Visa fullständig version : Varför tror folk att Pit bulls är våldsamma/farliga hundar?
Plasttiger
2021-06-13, 08:03
titel
så jävla less på okunniga människor
För att dom är lean, mean killing machines. Saxat från Wiki nedan:
Pit bulls were originally bred for bull baiting and dog fighting, and because of this heritage, they often show a tendency to attack other animals with a remarkable ferocity that may be contributing to public stigma against the breed.
PixelMiner
2021-06-13, 08:41
Problemet är väl mycket att det varit mycket idioter som skaffar just pitbulls för de skall verka coola. Sedan har de varken empati eller intelligens till att ta hand om hunden ordentligt och så vips har man en asocial hund.
Armed Dingo
2021-06-13, 08:48
Det mest tröttsamma är folk som envisas med att skaffa pitbull trots de små riskerna associerade med rasen. Som om de hade en otroligt värdefull egenskap och kunde sniffa upp guld, som vägde upp för det dåliga. Sluta gnäll och skaffa en annan av de hundra olika raserna istället.
Vurmandet för pitbull har påfallande många likheter med vurmandet för massinvandring. Finns inga fördelar, bara en väsentlig risk för fuck ups vilket också manifesteras årligen när tillbud inträffar.
Magnus N
2021-06-13, 09:06
Bara detta decenniets "farlig" ras.
Vi hade samma problem med folk och missförstånd med schäfer / rottweiler/dobberman tidigare
trädgårdsmöbel
2021-06-13, 09:34
För att rasifierade ibland köper den rasen. Då blir rasen rasifierad. Därför.
PixelMiner
2021-06-13, 09:39
Bara detta decenniets "farlig" ras.
Vi hade samma problem med folk och missförstånd med schäfer / rottweiler/dobberman tidigare
Precis! På 80-talet skulle varenda knarkare ha en schäfer/rottweiler som skydd. Nu köper samma snubbe en pitbull istället. Givetvis köps den inte ifrån en seriös uppfödare, utan den skall helst köpas ifrån någon snubbe som smugglat in en ovaccinerad och obesiktad valp ifrån något östland.
Pitbulls har givetvis större potential att bli mer våldsamma än en golden retriever i en viss situation, vad är det som är konstigt med detta?
Precis! På 80-talet skulle varenda knarkare ha en schäfer/rottweiler som skydd. Nu köper samma snubbe en pitbull istället. Givetvis köps den inte ifrån en seriös uppfödare, utan den skall helst köpas ifrån någon snubbe som smugglat in en ovaccinerad och obesiktad valp ifrån något östland.
Varför gick de över till pitbull, schäfrar är ju coola?:confused:
Varför gick de över till pitbull, schäfrar är ju coola?:confused:
Kanske därför?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Swedish_police_dogs.jpg/1280px-Swedish_police_dogs.jpg
PixelMiner
2021-06-13, 10:37
Pitbulls har givetvis större potential att bli mer våldsamma än en golden retriever i en viss situation, vad är det som är konstigt med detta?
Visst är det så. Men det är ju ingen naturlag att Pitbulls blir folkilskna och aggressiva. Olika hundraser har olika egenskaper, vilket tyvärr är en egenskap som vissa har svårt att acceptera. När jag var student så bodde det en 80-årig kärring i lägenheten ovanför. Tanten hade en afghanhund. Så jävla smart att välja en hund som behöver springa en mil om dagen när man bor i en liten tvåa och knappt kan gå själv. Varje dag hörde man hur hunden höll på att riva hennes lägenhet för att den var så rastlös. Tanten borde ju haft en liten mellanpudel eller någon annan ras som trivs bäst med att ligga på en kudde i soffan.
Kanske därför?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Swedish_police_dogs.jpg/1280px-Swedish_police_dogs.jpg
I AM THE LAW!
/ Sovereign citizen
Magnus N
2021-06-13, 10:41
Inget ?
Diomedea exulans
2021-06-13, 11:02
Gener gör att vissa hundraser är mer aggressiva än andra, man kan inte bara skylla på dåliga ägare.
Interestingly, the traits with the highest among-breed heritability were trainability (h2 = 0.73), stranger-directed aggression (h2 = 0.68), chasing (h2 = 0.62) and attachment and attention-seeking (h2 = 0.56), which is consistent with the hypothesis that these behaviours have been important targets of selection during the formation of modern breeds [3].
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rspb.2019.0716
Magnus N
2021-06-13, 11:29
Gener gör att vissa hundraser är mer aggressiva än andra, man kan inte bara skylla på dåliga ägare.
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rspb.2019.0716
Klart gener spelar roll, därför man ha olika för jakt,skydd etc etc
Men det är upp till ägaren att kolla upp detta innan man köper sig sin hund.
Så det argumentet att det skulle friskriva ägaren till viss mån köper jag inte alls
Diomedea exulans
2021-06-13, 12:31
Klart gener spelar roll, därför man ha olika för jakt,skydd etc etc
Men det är upp till ägaren att kolla upp detta innan man köper sig sin hund.
Så det argumentet att det skulle friskriva ägaren till viss mån köper jag inte alls
Jag har inte argumenterat för friskrivning av någon ägare.
Magnus N
2021-06-13, 13:05
Jag har inte argumenterat för friskrivning av någon ägare.
Skrev till viss mån, det är vad du gör när du skriver att allt inte kan läggas på ägaren
Diomedea exulans
2021-06-13, 13:15
Skrev till viss mån, det är vad du gör när du skriver att allt inte kan läggas på ägaren
Nej, friskrivning får det att låta som att jag inte tycker att ägaren ska klandras. Jag tycker tvärtom, man ska klandras om man är dum nog att köpa en sån hund.
Läskeblask
2021-06-13, 13:16
Fruns syster föder upp hundar och det tycks vara skillnad även på hundar av samma ras och dom har alla fått samma skolning. Som folk redan skrivit så är det ju ingen nyhet att raserna har sina egenskaper. Fel egenskaper och en ägare som missköter hunden kan ju leda till att hunden får fnatt. Ett djur är alltid ett djur så man kan inte lite på den till 100%
Magnus N
2021-06-13, 13:18
Nej, friskrivning får det att låta som att jag inte tycker att ägaren ska klandras. Jag tycker tvärtom, man ska klandras om man är dum nog att köpa en sån hund.
Igen skrev jag i viss mån, du försökte lätta på ägarens ansvar med din skrivning.
Alla som köper en hund de inte är kapabla att hantera ska klandras, oavsett om det är pitbull eller tax
Diomedea exulans
2021-06-13, 13:21
Igen skrev jag i viss mån, du försökte lätta på ägarens ansvar med din skrivning.
Alla som köper en hund de inte är kapabla att hantera ska klandras, oavsett om det är pitbull eller tax
Nej, det försökte jag inte. Min poäng var självklart inte att urskuldra pitbullägare. Min poäng var att motargumentera alla som säger ”pitbull är inte värre än andra hundar, pitbullar som missköter sig gör det bara pga dåliga ägare”.
Läskeblask
2021-06-13, 13:27
Hur vanligt är det med pitbulls? De få ggr jag sett nån komma gående med en så har det varit yngre män i 20-30 års åldern så man fått känslan ett de bara velat ha en cool hund.
BelowAverage
2021-06-13, 13:34
De har inte så stark hälsa att man bör välja pitbull för en frisk hund och det är en av de yngsta raserna att börja avlas bort från hundkamp. Självklart lär de ha starkare tendenser till detta än generisk familjehund. Betyder ju inte att man inte kan fostra en pitbull till att bli en mild hund, tror som tidigare postat att problemet med pitbulls främst kommer av kassa ägare med dålig hundvana.
Jag ser inget problem om folk som vet hur man fostrar en hund skaffar pitbull. Men det är inte en hund jag skulle vilja ha, dreglet och flåset om än "gulligt" är i mesta laget och hudveck ger eksem så, nej tack.
Iofs har jag en 10 månader gammal schäfer / amstaff som låter som en kampig hund men som leker väldigt varsamt med mindre hundar och barn, inte skäller alls samt är lättlärd och social. Hon vaktar inte heller vilket är önskvärt för mig.
Om jag starkt önskade en pitbull-typ skulle jag leta efter en blandras med någon typisk familjehundsras och undvika renrasig pitbull eller pitbull korsad med andra tidigare kamphundsraser.
Hur vanligt är det med pitbulls? De få ggr jag sett nån komma gående med en så har det varit yngre män i 20-30 års åldern så man fått känslan ett de bara velat ha en cool hund.
Jag har mött två olika ägare med pitbull sen jag skaffade min vapp. En var en entusiastisk man i övre 40-års åldern som pratade det bekanta om hur rasen ses som för våldsam, den andre var en 20-nånting kvinna? som såg ut att hänga i HBTQ-sfären med en dressad dogo. Hundarna var lekfulla och glada.
Sen har jag väldigt dålig koll på hur våldsamma situationer med hundar brukar uppkomma. Jag undviker löptikar, undviker att hålla på med mat / godis nära främmande hundar. Men bortsett från det och att agera hotfullt så undrar jag vad som brukar föregå hundanfall.
Magnus N
2021-06-13, 13:48
Nej, det försökte jag inte. Min poäng var självklart inte att urskuldra pitbullägare. Min poäng var att motargumentera alla som säger ”pitbull är inte värre än andra hundar, pitbullar som missköter sig gör det bara pga dåliga ägare”.
Då lägger vi det till dålig läsförmåga utav mig / dåligt formulerat. Vi är överens i sak
Slartibartfast
2021-06-13, 13:53
För att:
1. Dom är bokstavligen framavlade för att vara aggressiva.
2. Det är i 90% av fallen nollor som inte kan nånting om hundskolning (eller bryr sig inte) som köper dem.
Jag tycker själv pitbulls och amstaffar är bland dom snyggaste hundar som finns, men jag skulle aldrig komma på tanken att skaffa en själv.
Läskeblask
2021-06-13, 13:53
Inte för att jag har fakta men om vi tänker hur mycket hundar det går ute på gatorna och hur få fall där en hund attackerar en människa man hört om så vet jag inte om man kan se saken som ett problem. Irl så har man hört om fall där ägaren inte klarat av att hålla i sin hund som attackerat nån annans hund. Grannen har nån slags kamphund, altså en stor jävel dom tränar, personskydd. När vi flyttade så berättade dom att man inte bör ge den nån uppmärksamhet så man fick känslan att jaha vad är det för monster dom har. Om jag har vår lilla hund på bakgården så verkar grannens hund väldigt intresserad har många ggr funderat om den skulle äta upp vår lilla hund om den fick möjlighet.
Diomedea exulans
2021-06-13, 14:04
Då lägger vi det till dålig läsförmåga utav mig / dåligt formulerat. Vi är överens i sakJapp!
Jag har mött två olika ägare med pitbull sen jag skaffade min vapp. En var en entusiastisk man i övre 40-års åldern som pratade det bekanta om hur rasen ses som för våldsam, den andre var en 20-nånting kvinna? som såg ut att hänga i HBTQ-sfären med en dressad dogo. Hundarna var lekfulla och glada.
Jag har träffat en enda som jag vet har pitbull, han är den mest stereotypa ägare man kan tänka sig. Ung vit man; byggnadsarbetare; tatuerad över nästan hela kroppen; bland de åsikter jag hört honom yttra ingår att skylla många samhällsproblem på ”svartskallarna”, samt ”om en kompis berättade för mig att han var bög så skulle jag sluta vara kompis med honom”.
Däremot måste jag ha träffat femtioelva personer med amstaffar.
Och sett sextioelva personer med liknande hundar på stan. När jag bodde i Stocholm reagerade jag på att många hade nån sorts hund som såg ut som en pitbull fast med mindre kropp och större huvud, typ? Nya innerasen på Söder, vad den nu är.
berserken
2021-06-13, 14:21
En på jobbet skaffade sej en rottis när den morrade så backade hon och lät den göra som den ville .Slutade med att den anföll henne så de fick avliva hunden .Hennes förklaring är att den var en alfahanne och de ska alltid avlivas så fort man upptäcker det
Magnus N
2021-06-13, 14:53
En på jobbet skaffade sej en rottis när den morrade så backade hon och lät den göra som den ville .Slutade med att den anföll henne så de fick avliva hunden .Hennes förklaring är att den var en alfahanne och de ska alltid avlivas så fort man upptäcker det
Idioter finns det gott om :/
BelowAverage
2021-06-13, 15:13
Jag har träffat en enda som jag vet har pitbull, han är den mest stereotypa ägare man kan tänka sig. Ung vit man; byggnadsarbetare; tatuerad över nästan hela kroppen; bland de åsikter jag hört honom yttra ingår att skylla många samhällsproblem på ”svartskallarna”, samt ”om en kompis berättade för mig att han var bög så skulle jag sluta vara kompis med honom”.
Däremot måste jag ha träffat femtioelva personer med amstaffar.
Stereotyper är kul :)
Ja Amstaff verkar populärt, får väldigt mycket respons från folk när jag är ute med henne, många har / känner / vill ha amstaff.
Jag ville ha blandras med amstaff just för att de anses förarveka, inte skäller, sociala. Efter att ha haft cocker spaniel så kände jag för en lite enklare hund :d envisare ras får man leta efter. Charmiga men sjukt envisa.
Är rätt synd med populariteten hos kamphundar / forna kamphundar. Jag är ju själv skyldig, men har läst på bra om dem och valde amstaff pga typiska egenskaper snarare än pga utseende. Jag har fått för mig att folk mest skaffar pitbull-typer pga deras utseende. Att amstaff inte är vaktig och inte skäller (jag har hört min skälla 2 ggr) är ovanliga egenskaper och imo väldigt önskvärda.
Och sett sextioelva personer med liknande hundar på stan. När jag bodde i Stocholm reagerade jag på att många hade nån sorts hund som såg ut som en pitbull fast med mindre kropp och större huvud, typ? Nya innerasen på Söder, vad den nu är.
Fransk bulldogg månne? Jag tycker man ser mer av den typen av hund, antar att de tröttnat på Chiuaua och andra arter av hamster.
Inte för att jag har fakta men om vi tänker hur mycket hundar det går ute på gatorna och hur få fall där en hund attackerar en människa man hört om så vet jag inte om man kan se saken som ett problem. Irl så har man hört om fall där ägaren inte klarat av att hålla i sin hund som attackerat nån annans hund. Grannen har nån slags kamphund, altså en stor jävel dom tränar, personskydd. När vi flyttade så berättade dom att man inte bör ge den nån uppmärksamhet så man fick känslan att jaha vad är det för monster dom har. Om jag har vår lilla hund på bakgården så verkar grannens hund väldigt intresserad har många ggr funderat om den skulle äta upp vår lilla hund om den fick möjlighet.
Jag tror också det är ovanligt men samtidigt sker det ju. Vi fick avliva en hund när jag var liten för att en grannunge höll på att slå och sticka hunden med en pinne då hunden var lämnad kopplad ute, slog till killen över ansiktet till slut. Jag skulle aldrig lämna min hund ensam utanför t.ex en mataffär eller så, finns för många idioter där ute.
Jag fick hålla i en av två bulldoggs jag mötte som ville hälsa på min hund, var ute i sällskap då som kunde hålla min hund. Men den lilla 30kg's muskelknutten höll på att dra omkull mig då jag var oförberedd på den styrkan och intensiteten. Då väger jag ändå en bit över 110kg. Min blandras väger 26kg just nu men drar inte ens nästan lika hårt, värsta jag varit med om är när hon fått viltvittring men det kommer inte i närheten av en pitbull som vill leka, kan tänka mig en pitbull som faktiskt är aggressiv skulle dra hårdare. Jag förstår inte hur folk tänker när de skaffar sig hundar de inte kan hålla.
delta_mats
2021-06-13, 16:35
För att:
2. Det är i 90% av fallen nollor som inte kan nånting om hundskolning (eller bryr sig inte) som köper dem.
Jag tycker själv pitbulls och amstaffar är bland dom snyggaste hundar som finns, men jag skulle aldrig komma på tanken att skaffa en själv.
Argument nr 2 gäller ju 90% av hundägarna. Jag tycker det är väldigt sällan man ser en väldresserad hund överhuvudtaget.
Jag gillar också den typen av musklade hundar, med bredare skalle, men gillar inte små hundar så för mig lockar mer molosser.
"På tal om ämnet, Såg faktiskt en hund "attack" igår i centrala Göteborg.
En man kom springandes på trottoaren och försökte hinna med en buss såg det ut som. En annan väldigt stereotyp ung man med en pitbull kom mötandes, hunden gjorde ett utfall när dom passerade varandra, dock såg det lekfullt ut i mina ögon, inte ett dugg aggressivt.
Den löpande mannen gav hunden och ägaren ett stort leende och skrattade lite halvt nervös men ändock glatt och hejade på hunden i farten, hundägaren blängde ganska hotfullt tillbaka och såg inte alls nöjd ut.
Jag tror han blev kränkt över att hans attackhund visade sig vara en glad och busig hund istället för en mördare. :cryout:
Diomedea exulans
2021-06-13, 16:44
Fransk bulldogg månne? Jag tycker man ser mer av den typen av hund, antar att de tröttnat på Chiuaua och andra arter av hamster.Nej, större och grövre. Kanske korsning mellan amstaff och bulldogg. Jag googlade ”ambull”, men det var fel:
https://i.imgur.com/tvWnIIq.jpg
Läskeblask
2021-06-13, 17:04
Argument nr 2 gäller ju 90% av hundägarna. Jag tycker det är väldigt sällan man ser en väldresserad hund överhuvudtaget.
Jag gillar också den typen av musklade hundar, med bredare skalle, men gillar inte små hundar så för mig lockar mer molosser.
Vad räknas som väldresserad? Dom flesta lär sina hundar attt bli rumsrena och lyda på "sitt" och "kom"men inte mycket mer.
BelowAverage
2021-06-13, 17:25
Nej, större och grövre. Kanske korsning mellan amstaff och bulldogg. Jag googlade ”ambull”, men det var fel:
https://i.imgur.com/tvWnIIq.jpg
Jag vet inte hur jag ska säga detta Dio. Kort sagt är jag besviken, hade väntat mig en ordvits a la ambullans, eller så.
delta_mats
2021-06-13, 17:56
Vad räknas som väldresserad? Dom flesta lär sina hundar attt bli rumsrena och lyda på "sitt" och "kom"men inte mycket mer.
Njaee, jag tycker inte de klarar det ens, möjligtvis inomhus men så fort dom är ute är det en annan femma.
Ett exempel. Var ute och spelade discgolf häromdagen och en i gruppen hade en dvärgpudel med sig. Den höll sig alltsom oftast runt honom, skällde inte och sprang inte iväg eller var i vägen. Varje gång han kastade satt den ned på kommando. Den gick lös med oss och med andra hundar i närheten i 1 1/2h utan några problem alls. Blev imponerad.
Diomedea exulans
2021-06-13, 18:32
Hundjäveln ska hålla käften när ägaren säger till. Helst utan att ägaren ska behöva säga till. I princip alla hundar skäller högt nog för att det ska göra ont i öronen på den som är intill. Som nu vet är jag ju en sån jävla alfahanne att jag inte bryr mig om smärta, men att få hörselskada är något jag bryr mig om.
Vidare ska hundjäveln sluta jaga andra djur när ägaren säger till.
Jag ber känsliga läsare om ursäkt för att jag benämner hundarna med ett så vulgärt prefix, men med tinnitus och ett antal bitna höns (en dog) så är jag en aning bitter.
Tillägg: Hundjäveln ska inte hoppa upp på en och/eller bitas heller.
Hönsen får sluta kaxa sig, problem solved*popcorn*
berserken
2021-06-13, 18:50
Man får välja ras beroende på vad man orkar lägga ner i tid och sen skiljer det mellan individer med men man kan säkert få alla raser att lyda bra bara man engagerar sej
Man får välja ras beroende på vad man orkar lägga ner i tid och sen skiljer det mellan individer med men man kan säkert få alla raser att lyda bra bara man engagerar sej
Vanligaste problemen är nog att oavsett ras kräver hunden mer jobb än man räknat med, samt att många tror att hundar kan behandlas som människor. Resultatet blir understimulerade och ouppfostrade hundar som är osäkra på sina ägare, och därmed inte heller lär sig hantera sin omgivning.
Inget fel på Pit Bull.
Många hundintresserade tonårsflickor verkar välja den, sannolikt på grund av att de är söta, lättlärda, förarveka, aktiva och trygga, förutsatt att de kommer från en bra kennel.
Dio, är det månne American Bully du tänker på..?
berserken
2021-06-13, 19:11
Vanligaste problemen är nog att oavsett ras kräver hunden mer jobb än man räknat med, samt att många tror att hundar kan behandlas som människor. Resultatet blir understimulerade och ouppfostrade hundar som är osäkra på sina ägare, och därmed inte heller lär sig hantera sin omgivning.Jo den vi har nu krävde ganska mycket mer än den andra vi hadde av samma ras men det är värt jobbet man la ner
Läskeblask
2021-06-13, 19:22
Hundjäveln ska hålla käften när ägaren säger till. Helst utan att ägaren ska behöva säga till. I princip alla hundar skäller högt nog för att det ska göra ont i öronen på den som är intill. Som nu vet är jag ju en sån jävla alfahanne att jag inte bryr mig om smärta, men att få hörselskada är något jag bryr mig om.
Vidare ska hundjäveln sluta jaga andra djur när ägaren säger till.
Jag ber känsliga läsare om ursäkt för att jag benämner hundarna med ett så vulgärt prefix, men med tinnitus och ett antal bitna höns (en dog) så är jag en aning bitter.
Tillägg: Hundjäveln ska inte hoppa upp på en och/eller bitas heller.
Sånt borde vara basic shit. Tyvärr så klarar många inte av hundarna. Vem är så jävla dum att den tar 2 stora hundar som skäller i ett höghus t.ex? Går alla ut på promenader eller bara runt hörnet? Sen har jag inte förstått mig på dom som tror att hunden, trots den är skolad, lyder till 100%
Diomedea exulans
2021-06-13, 19:26
Dio, är det månne American Bully du tänker på..?
Ja, de ser till 100 % exakt ut som hundarna jag menade.
Fy fan, kommer ihåg när granntjejen hade en galen, fd missbukarhund, grand danois som anföll barnvagnar och allt möjligt. Hon klarade inte av att hålla i och drogs med på backen när den satte fart.
Inte ens när hon sa "ajsing bajsing" till den efter den hade bitit en annan granne i skinkan skärpte den till sig..*facepalm*
Efter att den slitit av kopplet och attackerat grannens dvärgschnauzer medan jag hade min då 2 årige son några meter bort (jag tog sonen och sprang, grannen slog till besten i sidan och motade modigt bort honom *flex*) fick hon inte gå ut med, det var hennes kille tvungen att göra, och den fick inte vara ute själv öht. Kul liv för en så stor hund i en trång tvåa med minimalt med motion... Den skulle enligt mig avlivats.
Hon startade f.ö hunddagis nått år senare - gick sådär med det.
Ja, de ser till 100 % exakt ut som hundarna jag menade.
Farsans käring hade bulldogs. Faktiskt ganska fina och trevliga, vann de flesta tävlingar de ställde upp i, särskilt "Lucas" var riktigt muskulös och majestätisk.
Men fy fan vilken kraft de besatt, fruktansvärt explosiva och snabba på korta sträckor och ett gap som en krokodil, en galen sådan dödar det mesta skulle jag tro.
Diomedea exulans
2021-06-13, 19:49
Inte ens när hon sa "ajsing bajsing" till den efter den hade bitit en annan granne i skinkan skärpte den till sig..*facepalm*
Hur får man ens hundar att sluta göra grejer? Jag har sett massor hundägare stå och vråla åt sina hundar att vara tysta/stå still osv, men hundjävlarna slutar ofta inte ändå.
Jobbade lite hemma hos en som hade två onda pudlar i våras. Varje gång jag gick dit skällde de som fan. Jag provade själv att skrika ”TYST!” några gånger, men det hade noll effekt. Efter några arbetspass stoppade jag bara i öronproppar innan jag kom fram, sedan ignorerade jag dem (att ignorera hade för övrigt också noll effekt).
Är det bara att slå dem blodiga som hjälper?
Magnus N
2021-06-13, 19:54
Hur får man ens hundar att sluta göra grejer? Jag har sett massor hundägare stå och vråla åt sina hundar att vara tysta/stå still osv, men hundjävlarna slutar ofta inte ändå.
Jobbade lite hemma hos en som hade två onda pudlar i våras. Varje gång jag gick dit skällde de som fan. Jag provade själv att skrika ”TYST!” några gånger, men det hade noll effekt. Efter några arbetspass stoppade jag bara i öronproppar innan jag kom fram, sedan ignorerade jag dem (att ignorera hade för övrigt också noll effekt).
Har man ingen intränad disciplin på dem så kan man stå skrika hur mycket som helst, i det läget för att avbryta är det fysisk tillsägelse som gäller om det är så akut med risk att man får aggression som svar.
kort och gott är det träning träning och träning som gäller om man ska kunna kontrollera sin hund vid tillfällen där det är mycket som händer
berserken
2021-06-13, 20:10
Är det bara att slå dem blodiga som hjälper?Lägg ner dem ,Visa vem som är flockledare
De måste fås att koppla ihop ordet/ljudet med en händelse eftersom hundar helt enkelt inte förstår ord alls.
Slå dem kan funka men är ju inte superetiskt direkt, likaså att operera bort stämbanden.
Kanske tryckluft på burk eller "Two finger pinch" som Cesar Millan körde med för att distrahera dem samtidigt som man säger ajsing bajsing kanske kan vara något.
De måste fås att koppla ihop ordet/ljudet med en händelse eftersom hundar helt enkelt inte förstår ord alls.
Slå dem kan funka men är ju inte superetiskt direkt, likaså att operera bort stämbanden.
Kanske tryckluft på burk eller "Two finger pinch" som Cesar Millan körde med för att distrahera dem samtidigt som man säger ajsing bajsing kanske kan vara något.
Klassisk betingning. Med aggressiva hundar / rädda hundar så försöker du få dom att koppla det otäcka med något bra (motbetingning).
Klassisk betingning. Med aggressiva hundar / rädda hundar så försöker du få dom att koppla det otäcka med något bra (motbetingning).
Vänta till de tystnat och då ge dem godis typ.
Att amstaff inte är vaktig och inte skäller (jag har hört min skälla 2 ggr) är ovanliga egenskaper och imo väldigt önskvärda.
Vår hund (amstaff) verkar inte alls gilla att höra saker hon inte ser, då reagerar hon fram tills hon fått reda på vad som lät, typexemplet är om hon hör svamp/bärplockare prata i skogen men inte ser dem. Då blir hon riktigt jäkla alert. När hon sedan får syn på dem, bryr hon sig inte det minsta. Tror att det är lite samma sak när vi är hemma och hon hör något utanför.
Vet inte om det är att klassa som vaktig eller bara allmänt vaksam/vill ha koll
Men skäller sällan/aldrig, vilket är skönt.
Det var ett smärre helvete när jag försökte lära den kommandot skall.
Det gick till slut men tog sin lilla tid.
I övrigt så går det ju inte att bedöma en ras utefter en enskild individ. Men det jag iallafall kan säga är att hon är den i särklass mest lättränade och mest anpassningsbara hund jag någonsin haft.
Förutom skall, så är det som hon har lärt sig allt jag försökt lära henne på första dagen och att det därefter sitter. Det är nästan trist att träna henne då hon lär sig allt så jäkla snabbt....
Att amstaff inte är vaktig och inte skäller (jag har hört min skälla 2 ggr) är ovanliga egenskaper och imo väldigt önskvärda.
Imponerande om de lyckats få Amstaffen "vaktig" när den har ursprung i den vanliga staffen som är antitesen till "vaktig".
För att:
Staffen är framavalad för kamplust, samt att sakna aggressivitet gentemot människor.
BelowAverage
2021-06-14, 13:14
Vår hund (amstaff) verkar inte alls gilla att höra saker hon inte ser, då reagerar hon fram tills hon fått reda på vad som lät, typexemplet är om hon hör svamp/bärplockare prata i skogen men inte ser dem. Då blir hon riktigt jäkla alert. När hon sedan får syn på dem, bryr hon sig inte det minsta. Tror att det är lite samma sak när vi är hemma och hon hör något utanför.
Vet inte om det är att klassa som vaktig eller bara allmänt vaksam/vill ha koll
Men skäller sällan/aldrig, vilket är skönt.
Det var ett smärre helvete när jag försökte lära den kommandot skall.
Det gick till slut men tog sin lilla tid.
I övrigt så går det ju inte att bedöma en ras utefter en enskild individ. Men det jag iallafall kan säga är att hon är den i särklass mest lättränade och mest anpassningsbara hund jag någonsin haft.
Förutom skall, så är det som hon har lärt sig allt jag försökt lära henne på första dagen och att det därefter sitter. Det är nästan trist att träna henne då hon lär sig allt så jäkla snabbt....
Min är också alert och intresserad, det hon ser och hör vill hon utforska. Däremot är hon inte det minsta vaktig mot människor, avgränsar eller skäller inte.
Jag skulle inte kalla det vaktigt, vakthundar vill man väl dels att de ska skälla iaf någon gång och sedan hindra människor från att ta sig in.
Häftigt att din är så snabblärd, samma här. Natt och dag mot tidigare labrador retriever blandraser och cocker spaniels jag haft tidigare.
Imponerande om de lyckats få Amstaffen "vaktig" när den har ursprung i den vanliga staffen som är antitesen till "vaktig".
Jag uttryckte mig kanske klumpigt. Menar inte att det är typiskt amstaff att vara vaktiga, just tvärtom. Däremot är i min erfarenhet de flesta hundraser vaktiga vilket gör amstaff lite unik.
Kanske lät som att jag menade att just min hund inte var vaktig till skillnad från andra amstaff?
Min är också alert och intresserad, det hon ser och hör vill hon utforska. Däremot är hon inte det minsta vaktig mot människor, avgränsar eller skäller inte.
Jag skulle inte kalla det vaktigt, vakthundar vill man väl dels att de ska skälla iaf någon gång och sedan hindra människor från att ta sig in.
Häftigt att din är så snabblärd, samma här. Natt och dag mot tidigare labrador retriever blandraser och cocker spaniels jag haft tidigare.
Vår hund är allt som ofta skitglad och vill hälsa på allt och alla människor (hon hatar hundar när hundar som hon inte känner, hetsar mot henne dock, då blir hon helt jäkla oregerlig)
Men i några få fall så har hon reagerat kraftigt mot en specifik person, Det har bara hänt 2-3 gånger över 6år och hon har mött säkert 50-100 personer som hon bara blivit glad att träffa (även om hon aldrig sett dem förr)
Men i dessa få fall så har hon ställt sig stel som en pinne och helt okarraktäriskt börja skälla på dem.
Ingen aning om vad det är de utstrålar eller om det är någon doft, men något är det som får henne att reagera på ett fåtal individer.
På tal om lättlärd.
När jag fick hem henne var hon 8 veckor. Jag la lite mat på golvet och täckte över med handen varje gång hon försökte äta den. Sen sa jag varsegod och och fick äta upp den.
Upprepade detta 2-3 gånger över 20 min. Och efter det försökte hon inte ta maten, hon satt och väntade tills jag sa varsegod.
Jag provade till och med att lägga upp lite mat, gå ut ur rummet 10-15 sekunder, och hon rörde den inte förrän jag sa varesgod.
Efter det har hon aldrig någonsin rört något som tappats på golvet eller dylikt förrän vi säger varsegod. Och det är absolut inte att jag är någon "dog whipserer" hon är bara jäkligt snabb på att snappa upp vad man ber henne om, och minnas.
Jag lärde henne något år senare att hon skulle markera när hon hittat något genom att lägga sig vid det. vilket var lite ett misstag... För det hände någon gång att vi tappat något när vi lagat mat i köket. och sen en timme eller så senare fundera vi på vart fan hunden var (hon burkar i regel alltid ligga i knävecken på en, eller med huvudet i knät.)
Och då hittade vi henne liggande och stirra på en matbit som låg på köksgolvet..
Efter det lärde jag henne att hon även måste ge skall när hon hittat något. =)
Att hon inte rör något utan att man säger att hon får har sina baksidor, när hon var på ett hundpensionat så ringde de första kvällen och sa att hon verkade konstig. De hade lagt upp mat och hon satt bara och stirrade på den. Jag frågade om de provat att säga "varsegod" till henne. Och hörde genom telefonen hur hon gick loss på torrfodret så fort de sa "de magiska ordet"
Hon är fantastisk det lilla livet.
Trist att hon lider lite av de rastypiska hudproblemen och ofta får svampinfektioner mellan tårna bara. förutom den detaljen är hon den mest perfekta hund jag har haft..... <3
Jag uttryckte mig kanske klumpigt. Menar inte att det är typiskt amstaff att vara vaktiga, just tvärtom. Däremot är i min erfarenhet de flesta hundraser vaktiga vilket gör amstaff lite unik.
Kanske lät som att jag menade att just min hund inte var vaktig till skillnad från andra amstaff?
Då är jag med :).
trädgårdsmöbel
2021-06-14, 15:41
Jag passar ibland en hund, en chiuhaua (jag kan inte stava till det) mixat med lite andra småhundar och tydligen lite rottweiler med (vilket jag inte vill vetahur det gått till).
Han kan vara aggressiv mot andra hanhundar på håll (honor älskar han) men om de kommer nära är det som att han inser att det här lär jag inte vinna och då blir han snäll istället.
Rätt kul att se när han morrar skäller och försöker dra i kopplet men sedan ändrar sig. Sprlar ingen roll om det så är en st bernhard, schäfer eller vad som på behörigt avstånd är han hur kaxig som helst.
Eller med honor. Spelar ingen roll att det är en stor Husky, han vill knewla ändå.
Plasttiger
2021-06-14, 18:03
Läs om.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.