad de kände eftersom sanningen skulle svida för mycket för motparten.
Detta är sannolikt ett typiskt manligt beteende, vi håller sådana tankar och känslor för oss själva för att inte såra. Kvinnor däremot är snabba med att framföra sina klagomål - i hopp om att förändra. En förändring som oftast aldrig kommer så klagandet fortsätter i evigheter, eller tills kvinnan får nog och sticker.
Diomedea exulans
2021-07-22, 13:18
Det finns inget som säger att de inte hade varit lika skilda om de öppnat sig.
Vågar sätta 20 spänn på att de hade skiljt sig fortare om männen hade öppnat sig.
Det finns en jävla massa fel saker att säga, och betydligt färre rätt saker.
TotteShaped4Life
2021-07-22, 13:28
Nu jäklar fick du till det: "Det finns en jävla massa fel saker att säga, och betydligt färre rätt saker."
Den formuleringen satt som en smack.
Men hur menar du att din omgivning ska behandla dig för att du ska kunna känna dig manlig egentligen?
För det är uppenbarligen inte möjligt för dig att kunna känna dig manlig av din egen självbild, allt hänger på en massa andra - samhället, kvinnorna - de tillåter dig tydligen inte att uppnå supreme manliness.
Jag är också sjukt intresserad av svaret på detta.
panzerpig
2021-07-22, 13:43
Jag tror det är ett vanligt problem i relationer, kvinnan vill att mannen ska öppna sig, prata känslor osv vilket de flesta män ofta inte gör på samma sätt som kvinnor gör.
Det ena paret som skilde sig: mannens pappa dog hastigt i en stroke typ 60 bast gammal. Mannen och pappan hade varit osams senaste åren och inte pratat så mycket. Sista gången dom sågs ville pappan bli sams men mannen vägrade, åkte där ifrån.
Mannen tog det hårt men bearbetade det mycket ensam, funderade och tänkte.
Störde kvinnan oerhört mycket. De skilde sig sex månader senare. Rätt hjärtlösa av kvinnan tyckte jag.
Jag tror det är ett vanligt problem i relationer, kvinnan vill att mannen ska öppna sig, prata känslor osv vilket de flesta män ofta inte gör på samma sätt som kvinnor gör.
Det ena paret som skilde sig: mannens pappa dog hastigt i en stroke typ 60 bast gammal. Mannen och pappan hade varit osams senaste åren och inte pratat så mycket. Sista gången dom sågs ville pappan bli sams men mannen vägrade, åkte där ifrån.
Störde kvinnan oerhört mycket. De skilde sig sex månader senare. Rätt hjärtlösa av kvinnan tyckte jag.
Rätt egocentriskt tänkt av vem det nu än månde vara att kräva att ens partner ska öppna upp sig inför just en själv. Om man nu är orolig för ens partner och märker att denne har svårigheter att öppna upp sig inför en själv kan man rådge (eller i värsta fall ställa ultimatum på) denne att ta kontakt med professionell hjälp i form av psykolog osv. Att tro att en själv kan hjälpa ens partner bättre än en person var yrke är att hjälpa människor är lite förmätet och om målet är att partnern ska må bra är ju det viktigtaste att det målet uppnås även om vägen dit inte är den väg en själv önskar. Annars kan ens omtänksamhet lätt tolkas som ett motbjudande vältrande i andras känslor och en påtvingad intimitet.
Man får automagiskt mer testosteron om man inte rakar sig.
Låter som ett sätt att rationalisera sitt beslut att skilja sig, dom kommer nog ångra sig, har de redan träffat väggen, dvs passerat 30-35 ish är deras sannolikhet att byta upp sig till attraktivare män med högre status mycket liten.
Lafayette
2021-07-22, 14:43
Man får automagiskt mer testosteron om man inte rakar sig.
Och brölar, dricker starköl, slåss och luktar svett. Det finns mycket man kan göra för att höja dem naturligt om man ligger lågt.
trädgårdsmöbel
2021-07-22, 14:47
Ibland så kan man prata om ett problem utan att blanda in sig själv eller sitt eget liv. Det där handlar inte om mig. Jag bryr mig inte så mycket om hur jag som person upplevs, eller vad som kan tolkas in som felas just mig.
Jag pratar rent generellt om manlighet om varför det är svårt för män generellt och varför många slutar försöka vara män.
Hade jag haft lösningar på problemen hade jag naturligtvis delat med mig av dem. Att tvunget behöva presentera en lösning för att få presentera ett problem är ytterligare ett manligt problem fö.
Men om min person är relevant i sammanhanget så är jag så dålig på att vara man att jag behöver tillföra testosteron utifrån. Dessutom steriliserad.
Diomedea exulans
2021-07-22, 14:48
Nu jäklar fick du till det: "Det finns en jävla massa fel saker att säga, och betydligt färre rätt saker."
Den formuleringen satt som en smack.
Tack, det var ett bra tag sedan jag kände att jag verkligen fick till en formulering, så det var roligt att höra!
Fredszky
2021-07-22, 14:51
Låter som ett sätt att rationalisera sitt beslut att skilja sig, dom kommer nog ångra sig, har de redan träffat väggen, dvs passerat 30-35 ish är deras sannolikhet att byta upp sig till attraktivare män med högre status mycket liten.
https://memecrunch.com/meme/BOAEV/just-the-facts-ma-am/image.jpg?w=400&c=1
trädgårdsmöbel
2021-07-22, 14:58
Jag är också sjukt intresserad av svaret på detta.
Send nudes så slutar jag klaga och lovar att anamma en alfahanepersonlighet som svarar "Ha! Gay!" och "jag har penis stor som en underarm" i sådana här ämnen.
Send nudes så slutar jag klaga och lovar att anamma en alfahanepersonlighet som svarar "Ha! Gay!" och "jag har penis stor som en underarm" i sådana här ämnen.
Ingen vill se nudes just nu.
Var tränar du nu?
trädgårdsmöbel
2021-07-22, 15:23
Ingen vill se nudes just nu.
Var tränar du nu?
:) ok då, inga nudes :) mest i Tuve, men ibland i mölndal, ibland vågmästarplatsen Nordic Wellness.
Langster
2021-07-22, 16:03
Ta hänsyn till att det är sjukt jobbigt att leva tillsammans med någon som är deprimerad. Och dessutom vägrar snacka om det. Jag hade också stuckit, 6 månader är en ganska lång tid att vara olycklig bara för att ens partner är det.
Langster
2021-07-22, 16:06
Som vanligt utgår man från att kvinnor tappar all attraktionskraft när de passerat 30… jag håller verkligen inte med. Har de utseendet och personligheten så kan de lätt hitta någon som åtminstone inte bara sitter och gråter i ett hörn.
:) ok då, inga nudes :) mest i Tuve, men ibland i mölndal, ibland vågmästarplatsen Nordic Wellness.
Men perfekt. Då kan vi börja på spinning ihop i november. Pernillas pass är bra att börja med.
Som vanligt utgår man från att kvinnor tappar all attraktionskraft när de passerat 30… jag håller verkligen inte med. Har de utseendet och personligheten så kan de lätt hitta någon som åtminstone inte bara sitter och gråter i ett hörn.
Jag träffade ju min kärlek när jag var 35 och singel.
Ta hänsyn till att det är sjukt jobbigt att leva tillsammans med någon som är deprimerad. Och dessutom vägrar snacka om det. Jag hade också stuckit, 6 månader är en ganska lång tid att vara olycklig bara för att ens partner är det.
Jag tycker nog det är något man får räkna med om man är ihop med någon. Klarar man inte av att partnern blir deprimerad när dennes förälder plötsligt dör så ska man nog leva ensam. Jag hade nog blivit mer illa till mods om min partner inte blivit deprimerad vid ett sådant tillfälle.
Langster
2021-07-22, 18:03
Jag tycker nog det är något man får räkna med om man är ihop med någon. Klarar man inte av att partnern blir deprimerad när dennes förälder plötsligt dör så ska man nog leva ensam. Jag hade nog blivit mer illa till mods om min partner inte blivit deprimerad vid ett sådant tillfälle.
Ja, kruxet är ju att personen vägrar att prata om det.
Men ja, sånt får man räkna med. Sen vet vi ju inget om hur relationen såg ut innan.
trädgårdsmöbel
2021-07-22, 19:25
Tror ett sätt att höja den genomsnittliga testosteronnivån vore att reformera skolgymnastiken. Ta bort fotboll, basket, volleyboll, brännboll och sån skit. Bara barn som är duktiga på sånt gillar det. Resten skolkar, gömmer sig i ett hörn osv.
Ersätt med konditions eller styrketräning. Friidrott är ok, simning med men inte dessa bollsporter.
I samma veva sluta ge dessa sporter en massa bidrag, riv varenda fotbollsplan och ersätt med ett utegym. Riv hockeyrinkar och ersätt med gym.
Sport och träning skall hellre utövas, hellre än tittas på.
Lafayette
2021-07-22, 19:33
Det viktigaste är nog att vara lycklig. Ta min idol Edward Blom exempelvis. Praktfet, pratar i falsett, röker cigarr och tränar aldrig. Ändå mår han som en kung och är extremt energisk trots horribla (gissar jag på) testonivåer.
Langster
2021-07-22, 19:33
Tror ett sätt att höja den genomsnittliga testosteronnivån vore att reformera skolgymnastiken. Ta bort fotboll, basket, volleyboll, brännboll och sån skit. Bara barn som är duktiga på sånt gillar det. Resten skolkar, gömmer sig i ett hörn osv.
Ersätt med konditions eller styrketräning. Friidrott är ok, simning med men inte dessa bollsporter.
I samma veva sluta ge dessa sporter en massa bidrag, riv varenda fotbollsplan och ersätt med ett utegym. Riv hockeyrinkar och ersätt med gym.
Sport och träning skall hellre utövas, hellre än tittas på.
Det sista håller jag med om. Att vara ”intresserad” av idrott betyder att man sitter och glor på TV.
Dock, och här ska jag säga att jag är usel på alla typer av lagsporter och totalt ointresserad av dem, så tror jag att lagsporter fyller en viktig funktion gällande teambuilding och för folk att lära sig att samarbeta och känna samhörighet osv. - för vissa individer iaf.
Jag tror man har mer utbyte av att växa upp med fotboll än att växa upp med t.ex gymträning eller kampsport. Man blir troligen mer socialt kompetent av lagsport.
trädgårdsmöbel
2021-07-22, 19:50
Det sista håller jag med om. Att vara ”intresserad” av idrott betyder att man sitter och glor på TV.
Dock, och här ska jag säga att jag är usel på alla typer av lagsporter och totalt ointresserad av dem, så tror jag att lagsporter fyller en viktig funktion gällande teambuilding och för folk att lära sig att samarbeta och känna samhörighet osv. - för vissa individer iaf.
Jag tror man har mer utbyte av att växa upp med fotboll än att växa upp med t.ex gymträning eller kampsport. Man blir troligen mer socialt kompetent av lagsport.
Förvisso det sociala, men det kan barn syssla med på fritiden. Asocial betyder annars att barn blir effektivt uteslutna ur skolgympan förutom den gången/termin man gör något annat än innebandy eller fotboll.
Edit: Ok, spökboll var kul. Det är väl tekniskt sett en bollsport som ändå är rolig och man inte skolkade för.
trädgårdsmöbel
2021-07-22, 20:29
Vad gäller depression, om man har en orsak, så upplever jag att omgivningen (minus försäkringskassan) är väldigt förstående. Den typen av depression kallas lite fint "reaktiv depression"
Depression utan "giltig orsak" not so much.
Undrar om inte samma kan appliceras i ett äktenskap. Man accepterar partnerns depression om det finns en giltig irsak till den. Inte annars.
Skulle vara intressant att se skilsmässostatistik på det, för de som lämnat pga partnerns depression. Tror det hade vart en skillnad.
Langster
2021-07-22, 20:36
Förvisso det sociala, men det kan barn syssla med på fritiden. Asocial betyder annars att barn blir effektivt uteslutna ur skolgympan förutom den gången/termin man gör något annat än innebandy eller fotboll.
Edit: Ok, spökboll var kul. Det är väl tekniskt sett en bollsport som ändå är rolig och man inte skolkade för.
Fast nu tar du upp ett problem helt ur din egen synvinkel ändå, som du tidigare sa att du inte behövde göra.:cool:
Bollsport är otroligt populärt bland fölket, tog man bort det från skolgympan och ersatte med mer individuella aktiviteter och lekar som t.ex spökboll så kanske ännu fler skulle skolka från det?
Så var det när jag gick i skolan, en minoritet klagade över bollsportandet men majoriteten (av killarna iaf) tyckte det var jättekul (och nuförtiden tror jag fler tjejer också är mer intresserade av bollsporter, faktiskt).
Jag tror även att idrottslektionerna har som något slags syfte att lära ut idrott som en kulturell grej också. Man ska få en grundläggande kunskap om de mest populära aktiviteter och sporterna inom vår kultur - även om man inte är så intresserad att man vill ägna sig åt det på fritiden. Det är ju därför man var tvungen att ta sig igenom ett par lektioner med dans också.
Men jag håller ändå med om att det var ett alldeles för stort fokus på bollsporter, i alla fall när vi gick i skolan. Hur det är nu vet jag inte.
Man borde satsa mer på teambuilding. Genom alternativa aktiviteter. På en tidigare arbetsplats körde vi ett par omgångar "Fångarna på Kastellet" på Waxholms fästning, typ fångarna på fortet tävlandes mot ett annat företag och jäklar vilken skillnad det gjorde för lagkänslan på jobbet och svettig blev man också. Sådana aktiviteter skulle säkert kunna göra en stor skillnad i en klass och förhindra mobbing m.m. Och vara ROLIGT och inkluderande för alla. Olika utmaningar kräver olika färdigheter så alla kan känna sig behövda och uppskattade i gruppen.
Jag tror också det kan vara viktigt att lära sig just att olika människor har olika saker som de är bra på och att alla kan vara värdefulla för gruppen.
panzerpig
2021-07-22, 23:12
Tipsar er att läsa kursplanen för idrott och hälsa i grundskolan.
Det är rätt vettigt och brett skrivet. Problemet är snarare att vi är amerikaniserade. Ungdomar tränar antingen väldigt mycket eller inte alls.
"Genom undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil,
genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer, och
förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.
Detta är en del av syftet (vad man ska göra och varför). Sedan kommer centralt innehåll och sedan kunskapskraven.
https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet?url=1530314731%2Fcompulsorycw%2Fjsp% 2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRIDR01%26tos%3Dgr %26p%3Dp&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f
trädgårdsmöbel
2021-07-22, 23:18
Fast nu tar du upp ett problem helt ur din egen synvinkel ändå, som du tidigare sa att du inte behövde göra.:cool:
Bollsport är otroligt populärt bland fölket, tog man bort det från skolgympan och ersatte med mer individuella aktiviteter och lekar som t.ex spökboll så kanske ännu fler skulle skolka från det?
Så var det när jag gick i skolan, en minoritet klagade över bollsportandet men majoriteten (av killarna iaf) tyckte det var jättekul (och nuförtiden tror jag fler tjejer också är mer intresserade av bollsporter, faktiskt).
Jag tror även att idrottslektionerna har som något slags syfte att lära ut idrott som en kulturell grej också. Man ska få en grundläggande kunskap om de mest populära aktiviteter och sporterna inom vår kultur - även om man inte är så intresserad att man vill ägna sig åt det på fritiden. Det är ju därför man var tvungen att ta sig igenom ett par lektioner med dans också.
Men jag håller ändå med om att det var ett alldeles för stort fokus på bollsporter, i alla fall när vi gick i skolan. Hur det är nu vet jag inte.
Man borde satsa mer på teambuilding. Genom alternativa aktiviteter. På en tidigare arbetsplats körde vi ett par omgångar "Fångarna på Kastellet" på Waxholms fästning, typ fångarna på fortet tävlandes mot ett annat företag och jäklar vilken skillnad det gjorde för lagkänslan på jobbet och svettig blev man också. Sådana aktiviteter skulle säkert kunna göra en stor skillnad i en klass och förhindra mobbing m.m. Och vara ROLIGT och inkluderande för alla. Olika utmaningar kräver olika färdigheter så alla kan känna sig behövda och uppskattade i gruppen.
Jag tror också det kan vara viktigt att lära sig just att olika människor har olika saker som de är bra på och att alla kan vara värdefulla för gruppen.
Att bollsport är populärt kanske är en del av problemet? Ett fåtal spelar. Hundratusentals tittar. Väldigt få talanglösa eller ens mediokra fortsätter ens efter gymnasiet och blir åskådare istället. Med öl och chips.
Ändå kastas det pengar på fotboll. Varenda stadsdel eller småstad nästan har en fotbollsplan eller tre. Skolor har fotbollsplaner. Hade nog vart bättre med utegym och hinderbanor.
Fördelen med individuella aktiviteter och sporter är att de feta och/eller svaga barnen kan tävla mot sig själva och förbättra sig. I fotboll blir de valda sist och blir hånade när de är dåliga. Dessutom blir pressen stor när man är dålig i ett lag, och sabbar för sina lagkamrater mot att vara dålig i en individuell sport och bara sabba för sig själv.
Fångarna på Kastellet låter jättekul. Det blir ju lagsport dessutom.
Langster
2021-07-23, 06:36
Att bollsport är populärt kanske är en del av problemet? Ett fåtal spelar. Hundratusentals tittar. Väldigt få talanglösa eller ens mediokra fortsätter ens efter gymnasiet och blir åskådare istället. Med öl och chips.
Ändå kastas det pengar på fotboll. Varenda stadsdel eller småstad nästan har en fotbollsplan eller tre. Skolor har fotbollsplaner. Hade nog vart bättre med utegym och hinderbanor.
Fördelen med individuella aktiviteter och sporter är att de feta och/eller svaga barnen kan tävla mot sig själva och förbättra sig. I fotboll blir de valda sist och blir hånade när de är dåliga. Dessutom blir pressen stor när man är dålig i ett lag, och sabbar för sina lagkamrater mot att vara dålig i en individuell sport och bara sabba för sig själv.
Fångarna på Kastellet låter jättekul. Det blir ju lagsport dessutom.
Jo jag håller med dig, bollsporternas storhet är faktiskt rätt bisarr och får på tok för mycket plats i samhället. Ser man en nyhetssändning så tas ofta halva tiden upp av fotbollsrapportering eller så har det ett eget program med idrottsnyheter som nästan uteslutande handlar om fotboll. Finns ju till och med hela kanaler som bara sänder fotboll.
Fast det bevisar väl bara att det är väldigt populärt och viktigt för väldigt många människor. Det är bara för att vi är ointresserade som det blir så obegripligt.
En relaterad grej som jag finner obegripligt är hur idoliserade fotbollsspelare och andra idrottsstjärnor blir. Fölket trånar efter hjältar och att kunna sparka på en boll räcker tydligen. Och nu det mest obegripliga - man nöjer sig med att beundra, man gör absolut noll för att höja sig själv till den nivån, det räcker liksom att sitta i soffan och äta chips och veta mer om idolerna än fan vad de vet om sig själva.
Nu vet jag inte om fotbollens storhet direkt är något negativt ändå, om folk gillar det så får de väl göra det.
Men som vi varit inne på så tror jag man borde satsa mer på teambuilding och premiera olika färdigheter i skolidrotten, inte som du skriver, skapa utanförskap genom att bara premiera skicklighet med boll, eller kondition eller vad det nu må vara. Idrotten ska även inkludera kognitiv förmåga, styrka, mångsidighet.
Idrottslärarna är kanske lata och det är lätt att bara kasta in en boll och säga åt ungarna att spela fotboll… eller så är de helt enkelt bara lika kåta på fotboll som 90% av befolkningen. De skulle kunna sig mycket av teambuilding-event företag eller varför inte militären, i lumpen blev man ju sammansvetsad i gruppen av olika krävande uppgifter som fick en att lära känna kamraternas styrkor och svagheter.
Langster
2021-07-23, 06:50
Tipsar er att läsa kursplanen för idrott och hälsa i grundskolan.
Det är rätt vettigt och brett skrivet. Problemet är snarare att vi är amerikaniserade. Ungdomar tränar antingen väldigt mycket eller inte alls.
"Genom undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil,
genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer, och
förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.
Detta är en del av syftet (vad man ska göra och varför). Sedan kommer centralt innehåll och sedan kunskapskraven.
https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet?url=1530314731%2Fcompulsorycw%2Fjsp% 2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRIDR01%26tos%3Dgr %26p%3Dp&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f
Skummade igenom länken. Intressant!
Vissa grejer är genomtänkta, men jag känner att förmåga att fungera i lag i princip helt saknas i kursplanen - om jag inte missade det? Detta är något man skulle ha stor nytta av senare i livet. Istället premieras att man ska kunna röra sig på ett visst sätt, dvs man betygssätts utifrån sin medfödda talang till stor del. Detta var något jag noterade under skoltiden också, de som redan var atletiska var de som fick bra betyg, utvecklingen överlag under idrottslektionerna var ju minimal, det var ingen som lärde sig spela fotboll, förbättrade sitt höjdhopp eller lärde sig slå en frivolt på själva lektionen. Allt berodde på vad man gjorde på fritiden. Folk som inte var idrottsintresserade eller naturligt atletiska var alltså dömda till låga betyg. (Jag hade MVG i idrott & Hälsa på gymnasiet så jag sitter inte här och är bitter, faktiskt)
Det är rätt intressant att kvinnliga beteenden har gjorts till norm och slentrianmässigt antas vara normaltillstånd för alla. Hooven beskriver rätt bra hur detta ändras för transpersoner när man börjar manipulera deras hormonnivåer. Biologiska kvinnor anammar mer manliga egenskaper; d.v.s blir mindre emotionella, gråter mycket mindre, större sexuellt fokus etc. när man ger dem testosteron och tvärtom. Samma sak ser man med dåtidens kastratsångare, eunucker o.s.v som lutat mot kvinnliga attribut - dessa tappar dessutom aldrig håret som vanliga män gör. Man kan också manipulera tillbaks ursprungsbeteendet t.ex på kastrerade möss om man ger dem testosteron på artificiell väg.
Angående de två paren handlar det nog snarare om att mannen inte är psykiskt närvarande, än att han ska spela ut hela sitt känsloregister i regnbågens alla färger. Internet är trots allt fullt av ensamma män som försökt sig på det senare.
Anders The Peak
2021-07-23, 08:32
Skummade igenom länken. Intressant!
Vissa grejer är genomtänkta, men jag känner att förmåga att fungera i lag i princip helt saknas i kursplanen - om jag inte missade det? Detta är något man skulle ha stor nytta av senare i livet. Istället premieras att man ska kunna röra sig på ett visst sätt, dvs man betygssätts utifrån sin medfödda talang till stor del. Detta var något jag noterade under skoltiden också, de som redan var atletiska var de som fick bra betyg, utvecklingen överlag under idrottslektionerna var ju minimal, det var ingen som lärde sig spela fotboll, förbättrade sitt höjdhopp eller lärde sig slå en frivolt på själva lektionen. Allt berodde på vad man gjorde på fritiden. Folk som inte var idrottsintresserade eller naturligt atletiska var alltså dömda till låga betyg. (Jag hade MVG i idrott & Hälsa på gymnasiet så jag sitter inte här och är bitter, faktiskt)
Den hanteras i skolans värdegrund. Vilken du ofta hittar i myndigheters och företags värdegrund som ska genomsyra företagets sätt att se på varandra etcetera.
Anders The Peak
2021-07-23, 08:34
Det är rätt intressant att kvinnliga beteenden har gjorts till norm och slentrianmässigt antas vara normaltillstånd för alla. Hooven beskriver rätt bra hur detta ändras för transpersoner när man börjar manipulera deras hormonnivåer. Biologiska kvinnor anammar mer manliga egenskaper; d.v.s blir mindre emotionella, gråter mycket mindre, större sexuellt fokus etc. när man ger dem testosteron och tvärtom. Samma sak ser man med dåtidens kastratsångare, eunucker o.s.v som lutat mot kvinnliga attribut - dessa tappar dessutom aldrig håret som vanliga män gör. Man kan också manipulera tillbaks ursprungsbeteendet t.ex på kastrerade möss om man ger dem testosteron på artificiell väg.
Angående de två paren handlar det nog snarare om att mannen inte är psykiskt närvarande, än att han ska spela ut hela sitt känsloregister i regnbågens alla färger. Internet är trots allt fullt av ensamma män som försökt sig på det senare.
Jag tycker att det är många män som dopar sig för att få de manliga attributen eftersom de ser sig själva som för feminina. Tror att det här är ett vanligt problem när män och kvinnor inte får vara det de är skapta som. Menar de har olika egenskaper men är absolut jämbördiga som människor och det är kvinnan som oftast är den som organiserar mäns liv så att de klarar av att fungera i ett civilsamhälle.
Inte 30 kanske. Men det är ofrånkomligt så att kvinnor har en mycket mer intensiv ungdomspeak än vad män har. Det är inget som samhället har "bestämt". Det finns ingen man som kan attrahera det motsatta könet så som en helt vanlig ung kvinna kan göra utan minsta ansträngning. Tvivlar man på det kan man med fördel skapa ett kvinnligt konto på Tinder och se vad som händer.
Baksidan av myntet är förstås att kvinnor har en tidsbegränsad möjlighet att reproducera sig och kan vara biologiskt slut efter 40. Tittar man på det övriga djurriket så intresserar sig hanar inte för infertila honor på samma sätt som fertila, så det är med all sannolikhet ett fenomen som är djupt nedärvt genetiskt. Hjortar har till exempel en enorm testosteronhöjning under hösten och slåss med varandra med livet som insats när hindarna är fertila. Och sedan tappar de hornen och testosteronnivån minskar drastiskt när brunsten är över, och då bryr de sig inte särskilt.
Media skriver ibland om detta kvinnliga åldersfenomen och man får då alltid intrycket av att det skulle vara någon rättvisefråga. Av att kvinnor (t.ex. skådisar) som tidigare åtnjutit frukterna av intensiv ungdomsuppmärksamhet har någon slags rättighet att fortsätta erhålla fördelar långt upp i hög ålder; och att det är samhällets jobb att omstöpa människors "psyken" för möjliggöra denna transformation.
Jag skulle nog säga att de flesta, både män och kvinnor ”tappar det” när man börjar närma sig 50. Det är väl ganska naturligt.
Agitator
2021-07-23, 09:55
Är 6 månader lång tid? Då kan man inte bry sig om sin partner för fem öre ifall man kastar in handduken efter 6 månader och drar. Eller ja, man kanske inte har varit ihop mer än 1-2 år ifs så kanske det är en naturlig reaktion att dumpa och gå vidare omgående.
Någon man älskar och byggt ett liv med lämnar man inte efter 6 månader när någon är sjuk. Givetvis finns det olika grader i helvetet också som är avgörande. Men det ska extremt mycket till att man packar ihop efter 6 månader.
Jag tycker att det är många män som dopar sig för att få de manliga attributen eftersom de ser sig själva som för feminina. Tror att det här är ett vanligt problem när män och kvinnor inte får vara det de är skapta som. Menar de har olika egenskaper men är absolut jämbördiga som människor och det är kvinnan som oftast är den som organiserar mäns liv så att de klarar av att fungera i ett civilsamhälle.
Det civiliserade samhället har alltid varit feminint till viss del eftersom det är billigast och enklast på det viset. Skolan till exempel är konstruerad för att lydigt sitta still i timmar och ta emot teoretisk undervisning, vilket åtminstone somliga pojkar har problem med. Man måste inte behöva bedriva undervisning på det viset. Man skulle t.ex. kunna skicka in en klass tolvåriga pojkar i en hangar där det står en gammal Volvo 240 och så säger man till dem att nu tar ni isär den här och hur det går till får ni klura ut själva. Sedan får de byta några komponenter och sätta ihop den igen. Då hade man efter kanske två veckor haft en hop glada, trötta och stolta tolvåringar som lärt sig en väldans massa om mekanik. Jag tror att riktigt bra undervisning för män är problemorienterad, explorativ och utmanande.
Den nobelprisvinnande fysikern Richard Feynman berättar om en sådan episod vid Los Alamos under atombombsprogrammet. Han hade fått in ett antal tidiga IBM-datorer (gigantiska konstruktioner utan skärm) som skulle göra beräkningar. Av någon anledning hade han en massa scouter rännande på området också, så han satte den lilla pojkarmén i arbete med datorerna och överraskades gång på gång av vad de var kapabla till bara gav dem en uppgift och lät dem hållas på eget bevåg. Och nu pratar vi inte om några enkla saker utan att i praktiken assistera världens då främsta fysiker i deras simuleringar om kärnklyvning.
Langster
2021-07-23, 11:49
Är 6 månader lång tid? Då kan man inte bry sig om sin partner för fem öre ifall man kastar in handduken efter 6 månader och drar. Eller ja, man kanske inte har varit ihop mer än 1-2 år ifs så kanske det är en naturlig reaktion att dumpa och gå vidare omgående.
Någon man älskar och byggt ett liv med lämnar man inte efter 6 månader när någon är sjuk. Givetvis finns det olika grader i helvetet också som är avgörande. Men det ska extremt mycket till att man packar ihop efter 6 månader.
Ja vad vet jag om deras relation innan detta, säger bara att det inte är orimligt, otänkbart eller omänskligt att lämna någon pga depression som de inte verkar villiga att ta tag i. Och visst 6 månader är kanske lite… men allt beror ju på hur det såg ut innan som sagt.
Jag tror man kommer till en punkt där man inte längre förmår älska en person i det läget och varför ska man då plåga sig själv bara för att det anses av någon 3:e part att man inte är snäll mot sin partner?
Langster
2021-07-23, 11:54
Det civiliserade samhället har alltid varit feminint till viss del eftersom det är billigast och enklast på det viset. Skolan till exempel är konstruerad för att lydigt sitta still i timmar och ta emot teoretisk undervisning, vilket åtminstone somliga pojkar har problem med. Man måste inte behöva bedriva undervisning på det viset. Man skulle t.ex. kunna skicka in en klass tolvåriga pojkar i en hangar där det står en gammal Volvo 240 och så säger man till dem att nu tar ni isär den här och hur det går till får ni klura ut själva. Sedan får de byta några komponenter och sätta ihop den igen. Då hade man efter kanske två veckor haft en hop glada, trötta och stolta tolvåringar som lärt sig en väldans massa om mekanik. Jag tror att riktigt bra undervisning för män är problemorienterad, explorativ och utmanande.
Den nobelprisvinnande fysikern Richard Feynman berättar om en sådan episod vid Los Alamos under atombombsprogrammet. Han hade fått in ett antal tidiga IBM-datorer (gigantiska konstruktioner utan skärm) som skulle göra beräkningar. Av någon anledning hade han en massa scouter rännande på området också, så han satte den lilla pojkarmén i arbete med datorerna och överraskades gång på gång av vad de var kapabla till bara gav dem en uppgift och lät dem hållas på eget bevåg. Och nu pratar vi inte om några enkla saker utan att i praktiken assistera världens då främsta fysiker i deras simuleringar om kärnklyvning.
Så problem att sitta still är manligt? Säg det till mina döttrar, tack. :laugh:
Jag tror du är ute och cyklar faktiskt. Är militären också feminin då? När man ska sitta på lektioner och föreläsningar och stå still långa perioder. Eller blir det lite manligt då eftersom man kan sitta och drömma om sin AK samtidigt?
Finns gott om otroligt duktiga kvinnor inom tekniska ämnen både inom det teoretiska och det praktiska.
Langster
2021-07-23, 11:58
Jag skulle nog säga att de flesta, både män och kvinnor ”tappar det” när man börjar närma sig 50. Det är väl ganska naturligt.
+1 män brukar fan inte vara särskilt fräscha efter 50, men det finns de som sticker hos båda könen förstås.
Men vissa verkar tro att man blir någon jävla sofistikerad gentleman som åldras som ett fint vin när man blir äldre bara för att man är man, och får ligga med alla kåta 20-åringar. Glöm det!!!
Troligtvis mycket enklare för kvinnor att hitta nya partners även en bra bit upp i åldrarna.
Anders The Peak
2021-07-23, 12:08
+1 män brukar fan inte vara särskilt fräscha efter 50, men det finns de som sticker hos båda könen förstås.
Men vissa verkar tro att man blir någon jävla sofistikerad gentleman som åldras som ett fint vin när man blir äldre bara för att man är man, och får ligga med alla kåta 20-åringar. Glöm det!!!
Troligtvis mycket enklare för kvinnor att hitta nya partners även en bra bit upp i åldrarna.
Det du kommer du att märka är att de som har passerat 30 gillar äldre män som inte är stenhårda men som fyller upp på rätt sätt. Tjugo taggare är småbarn ingen vuxen man vill ligga med unga flickor som känns som sina egna barn.
Langster
2021-07-23, 12:29
Det du kommer du att märka är att de som har passerat 30 gillar äldre män som inte är stenhårda men som fyller upp på rätt sätt. Tjugo taggare är småbarn ingen vuxen man vill ligga med unga flickor som känns som sina egna barn.
Jaha jag märkte annars i 20-årsåldern att de som passerat 30 gillar yngre män. Det var väldigt tydligt måste jag säga. Men det är kanske så att de efter 30 hugger efter allt! :d
Annars håller jag med, 20 åringar är barn, har alltid tyckt att kvinnor ser bäst ut när de är mellan 30-40, oftast är de långt mycket behagligare att umgås med också… och det gäller förstås även längre upp i åldrarna.
trädgårdsmöbel
2021-07-23, 12:38
Har en kollega som ser ut som fan och 1 år från pension. 66 bast. 90-100 kg (min uppskattning). Ändå matchar hon med 19 åriga killar med sexpack via Tinder.
Langster
2021-07-23, 12:47
Inte 30 kanske. Men det är ofrånkomligt så att kvinnor har en mycket mer intensiv ungdomspeak än vad män har. Det är inget som samhället har "bestämt". Det finns ingen man som kan attrahera det motsatta könet så som en helt vanlig ung kvinna kan göra utan minsta ansträngning. Tvivlar man på det kan man med fördel skapa ett kvinnligt konto på Tinder och se vad som händer.
Baksidan av myntet är förstås att kvinnor har en tidsbegränsad möjlighet att reproducera sig och kan vara biologiskt slut efter 40. Tittar man på det övriga djurriket så intresserar sig hanar inte för infertila honor på samma sätt som fertila, så det är med all sannolikhet ett fenomen som är djupt nedärvt genetiskt. Hjortar har till exempel en enorm testosteronhöjning under hösten och slåss med varandra med livet som insats när hindarna är fertila. Och sedan tappar de hornen och testosteronnivån minskar drastiskt när brunsten är över, och då bryr de sig inte särskilt.
Media skriver ibland om detta kvinnliga åldersfenomen och man får då alltid intrycket av att det skulle vara någon rättvisefråga. Av att kvinnor (t.ex. skådisar) som tidigare åtnjutit frukterna av intensiv ungdomsuppmärksamhet har någon slags rättighet att fortsätta erhålla fördelar långt upp i hög ålder; och att det är samhällets jobb att omstöpa människors "psyken" för möjliggöra denna transformation.
lol du kör äkta incel-teori, du. :laugh:
”Kolla på djurriket, kolla på vad den och den har sagt.”
Langster
2021-07-23, 12:57
Sen det där med ungdomspeak, ja kvinnor får oftast vara vackra under åtminstone en period i sina liv medans män oftast är fula hela livet… jag tror det jämnar ut sig.
lol du kör äkta incel-teori, du. :laugh:
”Kolla på djurriket, kolla på vad den och den har sagt.”
Allt från djurriket går inte överföra på en mänsklig kontext men skulle säga att det han skrev är rätt grundläggande evolutionsbiologi.
Kvinnor har en kortare fertil karriär än män, tror nog optimal ålder är runt 16-25 för kvinnor att föda, män kan vara äldre, ju högre ålder föräldrarna har desto mer ökar risken för att avkomman får genetiska sjukdomar.
Egentligen är det helt onaturligt att vilja ha ett "sexliv" en bit efter 30 år, vi blev ju inte mycket äldre än så när vi var jägare o samlare.
Langster
2021-07-23, 13:20
Allt från djurriket går inte överföra på en mänsklig kontext men skulle säga att det han skrev är rätt grundläggande evolutionsbiologi.
Kvinnor har en kortare fertil karriär än män, tror nog optimal ålder är runt 16-25 för kvinnor att föda, män kan vara äldre, ju högre ålder föräldrarna har desto mer ökar risken för att avkomman får genetiska sjukdomar.
Egentligen är det helt onaturligt att vilja ha ett "sexliv" en bit efter 30 år, vi blev ju inte mycket äldre än så när vi var jägare o samlare.
Då vi är det enda djur som har sex utan att ha för avsikt att skaffa ungar kan man nog kasta begreppet naturligt ut genom fönstret. Vill man ha sex efter 30 så är det naturligt.
Diomedea exulans
2021-07-23, 13:49
Då vi är det enda djur som har sex utan att ha för avsikt att skaffa ungar kan man nog kasta begreppet naturligt ut genom fönstret. Vill man ha sex efter 30 så är det naturligt.
Inte helt korrekt, titta på bonoboer t ex.
trädgårdsmöbel
2021-07-23, 13:55
Det är vi dock inte. Finns många andra djurarter som har sex av andra orsaker. De flesta apor och människoapor. Sjölejon, grisar, hyenor mfl. parar sig ofta av andra orsaker än att fortplanta sig.
Det är vi dock inte. Finns många andra djurarter som har sex av andra orsaker. De flesta apor och människoapor. Sjölejon, grisar, hyenor mfl. parar sig ofta av andra orsaker än att fortplanta sig.
https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/191/035/135.png
Nu var det väl inte EXAKT det som var hans poäng utan frågan vad som var naturligt/onaturligt gällande att ha ett sexliv efter 30-års ålder.
Tycker chimpanzer är mer "alfa" och bättre förebilder för män än bonober de påminner ju om feminiserade vänstermän, antar att det blir så när man runkar bort hela dagarna.
https://www.researchgate.net/profile/Evan-Maclean/publication/303832756/figure/fig2/AS:473830616506368@1489981430101/Cognitive-and-behavioral-differences-between-chimpanzees-and-bonobos-that-align-with-the.png
Diomedea exulans
2021-07-23, 14:44
Nu var det väl inte EXAKT det som var hans poäng utan frågan vad som var naturligt/onaturligt gällande att ha ett sexliv efter 30-års ålder.
Borde inte du med din höga EQ kunna förklara en poäng utan att bli hånfull?
Plasttiger
2021-07-23, 14:56
Jag lider med svenska skolan!
Statsbo som inte varit runt djur?
Trodde att hästars olämpliga betéénden var allmänt kännt.
Eller har du lurats av argumentet om att "homosexualitet är onaturligt"?
Homosexual behaviour has been observed in 1,500 animal species.
"We're talking about everything from mammals to crabs and worms. The actual number is of course much higher. Among some animals homosexual behaviour is rare, some having sex with the same gender only a part of their life, while other animals, such as the dwarf chimpanzee, homosexuality is practiced throughout their lives."
Masturbation is the simplest method of self pleasure. We have a Darwinist mentality that all animals only have sex to procreate. But there are plenty of animals who will masturbate when they have nothing better to do. Masturbation has been observed among primates, deer, killer whales and penguins, and we're talking about both males and females.
Älskar dock kombinationen av okunskap och förakt för biologiska principer.
Nå hög barnsdödlighet och en del infektioner kunde ställa till det men Ötzi tror de var~46 år gammal när han dog.
Anders The Peak
2021-07-23, 16:34
Varför är det onaturligt gud skapade oss för reproduktion och alla djur har sexdrifter - Människan har sexdriften kvar långt upp åren och njuter av det även om inte resultatet blir en avkomma.
trädgårdsmöbel
2021-07-23, 16:46
Då GW har tre olika konton med tre olika personligheter (där ett av de tre kontona dessutom verkar lida av personlighetsklyvning så det blir som en slags inception. "En av mina multipla personligheter har multipel personlighetsstörning") så räcker inte EQn till så långt :)
Då GW har tre olika konton med tre olika personligheter (där ett av de tre kontona dessutom verkar lida av personlighetsklyvning så det blir som en slags inception. "En av mina multipla personligheter har multipel personlighetsstörning") så räcker inte EQn till så långt :)
Herrar, jag är inte slav under min (enormt)höga EQ. Har många verktyg i min låda förutom EQ:n förstår ni. Sluta skvallra om mig nu, det tyder på låg EQ och låg testo.
*nickar respektfullt mot er*
PowerFlower
2021-07-23, 21:59
Testosteron är extremt effektivt för depression/få ett bra välmående. Jag har testat alla SSRI under solen och inget ens kommer i närheten av vad 200mg testosteron (TRT) gjort för min drivkraft, motivation och självsäkerhet. Det är en inre känsla av "välbehag" kombinerat med en vilja att lyckas med saker och ting, som inte går att beskriva med ord riktigt, man måste erfara det.
Det är utan den minsta tvekan ett mirakelhormon när man lyckats få in den rätta dosen för sin individuella genetiska uppsättning.
Lafayette
2021-07-23, 22:01
Testosteron är extremt effektivt för depression/få ett bra välmående. Jag har testat alla SSRI under solen och inget ens kommer i närheten av vad 200mg testosteron (TRT) gjort för min drivkraft, motivation och självsäkerhet. Det är en inre känsla av "välbehag" kombinerat med en vilja att lyckas med saker och ting, som inte går att beskriva med ord riktigt, man måste erfara det.
Det är utan den minsta tvekan ett mirakelhormon när man lyckats få in den rätta dosen för sin individuella genetiska uppsättning.
Du låter som en säljare.
PowerFlower
2021-07-23, 22:02
Andrew Huberman pratar om det här, det han säger är spot-on. Testosteron gör att "effort feels good", det blir helt plötsligt väldigt roligt att kämpa och sträva för något, motgång gör bara att man känner sig motiverad att lägga ner ännu mer energi.
Med låg testosteron så ger man upp väldigt lätt, motivationen finns inte där riktigt, inte alls samma drivkraft.
Är ju rätt uppenbart nu varför det i princip bara är män som uppfunnit .. ja, hela vår värld.
https://www.youtube.com/watch?v=bJWmJo3w_0Y
PowerFlower
2021-07-23, 22:03
Du låter som en säljare.
Ja ja herr negativ, jag vet att du lider av depression och låg testosteron så med största sannolikhet vore det ironiskt nog ett riktigt mirakelmedel för dig.
En väntad respons från en person som lider av dåligt välmående och depression.
Lafayette
2021-07-23, 22:04
Är ju rätt uppenbart nu varför det i princip bara är män som uppfunnit .. ja, hela vår värld.
:d
berserken
2021-07-23, 22:05
Andrew Huberman pratar om det här, det han säger är spot-on. Testosteron gör att "effort feels good", det blir helt plötsligt väldigt roligt att kämpa och sträva för något, motgång gör bara att man känner sig motiverad att lägga ner ännu mer energi.
Med låg testosteron så ger man upp väldigt lätt, motivationen finns inte där riktigt, inte alls samma drivkraft.
https://www.youtube.com/watch?v=bJWmJo3w_0YVad har du uppfunnit nu med din fina testonivå ?
PowerFlower
2021-07-23, 22:07
Vad har du uppfunnit nu med din fina testonivå ?
Kolla bara, här kommer hyenorna, som i flock attackerar dom. Helt otroligt att se hur primitiva människor faktiskt är, totalt drivna av sin instinkt.
Mår man dåligt så vill man dra ner dom andra, exakt samma sak som hos apor, "fri vilja" :d
Det är ju jättebra FlowerPower..!
Hur är flowet på JH ikväll? Är det värt?
berserken
2021-07-23, 22:27
Kolla bara, här kommer hyenorna, som i flock attackerar dom. Helt otroligt att se hur primitiva människor faktiskt är, totalt drivna av sin instinkt.
Mår man dåligt så vill man dra ner dom andra, exakt samma sak som hos apor, "fri vilja" :dDu får nog dra ner på nåt
Så problem att sitta still är manligt? Säg det till mina döttrar, tack. :laugh:
Jag tror du är ute och cyklar faktiskt. Är militären också feminin då? När man ska sitta på lektioner och föreläsningar och stå still långa perioder. Eller blir det lite manligt då eftersom man kan sitta och drömma om sin AK samtidigt?
Finns gott om otroligt duktiga kvinnor inom tekniska ämnen både inom det teoretiska och det praktiska.
Har du överhuvudtaget något intresse att diskutera eller vill du bara strössla förolämpningar och smiles omkring dig? Man hade ju kunnat tro att en medelålders man skulle kunna bete sig som en sådan, snarare än som sina barn.
I övrigt verkar du inte riktigt klara av att följa resonemangen och förstå poängen. Angående militären så är det en av våra mest praktiska institutioner; vilket alla som legat på skjutbanan, varit i fält, vårdat vapen, marscherat och tränat kan intyga.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.