Visa fullständig version : Polis mördad i skottlossning i Göteborg
https://www.expressen.se/gt/stort-polispadrag-i-biskopsgarden/
En polis har avlidit efter att ha blivit skjuten på öppen gata i Biskopsgården i Göteborg.
Dödsskjutningen inträffade på onsdagskvällen.
– Det här är en fruktansvärt tragisk händelse, säger Klas Johansson, regionpolischef i Väst.
Ytterligare en person fick föras till sjukhus med allvarliga skador.
Vad tänker ni?
Blev uppriktigt ledsam av att läsa det här.
Jag är gammal nog att minnas polismorden i Malexander. Det var förvisso en brutal avrättning men som barn minns jag hur stort det var. Det var löpsedel i flera veckor efteråt och tidningarna var fyllda med ca 20 sidor om morden då. Nu verkar det som man inte blir lika förvånad...
Om man kan ha demonstrationer och riva statyer för någon helkriminell i USA som varit in och ut från kåken i decennier och hotat en gravid kvinna till livet och där polisen dömdes för dråp, så borde väl det här rimligtvis väcka än värre reaktioner, eller vad säger ni?
Vad tänker ni?
Jag tänker; stackars kille som skjutit polisen, för jag utgår från att det är en kille rent baserat på statistik. Säkert en kille som vuxit upp i ett utsatt områden, gått i dålig skola, saknat möjlighet att hänga på fritidsgård. Vad har den killen varit med om för någonting? Vilka omständigheter har den killen växt upp under? Vad är det för trauma han bär med sig? Det är saker som jag tänker.
Kan bara hålla med ovanstående. Tjänstgörande poliser är en fysisk representation av det systematiska förtryck gärningspersonen (offret, snarare) säkerligen utsätts för varje dag.
Tycker det är lite magstarkt med den typen av ironiska inlägg när en människa dödats…
Förträngningsmekanismer, kanske. Har kompisar som är poliser i yttre tjänst och den här typen av nyheter gör att jag blir rädd för att de ska dödas så småningom.
Vad tänker ni?
Blev uppriktigt ledsam av att läsa det här.
Jag är gammal nog att minnas polismorden i Malexander. Det var förvisso en brutal avrättning men som barn minns jag hur stort det var. Det var löpsedel i flera veckor efteråt och tidningarna var fyllda med ca 20 sidor om morden då. Nu verkar det som man inte blir lika förvånad...
Om man kan ha demonstrationer och riva statyer för någon helkriminell i USA som varit in och ut från kåken i decennier och hotat en gravid kvinna till livet och där polisen dömdes för dråp, så borde väl det här rimligtvis väcka än värre reaktioner, eller vad säger ni?
Givetvis tragiskt! Poliser ska verkligen inte behöva dö för att man utför sitt jobb.
Jag föreslår att du arrangerar någon sorts demonstration etc istället för att vänta på att andra ska göra det åt dig om detta är något som ligger dig varmt om hjärtat.
Givetvis tragiskt! Poliser ska verkligen inte behöva dö för att man utför sitt jobb.
Jag föreslår att du arrangerar någon sorts demonstration etc istället för att vänta på att andra ska göra det åt dig om detta är något som ligger dig varmt om hjärtat.
Nej, det gör det inte. Poängterade endast det fascinerande i att folk så passionerat hyllar en långtidskriminell som i värsta fall dog av dråp, medan en hederlig man som dött medan han försökte skapa ett tryggare samhälle knappast lär ha några anhöriga som får ut flera hundra miljoner, målningar gjorda av sig, politiker som lipar vid hans begravning, demonstrationer, mängder med folk som står i TV och talar om vilken himla bra man han var, statyer upprest efter sig och får folk att börja knäböja världen över och mängder med politiska handlingar som sker i syfte att inte få det att hända igen utöver att den här gärningsmannen lär få en bättre tillvaro i ett svenskt fängelse än polisen i George Floyds fall lär ha i de 22 år som han tvingas sitta.
Sorgligt. Nämndes att han skulle ha en tvååring men vet inte om det är bekräftat.
Tyvärr har våldet blivit normaliserat till den grad att det lär vara bortglömt om några dagar. Vem minns terrordådet i Vetlanda? Undantaget skulle vara om det fick politikerna att agera men utifrån dagens presskonferens så kan vi nog bordlägga den idén. S upprepade sin statistiska lögn om att det är fler poliser idag och när det efterfrågades konkreta planer så la man ansvaret på polisen, precis som man gjorde med FHM.
Tragisk utveckling och jag lider med de anhöriga som blir oskyldiga offer.
Baskagge
2021-07-01, 11:01
Det får politikerna ha på sitt samvete.
Snart så går väl inte polisen in där och buset upprättar vägspärrar...
ChuckTesta
2021-07-01, 11:25
Tycker det är lite magstarkt med den typen av ironiska inlägg när en människa dödats…
Tycker det är lite magstarkt att säga det i TV efter en människa dödats.
Tycker det är lite magstarkt att säga det i TV efter en människa dödats.
Gjorde någon det?
ChuckTesta
2021-07-01, 11:58
Gjorde någon det?
Eh ja?
dzIGCYgPpeQ
I den här händelsen, menade jag. Var ju en PK tidigare i dag.
trädgårdsmöbel
2021-07-01, 13:34
Hur går polisjakten? Inte följt den men npn av er kanske har
Hur går polisjakten? Inte följt den men npn av er kanske harInget att se här, dem råkade skjuta fel person bara. Kan hända den bästa. cofffee
https://www.svd.se/felskjutning-tros-ha-orsakat-polisens-dod
Hur går polisjakten? Inte följt den men npn av er kanske har
https://scontent.fume1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.18169-9/74280_109561192444812_2430067_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-3&_nc_sid=d2e176&_nc_ohc=wnVPQAFRmGYAX9CLHD8&_nc_ht=scontent.fume1-1.fna&oh=7a15c526edbeb169078b628155619f88&oe=60E24C69
Sägs att Polisen tagit in förstärkningar.
Fredszky
2021-07-01, 14:12
Kan det vara så att de tonar ner allt genom att säga att det egentligen inte var menat mot en polis?
"Såså, inget att se här, trist det som hände, fel polis vid fel plats, kan hända den bästa. Det viktigaste nu är att inte eskalera våldet, polisen måste visa ansvar genom lågaffektivt bemötande, allas lika värde, socioekonomiska faktorer, etc."
Synd att inte Löfvén sitter kvar, annars hade han kunnat slå näven i bordet och sagt att det är oacceptabelt samt startat en utredning klar hösten 2027.
Brofessorn
2021-07-01, 14:19
Ingen kunde ha sett det här komma.
Magnus N
2021-07-01, 14:35
Kan det vara så att de tonar ner allt genom att säga att det egentligen inte var menat mot en polis?
"Såså, inget att se här, trist det som hände, fel polis vid fel plats, kan hända den bästa. Det viktigaste nu är att inte eskalera våldet, polisen måste visa ansvar genom lågaffektivt bemötande, allas lika värde, socioekonomiska faktorer, etc."
Synd att inte Löfvén sitter kvar, annars hade han kunnat slå näven i bordet och sagt att det är oacceptabelt samt startat en utredning klar hösten 2027.
Expressen rapporterar iaf att det inte verkar vara ett misstag iaf:
"– Det jag kan säga är att man siktade rakt på den här polismannen. Det var som en avrättning, säger en poliskälla."
Jävligt viktigt att sätta rätt ton nu för polisen/rättsväsendet. Inget jävla rehabiliteringstrams och "synd om offret"-skit, kommer de undan med det med en liten knäpp på fingrarna så är det bara en tidsfråga innan det sker igen.
Utgår att AFA och Expo kommer dokumentera och fotografera alla svenskar som besöker polismannens begravning.
Diomedea exulans
2021-07-01, 16:39
https://scontent.fume1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.18169-9/74280_109561192444812_2430067_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-3&_nc_sid=d2e176&_nc_ohc=wnVPQAFRmGYAX9CLHD8&_nc_ht=scontent.fume1-1.fna&oh=7a15c526edbeb169078b628155619f88&oe=60E24C69
Sägs att Polisen tagit in förstärkningar.
Inget ont om dig personligen, men: fan vilken dålig photoshoppning. Blir provocerad.
Hade han knäböjt hade han troligen klarat sig.
Brofessorn
2021-07-01, 17:00
Hade han knäböjt hade han troligen klarat sig.
Trodde att SL-maffian hade lugnat ner sig med sånt här
Jävligt viktigt att sätta rätt ton nu för polisen/rättsväsendet. Inget jävla rehabiliteringstrams och "synd om offret"-skit, kommer de undan med det med en liten knäpp på fingrarna så är det bara en tidsfråga innan det sker igen.
Synd om gärningspersonen, menar du?
Tja, även övriga människoapor har ju också personskap också så..
Sverige behöver något liknande BOPE!
Snart bör väl till och med Löven o company fatta.
Plasttiger
2021-07-01, 17:56
Frågade vår mest folkäraste artist och sommarpratare om kommentar
Zara Larsson
@zaralarsson
This thread is disgusting. Acab.
https://twitter.com/zaralarsson/status/1269202329846374401
A.C.A.B
Stands for All Cops are Bastards
Inget ont om dig personligen, men: fan vilken dålig photoshoppning. Blir provocerad.
Hellre inte försöka och göra det dåligt än att försöka för mycket och bli kallad "tryhard".
Väldigt tråkigt men knappast oväntat. Man skördar det man sår och ligger där man bäddat. Det har ju faktiskt bara varit en tidsfråga när man skapat ett samhälle där det skjuts mest i Europa och sprängningar är vardag.
Den offentliga miljön fungerar så att den tenderar att avspegla de värsta avarterna som lever där. När man har fri invandring innebär det att man under årens lopp drastiskt sänkt lägstanivån för vad som förekommer i Sverige. När samhällets bottenskrap inte längre är enstaka uteliggare och alkoholister, utan IS-sympatisörer från Syrien och gamla barnsoldater från Somalia är det inte en speciellt trevlig miljö att leva i längre. Detta kommer tydligen som en stor överraskning för somliga.
Det finns väldigt mycket som vi borde demonstrera över, men majoriteten svenskar är tyvärr för indoktrinerade, konflikträdda och bekväma för att göra det. Så länge Kalle har sin volvo, villa och jobb så kommer han inte att föra något väsen om sig, utan vara tyst, knyta näven i sin ficka och följa alla andra får i flocken för rädslan för att få något läskigt epitet på sig.
Så tragiskt, men kändes ändå inte förvånande. Var avspärrat och enormt mycket poliser runt Biskopsgården idag
trädgårdsmöbel
2021-07-01, 20:25
Det blir att bli av med jobbet om man skulle våga sig på att skapa en demonstration som diverse extremt woke-personer skulle ogilla. De söker efter just sådana saker i social media (statsfinansierat i vissa fall som näthatsgranskaren) och luskar reda på personens arbetsgivare, kontaktar denne och frågar om denne tycker sådana här åsikter representerar er organisation, hotar med att åtgärdas inte detta så kan det få konsekvenser. Utöver ev. anmälan om det skrivits något som kan anmälas.
Men jag vet att det är poppis att ändå säga "Men gör något åt det då! Du behöver inte vänta på någon annan dra ihop en laglig demonstration!", antar att det är av människor som tror att det jag skrivit ovan inte är sant.
Lipservice
2021-07-01, 20:28
Sverige behöver något liknande BOPE!
Snart bör väl till och med Löven o company fatta.
Klart de fattar och ser vad som händer, men för att vidhålla riksdagsmakten i Sverige måste de ställa sig på en viss sida som tycker om just de människor som gör dessa brott.
Diomedea exulans
2021-07-01, 20:36
Frågade vår mest folkäraste artist och sommarpratare om kommentar
https://twitter.com/zaralarsson/status/1269202329846374401
Antar att du inte är allvarlig? För den där kommentaren gäller inte den här händelsen.
Men skulle vara intressant att höra en kommentar från henne på riktigt nu, efter att hon använt ”acad” för en månad sen. Gissar att hon skulle ångra sig en smula.
Hellre inte försöka och göra det dåligt än att försöka för mycket och bli kallad "tryhard".
Sant.
skyffelmördarn
2021-07-01, 21:52
Jag tänker väl ingenting, vad jag röstar på eller har för åsikt kommer inte förändra samhället i alla fall och det är ju just att vart fjärde år rösta som är alternativet som medborgare i en demokrati. Jag vet folk som röstat SD och ännu grövre partier i flera decennier, det har inte hjälpt eller förändrat ett dugg.
Eller också kan man flytta, vilket jag har gjort. Men de här problemet kommer komma till alla länder förr eller senare.
Fredszky
2021-07-01, 23:22
Jag tänker väl ingenting, vad jag röstar på eller har för åsikt kommer inte förändra samhället i alla fall och det är ju just att vart fjärde år rösta som är alternativet som medborgare i en demokrati. Jag vet folk som röstat SD och ännu grövre partier i flera decennier, det har inte hjälpt eller förändrat ett dugg.
Eller också kan man flytta, vilket jag har gjort. Men de här problemet kommer komma till alla länder förr eller senare.
Vi har haft det för bra i Sverige, och har det fortfarande för bra, för att vanligt folk ska vakna ur koman och sluta godhetsknarka. Därför har det inte hänt något.
Nu har Sverige en ganska unik situation då vi byter bort våra svenska röster ungefär i samma takt som det blir värre. Så det kommer kanske inte hända något sen heller, även om Sverige då är helvetet på jorden och alla kvarvarande svenskar panikröstar på afs.
Yes, var lite för het på gröten där.
Och där kom det, en 17-åring är gripen och på sannolika skäl misstänkt för mordet. Gängen pissar på vårat "rättssystem" genom att skicka <18-åringar för att göra smutsjobbet då de får ett par års "ungdomsvård" och sedan är de fria att återgå till grabbarna i orten!
Fruktansvärt tragiskt. Man får väl bara hoppas att detta blir droppen och att fler snutar nu låter sig inspireras av baseballigan. Att de gör blombäddar och har minnesstund samma dag och dagen efter sänder ju en trist signal däremot. Sörja kan man göra efter att slaget är vunnet.
skyffelmördarn
2021-07-02, 18:12
Vi har haft det för bra i Sverige, och har det fortfarande för bra, för att vanligt folk ska vakna ur koman och sluta godhetsknarka. Därför har det inte hänt något.
Nu har Sverige en ganska unik situation då vi byter bort våra svenska röster ungefär i samma takt som det blir värre. Så det kommer kanske inte hända något sen heller, även om Sverige då är helvetet på jorden och alla kvarvarande svenskar panikröstar på afs.
Alternativ för Sverige folket har gapat om "Dags att vakna nu" sen 90-talet, och tidigare än så. Har inte svenska folket vaknat redan kommer det aldrig hända.
Jag kan rekommendera varmt att släppa allt som har med länder och nationer att göra och flytta till ett land som är som ni vill att det ska vara istället om ni inte trivs med hur det är där ni bor, och nej det kanske inte är helt rättvist att det är "vi" som ska behöva flytta på oss eftersom vi var här först. Men att fortsätta med den envisa inställningen leder ju bara till mera lidande. Dessutom var ju inte "vi" här först heller, om man ska vara helt ärlig.
Jag har en kollega på mitt jobb som vägrar sluta även fast jobbet ger han magsår för han tycker alla chefer är idioter men säga upp sig är det sista han kommer göra för då "vinner dom".
Rädda er själva, ingen annan kommer hjälpa er.
Plasttiger
2021-07-02, 18:21
Gärningsoffret*
Antar att du inte är allvarlig? För den där kommentaren gäller inte den här händelsen.
Men skulle vara intressant att höra en kommentar från henne på riktigt nu, efter att hon använt ”acad” för en månad sen. Gissar att hon skulle ångra sig en smula.
Sant.
hm
“I had quite extreme opinions for some people, like when I said: ‘I hate all men,’”
Diomedea exulans
2021-07-02, 18:31
Alternativ för Sverige folket har gapat om "Dags att vakna nu" sen 90-talet, och tidigare än så. Har inte svenska folket vaknat redan kommer det aldrig hända.
Jag kan rekommendera varmt att släppa allt som har med länder och nationer att göra och flytta till ett land som är som ni vill att det ska vara istället om ni inte trivs med hur det är där ni bor, och nej det kanske inte är helt rättvist att det är "vi" som ska behöva flytta på oss eftersom vi var här först. Men att fortsätta med den envisa inställningen leder ju bara till mera lidande. Dessutom var ju inte "vi" här först heller, om man ska vara helt ärlig.
Jag har en kollega på mitt jobb som vägrar sluta även fast jobbet ger han magsår för han tycker alla chefer är idioter men säga upp sig är det sista han kommer göra för då "vinner dom".
Kloka ord som fler borde följa. Att benhårt vägra vika sig av stolhet är oftast kontraproduktivt.
Kommer det en tsunami så flyttar man på sig, man står inte kvar för att jag var här innan vågjäveln.
Plasttiger
2021-07-02, 18:32
Vad har polisen att dölja?¨En person har anhållits i Helsingborg misstänkt för att ha spridit en film som visar hur den skjutne polismannen i Biskopsgården kämpar för sitt liv. Det säger Erik Nord, polisområdeschef för Storgöteborg till P3 Nyheter. Personen ska ha lagt upp filmen på sin hemsida.
– Man kan till och med bli inlåst om man sprider sådana filmer på nätet, säger Nord.
Är vi Nordkorea eller Kina? Yttrandefrihet hallå?
https://omni.se/en-anhallen-spred-film-fran-skjutningen-i-goteborg/a/eKlKBy
trädgårdsmöbel
2021-07-02, 18:43
Vad har polisen att dölja?¨
Är vi Nordkorea eller Kina? Yttrandefrihet hallå?
https://omni.se/en-anhallen-spred-film-fran-skjutningen-i-goteborg/a/eKlKBy
Får nog sitta inne ungefär lika länge som mördaren.
Plasttiger
2021-07-02, 18:52
Får nog sitta inne ungefär lika länge som mördaren.
Första resan efter mordförsök med kniv blev väl 1 år ungdomsdagis.
Jag vet inte om man tar hänsyn till att gärningsoffret redan har genomgått en vetenskapligt korrekt rehabilitering från det tidigare mordförsöket han dömdes för? Det borde ju gå ännu snabbare att rehabilitera honom nu?
En snabb repetition lixom.
Plasttiger
2021-07-03, 08:46
Det är lätt att skylla på föräldrarna, och de har ett stort ansvar, men frågan är vilka möjligheter de har haft att göra något. Trångbodda, låginkomsttagare/arbetslösa, utanför samhället på grund av bristande språkkunskaper, ofta väldigt annan syn på sin livsituation än vad deras barn har, som inte jämför sig med Bagdad och Mogadishu, utan med Danderyd och Långedrag.
Det som jag hört rätt genomgående om vilka det är som är gängkriminella är att det är drivna och ambitiösa unga män, som ser kriminaliteten och gängen som sin bästa chans till pengar, status, lyxvaror, allt det där som deras föräldrar inte har. Ofta är det också diverse diagnoser inblandat. Gängen känner till allt det här, och utnyttjar det i sin rekrytering.
skyffelmördarn
2021-07-03, 08:57
men frågan är vilka möjligheter de har haft att göra något
Kanske sökt sig till något annat land där man inte hamnar i en sån här situation?
Fredszky
2021-07-03, 09:47
Den strategin funkar så länge det finns land att flytta till som 1) välkomnar en 2) är trevligt att bo i. Dessa länder minskar i antal år för år imo. Men visst, personligen ställer jag mig inte i skottlinjen för vad andra idioter röstat fram, jag ser hellre på fördärvet på behörigt avstånd om det finns ett tryggare land att vara i.
skyffelmördarn
2021-07-03, 10:34
Vilket land är man inte välkommen till som normalt fungerande, hyffsat hårt arbetande och utbildad svensk?
Fredszky
2021-07-03, 10:50
Vilket land är man inte välkommen till som normalt fungerande, hyffsat hårt arbetande och utbildad svensk?
Jag skulle vilja bo i Schweiz, jag är inte välkommen där.
Japan vore också häftigt att bo i, där är jag inte heller välkommen.
Båda länder har låg kriminalitet.
Brofessorn
2021-07-03, 10:50
Saken är den att i princip alla länder rör sig i samma riktning, även om vissa länder gör det i raskare takt än andra. Det är högst troligt att du flyttar till ett land som blir Sverige 2.0 om 15 år. Inget står emot die Zeitgeist.
Ni söker att ursäkta er inför er själva ty ni är veka ****** som inte vågar stå för en åsikt. Ni vill förvisso att sillstimmet skall byta riktning men ni är en mängden, en i sillstimmet.
skyffelmördarn
2021-07-03, 12:17
Saken är den att i princip alla länder rör sig i samma riktning, även om vissa länder gör det i raskare takt än andra. Det är högst troligt att du flyttar till ett land som blir Sverige 2.0 om 15 år. Inget står emot die Zeitgeist.
Så är det absolut, men det är ju bara flytta i takt med utvecklingen.
skyffelmördarn
2021-07-03, 12:57
Jag skulle vilja bo i Schweiz, jag är inte välkommen där.
Japan vore också häftigt att bo i, där är jag inte heller välkommen.
Båda länder har låg kriminalitet.
Beggars can't be choosers
Flytta til Grönland, eller Island om du vill ha lite mera civilisation.
Någon som sett videon och kan berätta vad som syns i den?
trädgårdsmöbel
2021-07-03, 15:40
Ni söker att ursäkta er inför er själva ty ni är veka ****** som inte vågar stå för en åsikt. Ni vill förvisso att sillstimmet skall byta riktning men ni är en mängden, en i sillstimmet.
Problemet med att stå för sin åsikt är arbetslöshet. Utan arbete ingen försörjning.
Brofessorn
2021-07-03, 16:09
Får säkert dörren uppbruten av polisen om man berättar det. Men du kan ju se den själv på Bitchute.com genom att söka på "swedish police officer shot dead".
skyffelmördarn
2021-07-03, 16:59
Varför skulle man vilja titta på det?
Hans kollegor som gör HLR, skriker hans namn och ropar på förstärkning/ambulans. Typ ”kollega skjuten”.
PowerFlower
2021-07-03, 19:40
Ja, är det inte sorgligt så säg.
Vi "rasistjävlar" har gapat om detta i många många år nu, hur massinvandring från dessa länder aldrig någonsin fungerar (mer kriminalitet, mord, våldtäkter, djävulskap helt enkelt), det går att se i varje land som har en massimport av dessa.
Vi fortsätter gapa och vänstern fortsätter yra om "rasism", "xenofobi" "människors liika värdeeeh!!" och all annan marxistisk smörja.
Åren går och utvecklingen fortsätter, fler skjutningar, fler mord, fler våldtäkter, allt går käpprätt åt helvete, "rasisterna" har rätt men människor i Sverige är nu så otroligt jävla passiviserade att göra något så tåget har gått. Svenskar är numera apatiska så det smäller om det, "vad spelar det för roll", "whatever", "det är vad det är" - planen har lyckats, Sverige som vi en gång kände det existerar inte längre.
Nåja, åtminstone får vi onda rasister - ännu en gång - säga: "vad var det vi sa".
Suck.
Plasttiger
2021-07-04, 07:38
Läs, begrunda och sprid!!
https://i.redd.it/tcq4flu8y2971.jpg
Men plasttiger dessa människor i orten som klagar på att svennar inte kör tyst minut för dom. Svennar har redan gjort allting för dom, tagit emot dom, deras föräldrar, familjer, med öppna armar, gjort allt man kan begära för att dom ska få det bra på alla möjliga plan.
Hade jag fått samma behandling som svensk om rollerna varit ombytta, om jag invandrat i Syrien, Afghanistan, Irak etc? Jag tror inte ens jag fått ett fucking leende i ankomsthallen på flygplatsen.
Edit: Den här patologin som omfattar västvärlden, men faktiskt Sverige i synnerhet. Den saknar motstycke, det är på gränsen till schizofreni denna jävla verklighetsförvrängning. Som utomstående fri tänkare är det hårresande.
ChuckTesta
2021-07-04, 12:35
Är inte det minsta sorgsen eller chockad över vad som hände. ACAB. Dom var ute och åkte moped och skulle "kontrollera" några, dvs trakassera och utöva lite maktmissbruk antagligen. Någon tröttnade väl på trakasserierna från det rivaliserande gänget som kallas "polisen".
De icke-kriminella som drabbats i Biskop har fått mycket uppmärksamhet, Petar pratas det fortfarande om, hans föräldrar var med i någon dokumentär nyligen som jag såg….och det är 5-6 år sedan nu han sköts ihjäl.
Det anordnades både tysta minuter och en manifestation mot våldet även då.
Plasttiger
2021-07-04, 15:41
De icke-kriminella som drabbats i Biskop har fått mycket uppmärksamhet, Petar pratas det fortfarande om, hans föräldrar var med i någon dokumentär nyligen som jag såg….och det är 5-6 år sedan nu han sköts ihjäl.
känns som att du slaggar på en nivå
och onödigt att poängtera icke-kriminella.. vi är alla människor.
Det var inte det som var poängen, poängen var (uppenbar) trollning.
Plasttiger
2021-07-04, 16:14
Hur tänker samhället när de ger fulla restriktioner till 17-ÅRING?
Se 1:24 i klippet. Det är en direkt fara för hans hälsa och utveckling.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/haktningsforhandling-inleds-mot-17-aring-efter-polismordet-i-biskopsgarden
När slutade vi vara en rättsstat?
Scratch89
2021-07-04, 16:15
Jag förstår inte varför folk från förorten identifierar sig med de gängkriminella. Varför gör de på det viset? Varför innefattas brottslingar av "oss" i retoriken? Hur kan man inte förstå att en polismans död, i tjänsten, av kriminella, till synes oprovocerat, står för en mycket större symbolisk händelse, än en random civil, oavsett ursprung eller hudfärg?
Jag har försökt att ha en sån här diskussion på Facebook idag men det är ju verkligen inga starka argument som framförs från min åsiktsmotståndare.
Jag förstår inte varför folk från förorten identifierar sig med de gängkriminella. Varför gör de på det viset? Varför innefattas brottslingar av "oss" i retoriken? Hur kan man inte förstå att en polismans död, i tjänsten, av kriminella, till synes oprovocerat, står för en mycket större symbolisk händelse, än en random civil, oavsett ursprung eller hudfärg?
Jag har försökt att ha en sån här diskussion på Facebook idag men det är ju verkligen inga starka argument som framförs från min åsiktsmotståndare.
Det är för att du och nästan alla svenskar saknar förståelse för hur avlägsna kulturer fungerar. Bilden i media är att invandrare från Mellanöstern och Afrika är exakt som svenskar förutom att man har mörkare hy och huckle på huvudet.
Det finns ingen tydlig gräns för MENA-personer om vad som är rätt och fel som överensstämmer med svensk lagstiftning. I MENA är det till att börja med klanen som gäller. I det här länderna finns ingen rättsstat alls. Polisen är korrupt, domstolen är korrupt, presidenten är korrupt. Kan du få en fördel tar du den och all lagstiftning och alla regler är en gråzon som man verkar i efter eget eller klanens huvud. Det är därför knappast konstigt att bidragsfusket är gigantiskt och det verkligen inte bara är gängmedlemmar som ägnar sig åt det. Inställningen är helt enkelt att här har den märkliga korrupta staten fått för sig att dela ut gratis pengar, då tar man dem så mycket det går innan pengakranen slår igen.
Eller ta ett annat fenomen som könsstympning eller radikala religiösa idéer. Är det enstaka tokstollar som håller på med det, eller är det utbredda samhällsfenomen med långa traditioner? Pew Research Center gör mängder av enkätmätningar om allt möjligt i hela världen och där kan man se vilka uppfattningar folk i olika länder egentligen hyser. Det är ganska skrämmande. I vanlig ordning är det förstås de allra värsta länderna som det tenderar att bli kaos i med migration som följd och det är de människorna som kommit hit.
Sedan är förstås människor individer och det finns alltid de som vill göra rätt för sig och anammat västerländska ideal, vill göra karriär etc. men de tenderar också att lämna ghetton så snabbt det är möjligt.
känns som att du slaggar på en nivå
Tror människor är mindre benägna att hålla tysta minuter för personer som dött i vendetta för de själva dödat veckan innan.
skyffelmördarn
2021-07-04, 18:15
Jag förstår inte varför folk från förorten identifierar sig med de gängkriminella.
Lite som andra varit inne på tidigare, vi har ju en ny typ av brottsling nu som begår brott för att de vill det.
Innan har ju brottslighet varit något som man gjort för att man varit tvingad till det av olika anledningar, man stal en kyckling för att man är fattig och svälter typ.
Idag har folk helt enkelt bara inte respekt för lagar och regler.
Plasttiger
2021-07-04, 19:31
Det är för att du och nästan alla svenskar saknar förståelse för hur avlägsna kulturer fungerar. Bilden i media är att invandrare från Mellanöstern och Afrika är exakt som svenskar förutom att man har mörkare hy och huckle på huvudet.
Det finns ingen tydlig gräns för MENA-personer om vad som är rätt och fel som överensstämmer med svensk lagstiftning. I MENA är det till att börja med klanen som gäller. I det här länderna finns ingen rättsstat alls. Polisen är korrupt, domstolen är korrupt, presidenten är korrupt. Kan du få en fördel tar du den och all lagstiftning och alla regler är en gråzon som man verkar i efter eget eller klanens huvud. Det är därför knappast konstigt att bidragsfusket är gigantiskt och det verkligen inte bara är gängmedlemmar som ägnar sig åt det. Inställningen är helt enkelt att här har den märkliga korrupta staten fått för sig att dela ut gratis pengar, då tar man dem så mycket det går innan pengakranen slår igen.
Eller ta ett annat fenomen som könsstympning eller radikala religiösa idéer. Är det enstaka tokstollar som håller på med det, eller är det utbredda samhällsfenomen med långa traditioner? Pew Research Center gör mängder av enkätmätningar om allt möjligt i hela världen och där kan man se vilka uppfattningar folk i olika länder egentligen hyser. Det är ganska skrämmande. I vanlig ordning är det förstås de allra värsta länderna som det tenderar att bli kaos i med migration som följd och det är de människorna som kommit hit.
Direkt från de konservativa tankekedjorna..
Jag har rest i dessa länder och från hotellet har jag inte märkt någon större skillnad mot Sverige - annat än att slippa pissvädret och de otrevliga sthlmarna!
Sant.
Men jag tror däremot inte på allas lika värde.
Handlingar och relationer bestämmer det - enligt mig.
sladdbarn
2021-07-05, 11:37
En sak kan vi alla vara säkra på, gärningspersonen kommer inte få straffet som denna förtjänar.
Sant.
Men jag tror däremot inte på allas lika värde.
Handlingar och relationer bestämmer det - enligt mig.
Du, din inställning är väldigt uppenbar. Tänker närmast på hur du behandlar ATP som en form av "kastlös" person, en oberörbar sate som får leva i forumets utkant.
Du, din inställning är väldigt uppenbar. Tänker närmast på hur du behandlar ATP som en form av "kastlös" person, en oberörbar sate som får leva i forumets utkant.
Fy, är det verkligen så illa tror du?:(
Jag har aldrig tänkt på honom som känslig, nerbruten och svagsint. Tur vi har di som gör oss med lite sociopatiska drag uppmärksamma på andras känslor.
Har du någon blid där han gråter, det skulle uppskattas. För att öka förståelsen naturligtvis.
Fy, är det verkligen så illa tror du?:(
Jag har aldrig tänkt på honom som känslig, nerbruten och svagsint. Tur vi har di som gör oss med lite sociopatiska drag uppmärksamma på andras känslor.
Har du någon blid där han gråter, det skulle uppskattas. För att öka förståelsen naturligtvis.
Keep it funny..
https://2.bp.blogspot.com/-jh4J34Z7_5s/UPrjBYGLw8I/AAAAAAAAGSE/STKnIiMMbQw/s1600/django-unchained.gif
Folk har ignorerat Pew-enkäterna sen jag diskuterade politik på facebook(avslutade kontot 2015).Skygglapparna på för evig tid.
En sak kan vi alla vara säkra på, gärningspersonen kommer inte få straffet som denna förtjänar.
Om vi nu ALLA ska vara säkra på det,
Vilket straff förtjänar gärningsmannen?
Om man hypotetiskt skulle fråga "alla" så kommer man få olika svar på den frågan.
Spektrumet av svar kommer löpa från, helt frikänd till dödsstraff.
Och där ibland kommer det säkert finnas en hög med människor som tycker att det potentiella straffen kommer vara väl avvägt.
Min personliga åsikt är att det vore mycket bra att göra ett varnande exempel av detta fall.... Men det kommer inte ske.
Så JAG tror inte personen kommer få det straff som JAG anser den förtjänat.
sladdbarn
2021-07-06, 13:01
Om vi nu ALLA ska vara säkra på det,
Vilket straff förtjänar gärningsmannen?
Om man hypotetiskt skulle fråga "alla" så kommer man få olika svar på den frågan.
Spektrumet av svar kommer löpa från, helt frikänd till dödsstraff.
Tror du det är någon här på kolozzeum som tycker att han ska bli frikänd?
Kanske skulle starta en poll ;)
Jag tycker att en 30-40 år är minimum för att ha mördat en polis,
särskilt med ett mordförsök i bagaget (om det nu är Ahmed som blir dömd för detta).
Tror du det är någon här på kolozzeum som tycker att han ska bli frikänd?
Kanske skulle starta en poll ;)
Jag tycker att en 30-40 år är minimum för att ha mördat en polis,
särskilt med ett mordförsök i bagaget (om det nu är Ahmed som blir dömd för detta).
Ingen aning om någon faktiskt anser att frigivning vore ok.
Men jag är dock rätt säker på att det inte heller råder något som helst konsensus runt vad straffvärdet är och borde vara.
30-40 år tja. varför inte. trist att kostnaden för de 30-40 åren blir rätt rejäl dock.
Diomedea exulans
2021-07-06, 13:13
Ska man få längre straff för att mörda en polis än för att mörda någon annan?
Ja.
Det är rimligt. Och det handlar inte om att polisens liv är mer värt än någon annans.
Det handlar om brottets negativa inverkan på samhället över kort och lång sikt.
Diomedea exulans
2021-07-06, 13:50
Ja.
Det är rimligt. Och det handlar inte om att polisens liv är mer värt än någon annans.
Det handlar om brottets negativa inverkan på samhället över kort och lång sikt.
Är logiken: poliser löper större risk än andra att bli mördade, därför behövs det mer avskräckande åtgärder mot polismord?
Rikard Jansson
2021-07-06, 13:53
Det handlar om att vitala samhällsfunktioner behöver skyddas ytterligare. Sen att vi har sjukt låga straff, inte bara för mord men även alla andra brott förutom eko-brott, är en annan femma.
Brofessorn
2021-07-06, 14:06
Är logiken: poliser löper större risk än andra att bli mördade, därför behövs det mer avskräckande åtgärder mot polismord?
Nej, den är: Polisen har en samhällsbärande funktion och därför är ett polismord en attack på samhället i stort. Tänk hur många personer den där polisen hade kunnat anhålla för hets mot folkgrupp, men nu får de löpa amok och förstöra Sverige ännu mer.
Diomedea exulans
2021-07-06, 14:08
Är inte alla människor en del av samhället i stort?
Äh, jag pallar inte gå in i en sån här diskussion, det slutar alltid med att folk blir sura på mig för att jag inte fattar sånt som alla andra verkar förstå intuitivt.
Rikard Jansson
2021-07-06, 14:15
Äh, jag pallar inte gå in i en sån här diskussion, det slutar alltid med att folk blir sura på mig för att jag inte fattar sånt som alla andra verkar förstå intuitivt.
Så är det ju, men det finns många olika med tjänstemannaskydd. På ett simpelt sätt kan man säga såhär:
Du och jag och alla andra, har mer eller mindre kommit fram till att vi vill att samhället ska vara på ett visst vis. Vi får inte mörda varandra, vi får inte klottra på varandras bilar, osv osv. Här ingår även typ "om du halkar och slår i huvudet så kommer ambulansen och tar hand om dig."
Till det här avsätter vi del av våra skattepengar till den personalen som tar sig an det här. Så kommer vi också fram till att ja, vi själva ska ju inte motarbeta det här, det vore ju väldigt onödigt. Att kriminella gonna kriminell är ju en sak, men att de dessutom ska kunna sabotera det anti-kriminella arbetet genom att helt enkelt mörda eller slå ner de som försöker gripa dem, det är ett till steg helt enkelt som inte är okej.
Så därför, för att det är våra skattepengar som bekostar den här lösningen och för att ytterligare försvåra för brottslingar på ett bra rättsäkert sätt (klottrar du ner en vägg så får du bara X straff, men om du inte accepterar det utan försöker vålda mot polisen som griper dig får du XYZ straff) samt förstås att dessa personer i den här arbetsgruppen sätter sig i extra risk för att lösa det här samhällsbehovet, så blir det rimligt att de får extra skydd.
Agitator
2021-07-06, 14:58
Ingen aning om någon faktiskt anser att frigivning vore ok.
Men jag är dock rätt säker på att det inte heller råder något som helst konsensus runt vad straffvärdet är och borde vara.
30-40 år tja. varför inte. trist att kostnaden för de 30-40 åren blir rätt rejäl dock.
Sån där långtidsförvaring och hantering kan man outsourcea till andra länder.
Samarbetet Ryssland har med Nord korea i några läger för lite arbete i 30 år låter ju som något man kan ta betalt för att skicka över en resurs för t.om.
Men näe, smartast skulle vara någon hårdare förvaring i Europa som är billigare än det vi gör i Sverige och långsam återvård om 15-20 år för ett mord beroende på brottets karaktär och omständigheterna.
Hota någon på stan och den personen undviker det torget.
Hota en domare och du riskerar att omkullkasta hela rättssamhället när rädsla trumfar lagar och bevis.
Ladugårdsdörr
2021-07-06, 18:01
Så är det ju, men det finns många olika med tjänstemannaskydd. På ett simpelt sätt kan man säga såhär:
Du och jag och alla andra, har mer eller mindre kommit fram till att vi vill att samhället ska vara på ett visst vis. Vi får inte mörda varandra, vi får inte klottra på varandras bilar, osv osv. Här ingår även typ "om du halkar och slår i huvudet så kommer ambulansen och tar hand om dig."
Men om samhället säger "man får inte mörda" men sedan agerar på ett sådant sätt att det skapas massor av mördare, har det samhällets tjänstemän och försvarare rätt till extra skydd? Att vara samhällsbärare av ett skadligt samhälle gör också att man till viss del måste acceptera det samhället producerar.
Rikard Jansson
2021-07-06, 18:18
Men om samhället säger "man får inte mörda" men sedan agerar på ett sådant sätt att det skapas massor av mördare, har det samhällets tjänstemän och försvarare rätt till extra skydd? Att vara samhällsbärare av ett skadligt samhälle gör också att man till viss del måste acceptera det samhället producerar.
Vi tycker ju förmodligen exakt samma i diverse olika ämnen som rör det här men den här frågan förstår jag mig inte på :D bara för att det har blivit på ett sätt som det inte borde blivit så förändrar ju inte det det andra. Eller ska mord vara tillåtet för att vi har tagit in invandrare?
Agitator
2021-07-06, 19:16
Vi tycker ju förmodligen exakt samma i diverse olika ämnen som rör det här men den här frågan förstår jag mig inte på :D bara för att det har blivit på ett sätt som det inte borde blivit så förändrar ju inte det det andra. Eller ska mord vara tillåtet för att vi har tagit in invandrare?
Det är ju tillåtet med mord indirekt. Några år. Gott uppförande. Kanske inte ens åker fast. Spela tennis och spela playstation och träna. Automatiskt väckning osv. Rena hotell/spa vistelse. Sitta i fängelse i Sverige för grova brott får nästan anses vara frikort för att göra vad man vill.
Släng på lite rabattstraff osv så kan man göra 3-4 flugor i en smäll på kort tid ifall risken att åka fast är stor men man säkrar några miljoner till familj eller liknande.
Nåja, nu ska vi inte gå över styr. Men när det inte finns några "riktiga" straff så är det bara en fråga om avvägning för vad man får ut av sina handlingar.
trädgårdsmöbel
2021-07-06, 19:30
Lagårn pekar på något intressant. Tänk dig att ni är tio personer i ett hus. Du bestämmer att ni har plats att släppa in en arg 500kg tung aggressiv björn. Efter att du släppt in den stänger du in dig själv i husets panikrum. Björnen trashar hela stället, dödar ett par av de tio. Det var björnen som dödade, inte du, men bär du någon skuld för detta och borde du haft rätten att stänga in dig i panikrummet när det är du som släppt in björnen?
Lagårn pekar på något intressant. Tänk dig att ni är tio personer i ett hus. Du bestämmer att ni har plats att släppa in en arg 500kg tung aggressiv björn. Efter att du släppt in den stänger du in dig själv i husets panikrum. Björnen trashar hela stället, dödar ett par av de tio. Det var björnen som dödade, inte du, men bär du någon skuld för detta och borde du haft rätten att stänga in dig i panikrummet när det är du som släppt in björnen?
Fast du missar att björnen är i minoritet , kom från brandhärjad skog och därför utsatt. Det ändrar naturligtvis allt, dess värde är lika men ändå högre - av någon anledning.
David_wigren
2021-07-06, 21:11
Jag tror att nyttan med den aggressiva björnen i huset kommer lite längre fram.
trädgårdsmöbel
2021-07-06, 22:40
fast du missar att björnen är i minoritet , kom från brandhärjad skog och därför utsatt. Det ändrar naturligtvis allt, dess värde är lika men ändå högre - av någon anledning.
jag tror att nyttan med den aggressiva björnen i huset kommer lite längre fram.
:d
Det är långt straff för mord oavsett, men ett polismord är också en attack på rättsstaten utöver mordet på individen. Det är inte jättekomplicerat. Grövre brott ger fler år i finkan.
Om man ändå har svårt att tänka i termer av enkla logiska samband så har praktiskt nog vissa delstater i USA, genom världsrekord i vansinne, det senaste året konkret demonstrerat vad som händer om man nedvärderar polisen. Då vill poliser inte vara poliser längre. Varför ska de riskera sitt liv om de bara får skit tillbaka?
lördagsgrogg
2021-07-07, 11:53
Det är långt straff för mord oavsett, men ett polismord är också en attack på rättsstaten utöver mordet på individen. Det är inte jättekomplicerat. Grövre brott ger fler år i finkan.
Om man ändå har svårt att tänka i termer av enkla logiska samband så har praktiskt nog vissa delstater i USA, genom världsrekord i vansinne, det senaste året konkret demonstrerat vad som händer om man nedvärderar polisen. Då vill poliser inte vara poliser längre. Varför ska de riskera sitt liv om de bara får skit tillbaka?
Om det är 17-åringen som gjort det (och han döms) verkar konsensus vara att han får ca 4 års fängelse. Vet inte om jag tycker det är så väldigt långt.
I USA hade han redan suttit inne på minst 20 år för det mordförsök han begick för nått år sedan. Men om han blivit dömd för ett oprovocerat polismord såsom detta skulle jag tro att det sannolikt blivit livstid.
Fast du missar att björnen är i minoritet , kom från brandhärjad skog och därför utsatt. Det ändrar naturligtvis allt, dess värde är lika men ändå högre - av någon anledning.
Kontentan är att vi medborgare skall få gå runt med puffror laddat för att fälla björne.
Plasttiger
2021-07-07, 17:53
Jämnförde du just Sveriges flyktingpolitik med .... ?
En mer "apt" liknelse hade väl varit att bjuda in en svältande familj till en fest i överflöd - och att den svältande familj efter att under åratal blivit hunsade och förödmukade tar mod till sig att stå upp för sig själva och skapa sitt eget liv - men att de övriga festdeltagarna ger bara en enda väg till den svältande familjens framgång.
Scratch89
2021-07-08, 20:39
En mer "apt" liknelse hade väl varit att bjuda in en svältande familj till en fest i överflöd - och att den svältande familj efter att under åratal blivit hunsade och förödmukade tar mod till sig att stå upp för sig själva och skapa sitt eget liv - men att de övriga festdeltagarna ger bara en enda väg till den svältande familjens framgång.
Det där är ju nästan ännu mer naivt och svartvitt än det du citerade.
trädgårdsmöbel
2021-07-08, 20:59
Jag kan utveckla jämförelsen. Snubben i panikrummet tar även med sig alla vapen, och sitter från sitt panikrum och skriker "fascist!" åt den som försöker värja sig eller beklagar sig.
Mmmm, och den vägen var väl tänk att den svältande familjen skulle äta sig mätta, säga tack och hjälpa till med disken för att senare bjuda igen och/eller bjuda in en annan svältande familj.
Inte ockupera ett av rummen i huset och begära mer mat resten av livet utan förpliktelser.
Decepticon
2021-07-09, 16:58
ett människoliv betyder inget i Somalia, den kultuen implementeras sedan här ..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.