Visa fullständig version : Relativ energibrist?
Har någon här på brädan erfarenhet kring eller mer kunskap om hur man kan märka att man "är i" relativ energibrist?
Jag är konditionsidrottare, och har funderat på detta en längre tid. Som löpare och cyklist vill jag vara lätt, och jag äter överlag fettfattigt med en hel del kolhydrater. Kring 1,5-1,8 gram protein per kilo kroppsvikt. Mestadels vegetariskt (ej vegan). Tränar 2-3 timmar per dag. Aldrig under två timmar kondition men kan bli en timme styrka också ungefär två dagar i veckan. Håller vikten, som är relativt låg sätt till min längd men bra för min lätthet i spåret och på cykeln.
Det finns några tecken jag funderat över:
- Plötslig trötthet vissa dagar. Kan somna i stolen mitt under dagen och känner mig nästintill utmattad och helt energilös. Vissa dagar är jag dock hur pigg som helst. Det varierar något erhört.
- Vansinnig hunger emellanåt. Kan äta 1 kilo kokt potatis i en sittning, och fortfarande vara hungrig fast magen står rakt ut.
- Bristande sexlust och engagemang för pervers verksamhet.
- Blir supervarm efter mat, fryser som attan ett tag efter måltid. Kroppstempen går upp och ner fort.
- Kramper under pass. Ibland får jag sådan otrolig kramp i benen att jag måste kliva av cykeln på lugna distanspass. Framsida lår bränner på en väldigt låg effekt.
Tomas Tryffel
2021-06-17, 12:52
Har någon här på brädan erfarenhet kring eller mer kunskap om hur man kan märka att man "är i" relativ energibrist?
Jag är konditionsidrottare, och har funderat på detta en längre tid. Som löpare och cyklist vill jag vara lätt, och jag äter överlag fettfattigt med en hel del kolhydrater. Kring 1,5-1,8 gram protein per kilo kroppsvikt. Mestadels vegetariskt (ej vegan). Tränar 2-3 timmar per dag. Aldrig under två timmar kondition men kan bli en timme styrka också ungefär två dagar i veckan. Håller vikten, som är relativt låg sätt till min längd men bra för min lätthet i spåret och på cykeln.
Det finns några tecken jag funderat över:
- Plötslig trötthet vissa dagar. Kan somna i stolen mitt under dagen och känner mig nästintill utmattad och helt energilös. Vissa dagar är jag dock hur pigg som helst. Det varierar något erhört.
- Vansinnig hunger emellanåt. Kan äta 1 kilo kokt potatis i en sittning, och fortfarande vara hungrig fast magen står rakt ut.
- Blir supervarm efter mat, fryser som attan ett tag efter måltid. Kroppstempen går upp och ner fort.
- Kramper under pass. Ibland får jag sådan otrolig kramp i benen att jag måste kliva av cykeln på lugna distanspass. Framsida lår bränner på en väldigt låg effekt.
De punkter du funderar över - vad får de dig själv att tro?
Menar inte att vara dryg, men du förstår givetvis själv att något kanske inte står rätt till.
Något väldigt simpelt du skulle kunna göra är ju att lägga om kosten något.
1 gram fett per kilo kroppsvikt är t.ex. en bra utgångspunkt för hälsa vanligtvis. Se till att fylla på med kolhydrater efter tömmande pass, och ät annars efter behag. Och mycket. Din träningsvolym gör dig sannolikt inte fet, om du är orolig för det. Blir du för tung är det lätt att skala.
En ogenomtänkt vegetarisk kost kan leda till alla de symtom du har, alltså trötthet, hunger, minskad lust och sämre temperaturreglering. Skär ner ordentligt på kolhydraterna och lassa på med kött, lever, ägg och smör en vecka så borde du märka om dina besvär beror på näringsbrist.
MackeJuve
2021-06-21, 08:08
Jag hade förr problem med både kramper och att jag kunde bli väldigt matt helt plötsligt under en löprunda. Det berodde på en dålig kost. Krampproblemet försvann t.ex. när jag började att få i mig mer magnesium(slutade basera min kost på halvfabrikat).
Jag tycker att det du beskriver låter som att du inte får i dig allt du behöver.
De punkter du funderar över - vad får de dig själv att tro?
Menar inte att vara dryg, men du förstår givetvis själv att något kanske inte står rätt till.
Något väldigt simpelt du skulle kunna göra är ju att lägga om kosten något.
1 gram fett per kilo kroppsvikt är t.ex. en bra utgångspunkt för hälsa vanligtvis. Se till att fylla på med kolhydrater efter tömmande pass, och ät annars efter behag. Och mycket. Din träningsvolym gör dig sannolikt inte fet, om du är orolig för det. Blir du för tung är det lätt att skala.
Just fettintaget är något jag funderat på. Ligger nog kring 40-50 gram fett om dagen, vilket ändå inte är anmärkningsvärt lågt med tanke på min kroppsvikt. Kan ett ökat proteinintag hjälpa mig som konditionsidrottare? Hamnar nog kring 130-140 gram om dagen.
En ogenomtänkt vegetarisk kost kan leda till alla de symtom du har, alltså trötthet, hunger, minskad lust och sämre temperaturreglering. Skär ner ordentligt på kolhydraterna och lassa på med kött, lever, ägg och smör en vecka så borde du märka om dina besvär beror på näringsbrist.
Har skrivit in min kost på chronometer, och jag uppnår RDI för alla vitaminer och mineraler (enligt deras standarder, jag antar att de utgår från USA's näringsrekomendationer). Hamnar lite lågt på d-vitamin och omega-3, men jag supplementerar med d-vitamin och äter fet fisk ett par gånger i veckan.
Varför skulle jag behöva äta mer mättat fett som smör?
Jag hade förr problem med både kramper och att jag kunde bli väldigt matt helt plötsligt under en löprunda. Det berodde på en dålig kost. Krampproblemet försvann t.ex. när jag började att få i mig mer magnesium(slutade basera min kost på halvfabrikat).
Jag tycker att det du beskriver låter som att du inte får i dig allt du behöver.
Jag äter i princip inga halvfabrikat. Jag äter nästan uteslutande råvaror; kokta rotfrukter, ägg, havre, frukt, etc. Det känns liksom som att jag äter väldigt bra utifrån alla rekommendationer från riksidrottsförbundet och livsmedelsverket, så jag tycker inte att jag borde må såhär. Men det kanske är något väsentligt som jag missar, trots att jag använt chronometer och sett över näringen jag får i mig.
Använde du någon sida för att se över ditt magnesiumintag eller totala intag av näringsämnen?
MackeJuve
2021-06-21, 09:29
Jag äter i princip inga halvfabrikat. Jag äter nästan uteslutande råvaror; kokta rotfrukter, ägg, havre, frukt, etc. Det känns liksom som att jag äter väldigt bra utifrån alla rekommendationer från riksidrottsförbundet och livsmedelsverket, så jag tycker inte att jag borde må såhär. Men det kanske är något väsentligt som jag missar, trots att jag använt chronometer och sett över näringen jag får i mig.
Använde du någon sida för att se över ditt magnesiumintag eller totala intag av näringsämnen?
Nej, jag nämnde mina problem på nätet och folk tipsade då om att jag kunde ha både järn- och magnesiumbrist. Jag gjorde då en överslagsräkning och såg att jag låg sjukt lågt på bägge punkter jämfört med RDI. Efter detta försvann problemen.
Korvmedmos
2021-06-21, 11:25
Testa och ta en multivitamin ändå. Du kanske svettas ut mycket från dina långa pass eller att du som individ kanske har högre behov av vissa mineraler? Det finns ju billiga och skadar inte att testa!
King Grub
2021-06-21, 11:30
Jag tror det handlar mer om kaloriintag än något speciellt näringsämne.
+1
och att äta (för) fettfattigt kan även det ge liknande symptom.
vad väger du?
hur lång är du?
vilket kön?
Hur mycket fett resp kolhydrat äter du per dag. (dagsexempel på vilken mat också kanske?)
+1
och att äta (för) fettfattigt kan även det ge liknande symptom.
vad väger du?
hur lång är du?
vilket kön?
Hur mycket fett resp kolhydrat äter du per dag. (dagsexempel på vilken mat också kanske?)
Det kanske är så "enkelt".
72-74 kilo
187 cm
man
Jag väger och räknar inte min mat, men äter dock typ samma varje dag. Igår åt jag såhär. Tränade två timmar distanscykling kring 60-70% av maxpuls, och styrketränade fyrtiofem minuter.
Två äpplen, en deciliter proteinpulver
Två portioner steel cut havregrynsgröt, en deciliter proteinpulver, ett päron, fryst grönsaksmix vid sidan och ett kokt ägg.
Rotfrukter i ugn med olivolja och sallad, tre kokta ägg, en apelsin, och kanske en halv deciliter proteinpulver i vatten för att få i mig lite mer protein. Det här kvällsmålet är stort, det är säkert strax under ett kilo rotfrukter i ugn med olja och salt. Så gott.
Sen slinker det ner annan skit under dagen. Någon morot här, kaffe (svart) och kanske en frukt till. Jag försöker följa RF's rekommendationer och går inte hungrig. Men Andreas artikel om relativ energibrist fick mig att tänka ett extra varv.
Jag tror att det är ungefär 300-350 gram kolhydrater och kanske 40-50 gram fett.
Det kanske kan vara bra att väga allt någon dag för att se hur det ser ut. Jag har ju använt kostbevakningen.se förut för att räkna ut vissa livsmedel.
Hur ser det ut tycker du/ni?
King Grub
2021-06-21, 13:32
Det där är mindre energi än en man som INTE tränar behöver. Du behöver äta dubbelt så mycket.
Det där är mindre energi än en man som INTE tränar behöver. Du behöver äta dubbelt så mycket.
Är inte det över 3000 kalorier i det ovan? Har tänkt att det är ganska lagom då jag är relativt lätt, men det är ju inte bra om det inte räcker. Jag vill inte få långsiktiga konsekvenser av detta på varken hälsa eller prestation. Vill dock inte heller gå upp i vikt. Kommer kroppen anpassa sig till ett ökat energiintag?
Är det något särskilt jag ska öka/sikta på att öka? Mer kolhydrat, protein eller fett?
Är inte det över 3000 kalorier i det ovan? Har tänkt att det är ganska lagom då jag är relativt lätt, men det är ju inte bra om det inte räcker. Jag vill inte få långsiktiga konsekvenser av detta på varken hälsa eller prestation. Vill dock inte heller gå upp i vikt. Kommer kroppen anpassa sig till ett ökat energiintag?
Är det något särskilt jag ska öka/sikta på att öka? Mer kolhydrat, protein eller fett?
3000?? inte ens i närheten.
det fetmarkerade är det du riskerar.
Du har för mycket fokus på din vikt
Du kanske behöver stöd i detta? läs lite om ortorexi och liknande.
Jag har fokus på min vikt för min träning och tävling i MTB. Jag hade i ärlighetens namn gärna tagit mig ner mot sjuttio kilo, men det tror jag inte hade varit bra för jag hade nog tappat en del effekt i pedalerna på vägen.
Hur ska man lägga upp en strategi för att komma ur relativ energibrist, om jag nu har det? Ska man succesivt öka intaget? Jag misstänker att jag kanske får i mig mer på enstaka helgdagar, när jag är hos mina föräldrar och äter, eftersom de lagar väldigt god mat och det ofta är efterrätt. Men en dag kan väl inte kompensera för resterande sex dagar.
att du äter en efterätt en dag kompenserar inte ett skvatt.
Du behöver äta mer varje dag.
Men ditt resonemang är lite märkligt.
det är ju fullt möjligt att du vid en kostomläggning väger 76kg men presterar bättre än i idag samtidigt som du mår bättre och inte riskerar att bli sjuk på sikt.
men du verkar tro att låg kroppsvikt är en större faktor för prestation än kost?
King Grub
2021-06-21, 17:02
Du äter närmare 2 000 kcal än 3 000.
Känns konstigt att du har gramkoll på mikronutrienter men inte en aning om det viktigaste, energin. Du behöver äta dubbelt så mycket varje dag. Det var inget skämt. Man räknar med att en konditionsidrottare som tränar flera timmar per dag behöver äta 8-10 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt och dygn.
EnergiÖverskott
2021-06-22, 04:12
det är ju fullt möjligt att du vid en kostomläggning väger 76kg men presterar bättre än i idag samtidigt som du mår bättre och inte riskerar att bli sjuk på sikt.
men du verkar tro att låg kroppsvikt är en större faktor för prestation än kost?
Självklart, det här är ett klockrent exempel på UNS eller Ortorexi skulle jag säga.
TS: Sluta mikronoja. Ät det du gillar och i bra mycket större mängder. Det är inte så att du kommer att gå upp 8 kilo om du äter några extra deciliter havregryn eller några extra frukter eller någon sås här och där, varje dag.
Ät mer. Du kommer att prestera bättre, må bättre och ha ett bättre liv utan massor tvångstankar om kost och träning. Låt oss ponera att du går upp 3-4 kilo om du öser på ORDENTLIGT med mat under ett gäng månader. Troligen, mest garanterat, största delen lagrat glykogen. Är det bättre att väga något kilo mer i forma av mer energi i muskulatur för träning och vardagsliv eller är det bättre att väga något kilo mindre, må skit och få långsiktiga hälsoproblem samtidigt som du behöver avbryta träningspass pga kramp och dålig prestation? För alla som inte är ätstörda är valet mellan dessa två inte ens något att reflektera över och för din egen hälsas skull hoppas jag att du vet vilket alternativ det handlar om.
Ät mer, må bättre och prestera bättre. Du försöker överanalysera ett problem sm är sanslöst simpelt. När jag tränade så pass mycket åt jag minst det dubbla, om inte mer. Räknade inte på den tiden men skulle lätt uppskatta att jag åt mellan 4500-5000 Kcal/dag och jag vägde mindre än dig. Jag väger 65 kilo i dagsläget och har inte tränat på något år, är bara aktiv genom 2-3 timmars promenad med hunden varje dag och jag behöver åtminstone 2400 Kcal för att inte tappa i vikt.
Ät MER.
Lycka till.
MackeJuve
2021-06-22, 09:21
Två äpplen, en deciliter proteinpulver
Två portioner steel cut havregrynsgröt, en deciliter proteinpulver, ett päron, fryst grönsaksmix vid sidan och ett kokt ägg.
Rotfrukter i ugn med olivolja och sallad, tre kokta ägg, en apelsin, och kanske en halv deciliter proteinpulver i vatten för att få i mig lite mer protein. Det här kvällsmålet är stort, det är säkert strax under ett kilo rotfrukter i ugn med olja och salt. Så gott.
Tog mig friheten att räkna lite:
2 äpplen: ~140 kcal
2 dl proteinpulver: ~300 kcal
2 dl havregryn: ~260 kcal
1 ägg: ~80 kcal
1 päron: ~85 kcal
Grönsaksmix: Typ försumbart? Ca 25-45 kcal/100 g. Säg 100 kcal då.
--> 965 kcal.
För att nå de 3000 kcal du har estimerat ska då middagen vara 2000 kcal och det finns det inte en chans att den är. De tre äggen ger~240 kcal och 0,5 dl proteinpulver ~75 kcal vilket blir ~315 kcal. Rotfrukterna blir svårare men kan försöka, finns recept på ICA:
- 300 g potatis ~300 kcal
- 200 g morötter ~80 kcal
- 100 g rotselleri ~29 kcal
- 150 g palsternacka ~150 kcal
- 1/2 msk olivolja ~60 kcal
--> 750 g rotfrukter("strax under kilot") i ugn ger ca 619 kcal.
--> 965+315+619= ~1900 kcal
Enligt min estimering kommer du alltså knappt ens upp i 2000 kcal. Det låter väldigt lite i kombination med ett minimum på 2 h kondition/dag. Framförallt är det ju inte i närheten av de +3000 kcal som du själv trodde vilket är lite oroväckande. Min beräkning kan säkert ha något småfel här och var men satt och googlade allt medan jag gjorde den och du hade ju angivit ganska tydligt vad du åt så helt fel kan den inte vara.
söderkisen
2021-06-22, 10:54
Som alla redan sagt, du äter extremt lite.
Som jämförelse är jag 174 kort och väger kring 60. Tränar ej kondition öht och knappt styrketräning annat än lite pull ups och push ups nån gång i veckan.
Viktstabil på snitt 2500 / dag.
Jag har vägt sjuttio kilo, och upplevde att backarna var lättare på cykeln då. Vikt är en stor faktor i MTB, särskilt när jag ska tävla. Med det sagt blir jag orolig när jag läser vad ni skriver. Jag vill kunna träna på mina cyklar länge och hållbart.
Känns konstigt att du har gramkoll på mikronutrienter men inte en aning om det viktigaste, energin. Du behöver äta dubbelt så mycket varje dag. Det var inget skämt. Man räknar med att en konditionsidrottare som tränar flera timmar per dag behöver äta 8-10 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt och dygn.
Jag har inte koll på mikronutrienterna mer än att jag en gång för ganska längesen skrev in livsmedel på chronometer och såg att procentsatsen på alla var hög. Jag blir väldigt orolig när jag läser vad ni skriver. Har hört skräckexempel om relativ energibrist och skador. Men var börjar jag? Jag kan ju inte dubbla mitt intag hux flux. Hur mycket ska man öka succesivt?
Självklart, det här är ett klockrent exempel på UNS eller Ortorexi skulle jag säga.
TS: Sluta mikronoja. Ät det du gillar och i bra mycket större mängder. Det är inte så att du kommer att gå upp 8 kilo om du äter några extra deciliter havregryn eller några extra frukter eller någon sås här och där, varje dag.
Ät mer. Du kommer att prestera bättre, må bättre och ha ett bättre liv utan massor tvångstankar om kost och träning. Låt oss ponera att du går upp 3-4 kilo om du öser på ORDENTLIGT med mat under ett gäng månader. Troligen, mest garanterat, största delen lagrat glykogen. Är det bättre att väga något kilo mer i forma av mer energi i muskulatur för träning och vardagsliv eller är det bättre att väga något kilo mindre, må skit och få långsiktiga hälsoproblem samtidigt som du behöver avbryta träningspass pga kramp och dålig prestation? För alla som inte är ätstörda är valet mellan dessa två inte ens något att reflektera över och för din egen hälsas skull hoppas jag att du vet vilket alternativ det handlar om.
Ät mer, må bättre och prestera bättre. Du försöker överanalysera ett problem sm är sanslöst simpelt. När jag tränade så pass mycket åt jag minst det dubbla, om inte mer. Räknade inte på den tiden men skulle lätt uppskatta att jag åt mellan 4500-5000 Kcal/dag och jag vägde mindre än dig. Jag väger 65 kilo i dagsläget och har inte tränat på något år, är bara aktiv genom 2-3 timmars promenad med hunden varje dag och jag behöver åtminstone 2400 Kcal för att inte tappa i vikt.
Ät MER.
Lycka till.
Hur du kan ställa en diagnos över nätet vet jag inte. Är det en ätstörning att vilja prestera i sin idrott och vara orolig över sin hälsa, mot bakgrund av sin egen okunskap i ett ämne.
Tog mig friheten att räkna lite:
2 äpplen: ~140 kcal
2 dl proteinpulver: ~300 kcal
2 dl havregryn: ~260 kcal
1 ägg: ~80 kcal
1 päron: ~85 kcal
Grönsaksmix: Typ försumbart? Ca 25-45 kcal/100 g. Säg 100 kcal då.
--> 965 kcal.
För att nå de 3000 kcal du har estimerat ska då middagen vara 2000 kcal och det finns det inte en chans att den är. De tre äggen ger~240 kcal och 0,5 dl proteinpulver ~75 kcal vilket blir ~315 kcal. Rotfrukterna blir svårare men kan försöka, finns recept på ICA:
- 300 g potatis ~300 kcal
- 200 g morötter ~80 kcal
- 100 g rotselleri ~29 kcal
- 150 g palsternacka ~150 kcal
- 1/2 msk olivolja ~60 kcal
--> 750 g rotfrukter("strax under kilot") i ugn ger ca 619 kcal.
--> 965+315+619= ~1900 kcal
Enligt min estimering kommer du alltså knappt ens upp i 2000 kcal. Det låter väldigt lite i kombination med ett minimum på 2 h kondition/dag. Framförallt är det ju inte i närheten av de +3000 kcal som du själv trodde vilket är lite oroväckande. Min beräkning kan säkert ha något småfel här och var men satt och googlade allt medan jag gjorde den och du hade ju angivit ganska tydligt vad du åt så helt fel kan den inte vara.
Jag har kanske underskattat något också, det är ju inte ovanligt att man gör det har jag förstått. Men äter för lite gör jag. Var börjar jag? Jag kan inte dubbla mitt intag över en natt, och jag vill se hur min prestation påverkas och utvärdera.
Diomedea exulans
2021-06-22, 11:35
Det som är snällast mot magen är nog att inte öka mängderna, utan kaloritätheten. Minska på frukterna och grönsakerna, lägg till ris, pasta och bröd. Ha gärna olivolja på maten.
MackeJuve
2021-06-22, 11:47
Jag har kanske underskattat något också, det är ju inte ovanligt att man gör det har jag förstått. Men äter för lite gör jag. Var börjar jag? Jag kan inte dubbla mitt intag över en natt, och jag vill se hur min prestation påverkas och utvärdera.
Först och främst vill jag skjuta in med att jag inte är kunnig inom detta. Men är det så svårt att öka intaget? Om det känns svårt att öka intaget med 100 % kan du väl öka det med 50 % till att börja med? Du kan ju t.ex. äta mer kaloritätt. Bara som ett exempel så äter min kompis som är vegetarian(som tycker han äter mycket men likväl har svårt att hålla vikten) frekvent jordnötssmör.
I.o.m. att du lider av detta känns det inte rätt att göra mini-förändringar, som att t.ex. gå från två till tre äpplen en måltid. Då känns det som att det finns en risk att man blir kvar i samma fönster.
King Grub
2021-06-22, 12:19
Här är ett exempel på en dags matintag för en konditionsidrottare med din träningsmängd och ungefärliga energibehov (ur https://www.adlibris.com/se/bok/practical-applications-in-sports-nutrition-9781284101393 )
https://i.imgur.com/bdckjmN.jpg
Här är ett exempel på en dags matintag för en konditionsidrottare med din träningsmängd och ungefärliga energibehov (ur https://www.adlibris.com/se/bok/practical-applications-in-sports-nutrition-9781284101393 )
https://i.imgur.com/bdckjmN.jpg
Det var bra med en exempelbild. Det är ju nästan dubbla kolhydratsintaget i förhållande till hur jag äter idag.
Men hur ska vägen dit gå så att kroppen anpassar sig till ett högre intag? Är det bäst att öka lite varje dag eller att snabbare öka intaget till lämplig nivå? För min cykling vill jag helst hålla mig där jag är viktmässigt, särskilt nu när tävlingarna drar igång.
Det var bra med en exempelbild. Det är ju nästan dubbla kolhydratsintaget i förhållande till hur jag äter idag.
Men hur ska vägen dit gå så att kroppen anpassar sig till ett högre intag? Är det bäst att öka lite varje dag eller att snabbare öka intaget till lämplig nivå? För min cykling vill jag helst hålla mig där jag är viktmässigt, särskilt nu när tävlingarna drar igång.
Du har ju inte full koll på detta så det är ju svårt att säga : stegra med 200kcal i veckan.
Steg ett borde vara att äta mer riktig mat, inte rotfrukter och tre ägg liksom...
Ris och pasta är bra grejer, se till att äta någonting fett till varje måltid.
Ersätt proteinpulvret med proteinkällor som du äter för då kommer du få en del annat på köpet.
lever du på din cykling, eller tjänar stora pengar på den? Eller är du topp i Sverige?
annars bör du ta en funderare kring varför du sätter prestation före din hälsa. För vem gör du det?
Du har ju inte full koll på detta så det är ju svårt att säga : stegra med 200kcal i veckan.
Steg ett borde vara att äta mer riktig mat, inte rotfrukter och tre ägg liksom...
Ris och pasta är bra grejer, se till att äta någonting fett till varje måltid.
Ersätt proteinpulvret med proteinkällor som du äter för då kommer du få en del annat på köpet.
lever du på din cykling, eller tjänar stora pengar på den? Eller är du topp i Sverige?
annars bör du ta en funderare kring varför du sätter prestation före din hälsa. För vem gör du det?
Det här var verkligen ett uppvaknande. Jag trodde jag åt som en någurlunda hälsosam idrottare med mycket frukt och grönt. Hade ingen aning om att behovet blev så enormt mycket större av träning, även om jag vet att jag tränar en del.
Jag har tränat 80km distanscykling idag, 2 timmar och 45 minuter, och då borde jag få i mig kring 5-600 gram kolhydrater alltså? Det är ju på riktigt svårt att få i sig.
Jag lever inte på cykling, men det är ett stort intresse. Anledningen till att jag startade tråden var just den långsiktiga hälsan och funderingar jag haft sen jag läste artikeln om kost för prestation på Styrkelabbet.
Grönt är nyttigt, ja. Men frukt är väl ganska överskattat. De är ju framodlade för att vara stora, söta och se snygga ut, snarare än vitamin- och mineralrika. Största orsaken till att folk säger att frukt är nyttigt är väl i jämförelse med godis, och som ett alternativ till detta.
Något som är väldigt vanligt för motionärer (och för den delen elitidrottare) att missa i sitt upplägg är att du behöver lägga lika mycket tid/energi på din återhämtning som på din träning för att maxa prestationen. Jag har en bekant som åker längdskidor i landslaget som jag pratat om det här med och hon tycker inte att själva träningsmängden är den största utmaningen i hennes utveckling, utan just hur hon ska lyckas äta allt hon behöver för att må bra och hålla långsiktigt.
Så satsar du på din cykling så måste kosten finnas där till lika stor del som träningen. Jag tycker du ska köpa en matvåg och använda dig av cronometer (ett gratis och smidigt webbverktyg) för att hålla koll på ditt matintag. Du behöver absolut få i dig mer kolhydrater på sikt men tills du kommer ditt så kötta på med smör, grädde m.m. Att hamna rätt med kalorierna är mycket viktigare än att hamna rätt med f/k-ratio! Ration kan du justera i efterhand i takt med att du lär dig hur du får i dig rätt mat.
Grönt är nyttigt, ja. Men frukt är väl ganska överskattat. De är ju framodlade för att vara stora, söta och se snygga ut, snarare än vitamin- och mineralrika. Största orsaken till att folk säger att frukt är nyttigt är väl i jämförelse med godis, och som ett alternativ till detta.
Framförallt är det väldigt kcal-snålt, och det är ju inte särskilt nyttigt om det är just kcal man har brist på. Fast å andra sidan är det väldigt lättillgängligt numer, förr fanns typ sura apelsiner med hundra kärnor i en månad per år. Nu kan man äta, och odla, närstan vadsom året runt.
Jag har tränat 80km distanscykling idag, 2 timmar och 45 minuter, och då borde jag få i mig kring 5-600 gram kolhydrater alltså? Det är ju på riktigt svårt att få i sig.
.
nej det är inte svårt att få i sig.
eller jo om du håller fast vid att göra det medels grönsaker och rotfrukter och potatis. mycket lättare med pasta, ris, bröd, etc
men om du går tillbaka ett par år så klarade du ju det
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7966302&postcount=1
Det du måste inse är att du som högenergiförbrukare har plats för en hel del "onyttigt" i din kost. men då måste du sluta tro att det är onyttigt
Exempelvis ett par liter sportdryck under långpass. Glass efter Eller en rejäl klick barnäs för att komma upp i kalorier.
nej det är inte svårt att få i sig.
eller jo om du håller fast vid att göra det medels grönsaker och rotfrukter och potatis. mycket lättare med pasta, ris, bröd, etc
men om du går tillbaka ett par år så klarade du ju det
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7966302&postcount=1
Det du måste inse är att du som högenergiförbrukare har plats för en hel del "onyttigt" i din kost. men då måste du sluta tro att det är onyttigt
Exempelvis ett par liter sportdryck under långpass. Glass efter Eller en rejäl klick barnäs för att komma upp i kalorier.
Anledningen till att jag "klarade" det då var att jag å det grövsta överskattade hur mycket jag åt. Inte en chans att jag kom i de mängderna med tanke på exemplen här och jag åt liknande som jag äter idag, kanske lite mer potatis. Jag trodde typ att en medelstor potatis var 100 gram kolhydrater. Men det var också i den vevan jag började träna mer kondition och fundera på min träning. Var lite vilsen överlag i livet då, som jag inte känner att jag är nu vilket är skönt.
Men jag måste verkligen sätta mig in mer i det här. Om jag nu har något som kan kallas relativ energibrist vill jag komma ur det snarast. Kan man på något sätt märka att kroppen tillgodoses näringsmässigt? Alltså i vardagen eller på träning? Som tränande är man ju van vid trötthet emellanåt, och att känna sig sliten efter pass. Ibland kan man också behöva sova på eftermiddagen för att man gjort ett fyratimmarspass på förmiddagen.
MackeJuve
2021-06-23, 10:46
Men jag måste verkligen sätta mig in mer i det här. Om jag nu har något som kan kallas relativ energibrist vill jag komma ur det snarast. Kan man på något sätt märka att kroppen tillgodoses näringsmässigt? Alltså i vardagen eller på träning? Som tränande är man ju van vid trötthet emellanåt, och att känna sig sliten efter pass. Ibland kan man också behöva sova på eftermiddagen för att man gjort ett fyratimmarspass på förmiddagen.
Alltså, en bra start är väl att du inte ska känna något utav detta som du listade i början av tråden:
Du ska må bra helt enkelt. Vi kan ta Jens Burman som är skidåkare på elitnivå som exempel. Jag är 99 % säker på att han inte får kramper under lugna distanspass, får extrema hungerattacker, har väldigt skiftande kroppstemperatur eller får rejäla trötthetsattacker. Min bild(man får givetvis inte hela bilden) när jag kollar hans Youtube-kanal är att det är en elitidrottare som mår ganska bra. Inget av det du har listat som dina problem är något som ingår i att vara en hårt tränande person, det tror jag i alla fall inte.
Du har nämnt att du vill öka energiintaget försiktigt och utvärdera hur din prestation utvecklas. Jag tycker att det är fel sätt att se på det, börja med att ändra energiintaget så att du mår normalt/bra. Släpp fokuset på prestationen lite, den ökas säkerligen automatiskt av att du tar dig till något sorts normalläge.
Varför skulle jag behöva äta mer mättat fett som smör?Eftersom du skrev att du åt fattigt med fett. Smör innehåller dessutom vitamin A som du kan ha brist på med tanke på att du mest äter vegetariskt.
Över 11 tusen inlägg och rekommenderar socker för att öka kaloriintaget. Kolozzeum i ett nötskal.
Jag har vägt sjuttio kilo, och upplevde att backarna var lättare på cykeln då.Du skriver att du får i dig cirka 140g protein, 350g kolhydrater och 50g fett, alltså 2410kcal. Detta ger dig inte tillräckligt med energi med träningen du har. Men du kanske inte fått med dig allt och så länge du behåller vikten så får du i dig tillräckligt med energi. Det du skrev att du åt ger dig i alla fall inte bra med näring.
text
be någon kunnig skriva ett kostschema.
Men då måste du ju släppa kontrollen och verkligen följa det schemat och ge det en chans.
King Grub
2021-06-23, 12:21
Men du kanske inte fått med dig allt och så länge du behåller vikten så får du i dig tillräckligt med energi. Det du skrev att du åt ger dig i alla fall inte bra med näring.
Inkorrekt. Vid relativ energibrist drar kroppen ned på icke livsnödvändiga funktioner som kostar energi så man är viktstabil på vad som borde vara energiunderskott och ÄR ett energiunderskott på alla prestations- och hälsorelaterade sätt.
King Grub
2021-06-23, 12:24
"long-term LEA causes metabolic and physiological adaptations in order to reduce total energy expenditure to prevent further weight loss and promote survival, whereby the body obtains a new energy balance steady state (Loucks, 2014). Therefore, an athlete may be weight stable and not excessively low in body mass or body fat levels yet have impaired physiological function secondary to LEA (Burke et al., 2018c; Loucks, 2014)" - https://journals.humankinetics.com/view/journals/ijsnem/29/2/article-p152.xml
Är loppet kört då, eller kan kroppen komma ur relativ energibrist över tid sålänge man ser till att äta mer så att kroppens funktioner kommer igång? Nu har jag börjat bli riktigt orolig för vad det här kan innebära långsiktigt. Samtidigt vill jag inte börja vräka i mig och få både magras och för stor viktuppgång på kort tid.
Känns konstigt att du har gramkoll på mikronutrienter men inte en aning om det viktigaste, energin. Du behöver äta dubbelt så mycket varje dag. Det var inget skämt. Man räknar med att en konditionsidrottare som tränar flera timmar per dag behöver äta 8-10 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt och dygn.Dum fråga men...
Kommer inte det resultera i viktuppgång?
Om han är viktstabil på nuvarande kost?
Och om han äter för lite... Borde han inte gå ner i vikt?
Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
MackeJuve
2021-06-23, 13:48
Dum fråga men...
Han har svarat på den frågan typ fyra inlägg upp.
Han har svarat på den frågan typ fyra inlägg upp.Å fan. Missade det. Borde läsa på om det här känner jag.
söderkisen
2021-06-23, 13:59
Är loppet kört då, eller kan kroppen komma ur relativ energibrist över tid sålänge man ser till att äta mer så att kroppens funktioner kommer igång? Nu har jag börjat bli riktigt orolig för vad det här kan innebära långsiktigt. Samtidigt vill jag inte börja vräka i mig och få både magras och för stor viktuppgång på kort tid.
Dum fråga men...
Initialt en del fluktuationer men kroppen kommer av erfarenhet igång.
Hur lång tid är säkert individuellt.
Inte läst studien King Grub länkar till men av erfarenhet kan jag säga att metabolismen lika aktivitetsfaktor kan variera hundratals kcal per dygn.
King Grub
2021-06-23, 14:36
Lyckligtvis (för dig) är problematiken och tiden det tar att återställa de negativa effekterna mycket lindrigare respektive kortare för män än kvinnor. Vi har inte menscykler, lika invecklat fortplantningssystem eller samma hormonella balans som skiftar över månaden som krånglar till det.
Lyckligtvis (för dig) är problematiken och tiden det tar att återställa de negativa effekterna mycket lindrigare respektive kortare för män än kvinnor. Vi har inte menscykler, lika invecklat fortplantningssystem eller samma hormonella balans som skiftar över månaden som krånglar till det.
Effekterna blir alltså lindrigare återställda, men inte helt som om man inte haft relativ energibrist även för män? Ju snabbare jag tar tag i det desto bättre antar jag, men just nu känns det mörkt. Tänk om jag orsakat permanenta sänkningar av funktioner i kroppen, för att jag helt enkelt inte vetat bättre. Det här är ju verkligen inte bra.
försök att släppa hur du skulle ha gjort tidigare och fokusera på vad du kan göra nu.
med en vettig plan kommer du högst troligt att bli fullt återställd och jag tror även du kommer att prestera bättre på sikt
Jag skulle säga att en av sakerna du behöver sätta hög prioritet på, förutom att äta mer, är att skaffa dig ordentliga kostkunskaper. Inget illa menat nu, men du verkar ha missat hur viktig och komplex denna aspekt är. Ska man träna med hög volym på ett sätt som är hållbart i längden är det inte bara att tuta och köra, det kräver ett visst mått av kunskap, planering och kostbaserade ansträngningar. För en vanlig svenssonmotionär funkar det med amatörkunskaper, men vid intensiv högvolymsträning på tävlingsnivå gäller andra spelregler, både för hälsa och prestation.
Jag skulle starkt råda dig att skaffa en våg och räkna kalorier, åtminstone under en period, så att du utvecklar en genuin känsla för energiinnehåll i maten, samtidigt som du skaffar en bok i idrottsnutrition och börja fördjupa dig i ämnet. Tills vidare är detta en bra startpunkt; https://sok.se/download/18.3e3b95e91555e5c9d8b6a15e/1466669159954/Kostrekommendationer+f%C3%B6r+Olympiska+Idrottare_ Version+hemsidan_juni2016.pdf
"long-term LEA causes metabolic and physiological adaptations in order to reduce total energy expenditure to prevent further weight loss and promote survival, whereby the body obtains a new energy balance steady state (Loucks, 2014). Therefore, an athlete may be weight stable and not excessively low in body mass or body fat levels yet have impaired physiological function secondary to LEA (Burke et al., 2018c; Loucks, 2014)" - https://journals.humankinetics.com/view/journals/ijsnem/29/2/article-p152.xmlEnergibalans och energitillgänglighet.
"Low energy availability occurs when either dietary energy intake is too low or energy expanded through exercise is too high, leading to an insufficient amount of energy left to maintain normal physiological functions such as metabolic and immune function, bone health, and the menstrual cycle in female athletes." (Reasons for and Consequences of Low Energy Availability in Female and Male Athletes: Social Environment, Adaptations, and Prevention (https://sportsmedicine-open.springeropen.com/articles/10.1186/s40798-020-00275-6))
Plötslig trötthet vissa dagar. Kan somna i stolen mitt under dagen och känner mig nästintill utmattad och helt energilös. Vissa dagar är jag dock hur pigg som helst. Det varierar något erhört.Det låter alltså inte alls som att kroppen skulle ha gått in i ett slags viloläge som är krävande att ta sig ur. Kanske tar du ibland ut dig för hårt eller sover du inte tillräckligt vissa dagar.
King Grub
2021-06-23, 20:45
Som sagt, det som borde vara energibalans är det inte längre, vilket gör att man är viktstabil på vad som borde vara ett underskott.
Läser man om detta fenomen ni diskuterar så handlar det dessutom inte enbart om energi in och ut eftersom hur mycket energi man förbrukar under en viss tid på dygnet tycks också kunna leda till detta. Då beror det på att man just tar ut sig alldeles för hårt eller att man får i sig för lite energi i anknytning till då man brände energin. Det skulle betyda att man då kan ligga på viktuppgång men samtidigt drabbas. Näringsfattig kost verkar inte göra saken bättre. Socker som lösning till problemet kanske då inte är den bästa.
Läser man om detta fenomen ni diskuterar så handlar det dessutom inte enbart om energi in och ut eftersom hur mycket energi man förbrukar under en viss tid på dygnet tycks också kunna leda till detta. Då beror det på att man just tar ut sig alldeles för hårt eller att man får i sig för lite energi i anknytning till då man brände energin. Det skulle betyda att man då kan ligga på viktuppgång men samtidigt drabbas. Näringsfattig kost verkar inte göra saken bättre. Socker som lösning till problemet kanske då inte är den bästa.
Jo man kan fokka upp det mesta om man lägger manken till.
Diomedea exulans
2021-06-24, 18:36
Som sagt, det som borde vara energibalans är det inte längre, vilket gör att man är viktstabil på vad som borde vara ett underskott.
Om han börjar äta som han ska, kommer han då initialt lägga på sig fett innan kroppen ställt om sig rätt?
Socker som lösning till problemet kanske då inte är den bästa.
det är ändå intressant att du aktivt väljer bort allt annat jag skrivit och väljer ut en grej och vill få det till att jag rekommenderar socker som enda lösning.
det var ett råd till en konditionsidrottare som kör långpass, där är det mer en regel än ett undantag att man försöker få i sig kolhydrater om man vill prestera
det är ändå intressant att du aktivt väljer bort allt annat jag skrivit och väljer ut en grej och vill få det till att jag rekommenderar socker som enda lösning.
det var ett råd till en konditionsidrottare som kör långpass, där är det mer en regel än ett undantag att man försöker få i sig kolhydrater om man vill prestera
Det är bra att du påminner om råden för konditionsidrottare Pepz, för jag är lite vilsen i allt det här. Finns kommentarer i tråden om att frukt inte är så bra, och att jag borde äta smör. Alla olika kostriktningar gör mig förvirrad. Jag vill bara prestera och mår bra (utan att lägga allt för mycket pengar på mat).
Med det sagt, behöver jag bry mig om mättade fetter? Min kost är i total avsaknad av mättade fetter under vardagarna, men på söndagar är det ofta glass och gräddsås hos mina föräldrar:d
Började förra veckan äta mer gryn och frukt. Ökade mängder havregryn, mer havreris/matvete och potatis. Ägg äter jag mer också, det är fint. Har lagt på mig vätskevikt, eller åtminstonne ser det ut så i spegeln, från kolhydraterna. Är ju ingen fara, sålänge det släpper när kroppen vänjer sig vid mer kolhydrater? För jag anatar (hoppas) att den gör det efter ett tag?
Langster
2021-07-02, 08:30
Det är bra att du påminner om råden för konditionsidrottare Pepz, för jag är lite vilsen i allt det här. Finns kommentarer i tråden om att frukt inte är så bra, och att jag borde äta smör. Alla olika kostriktningar gör mig förvirrad. Jag vill bara prestera och mår bra (utan att lägga allt för mycket pengar på mat).
Med det sagt, behöver jag bry mig om mättade fetter? Min kost är i total avsaknad av mättade fetter under vardagarna, men på söndagar är det ofta glass och gräddsås hos mina föräldrar:d
Började förra veckan äta mer gryn och frukt. Ökade mängder havregryn, mer havreris/matvete och potatis. Ägg äter jag mer också, det är fint. Har lagt på mig vätskevikt, eller åtminstonne ser det ut så i spegeln, från kolhydraterna. Är ju ingen fara, sålänge det släpper när kroppen vänjer sig vid mer kolhydrater? För jag anatar (hoppas) att den gör det efter ett tag?
Det känns som att du har problem som går djupare än förvirring kring vad du ska äta.
behöver jag bry mig om mättade fetter? Min kost är i total avsaknad av mättade fetter under vardagarna, men på söndagar är det ofta glass och gräddsås hos mina föräldrar:dÄt mer mättat fett men tänk på att glass innehåller socker och gräddsås innehåller vete.
Började förra veckan äta mer gryn och frukt. Ökade mängder havregryn, mer havreris/matvete och potatis. Ägg äter jag mer också, det är fint.Potatis > Havre > Vete. Ägg är näringsrika och bra.
Har lagt på mig vätskevikt, eller åtminstonne ser det ut så i spegeln, från kolhydraterna. Är ju ingen fara, sålänge det släpper när kroppen vänjer sig vid mer kolhydrater? För jag anatar (hoppas) att den gör det efter ett tag?Kolhydraterna lagras i kroppen och binder då en massa vatten. Det kommer du inte ifrån.
det är ändå intressant att du aktivt väljer bort allt annat jag skrivit och väljer ut en grej och vill få det till att jag rekommenderar socker som enda lösning.Jag reagerade på att du rekommenderade sportdryck och glass och insinuerade att det inte var onyttigt. Men det är förstås även skadligt med sädesslag och höga halter kolhydrater.
det är inte svårt att få i sig [500-600g kolhydrater]
pasta, ris, bröd, etc
EnergiÖverskott
2021-07-03, 03:59
Det känns som att du har problem som går djupare än förvirring kring vad du ska äta.
+1. Som jag nämnt tidigare är det rätt tydligt att TS har någon typ av rejäl ätstörning.
Sluta övertänk så jävla mycket. ÄT MER MAT bara. Vad är det värsta som kan hända om du binder lite extra vätska och väger lite mer? Värderar du siffror så på vågen? Något kilo hit eller dig spelar ingen roll så länge du inte tävlar i viktklass och en viktuppgång av mestadels glykogen och vätska kommer bara gynna dig mer än vad eventuella extra kilon kommer att dra ner dig. Det finns bara win win situations av att äta mer.
Lyftarjohhny
2021-07-03, 08:38
Ät mer mättat fett men tänk på att glass innehåller socker och gräddsås innehåller vete.
Potatis > Havre > Vete. Ägg är näringsrika och bra.
Kolhydraterna lagras i kroppen och binder då en massa vatten. Det kommer du inte ifrån.
Jag reagerade på att du rekommenderade sportdryck och glass och insinuerade att det inte var onyttigt. Men det är förstås även skadligt med sädesslag och höga halter kolhydrater.
Fan, tycker att du är lite onödigt rigid och dogmatisk i vad som passar in i din ram av nyttigt kontra onyttigt. Vet givetvis att du har bra koll, och att rekommendationerna gäller på en konceptuell nivå - men lite balans får där vara. Självklart är det att rekommendera att ha en näringstät och ”nyttig” kost som grundpelare men en högenergiförbrukare eller bara en större tränande man kan enkelt fylla upp sitt näringsbehov på den typen av råvaror och ändå ha plats till en ostmacka. Eller gräddsås när man är på besök hos föräldrarna, för helvete alltså.
Fan, tycker att du är lite onödigt rigid och dogmatisk i vad som passar in i din ram av nyttigt kontra onyttigt.Personligen äter jag ibland onyttigt. Även om det inte är optimalt så tror jag att det inte gör så mycket om man "fuskar" lite hit och dit så länge man inte är tävlande atlet.
Men det är förstås även skadligt med sädesslag och höga halter kolhydrater.
detta är din åsikt och inte direkt vetenskaplig konsensus.
Nu har det gått ett par veckor och det går framåt på vissa plan, bakåt på andra.
Jag försökte inledningsvis öka kolhydraterna, men min mage fick frispel. Hade konstanta magsmärtor och gaser, och då försökte jag ändå ersätta mycket av mina frukter med vitt bröd och baguetter.
Började öka fettintaget en del, främst för att ost och olivolja är väldigt gott faktiskt. Har börjat lägga herrgårdsost i omeletter, fetaost toppat på maten och goda doser olivolja när jag har en sidosallad. Upplever att min mage mår bättre av det här, jag känner mig mer belåten och pigg, och mitt välmående (även libido) har ökat. Det kanske har mer ökad energimängd att göra dock, vad vet jag.
Är det idiotiskt av mig att äta mer fett istället för att öka kolhydraterna för min prestation och hälsa? Jag äter verkligen ingen lågkolhydratskost, men mitt fettintag är nästan nog mer än det dubbla från innan (åt fettfattigt, räknade ut på en sida att jag åt 50 gram om dagen, och bombade med kolisar. Nu äter jag nog 100-150 gram fett om dagen enligt den sidan. Kommer en del protein på köpet då med så mer protein blir det ju också.
Jag tänkte mycket på det Pepz skrev, och först och främst vill jag må bra och komma ur någon slags relativ energibrist. Även om prestationen är i fokus, är den sekundär för stunden.
söderkisen
2021-07-20, 19:14
Det låter jättebra utifrån hur du beskriver.
Skönt att det går åt rätt håll.
Nu har det gått ett par veckor och det går framåt på vissa plan, bakåt på andra.
Jag försökte inledningsvis öka kolhydraterna, men min mage fick frispel. Hade konstanta magsmärtor och gaser, och då försökte jag ändå ersätta mycket av mina frukter med vitt bröd och baguetter.
Började öka fettintaget en del, främst för att ost och olivolja är väldigt gott faktiskt. Har börjat lägga herrgårdsost i omeletter, fetaost toppat på maten och goda doser olivolja när jag har en sidosallad. Upplever att min mage mår bättre av det här, jag känner mig mer belåten och pigg, och mitt välmående (även libido) har ökat. Det kanske har mer ökad energimängd att göra dock, vad vet jag.
Är det idiotiskt av mig att äta mer fett istället för att öka kolhydraterna för min prestation och hälsa? Jag äter verkligen ingen lågkolhydratskost, men mitt fettintag är nästan nog mer än det dubbla från innan (åt fettfattigt, räknade ut på en sida att jag åt 50 gram om dagen, och bombade med kolisar. Nu äter jag nog 100-150 gram fett om dagen enligt den sidan. Kommer en del protein på köpet då med så mer protein blir det ju också.
Jag tänkte mycket på det Pepz skrev, och först och främst vill jag må bra och komma ur någon slags relativ energibrist. Även om prestationen är i fokus, är den sekundär för stunden.
kul att det går bättre!
hoppas att det fortsätter.
Ökat fettintag är inte negativt alls i ditt läge.
Men jag tror att du kan stegra kolhydraterna långsamt alternativt hitta kolhydratskällor som inte upprör din mage, finns ganska många fler än vitt bröd
kul att det går bättre!
hoppas att det fortsätter.
Ökat fettintag är inte negativt alls i ditt läge.
Men jag tror att du kan stegra kolhydraterna långsamt alternativt hitta kolhydratskällor som inte upprör din mage, finns ganska många fler än vitt bröd
Tack Pepz och andra i tråden för bra råd!
Jag har fortsätt att äta en hel del fett. Mestadels är det ägg, fetare delar av kött/fågel och ost. Det är inte alltid jag kommer upp i 150 gram om dagen, utan närmare 120. Min fråga är om det finns vissa fetter som är bättre än andra för prestationen? Med ost kommer ju en hel del protein, men det kanske vore bättre med oljor/nötter? Äter ca 50-80 gram ost om dagen, oftast fetaost eller mellanfet prästost på 15-20%. Samma sak med kyklingen och köttet, är det "bra" fetter?
Postat via en mobil enhet
Tack Pepz och andra i tråden för bra råd!
Jag har fortsätt att äta en hel del fett. Mestadels är det ägg, fetare delar av kött/fågel och ost. Det är inte alltid jag kommer upp i 150 gram om dagen, utan närmare 120. Min fråga är om det finns vissa fetter som är bättre än andra för prestationen? Med ost kommer ju en hel del protein, men det kanske vore bättre med oljor/nötter? Äter ca 50-80 gram ost om dagen, oftast fetaost eller mellanfet prästost på 15-20%. Samma sak med kyklingen och köttet, är det "bra" fetter?
Allt som är från riktig mat är bra för dig. Visst, nötter och frön är utmärkta källor till fett, men försök att i första hand äts bra mat som du tycker är god.
EnergiÖverskott
2021-08-16, 05:09
Håller fullständigt med ovanstående postare. Du tänker ALLT för mycket på vad som är optimalt nerpå cellnivå. Det egentligen enda du behöver tänka på är att äta tillräckligt mycket för att må bra och prestera. Vad är skillnaden om du en dag äter 600 gram kolhydrater och 150 gram fett och dagen efter 690 gram kolhydrater och 90 gram fett för att den tredje dagen äta 160 gram fett och 640 gram kolhydrater? Absolut ingen så länge du äter tillräckligt för att täcka ditt energi och näringsbehov.
Som jämförelse kan jag ta min kusins make, som spelar för svenska landslaget i fotboll och han äter bara mycket och bra. Garanterat ingen aning om siffror på något sätt, han äter bara bra och mycket och tänker inte längre än så.
Skönt att det går framåt för dig. Nyckeln för dig att försöka komma dit där siffror inte spelar roll, bara att du äter tillräckligt mycket. Så länge du inte baserar din kost på chokladkakor och lösgodis utan äter mat (jag drar det till sin spets för att du ska förstå att det är inte svårare än så: ÄT MAT, och ordentligt) så är du set to succeed.
Jag blir verkligen glatt överraskad att medlemmar bryr sig och kommer med bra råd. Det har hjälpt mig oerhört. Jag önskar jag kunde vrida tillbaka tiden två år och inte hamnat i den onda cirkeln att äta för lite, särskilt för lite kolhydrater.
Jag har fortsatt testa att öka intaget av olika livsmedel. Har tänkt mycket på det som Pepz, King Grub och Energiöverskott skrivit om kolhydratsintag. Ett ökat fettintag var inte till hjälp i varken träningen eller mot trötthet, upplevde jag iallafall. Det höll magen i schack, men mina hårdare pass blev riktigt tunga. Också styrketräningen blev lidande. Det är svårt att förklara, men jag hade liksom inte den där andra växeln. Mina ben svarade inte. Väldigt tydligt när jag skogslöpte längre pass på helger, då var jag helt slut och var uppriktigt sagt nära på att börja gråta i slutet av passen. Snålade säkert med kolhydraterna omedvetet. Jag har ju lite fel perspektiv på vad som är mycket mat. Kolhydrater gör en enorm skillnad har jag märkt.
Förra veckan började jag ökade mitt kolhydratsintag. Har hittat Riksidrottsförbundets rekommendationer och försöker följa hitta något som fungerar för mig, där mycket kolhydrater ingår. Jag kan inte smälla 120 gram kolhydrater i ett mål i form av rotfrukter, då kommer min mage explodera. Just nu försöker jag med svenskt havreris och andra gryn, vilket hittills fungerar bra även om mängderna inte är vad jag vill än. Torkad frukt som russin och aprikos är bra att blanda i gryner och gröt, vilket får upp intaget. Jag har gått upp ett par kilo tror jag, det syns i spegeln att jag lagt på mig vätska. Jag tror inte jag blivit hulligare dock, det ser mer ut som lite mindre definition på min kropp. Hoppas det släpper, då jag är fåfäng men ärlighetens namn orkar jag inte bry mig lika mycket längre, jag vill prestera och må bra långsiktigt.
Hoppas jag kan få lite fortsatt feedback på min plan. Borde jag väga mig? Räkna kalorier och kolhydrater mer ingående och öka en viss mängd i veckan? Just nu kör jag på känsla, men min känsla kanske inte är vad som är bäst för mig egentligen... Litar inte riktigt på mig själv.
MackeJuve
2021-09-01, 13:28
Får hoppas de andra i tråden som är mer kunniga än jag återkommer till dig. Jag påbörjade ett inlägg men raderade det då tråden är allvarlig och de som sitter inne på kunskap bör svara snarare än att jag killgissar. Men om ditt ökade kolhydratintag har lett till att du har bundit vätska så är väl inte det något negativt? Det är väl ett normalläge. Ditt tidigare läge var ju något negativt och inget du i sådant fall bör eftersträva att uppnå igen. Som du skriver så måste ju hälsan gå före lite fåfänga.
Räkna kalorier, kolhydrater och väga dig låter väl som en utmärkt idé. Tycker du svarar på din egen fråga när du nämner att du inte litar på dig själv.
Jag blir verkligen glatt överraskad att medlemmar bryr sig och kommer med bra råd. Det har hjälpt mig oerhört. Jag önskar jag kunde vrida tillbaka tiden två år och inte hamnat i den onda cirkeln att äta för lite, särskilt för lite kolhydrater.
Jag har fortsatt testa att öka intaget av olika livsmedel. Har tänkt mycket på det som Pepz, King Grub och Energiöverskott skrivit om kolhydratsintag. Ett ökat fettintag var inte till hjälp i varken träningen eller mot trötthet, upplevde jag iallafall. Det höll magen i schack, men mina hårdare pass blev riktigt tunga. Också styrketräningen blev lidande. Det är svårt att förklara, men jag hade liksom inte den där andra växeln. Mina ben svarade inte. Väldigt tydligt när jag skogslöpte längre pass på helger, då var jag helt slut och var uppriktigt sagt nära på att börja gråta i slutet av passen. Snålade säkert med kolhydraterna omedvetet. Jag har ju lite fel perspektiv på vad som är mycket mat. Kolhydrater gör en enorm skillnad har jag märkt.
Förra veckan började jag ökade mitt kolhydratsintag. Har hittat Riksidrottsförbundets rekommendationer och försöker följa hitta något som fungerar för mig, där mycket kolhydrater ingår. Jag kan inte smälla 120 gram kolhydrater i ett mål i form av rotfrukter, då kommer min mage explodera. Just nu försöker jag med svenskt havreris och andra gryn, vilket hittills fungerar bra även om mängderna inte är vad jag vill än. Torkad frukt som russin och aprikos är bra att blanda i gryner och gröt, vilket får upp intaget. Jag har gått upp ett par kilo tror jag, det syns i spegeln att jag lagt på mig vätska. Jag tror inte jag blivit hulligare dock, det ser mer ut som lite mindre definition på min kropp. Hoppas det släpper, då jag är fåfäng men ärlighetens namn orkar jag inte bry mig lika mycket längre, jag vill prestera och må bra långsiktigt.
Hoppas jag kan få lite fortsatt feedback på min plan. Borde jag väga mig? Räkna kalorier och kolhydrater mer ingående och öka en viss mängd i veckan? Just nu kör jag på känsla, men min känsla kanske inte är vad som är bäst för mig egentligen... Litar inte riktigt på mig själv.
Vätska borde främst lagras i musklerna om det är pga kolhydrater
Drick lite mer så får du se om det är vätska du dragit på dig öht.
Du måste inte köra pseudonyttiga alternativ som havreris, Har du testat vanligt ris? Pasta? Potatis? Bulgur
Nu gillar jag att äta så jag tycker ju att 500g kokt potatis är relativt standard för mig som del av en måltid.
Jag tycker du ska fokusera på prestation och välmående.
rimligt är att du går upp i vikt eftersom varje gram lagrad kolhydrat binder mer än dubbelt så mycket vätska i muskeln
Jättebra jobbat hitils är starkt gjort att våga be om hjälp och försöka förändra sin situation.
Klart du kan väga och mäta om du vill men du behöver kanske inte krångla till det. Du kan ju pröva att lägga till ett dl mått av havreris till exempel varje dag i en vecka och sedan gå från det sakta men säkert. :)
Om jag knapar ihop ett kostschema, skulle ni kunniga på brädan kunna ge lite feedback då? Skulle kunna skriva en dags kost och träning. Det skiljer sig inte så mycket från dag till dag. Så jag vet att jag är på rätt spår. Skriver en typisk dag ikväll. Har inte tillgång till matvåg, men kan mäta i dl och försöka uppskatta.
Torsk_ole
2021-09-02, 18:37
Du kan ju se hur mycket mat Jens Burman käkar under en tung träningsdag. https://youtu.be/5JikuiJbxmw
Nu kanske du inte tränar lika mycket, men det är stora mängder, men kanske kul att se vad en elitidrottare äter.
Du kan ju se hur mycket mat Jens Burman käkar under en tung träningsdag. https://youtu.be/5JikuiJbxmw
Nu kanske du inte tränar lika mycket, men det är stora mängder, men kanske kul att se vad en elitidrottare äter.
Jag tränar inte så mycket. Dessutom är jag stillasittande i vardagen, förutom lite cykelpendling (kanske 30-40 minuter per dag, mycket lugnt tempo)
Idag var en ganska typisk träningsdag, men mer än såhär tränar jag inte.
Pass 1: Lugnare distans på monarken i 90 minuter. Efter det 45 minuter styrketräning.
Pass 2: 45 minuter strax under tröskel. 20 minuter nedcykling.
Jag har märkt att jag fått upp aptiten lite mer, vilket känns bra. Jag tänker att jag äter så mycket kolhydrater jag kan. Tar en eller två frukter efter middagen, och har gjort en stor laddning havreris i kylen som jag kan ta mer av. Även lite russin petar jag i mig i soffan. Det är ovant, eftersom jag är van vid mina tidigare rutiner kring portioner och måltider. Men jag gör som sagt det mesta för att undvika långvariga negativa konsekvenser.
Torsk_ole
2021-09-02, 19:05
Jag menar mer att du kan ha det som exempel och kanske lite inspiration. Att det inte behöver vara så konstigt.
Han äter relativt vanlig mat, bara fruktansvärt mycket mer.
MackeJuve
2021-09-02, 20:22
Oavsett om det är lugn träning eller inte så är det där 3 h träning på en dag, det är mycket(och kräver sitt energiintag). Jäkligt bra att du har tagit tag i kosten för den träningsmängden ihop med den dieten du presenterade i början av tråden är så fel.
Är frukten för att få upp kcalmängden per dag? Kan du inte byta den mot något mer kaloritätt? Ett äpple är ju t.ex. försumbart(kanske 70 kcal).
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
MrMuggelSnuggel
2021-09-03, 10:02
Borde du väga dig? Borde du räkna kalorier, kolhydrater och få bättre koll?
Låt oss ta ett steg tillbaka.
Ditt mål är att prestera och må bra långsiktigt.
Fråga dig själv därför:
Hur presterar du? Bättre? Sämre? Hur mår du? Hur känns det? Pigg på träningspassen? Har du energi och mår bra i övrigt, resten av dagen? Är symptomen du pratat om tidigare borta (eller har dom åtminstone minskat avsevärt?)
Svaret på dessa frågor, när du lyssnar på dig själv och din kropp och din känsla ger dig också svaret på frågan DU ställer.
Ät mer om du inte presterar och mår bra och fortfarande har symptomen.
Annars, fortsätt bara på din nya inslagna bana. Det funkar uppenbarligen.
Oavsett om det är lugn träning eller inte så är det där 3 h träning på en dag, det är mycket(och kräver sitt energiintag). Jäkligt bra att du har tagit tag i kosten för den träningsmängden ihop med den dieten du presenterade i början av tråden är så fel.
Är frukten för att få upp kcalmängden per dag? Kan du inte byta den mot något mer kaloritätt? Ett äpple är ju t.ex. försumbart(kanske 70 kcal).
Jag har uppenbarligen en felaktig bild av hur mycket som krävs för min träning. Mina distanspass har verkligen fått en revolution sen jag ökade kolhydraterna.
Är det såhär det ska kännas att träna? Det är nästan som jag flyger fram, blir nästan orolig för att jag har massa överskottsenergi.. Morgonens två timmar distans kändes hur lätt som helst. Det har tidigare ofta känts motigt, segt och lite slitigt när jag går upp mot två-tre timmar distans utan energi under passet. Särskilt sista biten på väg hem. Ibland har jag nog bonkat rejält, nästan blivit tårögd och helt matt. Inser det först nu att det nog inte är så det ska vara.
Frukten är för att få upp kalorimängden och för att det är ett gott snacks i soffan. Jag kombinerar äpple med torkade aprikoser och russin.
Borde du väga dig? Borde du räkna kalorier, kolhydrater och få bättre koll?
Låt oss ta ett steg tillbaka.
Ditt mål är att prestera och må bra långsiktigt.
Fråga dig själv därför:
Hur presterar du? Bättre? Sämre? Hur mår du? Hur känns det? Pigg på träningspassen? Har du energi och mår bra i övrigt, resten av dagen? Är symptomen du pratat om tidigare borta (eller har dom åtminstone minskat avsevärt?)
Svaret på dessa frågor, när du lyssnar på dig själv och din kropp och din känsla ger dig också svaret på frågan DU ställer.
Ät mer om du inte presterar och mår bra och fortfarande har symptomen.
Annars, fortsätt bara på din nya inslagna bana. Det funkar uppenbarligen.
Det är så svårt att veta vad som "känns bra" också. En vanlig tisdag kan det vara ett intervallpass som är svinhårt, och det är klart jag blir sliten och trött av det, hur mycket jag än äter.
Jag är också så van vid att må skit. Det låter hemskt, och är säkert helt vansinnigt, men jag är så van vid att känna mig matt, seg utan driv och lust, att jag har glömt hur vardagen faktiskt borde vara. Ska man verkligen få hungerattacker från helvetet. Ska man verkligen krampa så ofta som jag gör. ka man verkligen behöva dricka tre liter kaffe om dagen för att inte somna stående (inte helt sant, men nästan).
En sak jag märkt denna veckan är att jag försovit mig. Det har aldrig hänt innan. Aldrig någonsin. Ett par kvällar jag jag sovit genom mitt alarm, men vaknat kanske 30 minuter senare. Jag vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken. Ska man se det positivt kanske det är en indikation på att kroppen slappnar av lite mer, men vad vet jag.
King Grub
2021-09-03, 11:25
Är det såhär det ska kännas att träna?
Ja. Har du bra kondition, är det bara första minuterna det är jobbigt, innan du fått upp pulsen så hjärtat kan pumpa ut tillräckligt med blod. Sedan blir det mer behagligt, och det blir inte jobbigare och jobbigare under passet.
Intervallpass och kortare maxansträngningar, som du nämner, både ska och kommer alltid att vara jobbiga/plågsamma.
Ja. Har du bra kondition, är det bara första minuterna det är jobbigt, innan du fått upp pulsen så hjärtat kan pumpa ut tillräckligt med blod. Sedan blir det mer behagligt, och det blir inte jobbigare och jobbigare under passet.
Intervallpass och kortare maxansträngningar, som du nämner, både ska och kommer alltid att vara jobbiga/plågsamma.
Otroligt. Jag har aldrig haft den känslan tidigare. Och då höll jag ändå lite högre effekt idag än jag brukar under mina distanstimmar.
Men det är nästan så att jag inte kan ta in hur dåligt jag skött min kost. Jag tror inte det är sant. Jag tror liksom att jag tränar lite mer än "vanliga" människor och därför borde inte kosten skilja sig så mycket. Du skrev tidigare att 8-10 gram kolhydrat är det som rekommenderas för idrottare som tränar flera timmar om dagen. Nu tränar jag ju sällan mer än tre timmar per dag, men jag kanske ändå närmar mig nedre delen av siffrorna. Det kostupplägget som var bifogat i en bild är närmare 4000 kalorier. Det låter helt sjukt att jag med min lilla kropp skulle behöva det. Men jag får nog strunta i alla mina tankar och känslor, det bästa är nog att bara försöka agera och göra något. Hittills har ju träningen fått sig en skjuts, vilket är otroligt befriande. Räknar dock inte mina kalorier, så har inte en aning om vad jag befinner mig. Ska nog försöka uppskatta en dags kost. Känns så dumt att inte ta det här på allvar och göra rätt.
MackeJuve
2021-09-03, 12:26
Väg ALLT en dag åtminstone. Det är ju svinbra i ditt fall eftersom att du får en nästintill exakt bild av vad du får i dig en vanlig dag. Helst skulle du göra det en vecka. Sedan kan du uppskatta mängderna när du har den kunskapen.
Angående hur det ska kännas när man tränar hårt: jag kan köra hårda pass där det är riktigt kämpigt under passet. Det kan vara så hårt att jag behöver lägga mig ned och pusta efteråt. Ett par minuter efteråt är det som att jag inte har gjort någonting. Detta gäller både intensiva kortare pass och mer långdragna aktiviteter. Jag tror inte att det ska vara något normalläge att man är helt utslagen en längre tid efter passet. Nu sysslar jag med löpning och du med cykling men det borde ju vara någorlunda jämförbart.
Väg ALLT en dag åtminstone. Det är ju svinbra i ditt fall eftersom att du får en nästintill exakt bild av vad du får i dig en vanlig dag. Helst skulle du göra det en vecka. Sedan kan du uppskatta mängderna när du har den kunskapen.
Angående hur det ska kännas när man tränar hårt: jag kan köra hårda pass där det är riktigt kämpigt under passet. Det kan vara så hårt att jag behöver lägga mig ned och pusta efteråt. Ett par minuter efteråt är det som att jag inte har gjort någonting. Detta gäller både intensiva kortare pass och mer långdragna aktiviteter. Jag tror inte att det ska vara något normalläge att man är helt utslagen en längre tid efter passet. Nu sysslar jag med löpning och du med cykling men det borde ju vara någorlunda jämförbart.
Jag får skaffa en matvåg då. Mina energinivåer har gått i taket. Dagens 80 km distanscykling och 8km löpning kändes som ingenting. Flög fram hela dagen. Hoppas verkligen jag kan komma ihåg den här känslan, så jag inte börjar slarva med matintaget.
Från och med imorgon kommer jag styrketräna tre dagar i veckan. Nu ska jag få in något som kan lite ge mig förutsättningar att lägga på mig lite muskelmassa, samtidigt som jag underhåller konditionen. Blir ungefär såhär.
Dag 1:
Styrketräning + 5 mil cykling
Dag 2:
4 mil cykling + 8-12km löpning/4 mil cykling(intervallpass).
Får jag i mig allt jag behöver med den här kosten tycker ni? Jag ska försöka anpassa mängderna imorgon, och väga maten. Siktar på 3500 kalorier.
Träningspass 1
Frukost: Smoothie på havregryn, proteinpulver, mjölk och banan
Lunch: Havregröt med äpple, torkad aprikos, proteinpulver, mjölk. Äter lite grönsaksmix vid sidan kanske.
Träningspass 2
Middag: Ris/potatis/pasta med ärtor eller linser, lax/kyckling/omelette, med grönsaksmix.
Kvällsmat: Frukt, russin, mjölk
MrMuggelSnuggel
2021-09-07, 11:34
Från och med imorgon kommer jag styrketräna tre dagar i veckan. Nu ska jag få in något som kan lite ge mig förutsättningar att lägga på mig lite muskelmassa, samtidigt som jag underhåller konditionen. Blir ungefär såhär.
Dag 1:
Styrketräning + 5 mil cykling
Dag 2:
4 mil cykling + 8-12km löpning/4 mil cykling(intervallpass).
Får jag i mig allt jag behöver med den här kosten tycker ni? Jag ska försöka anpassa mängderna imorgon, och väga maten. Siktar på 3500 kalorier.
Träningspass 1
Frukost: Smoothie på havregryn, proteinpulver, mjölk och banan
Lunch: Havregröt med äpple, torkad aprikos, proteinpulver, mjölk. Äter lite grönsaksmix vid sidan kanske.
Träningspass 2
Middag: Ris/potatis/pasta med ärtor eller linser, lax/kyckling/omelette, med grönsaksmix.
Kvällsmat: Frukt, russin, mjölk
Går inte att svara på utan att veta mängderna.
Det där kan vara 1500 kalorier eller så kan det vara 5000 kalorier beroende på hur mycket du äter.
Är det 4 dl havregryn till frukosten, 4 dl till lunchen, 200 g ris/pasta till middagen så har du ju bara där ca 2000 kalorier om du också räknar med bananen och någon annan frukt. Så då borde du ro i land 3500 kalorier med allt annat du får i dig också. Men som sagt, allt beror ju verkligen på mängderna.
MackeJuve
2021-09-10, 07:10
Hur många kcal fick du ihop när du räknade?
Hur många kcal fick du ihop när du räknade?
Jag lyckades bli sjuk (halsonst/förkylning) så mina rutiner sattes helt ur spel. Har inte ätit eller tränat alls som vanligt, men nu börjar jag komma på benen igen.
Har dock köpt en matvåg på ICA! Det är väldigt bra för pasta/ris så jag får i mig minst 150 gram okokt vikt. Sjukdbildning gav mig tid att fundera på att jag vill äta relativt billigt, utan att lägga allt för mycket tid i köket. Har hittat en del bra recept på Portionen Under Tian som jag kan göra storkok av. Med mer baljväxter åker matkostnaden ner och kolisarna upp. Verkar som en win-win.
Funderar också på kaloriräkning. Att jag bara ska äta energi, protein, fett, kolhydrater och vitaminer. Det är liksom inte det förhållandet jag vill ha till mat. Jag har haft alldeles för mycket identitet kopplad till kost - jag är en smal konditionsidrottare som äter nyttigt i sund mängd. Jag ser mig inte som en person som vräker i mig pasta. Det måste jag ändra på för min hälsas skull. Jag tror att det finns en risk för mig om jag räknar alldeles för mycket, eftersom jag vet hur lätt jag snöar in på saker och tar det på för stort allvar. Att göra storkok i form av grytor gör ju att kaloriräkningen blir svår, samtidigt som det kanske är bra för mig att lära mig äta på känsla och se mat som något mer än makro-och mikronutrienter. Jag kan ju väga pastan, riset och havregrynen. Jag är dock väldigt orolig för konsekvenserna jag kan ha orsakat min kropp. Och om nitisk kaloriräkning är det bästa sättet så får det bli det.
King Grub
2021-09-14, 11:30
Det är inte så troligt att du lidit långvarig eller permanent skada av din tidigare energibrist. Män drabbas lindrigare än kvinnor. Vi är inte lika avancerade.
Hej! Har läst lite men inte alla inlägg så ursäkta om jag skriver saker som inte helt stämmer in på dig eller din situation.
Krya på dig!
Mycket baljväxter kan ge lite orolig mage.
Angående svårt att räkna på grytor osv, förr har jag vägt det jag hällt i, sedan delat på antal portioner med matlådor som jag får ut, sen om det skiftar 50-100kcal i vissa matlådor spelar inte så stor roll så länge man får i sig allt o inte slänger någon matlåda som väger mycket mer än de andra. Snittet över veckan blir ju rätt ändå.
Om du gör grytor, var inte rädd för smör, grädde, kokosmjölk, kokosgrädde, ger lite extra kcal.
Din identitet i förhållande till din kost som du skriver om, där låter det ju som att mängden inte har varit helt sund, och om det är svårt att öka mängden så behöver du istället öka energitätheten, därav mejeri/kokosfetter som jag skriver ovanför..
Kul ändå att det verkar gå åt rätt håll för dig med kosten, men såklart finns en risk att man blir för insnöad på det.
Om du fortsätter uppdatera här, så verkar det finnas folk som kommer säga åt dig om det går åt pipsvängen, oavsett om det är att du äter för lite, tänker för mycket på maten, räknar för mycket kcal osv.
Hoppas det går fortsatt bra för dig!
MackeJuve
2021-09-14, 12:03
Funderar också på kaloriräkning. Att jag bara ska äta energi, protein, fett, kolhydrater och vitaminer. Det är liksom inte det förhållandet jag vill ha till mat. Jag har haft alldeles för mycket identitet kopplad till kost - jag är en smal konditionsidrottare som äter nyttigt i sund mängd. Jag ser mig inte som en person som vräker i mig pasta. Det måste jag ändra på för min hälsas skull. Jag tror att det finns en risk för mig om jag räknar alldeles för mycket, eftersom jag vet hur lätt jag snöar in på saker och tar det på för stort allvar. Att göra storkok i form av grytor gör ju att kaloriräkningen blir svår, samtidigt som det kanske är bra för mig att lära mig äta på känsla och se mat som något mer än makro-och mikronutrienter. Jag kan ju väga pastan, riset och havregrynen. Jag är dock väldigt orolig för konsekvenserna jag kan ha orsakat min kropp. Och om nitisk kaloriräkning är det bästa sättet så får det bli det.
Nej, det långsiktiga målet måste ju vara en mer avslappnad inställning till kosten. Men du räknar ju inte kalorierna nu för att ha koll på alla micronutrienter utan för att se hur många kcal du får i dig. Det är inget du behöver göra i all evighet utan det kan vara ett startskott för att få in dig på rätt bana, efter någon vecka lär du liksom ha koll på vad 2000, 2500 respektive 3000 kcal är matmängdmässigt o.s.v. Då är inte behovet lika stort.
Jag håller med dig i sak men vet inte om inte om kaloriräkning(till en början) fyller ett gott syfte för dig trots allt. Tänker på att du har skrivit att du inte litar på dig själv. Men det är svårt att berätta för någon som har en ätstörning vad som är sunt och inte är sunt.
Om vi leker med tanken att du fortsätter "höfta"/gå på känsla vad gäller kcal-intaget och det gradvis ökar och du mår bättre och bättre så behöver du ju inte räkna kalorier. Problemet är väl om du hamnar i fällan att du tycker att du äter jättemycket och tänker "jag får nog i mig 3000 kcal nu, allt gott!" när det i själva verket är 2000 kcal.
Knepigt detta!
Nej, det långsiktiga målet måste ju vara en mer avslappnad inställning till kosten. Men du räknar ju inte kalorierna nu för att ha koll på alla micronutrienter utan för att se hur många kcal du får i dig. Det är inget du behöver göra i all evighet utan det kan vara ett startskott för att få in dig på rätt bana, efter någon vecka lär du liksom ha koll på vad 2000, 2500 respektive 3000 kcal är matmängdmässigt o.s.v. Då är inte behovet lika stort.
Jag håller med dig i sak men vet inte om inte om kaloriräkning(till en början) fyller ett gott syfte för dig trots allt. Tänker på att du har skrivit att du inte litar på dig själv. Men det är svårt att berätta för någon som har en ätstörning vad som är sunt och inte är sunt.
Om vi leker med tanken att du fortsätter "höfta"/gå på känsla vad gäller kcal-intaget och det gradvis ökar och du mår bättre och bättre så behöver du ju inte räkna kalorier. Problemet är väl om du hamnar i fällan att du tycker att du äter jättemycket och tänker "jag får nog i mig 3000 kcal nu, allt gott!" när det i själva verket är 2000 kcal.
Knepigt detta!
Tack för ett så förstående svar. Du sätter fingret på huvudproblemen. Jag har antagligen en så snedvriden bild av vad en konditionsidrottare behöver äta att det är svårt för mig att hitta rätt när jag går på känsla. Jag märker också hur påverkad jag blir av alla ord och bilder i media. Bröd är livsfarligt, undvik stärkelse, svensken äter för lite grönsaker, och så vidare. Så jag sitter där med magsmärtor, äter min stora skål grönsaker tillsammans med fullkornsprodukter och tänker att jag gör allt rätt.
Det är knepigt. Jag känner mig också patetisk för att det ens ska vara ett problem, det är ju faktiskt bara mat. Och jag vill ju bara bedriva mitt träningsintresse på ett så lustfyllt och givande sätt som möjligt.
En sak jag faktiskt är nöjd över, om jag ska hitta något positivt, är att jag inte är det minsta neurotisk när jag är i sociala sammanhang. Det har blivit bättre sen den här trådstarten vilket är skönt. Jag tackar aldrig nej till efterrätt, och äter med glädje mina föräldrars sjuttiotalsmat med gräddsås.
MackeJuve
2021-09-14, 12:59
Tack för ett så förstående svar. Du sätter fingret på huvudproblemen. Jag har antagligen en så snedvriden bild av vad en konditionsidrottare behöver äta att det är svårt för mig att hitta rätt när jag går på känsla. Jag märker också hur påverkad jag blir av alla ord och bilder i media. Bröd är livsfarligt, undvik stärkelse, svensken äter för lite grönsaker, och så vidare. Så jag sitter där med magsmärtor, äter min stora skål grönsaker tillsammans med fullkornsprodukter och tänker att jag gör allt rätt.
Det är knepigt. Jag känner mig också patetisk för att det ens ska vara ett problem, det är ju faktiskt bara mat. Och jag vill ju bara bedriva mitt träningsintresse på ett så lustfyllt och givande sätt som möjligt.
En sak jag faktiskt är nöjd över, om jag ska hitta något positivt, är att jag inte är det minsta neurotisk när jag är i sociala sammanhang. Det har blivit bättre sen den här trådstarten vilket är skönt. Jag tackar aldrig nej till efterrätt, och äter med glädje mina föräldrars sjuttiotalsmat med gräddsås.
Ja, det är ju rätt uppenbart att du har gjort stora framsteg inställningsmässigt sedan trådstarten. Du känns väldigt medveten om problemet och fast besluten att lösa det.
Klarar du att enbart kolla på kalorierna(och alltså inte mikronutrienterna) så känns ju det som en bra kompromiss, alltså inte försöka optimera det du får i dig utan enbart bry dig om kcal-mängden och ta t.ex. mängden kolhydrater på känsla.
Det är lätt att lura sig själv, jag är som dig fast tvärtom. Har många gånger tänkt "hur fan kan jag inte gå ned i vikt?" då jag tyckt att jag knappt har ätit något. Sen räknar man lite på det och inser att man grovt har underskattat hur mycket energi det faktiskt är.
Ja, det är ju rätt uppenbart att du har gjort stora framsteg inställningsmässigt sedan trådstarten. Du känns väldigt medveten om problemet och fast besluten att lösa det.
Klarar du att enbart kolla på kalorierna(och alltså inte mikronutrienterna) så känns ju det som en bra kompromiss, alltså inte försöka optimera det du får i dig utan enbart bry dig om kcal-mängden och ta t.ex. mängden kolhydrater på känsla.
Det är lätt att lura sig själv, jag är som dig fast tvärtom. Har många gånger tänkt "hur fan kan jag inte gå ned i vikt?" då jag tyckt att jag knappt har ätit något. Sen räknar man lite på det och inser att man grovt har underskattat hur mycket energi det faktiskt är.
Jag kan lura mig själv å det grövsta. Ta igår som exempel. Jag cyklade 4 mil på morgonen. Det slog mig först klockan fem att jag knappt hade ätit på hela dagen. Hade ärenden på lunchen och glömde bort att äta för jag var uppe i annat. På grund av livet så kom jag inte iväg på eftermiddagspasset, så det var inte katastrofunderskott, men ändå lär jag har förbrukat dryga 1000 kalorier på det passet.
En strategi jag har funderat på är att "bara" börja äta sånt jag normalt inte äter för att ändra min identitet kring kost. Skit samma om det är mindre hälsosamt. För mig kanske det är bra att käka pasta och bröd, utan massa grönt, för att bara bryta mönstret. Jag bakade en hel del bröd förr, mest för att jag tyckte det var avkopplande men också för att hembakt surdegsbröd är något alldeles särskilt. Jag minns att jag fick en kommentar en gång om att "du som tränar så mycket och är så medveten, äter du bröd?" som fastande som en blodigel på mig. Jag skulle tydligen leva på broccoli och romansallad när jag tränar så hårt.
Jag bakade en hel del bröd förr, mest för att jag tyckte det var avkopplande men också för att hembakt surdegsbröd är något alldeles särskilt. Jag minns att jag fick en kommentar en gång om att "du som tränar så mycket och är så medveten, äter du bröd?" som fastande som en blodigel på mig. Jag skulle tydligen leva på broccoli och romansallad när jag tränar så hårt.
Det är något du behöver jobba på.
Varför bryr du dig om vad andra säger och tycker?
Med just kost är folk idioter och tycker att de kan allt, med noll egentlig kunskap eller utbildning.
Kolla en annan konditionsindrottare- extremfall
https://olympics.com/en/featured-news/michael-phelps-10000-calories-diet-what-the-american-swimmer-ate-while-training-
Ja jag tror att du behöver bryta dina mönster men jag tycker att du är på god väg och har redan tagit enorma kliv så fortsätt med din plan, ta det steg för steg och inga drastiska grejer imho
Kilian Jornet lever ju typ på spaghetti, olivolja och snickers så de här snäva ramarna för vad som är hälsosamt förstår jag mig inte på. Klart man ska äta broccoli men det finns inget fel på varken bröd eller pasta så länge man inte sitter still och enbart äter dom två sakerna.
Det är något du behöver jobba på.
Varför bryr du dig om vad andra säger och tycker?
Med just kost är folk idioter och tycker att de kan allt, med noll egentlig kunskap eller utbildning.
Det kommer nog från lite dåligt självförtroende. När det kommer till träningsupplägg i sig lyssnar jag inte på folk i allmänhet dock. Folk får säga vad dom vill om min träning. Om någon är genuint nyfiken förklarar jag gärna. Jag vet att det jag gör leder mig framåt, och jag har kondition på elitnivå. Men med kosten, vilan och återhämtningen är det annorlunda. Där är jag inte alls lika trygg i vad jag gör.
Kolla en annan konditionsindrottare- extremfall
https://olympics.com/en/featured-news/michael-phelps-10000-calories-diet-what-the-american-swimmer-ate-while-training-
Ja jag tror att du behöver bryta dina mönster men jag tycker att du är på god väg och har redan tagit enorma kliv så fortsätt med din plan, ta det steg för steg och inga drastiska grejer imho
Tack! Mycket är tack vare medlemmar här på forumet, och Andreas Abelssons artikel på Styrkelabbets hemsida som var ett uppvaknande.
Jag köpte faktiskt en bok (https://www.adlibris.com/se/e-bok/maten---ditt-basta-traningsredskap-9789174248357)
av David Ek om träningsmat. Han har varit med ett par gånger i podcasten Tyngre Träningssnack och verkar vettig. Har inte läst allt men gillar den. Finns lite exempelupplägg. I den rekomenderas att man dokumenterar tre dagars kost och träning. Med bilder på kosten. För att få en inblick i vad man faktiskt pular i sig och också dokumentera trötthet/energi kring passen.
Jag funderar på att göra det, och kanske lägga upp här om jag vågar. Det känns så dumt att inte göra rätt nu när jag har tagit tag i det. Annars kommer jag gå tillbaka till att äta tre ägg och morötter.
VoDaresVins
2021-09-17, 12:51
Kul att läsa om nån som verkligen verkar ta till sig råden. Sett många liknande trådar där den som startat tråden bara fortsätter mala på om sitt utan att ta in de goda råd osm ges.
Hoppas allt går bra för dig Eljest.
Jag har fått väldigt många bra råd också, det har hjälpt mycket. Känns som min situation blivit förstådd. Sen är det mindre roligt när medlemmar skriver internetdiagnosen grav ätstörning utan vidare.
Nu har jag köpt en matvåg, så kan ge ett försök att väga och räkna det jag pular i mig för en dag. Sen kommer det säkert inte vara helt rätt ändå, men en fingervisning kanske.
Igår hade jag pulsklocka på mig under bägge mina pass. Brukar normalt inte ha det under distanspassen på cykel, men kanske är bra att få en hel dags estimerad eneriförbrukning. Så jag ska väga och räkna imorgon (helger blir lite annorlunda, med kosten så vardag är nog bättre). Sen läste jag den här artikeln: https://www.styrkelabbet.se/traning-forbrukar-farre-kalorier-an-du-tror/. Givetvis blev jag tveksam igen. Skit också. Om det ens är värt att räkna och hålla på? Både med mat och träning? Såhär mycket estimerade min pulsklocka att jag förbrukat igår. Har ställt in min vikt på fem kilo lättare. Energiförbrukningen kanske inte är helt off.
Distanscykling: 60 km, 2h 5 min, 1502 kcal enligt klocka.
Terränglöpning: 9 km, 1h, 800 kcal enligt klocka.
I övrigt var jag rätt stillasittande.
Igår hade jag pulsklocka på mig under bägge mina pass. Brukar normalt inte ha det under distanspassen på cykel, men kanske är bra att få en hel dags estimerad eneriförbrukning. Så jag ska väga och räkna imorgon (helger blir lite annorlunda, med kosten så vardag är nog bättre). Sen läste jag den här artikeln: https://www.styrkelabbet.se/traning-forbrukar-farre-kalorier-an-du-tror/. Givetvis blev jag tveksam igen. Skit också. Om det ens är värt att räkna och hålla på? Både med mat och träning? Såhär mycket estimerade min pulsklocka att jag förbrukat igår. Har ställt in min vikt på fem kilo lättare. Energiförbrukningen kanske inte är helt off.
Distanscykling: 60 km, 2h 5 min, 1502 kcal enligt klocka.
Terränglöpning: 9 km, 1h, 800 kcal enligt klocka.
I övrigt var jag rätt stillasittande.
så i princip har du förbrukat
1500+800+ 1750(BMR) + eventuell annan övrig aktivitet som inte är totalt sängliggande. så i runda slänga 4500-5500kcal
MackeJuve
2021-09-20, 10:28
I ditt fall skulle jag ju snarare än att använda kaloriräkningen till att lägga dig precis över kcal-plus ha den som ett verktyg för att se hur mycket du faktiskt får i dig, så att du får en bild av hur många kalorier en viss mängd mat är. I det syftet är ju inte kaloriräkningen onödig.
Förbrukningen från löpningen och cyklingen låter f.ö. hög.
kanske lite off-topic, men lånar tråden ändå :)
finns det några "gränser" på "hur lång tid" eller "hur stort underskott" som krävs för att kroppen ska anpassa sig till detta? (alltså att kroppens energibehov sjunker drastiskt).
sker detta ganska omgående eller dröjer det tills man har en kroppsfetts% på ensiffrigt?
kör en rätt så rejäl kickstart med min deff nu efter sommarens dekadens, är en man på 33 år, 92kg med ganska rejäla fettdepåer att ta av.. (skulle uppskatta en ca 22-25% kroppsfett)
ligger nu på ett ganska rejält underskott på minst 1000 kcal / dag (snarare runt 1500 medel), vågen går stadigt nedåt och känner mig väldigt pigg och alert förövrigt. har kört i 3 veckor med detta nu (med en "bra" refeed varannan söndag).
jag skulle anta att så länge man har ett rätt bra överskott att ta av så är detta inget "problem"?
King Grub
2021-09-22, 08:27
Det sker även hos typ Biggest Loser-deltagare som går ned mycket men fortfarande är överviktiga enligt vanliga klassifikationer efteråt.
söderkisen
2021-09-22, 20:07
Kan intyga av erfarenhet att kroppen kan vänja sig vid väldigt lite energi.
Låg själv still i vikt ett gäng år på något som borde vara mitt BMR, trots en hel del vardagsaktivitet och lättare muskelträning. Bra mådde man inte.
För vissa verkar även metabolismen vara lika anpassningsbar uppåt. NEAT harman ju sett kan ha en enorm inverkan.
En uppdatering (mycket för min egen skull, men också ett par funderingar)
- Viss mat är svår att väga. Typexemplet är hel kyckling i ugn, som det var kampanj på i butiken där jag handlar... Kycklingen går inte att väga rå, med ben och allt, utan får väga den tillagade kycklingen (ingen aning vad det är i kalorier dock, och bröst/lårdelar skiljer sig en del i kalorimängd). Siktar på 250 gram per portion. Det kanske är overkill, men jag behöver nog lära mig att man faktiskt kan äta för att det är gott också. Och hel kyckling är väldigt gott. En annan svårlagad sak är om jag gör en tomatgryta med kycklingen. Det blir en del uppskattningar. Å andra sidan har jag faktiskt vägt potatis i ugn, de kan man ju väga råa innan man stoppar in dem.
- Jag har fått upp min lust. Den är åtminstone mer än obefintlig. Det är något jag är väldigt lättad över. Jag trodde ibland att jag var asexuell, men så är förhoppningsvis inte fallet.
- Min mage exploderar totalt av linser och baljväxter, inte kolhydrater per se. Kan äta jättemycket potatis, men äter jag 1-2 dl kikärtor får hela min kropp frispel. Gaser från helvetet och kramper. Aldrig mer. Bröd går bra, i måttliga mängder.
- Jag underskattar fortfarande hur sjukt mycket mat 3500-4000 kalorier är. Jag försöker köpa fetare delar av kyckling/kött/fisk, och göra omeletter på många ägg. Fettintaget gick upp mot 80-100 gram när jag räknade.
- Jag hamnade på ca 3200 kalorier. Säkert med en god dos felmarginal. Det kanske är en bra början dock? Kan sikta på det och se hur kroppen reagerar?
Det kanske är overkill, men jag behöver nog lära mig att man faktiskt kan äta för att det är gott också.
har man bara ätit för prestation en längre tid finns det mycket livsglädje att hämta om man öppnar ögonen för att mat är mer än näring :)
Låter som om du är en bit på väg, hoppas det går fortsatt bra för dig! :)
du är på rätt spår!
kämpa
MackeJuve
2021-09-27, 09:04
Det är ju kanon! Jag räknade väl ut din kalorimängd i början av tråden och fick den till 1500-1800 kcal typ? Det här är ju rejäla och bra framsteg.
Låter som om du är en bit på väg, hoppas det går fortsatt bra för dig! :)
du är på rätt spår!
kämpa
Det är ju kanon! Jag räknade väl ut din kalorimängd i början av tråden och fick den till 1500-1800 kcal typ? Det här är ju rejäla och bra framsteg.
Tack för era peppande ord!
Jag har blivit lite orolig de senaste dagarna dock. Jag får allt oftare känslan av en obotlig hunger, trots att jag äter mer än nu än vid trådstarten. Jag kan liksom äta tills magen står rakt ut, men ändå ha en molande känsla av att jag fortfarande är hungrig. Jag väger inte min mat dagligen. Det är liksom inte skräpmat eller godis jag äter, jag kan äta mängder av vanlig mat (potatis, kvarg, gröt) tills magen står ut. Fortfarande inte riktigt nöjd.
Jag är rädd att det inte ska ta slut, den här bottenlösheten. Det är psykiskt jobbigt, och jag trodde det skulle ta slut när jag började äta mer. Jag är ju inte underviktig (och vill inte gå upp allt för mycket) så jag förstår inte riktigt vad det här kommer ifrån. Det är nästan som det blivit värre sen jag började äta mer, och mer varierat.
MackeJuve
2021-09-28, 18:56
Du kanske fortfarande är på underskott? 3200 kcal är trots allt inte SÅ mycket med din träningsmängd. Sen är det ju svårare att äta sig mätt på maten du beskriver än mer energitäta sådana(typ pasta).
Men vore det inte skönt att besöka någon inom vården som har ditt typ av problem som sin expertis istället för att få lite grov vägledning på ett forum? Har ju gått ett bra tag sedan trådstarten och även om du verkar ha gjort vissa framsteg så är du uppenbarligen fortfarande orolig. Jag skulle vara trött på ovissheten.
Jag har blivit lite orolig de senaste dagarna dock. Jag får allt oftare känslan av en obotlig hunger, trots att jag äter mer än nu än vid trådstarten. Jag kan liksom äta tills magen står rakt ut, men ändå ha en molande känsla av att jag fortfarande är hungrig. Jag väger inte min mat dagligen. Det är liksom inte skräpmat eller godis jag äter, jag kan äta mängder av vanlig mat (potatis, kvarg, gröt) tills magen står ut. Fortfarande inte riktigt nöjd.
Jag är rädd att det inte ska ta slut, den här bottenlösheten. Det är psykiskt jobbigt, och jag trodde det skulle ta slut när jag började äta mer. Jag är ju inte underviktig (och vill inte gå upp allt för mycket) så jag förstår inte riktigt vad det här kommer ifrån. Det är nästan som det blivit värre sen jag började äta mer, och mer varierat.
Hur ofta äter du? Du kan ju testa att kasta in några mellanmål om du äter sällan. Sen angående hungern, håller den sig kvar om du väntar 20 minuter? Jag kan ofta känna som du, men om jag ploppar in lite tuggummi och väntar efter jag ätit rejält så lugnar det ner sig.
Korvmedmos
2021-09-29, 08:02
Jag kan uppleva samma som du. Likt dig så är jag också en lättviktare (inte underviktig men slank) som äter likt en myra. När jag väl äter som sämst, alltså ett par mackor och nån frukt så blir jag inte hungrig. Äter jag däremot ordentligt med mat (varierat och stora portioner som du sa) så drar min hunger igång rejält. Jag kan gå från att inte vara hungrig på 1500 kalorier till 2500 kalorier och få helt random en stor hungerkänsla kanske 1 timme efter en stor middag. Förstår inte alls varför men detta har aldrig lett till att jag blivit fet. Får väl bara tillbaka några kilon som jag egentligen borde ha :)
sundhetstecken med hunger anser jag.
Tidigare låg du på konstant svält och nu när kroppen får mer av vad den behöver så visar den tydligt att du behöver fortsätta.
Cykelcykel
2021-09-29, 11:09
Är man ätstörd så kan man inte lita på kroppens signaler
MackeJuve
2021-09-29, 11:25
En grej jag inte riktigt kunnat släppa: det nämns att du är konstant hungrig TROTS att du äter "mängder av vanlig mat (potatis, kvarg, gröt)". De tre exemplen är samtliga kalorisnåla. Det måste finnas lite vinning i att kika på mer kaloritäta alternativ. Om dessa tre är basen i din kost så förstår jag att du måste trycka i dig ohemula mängder mat.
Nu tolkar jag ditt inlägg och det kan givetvis bli fel men det finns en liten känsla i det att du fortfarande håller dig ifrån kaloritäta alternativ p.g.a. att du anser det onyttigt. Du får rätta mig här om jag är helt fel ute.
sundhetstecken med hunger anser jag.
Tidigare låg du på konstant svält och nu när kroppen får mer av vad den behöver så visar den tydligt att du behöver fortsätta.
Det är ju drömscenariot, att kroppen på något sätt "hajar vinkeln" och reagerar. Men jag hoppas samtidigt att det går över, för det är inte roligt att känna ett stort hål i magen ibland.
En grej jag inte riktigt kunnat släppa: det nämns att du är konstant hungrig TROTS att du äter "mängder av vanlig mat (potatis, kvarg, gröt)". De tre exemplen är samtliga kalorisnåla. Det måste finnas lite vinning i att kika på mer kaloritäta alternativ. Om dessa tre är basen i din kost så förstår jag att du måste trycka i dig ohemula mängder mat.
Nu tolkar jag ditt inlägg och det kan givetvis bli fel men det finns en liten känsla i det att du fortfarande håller dig ifrån kaloritäta alternativ p.g.a. att du anser det onyttigt. Du får rätta mig här om jag är helt fel ute.
Du är inte helt fel ute, jag äter fortfarande mycket potatis och gröt. Den största anledningen är faktiskt för att det är lättsmält. Jag blev gasig och uppblåst av mycket bröd och pasta, men jag försöker inkludera det mer. Jag har även lagt till lite "dessert" efter min middag. En rejäl sked jordnötssmör, banan och mörk choklad petar jag ibland i mig. Sen har du också rätt i det att jag inte ändrat allt till 100%. Jag har lite svårt att bara gå från noll till hundra. Kan inte bara vräka i mig som Jens Burman, från att ha ätit rotfrukter och kokt ägg varje dag. Nyttighetsmani har jag säkert, och det vet jag inte hur jag ska komma ifrån. Jag blir så påverkad av allt jag ser och läser att jag inte vet hur jag ska navigera. Att söka sig till någon professionell kan vara en lösning, men jag har så svårt att se det som ett "riktigt" problem också. Det är ju egentligen bara mat, och jag vill bara ha energi för träning och livet. Går jag på bjudning äter jag med glädje allt som serveras, hur onyttigt jag än tycker att det är.
Låter som att du är på god väg och kan lätt förstå hur det känns andra försöka ändra inbitna beteenden till det bättre, så skynda långsamt precis som du gör! :)
Klart det är ett riktigt problem. Mat är inte ”bara”, det är fullständigt grundläggande och viktigt att det fungerar. Jag tror det är en jättebra idé att söka professionell hjälp tror jag.
Först och främst måste jag säga att jag verkligen tycker det här är den bästa tråden på Kolo på jag vet inte hur länge. Du ställer en fråga där du är genuint fundersam/orolig, får svar, och tar till dig vad folk säger. Om alla skulle kunna ta till sig feedback som du gör hade världen varit ett bättre ställe :)
Jag tycker också det låter som du har kommit en god väg och tycker du förtjänar en ordentlig ryggdunk, bra jobbat! Kämpa på!
Vill inte säga för mycket då jag inte är någon expert, men tycker att MackeJuves inlägg (citerat nedan) kanske kan vara värt att även fundera på. Det är såklart aldrig kul att ge sig in i någon vårdkarusell, och det kan säkerligen även vara mentalt jobbigt att "acceptera" att man behöver hjälp, men av det du skriver här verkar det redan som du passerat det stadiet. Hamnar du hos rätt person kan du säkerligen få mer specialiserad hjälp och rådgivning istället för just grov vägledning här, även om all hjälp och råd som givits här är mycket bra.
Men vore det inte skönt att besöka någon inom vården som har ditt typ av problem som sin expertis istället för att få lite grov vägledning på ett forum? Har ju gått ett bra tag sedan trådstarten och även om du verkar ha gjort vissa framsteg så är du uppenbarligen fortfarande orolig. Jag skulle vara trött på ovissheten.
MackeJuve
2021-10-01, 09:03
Jag förstår att vården eller att prata med någon expert tar emot och att TS kanske tar detta som ett påhopp men jag tycker likväl att det är värt att tänka på. Tråden skapades i mitten av juni och nu är vi i början av oktober. Det är 2,5 månader med oro.
Det går ju uppenbarligen långsamt framåt men känslan är att det skulle kunna gå mycket snabbare om man har face to face möte med någon som faktiskt jobbar med exakt den här typen av grejer.
Först och främst måste jag säga att jag verkligen tycker det här är den bästa tråden på Kolo på jag vet inte hur länge. Du ställer en fråga där du är genuint fundersam/orolig, får svar, och tar till dig vad folk säger. Om alla skulle kunna ta till sig feedback som du gör hade världen varit ett bättre ställe :)
Jag tycker också det låter som du har kommit en god väg och tycker du förtjänar en ordentlig ryggdunk, bra jobbat! Kämpa på!
Vill inte säga för mycket då jag inte är någon expert, men tycker att MackeJuves inlägg (citerat nedan) kanske kan vara värt att även fundera på. Det är såklart aldrig kul att ge sig in i någon vårdkarusell, och det kan säkerligen även vara mentalt jobbigt att "acceptera" att man behöver hjälp, men av det du skriver här verkar det redan som du passerat det stadiet. Hamnar du hos rätt person kan du säkerligen få mer specialiserad hjälp och rådgivning istället för just grov vägledning här, även om all hjälp och råd som givits här är mycket bra.
Det var roligt att läsa, tack! Ni är flera som säger att tråden är bra, vilket såklart gläder mig men samtidigt är jag lite förvånad.. Om man ställer en fråga på ett forum är det väl för att man vill ha råd från andra? Känns konstigt att ställa en fråga på ett forum och inte göra något av det. Det är ju inte så att någon tvingar mig; jag väljer själv vilka steg jag ska ta.
Jag förstår att vården eller att prata med någon expert tar emot och att TS kanske tar detta som ett påhopp men jag tycker likväl att det är värt att tänka på. Tråden skapades i mitten av juni och nu är vi i början av oktober. Det är 2,5 månader med oro.
Det går ju uppenbarligen långsamt framåt men känslan är att det skulle kunna gå mycket snabbare om man har face to face möte med någon som faktiskt jobbar med exakt den här typen av grejer.
2,5 månader är bara en bråkdel av hur länge jag har tränat och ätit så som jag beskrev i början. Vi pratar år. Det var när Andreas artikel kom upp om relativ energibrist, och jag läste lite av vad en forskare som heter Anna Melin (https://lnu.se/personal/anna.melin/) skrivit som jag började förstå att mitt normaltillstånd är ganska onormalt.
Gällande vård, så är den största anledningen nog att jag liksom inte kan med. Det finns människor med riktiga psykiska problem, och så kommer jag här och tränar för mycket, men är helt normalviktig, och ska börja åbäka mig med problem? Det känns så ynkligt.. Det hjälper inte heller att min bekantskapskrets säger att jag är hälsan själv. Ingen är så pigg och glad som mig när jag är med andra, men själv kan jag vara helt utslagen emellanåt.
De senaste veckorna har det också varit lite mindre träning än vanligt, eftersom jag har gått tillbaka till att inte extrajobba hemifrån och det har varit lite sjukdom i familjen (Men det har ändå blivit kanske 4 mil cykel om dagen). Det gör också att jag inte tänker att jag har något egentligt problem, det finns ju folk som är sjuka på riktigt.
En sak jag ändrat är att jag tagit en bestämd dag i veckan helt off träning. Inte främst av fysiska anledningar, snarare psykiska. En dag i veckan får jag inte tänka på mitt nästa pass, vad jag ska göra och hur hårt jag ska köra. Jag ska tänka på annat den dagen. Det kanske kan ge extra mental energi till veckans andra träningspass, och kan stärka dem?
TotteShaped4Life
2021-10-02, 04:04
Det var roligt att läsa, tack! Ni är flera som säger att tråden är bra, vilket såklart gläder mig men samtidigt är jag lite förvånad.. Om man ställer en fråga på ett forum är det väl för att man vill ha råd från andra? Känns konstigt att ställa en fråga på ett forum och inte göra något av det. Det är ju inte så att någon tvingar mig; jag väljer själv vilka steg jag ska ta.
2,5 månader är bara en bråkdel av hur länge jag har tränat och ätit så som jag beskrev i början. Vi pratar år. Det var när Andreas artikel kom upp om relativ energibrist, och jag läste lite av vad en forskare som heter Anna Melin (https://lnu.se/personal/anna.melin/) skrivit som jag började förstå att mitt normaltillstånd är ganska onormalt.
Gällande vård, så är den största anledningen nog att jag liksom inte kan med. Det finns människor med riktiga psykiska problem, och så kommer jag här och tränar för mycket, men är helt normalviktig, och ska börja åbäka mig med problem? Det känns så ynkligt.. Det hjälper inte heller att min bekantskapskrets säger att jag är hälsan själv. Ingen är så pigg och glad som mig när jag är med andra, men själv kan jag vara helt utslagen emellanåt.
De senaste veckorna har det också varit lite mindre träning än vanligt, eftersom jag har gått tillbaka till att inte extrajobba hemifrån och det har varit lite sjukdom i familjen (Men det har ändå blivit kanske 4 mil cykel om dagen). Det gör också att jag inte tänker att jag har något egentligt problem, det finns ju folk som är sjuka på riktigt.
En sak jag ändrat är att jag tagit en bestämd dag i veckan helt off träning. Inte främst av fysiska anledningar, snarare psykiska. En dag i veckan får jag inte tänka på mitt nästa pass, vad jag ska göra och hur hårt jag ska köra. Jag ska tänka på annat den dagen. Det kanske kan ge extra mental energi till veckans andra träningspass, och kan stärka dem?
Tror du är inne på helt rätt tänk, babysteps. Börja med att ändra som du gjort nu - off träning en dag i veckan. Det jag tänker att du behöver arbeta med är det kognitiva, dina känslor och tankar. Att lära dig identifiera riskabla känslor, tankar och sedan utmana dem genom en slags sokratiska frågor som t.ex.
Vilka FAKTA talar för att min slutsats, tanke är sann? Vilka fakta talar emot att den är sann?
Har jag utelämnat fakta som talar emot min tanke?
Hur ser ANDRA på det här? Skulle de hålla med mig?
På vilka andra sätt kan jag se den här situationen?
Om jag gör det här, vad kommer det att innebära för mig själv? För andra?
Vad är det VÄRSTA som kan hända?
Vad är en mer REALISTISK tanke?
På vilket sätt för den här tanken dig närmare ditt mål?
Det finns även något som heter FUNSA. Det är en enkel modell för att bli bättre på självkontroll genom att utmana tankar som för dig längre från dina mål.
Att förstå vilka tankefällor och tankemönster innebär att identifiera vilka man har mest tendens att fastna i är ett viktigt första steg mot förändring. För att åstadkomma en förändring krävs även att man upptäcker när den här typen av tankar är aktiverade.
Det kan man bara göra om man stannar upp och FUNDERAR. Först då kan man UTMANA sitt eget tänkande, NONCHALERA dysfunktionella tankar och invanda tankemönster samt SE ALTERNATIV
Idag ska jag försöka registrera allt jag äter och dricker, och göra en kort anteckning efter måltid och träningspassen. Kanske imorgon också. Om det blir något vettigt av det kan jag publicera det här. Jag har fått så bra råd, så kan bara hoppas på mer.
MackeJuve
2021-10-04, 08:27
Jag förstår dig och hade sannolikt tänkt och gjort likadant. Det betyder dock inte att det är "rätt" sak att göra. Jag är dålig på vården men det måste ju finnas människor som jobbar med mer eller mindre exakt ditt problem och då kan det inte vara fel att "belasta" dom. Men jag tänker verkligen inte mästra dig för detta, bara få in dig på tankebanan att OM problemen fortsätter så är det inte fel att ta hjälp.
En träningsfri dag låter sunt. Jag förstår ju att träningen och kosten hänger ihop men är träningen i sig ett problem? Skulle du liksom ha något att vinna på att ha en mer avslappnad inställning till den? Eller hade nuvarande träningsmängd och intensitet varit okej om du hade haft en rimligare kosthållning? Svårt att svara på kanske.
Jag har få träningsfria dagar i syfte att återställa mig fysiskt och psykiskt men jag upplever att det är skönt rent mentalt att emellanåt göra något helt annat. I mitt fall blir det ofta att gå ut och ta några öl med kompisarna. Det sker oftast på en lördag och sedan blir det lugnt på söndagen. På måndagen har då träningssuget växt till sig igen och man är redo att kötta igen.
Jag förstår dig och hade sannolikt tänkt och gjort likadant. Det betyder dock inte att det är "rätt" sak att göra. Jag är dålig på vården men det måste ju finnas människor som jobbar med mer eller mindre exakt ditt problem och då kan det inte vara fel att "belasta" dom. Men jag tänker verkligen inte mästra dig för detta, bara få in dig på tankebanan att OM problemen fortsätter så är det inte fel att ta hjälp.
En träningsfri dag låter sunt. Jag förstår ju att träningen och kosten hänger ihop men är träningen i sig ett problem? Skulle du liksom ha något att vinna på att ha en mer avslappnad inställning till den? Eller hade nuvarande träningsmängd och intensitet varit okej om du hade haft en rimligare kosthållning? Svårt att svara på kanske.
Jag har få träningsfria dagar i syfte att återställa mig fysiskt och psykiskt men jag upplever att det är skönt rent mentalt att emellanåt göra något helt annat. I mitt fall blir det ofta att gå ut och ta några öl med kompisarna. Det sker oftast på en lördag och sedan blir det lugnt på söndagen. På måndagen har då träningssuget växt till sig igen och man är redo att kötta igen.
Träningen är svår att skilja från annat i livet. När jag känt mig som mest sliten är det sällan träningen i sig, men träningen i kombination med stress från studier, privatliv och dålig sömn gör att allt slås samman till mer belastning totalt. Det är så det är för mig, men det kan säkert variera. En träningsfri dag tänker jag gör att jag kan återhämta mig från total livsbelastning, så att säga. Jag håller mig ofta aktiv på annat sätt under mina träningsdagar; promenader med vänner, går på stan eller gör andra ärenden.
Nu har jag börjat släppa den större mängden vätska jag samlade på mig efter ökat kolhydratsintag. Jag har också dragit ner min fiberkonsumtion en del. Ingen mer vitkål, och de grönsaker jag äter är mest fryst grönsaksmix (broccoli, blomkål, morot och ärtor). Upplever det mycket snällare mot magen.
Jag tror jag har brist på järn. Åtminstone när jag gjorde lite googlande om hur mycket järn en konditionsidrottare behöver, och var järn finns någonstans. Äter väldigt sällan rött kött under vardagar. Större delen av mitt kostintag är mjölkprodukter, ägg och olika spannmål. Mest för att jag vill äta billigt och smidigt. Men även om matkostnaden går upp får det vara värt det. Finns ju billiga järnrika källor, till exempel lever.
Jag vill verkligen tacka alla som varit till hjälp i tråden! Det har varit väldigt lärorikt.
Har dock fått ett rejält bakslag. Allt det här tar för mycket om min tankekraft, jag börjar tänka alldeles för mycket på vad jag måste äta att jag blir alldeles matt. Börjar helt plötsligt se optimering i allt: behöver jag mer omega-3, behöver jag andra grönsaker, behöver jag mer kött, etc. Tar bort fokus från träningen, vilket gör den mindre glädjefylld
Jag orkar inte tänka så mycket på det, men jag löser inte det här själv. Jag behöver kanske ett kostschema från en källa jag kan lägga allt tilltro till. Men inte heller tycker jag är det är värt pengarna. Att jag inte ens kan lösa min egen kost som vuxen. Det är patetiskt. Funderar på om jag ska köpa typ Styrkelabbets kostscheman eller boken om vegansk kost av Andreas (nu äter jag inte helveganskt, men mycket vegetariskt) för att bara ta ett random kostschema där och följa det till punkt och pricka. Då slipper jag tänka och kan bara göra. Mitt intresse är ju träningen, inte kosten. Bryr mig knappt om smak. Sålänge det är någorlunda billigt, och jag vet att jag får i mig allt jag behöver, så hade jag kunnat äta vad som om jag vet att jag kommer kunna ha energi nog att träna och leva.
Jag vill verkligen tacka alla som varit till hjälp i tråden! Det har varit väldigt lärorikt.
Har dock fått ett rejält bakslag. Allt det här tar för mycket om min tankekraft, jag börjar tänka alldeles för mycket på vad jag måste äta att jag blir alldeles matt. Börjar helt plötsligt se optimering i allt: behöver jag mer omega-3, behöver jag andra grönsaker, behöver jag mer kött, etc. Tar bort fokus från träningen, vilket gör den mindre glädjefylld
Jag orkar inte tänka så mycket på det, men jag löser inte det här själv. Jag behöver kanske ett kostschema från en källa jag kan lägga allt tilltro till. Men inte heller tycker jag är det är värt pengarna. Att jag inte ens kan lösa min egen kost som vuxen. Det är patetiskt. Funderar på om jag ska köpa typ Styrkelabbets kostscheman eller boken om vegansk kost av Andreas (nu äter jag inte helveganskt, men mycket vegetariskt) för att bara ta ett random kostschema där och följa det till punkt och pricka. Då slipper jag tänka och kan bara göra. Mitt intresse är ju träningen, inte kosten. Bryr mig knappt om smak. Sålänge det är någorlunda billigt, och jag vet att jag får i mig allt jag behöver, så hade jag kunnat äta vad som om jag vet att jag kommer kunna ha energi nog att träna och leva.
Det låter som du skulle behöva professionell hjälp med att komma tillrätta denna problematik som omger din kost & träning . Det är ingen som kommer tycka sämre om dig för att du söker den hjälp du verkar vara i behov av.
Om vi vet ungefär var i landet du befinner dig kan vi säkert ge en knuff i rätt riktning.
Jag tycker också att du ska söka professionell hjälp.
visst ta hjälp med ett kostschema du men välj inte vemsomhelst utan någon som håller på med konditionsidrotter, men då måste du köra 100% oavsett vad du själv tycker om kostsschemat och inte börja pilla själv.
Men du behöver också prata med en psykolog kring varför det är så här.
Du håller på alldeles för mycket och tänker på kost när du egentligen rent krasst kan äta vanlig mat i stora mängder och träna på. Du behöver prata med någon kring varför det är så här. vad ligger bakom dina behov att tänka och optiimera?
Gällande vård, så är den största anledningen nog att jag liksom inte kan med. Det finns människor med riktiga psykiska problem, och så kommer jag här och tränar för mycket, men är helt normalviktig, och ska börja åbäka mig med problem? Det känns så ynkligt.
det är vårdens uppgift att avgöra om du behöver hjälp. det är ingen avvägning du själv behöver göra. berätta bara ärligt om ditt problem och sen prioriteras du därefter. du tar alltså inte upp en plats för någon med livshotande problem. man kan tycka vad man vill om sjukvården, men vi befinner oss lyckligtvis inte i en situation där bara de allra sjukaste får vård.
EnergiÖverskott
2021-10-15, 04:50
Du har en rejäl ätstörning och du behöver professionell hjälp. Ju förr du inser det, ju större är chansen att du kommer ur detta. Men, snälla sök hjälp från vården. Jag kan med säkerhet säga att det här kommer att gå helt år helvete för dig annars.
Lånar denna tråd lite för en fråga.
Hur kommer man tillbaka från relativ energi brist om man kört sig i botten över månader?
Långdistansträning i kombination med för lite energi,
Testo kört i botten och kraftig viktminskning.
Går det att få upp sina värden samtidigt som man fortsätter träna?
Vad kan man förvänta sig för resultat av styrketräningen på Kcal överskott men med testot kört i botten?
Vilka livsmedel bör vara i fokus för överskottet?
Lånar denna tråd lite för en fråga.
1.Hur kommer man tillbaka från relativ energi brist om man kört sig i botten över månader?
Långdistansträning i kombination med för lite energi,
Testo kört i botten och kraftig viktminskning.
2.Går det att få upp sina värden samtidigt som man fortsätter träna?
3.Vad kan man förvänta sig för resultat av styrketräningen på Kcal överskott men med testot kört i botten?
4.Vilka livsmedel bör vara i fokus för överskottet?
1. genom att träna mindre och äta mer och sköta sin hälsa (sömn etc).
2. teoretiskt ja men det är troligtvis inte ett vettigt tillvägagångssätt och enormt svårt. för ofta är det en störning som orsakat allt detta och den hänger kvar om träningen hålls konstant gissar jag
3., testo inom normalspannet har troligtvis inte någon jätteeffekt på muskelmassan men en något lägre effekt av träningen lär du få tills ditt testo är normalt.
4. bra mat, ordentligt med fett.
Det du bör tänka på är att du ställer frågan:
"Om man har en kombinerad träning- och kost-störning hur kan jag bli frisk från denna genom att bara fokusera på kosten men köra på med träningen som vanligt?"
känns det rimligt?
Tack för svaret,
Jag vågar nog påsta att detta inte kommer sig av en ät-koststörning, utan snarare av ren okunskap och missbedömning av behövet av energi. Tycker att jag ätit på bra , men har inga problem med att äta mer framöver.
Angående testo så är det lägre än normalvärde,
Kommer jag kunna bygga muskler trots det med ett kcal+ framöver?
Är intresserad av hur viktuppgången kommer se ut om jag överäter och inte bygger muskler pga tetsot? Blir det bara fett jag kommer lägga på mig?
Jag tänkte komma med en uppdatering här, eftersom jag fått så bra hjälp i tråden så vill jag verkligen att de som stöttat ska veta hur värdefullt det varit.
Jag fick väldigt mycket att göra i skolan under hösten. Träningen blev inte prioriterad, utan jag fick oftast "bara" till ett pass om dagen. Dessutom fick jag corona, så det blev träningsuppehåll helt ett par veckor. Julen blev en stor träningspaus. Under tiden kändes det värdelöst, men en paus var kanske vad jag behöver. Nu är jag dock mer motiverad än någonsin att faktiskt ta tag i det här. Mitt stora problem är min mage. Det vanligt att tarmarna fått stryk av relativ energibrist; de är inte vana vid kolhydratsmängderna som krävs, och tarmbakterierna ballar ur. när man börjar äta. Stämmer väldigt väl överens med hur jag känt och känner. Jag tror att fibermängden spelar in här. Jag ska helt enkelt strunta i alla fiberrika grönsaker ett tag, och käka mer bladgrönt och annat lättsmält för att få mig grönsaker. Inga bönor. Det får bli lätthanterliga kolhydratskällor. Att smälla i sig ett halvt kilo rödkål per dag går inte.
Jag har varken tid eller råd att kontakta någon professionell idrottsnutritionist om det här. Måste försöka lösa det "på egen hand". Forumet är väl inte så aktivt längre, men några väldigt duktiga finns det ju som är vänliga nog att hjälpa till. Så, jag tänkte starta en journal där jag loggar min träning och min kost. Jag har ju uppenbarligen en helt vansinnig bild om vad som är normalt i förhållande till min träningsmängd, så om jag skriver ner allt objektivt så kan nog kloka människor ge lite input. Hoppas åtminstone på lite feedback.
Eljest är ute och cyklar och springer i cirklar (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=8253977#post8253977)
Dina kostproblem handlar inte om att du måste optimera maten för din träning, det handlar om att du behöver lära dig dig äta en bulle utan få panik. Du behöver inte en duktig och dyr idrottsnutritionist, du behöver snarare en kurator specialiserad på ätstörningar. Vänd dig till din vårdcentral, det är inte dyrt.
MackeJuve
2022-01-10, 10:11
Dina kostproblem handlar inte om att du måste optimera maten för din träning, det handlar om att du behöver lära dig dig äta en bulle utan få panik. Du behöver inte en duktig och dyr idrottsnutritionist, du behöver snarare en kurator specialiserad på ätstörningar. Vänd dig till din vårdcentral, det är inte dyrt.
+1. Förstår att det är tjatigt att höra men försök att se det hela ur ett större perspektiv. Du skapade denna tråden för ett halvår sedan och du hade då gissningsvis haft dessa energibesvär ett bra tag innan dess. Oavsett så har det på denna långa period hänt väldigt lite. Om du inte kan lösa dina bekymmer på ett halvår, vad finns det då som säger att du lyckas överkomma besvären under kommande halvår?
Vi kan ta en jämförelse. Om jag får problem med ett knä så experimenterar jag på egen hand för att bli bättre i kanske ett par veckor. Därefter, kanske MAX en månad senare, tröttnar jag på besvären och uppsöker en sjukgymnast. Jag låter inte ett halvt jävla år passera. Då inser jag att det är utanför min kompetensnivå.
Att smälla i sig ett halvt kilo rödkål per dag går inte.
]
nej det är inte vettigt vilket vi avhandlade för många månader sen tidigare i tråden.
Sök hjälp!
Rådet är att du ska äta mer energi ffa kolhydrater och du tror att du ska göra det genom att äta rödkål?
Och sen kommer du på att det inte är en bra grej och tänker köra bladgrönsaker istället?
Ris! Pasta! Potatis! bröd!
Sen är det sällan "tarmbakterierna som ballar ur"
Det är jäkligt få som klarar att få i sig en vettig mängd kolhydrater mha en kost på grönsaker och bönor utan att magen ballar ur helt.
EnergiÖverskott
2022-01-11, 08:13
Det är så tragiskt att läsa den här tråden. Det påminner så om mig själv när jag höll på att långsamt ta livet av mig genom att vägra inse att jag hade en grav ätstörning.
Eljest, om du läser igenom den här tråden ser du då inte själv hur du konstant pratar emot dig själv och förnekar dina problem? Du lever på fiber, ägg och kvarg samtidigt som du försöker övertyga dig själv om att du vill äta mer, då äter du bönor, kål och mer rotfrukter, magen ballar ur och då försöker du hitta någon annan förklaring till vad problemet är.
Skulle du gå till en erfaren idrottsnutritionist skulle de garanterat nämna för dig att du troligen har en rätt långt gången ätstörning. Det är dock som Pepz sa helt meningslöst för dig att söka en sådan. Vänd dig till din vårdcentral och prata med en dietist. Du verkar göra allt för att undvika att få höra vad du sannerligen innerst inne befarar: att du har en ätstörning och att detta kommer att gå åt helvete om du inte ändrar på dig totalt.
VILL du ha hjälp personligen så kontakta mig på PM. Jag har lång erfarenhet av dessa problem och även hjälpt andra på detta forum med goda resultat. Då är det dock no BS som gäller och jag investerar i dig utan ersättning så då förväntar jag mig att du tar till dig min hjälp. Jag jobbar med detta även till vardags så du kan vara trygg i att jag ger dig samma råd som den erfarne idrottsnutritionist du vill ha hjälp av.
Så, jag sträcker ut en hand. Vill du ha hjälp så hör av dig. Annars önskar jag dig all lycka och att du tar dig ur detta med livet i behåll.
I all välmening.
+1. Förstår att det är tjatigt att höra men försök att se det hela ur ett större perspektiv. Du skapade denna tråden för ett halvår sedan och du hade då gissningsvis haft dessa energibesvär ett bra tag innan dess. Oavsett så har det på denna långa period hänt väldigt lite. Om du inte kan lösa dina bekymmer på ett halvår, vad finns det då som säger att du lyckas överkomma besvären under kommande halvår?
Vi kan ta en jämförelse. Om jag får problem med ett knä så experimenterar jag på egen hand för att bli bättre i kanske ett par veckor. Därefter, kanske MAX en månad senare, tröttnar jag på besvären och uppsöker en sjukgymnast. Jag låter inte ett halvt jävla år passera. Då inser jag att det är utanför min kompetensnivå.
nej det är inte vettigt vilket vi avhandlade för många månader sen tidigare i tråden.
Sök hjälp!
Rådet är att du ska äta mer energi ffa kolhydrater och du tror att du ska göra det genom att äta rödkål?
Och sen kommer du på att det inte är en bra grej och tänker köra bladgrönsaker istället?
Ris! Pasta! Potatis! bröd!
Sen är det sällan "tarmbakterierna som ballar ur"
Det är jäkligt få som klarar att få i sig en vettig mängd kolhydrater mha en kost på grönsaker och bönor utan att magen ballar ur helt.
Det är så tragiskt att läsa den här tråden. Det påminner så om mig själv när jag höll på att långsamt ta livet av mig genom att vägra inse att jag hade en grav ätstörning.
Eljest, om du läser igenom den här tråden ser du då inte själv hur du konstant pratar emot dig själv och förnekar dina problem? Du lever på fiber, ägg och kvarg samtidigt som du försöker övertyga dig själv om att du vill äta mer, då äter du bönor, kål och mer rotfrukter, magen ballar ur och då försöker du hitta någon annan förklaring till vad problemet är.
Skulle du gå till en erfaren idrottsnutritionist skulle de garanterat nämna för dig att du troligen har en rätt långt gången ätstörning. Det är dock som Pepz sa helt meningslöst för dig att söka en sådan. Vänd dig till din vårdcentral och prata med en dietist. Du verkar göra allt för att undvika att få höra vad du sannerligen innerst inne befarar: att du har en ätstörning och att detta kommer att gå åt helvete om du inte ändrar på dig totalt.
VILL du ha hjälp personligen så kontakta mig på PM. Jag har lång erfarenhet av dessa problem och även hjälpt andra på detta forum med goda resultat. Då är det dock no BS som gäller och jag investerar i dig utan ersättning så då förväntar jag mig att du tar till dig min hjälp. Jag jobbar med detta även till vardags så du kan vara trygg i att jag ger dig samma råd som den erfarne idrottsnutritionist du vill ha hjälp av.
Så, jag sträcker ut en hand. Vill du ha hjälp så hör av dig. Annars önskar jag dig all lycka och att du tar dig ur detta med livet i behåll.
I all välmening.
Ni har ju rätt allihop. Och jag undviker det mesta. Om jag verkligen rannsakar det så är det för att jag skäms. En hårt tränande och högpresterande ung kille - hälsan själv enligt alla jag känner - kan inte ens äta som folk. Det är så tragiskt och dåligt. Allt det började med var ju att jag ville bli en bra cyklist och löpare, och kunna hålla på med sporterna jag älskar livet ut. Jag har ingen aning om hur jag ska göra, för jag tycker inte jag är värd hjälp heller. Kan inte förmå mig själv att tycka att mina problem är värda att ta på allvar, när det finns folk med riktiga psykiska och fysiska problem.
Så, det var alla mina känslor summerat.
Wilshere
2022-01-13, 20:13
Alltså ätstörningar är ju också ett allvarligt psykiskt problem som har skadat många människor. Och det kan vara väldigt svårt att ta sig ur utan hjälp så det finns inget att skämmas över.
EnergiÖverskott
2022-01-14, 07:11
Ni har ju rätt allihop. Och jag undviker det mesta. Om jag verkligen rannsakar det så är det för att jag skäms. En hårt tränande och högpresterande ung kille - hälsan själv enligt alla jag känner - kan inte ens äta som folk. Det är så tragiskt och dåligt. Allt det började med var ju att jag ville bli en bra cyklist och löpare, och kunna hålla på med sporterna jag älskar livet ut. Jag har ingen aning om hur jag ska göra, för jag tycker inte jag är värd hjälp heller. Kan inte förmå mig själv att tycka att mina problem är värda att ta på allvar, när det finns folk med riktiga psykiska och fysiska problem.
Så, det var alla mina känslor summerat.
Du HAR allvarliga psykiska problem och detta kommer att ta livet om dig om du inte vågar ta hjälp nu. Våga nu för om några år är du död eller tvångsvårdas. Det är en garanti. Bara det att du inte kan se att du har allvarliga problem psykiskt och fysiskt som bara kommer bli värre är ett tecken på hur långt gången i din sjukdom du är.
Du dör om du inte söker hjälp och framförallt vågar ta den. Anledningen till denna förnekelse är för att du och din sjukdom vill fortsätta med det ni gör, men som sagt, det kommer att ta livet av dig.
Synd och verkligen en skam att du inte vågar ta tag i det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.