handdator

Visa fullständig version : "Frivillig" barnlöshet

Plasttiger
2021-07-08, 19:00
Finns det någonting som är så provocerande som "frivillig" barnlöshet?
Jag har ALDRIG hör en icke-självisk förklaring till att välja bort barn.
Det är abnormt och omoget.
Planerar de att dö själva eller?

behövde skriva av mig, så provocerad nu

stridis
2021-07-08, 19:36
Är väl bra ifall idioter inte fortsätter familjelinjen?

Magnus N
2021-07-08, 19:39
Vad har hänt med kvinnors rätt att välja ?

berserken
2021-07-08, 19:45
De flesta dör själva .Man kan iofs dö med sin partner i en olycka eller nåt

kvarnis
2021-07-08, 19:47
En person som väljer "frivillig" barnlöshet lider antagligen av någon neuropsykiatrisk diagnos eller så är det nån som blivit hjärntvättad av social ingenjörskonst.

skyffelmördarn
2021-07-08, 19:50
Jag tänker inte skaffa barn.

Ett Orm
2021-07-08, 19:53
Bara kvinnor och eunucker kan verkligen välja.

Langster
2021-07-08, 20:07
Finns det någonting som är så provocerande som "frivillig" barnlöshet?
Jag har ALDRIG hör en icke-självisk förklaring till att välja bort barn.
Det är abnormt och omoget.
Planerar de att dö själva eller?

behövde skriva av mig, så provocerad nu

Icke-själviska anledningar till att inte skaffa barn:
Man vill inte bidra mer till överbefolkning och överexploatering av jordens resurser.
Man anser sig inte vara kapabel att ta hand om barn, psykiskt, fysiskt eller ekonomiskt.
Man vill inte sätta någon till ett liv av potentiellt lidande, exempelvis om man lever i en diktatur eller ett land där det råder krig eller svält. Eller om man själv lidit mycket av mobbing, eller förtryck av något slag.

Tyvärr är det ju ofta så att personer som skulle kunna ha de två sistnämnda anledningara till att inte skaffa barn oftast skaffar barn ändå - och gärna många också. Den förstnämnda anledningen är det alldeles för få som ens funderar över.

Langster
2021-07-08, 20:12
Jag kan faktiskt bli provocerad av folk som är barnlösa som tror att barninförskaffande skulle vara lösningen på alla deras problem och att det är helt underbart att ha barn… det är underbart ungefär 1% av tiden.

Rikard Jansson
2021-07-08, 20:26
Langster svalde hela jävla fiskspöt :D

JamesD
2021-07-08, 20:47
Det där med att dö själva verkar många tänka på. Men jag vettefan hur stor skillnad man kan räkna med att det gör. Många träffar ju sina föräldrar typ vid födelsedagar och högtider, om ens det. Inte alla, så klart.

trädgårdsmöbel
2021-07-08, 20:54
Det där med att dö själva verkar många tänka på. Men jag vettefan hur stor skillnad man kan räkna med att det gör. Många träffar ju sina föräldrar typ vid födelsedagar och högtider, om ens det. Inte alla, så klart.

Tror alla som är medvetna om att de dör när de dör, dör i svår ångest. Oavsett om de är ensamma, med anhöriga, vårdpersonal eller präst.

Langster
2021-07-08, 20:57

Det handlar mer om vetskapen tror jag, vi är ju biologiskt inställda på att fortplanta oss. Att dö utan barn känns som ett misslyckande, som att ens liv var bortkastat. Men har man barn, även om man totalt misslyckats som förälder, så har man i alla fall den vetskapen om att man har fortplantat sig - och kanske ännu viktigare man vet hur ett liv med barn verkligen ser ut. Utan barn kommer man säkerligen på sin dödsbädd fundera på hur sitt liv hade sett ut om man skaffat barn, och antagligen kommer man tro att livet hade varit bättre på något sätt med barn.

JamesD
2021-07-08, 21:02
Tror alla som är medvetna om att de dör när de dör, dör i svår ångest. Oavsett om de är ensamma, med anhöriga, vårdpersonal eller präst.

Absolut. Jag tänkte på "dö själv" mer som att spendera åren 75-90 sittandes ensam i en lägenhet och inte göra nånting, än att vara själv just i dödsögonblicket.

Langster
2021-07-08, 21:03

Jag vet inte, men jag kan tänka mig att om man är svårt sjuk och eller har svåra smärtor kan det kanske vara lockande att släppa allt.
När jag själv varit som sjukast eller haft som mest ont så har ångest inte direkt varit en dominerande känsla, det enda man vill är ju att det ska gå över. Nu har jag inte varit döende och jag har ju varit medveten om att jag inte ska dö just då men jag kan tänka mig att vid långvarig cancer osv så vill man kanske helst av allt att det bara ska ta slut.
Detsamma kan säkert gälla om man blir riktigt gammal och blir liksom så trött att man bara ligger ned och känner att man fått nog av livet.

Diomedea exulans
2021-07-08, 21:07
Det är skittråkigt att leka med barn.
Barn vill leka hela tiden.
Jag vill inte ha skittråkigt hela tiden.

Är det tillräckligt tydligt uppställt?

Rikard Jansson
2021-07-08, 21:42
Jag ser iaf barn som en eventuellt värd investering i rolighet för framtiden. Skitkul sen när de är 18-25 kanske och man ser dem bygga sina egna liv.

Ett Orm
2021-07-08, 21:51

Du har nog snöat in på en väldigt liten del av föräldraskapet, det handlar inte om att ha kul på ett "åka gokart - kul" vis utan om en känsla och kärlek man inte riktigt kan få på något annat sätt.

Föräldrar leker normalt sett inte särskilt mycket med sina barn på barns vis. Det handlar mer om att sörja för och ta hand om - lite som med höns.
Bara att tänka tillbaka på hur mycket du lekte med dina päron som barn.

skyffelmördarn
2021-07-08, 21:53
Jag ser iaf barn som en eventuellt värd investering i rolighet för framtiden. Skitkul sen när de är 18-25 kanske och man ser dem bygga sina egna liv.

Vad ser du att de kommer ha för framtid?

kvarnis
2021-07-08, 22:01
De flesta barnlösa 35+ man sett är typiska kufar eller enstöringar, ett högt nivå av materiellt välstånd har också lett till att mer "normala" människor väljer frivillig barnlöshet.

Tror det finns en genetisk komponent med, de som väljer ofrivillig barnlöshet är nog i regel r-selektiva, för de brukar ju ha en sådan dekadent livsstil, för dessa finns den sexuella drivkraften att fortplanta men ansvarstagande för sin avkomma saknas vilket leder till lägre intresse att skaffa barn.

https://sv.wikipedia.org/wiki/R-K-selektion

Lafayette
2021-07-08, 22:04
Jag har lekt med mina syskonbarn hela dagen idag. Nu ska jag sova i fem dygn.

hGADddxOrhg

Brofessorn
2021-07-08, 22:22

Vad tror du morsan finns till för? Hon får ju ta hand om allt sånt.

Diomedea exulans
2021-07-08, 23:38
Du har nog snöat in på en väldigt liten del av föräldraskapet, det handlar inte om att ha kul på ett "åka gokart - kul" vis utan om en känsla och kärlek man inte riktigt kan få på något annat sätt.

Föräldrar leker normalt sett inte särskilt mycket med sina barn på barns vis. Det handlar mer om att sörja för och ta hand om - lite som med höns.
Bara att tänka tillbaka på hur mycket du lekte med dina päron som barn.

Vad tror du morsan finns till för? Hon får ju ta hand om allt sånt.
Heder till er som är tuffa nog att outsourca lekandet hela tiden. Jag klarar knappt av att säga nej till en slemmig telefonförsäljare, det skulle döda min själ att säga nej till min egen avkomma 365 dagar om året, typ tolv år på raken.

En gång lekte jag med ett par ungar fyra timmar i sträck bara för att jag inte lyckades komma på hur jag skulle slingra mig ur det. När jag får frågan ”vilken var den värsta dagen i ditt liv” så svarar jag med den dagen.

Diomedea exulans
2021-07-08, 23:41
Det handlar mer om vetskapen tror jag, vi är ju biologiskt inställda på att fortplanta oss. Att dö utan barn känns som ett misslyckande, som att ens liv var bortkastat. Men har man barn, även om man totalt misslyckats som förälder, så har man i alla fall den vetskapen om att man har fortplantat sig - och kanske ännu viktigare man vet hur ett liv med barn verkligen ser ut. Utan barn kommer man säkerligen på sin dödsbädd fundera på hur sitt liv hade sett ut om man skaffat barn, och antagligen kommer man tro att livet hade varit bättre på något sätt med barn.

För mig kan det hjälpa att tänka på hur många legendariska gestalter som dött barnlösa. Jesus, Michelangelo... Okej, de flesta legender hade kanske barn, men Jesus och Michelangelo är fan inte fy skam.

panzerpig
2021-07-08, 23:41
Jag ville inte ha barn när jag yngre. Ville inte heller gifta mig.
Nu är jag gift och har två barn. Det tog några år men nu inser jag att jag är pappa, vi har "byggt en fortsättning", är föräldrar (tänk tillbaka på din uppväxt, semestrar, lekar, vad din pappa gjorde osv, allt det kommer mina barn tänka tillbaka på). Coolt om jag får uppleva barnbarn och barnbarns barn också, vem vet.
Allt från att jag började gilla en tjej och ville ligga med henne mer än en gång.

muddler
2021-07-09, 10:21
Jag vill inte föra över min mentala ohälsa till ett stackars barn, är det nog?

Lafayette
2021-07-09, 10:41
Jag vill inte föra över min mentala ohälsa till ett stackars barn, är det nog?

Är inte det ofrivillig barnlöshet?

Jag känner likadant, vill inte föra mina brutalt dåliga gener vidare. Fast skulle ändå vilja ha barn.

Anton Fräs
2021-07-09, 10:54
Jag kommer genomföra en vasektomi inom snar framtid. Jag har aldrig haft önskan om att ha barn, varför skulle jag då skaffa det?

Lafayette
2021-07-09, 11:17
Jag kommer genomföra en vasektomi inom snar framtid. Jag har aldrig haft önskan om att ha barn, varför skulle jag då skaffa det?

Ingen normalt funtad person har problem med frivillig barnlöshet. Kvarnis är väl hårt religiös, plastis vet jag inte om han är på trollhumör

trädgårdsmöbel
2021-07-09, 11:38

3 eller 6 månader efter (tror det var 3) kommer efter det få lämna ett spermaprov. Förbereda penis med hibiscrub och sedan masturbera i en liten skrubb sittandes på en handduk. En erotisk upplevelse utöver det vanliga.

skyffelmördarn
2021-07-09, 11:52
vi är ju biologiskt inställda på att fortplanta oss.

Vi är ju i grunden biologiskt inställda på att göra en massa saker som att springa långt, jaga och överleva. Ge det ett par hundra år till och vad är kvar av det? Finns folk som tror de dör av att inte äta på ett par timmar.

Ja på djupet är vi samma människor som när vi bodde i grottor, men det är väldigt långt borta nu och i takt med snabbmat skärmar och AI så försvinner det fortare och fortare.

stridis
2021-07-09, 11:53
Är inte det ofrivillig barnlöshet?

Jag känner likadant, vill inte föra mina brutalt dåliga gener vidare. Fast skulle ändå vilja ha barn.

Jag känner liknande fast ens mentala ostabilitet då.

stridis
2021-07-09, 11:56
Heder till er som är tuffa nog att outsourca lekandet hela tiden. Jag klarar knappt av att säga nej till en slemmig telefonförsäljare, det skulle döda min själ att säga nej till min egen avkomma 365 dagar om året, typ tolv år på raken.

En gång lekte jag med ett par ungar fyra timmar i sträck bara för att jag inte lyckades komma på hur jag skulle slingra mig ur det. När jag får frågan ”vilken var den värsta dagen i ditt liv” så svarar jag med den dagen.

Du är konstig. Helvete vilken helgfarsa jag skulle bli, bara lek, inget ansvar.*rolleyes*

skyffelmördarn
2021-07-09, 11:59
Du är konstig. Helvete vilken helgfarsa jag skulle bli, bara lek, inget ansvar.*rolleyes*

https://pics.me.me/its-just-that-why-be-a-dad-when-you-can-23286390.png

kvarnis
2021-07-09, 12:12
Ingen normalt funtad person har problem med frivillig barnlöshet. Kvarnis är väl hårt religiös, plastis vet jag inte om han är på trollhumör

Nope, icke religiös, dock kan man inte förneka att religiösa har en starkare vilja att skaffa barn och tänka på sin geteniska legacy än ateister.

Antropolog/evolutionspsykologen Edward Dutton påstår att religiösa är de som vinner det evolutionära marathonloppet, samt när barnafödandet halverades så försvann naturligt urval som tycks selekteras för religion.

Kan också vara så att även de med noll ambition att föra sina gener egentligen är smartare än genomsnittet och det är sinnet som signalerar att man ska inte slösa resurser på barn men utföra stordåd för gruppen?

Många genier var som sagt barnlösa långt ifrån alla, vet inte om det var pga dålig social förmåga eller frivilligt.

stridis
2021-07-09, 12:35
Jag har lekt med mina syskonbarn hela dagen idag. Nu ska jag sova i fem dygn.

https://i.pinimg.com/originals/cb/18/35/cb18356cf0ff4cb600c5b33e37a55b0a.gif

Ett Orm
2021-07-09, 12:56
För mig kan det hjälpa att tänka på hur många legendariska gestalter som dött barnlösa. Jesus, Michelangelo... Okej, de flesta legender hade kanske barn, men Jesus och Michelangelo är fan inte fy skam.
Leonardo da Vinci inte att förglömma. Han var iofs en homogyppe så det var kanske inte så konstigt men det var bra hjärngener på den.

Diomedea exulans
2021-07-09, 13:59
Leonardo da Vinci inte att förglömma. Han var iofs en homogyppe så det var kanske inte så konstigt men det var bra hjärngener på den.

Det var Michelangelo också.

Köttis
2021-07-09, 15:03
Vi är ju i grunden biologiskt inställda på att göra en massa saker som att springa långt, jaga och överleva. Ge det ett par hundra år till och vad är kvar av det? Finns folk som tror de dör av att inte äta på ett par timmar.

Ja på djupet är vi samma människor som när vi bodde i grottor, men det är väldigt långt borta nu och i takt med snabbmat skärmar och AI så försvinner det fortare och fortare.

Du kan ju inte jämföra viljan att skaffa barn med att springa långt eller jaga. Individer som inte skaffar någon avkomma tenderar även att vara dåliga på att föra sina gener vidare. Oavsett hur miljön ser ut så kommer det alltid vara mer gynnsamt att skaffa barn än att inte göra det, för att generna ska föras vidare.