Logga in

Visa fullständig version : Vilken är den senaste lagen eller regeln du brutit mot, och varför?

Bifftek
2021-06-30, 16:48
Jag laddade ner musik istället för att köpa musiken. Gjorde det eftersom jag kan göra det och jag ville lyssna på en specifik låt. Dessutom är artisten död men var också världskänd och rik innan han gick bort så det är inte mycket pengar han gått miste om.

King Grub
2021-06-30, 17:08
Upphovsrättslagen och gått mot röd gubbe (olagligt men inte straffbart). Det senaste "riktiga" brottet är när jag snattade en serietidning för 37 (?) år sedan.

Diomedea exulans
2021-06-30, 17:08
Jag är först och främst olagligt snygg, men det är inget att göra åt.

Utöver det så vet jag inte, men det var troligtvis något av följande, som jag regelbundet gör:

- Fortkörning. Försöker hålla hastighetsbegränsningarna — jag brukar till och med skryta om det på detta forum — men sanningen är att jag ofta, utan att tänka på det, råkar glida över. Ska man hålla 100-110 på en 110-väg måste man glo på hastighetsmätaren tio gånger i minuter. Klart en råkar komma upp i över 120 ibland.

- Upphovsrättsbrott. Många vet inte detta, men det är olagligt att dela bilder hux flux på internet. Upphovsmannen ska ha betalt. Jag delar såklart bilder hej vilt iallafall, vilket jag rättfärdigar med att jag då aldrig fått ett öre för någon av de bilder jag själv har skapat som har blivit virala.

- Sen vet jag inte vad brottet kallas, men när man skriver något taskigt till någon. Så sent som i morse ifrågasatte jag öppet intelligensen hos en främmande person på internet. Tror det är ärekränkning, psykisk misshandel, trakasserier eller nåt.

Rena brottslingen, jag.

Lipservice
2021-06-30, 17:09
"I never broke the law, I AM THE LAW!"

Sen jag skaffa ungar tror jag inte jag har brutit mot lagen en enda gång, inte ens fortkörning. Kan säkerligen finnas någon skitlag man inte har koll på som man brutit mot dock :d

kvarnis
2021-06-30, 17:21
Räknas "tankebrott"? Om man har fel tankar och åsikter dvs.

Bifftek
2021-06-30, 17:38
Upphovsrättslagen och gått mot röd gubbe (olagligt men inte straffbart). Det senaste "riktiga" brottet är när jag snattade en serietidning för 37 (?) år sedan.

Intressant. Varför snattade du en serietidning?

Räknas "tankebrott"? Om man har fel tankar och åsikter dvs.

Nej. Det här är inte 1984.

trädgårdsmöbel
2021-06-30, 17:38
Hets mot folkgrupp i lagen och icke hava begärelse till din nästas hustru bibliskt (Tänkte på Rikard Janssons ex)

Dåren
2021-06-30, 17:57
Hastighetsöverträdelse.

Lafayette
2021-06-30, 18:10
Trams och Off Topic.

Jörgen sade att jag skulle skärpa mig.

Kör alltid lite för fort. Laddade ner Pirates of The Carribbean Dead Mans Chest.

Brofessorn
2021-06-30, 18:11
icke hava begärelse till din nästas hustru bibliskt (Tänkte på Rikard Janssons ex)

Det kan ju ha skett under förmildrande omständigheter. Är hon hetare än Ebba Busch?

King Grub
2021-06-30, 18:33
Intressant. Varför snattade du en serietidning?

Jag var 9 eller 10 och ville läsa en serietidning jag inte hade pengar till?

skyffelmördarn
2021-06-30, 18:58
Bra försök, mig tar ni fan aldrig levande!

Lafayette
2021-06-30, 19:15
Visst fasen, snattade ett kinderägg på hemmakväll. Lade det i påsen, då går priset på vikt. Råkade glömma att jag lade det där.

Diomedea exulans
2021-06-30, 19:15
Visst fasen, snattade ett kinderägg på hemmakväll. Lade det i påsen, då går priset på vikt. Råkade glömma att jag lade det där.

Tror inte det är brott om det är i god tro. Eller? Kom på att jag inte vet hur det funkar.

King Grub
2021-06-30, 19:39
"2 § En gärning skall, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen" - https://lagen.nu/1962:700#K1P2S1

berserken
2021-06-30, 19:47
säkert kört lite för fort .Flög med drönaren för nån vecka sen. Gått med metalldetektor på egen mark får man inte heller

ceejay
2021-06-30, 20:31
Kör för fort varje dag.

Langster
2021-06-30, 20:48
Stöld, idag, skulle köpa en grej på Ikea, råkade ta två av samma (det var ett hyllplan i plåt så de två hakade liksom i varandra och kändes som en) scannade bara en i självscanningen, upptäckte detta först när jag kom hem.

Men det är lugnt, jag har kvitto så jag kan lämna tillbaka den ena och få pengarna tillbaka.

En sak som hände rätt många gånger utan att det var min mening var att jag inte scannade blöjor vid självscanning på Ica. Vet inte varför men de slank med utan att betalas vid flera tillfällen.

Åh ja just det ännu en grej idag, fortkörning på väg hem från Ikea.

Och jag ställer en fråga till allmänheten här: är det någon som INTE kör för fort, typ varje dag, nästan hela tiden? Är det någon som helt nitiskt håller sig till vad som står på skyltarna ALLTID?
På vägarna tycker jag man ser två olika typer, en som alltid kör 10-20 km för fort och sen den andra som alltid kör 5-10 km för långsamt, den sistnämnde är bra mycket mer irriterande av de två. Sen finns förstås nr 3 som håller sig exakt till hastighetsbegränsningen men dessa är faktiskt i en klar minoritet.

Jag har brutit mot en oräkneligt antal lagar och moraliska regler... men ändå ser jag mig själv som en laglydig individ med relativt hög moral, märkligt det där hur man väljer att se på sig själv som ”god”. Nu har jag dock inte skadat andra människor eller så... men jag kan förstå hur folk kan berättiga sina egna handlingar även om de är helt vidriga i andras ögon.

skyffelmördarn
2021-06-30, 21:01
självscanning

Är förvånad över att självscanning fortfarande existerar, måste ju vara ett jävla svin med tanke på hur många oärliga människor det finns där ute. Och du blir påkommen med något är ju bara att du säger "Oj då" och sen betalar du för det.

delta_mats
2021-06-30, 21:05
Jag kör dagligen för fort.

Fredszky
Är förvånad över att självscanning fortfarande existerar, måste ju vara ett jävla svin med tanke på hur många oärliga människor det finns där ute. Och du blir påkommen med något är ju bara att du säger "Oj då" och sen betalar du för det.

De sparar in på kassapersonal. Det tjänar dom nog på, även om det blir en hel del svinn.

Jag undrar när dom börjar med rfidchip eller liknande , så man bara tar kassarna genom en båge och så är det klart direkt, utan att behöva packa upp och hålla på. Svårare att fuska då också. Men hemkörning är ju en bra grej också.

PixelMiner

De räknar ju kallt med ett visst svinn, men å andra sidan så sparar de in på lönekostnader för personal som inte längre behövs.

agazza
2021-06-30, 21:09

en anställd kostar företaget minst en halv miljon per år, plus service på bandkassan osv.

SJälvscanning minskar personalen avsevärt, det är värt svinnet, och det finns redan så allt börjar Rfid märkas och du åker dit för snatteri ifall du lämnar butiker oscannat, iaf här

skyffelmördarn
2021-06-30, 21:14
De räknar ju kallt med ett visst svinn, men å andra sidan så sparar de in på lönekostnader för personal som inte längre behövs.

Känns som att de borde gå ungefär jämt ut med lönekostnader vs svinn.

wintersnowdrift
2021-06-30, 21:14
Hade inte körkortet med mig när jag blev stoppad vid en poliskontroll. Polisen som kikade in genom rutan var en rätt ung och snygg kille så jag ansträngde mig maximalt för att förföra honom. Jag var nog inte helt framgångsrik men lyckades iaf få till dealen "du slipper böter om du blåser rent" vilket jag såklart gjorde.

Mitt första kvartal som företagare glömde jag att rapportera in att jag sålt tjänster till ett annat EU-land. Fick en straffavgift aviserad från Skatteverket, men jag lyckades argumentera mig ur det också genom att hävda att jag var ny och grön och aldrig skulle göra om det förlåt förlåt förlåt. Detta köpte Skatteverket och strök vitesbeloppet helt.

Har annars kört för fort, snattat nån påse godis som liten samt intagit substanser som inte är lagliga i Sverige, men det är nog det jag har på mitt juridiska track record. Moraliskt är en annan femma.

delta_mats
2021-06-30, 21:15
Det krävs ju ändå personal som håller koll på självscanningen. På Ica där jag handlar har dom ofta 2 pers i självscanningen. Sedan har dom 1 eller 2 vanliga kassor öppna. Ibland är alla vanliga kassor stängda och så har dom en öppen i självscanningsavdelningen. Dock är det alltid minst 1 personal som assisterar där alltid, men oftast 2.

Gregow
2021-06-30, 21:29
När jag bodde i en håla och handlade på Willys, där Kexchokladen var stöldmärkt, tjöt självscanningen så fort man tittade på den på fel sätt.

panzerpig
2021-06-30, 21:46
Jag var 9 eller 10 och ville läsa en serietidning jag inte hade pengar till?

Vilken serietidning var det?

Jag kör aldrig för fort. Iaf inte 99% av tiden. Är det motorväg så slår jag på farthållaren prick på hastighetsbegränsningen.
Laddat ner mängder av musik och filmer. Gjort en hel del omoraliskt genom åren

Köttis
2021-06-30, 21:59
Handlat utan munskydd. Tror det kan ge böter upp till £100.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Dåren
2021-06-30, 22:03
Väldigt olämpligt och oansvarigt när vården går på knäna. Hoppas du fick många dömande blickar.

Rikard Jansson
2021-06-30, 22:20
Nice try officer

Langster
2021-07-01, 08:19
Det krävs ju ändå personal som håller koll på självscanningen. På Ica där jag handlar har dom ofta 2 pers i självscanningen. Sedan har dom 1 eller 2 vanliga kassor öppna. Ibland är alla vanliga kassor stängda och så har dom en öppen i självscanningsavdelningen. Dock är det alltid minst 1 personal som assisterar där alltid, men oftast 2.
Det är nog en servicegrej också, hela affärsbesöket tar ju typ hälften så lång tid om man kör självscanning som om man går genom kassan. Jag väljer alltid en butik med självscanning nu om jag kan välja.

Jag kör aldrig för fort. Iaf inte 99% av tiden. Är det motorväg så slår jag på farthållaren prick på hastighetsbegränsningen.

Jag brukar börja så, sen stöter man på nån road hog som tvingar en att köra om i högre fart och sen när man väl kör för fort är det lätt att fortsätta så...

Vet du förresten om att du kör typ 3-5 km/h långsammare än hastighetsbegränsningen om du går efter hastighetsmätaren på motorväg? Säger inte att det är fel att gå efter hastighetsmätaren, men det är en intressant detalj som kanske inte alla är medvetna om.

Dåren
2021-07-01, 08:34
Det är nog en servicegrej också, hela affärsbesöket tar ju typ hälften så lång tid om man kör självscanning som om man går genom kassan. Jag väljer alltid en butik med självscanning nu om jag kan välja.

Samma här. Har hänt mig alltför ofta, att kassa personalen bommar olika butikserbjudanden, och så får jag stå där och påpeka dem som en annan snåljåp.

panzerpig
2021-07-01, 10:07

Jag brukar börja så, sen stöter man på nån road hog som tvingar en att köra om i högre fart och sen när man väl kör för fort är det lätt att fortsätta så...

Vet du förresten om att du kör typ 3-5 km/h långsammare än hastighetsbegränsningen om du går efter hastighetsmätaren på motorväg? Säger inte att det är fel att gå efter hastighetsmätaren, men det är en intressant detalj som kanske inte alla är medvetna om.

Jo det stämmer, jag har märkt att min bil ligger fyra km/h under på mätaren enligt gps:en. Är det motorväg ligger jag i 94 km/h eller 114 km/h. Så enligt bilens mätare kör jag för fort. Enligt gps:en ligger jag lagligt. Jag väljer att lyssna på gps:en ;)
Jag har många polare som kör för fort "på riktigt" alltså stressar, ligger precis på gränsen för att körkortet inte ska tycka osv.
Jag försöker att inte vara en bromskloss och inte vara en stress-gubbe som kör onödigt fort.

Diomedea exulans
2021-07-01, 10:11
Går ni inte ens till kassan om personen som sitter där är snygg?

Jag gillar att interagera med snygga tjejer, även om jag vet att jag är totalt chanslös. Det känns bra att bara ha utgjort en del av deras medvetande ett tag. Det var samma sak i skolan; jag föredrog att ha minst en snygg tjej i gruppen när jag gjorde grupparbeten; jag skulle aldrig drömma om att flörta eller lägga in en stöt, jag är mycket väl medveten om mina begränsningar, men jag gillar att bara sitta vid samma bord som en snygg tjej, diskutera projekt med henne, osv.

Undantaget är om den snygga tjejen tillhör kategorin som är extremt obekväm i ens närvaro för att hon är orolig över att man ska lägga in en stöt. Man känner direkt när man träffar på en sån. Dem vill jag varken handla av eller jobba med.

Dåren
2021-07-01, 10:19
Man tar scanner-dosan när man börjar handla, så man kan inte välja kassan. Du får hoppas på en varu-avstämning från snygga kassörskan. Något du säkert kan göra till en kinky uppläxad-av-en-dominatrix-upplevelse utan vidare. ;)

delta_mats
2021-07-01, 10:55
Något som stör mig med självscanning är dock ifall man scannat och packat i påsen och får avstämning. Då måste man packa upp och sedan packa ner igen. Tar tid och är omständigt.

Ifall man scannar vid kassan så kan samma sak ske, om man inte låter bli att packa tills man ser ifall det blir avstämning eller ej. Tyvärr är ju bordet/hyllan där man kan lägga upp varorna väldigt litet och begränsat.

Självscanning är ju enbart smidigt ifall man handlat varor som får plats i en påse eller mindre.

Langster
2021-07-01, 11:47
Något som stör mig med självscanning är dock ifall man scannat och packat i påsen och får avstämning. Då måste man packa upp och sedan packa ner igen. Tar tid och är omständigt.

Ifall man scannar vid kassan så kan samma sak ske, om man inte låter bli att packa tills man ser ifall det blir avstämning eller ej. Tyvärr är ju bordet/hyllan där man kan lägga upp varorna väldigt litet och begränsat.

Självscanning är ju enbart smidigt ifall man handlat varor som får plats i en påse eller mindre.

Ju mer man handlar desto smidigare skulle jag säga. Men avstämning är drygt, visst. Tror jag råkat ut för full avstämning typ 5 ggr eller nåt, vilket kanske är 1% av gångerna jag kört självscanning... nu verkar det vanligt med delavstämning, då plockar de bara upp 5 varor ur kassen och gör stickprov, tar knappt någon extra tid alls.

Dåren
2021-07-01, 11:58
Låt nu inte den här tråden bli Vi som handlar med självscanning eller funderar på att börja göra det...

delta_mats
2021-07-01, 12:19
Ju mer man handlar desto smidigare skulle jag säga. Men avstämning är drygt, visst. Tror jag råkat ut för full avstämning typ 5 ggr eller nåt, vilket kanske är 1% av gångerna jag kört självscanning... nu verkar det vanligt med delavstämning, då plockar de bara upp 5 varor ur kassen och gör stickprov, tar knappt någon extra tid alls.

Jag självscannar bara i kassan på Ica. Tar aldrig en scanner. Det kanske är olika hur ofta man får avstämning då. Men handlar i princip varje dag och får nog avstämning var 15-20 gång.

Åkte på en avstämning när jag julhandlade mat på Coop för många år sedan. Hade nog 4-5 kassar full med mat som jag var tvungen att packa upp igen, och sedan ner. Gör aldrig om det misstaget igen. Har jag fler än två påsar så är det vanlig kassa som gäller.

delta_mats
2021-07-01, 12:20
Låt nu inte den här tråden bli Vi som handlar med självscanning eller funderar på att börja göra det...

Det ska bli en tråd om vilka fördelar respektive nackdelar det är med självscanning.

trädgårdsmöbel
2021-07-01, 12:24
Bibliskt är riktigt svårt att hålla, att inte ha begärelse till vare sig sin nästas vare sig hustru eller hus. Räcker ju inte att du inte agerar på begärelsen, det är ju ändå begärelse. Villa med pool, onödigt stor grill, hemmagym och sånt. Eller fru som inte tvingar mig att gå ut med soprna utan slänger dem själv. Jävligt svårt för mig åtminstone att inte känna begärelse för andras såna saker.

R0B
2021-07-01, 14:28
Och jag ställer en fråga till allmänheten här: är det någon som INTE kör för fort, typ varje dag, nästan hela tiden? Är det någon som helt nitiskt håller sig till vad som står på skyltarna ALLTID?
På vägarna tycker jag man ser två olika typer, en som alltid kör 10-20 km för fort och sen den andra som alltid kör 5-10 km för långsamt, den sistnämnde är bra mycket mer irriterande av de två. Sen finns förstås nr 3 som håller sig exakt till hastighetsbegränsningen men dessa är faktiskt i en klar minoritet.

Moi! Kör slaviskt efter reglerna från och med november förra året. Då jag blev stoppad igen, veckan före fick jag tillbaka mitt körkort för senaste fortkörningen. Pinsamt nog samma väg, och ännu mer pinsamt samma polis bägge gångerna. :em:

Eftersom jag hade två incidenter så nära inpå varandra så ska jag nu skicka in kortet igen och bli av med det ytterligare en månad. Så det blir tredje gången jag blir av med det på typ 15 år.

Jag är egentligen en sådan som konstant ligger över gällande hastighet och precis under körkortsgränsen, alltid gjort. Men lugnade ner mig för nåt år sedan pga anledningar.
Bägge dessa tillfällen efteråt har varit ren klantighet, jour uttryckning gällande gasläcka, distraherad i telefon med resurshantering och 7km raksträcka med åkermark runtomkring där någon lurig jäkel sänkt från 90 till 80km/h.

Så nu är det nok, jag ska vandra den smala vägen framöver.

Ett Orm
2021-07-01, 16:19
Skulle nog vara vårdslöshet i trafik med cykel. Orka vara duktig.

Kev88
2021-07-01, 16:22
Jag laddar ned och delar med mig av piratkopierat nästan dagligen och har gjort det i 16 år. Jag brukar även köra mot rött när jag ser att det är 100% säkert och jag kör för fort på lands- och motorvägar.

Melker2
2021-07-01, 19:26
Bibliskt är riktigt svårt att hålla, att inte ha begärelse till vare sig sin nästas vare sig hustru eller hus. Räcker ju inte att du inte agerar på begärelsen, det är ju ändå begärelse. Villa med pool, onödigt stor grill, hemmagym och sånt. Eller fru som inte tvingar mig att gå ut med soprna utan slänger dem själv. Jävligt svårt för mig åtminstone att inte känna begärelse för andras såna saker.

Aj då, får passa mig om du kommer i närheten.
Stort hus, pool, utespa, bastu, bubbelpool inne och en sambo som tycker det är roligt och avkopplande att städa. Får nog se till att uppgradera henne till fru!

Off-topic, självscanning är självklart, då packar man ju varorna i påsen direkt istället för först i korgen, sedan bandet och till sist i påsen. Dessutom slipper man köa. Fick ett par delavstämningar i början men sedan har jag gått rakt igenom.

On-topic, hrm, hastighetsbegränsningar är väl mer av en rekommendation???

Langster
2021-07-02, 06:21
Jag självscannar bara i kassan på Ica. Tar aldrig en scanner.

Okej, då missar man ju poängen.
Man tar en scanner och blippar varorna när man tar dem från hyllorna, packar direkt i påsen. Betalar. Klart.
Om man åker på en avstämning i det läget är det ju faktiskt inte värre än att man hade gått via kassan.

Att scanna allt på en gång innan man betalar och sen packa, då kan man ju lika gärna gå via en kassa.

trädgårdsmöbel
2021-07-02, 07:40
Självscanning är ett sabla otyg som borde motverkas med näbbar och klor, är skadligt när vi ersätter människa med maskin.

delta_mats
2021-07-02, 09:04
Okej, då missar man ju poängen.
Man tar en scanner och blippar varorna när man tar dem från hyllorna, packar direkt i påsen. Betalar. Klart.
Om man åker på en avstämning i det läget är det ju faktiskt inte värre än att man hade gått via kassan.

Att scanna allt på en gång innan man betalar och sen packa, då kan man ju lika gärna gå via en kassa.

Det är smidigt när man småhandlar, det är oftast kö till den enda vanliga kassan och i självscanningskassorna är det oftast fritt fram direkt. Har man 5-10 varor går det snabbt.

Jag gjorde som du tidigare men blir rejält irriterad varje gång det blir avstämning, hur sällan det än må vara.

delta_mats
2021-07-02, 09:07
Självscanning är ett sabla otyg som borde motverkas med näbbar och klor, är skadligt när vi ersätter människa med maskin.

Där jag handlar brukar det vara en kille ur personalen som försöker styra om kunderna från vanliga kassan till självscanningen. Jag har i ren och skär protest ställt mig i vanliga kassan enbart pga detta.

trädgårdsmöbel
2021-07-02, 16:29
Där jag handlar brukar det vara en kille ur personalen som försöker styra om kunderna från vanliga kassan till självscanningen. Jag har i ren och skär protest ställt mig i vanliga kassan enbart pga detta.

Upplevt samma, då blev det en monolog om att hon genom att göra detta medverkar till att ersätta sig själv med en maskin. Vet inte om det gick fram helt vad jag avsåg men hon har inte försökt få mig att använda självscanningen igen.

Melker2
2021-07-02, 18:10
Upplevt samma, då blev det en monolog om att hon genom att göra detta medverkar till att ersätta sig själv med en maskin. Vet inte om det gick fram helt vad jag avsåg men hon har inte försökt få mig att använda självscanningen igen.

Det är väl bättre att vi gör nyttiga jobb istället för onödiga saker som att plocka saker i korgar, upp på band och sen ner i kassar istället för att lägga det på rätt ställe direkt.

Till nyttiga jobb räknar jag t ex de som plockar ihop varorna från nätbeställningarna så man inte behöver gå runt i affären om man inte vill.

trädgårdsmöbel
2021-07-02, 18:16
Det är väl bättre att vi gör nyttiga jobb istället för onödiga saker som att plocka saker i korgar, upp på band och sen ner i kassar istället för att lägga det på rätt ställe direkt.

Till nyttiga jobb räknar jag t ex de som plockar ihop varorna från nätbeställningarna så man inte behöver gå runt i affären om man inte vill.

Nej. Vi håller på att utveckla bort oss själva. Konsekvenserna för om de flesta människor blir onödiga blir enorma. Har du aldrig sett en enda science fictionfilm eller läst en bok i temat? Är återkommande. Dystopiskt.

Brofessorn
2021-07-02, 22:16
Nej. Vi håller på att utveckla bort oss själva. Konsekvenserna för om de flesta människor blir onödiga blir enorma. Har du aldrig sett en enda science fictionfilm eller läst en bok i temat? Är återkommande. Dystopiskt.

Min käre vän, det är inget vi kan motverka i vilket fall som helst. Bara att finna sig i utveckligen och se glada ut.

Melker2
2021-07-02, 22:27

Nja, så tänker inte jag.

Onödigt jobb gör saker dyrare.
Betalar vi mindre får vi mer över att lägga på kul saker.
Kul saker är roligare att jobba med än onödiga saker.
Win-win med andra ord*hug*

Plasttiger
2021-07-03, 08:15
Moi! Kör slaviskt efter reglerna från och med november förra året. Då jag blev stoppad igen, veckan före fick jag tillbaka mitt körkort för senaste fortkörningen. Pinsamt nog samma väg, och ännu mer pinsamt samma polis bägge gångerna. :em:

Eftersom jag hade två incidenter så nära inpå varandra så ska jag nu skicka in kortet igen och bli av med det ytterligare en månad. Så det blir tredje gången jag blir av med det på typ 15 år.

Jag är egentligen en sådan som konstant ligger över gällande hastighet och precis under körkortsgränsen, alltid gjort. Men lugnade ner mig för nåt år sedan pga anledningar.
Bägge dessa tillfällen efteråt har varit ren klantighet, jour uttryckning gällande gasläcka, distraherad i telefon med resurshantering och 7km raksträcka med åkermark runtomkring där någon lurig jäkel sänkt från 90 till 80km/h.

Så nu är det nok, jag ska vandra den smala vägen framöver.

"Sorry polismannen, jag var disraherad av att prata i telefonen - därför jag körde för fort!":

Langster
2021-07-03, 09:07

Science fiction är just fiktion. Finns även gott om science fiction där människor inte längre behöver jobba, man gör det endast om man tycker det är kul.

Fishta
2021-07-03, 09:32
Jag fick dryga böter för att min son inte hade bilbälte på sig. Han har det i vanliga fall men mådde inte bra under färden då så han satt mer fritt där bak med sin mamma. Han blir tre år om en vecka.

En bra läxa för mig ändock, även om 2500 kronor är drygt att betala.

Bifftek
2021-07-03, 09:33
Senaste regeln ni brutit mot är att gå off-topic.

R0B
2021-07-03, 10:52
"Sorry polismannen, jag var disraherad av att prata i telefonen - därför jag körde för fort!":

Inte för att jag bad om ursäkt, men vad är problemet?

Brofessorn
2021-07-03, 10:56
Kör alltid enligt hastighetsgränsen numera. Har nästan blivit lite som en lek att se vilka som stör sig så mycket på att de inte kan köra 5-10 kilometer i timmen över fartgränsen att de kör upp i röven på en. Kan rekommendera.

Langster
2021-07-03, 11:00

Det är en dålig ursäkt får jag för mig att hen menar. Sen kan man tolka in något om att just prata i telefon när man kör bil, men det är ju fullt lagligt.

Langster
2021-07-03, 11:03
Kör alltid enligt hastighetsgränsen numera. Har nästan blivit lite som en lek att se vilka som stör sig så mycket på att de inte kan köra 5-10 kilometer i timmen över fartgränsen att de kör upp i röven på en. Kan rekommendera.

Jag gör samma sak. Och jag trakasserar aldrig folk som kör i laglig hastighet genom att köra nära och hetsa. Endast riktiga jubelidioter gör så, det vill säga ca 50% av befolkningen.

Dåren
2021-07-03, 11:15

Epic trollface på den xD

Diomedea exulans
2021-07-03, 11:20
Och jag trakasserar aldrig folk som kör i laglig hastighet genom att köra nära och hetsa. Endast riktiga jubelidioter gör så, det vill säga ca 50% av befolkningen.

Självklart håller man på tresekundesregeln.

Lugnt körande är a och o i trafiken. Har haft körtkort i 16 år och trots att jag är ett certifierat klantarsle har jag aldrig varit med om någon värre olycka än att jag har kört på grejer när jag försökt parkera.

Plasttiger
2021-07-03, 13:16

Om man blir distraherad av att tala i telefon ska man inte köra bil.
Om man har så dåligt omdöme att man tillåter sig bli distraherad så ska man inte köra bil.
Om man har så dåligt omdöme att man berättar för länsman(polisen) att man har dåligt ömdöme och är distraherad borde man inte köra bil.

Du kanske ska köpa en automatare istället?

Det är en dålig ursäkt får jag för mig att hen menar. Sen kan man tolka in något om att just prata i telefon när man kör bil, men det är ju fullt lagligt.

Det är ju olagligt att vara ouppmärksam till den graden att man inte klarar av att följa vägmarkering. Om man inte kan hanter att prata i telefonen samtidigt som man kör bil ska man förståss inte göra detta.
Låter ju som någon som bara borde få köra automatisk bil!! Eller mopedbil.

R0B
2021-07-03, 20:50
Om man blir distraherad av att tala i telefon ska man inte köra bil.
Om man har så dåligt omdöme att man tillåter sig bli distraherad så ska man inte köra bil.
Om man har så dåligt omdöme att man berättar för länsman(polisen) att man har dåligt ömdöme och är distraherad borde man inte köra bil.

Du kanske ska köpa en automatare istället?

Det är ju olagligt att vara ouppmärksam till den graden att man inte klarar av att följa vägmarkering. Om man inte kan hanter att prata i telefonen samtidigt som man kör bil ska man förståss inte göra detta.
Låter ju som någon som bara borde få köra automatisk bil!! Eller mopedbil.

Hur ska en bil med automatiskt växellåda hjälpa mig med mitt dåliga omdöme?

Bob90
2021-07-04, 11:30
Att gå mot röd gubbe gör jag väl på typ en daglig basis :p

Det händer även att jag cyklar mot rött ljus, OM det inte är några bilar inom synhåll bakom mig samt att det naturligtvis inte är någon övrig trafik som påverkas eller fotgängare som väntar på att gå över.

skyffelmördarn
2021-07-04, 11:58

Jag gör samma sak. Och jag trakasserar aldrig folk som kör i laglig hastighet genom att köra nära och hetsa. Endast riktiga jubelidioter gör så, det vill säga ca 50% av befolkningen.

Använder ni er av GPS då eller? Annars kan ju 50 km/h på era mätare egentligen vara 46 eller 47 km/h för någon annan.

Plasttiger
2021-07-04, 13:00
Hur ska en bil med automatiskt växellåda hjälpa mig med mitt dåliga omdöme?

Tänker som en handikappsanpassning typ, underlättar väl lite grann iaf.

Annars kanske buss eller färdtjänst? Alternativt mopedbil som inte har så höga hastighter i sig

Edit: vid närmare eftertanke borde du klippa kortet

Diomedea exulans
2021-07-04, 13:08
Två aktiva trådar som handlar om automatväxling, fan vad förvirrad jag blir.

R0B
2021-07-04, 17:35
Tänker som en handikappad typ,

Annars kanske buss eller färdtjänst? Alternativt mopedbil som inte har så höga hastighter i sig

Edit: vid närmare eftertanke borde du klippa kortet

Ja, det gör du relativt ofta.
Tror inte transportstyrelsen kommer skicka tillbaka mitt kort för att jag ska få nöjet att klippa det tyvärr.

Agitator
2021-07-04, 18:22

Ni behöver inte oroa er. Polisen vill ju dra in pengar och när nya bilarna börjar rulla för hela trafikpolisen så kommer alla trafikflöden få den korrekta hastigheten mer eller mindre.

Deras nya system kommer bötfölla så många bilister att alla kommer anpassa sig och köra hastigheten som står på skyltarna.

Agitator
2021-07-04, 18:35
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210518/de-forsta-superpolisbilarna-rullar-ut-i-sommar/

Polisbilarna kan mäta hastigheten på mötande bilar, läsa av regskyltar och filmar i 360-grader.

Det nya radarsystemet gör att polisen inte längre behöver använda sina lasermätare för en trafikkontroll. Det räcker med att ställa bilen vid vägkanten. Bilens kameror dokumenterar brottet.

Langster
2021-07-04, 18:41
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210518/de-forsta-superpolisbilarna-rullar-ut-i-sommar/

Polisbilarna kan mäta hastigheten på mötande bilar, läsa av regskyltar och filmar i 360-grader.

Det nya radarsystemet gör att polisen inte längre behöver använda sina lasermätare för en trafikkontroll. Det räcker med att ställa bilen vid vägkanten. Bilens kameror dokumenterar brottet.

Antar att deras egen hastighet måste tas in i beräkningen och loggas, det kan bli ett problem då poliserna själva är några av de värsta fartsyndarna, utanför utryckning.

sladdbarn
2021-07-05, 11:29
Fortkörning, kör i stort sett alltid för fort och har gjort sedan -96.
Aldrig varit inblandad i någon olycka och aldrig fått fortkörningsböter.

Plasttiger
2021-07-05, 18:20
Ja, det gör du relativt ofta.
Tror inte transportstyrelsen kommer skicka tillbaka mitt kort för att jag ska få nöjet att klippa det tyvärr.

Helt sjukt att du använder det som om det vore nedsättande.
Visserligen har vi konstaterat ditt bristande omdöme :devil:

Den Tjocke
2021-07-07, 20:10
Som så många andra, kör för fort. Håller hastigheten på 30 och 40 sträckor vid skolor och när det är folk i rörelse. I övrigt går det alltid "för fort" när vägen/trafiken/vädret tillåter det.

40plus
2021-07-08, 06:09
Att inte runka på arbetstid. Som gymmare så verkar testot trycka på lite väl ibland och då måste gåsen strypas, även om det sker på arbetstoan med mobilen på torkpappershållaren.

Känner mig ociviliserad efteråt men som Frank sade så ska ju kuken ha sitt.

Kimball
2021-07-08, 12:46
Går/cyklar mot röd gubbe i princip varje dag (utan att störa trafiken ofc). #thuglife

Bifftek
2021-08-07, 10:29
Körde runt ett farthinder istället för att sakta ner och köra över den. Gjorde det eftersom jag var lat, jag kunde göra det och för att jag ansåg att farthindret låg onödigt till.

delta_mats
2021-08-07, 12:13
Körde runt ett farthinder istället för att sakta ner och köra över den. Gjorde det eftersom jag var lat, jag kunde göra det och för att jag ansåg att farthindret låg onödigt till.

Är det olagligt?

stridis
2021-08-07, 13:08
Väntar fortfarande på att någon skall nämna något ballt eller rejält.

Typ, olovlig kårverksamhet, försöka bygga en reaktor hemma eller tja andra hyss.

berserken
2021-08-07, 19:53

Typ, olovlig kårverksamhet, försöka bygga en reaktor hemma eller tja andra hyss.Inte jättekriminellt men gör egen sprit mest för det är kul .Säljer inget bara för eget bruk

Magnus N
2021-08-07, 19:58

Förstår inte varför det skulle vara olagligt att köra vid sidan om hindret, men gjorde du det i för hög fart för vad vägen tillät så kan jag förstå var du bröt lagen isf.

berserken
2021-08-07, 20:02
Farthinder ? är hastigheten begränsad till t.ex 40 så är den varför lägger man då till hinder så man bara kan köra i 10 .Sätt då hastigheten till 10 om man inte vill trafiken ska gå snabbare

Agitator
2021-08-08, 00:22
Farthinder ? är hastigheten begränsad till t.ex 40 så är den varför lägger man då till hinder så man bara kan köra i 10 .Sätt då hastigheten till 10 om man inte vill trafiken ska gå snabbare

Farthinder är för att se till att folk inte kan köra som idioter på vissa vägar. Idioter skiter i om det står 10 eller 30 km/h på hastighetsskylten. Ifall folk inte förstår det simpla i denna logik så hade farthinder aldrig tagits fram ifall alla hade kört efter enligt hastighetsskyltarna. Så med andra ord. Idioter is gonna idiots.

berserken
2021-08-08, 08:24
Farthinder är för att se till att folk inte kan köra som idioter på vissa vägar. Idioter skiter i om det står 10 eller 30 km/h på hastighetsskylten. Ifall folk inte förstår det simpla i denna logik så hade farthinder aldrig tagits fram ifall alla hade kört efter enligt hastighetsskyltarna. Så med andra ord. Idioter is gonna idiots.Tycker de luckorna som fälls ner är avsevärt bättre dem kan man köra normal hastighet över men kör man för fort smäller det till ordentligt

Cykelcykel
2021-08-08, 12:16

Typ, olovlig kårverksamhet, försöka bygga en reaktor hemma eller tja andra hyss.

Inte jättesvårt att bli spårad man är lixom inte anonym här.
Även om det är lite långsökt att det händer och så är ju man lite mer nojjig och försiktig än gemene man om man gjort något mer avancerat

Agitator
2021-08-08, 15:32
Suicide squad

yia
2021-08-08, 22:36
Om man använder lite förnuft finns det ju grader i allt. Om en person kör lite för fort rakt fram på motorvägen vid gles trafik tycker jag inte spelar någon större roll. Det finns ju länder som tillåter höga hastigheter om man kör rakt fram på ett ansvarsfullt sätt på en väg byggd för just det.

Sedan finns det motsatsen som jag tycker man ser väldigt ofta numera, som inte fanns förr på samma sätt. Galningar som kryssar mellan filerna i hög fart och tät trafik. Fullständigt jävla livsfarligt, vilket borde rendera i fängelse omedelbart. Det är väl som vanligt att orsaken knappast är en plötslig beteendeförändring hos Kjell och Bengt-Åke, utan ett i raden av alla härliga fenomen vi berikats av utifrån.