Visa fullständig version : Intressant iq -test och diskussion om intelligens.
trädgårdsmöbel
2021-06-14, 13:10
https://youtu.be/RAlI0pbMQiM
En cut-video. Progressivt till max men med ett intressant slut. Vad anser ni om upplägget? personerna? Utbildnings koppling till intelligens? Fick ni som jag rn fuck yeah in yo face-känsla av den?
Fredszky
2021-06-14, 13:30
Militärkillens autistiskt stadiga blick när han pratade vittnade en del om hans placering efter testet.
trädgårdsmöbel
2021-06-14, 13:32
Militärkillens autistiskt stadiga blick när han pratade vittnade en del om hans placering efter testet.
:) "So im the villain of this episode?" Nähä? :D
Jag hade bytt plats på militärkillen och den blonda tjejen, men de hamnade rätt lika och de verkade testa för språk där jag kan tänka mig tjejen gjorde bättre ifrån sig.
trädgårdsmöbel
2021-06-14, 13:42
Jag hade bytt plats på militärkillen och den blonda tjejen, men de hamnade rätt lika och de verkade testa för språk där jag kan tänka mig tjejen gjorde bättre ifrån sig.
Hon blev ju lite dissad av resten med. Hade inte militörkillen vart där så hade hon blivit utpekad som den dumme. Skön revansch.
Armed Dingo
2021-06-14, 13:58
Svårt att veta vad "IQ" testet egentligen var. Men det var nog någorlunda riktigt. Pratkvarnarna och de minst modesta hamnade längst ner, dock över medel som är 100.
Mannen som pratade minst men sade enbart vettiga saker hamnade högst. Marinen som var väldigt rak på vad man vet och ignorerade flum som EQ hamnade högt.
Jag blev bara förvånad att blondinen hamnade näst högst. Det är få kvinnor som placerar sig högre än 120, deras kurva är mycket smalare/toppigare än männens.
Inte heller förvånad att clownen inte kom sist, för när han öppnade munnen visade han sig vara betydligt mer sansad än vad hans utstyrsel vittnade om.
delta_mats
2021-06-14, 14:01
Utbildning har nog lite att göra med IQ, som i att man får högre IQ ifall man studerar. Däremot kanske en intelligentare person i högre utsträckning klarar av att läsa på en hög nivå, vilket medför att man oftare ser utbildade personer med hög IQ.
Sen tror jag att flera av de där personerna har gjort ett antal IQ test tidigare, man lär sig vilka mönster man ska leta efter och blir således bättre och bättre.
En person med 140iq och 2,0 på hp
En person som är ordförande i Mensa
En person med 170 i iq.
CIQWe4XWggM
Armed Dingo
2021-06-14, 14:06
Utbildning har nog lite att göra med IQ, som i att man får högre IQ ifall man studerar. Däremot kanske en intelligentare person i högre utsträckning klarar av att läsa på en hög nivå, vilket medför att man oftare ser utbildade personer med hög IQ.
Sen tror jag att flera av de där personerna har gjort ett antal IQ test tidigare, man lär sig vilka mönster man ska leta efter och blir således bättre och bättre.
Det går definitivt att mjuka upp "iq-tänket" till viss del. Eller snarare snabba på sin process skulle jag säga. Men en del mönster kommer vissa aldrig se. Så säger forskningen iallafall, och det är det som är meningen med testet.
Det är klurigt, man undrar vad det är som gör att man "ser" eller inte. På något sätt kanske det hänger ihop med en persons fantasi och kreativitet, i någon form, då man är beroende av att "se" saker för sitt inre som inte syns framför en, och testa om detta är det passande mönstret i huvudet, för att kunna veta vilket mönster som söks / hur den tomma symbolen ska fyllas i.
Brofessorn
2021-06-14, 14:24
“IQ” is a stale test meant to measure mental capacity but in fact mostly measures extreme unintelligence (learning difficulties), as well as, to a lesser extent (with a lot of noise), a form of intelligence, stripped of 2nd order effects — how good someone is at taking some type of exams designed by unsophisticated nerds. It is via negativa not via positiva. Designed for learning disabilities, and given that it is not too needed there (see argument further down), it ends up selecting for exam-takers, paper shufflers, obedient IYIs (intellectuals yet idiots), ill adapted for “real life”. (The fact that it correlates with general incompetence makes the overall correlation look high, even when it is random, see Figures 1 and 2.) The concept is poorly thought out mathematically by the field (commits a severe flaw in correlation under fat tails and asymmetries; fails to properly deal with dimensionality; treats the mind as an instrument not a complex system), and seems to be promoted by [kort sammanfattat, rasister och de som försöker sälja in psykometrik]
https://medium.com/incerto/iq-is-largely-a-pseudoscientific-swindle-f131c101ba39
Armed Dingo
2021-06-14, 14:36
https://medium.com/incerto/iq-is-largely-a-pseudoscientific-swindle-f131c101ba39
Lustigt när det räcker med att titta ut i världen för att se vilka länder som uppnått välstånd och vilka som lever i dark age.
Lustigt när det räcker med att titta ut i världen för att se vilka länder som uppnått välstånd och vilka som lever i dark age.
Det är ändå väldigt intressant läsning.
Diomedea exulans
2021-06-14, 14:42
En person med 140iq och 2,0 på hp
En person som är ordförande i Mensa
En person med 170 i iq.
CIQWe4XWggM
Det mest fascinerande med det klippet är att charmen är omvänt proportionerlig mot IQ:n. Vill gifta mig med tjejen i början, men geniet på slutet skulle jag inte ens vilja ha som dörrstopp.
Brofessorn
2021-06-14, 14:50
Tvek på att intelligens är det enda som har med det att göra. Mesopotamien, Romerska imperiet, Grekland, Egypten, Persien, Byzantium, Ottomanska riket och Spanska imperiet var väl några områden med välstånd, beroende på hur man mäter det, och som nu inte ses som värst utvecklade. Hur blev det så? Fick folken vips fick för sig att få lägre IQn?
delta_mats
2021-06-14, 14:51
Det går definitivt att mjuka upp "iq-tänket" till viss del. Eller snarare snabba på sin process skulle jag säga. Men en del mönster kommer vissa aldrig se. Så säger forskningen iallafall, och det är det som är meningen med testet.
Det är klurigt, man undrar vad det är som gör att man "ser" eller inte. På något sätt kanske det hänger ihop med en persons fantasi och kreativitet, i någon form, då man är beroende av att "se" saker för sitt inre som inte syns framför en, och testa om detta är det passande mönstret i huvudet, för att kunna veta vilket mönster som söks / hur den tomma symbolen ska fyllas i.
Vet inte om det är tidsgräns på dessa test, och ifall det är så att ju snabbare man svarar desto bättre blir ens resultat? Ifall två personer tar sig till samma nivå fast en gör det på halva tiden jämfört med den andre, får man samma resultat?
För om svarstiden spelar roll så har man absolut fördel i att ha gjort test innan. Spelar tiden ingen roll kanske det inte har lika stor betydelse.
Brofessorn
2021-06-14, 14:55
Det mest fascinerande med det klippet är att charmen är omvänt proportionerlig mot IQ:n. Vill gifta mig med tjejen i början, men geniet på slutet skulle jag inte ens vilja ha som dörrstopp.
Den där bruden kändes ju lite slajmig. Nu snabbspolade jag bara men den sista gubben verkade avslappnad, hade nog kunnat gifta mig med honom om han hade en framstjärt.
trädgårdsmöbel
2021-06-14, 14:55
Intressant rasistargument av Nassim Taleb där. Han verkar sur, kanske hans brorsdotter tillika tredje hustru spillt kebabsås i koranen.
delta_mats
2021-06-14, 14:59
Kvinnan i klippet är ju definitivt intelligent, men inte smärtsamt intelligent som de två männen. Där kan man ana en viss svårighet med att fungera socialt, och de bekräftar ju även det.
Det hade varit intressant att få veta mer om hur de upplever att det är att interagera med vanligt folk. Man märker ju hur extremt snabbt de verkar proccessa allting, hjärnan spinner på högvarv.
Brofessorn
2021-06-14, 14:59
Intressant rasistargument av Nassim Taleb där. Han verkar sur, kanske hans brorsdotter tillika tredje hustru spillt kebabsås i koranen.
Han är väl kristen har jag för mig. Jag tror en bättre ägning hade varit att att påpeka att han är kort, eftersom det stämmer och antagligen är något han hade stört sig på att höra. "Intressanta argument, men jag lyssnar inte på dvärgar, lillplutten."
trädgårdsmöbel
2021-06-14, 15:05
Han är väl kristen har jag för mig. Jag tror en bättre ägning hade varit att att påpeka att han är kort, eftersom det stämmer och antagligen är något han hade stört sig på att höra. "Intressanta argument, men jag lyssnar inte på dvärgar, lillplutten."
Då skulle jag dissa mig själv samtidigt. Rasistspåret är intressant här, då Cut som är väldigt progressivt ändå valt att använda IQ-test som ett tema för ett avsnitt, och garanterat ör medvetna om kopplingen mellan rasism och IQ-tesr, väldigt vågat faktiskt.
Fredszky
2021-06-14, 15:15
Tvek på att intelligens är det enda som har med det att göra. Mesopotamien, Romerska imperiet, Grekland, Egypten, Persien, Byzantium, Ottomanska riket och Spanska imperiet var väl några områden med välstånd, beroende på hur man mäter det, och som nu inte ses som värst utvecklade. Hur blev det så? Fick folken vips fick för sig att få lägre IQn?
Intressant fråga. Kanske de intelligenta människorna (folkslaget) blev utbytta, när för mycket välstånd i generationer inbjuder till invandring och folkutbyte. I "good times create weak men"-anda.
Intressant fråga. Kanske de intelligenta människorna (folkslaget) blev utbytta, när för mycket välstånd i generationer inbjuder till invandring och folkutbyte. I "good times create weak men"-anda.
Det är en dålig teori i min mening. Svaret kan man kanske få genom att studera Sveriges utveckling 1860-1960. Från svältrdabbat bondeland till industriell toppnation.
Imperier brukar implodera pga interna problem, snarare än externa.
När barnadödligheten minskade så sänktes kvalitén på genpoolen, med minskad intelligens som följd.
Introduktionen av moderna preventivmedel har också lett till att smartare människor föder färre barn.
En hög snitt-IQ är inte en garant för ett välfungerande samhälle, Japan har något av de högsta snitt-iq:n du kan hitta men de kommer dö ut om inget sker pga deras låga nativitet.
Materiellt överflöd och stora krav på utbildning leder till att få män och kvinnor skapar en familj.
Finns ett koncept inom Hunduismen, Kali Yuga, jag tror det är vad som sker nu.
With regard to human relationships, Markandeya's discourse says:
Avarice and wrath will be common. Humans will openly display animosity towards each other. Ignorance of dharma will occur.
Religion, truthfulness, cleanliness, tolerance, mercy, physical strength and memory diminish with each passing day.
People will have thoughts of murder with no justification and will see nothing wrong in that.
Lust will be viewed as socially acceptable and sexual intercourse will be seen as the central requirement of life.
Sin will increase exponentially, while virtue will fade and cease to flourish.
People will become addicted to intoxicating drinks and drugs.
Gurus will no longer be respected and their students will attempt to injure them. Their teachings will be insulted, and followers of Kama will wrest control of the mind from all human beings.
All the human beings will declare themselves as gods or boon given by gods and make it as a business instead of teachings.
People will no longer get married and live with each other just for sexual pleasure.
Weather and environment will degrade with time and frequent and unpredictable rainfalls will happen.
Earthquakes will be common.
Maximum age of humans will be 20 years by the end of Kali Yuga.
Many fake ideologies will spread throughout the world.
The powerful people will dominate the poor people.
Many diseases will spread.
At the end of Kali Yuga, Vishnu will take birth on earth as Kalki to wipe out the sinners. It is mentioned that Vishnu's Kalki avatar will come to the Earth in a white horse which has wings (here, the destruction caused by the white horse is used as a metaphor for the destruction of darkness in the minds of the human beings).
Diomedea exulans
2021-06-14, 15:39
https://medium.com/incerto/iq-is-largely-a-pseudoscientific-swindle-f131c101ba39Onekligen intressant läsning. Men vetefan om jag köper det. IQ ska alltså vara HELT slumpmässigt på högre nivåer? Hur förklarar man då killen i Youtubeklippet med 170 i IQ som uppenbarligen är extremt smart i ”riktig” intelligens? Han har fotografiskt minne, han löser svåra tankenötter på ett ögonblick, han har blivit ekonomiskt oberoende via poker och aktier, han har en het brud, och kronan på verket: han har stora biceps, så han har till och med lyckats räkna ut hur man tar i när man tränar. Men av en makalös slump råkade hans IQ-test landa på 170 istället för 130 eller 100? I don’t buy it.
Kvinnan i klippet är ju definitivt intelligent, men inte smärtsamt intelligent som de två männen. Där kan man ana en viss svårighet med att fungera socialt, och de bekräftar ju även det.
Det hade varit intressant att få vetpa mer om hur de upplever att det är att interagera med vanligt folk. Man märker ju hur extremt snabbt de verkar proccessa allting, hjärnan spinner på högvarv.
Så är det säkert. Alla har vi någon gång pratat med någon som är så smärtsamt dum att det kräver allt ens tålamod för att fortsätta med konversationen. (Har du jobbat som telefonintervjuare har du haft flera sådan samtal om dagen.) Tänk då om alla normalintelligenta skulle få en att reagera så...
Armed Dingo
2021-06-14, 15:39
En del av områdena du nämner har ändrat sina gränser och uppgått i andra "riken", men välståndet i områdena består. Även om jag nog inte skulle se riken som byggdes på bland annat slavhandel som "välstånd" men utvecklade.
Sen har vi områden som aldrig haft välstånd.
Men det krävs inte att man är duktig på IQ-tester för att få ett drägligt glatt liv. Däremot krävs det ett viss mått av intelligens för att kunna fungera i ett samhälle som är byggt på att man innehar ett visst mått av intelligens. Jag tror inte någon här är oense om det.
skyffelmördarn
2021-06-14, 15:54
Jag trodde de skulle vara någon sorts woke twist på det och att han sociala medier killen skulle vara smartast tätt följd av hon afro-amerikanen, men så var det inte.
Kan ärligt talat inte ranka folk baserat på utseende, och utbildning är ju lite skit samma också eftersom det kan ju vem som helst göra bara man har intresse för det.
Ska jag säga något om utseende så tycker jag hon blonda såg ut som någon som typiskt var bra på läxor i plugget (Obs med det sagt inte smart, men någon som alltid gjorde allting i tid) och att hon med röda byxor ser "rörig" ut på ett sätt som jag inte tror väldigt intelligenta personer är.
delta_mats
2021-06-14, 16:29
Jag trodde de skulle vara någon sorts woke twist på det och att han sociala medier killen skulle vara smartast tätt följd av hon afro-amerikanen, men så var det inte.
Kan ärligt talat inte ranka folk baserat på utseende, och utbildning är ju lite skit samma också eftersom det kan ju vem som helst göra bara man har intresse för det.
Ska jag säga något om utseende så tycker jag hon blonda såg ut som någon som typiskt var bra på läxor i plugget (Obs med det sagt inte smart, men någon som alltid gjorde allting i tid) och att hon med röda byxor ser "rörig" ut på ett sätt som jag inte tror väldigt intelligenta personer är.
Är det en asiat med kan man ju gissa att dom ligger högt i jämförelse med andra, generellt alltså.
För övrigt var jag road över hur skitnödiga vissa av dom var i sin övertygelse att deras akademiska utb skulle korrelera med hög IQ. I vissa fall stämmer det såklart, men långt ifrån alltid.
Det här jag jag märkt irl också, de som försöker framstå som intelligent för att de har en fancy utb är i regel helt mediokra. De som har hög IQ skryter sällan om det, dom bara är.
Diomedea exulans
2021-06-14, 16:36
Är det en asiat med kan man ju gissa att dom ligger högt i jämförelse med andra, generellt alltså.
För övrigt var jag road över hur skitnödiga vissa av dom var i sin övertygelse att deras akademiska utb skulle korrelera med hög IQ. I vissa fall stämmer det såklart, men långt ifrån alltid.
Det här jag jag märkt irl också, de som försöker framstå som intelligent för att de har en fancy utb är i regel helt mediokra. De som har hög IQ skryter sällan om det, dom bara är.
Ärligt talat förvånar det mig att folk tror det är en stark korrelation. Det borde väl alla fatta att en halvsmart person kan klara en hård utbildning om denne har ett starkt intresse och/eller stark disciplin, och gärna en dos tur (att rätt frågor kommer på provet osv). Och omvänt, att en skitsmart kan låta bli att utbilda sig, av tusen skäl.
High1ander
2021-06-14, 16:50
Just IQ säger inte mycket om plugg-kompetens. Det är lite skillnad att komma in på Yale och Harvard, hon som snacka om att hon hade en PHD, etc. och jobba med covid är en typisk sådan som tror att bara hon har pluggat mycket att hon är "IQ-smart". Skolorna hon gått på är inte prestige-skolor heller, dom andra som har Yale och Harvard är en helt annan nivå.
Sen är knappast 112 IQ dåligt, men troligtvis det som fått henne att ta sig igenom en PHD är arbete och inte "brains". Jag har själv haft flickvänner och vänner som gått på topp 10 universitet i världen, t.ex. Stanford, UC Berkley, Caltech och Harvard (Sverige har bara ett eller två i botten av topp 100, Lund och KTH), vissa har varit smarta andra har bara varit "plugghästar". Där IQ troligtvis legat runt 110-130, jag har träffat "smartare" IQ-mässigt i Sverige. Det jag är mest förvånad över att de själva inte hade någon koll på vart deras IQ borde vara...
Blonda tjejen tror jag på direkten när hon säger hon är software developer att hon är 115+ det är liksom inte fack man bara "råkar hamna i om man är en idiot".
Sen är självklart asiater på Yale eller Harvard smartare än andra, det är välkänt att man diskriminerar mot just asiater där så då kommer bara eliten av eliten in, och de är inte blåsta (om det inte är deras pappa eller mamma som mutat in dom).
Så dom enda som jag var osäker på och hade "lite tillförlitlig data" på var Sociala Medier Regissören, militären och hon med PHD som var "lägst". Dvs. inget som säger de måste vara blåsta, och inget som säger de måste vara smarta, men som sagt, går man på Yale eller Harvard och presterar så är man oftast lite mer begåvad.
Lite tramsigt upplägg kan jag tycka. Att alla personer (förutsatt någorlunda slumpmässighet i rekrytering) skulle ha IQ över 100 och två personer över 130 är statistiskt extremt osannolikt så testet lämnar rimligtvis en del att önska. Likaså förfarandet. Angående IQ är det, det mått som finns och man klarar av att mäta, varken mer eller mindre. Det mäter vissa saker, orddelar och liknande kan man givetvis diskutera om de borde vara med då vokabulär eller bristen därav inte har något med intelligens att göra.
Ska man vara bra på IQ-test ska man ha en personlighet ungefär som Ramanujan eller Von Neumann. Extremt snabb nästan datorliknande tankeförmåga - gärna lite aspergervarning. Man ska inte vara som Einstein eller Nietzsche - d.v.s långsamt djuptänkande.
Det betyder inte att Einstein skulle vare dummare än Von Neumann bara för att den senare skulle springa cirklar runt den förre på ett IQ-test. Numann var t.ex. känd för att slentrianmässigt göra extremt avancerade beräkningar direkt i huvudet. Det betyder bara att det är svårare att mäta det som var Einsteins verkliga storhet och geni och att det inte finns något riktigt test för det.
Baskagge
2021-06-14, 18:36
Ordförståelse är med för att det inom psykiatrin anses relevant när man mäter intelligens. Dels för att personer med hög IQ ofta har bra ordförståelse, men också för att upptäcka ojämna begåvningsprofiler som är vanligt vid autism/asperger.
Testerna som används inom psykiatrin har inte flervalsalternativ utan man får förklara vad ordet betyder vilket gör det betydligt svårare.
En annan viktig del är minnestester för det som utmärker folk med riktigt hög IQ är ofta extremt bra minne.
Ofta är det sifferkombinationer man ska minnas och återge baklänges för att ta ett exempel.
Hade varit intressant att veta vilket test som gjordes i filmen.
Plasttiger
2021-06-14, 19:39
Ärligt talat förvånar det mig att folk tror det är en stark korrelation. Det borde väl alla fatta att en halvsmart person kan klara en hård utbildning om denne har ett starkt intresse och/eller stark disciplin, och gärna en dos tur (att rätt frågor kommer på provet osv). Och omvänt, att en skitsmart kan låta bli att utbilda sig, av tusen skäl.
Det finns ett starkt samband mellan (riktig) högre utbildning och IQ på gruppnivå.
Biotech är inte direkt rocket science så att säga, som vi sett även här på kolo.
Programmering är ju dock ett exempel som sabbar sambandet (de bättre av oss saknar ofta akademiska delen; få som har disputerad).
Den viktigaste delen av högre utbildningen är ju förstås EQ-höjande effekten.
trädgårdsmöbel
2021-06-14, 19:48
Det finns ett starkt samband mellan (riktig) högre utbildning och IQ på gruppnivå.
Biotech är inte direkt rocket science så att säga, som vi sett även här på kolo.
Programmering är ju dock ett exempel som sabbar sambandet (de bättre av oss saknar ofta akademiska delen; få som har disputerad).
Den viktigaste delen av högre utbildningen är ju förstås EQ-höjande effekten.
Hur mäts EQ? Med IQ så tycker jag mig se ett samband (detta motsades av Cut-klippet dock, men annars) mellan att skryta om sin iq med ett högt iq. Är det samma med EQ, att pratar man om vikten av högt EQ och att eq är lika viktigt eller viktigare än iq för att avgöra intelligens med ett högt EQ? Även då rn svfärdan av EQ som "flum" indikerar det ett lågt?
EQ är väl ändå väldigt kontextuellt, En person som har fel "värdegrund" röstar på SD eller liknande kommer alltid uppfattas att ha dålig EQ på en arbetsplats där endast sossar/vänsterliberaler jobbar oavsett hur kompetent personen är.
trädgårdsmöbel
2021-06-14, 21:09
EQ är väl ändå väldigt kontextuellt, En person som har fel "värdegrund" röstar på SD eller liknande kommer alltid uppfattas att ha dålig EQ på en arbetsplats där endast sossar/vänsterliberaler jobbar oavsett hur kompetent personen är.
Jag vet för lite om EQ för stt kunna besvara dig med annat än en fråga :) "EQ är viktigare än IQ!" Är ett standardsvar man kan få av en hel drös olika människor när IQ nämns.
Så det verkar klart viktigt. Har du (eller någon annan) någon länk till ett någorlunda tillförlitligt EQ-test? Är sugen på att se hur jag ligger till.
Jag tror mig ha hög intrapersonell intelligens, eller åtminstone kan jag nog verka ha det åtminstone och det borde ju hjälpa med EQn.
delta_mats
2021-06-14, 22:01
Jag vet för lite om EQ för stt kunna besvara dig med annat än en fråga :) "EQ är viktigare än IQ!" Är ett standardsvar man kan få av en hel drös olika människor när IQ nämns.
Så det verkar klart viktigt. Har du (eller någon annan) någon länk till ett någorlunda tillförlitligt EQ-test? Är sugen på att se hur jag ligger till.
Jag tror mig ha hög intrapersonell intelligens, eller åtminstone kan jag nog verka ha det åtminstone och det borde ju hjälpa med EQn.
EQ är ju något helt annat. Man kan inte riktigt jämföra det ena med det andra och säga att det är bättre att ha hög EQ exempelvis. Bättre för vad?
Ungefär som att säga att en fotboll är bättre än en stekspade. Man använder dom till helt olika saker och har glädje av dem på olika sätt.
Diomedea exulans
2021-06-14, 22:05
Intelligens är ett väldigt känsligt ämne, folk sammankopplar det med "brahet". Därför ska folk alltid relativisera det när ämnet kommer upp.
Person A: "Sven har 180 i IQ/är jättesmart".
Person B: "Okej, men intelligens/IQ säger inget om hur lycklig/framgångsrik/bra i sängen/trevlig man är, det som spelar roll är XYZ".
XYZ är ofta EQ.
High1ander
2021-06-15, 00:35
Intelligens är ett väldigt känsligt ämne, folk sammankopplar det med "brahet". Därför ska folk alltid relativisera det när ämnet kommer upp.
Person B: "Okej, men intelligens/IQ säger inget om hur lycklig/framgångsrik/bra i sängen/trevlig man är, det som spelar roll är XYZ".
XYZ är ofta EQ.
Men hur mycket följer inte samma konversation när det handlar om pengar eller hur duktig någon är på en sport?
Det är ganska bra tycker jag att man inte sätter ett direkt "egenvärde" i att vara smart, rik, etc...
Ofta hör man folk prata om "framgångsrika" människor, men dom som ofta pratar är knappast framgångsrika eller lyckliga, men de tror på något sätt att "framgång = lycka". Samma sak med IQ typ, att högt IQ innebär bra jobb/lön, etc... Vilket bortser direkt från två viktiga faktorer, bara för man är smart så kanske man inte vill/bryr sig om framgång (vara rik, etc.) och att även om man är smart så kan man fortfarande göra massa dumma vägval i livet i form av studier, jobb, etc...
Armed Dingo
2021-06-15, 07:30
XYZ är ofta EQ.
Ja det är lite som när folk ska försvara sig när nån säger Sven har jättestor ***.
"- Ja men det är teknik och vad man gör med Küken som spelar roll och *övrig mundiarré*".
För det första så är det inte ett antingen eller. Sven kan både ha stor snas och veta vad han ska göra med den, kan både ha hög iq och hög "eq".
För det andra blir försvarsprat löjligt. Om Einstein klev in i rummet, hade Sven känt sig bekymrad och hotad då? Nej Sven är nog upptagen med sitt. Det är väl fantastiskt att det finns folk som kläcker ur sig bra lösningar så att vi som är betydligt fler och dummare får något att jobba med som driver utveckling framåt. Genier kan inte göra allt själva.
Sen kan det ju vara så att Sven med IQ 180 faktiskt har sämst social kompetens och beter sig som att vi andra är hans trälar. Jag tror inte Sven skulle komma speciellt långt i livet, antagligen inte ens utanför sin egna ensamma lägenhet. Är en sån person verkligen värd att lägga tid på att försvara sig mot?
Armed Dingo
2021-06-15, 07:44
I övrigt tror jag att ens fiende på ens arbetsplats, om man nu jobbar på en arbetsplats där det är hög konkurrens om bra positioner, det är inte personen med mycket hög IQ som kommer dra undan mattan för dina fötter, det är snarare personen på samma nivå som dig själv men med psykopatdrag som kommer använda sin sociala kompetens till att armbåga sig fram. IQ snubben är så trygg och ohotad i sig själv att hen antagligen skulle försöka hjälpa dig fram också, om du får hen att känna sig lite mindre säregen, lite mer omtyckt, lite mer som alla andra.
Brofessorn
2021-06-15, 08:47
Evolutionärt tvivlar jag på att hög intelligens med dagens mått är värst bra, och jag tror att mänsklighetens höga intelligens idag beror på slumpen och att den kanske sjunker med tiden. Ser helt enkelt inga sätt som en högintelligent person idag på något vis bättre sprider sina gener vidare än en medelintelligent person.
Diomedea exulans
2021-06-15, 09:50
Men hur mycket följer inte samma konversation när det handlar om pengar eller hur duktig någon är på en sport?
Det är ganska bra tycker jag att man inte sätter ett direkt "egenvärde" i att vara smart, rik, etc...
Ofta hör man folk prata om "framgångsrika" människor, men dom som ofta pratar är knappast framgångsrika eller lyckliga, men de tror på något sätt att "framgång = lycka". Samma sak med IQ typ, att högt IQ innebär bra jobb/lön, etc... Vilket bortser direkt från två viktiga faktorer, bara för man är smart så kanske man inte vill/bryr sig om framgång (vara rik, etc.) och att även om man är smart så kan man fortfarande göra massa dumma vägval i livet i form av studier, jobb, etc...
Min uppfattning är att det är en helt annan grej när man pratar om andra grejer än IQ/intelligens.
Ta bänkpress, t ex. Jag har tagit 120 kg; inte så mycket för en koloit, men en imponerande siffra för gemene man. Det finns hur många sätt som helst som man kan gå i försvarsposition på när någon skryter om hur mycket denne tar i bänkpress:
”Okej, men bänkpressresultat säger väldigt lite om hur duktig man är på att slåss.”
”Okej, men bänkpressresultat säger väldigt lite om hur mycket man orkar göra tunga arbetsuppgifter på en bondgård.”
”Okej, men bänkpress är inte den bästa övningen för pecs.”
Osv.
Men hur svarar folk? Nästan alltid positivt, typ ”wow, det var mycket, jag tar max 70 kg!”
Eller ett annat exempel. Ibland berättar jag att jag är bra på att rita. Även där hade folk kunnat gå i försvarsposition som fan.
”Okej, men det är inte hur bra man är på att rita som avgör om man blir en framgångsrik konstnär, det handlar mest om att marknadsföra sig själv”.
”Okej, men att rita för hand är inte en speciellt användbar färdighet idag, det är bättre att vara duktig på Photoshop.”
”Okej, men att du är bra på att rita säger inget annat än att du har tränat mycket på att rita”.
Osv. Men återigen; det händer aldrig, utan folk svarar ”oj, har du en Instagram så jag får se dina verk?”, eller ”åh vad avundsjuk jag blir!”
Om jag däremot skulle få för mig att avslöja att jag fick 125 på Mensaprovet (en väldigt hög siffra för en koloit, men även ganska högt för gemene man)... Då jävlar gör jag bäst i att ha på mig ett par hårt åtsittande och slitstarka brallor, för då kommer folk försöka riva mig ett nytt arslehål.
Armed Dingo
2021-06-15, 11:23
Min uppfattning är att det är en helt annan grej när man pratar om andra grejer än IQ/intelligens.
Ta bänkpress, t ex. Jag har tagit 120 kg; inte så mycket för en koloit, men en imponerande siffra för gemene man. Det finns hur många sätt som helst som man kan gå i försvarsposition på när någon skryter om hur mycket denne tar i bänkpress:
”Okej, men bänkpressresultat säger väldigt lite om hur duktig man är på att slåss.”
”Okej, men bänkpressresultat säger väldigt lite om hur mycket man orkar göra tunga arbetsuppgifter på en bondgård.”
”Okej, men bänkpress är inte den bästa övningen för pecs.”
Osv.
Men hur svarar folk? Nästan alltid positivt, typ ”wow, det var mycket, jag tar max 70 kg!”
Eller ett annat exempel. Ibland berättar jag att jag är bra på att rita. Även där hade folk kunnat gå i försvarsposition som fan.
”Okej, men det är inte hur bra man är på att rita som avgör om man blir en framgångsrik konstnär, det handlar mest om att marknadsföra sig själv”.
”Okej, men att rita för hand är inte en speciellt användbar färdighet idag, det är bättre att vara duktig på Photoshop.”
”Okej, men att du är bra på att rita säger inget annat än att du har tränat mycket på att rita”.
Osv. Men återigen; det händer aldrig, utan folk svarar ”oj, har du en Instagram så jag får se dina verk?”, eller ”åh vad avundsjuk jag blir!”
Om jag däremot skulle få för mig att avslöja att jag fick 125 på Mensaprovet (en väldigt hög siffra för en koloit, men även ganska högt för gemene man)... Då jävlar gör jag bäst i att ha på mig ett par hårt åtsittande och slitstarka brallor, för då kommer folk försöka riva mig ett nytt arslehål.
Folk är rädda för sånt de inte förstår. De kan hylla Christiano Ronaldo för de inbillar sig att de skulle kunna pola med honom privat. Men avskyr Jeff Bezos eller Elon Musk bara på grunden att dom har ofantligt mycket pengar.
Men om dom lämnar sin fru i ett hus med Ronaldo, Jeff och Elon så vet ni vem med störst sannolikhet kommer vilja och även få sätta på henne under natten. Deras älskade Ronaldo :d medan Jeff och Elon sitter och skriver tweets och röker brajj.
Satte cancerforskaren som sist så fort hon öppnade munnen. Nailed it.
Men om dom lämnar sin fru i ett hus med Ronaldo, Jeff och Elon så vet ni vem med störst sannolikhet kommer vilja och även få sätta på henne under natten. Deras älskade Ronaldo :d medan Jeff och Elon sitter och skriver tweets och röker brajj.
Ens fru skulle säkert välja Ronaldo över dom andra 2 men varför skulle Ronaldo vara mer kåt på ens fru jämfört med dom andra 2?
Sen tror jag att folk som skulle dissa någon som är stark i bänk är samma person som skulle dissa någon för att dom fick ett bra IQ test.
Vissa personer gillar att dissa/dra ner andra personer, oavsett vad det handlar om. Det är ju iofs jävligt töntigt att gå runt o skryta om hur mycket man bänkar eller vilken IQ man har.
trädgårdsmöbel
2021-06-15, 13:57
Testade min EQ med ett nättest från arealme (googlade "eq-test". 100 är genomsnittligt. 200 är max. Jag har 40. Jag är alltså retarderad om EQ+IQ/2 skulle vara en grej.
Är EQ viktigare än IQ för intelligens är jag nog gravt retarderad.
Testade min EQ med ett nättest från arealme (googlade "eq-test". 100 är genomsnittligt. 200 är max. Jag har 40. Jag är alltså retarderad om EQ+IQ/2 skulle vara en grej.
Vad är eq+iq/2 för "grej"?
trädgårdsmöbel
2021-06-15, 14:11
Vad är eq+iq/2 för "grej"?
Något jag just hittade på. Om vi antar att eq är minst lika viktig indikator för intelligens som iq, och eq liksom iq har ett genomsnitt på 100 så lägger man således ihop sin iq och sin eq (mig själv tex. 110+40= 150. 150/2= 75. ) där snittet är 100. Således lider jag av en mild retardation.
trädgårdsmöbel
2021-06-15, 14:17
Hr fruktansvärt hög EQ
Hur hög?
Undrar vad som var rätt svar på frågan om det rasistiska skämtet?
trädgårdsmöbel
2021-06-15, 14:21
Tror mångfaldskursen. Men jag svarade inte det. Låtsades att jag var Plasttiger och tog testet 140 i EQ blev det då.
Tror mångfaldskursen. Men jag svarade inte det. Låtsades att jag var Plasttiger och tog testet 140 i EQ blev det då.
Låg poäng på testet är alltså ett tecken på mental hälsa.
Fredszky
2021-06-15, 14:36
Undrar hur bra det där EQ-testet speglar verkligheten.
Hade jag varit woke så hade jag nog presterat bättre på det misstänker jag.
The_RobRoy
2021-06-15, 15:26
En annan viktig del är minnestester för det som utmärker folk med riktigt hög IQ är ofta extremt bra minne.
Ofta är det sifferkombinationer man ska minnas och återge baklänges för att ta ett exempel.
Jag har sjukt dåligt minne, speciellt namn, siffror inte riktigt lika illa. Tog mig över 1 år i gymnasiet att lära mig namnet på 25 klasskamrater *flex*
Samtidigt har jag testat ett antal olika IQ-test på nätet över åren, får oftast runt 125. Har ett resultat sparat ifrån illustrerad vetenskap, där fick jag 127. Så på mig stämmer det i alla fall inte. Känner generellt att min intelligens är extremt spotty. Är värdelös på att rita, har somsagt rätt kasst minne, helt urusel på att lära mig nya språk.
Även inom ett nischat område som matematik (som jag studerat extremt mkt) är min hjärna ojämn. Är dålig på matte där saker ska visualiserar i bilder, typ vektorer och liknande. Däremot mer maskinell matematik så kan jag se hela beräkningsförloppet i huvudet. När jag höll på med programmering en lite längre period insåg jag att jag väldigt enkelt typ kunde köra kod i huvudet och se var loopar och liknande körde fast. Bland mina studiekamrater på teknisk fysik var det ingen som var bättre än mig på att felsöka kod. Däremot skriva ny kod var jag inte så bra på, återigen väldigt blandat vad hjärnan vad duktig på.
Sjukt kul ämne och gillade videon!
skyffelmördarn
2021-06-15, 15:53
Jag tyckte frågorna i det där testet var riktigt skumma;
Du är i parken med en grupp 4-åringar. Ett av barnen börjar gråta för att de andra barnen inte vill leka med hen. Vad gör du?
På vilket sätt är jag där med barnen? Är jag en pedofil? Är jag en förskolelärare? Är jag förälder till ett av barnen, och de andra barnen är mitt barns kompisar?
Brofessorn
2021-06-15, 16:22
Jag har sjukt dåligt minne, speciellt namn, siffror inte riktigt lika illa. Tog mig över 1 år i gymnasiet att lära mig namnet på 25 klasskamrater *flex*
Jag tycker det är intressant med minnet. Har också extremt svårt med namn på saker och personer, men lätt för minnas koncept eller hur man nu ska beskriva det. Tar flera månader för mig att lära mig ett namn, men kommer givetvis ihåg personen, hur denne ser ut och allt vi pratat om. Kommer ihåg processen för att göra en viss sak. men inte vad fasiken det man gör kallas. Undrar om det är för att jag undermedvetet betraktar namn som oviktiga och slänger det i papperskorgen.
Något jag just hittade på. Om vi antar att eq är minst lika viktig indikator för intelligens som iq, och eq liksom iq har ett genomsnitt på 100 så lägger man således ihop sin iq och sin eq (mig själv tex. 110+40= 150. 150/2= 75. ) där snittet är 100. Således lider jag av en mild retardation.
Ah, fast eq+iq/2 med dina värden är 110+40/2 = 110+20 = 130. Din uträkning svarar mot (eq+iq)/2 ≠ eq+iq/2.
Diomedea exulans
2021-06-15, 16:35
. Det är ju iofs jävligt töntigt att gå runt o skryta om hur mycket man bänkar eller vilken IQ man har.Haha, +1. För mitt anseendes skull vill jag säga att jag inte går runt och skryter om dessa grejerna. Men ibland kommer ämnet upp.
Samtidigt har jag testat ett antal olika IQ-test på nätet över åren, får oftast runt 125. Har ett resultat sparat ifrån illustrerad vetenskap, där fick jag 127. Så på mig stämmer det i alla fall inte. Känner generellt att min intelligens är extremt spotty. Är värdelös på att rita, har somsagt rätt kasst minne, helt urusel på att lära mig nya språk.
Även inom ett nischat område som matematik (som jag studerat extremt mkt) är min hjärna ojämn. Är dålig på matte där saker ska visualiserar i bilder, typ vektorer och liknande. Däremot mer maskinell matematik så kan jag se hela beräkningsförloppet i huvudet. När jag höll på med programmering en lite längre period insåg jag att jag väldigt enkelt typ kunde köra kod i huvudet och se var loopar och liknande körde fast. Bland mina studiekamrater på teknisk fysik var det ingen som var bättre än mig på att felsöka kod. Däremot skriva ny kod var jag inte så bra på, återigen väldigt blandat vad hjärnan vad duktig på.
Sjukt kul ämne och gillade videon!
Jag tycker det är intressant med minnet. Har också extremt svårt med namn på saker och personer, men lätt för minnas koncept eller hur man nu ska beskriva det. Tar flera månader för mig att lära mig ett namn, men kommer givetvis ihåg personen, hur denne ser ut och allt vi pratat om. Kommer ihåg processen för att göra en viss sak. men inte vad fasiken det man gör kallas. Undrar om det är för att jag undermedvetet betraktar namn som oviktiga och slänger det i papperskorgen.
”Den virriga professorn” är ju en stereotyp, så det känns som om det inte är så ovanligt med smarta personer med dåligt minne?
Jag tyckte frågorna i det där testet var riktigt skumma;
På vilket sätt är jag där med barnen? Är jag en pedofil? Är jag en förskolelärare? Är jag förälder till ett av barnen, och de andra barnen är mitt barns kompisar?
I alla typer av tester ska du självklart alltid utgå från att du är pedofil.
skyffelmördarn
2021-06-15, 17:06
I alla typer av tester ska du självklart alltid utgå från att du är pedofil.
Taget!
”Den virriga professorn” är ju en stereotyp, så det känns som om det inte är så ovanligt med smarta personer med dåligt minne?
Tror det mer handlar om att hjärnan är upptagen med annat och ibland filtrerar bort lite för mycket vardagligt strunt.
trädgårdsmöbel
2021-06-15, 17:42
Ah, fast eq+iq/2 med dina värden är 110+40/2 = 110+20 = 130. Din uträkning svarar mot (eq+iq)/2 ≠ eq+iq/2.
Att försöka lära mig matematik är som att dunka huvudet i en betongvägg. Men tack ändå!
Rikard Jansson
2021-06-15, 17:45
Vill bara flika in på tidigare inlägg att det bara är retards som tror att utbildning ökar intelligens. Som att säga att man blir lång av att spela basket.
trädgårdsmöbel
2021-06-15, 17:59
Undrar hur bra det där EQ-testet speglar verkligheten.
Hade jag varit woke så hade jag nog presterat bättre på det misstänker jag.
Jag tror det kommer räknas som viktigt. "EQ är minst lika viktigt som IQ" så kanske som del i framtidens högskoleprov osv.
Hur hög?
Minst tresiffrigt brukar morsan säga.
Plasttiger
2021-06-15, 18:32
Jag tror det kommer räknas som viktigt. "EQ är minst lika viktigt som IQ" så kanske som del i framtidens högskoleprov osv.
Kanske som en variant av Kinas social credit score?
Du uplikear ett sexistiskt skämt på facebook = minuspoäng
Du går ner på knä för att stödja blm-protester = +poäng
Du anger en kollega för misstänkt rasism/skämt som kan tolkas rasistiskt = ++poäng
delta_mats
2021-06-15, 18:54
Vill bara flika in på tidigare inlägg att det bara är retards som tror att utbildning ökar intelligens. Som att säga att man blir lång av att spela basket.
Jag tror inte det är så vanligt att man tror det. Mer kanske att intelligenta människor är utbildade i högre utsträckning än trögare folk.
Jag gissar att ifall man väljer 10 personer som läst en högre utbildning på universitet och 10 personer som slutade efter gymnasiet så kommer medel IQ:n vara högre hos de med hög utbildning. Gissar jag.
trädgårdsmöbel
2021-06-15, 19:14
Kanske som en variant av Kinas social credit score?
Du uplikear ett sexistiskt skämt på facebook = minuspoäng
Du går ner på knä för att stödja blm-protester = +poäng
Du anger en kollega för misstänkt rasism/skämt som kan tolkas rasistiskt = ++poäng
Tyvärr så ja.
BelowAverage
2021-06-15, 19:18
Jag tror inte att utbildning bättrar ens intelligens, den är nog rätt statisk förutom rent fysiska ingrepp som om du under lång tid går med kass lungfunktion / hjärta / sömn så kommer hjärnan fungera sämre och till följd ge lägre effektiv intelligens. Och jag tror intelligensen skulle bättras igen om man säg lungor / hjärta i exemplet behandlas effektivt. På så sätt tror jag vår intelligens går att ändra någorlunda om man t.ex jämför extremfall med god daglig mental stimulans samt kardio mot någon som är fet, stillasittande och inte stimulerar sig mentalt så påverkar det mig veterligen intelligens. Sen kan man antagligen inte "hacka" sig själv förbi sina biologiska begränsningar, men man kan nog förflytta sig närmre eller längre från sin fulla potential.
Däremot tror jag utbildning kan förbättra IQ i de fall där utbildningen tränat en färdighet som har överföring till delar av IQ-testet. Men då inte att utbildningen förbättrat intelligensen utan för att IQ inte är en helt precis mätmetod och därför kan påverkas av t.ex utbildning.
Så spännande detta. Jag tycker du har ett kul sinne för humor, uttrycker dig tydligt och verkar koppla typ allt vad gäller ironi, internskämt osv här på brädan. Klart bättre än vad jag gör åtminstone som gör rejäla "whoosh" emellanåt. Så det mäter kanske inte just förmåga att kommunicera? Är det empati / sympati?
Hur ser forskningen för EQ ut? Jag har alltid tänkt det som bull påhittat av människor som inte kan hantera implikationerna av IQ där de tvunget ska envisas med att tillskriva människor värde efter förmåga, och då kan vi inte mäta olika förmåga för att vi då måste värdera människor olika, typ.
Vad mäter egentligen EQ? Mäter det något alls?
Vi hade ju en IQ tråd här på brädan, eller flera? Jag minns att jag fick 112, lätt att komma ihåg men besviken, arrogant som man är. Men känns inte orimligt att jag har 112 eller lägre för den delen, inlärningsförmågan har aldrig varit något speciellt. Har kompenserat genom intresse och nyfikenhet.
Tror inte heller man märker IQ skillnader så lätt från dagligt umgänge men jag kan tänka mig situationer där t.ex min kognition prövas till det yttersta men ändå inte räcker till där någon med säg IQ 130 skulle segla på relativt oberört.
trädgårdsmöbel
2021-06-15, 19:28
Jag tror inte att utbildning bättrar ens intelligens, den är nog rätt statisk förutom rent fysiska ingrepp som om du under lång tid går med kass lungfunktion / hjärta / sömn så kommer hjärnan fungera sämre och till följd ge lägre effektiv intelligens. Och jag tror intelligensen skulle bättras igen om man säg lungor / hjärta i exemplet behandlas effektivt. På så sätt tror jag vår intelligens går att ändra någorlunda om man t.ex jämför extremfall med god daglig mental stimulans samt kardio mot någon som är fet, stillasittande och inte stimulerar sig mentalt så påverkar det mig veterligen intelligens. Sen kan man antagligen inte "hacka" sig själv förbi sina biologiska begränsningar, men man kan nog förflytta sig närmre eller längre från sin fulla potential.
Däremot tror jag utbildning kan förbättra IQ i de fall där utbildningen tränat ens färdighet som har överföring till delar av IQ-testet. Men då inte att utbildningen förbättrat intelligensen utan för att IQ inte är en helt precis mätmetod och därför kan påverkas av t.ex utbildning.
Så spännande detta. Jag tycker du har ett kul sinne för humor, uttrycker dig tydligt och verkar koppla typ allt vad gäller ironi, internskämt osv här på brädan. Klart bättre än vad jag gör åtminstone som gör rejäla "whoosh" emellanåt. Så det mäter kanske inte just förmåga att kommunicera? Är det empati / sympati?
Hur ser forskningen för EQ ut? Jag har alltid tänkt det som bull påhittat av människor som inte kan hantera implikationerna av IQ där de tvunget ska envisas med att tillskriva människor värde efter förmåga, och då kan vi inte mäta olika förmåga för att vi då måste värdera människor olika, typ.
Vad mäter egentligen EQ?
Vi hade ju en IQ tråd här på brädan, eller flera? Jag minns att jag fick 112, lätt att komma ihåg men besviken, arrogant som man är. Men känns inte orimligt att jag har 112 eller lägre för den delen, inlärningsförmågan har aldrig varit något speciellt. Har kompenserat genom intresse och nyfikenhet.
Tror inte heller man märker IQ skillnader så lätt från dagligt umgänge men jag kan tänka mig situationer där t.ex min kognition prövas till det yttersta men ändå inte räcka till där någon med säg IQ 130 skulle segla på relativt oberört.
Jag kan alldeles för lite om EQ, kan inte ens definiera det på ett bra sätt. Så jag behöver läsa på vad det mäter, vad det är.
Den definitionen jag brukade ha var "emotionell intelligens" tolka och tyda känslor och känslouttryck, förstå drivkrafter och motivering bakom hos både sig själv och andra. Sånt som en psykiatriker eller någon som tar fram gärningsmannaprofiler är suverän på. Leif GW tex.
Men det verkar mäta ens värderingar och agerande enligt nån moralisk skala. Så behöver läsa på.
sladdbarn
2021-06-16, 10:51
Jag är också EQ-retarded, fick 45.
Provade att göra testet igen men svarade avsiktligt med de dummaste svaren, TA-DA!, då fick jag 145 :d
kikade på det första testet som kom upp för "eq-test".
Det var ju pinsamt dåligt utformat.
kikade på det första testet som kom upp för "eq-test".
Det var ju pinsamt dåligt utformat.
Kritik mot testet korrelerar med låg EQ.
Jag tyckte att testet var jättebra.
delta_mats
2021-06-16, 12:12
Ett problem som jag ser det med EQ test, typ som i exemplet vi pratar om är att man kan ljuga och på så sätt få ett bättre resultat. På flera av frågorna vet man ju vad det rätta svaret är, men man kanske är av en annan uppfattning själv.
Så länge man kan fejka bra EQ är det humbug enligt mig.
Ett problem som jag ser det med EQ test, typ som i exemplet vi pratar om är att man kan ljuga och på så sätt få ett bättre resultat. På flera av frågorna vet man ju vad det rätta svaret är, men man kanske är av en annan uppfattning själv.
Så länge man kan fejka bra EQ är det humbug enligt mig.
Det kanske är det som är bra EQ. Veta vad "rätt" är även fast man inte nödvändigtvis håller med.
Vissa frågor är ju rätt ideologiskt vridna också, där den som ställer frågan bestämmer vad som är rätt.
trädgårdsmöbel
2021-06-16, 13:31
Efter att ha läst på en del om EQ vill jag hävda att det någon gång utvecklats från "psykologisk/beteendetolkande förståelse" till "värdegrund". Med början som halvflum sedan kapat och utvecklat till helflum.
Tyvärr. Tror det hade nån slags potential kanske för att hjälpa autister om det inte kapats och blivit politiserat.
delta_mats
2021-06-16, 15:41
Det kanske är det som är bra EQ. Veta vad "rätt" är även fast man inte nödvändigtvis håller med.
Hur ska man då kunna skilja på de som vet rätt svar men som egentligen tycker något annat, och de som faktiskt tycker så på riktigt?
Hur ska man då kunna skilja på de som vet rätt svar men som egentligen tycker något annat, och de som faktiskt tycker så på riktigt?Jag vet inte, och jag vet inte om det spelar någon roll heller. Är EQ ett verktyg för att mäta åsikter?
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Fredszky
2021-06-16, 16:19
EQ nuförtiden är väl lite till för dem som inte fick så bra på IQ-delen, samt som har "rätt" värdegrund, om testet i tråden är någorlunda representativt.
trädgårdsmöbel
2021-06-16, 16:22
Jag vet inte, och jag vet inte om det spelar någon roll heller. Är EQ ett verktyg för att mäta åsikter?
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Via självtester jag hittat verkar det delvis vara ett sätt att mäta åsikter ja. Jag personligen blir rentav irriterad av frågorna och tycker mig se en tydlig vänstervridning. "Hur hade Plasttiger svarat?"= bra resultat. Hur svarar jag själv? = uselt resultat.
Så om man skulle sättas framför ett sånt prov och det var viktigt att prestera bra på det så funkar det att låtsas vara någon annan. Att kunna låtsas vara någon annan, och sätta sig in i den personens sätt att tänka trodde jag tidigare var EQ.
Gjorde testet på arealme, fick 60/200. Vet inte riktigt vad man skall tänka om det, fattar ju att jag gav "fel" svar på en del frågor men tycker att många var väldigt märkliga. T ex frågan om turbulensen på flygplanet, har flugit såpass mycket att jag inte bryr mig fören piloten säger att jag borde bry mig typ.
Brofessorn
2021-06-17, 15:48
Har ett EQ på 160. Vad ska man säga? Är väl helt enkelt som Cesar Milan, mannen som talar med hundar, fast med människor.
Diomedea exulans
2021-06-17, 15:55
Har ett EQ på 160. Vad ska man säga? Är väl helt enkelt som Cesar Milan, mannen som talar med hundar, fast med människor.
Kan du lära mig att få människor att inte bajsa på ställen de inte ska? (Jobbar bl a med att städa toaletter, detta är ett problem för mig.)
Brofessorn
2021-06-17, 16:01
Kan du lära mig att få människor att inte bajsa på ställen de inte ska? (Jobbar bl a med att städa toaletter, detta är ett problem för mig.)
Jag förstår hur jobbigt det måste vara för dig. Men om du tänker efter är egentligen du vinnaren i situationen. Tänk om du hade varit som toalettbesökarna i fråga och haft så orolig mage, eller varit så dum, att du behöver skita i handfatet eller på väggen. Är det inte skönt att vara frisk i det hänseendet?
skyffelmördarn
2021-06-17, 16:09
8dYsr1l6bjc
Du har en bra comeback sen i alla fall.
Diomedea exulans
2021-06-17, 16:18
Jag förstår hur jobbigt det måste vara för dig. Men om du tänker efter är egentligen du vinnaren i situationen. Tänk om du hade varit som toalettbesökarna i fråga och haft så orolig mage, eller varit så dum, att du behöver skita i handfatet eller på väggen. Är det inte skönt att vara frisk i det hänseendet?
Du fick mig att må bättre. Wow, du har verkligen hög EQ!
Gjorde testet på arealme, fick 60/200. Vet inte riktigt vad man skall tänka om det, fattar ju att jag gav "fel" svar på en del frågor men tycker att många var väldigt märkliga. T ex frågan om turbulensen på flygplanet, har flugit såpass mycket att jag inte bryr mig fören piloten säger att jag borde bry mig typ.
Orealistiska alternativ också. Det är svårt att fortsätta läsa när planet skakar runt. Sen saknar jag alternativet att säga högt: "Shit, vi kommer dö!".
trädgårdsmöbel
2021-06-17, 18:44
Orealistiska alternativ också. Det är svårt att fortsätta läsa när planet skakar runt. Sen saknar jag alternativet att säga högt: "Shit, vi kommer dö!".
Att du anser att testet är dåligt och orealistiskt är nog ett tecken på att EQn är låg. Någon med hög EQ har inga invändningar mot det och anser att det här är minst lika viktigt som IQ för att avgöra intelligens.
Att du anser att testet är dåligt och orealistiskt är nog ett tecken på att EQn är låg. Någon med hög EQ har inga invändningar mot det och anser att det här är minst lika viktigt som IQ för att avgöra intelligens.
Jag uttryckte mig dåligt och ber om ursäkt för det. Vad jag egentligen menade var att testet behöver problematisera mer kring mångfald. Frågorna reflekterar ett tvådimensionellt tänkande och tar inte hänsyn till att hög EQ kan innebära olika saker för färgade, kvinnor, icke-binära och andra minoritetsgrupper. Jag tror det är en följd av att EQ-test influerats av binära och rasistiska IQ-test.
trädgårdsmöbel
2021-06-18, 13:23
jag uttryckte mig dåligt och ber om ursäkt för det. Vad jag egentligen menade var att testet behöver problematisera mer kring mångfald. Frågorna reflekterar ett tvådimensionellt tänkande och tar inte hänsyn till att hög eq kan innebära olika saker för färgade, kvinnor, icke-binära och andra minoritetsgrupper. Jag tror det är en följd av att eq-test influerats av binära och rasistiska iq-test.
:d
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.