handdator

Visa fullständig version : 3000 Kr ska det kosta att STAPLA VED PÅ EGEN MARK!

PowerFlower
2021-06-15, 23:14
Löfven försökte förbjuda vedspisar 2017. Nu ska en ny avgift på "virkesupplag" vid vägar bli regeringens nya sätt att komma åt "gratisenergin" på landsbygden.

Regeringens nya avgift: Tretusen kronor för att få "tillstånd" att stapla ved på sin egen mark

Ny kostnad för virkesupplag vid vägkanten

[I]Nu blir det betydligt jobbigare att hantera ved, åtminstone i liten skala. Sverige tar krafttag mot småskaliga och privata virkesupplag och inför en avgift på 2.900 kr för att få lagra virke på sin egen mark i närheten av allmän väg. Regelverket är regeringens senaste offensiv mot vedeldningen sedan försöket att förbjuda vedspisar misslyckades 2019.

Från och med 1 januari måste den som vill lagra ved på sin mark betala 2.900 kronor och ansöka om tillstånd hos Trafikverket, rapporterar SVT Nyheter. Förbudet gäller även rent privata virkesupplag på den egna tomten eller på egen mark – så länge det finns en allmän väg i närheten.

Reglerna om tillstånd är inte nya, men fram till den 1 januari tog Trafikverket inte ut någon avgift för tillstånden, skriver myndigheten på sin hemsida. Från och med nu blir det alltså en rejäl smäll framförallt för små skogsbrukare som måste låta hämta sitt trä i närheten av vägar.

De självägande skogsbrukarnas tillgång till ved har länge varit en nagel i ögat på akademiker, makthavare och journalister inte minst i Stockholm, där man länge övervägt åtgärder för att komma till rätta med "gratisenergin". År 2018 gjordes ett försök att förbjuda vedspisar och sedan dess har förbudet avlösts av nya initiativ.

Avgift för virkesupplag införs

Från och med årsskiftet 2021 kommer det att krävas tillstånd för alla virkesupplag vid allmänna vägar. Varje ansökan kostar 2 900 kronor. ...

Tidigare gick det att ansöka till Trafikverket om att fritas från avgift, något som från och med nästa år, alltså 2021, inte längre kommer gå att göra.

:Virro:Virro

trädgårdsmöbel
2021-06-15, 23:51
Undrar vad straffet blir för olaga vedstapling? :D

Om man istället för att stapla det lägger det i en stor hög, slipper man avgiften då?

delta_mats
2021-06-16, 00:16
Vart går gränsen för hur nära allmän väg virkesupplaget får finnas? Finns det någon gräns på hur stor volymen måste vara?

r1kkie
2021-06-16, 07:05
Vart går gränsen för hur nära allmän väg virkesupplaget får finnas? Finns det någon gräns på hur stor volymen måste vara?

Du får ha det precis brevid sålänge det inte skymmer sikten eller blir en trafikfara, därför man måste söka tillstånd men flyttar du din hög 4-5 meter från dikeskant så kan man nog strunta i att söka tillstånd och du behöver inte betala en krona.

Misstänker att det är saxat från friatider och man har helt vinklat artikeln. Såvitt jag vet behöver man idag söka tillstånd för att ha en virkesuppsamling intill en allmän väg men har varit gratis och det är de man ändrar nu.

delta_mats
2021-06-16, 12:28
Du får ha det precis brevid sålänge det inte skymmer sikten eller blir en trafikfara, därför man måste söka tillstånd men flyttar du din hög 4-5 meter från dikeskant så kan man nog strunta i att söka tillstånd och du behöver inte betala en krona.

Misstänker att det är saxat från friatider och man har helt vinklat artikeln. Såvitt jag vet behöver man idag söka tillstånd för att ha en virkesuppsamling intill en allmän väg men har varit gratis och det är de man ändrar nu.

Aha okej, inte lika farligt som det först lät gälla då.

Snubben
2021-06-16, 12:34
https://www.trafikverket.se/tjanster/ansok-om/tillstand/ansok-om-tillstand-for-upplag-av-virke-eller-skogsbransle-vid-vag/

http://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1389814/FULLTEXT03.pdf
Se t.ex. sida 7.

Det är rätt uppenabrt att det man försöker komma åt är att virkesupplag inte ska placeras så att det utgör en fara för trafikanter. Att sfytet ska vara att man vill begränsa någon preppers möjlighet till att leda med ved, eller någon självförsörjning är bara fåneri från QAnon-fjantarna.

Brofessorn
2021-06-16, 12:35
Jag skrev helt klart "kolozzeum.com" i textfältet, men det verkar som jag kommit till Flashback? Hur kommer det sig?

skyffelmördarn
2021-06-16, 13:38
Jag skrev helt klart "kolozzeum.com" i textfältet, men det verkar som jag kommit till Flashback? Hur kommer det sig?

Jag vet inte men det är garanterat icke binära Kim som ligger bakom det!

stridis
2021-06-16, 13:42

Varför får vi bara de sugigare trådarna hit från flashback?

trädgårdsmöbel
2021-06-16, 13:46

Icke-binära Kim hade tolkat det som det är menat att tolkas, 3000 spänn för att stapla ved. Men att det är en bra sak, tryck dit vedeldarna hårt!

Gregow
2021-06-16, 14:04
Kim Jong Pung?

Diomedea exulans
2021-06-16, 14:12
Nånting nånting feminism Lövén Greta Miljöpartiet dekadens invandring men det får man väl inte säga i det här landet längre.