handdator

Visa fullständig version : Vilka stresshormon stiger dygnen efter träning?

Armed Dingo
2021-07-14, 11:27
Så mina sömnproblem hade inte med solljus att göra heller utan det är den gamla hederliga fysiska ansträngningen enbart som står för det. Det är märkbart dålig sömn första natten, sedan som värst den andra natten efter passet med ingen sömn alls, och sedan blir det stegvis bättre för att vara helt borta 4-5 nätter efter passet utfördes.

I väntan på besök hos vården så försöker jag leta svar själv. Vad för markörer stegras och maxas dygnet efter ett träningspass? Och är långsamma på att sjunka tillbaks till basnivå?

Uncle Joe
2021-07-14, 11:37
Så mina sömnproblem hade inte med solljus att göra heller utan det är den gamla hederliga fysiska ansträngningen enbart som står för det. Det är märkbart dålig sömn första natten, sedan som värst den andra natten efter passet med ingen sömn alls, och sedan blir det stegvis bättre för att vara helt borta 4-5 nätter efter passet utfördes.

I väntan på besök hos vården så försöker jag leta svar själv. Vad för markörer stegras och maxas dygnet efter ett träningspass? Och är långsamma på att sjunka tillbaks till basnivå?

Har du testat att skära ner på träningen drastiskt och utesluta basövningar?

Mats J
2021-07-14, 11:56
Hur mår du i övrigt? Jag hade liknade problem när jag hade utmattnings syndrom, redan när jag träna mådde jag skit sedan kändes det som jag hade feber resten av dagen. HELT omöjligt att sova 1-2 nätter efter ett pass, om jag lyckades somna vakna jag kallsvettig och ibland med panikattack efter någon minut.

Svårt att se att hormonutsöndring ska sitta i så länge, överbelastat CNS kanske, då det var stor skillnad om jag körde tunga basövningar eller lättare isolerade övningar.

Armed Dingo
2021-07-14, 12:19
Har du testat att skära ner på träningen drastiskt och utesluta basövningar?

Ja, jag tränade inte på över två veckor och sov bra varje natt. I förhoppning att det var tillräckligt så gick jag och tränade igen och smack kom problemet tillbaks. Detta var i förrgår.

Armed Dingo
2021-07-14, 12:22
Hur mår du i övrigt? Jag hade liknade problem när jag hade utmattnings syndrom, redan när jag träna mådde jag skit sedan kändes det som jag hade feber resten av dagen. HELT omöjligt att sova 1-2 nätter efter ett pass, om jag lyckades somna vakna jag kallsvettig och ibland med panikattack efter någon minut.

Svårt att se att hormonutsöndring ska sitta i så länge, överbelastat CNS kanske, då det var stor skillnad om jag körde tunga basövningar eller lättare isolerade övningar.
Jag mår prima i övrigt. Dock ganska trött kanske men det är något jag vant mig vid. Jag kanske är tröttare än normalt.
Men berätta gärna mer om dina utmattningssyndrom. Blev du diagnosticerad? Det låter väldigt likt mig i övrigt. Min puls stiger ibland när jag ska sova, men aldrig mer än kanske 70-80. Men betydligt högre än 50 som är mitt normala i det tillståndet.

Hur kom du ur det? Vad föranledde det?

nukz
2021-07-14, 12:24
Har märkt att två saker kan orsaka sånt här: överansträngning, typiskt om man går till eller nära fail vilket verkar bränna CNS, dels otillräckligt matintag i förhållande till träningsnivån.

Lösning: kör lägre belastning (kanske 80% 1RM som mest och hellre fler set) och/eller ät mer efter du har tränat.

Armed Dingo
2021-07-14, 12:34
Har märkt att två saker kan orsaka sånt här: överansträngning, typiskt om man går till eller nära fail vilket verkar bränna CNS, dels otillräckligt matintag i förhållande till träningsnivån.

Lösning: kör lägre belastning (kanske 80% 1RM som mest och hellre fler set) och/eller ät mer efter du har tränat.

Tack för svar, jag äter dock redan så jag går långsamt upp i vikt och jag tränar hyfsat tidigt på dagen. Får i mig två större mål mat efteråt.
Jag tränar heller inte över 80% av 1rm. Jag anstränger mig givetvis men det är långt ifrån brutalt. Här är benpasset jag gjorde i förrgår. Mitt max är 150x1.

Ben 12 juli
Knäböj: 20x10x2 40x10 60x10 Utfall: 60x12x2
Knäböj 80x10x2 100x8x2 120x4
French press 28x15x2 38x11x2
EZ Biceps curl 28x12x3
Benspark 2 ton 60x10 100x10x2
Sittande lår curl 1 ton 40x10 60x10x2

Och detta var ett långsamt pass. Tog god tid på mig.

CalleP
2021-07-14, 12:39
Har du prövat avslappningsövningar?

Finns många bra på youtube kroppsscanning, djupandning, guidad meditation eller vanlig läsa en bok tills man blir trött. Nu verkar det ju som du har koll på att det är träningen som orsakar det och då är det väl enklaste att sänka vikterna då jag antar detta är efter ett marklyftspass. Men skadar ju inte att testa avslappningsövningar heller. :)

Armed Dingo
2021-07-14, 12:48
Har du prövat avslappningsövningar?

Finns många bra på youtube kroppsscanning, djupandning, guidad meditation eller vanlig läsa en bok tills man blir trött. Nu verkar det ju som du har koll på att det är träningen som orsakar det och då är det väl enklaste att sänka vikterna då jag antar detta är efter ett marklyftspass. Men skadar ju inte att testa avslappningsövningar heller. :)

Jag har testat att stretcha igenom kroppen och lyssna på avslappnande musik.

Marklyft är det som orsakar flest nätter utan sömn alls, uppemot 4. Men även benpass och Bröst pass ger sömnlösa nätter. Till och med att bära tunga saker på jobbet sätter igång det. Jag bär otympliga saker på allt mellan 10-40 kg på jobbet. Om jag har en riktig köttig dag sover jag lika dåligt som efter ett tungt Bröst pass, dvs väldigt dåligt första natten och sedan inget alls andra natten.

De här två veckorna som gått har jag också haft semester och inte jobbat alls. Och jag har fortfarande semester nu, men träningspasset satte igång det istället.

De här två veckorna med sömn har varit de enda två veckorna jag sovit varje natt sedan juli förra året. Det är också de enda två veckorna som jag avstått från träning och semester såpass länge.

CalleP
2021-07-14, 12:49
Jag har testat att stretcha igenom kroppen och lyssna på avslappnande musik.

Marklyft är det som orsakar flest nätter utan sömn alls, uppemot 4. Men även benpass och Bröst pass ger sömnlösa nätter. Till och med att bära tunga saker på jobbet sätter igång det. Jag bär otympliga saker på allt mellan 10-40 kg på jobbet. Om jag har en riktig köttig dag sover jag lika dåligt som efter ett tungt Bröst pass, dvs väldigt dåligt första natten och sedan inget alls andra natten.

De här två veckorna som gått har jag också haft semester och inte jobbat alls. Och jag har fortfarande semester nu, men träningspasset satte igång det istället.

De här två veckorna med sömn har varit de enda två veckorna jag sovit varje natt sedan juli förra året. Det är också de enda två veckorna som jag avstått från träning och semester såpass länge.

Låter ju som du behöver ta någon eller några viloveckor från träningen nu till att börja med. Sedan införa regelbinda viloveckor från träningen var 4-8 vecka? :)

Armed Dingo
2021-07-14, 13:01
Låter ju som du behöver ta någon eller några viloveckor från träningen nu till att börja med. Sedan införa regelbinda viloveckor från träningen var 4-8 vecka? :)

Jag har ju precis tagit 2 veckor vila från träning, och det gav ingen som helst effekt. Så fort jag började igen, var problemet tillbaks. Det kanske är så att 0 träning är den enda och den rätta vägen tillbaks men är det det? Jag tycker det är helt sjukt. Varför kan jag inte sova av att göra något som jag orkar göra?

Och om det är vägen tillbaks, hur lång tid ska jag vänta? En månad? Ett halvår?

King Grub
2021-07-14, 13:07
Riktig överträning kan kräva 3-6 månader med vila från all träning. Är dock sällsynt. Men har sömnsvårigheter som ett symtom.

CalleP
2021-07-14, 13:10
Jag har ju precis tagit 2 veckor vila från träning, och det gav ingen som helst effekt. Så fort jag började igen, var problemet tillbaks. Det kanske är så att 0 träning är den enda och den rätta vägen tillbaks men är det det? Jag tycker det är helt sjukt. Varför kan jag inte sova av att göra något som jag orkar göra?

Och om det är vägen tillbaks, hur lång tid ska jag vänta? En månad? Ett halvår?

Ja okej läste inte tillräckligt noga. Då hade jag nog strukturerar om träningen helt och fokuserat mer på högre repetitioner och lättare vikter och bytt ut tyngre övningar som marklyft, knäböj och bänkpress mot lättare varianter för att se om det hjälper.

Sedan såg jag att du jobbade med ett fysiskt jobb vilket självklart skär ner på återhämtningen. De perioder jag har jobbat som snickare eller lagerarbetare och försökt träna på hårt har oftast slutat med sömnproblem så då har jag helt enkelt skärt ner på träningen och kört mer kondition istället och då har jag aldrig haft några problem. :)

Hoppas det löser sig för dig för sömnproblem är aldrig roligt!

Armed Dingo
2021-07-14, 13:14
Riktig överträning kan kräva 3-6 månader med vila från all träning. Är dock sällsynt. Men har sömnsvårigheter som ett symtom.

Tack, vilka mer symptom finns?

Armed Dingo
2021-07-14, 13:17
Ja okej läste inte tillräckligt noga. Då hade jag nog strukturerar om träningen helt och fokuserat mer på högre repetitioner och lättare vikter och bytt ut tyngre övningar som marklyft, knäböj och bänkpress mot lättare varianter för att se om det hjälper.

Sedan såg jag att du jobbade med ett fysiskt jobb vilket självklart skär ner på återhämtningen. De perioder jag har jobbat som snickare eller lagerarbetare och försökt träna på hårt har oftast slutat med sömnproblem så då har jag helt enkelt skärt ner på träningen och kört mer kondition istället och då har jag aldrig haft några problem. :)

Hoppas det löser sig för dig för sömnproblem är aldrig roligt!

Tack, ja jag överväger att lägga träningen på hyllan helt. Eventuellt köra endast konditionsträning. Saken är att jag tränat 3-4 dagar i veckan senaste 15 åren. Jag vill inte sluta. Och om jag slutar kommer jag behöva skära ner på matintaget rejält. Behöver deffa som det är, och deffa utan att träna har jag aldrig gjort förr. Vet inte vad som händer när jag sluta, men att jag kommer bli fetare är nog inte en dålig gissning.

King Grub
2021-07-14, 13:27
Tack, vilka mer symptom finns?

Koncentrationssvårigheter
Trötthet/matthet i allmänhet
Minskad sexlust
Dålig aptit
Lättirriterad
Känslor av stress och oro
Svårt att koncentrera sig och fokusera
Konstanta småsmärtor, förlängd träningsvärk
Förhöjd vilopuls
Längre tid innan pulsen återgår efter ansträngning
Regelbundna sjukdomar/förkylningar
Illamående/diarré
Utebliven mens hos kvinnor

Få har alla symtom samtidigt.

Armed Dingo
2021-07-14, 13:35
Tack.

Koncentrationssvårigheter Inte svårt, men inte så lätt som jag haft förr.
Trötthet/matthet i allmänhet Ja
Minskad sexlust Ja
Dålig aptit Nej, tvärtom
Lättirriterad Nej
Känslor av stress och oro Nja, jo en del.
Svårt att koncentrera sig och fokusera Ja, kan vara svårt för mig att slappna av och läsa en bok i mer än 15 min. Jag återgår till meningslöst scrollande.
Konstanta småsmärtor, förlängd träningsvärk Ja
Förhöjd vilopuls Ja
Längre tid innan pulsen återgår efter ansträngning Ja
Regelbundna sjukdomar/förkylningar Nej, inte varit sjuk på mer än ett år
Illamående/diarré Nej
Utebliven mens hos kvinnor -

Är det många ja där? För mig är det ett normalt läge :(

Armed Dingo
2021-07-14, 13:38
Är det farligt att gå och träna ändå? Jag tänkte köra två pass till. Mitt gym har stängt i två veckor från måndag. Det skulle kunna vara starten på ett uppehåll.

King Grub
2021-07-14, 13:44
Farligt är väl osannolikt, men visst kan svår överträning som man ignorerar leda till problem. Kroniska systemiska inflammationer och ett utbränt nervsystem som kanske aldrig återhämtar sig. Men så ska det mycket till. Och jag kan inte diagnosticera om du är övertränad eller om det är något annat över ett forum.

Armed Dingo
2021-07-14, 13:51
Farligt är väl osannolikt, men visst kan svår överträning som man ignorerar leda till problem. Kroniska systemiska inflammationer och ett utbränt nervsystem som kanske aldrig återhämtar sig. Men så ska det mycket till. Och jag kan inte diagnosticera om du är övertränad eller om det är något annat över ett forum.

Ja okej.

För samtalsämnet skull, är detta något som 250 ml testo e5d hade kunnat lösa? Förutsatt att man klarar sig från andra biverkningar.

King Grub
2021-07-14, 13:52
Du klarar säkert mer träning utan att bli övertränad dopad, men du kan knappast dopa dig ur en befintlig överträning.

Armed Dingo
2021-07-14, 14:03
Du klarar säkert mer träning utan att bli övertränad dopad, men du kan knappast dopa dig ur en befintlig överträning.

Ok. Finns det något att göra för att hjälpa läkningsprocessen? Är promenader ok t. ex.? Lugn simning? Kan man jogga?

Langster
2021-07-14, 19:01
Kan det vara något mentalt eller psykologiskt problem som ligger bakom dina symptom?
Hur funkar vardagen, jobbet osv om man bortser från träningen? Sover du gott om du inte tränar?

skyffelmördarn
2021-07-14, 19:25
Kan det vara något mentalt eller psykologiskt problem som ligger bakom dina symptom?
Hur funkar vardagen, jobbet osv om man bortser från träningen? Sover du gott om du inte tränar?

Finns det inte något syndrom som är att man tror man har en massa sjukdomar för att man börjar googla på saker och typ allting stämmer med vad man tror man har? Man kan ju bli helt sjuk i huvudet när man börjar rota runt på nätet sådär.

Kollar jag på det som KG skrev så stämmer ju jag in på allt förutom två, men jag ser mig inte som att jag har problem utan kör på som vanligt istället.

Diomedea exulans
2021-07-14, 19:27
Finns det inte något syndrom som är att man tror man har en massa sjukdomar för att man börjar googla på saker och typ allting stämmer med vad man tror man har? Man kan ju bli helt sjuk i huvudet när man börjar rota runt på nätet sådär.

Kollar jag på det som KG skrev så stämmer ju jag in på allt förutom två, men jag ser mig inte som att jag har problem utan kör på som vanligt istället.

Jo, tror det heter "medical student's disease"? Man blir som läkarstudenter som tror att de har allt som de läser om.

Armed Dingo
2021-07-15, 08:26

Jag tränade inte på två veckor och sov varje natt.

G.W
2021-07-15, 08:32
Jag tränade inte på två veckor och sov varje natt.

Spelar det någon roll vilken tid på dygnet du tränar?

Armed Dingo
2021-07-15, 08:49
Spelar det någon roll vilken tid på dygnet du tränar?

Nej.

Armed Dingo
2021-07-17, 15:27
Vad säger panelen om kreatin och sömnproblem? I den här gamla tråden vittnar en del om att de fått sömnproblem av kreatin:
https://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=183218

I fjol när mina problem började så hade jag ätit kreatin mycket länge och det har fortsatt hela året med sömnproblem. Jag har aldrig misstänkt kreatinet. Jag har ätit drygt 5 gram monohydrat varje dag. MMs egna.

Langster
2021-07-17, 16:02
Vad säger panelen om kreatin och sömnproblem? I den här gamla tråden vittnar en del om att de fått sömnproblem av kreatin:

I fjol när mina problem började så hade jag ätit kreatin mycket länge och det har fortsatt hela året med sömnproblem. Jag har aldrig misstänkt kreatinet. Jag har ätit drygt 5 gram monohydrat varje dag. MMs egna.

Hur kopplar du ihop det med att du sov bra i 2 veckor när du inte tränade? Tog du inte kreativ då?

kvarnis
2021-07-17, 17:01

Kreatin hjälper temporärt mot sömnbrist men kan också störa sömnen för de som är känsliga kan vara värt att ta uppehåll.

eternallord
2021-07-17, 17:22

Bara anekdotiska bevis: jag testade kreatin för första gången för ett halvår sedan ungefär, och fick omedelbart dramatiska sömnproblem (låg vaken till 4 på morgonen varje natt). Tog 3 dagar för mig att inse att det berodde på kreatinet. När jag upphörde bruket så försvann problemen. För vetenskapens skull testade jag att ta kreatinet direkt på morgonen istället, men det funkade inte heller.

Armed Dingo
2021-07-17, 17:54
Hur kopplar du ihop det med att du sov bra i 2 veckor när du inte tränade? Tog du inte kreativ då?

Nej det gjorde jag faktiskt inte för jag tänkte att jag ändå skulle ha ett break från träning. Jag tror jag åt kreatin kanske halva första veckan men inte andra. Jag har inte riktig koll på när jag äter det, det åker ner i shakern automatiskt.

Sömnen gick inte från jättedåligt till bra direkt utan det var stegvis bättre. En intressant sak är att efter det här benpasset som föranledde sömnlöshet igen, och den här tråden, så gick jag och tränade ändå för att skit samma. Jag hade bestämt mig för ett långt break men ville gå igenom kroppen en sista gång innan. Skit samma om jag sover skit. Så jag gick och tränade bröst.
Tog i som faan. För en månad sen hade jag sovit superdåligt en sådan kväll, för den var dels natten efter en helt sömnlös natt, och det var samma natt som ett jättetungt bröst pass. Sjukt nog så somnade jag. Morgonen efter var jag förvånad men tänkte Jaha, jag kanske återhämtade mig lite de här två veckorna ändå. Natten därpå, nr 2 efter passet, sov jag knappt något igen. Allt är som vanligt igen tänkte jag. Gick och körde ryggpass med Marklyft, nästan till fail i allt. Somnade samma natt. Detta var igår.

Så jag har fått lite hopp igen. Om det bara blir bättre nu så var det kanske kreatinet. Men träning utlöser det, och det är värst natt nr 2.

Jag har aldrig misstänkt kreatin för någonting förut eftersom det inte innehåller något centralstimulerande.

Jag kollade mina gamla mmsports ordrar nu. 17 juli förra året beställde jag kreatin för första gången på mycket länge. Det var just då mina problem startade. Från dålig sömn till brutalt dålig sömn inom loppet av 2-3 veckor. Innan dess hade jag inte kört kreatin alls på kanske ett år och innan det körde jag pwo på träningsdagar med typ 3 grams dosering.

Jag åt rent kreatin i tonåren och då hade jag problem med sömnen ibland men inte alls så illa som nu.

Jag hade också en lite bättre period i mars i år vet jag. 24 mars beställde jag nytt kreatin från mmsports kan jag se på ordrar så då hade det gamla varit slut ett antal dagar. Jag minns såklart inte hur många. Jag hade det väldigt hektiskt med jobb den här perioden så kan hända att jag inte åt kreatin varje dag där.

Följetongen fortsätter.

Armed Dingo
2021-07-17, 18:43
Den här studien tror jag säger att ATP stiger när råttor sover. Men om ATP redan är högt, pga kreatin, kan man sova då?

Ska sägas att jag är non eller low responder på kreatin, jag märker ingen skillnad träningsmässigt. Jag äter det för att det är billigt och har studier bakom sig.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20592221/

Langster
2021-07-17, 20:04
Den här studien tror jag säger att ATP stiger när råttor sover. Men om ATP redan är högt, pga kreatin, kan man sova då?

Ska sägas att jag är non eller low responder på kreatin, jag märker ingen skillnad träningsmässigt. Jag äter det för att det är billigt och har studier bakom sig.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20592221/

Ja, testa att köra utan kreatin ett tag och utvärdera.
Det finns en del som pekar på att kreatin kan störa sömnen - och minska sömnbehovet.
Jag hade dock fått för mig att detta var något av en akut effekt, och att man alltså inte skulle ta kreatin på kvällen. Möjligtvis är det bättre att ta på morgonen för sömnhygien?

Prost
2021-07-17, 20:36

Jag upplevde det när jag testa kreatin tidigare under året, jag hade inte hört om någon sådan koppling förrän jag googlade. Det är dock lite konstigt att jag inte minns att jag skulle upplevt sömnproblem av det tidigare.

Jag ville bara testa för skojs skull igen om jag kanske skulle få en liten prestationshöjande effekt på ens 1% trots att jag aldrig kände något förut. Fick inga som helst positiva effekter trots laddande med högre mängder i början tajmat med kolhydrater efter träning samt även i samband med andra måltider. Kreatin verkar inte vara något för mig då jag aldrig känt något av det förutom att det verkade störa min sömn under det senaste försöket.

Armed Dingo
2021-07-17, 22:08
Jag kunde napa i typ en timma precis. Får se om jag också kan somna om en stund.

Jag ser i mina inlägg att jag skriver slarvigt eller motsägelsefullt ibland. Ni får ursäkta, jag har knappt sovit på ett år.

Uncle Joe
2021-07-18, 11:12
Jag får lätt sömnbesvär men kreatin (på förmiddagen efter träning) har aldrig orsakat problem för mig.
Kaffe, kreatin, ev kosttillskott intar jag på morgonen / förmiddag. Tränar gör jag alltid på morgon/ förmiddag.

Försöker förlägga grubblerier och sånt på dagen så är det avklarat.

Runt 1 timme innan läggdags sänker jag ljusstyrkan på skärmar, aktiverar blåljusfilter. Sitter vid matbordet och läser en bok någon timme och sen dunsar jag i sängen och somnar.

Brukar också använda melatonin (ett par mg) som går att köpa billigt inom EU.

Sen kan absolut stressen i sig av att inte kunna sova skapa en väldigt ond spiral - sänggåendet blir till en ångestfylld tid.

Armed Dingo
2021-07-24, 12:06
Kreatinet var nog inte boven för nivåerna borde sjunkit efter 2 veckor utan, men jag var ju sömnlös ändå.

Goda nyheterna är att jag inte tränar för tillfället och sover bra igen. Har tagit nya blodprover så snart vet jag om jag är utan sjukdom. I brist på annan diagnos kommer jag skylla min träningsorsakade sömnlöshet på någon form av överbelastat CNS.

CalleP
2021-07-24, 16:39
Kreatinet var nog inte boven för nivåerna borde sjunkit efter 2 veckor utan, men jag var ju sömnlös ändå.

Goda nyheterna är att jag inte tränar för tillfället och sover bra igen. Har tagit nya blodprover så snart vet jag om jag är utan sjukdom. I brist på annan diagnos kommer jag skylla min träningsorsakade sömnlöshet på någon form av överbelastat CNS.

Skönt att höra att det går åt rätt håll! :)