Visa fullständig version : Östrogenminskande?
smalisen
2004-05-21, 18:53
Finns det något lagligt preparat som minskar östrogenet?
Tacksam för svar.
Fått alldeles för hängiga tuttar och fettdepåer runt höfterna? :MrT:
Om inte behöver du nog inte oroa dig.
smalisen
2004-05-21, 22:47
Ärligt, linfröolja? Jag dricker det varje kväll som omega-3 tillskott. Tufft. Hur bra effekt har det då?
Varför oroar du dig för detta? Fått gyno eller?
cheesian
2004-05-22, 05:34
Finns verkligen ingen anledning att försöka sänka östro om du nu inte gått på kur. I det fallet skulle jag inte förlita mig på linfrön ;)
"Östrofett" tar du bort med diet och träning.
smalisen, därom tvista de lärde. ;)
Knappast någon dramatisk effekt men å andra sidan de har inga naturliga testo boosters heller för den delen.
smalisen
2004-05-22, 08:46
Nej, men tribulus sägs fungera bra, förutom att det också för med sig högre östrogennivåer. Så då tänkte jag om man kunde motverka det, men tydligen inte :/
negative
2004-05-22, 08:55
Originally posted by smalisen
Nej, men tribulus sägs fungera bra, förutom att det också för med sig högre östrogennivåer. Så då tänkte jag om man kunde motverka det, men tydligen inte :/
Frågan kvarstår. VARFÖR ? Finns ju Clomid vilket är både farligt och olagligt, men är det pga missbruk och du vill miska risken för gyno så finns det nog inget annat att göra....
NU lämnar vi diskussioner kring olika läkemedel !
Allmän varning här :nono:
chrysin säg sig kunna sänka östrogenet!
///Tobbe
Originally posted by smalisen
Det är väl så att kroppen omvandlar testosteron till östrogen? Så det är väl inte så konstigt om man får mer östrogen om man har mer testosteron, men jag tror inte det är något större problem.
Sedan finns ju många växter med fytoöstrogener eller vad det nu heter, antar att linfröna är en sådan källa och även sojabönor m.m. Om jag har förståt allt rätt så tror ju kroppen att dessa ämnen är östrogen och låter därför bli att producera lika mycket eget.
Sverker: Varför? OM han nu gjort något och vill ha rätt hjälp?
negative: Clomid hade inte varit det bästa om han redan fått symptomen.
smalisen: Om det är tribulus du har använt så kan du sluta oroa dig.
Därför att Kolozzeum är ett forum för tränande som är intresserade av träning, kost och kostillskott.
Vad jag förstår är Clomid ett läkemedel och för sådant finns andra forum.
Det står väl tydligt i forumreglerna? Inte mycket att tjaffsa om....
Eftersom han bara ville minska "biverkningarna" av tribulus så är Clomid knappast ngt han vill bry sig i oavsett.
smalisen,
min kära vän. Att ge sig på hormoner är en tuff strid och absolut inget att rekommendera. När du berör östrogener i kroppen så påverkar du XX-antal andra hormoner och signalsubstanser.
Jag har inte riktigt förstått syftet med att sänka östrogenet. Du vet väl att östrogen påverkar muskelåterhämtningen positivt va?
Om det nu skulle vara så att du vill få bort "östrogenrelaterat fett" så föreslår jag att du börjar deffa helt enkelt.
Var heller inte orolig för att få "gyno". Gyno får man inte enbart genom östrogen(er), utan det krävs åtminstonde närvaro av IGF-1 och prolactin. Vill säga att Tribulus inte ensamt kan ge "gyno".
Till de som nämnde clomid (klomifencitrat):
Klomifencitrat sänker inte Östregener på något sätt, den inverkan bl a genom att sänka IGF-1 och blockerar östrogenreceptorer.
Här är en kort beskrivning hur aromatisation går till:
"Det finns en typ av reaktion som sker i A-ringen av testosteron, i denna kallas den för Aromatisation. Reaktion styrs av enzymet aromatas, som gör om testosteron till östrogen.
Det finns olika östrogener, som t ex progesteron.
Reaktionen nedan förtäljer 3 skillnader. För det första så har metylgruppen 19 försvunnit, och för det andra så har 2st dubbelbindningar kommit till i A-ringen. Och till sist så har dubbelbindningen hos syret reducerats till en hydroxylgrupp.
Resultatet av reaktionen blir en aromatisation av A-ringen, vill säga en komplett bensenring, detta medför att ringen blir stabil och platt / optisk-isomer. De tre dubbelbindningar bildar tillsammans en synergisk effekt som förklarar den stabila strukturen."
och sänka nivåerna av IGF-1 är ju verkligen något man vill göra som styrketränande/muskelbyggande? :rolleyes:
LunaSpice
2004-05-23, 10:25
Äsch, se till att ha en hög egenproducerande testonivå så löser det sig. Zinktillskott, e-vitamin bl.a. Är nivån FÖR hög så blir testo östradial-1 tror jag det är -> östrogen = inte bra. :)
smalisen
2004-05-24, 16:45
Originally posted by Alexiev
smalisen,
min kära vän. Att ge sig på hormoner är en tuff strid och absolut inget att rekommendera. När du berör östrogener i kroppen så påverkar du XX-antal andra hormoner och signalsubstanser.
Jag har inte riktigt förstått syftet med att sänka östrogenet. Du vet väl att östrogen påverkar muskelåterhämtningen positivt va?
Om det nu skulle vara så att du vill få bort "östrogenrelaterat fett" så föreslår jag att du börjar deffa helt enkelt.
Var heller inte orolig för att få "gyno". Gyno får man inte enbart genom östrogen(er), utan det krävs åtminstonde närvaro av IGF-1 och prolactin. Vill säga att Tribulus inte ensamt kan ge "gyno".
Till de som nämnde clomid (klomifencitrat):
Klomifencitrat sänker inte Östregener på något sätt, den inverkan bl a genom att sänka IGF-1 och blockerar östrogenreceptorer.
Här är en kort beskrivning hur aromatisation går till:
"Det finns en typ av reaktion som sker i A-ringen av testosteron, i denna kallas den för Aromatisation. Reaktion styrs av enzymet aromatas, som gör om testosteron till östrogen.
Det finns olika östrogener, som t ex progesteron.
Reaktionen nedan förtäljer 3 skillnader. För det första så har metylgruppen 19 försvunnit, och för det andra så har 2st dubbelbindningar kommit till i A-ringen. Och till sist så har dubbelbindningen hos syret reducerats till en hydroxylgrupp.
Resultatet av reaktionen blir en aromatisation av A-ringen, vill säga en komplett bensenring, detta medför att ringen blir stabil och platt / optisk-isomer. De tre dubbelbindningar bildar tillsammans en synergisk effekt som förklarar den stabila strukturen."
Tack för svaret. Jag är inte ute efter hormoner i dopingsyfte, men vet du någon sida där jag kan läsa mer om det du beskrev o.s.v. Mer om olika hormoner, vad de gör, hur de reagerar o.s.v. Kanske till och med någon bok? Det är alltså på nybörjarnivå då.
By the way, vad menas med "gyno"?
Det allra bästa vore ju om du kunde låna någon Biologi A och/eller B bok - exempelvis på bibblan. Där står grunderna till kroppens många olika hörn.
Hur hormonerna reagerar var en svårare fråga däremot, vad syftar du på då? Menar Du hur dem i själva verket fungerar kemiskt i kroppen o.s.v så är det väl en hel del Kemi (A & B) och Biologi. Ett nyckelord är väl kanske nomenklatur(en) av hormoner som gäller då.
Gyno är en förkortning för gynekomasti, som är ett relativt - fjantigt - missbrukat ord bland olika "idrottare" som i sjävla verket betyder bröstkörtelförstoring hos män. Mitt råd är att du inte lägger beggrepet på minne.
Kör hårt Smalisen, annars gör någon annan det åt dig.
MvH // A
Borde väl stå ganska bra grundläggande om hormoner i en biologibok för gymnasiet. Biologi B då så klart...
LunaSpice
2004-05-24, 20:03
http://www.merck.com/mrkshared/mmanual/section2/sec2.jsp
http://www.emedicine.com/med/ENDOCRINOLOGY.htm
Två suveräna länkar som jag ofta använder. :D
:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.