Logga in

Visa fullständig version : Periodisk fasta vs optimal proteinupptag

30Hours
2021-06-21, 12:40
Många predikar ju om fördelarna med periodisk fasta, men att köra periodisk fasta och ha ett optimalt proteinupptag är ju omöjligt.

Att ha ett 8 timmars ”ätfönster” innebär att du Max kan ta upp ungefär 100g protein om inte mindre.

Du kan endast ta upp 25g (ungefär per måltid) och det tar 2-3 timmar för kroppen att ta upp.

Det innebär att om du på periodisk fasta endast kan uppta ungefär 3 x 25g protein under ditt fönster och det är inte i närheten av tillräckligt för de flesta.

Hur går det ihop och är effekterna av PF tillräckligt för att väga upp bristen av protein?

Kischen
2021-06-21, 13:07
Många predikar ju om fördelarna med periodisk fasta, men att köra periodisk fasta och ha ett optimalt proteinupptag är ju omöjligt.

Att ha ett 8 timmars ”ätfönster” innebär att du Max kan ta upp ungefär 100g protein om inte mindre.

Du kan endast ta upp 25g (ungefär per måltid) och det tar 2-3 timmar för kroppen att ta upp.

Det innebär att om du på periodisk fasta endast kan uppta ungefär 3 x 25g protein under ditt fönster och det är inte i närheten av tillräckligt för de flesta.

Hur går det ihop och är effekterna av PF tillräckligt för att väga upp bristen av protein?

Du tar upp allt protein. Annars skulle jag äta mig stoppmätt på protein och bara cruisa genom en deff.

Langster
2021-06-21, 13:17

Vilka är effekterna av periodisk fasta?

Och som sagt, du tar upp allt protein, men du får färre chanser att maximera muskelproteinsyntesen över dagen. Det gör sannolikt ingen större skillnad.

kvarnis
2021-06-21, 14:32
Är inte detta broscience?
"Du kan endast ta upp 25g (ungefär per måltid) och det tar 2-3 timmar för kroppen att ta upp."

Om man dricker en kaseinshake efter middagen/kvällsmål på PF, eldar man för kråkorna då?

Langster
2021-06-21, 14:37
Är inte detta broscience?
"Du kan endast ta upp 25g (ungefär per måltid) och det tar 2-3 timmar för kroppen att ta upp."

Om man dricker en kaseinshake efter middagen/kvällsmål på PF, eldar man för kråkorna då?

Du kommer inte att spika muskelproteinsyntesen ytterligare iaf.
Men det är ju mat, energi.

King Grub
2021-06-21, 14:53
Proteinet du äter bygger upp annan vävnad är muskulaturen också.

30Hours
2021-06-26, 11:09
Vilka är effekterna av periodisk fasta?

Och som sagt, du tar upp allt protein, men du får färre chanser att maximera muskelproteinsyntesen över dagen. Det gör sannolikt ingen större skillnad.

Growth hormone ökar, insulinnivåerna går ner osv.

Med den logiken skulle jag alltså kunna ta fem skopor proteinpulver och sen säga att jag nått min macronivå för dagen? Låter inte så logiskt, men kan vara något jag missat.

King Grub
2021-06-26, 11:27
Tillväxthormon vid fasta är inte muskeluppbyggande, utan mobiliserar fettsyror.

skyffelmördarn
2021-06-26, 11:43
Proteinet du äter bygger upp annan vävnad är muskulaturen också.

Frågan är ju om det är bra eller dåligt?

skyffelmördarn
2021-06-26, 11:55

Tiden som många av aminosyrorna finns kvar i kroppen efter du har ätit är ganska länge,

Kort segment från en podcast som förklarar det ganska enkelt, https://youtu.be/9LhiaBOC6IM?t=3622

King Grub
2021-06-26, 12:06
Fast du tar bara upp dem från tarmen på begränsade ställen.

King Grub
2021-06-26, 12:09
För övrigt blir bara runt 10 % av aminosyrorna från proteinet du äter muskelprotein.

Ett Orm
2021-06-26, 15:46
Frågan är ju om det är bra eller dåligt?

Hud, lever och njurar är vad jag vet ganska bra att ha så viss vinst med att de återuppbyggs finns.

King Grub
2021-06-26, 15:53
Man kan frisätta aminosyror från en välgödd lever till att bygga upp annan vävnad igen, om det behövs i framtiden, vid svåra tider.

skyffelmördarn
2021-06-26, 16:41
Välgödd lever, vilka goals.