handdator

Visa fullständig version : Någon som jobbat som processoperatör?

PowerFlower
2021-06-14, 23:31
Är det ett "bra" jobb enligt dig? Bra lön, bra arbetsmarknad?
För nuvarande kontorsråtta, börjar hata det mer och mer för var dag som går.

C.E.J.
2021-06-15, 00:01
Bra lön, ...?

Snittlön 32600, tror snitt i Sverige är 35k så verkar inte vara superbra lön, men det beror på vad ditt perspektiv är. Och hatar du nuvarande jobbet/bransch kanske det är värt det ändå, eh?

Källa lön: https://www.framtid.se/yrke/processoperator

High1ander
2021-06-15, 00:46
Har vänner och familjemedlemmar som jobbat som det.

Är ju inte ett framtidsyrke med tanke på hur mycket som effektivseras med t.ex. AI. Det är ofta bra om man klarar av monotona uppgifter, men stimulerande jobb är det inte. Brukar också vara vanligt med nattskift, så då får man även den skiten att man jobbar med något där ens liv normalt sett förkortas, 70% större risk för diabetes, 50% högre risk för bröstcancer som kvinna, etc...

Baskagge
2021-06-15, 01:06
Jag har arbetat som processoperatör på mejeri och oljeraffinaderi. Det är mest att sitta framför skärmar i kontrollrum eller direkt vid en maskin/robot. Lite praktiskt arbete på vissa arbetsplatser; labbarbete och provtagningar som man helst vill klara sig undan.

Inom vilken bransch har du tänkt dig?

Har du tänkt gå en utbildning och vill ha något liknande fast med högre lön så kan sjöingenjör vara ett alternativ.

ceejay
2021-06-15, 05:35
Haft den titeln i snart 4 år.
Först läkemedelsproduktion 5 skift, nu kemiproduktion dagtid.

Ja, det är ett "bra" jobb. Krävs ingen större kunskap när du börjar, det är bekvämt(iaf där jag är) och pengarna helt ok. Speciellt om du kör skift eller övertid.
Det är inte det mest stimulerande jobbet, så jag kommer nog inte göra det för alltid.

Armed Dingo
2021-06-15, 07:15
Medellönen i Sverige är 31k. Viktigt :d

agazza
2021-06-15, 11:28
Medellönen i Sverige är 31k. Viktigt :d

är den inte 35 typ?

Hur som till trådskaparen så har jag många kompisar som är det och problemet är skiftgång, automation, leda, och bekvämlighet, de flesta som börjar brukar vara där tills dom går i pension, för det är på gränsen till för bekvämt för att göra annat, och jag tror på att man ska prova olika

Armed Dingo
2021-06-15, 11:38
är den inte 35 typ?

Hur som till trådskaparen så har jag många kompisar som är det och problemet är skiftgång, automation, leda, och bekvämlighet, de flesta som börjar brukar vara där tills dom går i pension, för det är på gränsen till för bekvämt för att göra annat, och jag tror på att man ska prova olika

Du har rätt. Bra att jag byter bransch, vill inte ligga under medel.

ceejay
2021-06-15, 11:50
Tror medianen är 34-35 och medel 31-32.

agazza
2021-06-15, 12:26
Tror medianen är 34-35 och medel 31-32.

Förklara det där med median och medel för mig på bäbisnivå, aldrig greppat det

Armed Dingo
2021-06-15, 12:39
Förklara det där med median och medel för mig på bäbisnivå, aldrig greppat det

Om 9/10 tjänar 35k och den tionde tjänar 1 miljon så är medianen den femte personen/Personen i mitten. Medianlönen blir 35k.

ceejay
2021-06-15, 12:44
Precis. Medianen är den som är i mitten av alla. Medel är snittet av alla.

PowerFlower
2021-06-15, 13:07
Haft den titeln i snart 4 år.
Först läkemedelsproduktion 5 skift, nu kemiproduktion dagtid.

Ja, det är ett "bra" jobb. Krävs ingen större kunskap när du börjar, det är bekvämt(iaf där jag är) och pengarna helt ok. Speciellt om du kör skift eller övertid.
Det är inte det mest stimulerande jobbet, så jag kommer nog inte göra det för alltid.

Vad kan man förvänta sig att få i lön med skifttillägg/ob/blabla ?

ceejay
2021-06-15, 13:31
Vad kan man förvänta sig att få i lön med skifttillägg/ob/blabla ?

Beror nog på var i landet du befinner dig. Just nu kör jag endast dagtid och har en månadslön på 30750, men kommer gå upp på deras skift efter sommaren vilket innebär att jag jobbar var 4e helg bara. Räknar med att jag kommer ligga mellan 37-39k då.

Har dock haft förmånen att köra en massa övertid iår vilket är väldigt bra betalt, så har nog snittat runt 40k i månaden detta år.

Skulle säga 30+-2k i grundlön.

PowerFlower
2021-06-15, 13:39
Beror nog på var i landet du befinner dig. Just nu kör jag endast dagtid och har en månadslön på 30750, men kommer gå upp på deras skift efter sommaren vilket innebär att jag jobbar var 4e helg bara. Räknar med att jag kommer ligga mellan 37-39k då.

Har dock haft förmånen att köra en massa övertid iår vilket är väldigt bra betalt, så har nog snittat runt 40k i månaden detta år.

Skulle säga 30+-2k i grundlön.

Jo bra lön är det helt klart, ska kanske gå en 2 år YH för det.

Får man fråga vad det finns för chanser att "klättra" ? Kan man göra någon form av karriär på detta? Annars blir jag kanske med tiden rastlöst. Vill kunna avancera på någon vänster.

ceejay
2021-06-15, 13:43
Jag har ingen utbildning i det, jag började som processoperatör på en annan fabrik och lärde mig från scratch.

Det var nog lättare att avancera förut, men det går ju helt klart att gå uppåt litegrann med erfarenhet.

PowerFlower
2021-06-15, 13:45
Jag har ingen utbildning i det, jag började som processoperatör på en annan fabrik och lärde mig från scratch.

Det var nog lättare att avancera förut, men det går ju helt klart att gå uppåt litegrann med erfarenhet.

Hm, då kanske 2år yh är "bortkastat" ? Men antagligen den enklaste vägen in antar jag då det är massor av LIA.

Zzzz aja

Ladugårdsdörr
2021-06-15, 13:59
Hm, då kanske 2år yh är "bortkastat" ? Men antagligen den enklaste vägen in antar jag då det är massor av LIA.
Zzzz aja

YH känns väldigt bortkastat eftersom varje anläggning är unik. Bättre då att komma in via sommarjobb/vikariat och lära sig, gå vid sidan av någon erfaren i några veckor och sedan köra på. Man sitter oftast flera i ett kontrollrum där de övriga gjort "karriär" och börjat på den enklaste stationen. På en pappersmaskin är det t.ex. rullare->torkare->maskinförare.

Jag har haft det jobbet själv (skogsindustri) och stöter numera på processoperatörer dagligen. En del väljer att mest sitta på röven och glo på skärmen men de flesta utför även många (enklare) praktiska uppgifter då processtyrningen vid normaldrift går på automatik. På mindre anläggningar utför processoperatörerna mindre reperationer och underhåll och behöver därför vara praktiskt kunniga.

ceejay
2021-06-15, 14:09
Ja kan man komma in utan utbildningen så skulle jag helt klart gå på det. Vet ingen på det jobb jag är på som har gått en sådan. Dock verkar YH rätt nytt för PO.
Var bor du?

skyffelmördarn
2021-06-15, 15:04
Märks att videon i länken är från 2014, tror inte man är ute och går runt och läser av mätare på det sättet längre i en någorlunda modern industri. Snarare en massa skärmar bara att hålla koll på, värt att tänka på bara.

Baskagge
2021-06-15, 16:18
Kikar man på vad YH-utbildningen till processoperatör har för kurser så tycker jag inte att det är kopplat till verkligheten. Grundläggande kurser i; matematisk analys, kemi och el.
I de allra flesta fall behöver man inget av det eftersom man ringer tekniker/elektriker om något krånglar och förmodligen har man ändå inte befogenhet att börja skruva på något.

Kan tänka mig att det ska ge grundläggande förståelse för yrket för personer som inte läst natur eller teknik på gymnasiet och knappt vet hur en dator fungerar. Lite dumt att skattebetalarna ska stå för utbildningar som inte behövs. Tyvärr måste man kanske gå en utbildning för att bli anställd som processoperatör nu för tiden.

Vill man arbeta med den här typen av arbete men ha möjligheten att avancera så är nog driftingenjör, sjöingenjör eller kemiingenjör bättre alternativ.

spoon
2021-06-15, 16:51
Jobbar som det. 25-30 utbetalt per månad. Jobbar 5-skift. 10 dagar på 7 dagar ledigt.

Fritt jobb med mycket ansvar. Stortrivs.

Men det varierar ju mycket från jobb till jobb.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

skyffelmördarn
2021-06-15, 16:55
Det som är bra med YH eller KY eller vad fan det heter är ju att oftast så är det företag som står bakom kursen vilket gör att du är ganska garanterad jobb. Att bara spontansöka till ett yrke helt utan utbildning och utan att känna någon sedan tidigare på företaget, går det ens?

PowerFlower
2021-06-15, 18:33
Jobbar som det. 25-30 utbetalt per månad. Jobbar 5-skift. 10 dagar på 7 dagar ledigt.

Fritt jobb med mycket ansvar. Stortrivs.

Men det varierar ju mycket från jobb till jobb.

40.000 före skatt är ju väldigt bra lön med tanke på att det inte direkt är ett superkvalificerat (??) arbete. Riktigt härligt med längre perioder av ledighet också, så man hinner göra något på sin faktiska ledighet jämfört med standard lör/sön där man knappt hinner komma hem och sätta sig i soffan innan det är måndag igen.

ceejay
2021-06-15, 18:39
vissa kollegor jag jobbar med får ut 32-33 efter skatt, de kör var 4e helg och lite kvällar.

grondahl
2021-06-15, 18:40
Kan tänka mig att det ska ge grundläggande förståelse för yrket för personer som inte läst natur eller teknik på gymnasiet och knappt vet hur en dator fungerar. Lite dumt att skattebetalarna ska stå för utbildningar som inte behövs. .

Yh brukar utformas i samråd företagen, så de brukar innehålla det framtida arbetsgivare vill sin personal ska kunna

PowerFlower
2021-06-15, 19:14
vissa kollegor jag jobbar med får ut 32-33 efter skatt, de kör var 4e helg och lite kvällar.

33 efter skatt är runt 48000 före skatt (beroende på om man är medlem i kyrkan, var man bor blabla), så MAO nästan 50000 för ett jobb som ändå inte är allt för kvalificerat.

Sjuka pengar, 50 är väl snittet för civilingenjörer eller något.

rooz
2021-06-15, 19:31
33 efter skatt är runt 48000 före skatt (beroende på om man är medlem i kyrkan, var man bor blabla), så MAO nästan 50000 för ett jobb som ändå inte är allt för kvalificerat.

Men du slipper jobba kväll, helger och har säkert bra mycket mer förmåner.

spoon
2021-06-15, 19:33
40.000 före skatt är ju väldigt bra lön med tanke på att det inte direkt är ett superkvalificerat (??) arbete. Riktigt härligt med längre perioder av ledighet också, så man hinner göra något på sin faktiska ledighet jämfört med standard lör/sön där man knappt hinner komma hem och sätta sig i soffan innan det är måndag igen.Ja absolut. Men det gäller att hitta guldkornen. Jag är maskinförare på en pappersmaskin. Det är inte att jobba som läkare men det är inte heller hjärndött. Jag har ju fullt ansvar för att få fram en bra produkt. Funkar det inte så är det mitt ansvar att lösa det.

Jobbar man vid nån packmaskin så kan det vara mindre kvalificerat och lägre lön.

berserken
2021-06-15, 19:36
Har varit PO på några jobb men det var över 15 år sen på Skånemejerier och ett Unileverföretag .Dyker det upp nåt liknande söker jag nog det jobbet

PowerFlower
2021-06-15, 19:37
Men du slipper jobba kväll, helger och har säkert bra mycket mer förmåner.

Ja visst slipper man det, vissa personer kan dock gilla ett sådant upplägg, personligen hade jag antagligen trivts väldigt bra med långa ledighetsperioder som ofta är fallet med skiftarbeten.

Intressant tråd i alla fall, trodde inte man tjänade såhär pass bra.

PowerFlower
2021-06-15, 19:40
Fråga, är "drifttekniker" bara ett annat namn för processoperatör, är de samma sak?

berserken
2021-06-15, 19:43
Fråga, är "drifttekniker" bara ett annat namn för processoperatör, är de samma sak?Nej är väl mer att man ska kunna felsöka ,serva reparera anläggningar.

ceejay
2021-06-15, 19:58

Runt 42-43 är närmare det man behöver för över 30 efter skatt.
De som jobbar 5-skift på vår fabrik ligger nog runt 45-47 innan skatt.

eulalia
2021-06-15, 21:24
Jag jobbar som operatör på en massafabrik sedan några år tillbaka. Kul jobb där det känns som att man aldrig blir fullärd. När processen är intrimmad och fungerar som den ska blir det mycket övervakning och förebyggande UH pyssel. Dagar då något går sönder el blir fel kan man få slita rätt hårt fysiskt istället. Skiftgång gäller dygnet runt året runt, vilket kan ställa till det om man vill söka ledigt utanför schemat. Jobbar 4 veckor enligt schema och är sedan ledig 2 veckor. Jag är nöjd med lönen som ger ca 500k i årslön.

Jag har även tidigare jobbat på sågverk/hyvleri i 12år. Kanonjobb det med men där var det lite mer slägga och järnspett över arbetsuppgifterna.

PowerFlower
2021-06-15, 21:52
Gött med många svar.

Ni som är insatta: Hur ser det ut med arbetsmarknaden? När jag kollar diverse sidor, typ arbetsförmedlingen etc står det: "Stor brist nu och de kommande fem åren", "lätt att få jobb!", bla bla. Jag vet dock inte hur mycket man kan lita på dessa sidor.

Vad skulle ni säga, finns det stor efterfrågan för - oerfaren - arbetskraft?

Kortfattat vad jag vill veta är om jag kommer få jobb om jag nu bestämmer mig för att gå igenom en sån här YH.

Baskagge
2021-06-15, 22:21
Jobb är nog rätt lätt att få i och med att det är så många olika industrier som behöver processoperatörer. De flesta kommuner har någon form av vattenreningsverk man kan börja på t.ex.

Baskagge
2021-06-15, 22:47
Märks att videon i länken är från 2014, tror inte man är ute och går runt och läser av mätare på det sättet längre i en någorlunda modern industri. Snarare en massa skärmar bara att hålla koll på, värt att tänka på bara.

Jo den stämmer faktiskt rätt bra än idag för viss kemisk industri och oljeraffinaderi. Helt nybyggda anläggningar är ofta mer automatiserade.

YxasrRtnUJg

En tidigare arbetsplats, men det var pre-Greta.

-JC7o-PD72I

agazza
2021-06-16, 08:11
Precis. Medianen är den som är i mitten av alla. Medel är snittet av alla.

hm, tillhör man inte topp 15 procent kanske jag ska jämföra mig med medianen och inte medel så man mår lite bättre över sin situation istället då :D

mangs
2021-06-16, 08:40
hm, tillhör man inte topp 15 procent kanske jag ska jämföra mig med medianen och inte medel så man mår lite bättre över sin situation istället då :D

Det är alltid bättre att jämföra med medianen då det ger ett rättvisare värde kring hur man ligger till mot populationen med hänseende hur lönsetrukturen i samhället ser ut.
Den stora massan har tämligen homogen lönespridning men det finns fåtal med mycket höga löner som drar upp medelsnittet en del. Dessa konkurrerar dock sällan på samma marknad som medianlöneinkomsttagaren varvid det är bättre att jämför med medianen.

Det är ett roligt verktyg men man skall vara observant dock kring vilka åldersgrupper och sysselsättningar som räknas in. Räknar vi in hela den vuxna befolkningen över 18 eller bara de som har ett heltidsyrke och är mellan 18-65?

Sedan finns det en väldigt stor grupp av egenföretagare som sätter sin egen lön. Här finns det en stor spridning mellan de som knappt tar ut någon lön och uppemot statlig skatt runt 45k. Över dessa belopp finns det mer gynsamma sett att ge ersättning till företagare i form av utdelning etc. Dvs statistiskt ligger de på en helt ok lön på låt säga 45k men i verkligheten får de ut betydligt mer pengar.

Med allt detta sagt så innebär inte Medianlönen kring 31k att man befinner sig på 50e percentilen bland alla arbetstagare.

C.E.J.
2021-06-16, 22:26
Om 9/10 tjänar 35k och den tionde tjänar 1 miljon så är medianen den femte personen/Personen i mitten. Medianlönen blir 35k.

Krångligt :) om 3 pers tjänar 1 resp 2 resp 30kr är medianlön 2 och medel (1+2+30)/3 = 11, tada!

Mental
2021-06-17, 01:43
https://www.mi.se/app/uploads/L%C3%B6nespridningen_2019-1296x788.jpg

Tomas Tryffel
2021-06-17, 11:29
Processoperatör pappersindustri här. 3-skift.
I skrivande stund är fabriken/avdelningen relativt gammal, så en del fysiskt arbete förekommer (oftast lättsamt, ibland genomsvettigt), men det är väldigt snart ett minne blott.
Jag kom från kontor-ish, så det var en frisk fläkt för mig.
I övrigt tämligen varierande jobb, även om det i stort är ganska mycket samma också. Relativt ansvarsfyllt, men ändå inte. Vid arbetsdagens slut kan släppa Allt, och komma tillbaka till ett helt annat läge i fabriken nästa pass.
Lätt att få ledigt eller långledigt. Sistnämnda med hänsyn till just vårat schema. Går bra att söka sig till andra avdelningar/tjänster, om man så vill.

Lönen varierar lite. Kommande lön får jag ut 38k, inkl 5.6k semestertillägg.
Annars landar man på cirka 28k netto. Har man "tur" jobbar man storhelger, vilket såklart räntar på. Löner på vårkanten kan alltså vara bättre än 28k, helt klart. Har haft 1 lön under 30k hittills i år.
I övrigt räntar utfyllnads-och övertid också på såklart.

Personalstyrkan skalas, och lär väl skalas lite mer i framtiden, men helt tomt i manöverrummen blir det inte. Dessutom omfördelas det en del, så t.ex. UH-avdelningar får mer folk etc. Kontoret tycks alltid anställa mer folk också, men det är en annan historia.

PowerFlower
2021-06-17, 11:36
Processoperatör pappersindustri här. 3-skift.
I skrivande stund är fabriken/avdelningen relativt gammal, så en del fysiskt arbete förekommer (oftast lättsamt, ibland genomsvettigt), men det är väldigt snart ett minne blott.
Jag kom från kontor-ish, så det var en frisk fläkt för mig.
I övrigt tämligen varierande jobb, även om det i stort är ganska mycket samma också. Relativt ansvarsfyllt, men ändå inte. Vid arbetsdagens slut kan släppa Allt, och komma tillbaka till ett helt annat läge i fabriken nästa pass.
Lätt att få ledigt eller långledigt. Sistnämnda med hänsyn till just vårat schema. Går bra att söka sig till andra avdelningar/tjänster, om man så vill.

Lönen varierar lite. Kommande lön får jag ut 38k, inkl 5.6k semestertillägg.
Annars landar man på cirka 28k netto. Har man "tur" jobbar man storhelger, vilket såklart räntar på. Löner på vårkanten kan alltså vara bättre än 28k, helt klart. Har haft 1 lön under 30k hittills i år.
I övrigt räntar utfyllnads-och övertid också på såklart.

Personalstyrkan skalas, och lär väl skalas lite mer i framtiden, men helt tomt i manöverrummen blir det inte. Dessutom omfördelas det en del, så t.ex. UH-avdelningar får mer folk etc. Kontoret tycks alltid anställa mer folk också, men det är en annan historia.

Hur långa brukar ledigheterna bli? 5 dagar? 7, hur fungerar det?

Tomas Tryffel
2021-06-17, 11:40
Hur långa brukar ledigheterna bli? 5 dagar? 7, hur fungerar det?

En ledigvecka inför varje nattkluster. Vi har två sådana på 6 veckor.
Många jobbar en del extra de veckorna, för att få utfyllnadstiden avklarad.
Men det måste man ju inte göra varje ledigvecka direkt. Skönt att vara ledig.

ceejay
2021-06-17, 11:45
Ja operatör är helt klart ett bekvämt jobb om man inte kräver så mycket mer och med skiftgång och övertid om man lyckas med sådant så är det inte omöjligt att snitta över 30k efter skatt.

skyffelmördarn
2021-06-17, 13:40
Jag går själv skift och skulle aldrig rekommendera någon annan att göra det heller, folk som säger att de mår bra av att gå skift har bara glömt hur man egentligen borde må.

Jag vet att de låter "soft" att jobba X antal dagar och sen få vara ledig, men i längden är det oerhört slitsamt.

ceejay
2021-06-17, 13:41
Det är skillnad på skift och skift också. Jag har kört 5-skift. Det var sådär.
Skiftet jag kommer köra mot hösten är helg var 4e vecka och ledig 6 dagar ena veckan. Bara dagtid.

Diomedea exulans
2021-06-17, 13:53
Det finns ingen skift-standard, va? Utan visst är det olika för olika företag hur t ex ett 5-skift ser ut?

ceejay
2021-06-17, 14:00
2-skift brukar vara en kombination av dag och kväll
3-skift dag kväll natt
5-skift blandat dag kväll natt och helger
7-dagars där man jobbar en hel del dagar irad och sen lite längre ledigt

Sen finns det en hel del variationer inom dessa, ja.

skyffelmördarn
2021-06-17, 14:27
Det är skillnad på skift och skift också. Jag har kört 5-skift. Det var sådär.
Skiftet jag kommer köra mot hösten är helg var 4e vecka och ledig 6 dagar ena veckan. Bara dagtid.

Ja bara dagtid är ju en helt annan sak, men 5 skift är ingenting jag tycker man borde satsa på att "vilja" jobba med (Dvs om du ska söka ett nytt jobb och du har möjlighet att ta ett jobb som inte har exempelvis 5 skift). Det är ju något man bara måste göra för att det är vad ens arbetsgivare vill, och sen vänja sig bäst det går och gilla läget.

PowerFlower
2021-06-17, 17:12
Nu kan jag ju inte säga med säkerhet, men jag hade antagligen gillat skift och längre ledigheter. Jag fullständigt spyr på kontorstider, usch det känns som att man är så "fast", man hinner aldrig göra något på ledigheten, kommer hem relativt sent fredag, sen är det lördag och vipps söndag igen och dags att mentalt förbereda sig.

Suck.

ceejay
2021-06-17, 17:26
Ja bara dagtid är ju en helt annan sak, men 5 skift är ingenting jag tycker man borde satsa på att "vilja" jobba med (Dvs om du ska söka ett nytt jobb och du har möjlighet att ta ett jobb som inte har exempelvis 5 skift). Det är ju något man bara måste göra för att det är vad ens arbetsgivare vill, och sen vänja sig bäst det går och gilla läget.

yep, jag rekommenderar inte 5-skift. Körde det i 2,5 år.

berserken
2021-06-17, 19:34
Skulle kunna tänka mej jobba helg 12 timmars skift så blir 24 timmar i veckan men mer betalt än ständig natt

Ett Orm
2021-06-17, 22:05
Skulle kunna tänka mej jobba helg 12 timmars skift så blir 24 timmar i veckan men mer betalt än ständig natt

Ständig helg brukar väl ligga på runt 32 timmar/vecka för full tid.

Har gått de flesta skiftformer och varianter som finns och jag hatade 5 skift mest. Gillar inte att jobba på helgerna.
Tvåskift fm/ em eller fm/natt var bäst.
Nu jobbar jag ständig fm 06-1430 och slutar 12 på fredagar. Helt ok trots att 06 egentligen är för tidigt för mig.
Nu när jag gått det ett tag och hoppade in på 5 skift ett par cyklar inser jag vilket skit skift är för kroppen. Man är jetlaggad konstant, en eftersom det är normaltillståndet så fattar man inte bättre.

berserken
2021-06-18, 04:34
Ständig helg brukar väl ligga på runt 32 timmar/vecka för full tid.

Har gått de flesta skiftformer och varianter som finns och jag hatade 5 skift mest. Gillar inte att jobba på helgerna.
Tvåskift fm/ em eller fm/natt var bäst.
Nu jobbar jag ständig fm 06-1430 och slutar 12 på fredagar. Helt ok trots att 06 egentligen är för tidigt för mig.
Nu när jag gått det ett tag och hoppade in på 5 skift ett par cyklar inser jag vilket skit skift är för kroppen. Man är jetlaggad konstant, en eftersom det är normaltillståndet så fattar man inte bättre.Jobbade på ett ställe vanlig 2-skift men det fanns ett helgskift med som var på 24 timmar .