handdator

Visa fullständig version : Kriminalvården utser grovt kriminella till övervakare för andra krminella

Plasttiger
2021-06-15, 18:19
Den biträdande övervakaren är en privatperson som ska fungera som ett stöd och en förebild, och minska risken för återfall i brott. Övervakaren ska också kontrollera att klienten sköter sig, och rapportera misskötsamhet till frivården.

Kriminalvården utsåg bland annat ”presidenten” i Bandidos närstående Sons of Cain till övervakare för en provmedlem i samma klubb.

Ett 100-tal biträdande övervakare är knutna till organiserad brottslighet. Minst 20 övervakare är kopplade till vit makt-miljö, radikal islamism och vänsterextrema rörelser. 130 är någon gång straffade för brott som tydligt bryter mot Kriminalvårdens principer att övervakaren inte ska utöva våld, tvång eller hot.Totalt har mer än var femte övervakare som varit verksam under det senaste decenniet ställts till svars för brott i domstol. Minst 17 övervakare har dömts för brott tillsammans med sin klient. Ungefär 200 biträdande övervakare har blivit straffade för narkotikabrott efter datumet de har tillsatts.
Expressens artikel och hela rapporten från acta publica
https://www.expressen.se/nyheter/vansterextremist-fick-sin--kompis-som-overvakare/
file:///C:/Users/KimsLaptop/AppData/Local/Temp/ap_rapport_förebilderna-2.pdf

trädgårdsmöbel
2021-06-15, 19:18
Kriminalvården utsåg bland annat ”presidenten” i Bandidos närstående Sons of Cain till övervakare för en provmedlem i samma klubb.

Expressens artikel och hela rapporten från acta publica
https://www.expressen.se/nyheter/vansterextremist-fick-sin--kompis-som-overvakare/
file:///C:/Users/KimsLaptop/AppData/Local/Temp/ap_rapport_förebilderna-2.pdf

Låter progressivt.

PowerFlower
2021-06-15, 19:27
Alltså Sverige är bara ett stort skämt nu, är planen att göra landet så sjukt som det bara går så folk blir helt apatiska eller?

"Låt det brinna".

Inget förvånar mig med Sverige längre, inget.

Köttis
2021-06-15, 19:33
Vem är Kim? Plasttiger?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

trädgårdsmöbel
2021-06-15, 19:36
Vem är Kim? Plasttiger?

Haha Plasttiger heter något könsneutralt

skyffelmördarn
2021-06-15, 19:38

Otippat, döpa sin PC till "KimsLaptop" låter ju som något en pappa gör till sitt barn också.

Fishta
2021-06-17, 05:59
Jag tror på riktigt att danskar sitter hemma och läser svenska tidningar bara för att få sig ett gott skratt. Sverige var ett skämt tio år sedan. Idag är det bara tragiskt. Som den kompisen som drar ett roligt skämt en gång. Andra gången blir det ett leende. Tredje gången blir det "meh". Fjärde gången blir det bara sorgligt.

Brofessorn
2021-06-17, 06:48
Jag tror på riktigt att danskar sitter hemma och läser svenska tidningar bara för att få sig ett gott skratt. Sverige var ett skämt tio år sedan. Idag är det bara tragiskt. Som den kompisen som drar ett roligt skämt en gång. Andra gången blir det ett leende. Tredje gången blir det "meh". Fjärde gången blir det bara sorgligt.

Om du inte gillar det kan du emigrera! Sverige behöver ändå bara de starkaste svenskarna inför återuppvaknandet!

Dåren
2021-06-17, 07:12
Vem är Kim? Plasttiger?

Jag tror inte att detektiverna såg något som PT inte ville att ni skulle se.

muddler
2021-06-17, 10:38
Otippat, döpa sin PC till "KimsLaptop" låter ju som något en pappa gör till sitt barn också.

Min burk heter "Pelles Dator" (Jag heter tyvärr inte Pelle)

lid2mdZ6cM4

40plus
2021-06-17, 11:03
Min burk heter "Pelles Dator" (Jag heter tyvärr inte Pelle)

lid2mdZ6cM4

Ah yes, tukhits!

En egen favorit, Pressa er mot Zack:

xH80QeFypnU

Sarco
2021-06-17, 21:20
Det här med biträdande övervakare är faktiskt lite intressant. Nu har man ju många tusen klienter i frivård varje år och antalet som får övervakning har ökat och ökar. Så att det blir fel i en del fall är inte så konstigt i sig.

Tidigare har svensk frivård sedan 1900-talets början när tankar på kriminalvård i frihet började dyka upp varit byggd kring just biträdande övervakare och kontakt med civilsamhället.

Under 2014-15 växlade Kriminalvården om till ett annat system där man hämtade hem, gick all-in på evidensbaserad psykologi och skärpte upp kraven på de som stod under övervakning. Man hade inte lekmannaövervakare eller biträdande övervakare alls i samma utsträckning. Kontrollen ökade helt enkelt.

När justitiedepartementet såg det här blev de sura och tyckte att det här hade inte de beställt. Civilsamhället var viktigt! Man lyssnade inte alls på Kriminalvårdens argument om att detta var klart vettigt ur ett vetenskapligt perspektiv för att minska återfall i brott, utan man ville ha in civilsamhället igen. Mycket hellre än att hålla på med psykologiskt baserade behandlingsmetoder. Kriminalvården lyssnade inte så noga och departementet blev argare och argare. Till slut har alltså departementet mer eller mindre krävt och hotat, så Kriminalvården har de senaste åren fått rekrytera och pressa ut lekmän i systemet igen. På direkta order, inte för att Kriminalvården velat det.

Summa summarum: har Kriminalvården dabbat sig? Ja såklart, men ärligt talat är det justitiedepartementets fel o grund och botten.

Fishta
2021-06-17, 21:22
Om du inte gillar det kan du emigrera! Sverige behöver ändå bara de starkaste svenskarna inför återuppvaknandet!

Jag är inte svensk och har inget intresse av att emigrerar igen.

Lycka till med din kamp dock, korsriddare :D

trädgårdsmöbel
2021-06-18, 13:46
Vi har en ganska lång tradition i Sverige av att anställa kriminella i olika verksamheter som skall förhindra kriminalitet. Tanken är att den (förhoppningsvis) fd kriminelle skall ha liknande erfarenheter och agera förebild och kunna nå sin klient bättre.

Det låter bra, låter logiskt och borde liksom funka. Men resultatet blir dåligt gång på gång. En jag känner som drev behandlingshem reagerade på detta. Han gjorde sig av med "förebilderna" och anställde andra utan den bakgrunden och det gick tydligt bättre. KRIS blev jävligt sura på honom.