handdator

Visa fullständig version : Har kost ingen påverkan på immunsystemet?

Strixen
2021-06-06, 11:11
När läkare och professorer inom skolmedicinen uttalar sig, så hävdar de att man inte på något sätt kan stärka sitt immunsystem genom kost/ kosttillskott. De kan sträcka sig till, att om man ligger på grava bristnivåer så bör man förstås få upp dem för hälsans skull. Andra hävdar med bestämdhet att man visst kan stärka sitt immunsystem genom att få i sig mer av bra livsmedel och att äta mer av vissa "nyttiga" frukter, grönsaker, vitaminer och mineraler osv. även om man inte har bristnivåer. Sedan fattar nog de flesta att man inte blir friskare av att vräka i sig extra vitaminer och överdosera av vad det än må vara.

Om det stämmer som skolmedicinen säger, så är man enbart dömd till sina gener och det går inte att påverka sitt immunförsvar, såvida om man inte har brister.

Vad tänker ni om detta?

Pongu
2021-06-06, 13:15
Vad som saknas är högkvalitativa, tillförlitliga studier.
De som finns ger inget starkt stöd åt att immunsystemet skulle kunna stärkas, men bland annat C- och D- har använts inom sjukvården, t ex inom intensivvården.

Wrenchgirl
2021-06-06, 13:24
Själv tycker jag att det låter knepigt för ger man kroppen näringsfatig kost bör det rent logiskt mindre energi över till immunförsvaret kan jag tycka. Men vad vet jag? :p

Diomedea exulans
2021-06-06, 13:33
Själv tycker jag att det låter knepigt för ger man kroppen näringsfatig kost bör det rent logiskt mindre energi över till immunförsvaret kan jag tycka. Men vad vet jag? :p

Fast det är inte säkert att immunförsvaret blir bättre efter att de har fått energi till en viss gräns.

Ungefär som när barn växer; de behöver en viss mängd mat för att växa optimalt, men de kommer inte växa snabbare (på längden) för att man trycker i dem så mycket mat de bara går.

skyffelmördarn
2021-06-06, 13:49

Fast, om svält gjorde så vårt immunförsvar blev sämre hur länge hade vi som art överlevt då? Inte så väldigt länge.

King Grub
2021-06-06, 13:50
Nutrients may impact directly or indirectly upon immune cells causing changes in their function or may exert effects via changes in the gut microbiome.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6723551/

DonFlex
2021-06-06, 14:37

Här står det om viktiga vitaminer och mineraler som immunsystemet behöver, men det jag också hör från vissa inom skolmedicinen så stämmer det med TS observationer. Ligger man inte på brister så kan man inte stärka eller göra ett skit åt immunförsvaret och det känns lite väl krasst tycker jag. Ligger man på normala nivåer, men stärker upp lite extra med kost etc. så låter det för en lekman som man borde få ett bättre immunförsvar inom rimliga gränser förstås. Jag har absolut varit friskare sedan jag började ta extra D-vitamin, zink och magnesium och jag hade normala nivåer innan, men det går tydligen inte enligt vissa läkare, så det är väl placebo då, eller?

Uncle Joe
2021-06-06, 14:51
Kaloribrist påverkar nog en hel del mer än brist på olika spårämnen. Äter du dåligt drabbas du av infektioner lättare.

Melker2
2021-06-06, 21:28

Känns för mig lika självklart som att bilen går bättre om man tankar den med rätt bränsle.
Äter man en väl sammansatt kost i tillräcklig mängd och lever i övrigt hälsosamt så håller man troligtvis immunförsvaret på OK nivå men hur många av junk food generationen gör det? Och hur många lever inte lite hårt och kanske utanför den smala hälsosamma stigen?

Nä, enligt mig är skolmedicinens maniska motstånd mot kosttillskott idiotiskt!

Kan förtydliga att jag med idiotiskt inte menar korkat av personer utan idiotiskt för folkhälsan. Jag förstår naturligtvis att kloka medicinare förstår att kosttillskott behövs ibland men jag förstår också att man inte kommer någonstans i medicinarnvärlden om man inte är sponsrad av medicintillverkarna.

Langster
2021-06-06, 23:45
Känns för mig lika självklart som att bilen går bättre om man tankar den med rätt bränsle.
Äter man en väl sammansatt kost i tillräcklig mängd och lever i övrigt hälsosamt så håller man troligtvis immunförsvaret på OK nivå men hur många av junk food generationen gör det? Och hur många lever inte lite hårt och kanske utanför den smala hälsosamma stigen?

Nä, enligt mig är skolmedicinens maniska motstånd mot kosttillskott idiotiskt!

Kan förtydliga att jag med idiotiskt inte menar korkat av personer utan idiotiskt för folkhälsan. Jag förstår naturligtvis att kloka medicinare förstår att kosttillskott behövs ibland men jag förstår också att man inte kommer någonstans i medicinarnvärlden om man inte är sponsrad av medicintillverkarna.

Tankar man bilen med fel bränsle så går den som regel inte alls. Liknelsen haltar då fel bränsle för bilen snarare motsvaras av något som är giftigt, eller något som inte ens är ätbart för människor.
Självklart blir man sjuk av att äta så att man får brist av vissa näringsämnen. Men uppnår man helt enkelt en basnivå, vilket är nästan oundvikligt om man inte äter exakt samma - väldigt ensidiga kost, hela tiden.

Även de mest hysteriska renlevnadsmänniskorna som loggar sina intag av mikronutrienter osv blir sjuka. Fanns det ett sätt att äta som gjorde att man faktiskt blev immun mot ens 50% av sjukdomar man potentiellt kan få och detta var reproducerbart och dokumenterat, så skulle rekommendationerna vara att äta så.

Sen kommer frågan, hur fungerar ett ”starkt” immunförsvar kontra ett svagt?

Melker2
2021-06-07, 06:07
Tankar man bilen med fel bränsle så går den som regel inte alls. Liknelsen haltar då fel bränsle för bilen snarare motsvaras av något som är giftigt, eller något som inte ens är ätbart för människor.
Självklart blir man sjuk av att äta så att man får brist av vissa näringsämnen. Men uppnår man helt enkelt en basnivå, vilket är nästan oundvikligt om man inte äter exakt samma - väldigt ensidiga kost, hela tiden.

Även de mest hysteriska renlevnadsmänniskorna som loggar sina intag av mikronutrienter osv blir sjuka. Fanns det ett sätt att äta som gjorde att man faktiskt blev immun mot ens 50% av sjukdomar man potentiellt kan få och detta var reproducerbart och dokumenterat, så skulle rekommendationerna vara att äta så.

Sen kommer frågan, hur fungerar ett ”starkt” immunförsvar kontra ett svagt?

Du tror m a o inte på det som står i Grubs länk?

UNiCEF skriver på sin hemsida :
” Nya studier visar att vartannat barn (340 miljoner) under fem år har brist på livsviktiga mikronäringsämnen, så som vitaminer och mineraler. Näringsämnen som jod, järn, zink och folsyra är livsviktiga eftersom människor behöver dessa ämnen för att tillverka enzymer, hormoner och andra substanser som styr tillväxt, utveckling, immunsystem och reproduktion. ”

1177 .se skriver:
” För att immunförsvaret ska fungera så bra som möjligt är det viktigt att äta varierad och näringsrik mat.”

Betänk att vi som tränar kanske har lite andra referensramar än nedre delen av den halva av befolkningen som faktiskt äter sämre än medelsvensson…

Langster
2021-06-07, 06:22
Du tror m a o inte på det som står i Grubs länk?

UNiCEF skriver på sin hemsida :
” Nya studier visar att vartannat barn (340 miljoner) under fem år har brist på livsviktiga mikronäringsämnen, så som vitaminer och mineraler. Näringsämnen som jod, järn, zink och folsyra är livsviktiga eftersom människor behöver dessa ämnen för att tillverka enzymer, hormoner och andra substanser som styr tillväxt, utveckling, immunsystem och reproduktion. ”

1177 .se skriver:
” För att immunförsvaret ska fungera så bra som möjligt är det viktigt att äta varierad och näringsrik mat.”

Betänk att vi som tränar kanske har lite andra referensramar än nedre delen av den halva av befolkningen som faktiskt äter sämre än medelsvensson…

Jo, som jag skrev, jag tror att om man täcker sina basala näringsbehov så har man gjort vad man kan för sitt immunförsvar. Och så länge man inte lever i ett U-land under svält, eller har något mentalt problem/gör det svårt för sig själv genom att vara väldigt selektiv med vad man äter, så är det i princip svårt att uppnå brister.

Melker2
2021-06-07, 06:39
Jo, som jag skrev, jag tror att om man täcker sina basala näringsbehov så har man gjort vad man kan för sitt immunförsvar. Och så länge man inte lever i ett U-land under svält, eller har något mentalt problem/gör det svårt för sig själv genom att vara väldigt selektiv med vad man äter, så är det i princip svårt att uppnå brister.

Ja, som sagt, vi tränande har lite andra referensramar.
Medelsvensson äter inte jättebra, hälften äter sämre än medelsvensson och längst ner på skalan äts det dåligt så jag skulle tro att ganska många % skulle ha nytta av kosttillskott.

Jag behöver t ex inte gå längre än ett par hus bort på gatan för att t ex hitta en ungdom som i stort sett bara äter pommes frites och godis.

Nu uppfattade jag frågan om kost påverkar immunförsvaret och på det verkar svaret vara JA. Nästa fråga kan då bli om man kan hjälpa upp en dålig kost med kosttillskott och på det skulle jag också säga JA. Man kan naturligtvis också hjälpa upp en dålig kost med att äta bra kost. Förstår inte motståndet mot kosttillskott, det är billigt och ofarligt och kan hjälpa upp en dålig kost även om man själv hellre äter en bra kost.

Langster
2021-06-07, 06:54
Ja, som sagt, vi tränande har lite andra referensramar.
Medelsvensson äter inte jättebra, hälften äter sämre än medelsvensson och längst ner på skalan äts det dåligt så jag skulle tro att ganska många % skulle ha nytta av kosttillskott.

Jag behöver t ex inte gå längre än ett par hus bort på gatan för att t ex hitta en ungdom som i stort sett bara äter pommes frites och godis.

Nu uppfattade jag frågan om kost påverkar immunförsvaret och på det verkar svaret vara JA. Nästa fråga kan då bli om man kan hjälpa upp en dålig kost med kosttillskott och på det skulle jag också säga JA. Man kan naturligtvis också hjälpa upp en dålig kost med att äta bra kost. Förstår inte motståndet mot kosttillskott, det är billigt och ofarligt och kan hjälpa upp en dålig kost även om man själv hellre äter en bra kost.

Jag har inte skrivit ett ord om kosttillskott i den här tråden, men:
Motståndet mot kosttillskott (av t.ex vitaminer) beror på att det antingen är som att sätta ett plåster på någon som fått båda benen avkapade av att ha blivit överkörd av ett tåg. Eller helt onödigt. Äter man endast snabbmakaroner så kommer en multivitamin-tablett inte att vara tillräcklig för att täcka kroppens näringsbehov. Äter man en någorlunda vettig kost så blir multivitamin-tabletten snabbt helt onödig och kommer inte att tillföra något alls.
Troligen är tillskott av specifika vitaminer aldrig något som en frisk individ med en hyfsad kost kommer att dra nytta av. Troligen missar man en hel uppsjö av andra mikronutrienter om man försöker ersätta en normal kost med en extremt ensidig kost+kosttillskott. Vissa av dessa mikronutrienter är kanske inte ens kända av vetenskapen än/man har inte än full förståelse för vilka effekter de har i kroppen.

Den där ungen som bara äter pommes och godis förresten, är hen oftare sjuk än t.ex du själv?

Langster
2021-06-07, 06:55
Vitamintillskott är dock effektivt om man av någon anledning redan har en brist, oftast pga underliggande sjukdom.

CoKEmaN
2021-06-07, 08:15
Om det stämmer som skolmedicinen säger, så är man enbart dömd till sina gener och det går inte att påverka sitt immunförsvar, såvida om man inte har brister.

Immunförsvaret blir bättre av att stöta på infektioner och att få arbeta, samt vaccin är ett sätt att förbättra sitt immunförsvar.
Så man kan ju ta de vaccin som finns, samt att man kan utsätta sig för sjukdomar/infektioner, då är det större chans att man inte blir smittad av samma nästa gång, eller att man i alla fall får lindrigare symtom.

Men kanske svårt att förbättra sitt immunförsvar utan att utsätta sig för potentiell smitta eller vaccin.

Mats J
2021-06-07, 08:26
Jag tycker att kosten borde ha stor betydelse men är väldigt sällan man ser det. Jag äter nitiskt noga och är minst lika sjuk som de runt omkring mig som äter (i mitt tycke) skräpkost. Min fru äter mest vitt bröd med smör utöver middag/lunch och jag stora mängder frukt och grönt och extremt "hälsosam" kost dygnet runt och även noga med kosttillskott, jag blir både mer förkyld, kraftigare förkyld och det sitter i betydligt längre än för henne. Nyss blev jag tokförkyld i 15 dagar och hon lite snuvig och huvudvärk i 2.

Visst det kanske skulle varit ännu värre om jag åt sämre, men tycker mer och mer jag ser talar för att (som Langster var inne på) äter du bara ok och täcker upp till en basnivå ger det extremt lite extra att vara "optimal", både för träningsresultat och hälsa.

Langster
2021-06-07, 11:31
Jag instämmer med de 2 föregående posterna, Cokeman och Mats J.

Ett erfaret immunförsvar är ett effektivt immunförsvar.

Och Mats kan ju trösta sig med att hans immunförsvar verkar ha reagerat starkare än hans frus på vad som antagligen var samma infektion. De symptom man får vid t.ex förkylning beror ju inte enbart på viruset, det är främst immunförsvarets reaktion man känner av.
Och då återkommer vi till frågan, vad är ett ”starkt” immunförsvar? Och är det något som man bör sträva efter? Allergier och autoimmuna sjukdomar beror på överaktiva immunförsvar... därmed inte sagt att man bör försöka trycka ned sitt immunförsvar genom en kass kost. Men frågan blir ju, hur ska kosten se ut om man både vill bli effektiv på att bekämpa äkta infektioner, men samtidigt inte råka ut för allergier och autoimmuna sjukdomar? - en retorisk fråga förstås, då svaret är att det helt enkelt inte är så enkelt som man gärna vill tro.

Scratch89
2021-06-07, 17:04
Jag som lider en del av autoimmuna sjukdomar har börjat lägga om kosten rätt så rejält sedan typ årsskiftet, och jag märker STOR skillnad i mitt mående på många plan. Det är såklart svårt att säga exakt vad som ger vad, men det är stor skillnad. Så fort jag slarvar märkvärdigt mår jag sämre igen.

171
2021-06-07, 21:10
Jag är reumatiker och har haft stora problem med inflammationer i leder på olika ställen, ofta sjuk, stelhet i kroppen, kraftig allergi och magproblem. Sedan jag började äta strikt AIP så har nästan alla av ovanstående försvunnit. Jag tror att kosten har en jättestor påverkan på immunförsvaret.

Melker2
2021-06-07, 22:28
Jag är reumatiker och har haft stora problem med inflammationer i leder på olika ställen, ofta sjuk, stelhet i kroppen, kraftig allergi och magproblem. Sedan jag började äta strikt AIP så har nästan alla av ovanstående försvunnit. Jag tror att kosten har en jättestor påverkan på immunförsvaret.

Du behöver inte tro, det framgick av Grubs länk att det är så.

Flem
2021-06-08, 10:09
Även de mest hysteriska renlevnadsmänniskorna som loggar sina intag av mikronutrienter osv blir sjuka.Sämre hälsa gör att man blir sjuk oftare och kraftigare.
Jo, som jag skrev, jag tror att om man täcker sina basala näringsbehov så har man gjort vad man kan för sitt immunförsvar. Och så länge man inte lever i ett U-land under svält, eller har något mentalt problem/gör det svårt för sig själv genom att vara väldigt selektiv med vad man äter, så är det i princip svårt att uppnå brister.Det är inte alls ovanligt för svenskar att uppnå näringsbrist. Och då kan man nästan säga att vi befinner oss på världens topp av levnadsstandard.
Motståndet mot kosttillskott (av t.ex vitaminer) beror på att det antingen är som att sätta ett plåster på någon som fått båda benen avkapade av att ha blivit överkörd av ett tåg. Eller helt onödigt.
Även i Sverige är de allra flesta faktiskt beroende av kosttillskott via saltintaget för att förse sköldkörteln med jod. Sedan en tid tillbaka är det också krav på att förse vissa produkter med kosttillskott, alltså vitamin D. Framförallt för att mörkhyade blir allt fler och de har det svårare med att syntetisera vitaminet i huden samt äter en kost som är mer näringsfattig.
vad är ett ”starkt” immunförsvar? Och är det något som man bör sträva efter?Det är ett optimalt fungerande immunförsvar. Något de absolut flesta omöjligt har eftersom de inte får i sig de nödvändiga ämnena i tillräcklig mängd. Allergier och autoimmuna sjukdomar beror på överaktiva immunförsvar...Vad beror ett överaktivt immunförsvar på? ;-)
frågan blir ju, hur ska kosten se ut om man både vill bli effektiv på att bekämpa äkta infektioner, men samtidigt inte råka ut för allergier och autoimmuna sjukdomar? - en retorisk fråga förstås, då svaret är att det helt enkelt inte är så enkelt som man gärna vill tro.Eller äter man så att kroppen både klarar av infektioner och slipper överaktivitet av immunförsvaret.
Jag tycker att kosten borde ha stor betydelse men är väldigt sällan man ser det. Jag äter nitiskt noga och är minst lika sjuk som de runt omkring mig som äter (i mitt tycke) skräpkost. Min fru äter mest vitt bröd med smör utöver middag/lunch och jag stora mängder frukt och grönt och extremt "hälsosam" kost dygnet runt och även noga med kosttillskott, jag blir både mer förkyld, kraftigare förkyld och det sitter i betydligt längre än för henne. Nyss blev jag tokförkyld i 15 dagar och hon lite snuvig och huvudvärk i 2.Eller så tror du bara att du äter nyttigt. Stora mängder frukt och grönt betyder inte att ens kost är hälsosam. Utan det leder ofta istället till näringsbrist, överkonsumtion av kolhydrater och antinutrienter, m.m. Smöret din fru får i sig gör förmodligen större nytta för henne än vad allt hetsätande av växter gör för dig.

Langster
2021-06-08, 10:21
Visst, minimerar man inflammation i kroppen så bör immunförsvaret få ett lättare jobb, och slipper agera don Quijote och attackera väderkvarnar.
Går detta med kost, är det dokumenterat? För mig låter det lite new age, men jag erkänner att jag vet för lite om ämnet.

Men, då har man snarare skapat en bättre miljö för immunförsvaret än att faktiskt stärka det, första gången man råkar ut för ett nytt virus eller bakterier så kommer man fortfarande med stor sannolikhet bli sjuk, det är ofrånkomligt.

Det jag menar är att man kan inte äta sig till att bli immun mot sjukdomar som man inte tidigare haft.

blåvitt
2021-06-08, 10:29
Tyngre träningssnack hade ett avsnitt nyligen om antiinflammatorisk kost, mer specifikt när det används av personer med inflammatorisk sjukdom.

https://tyngre.se/podcast/antiinflammatorisk-kost-vid-inflammatorisk-sjukdom/

Flem
2021-06-08, 12:02
Visst, minimerar man inflammation i kroppen så bör immunförsvaret få ett lättare jobb, och slipper agera don Quijote och attackera väderkvarnar.
Går detta med kost, är det dokumenterat? För mig låter det lite new age, men jag erkänner att jag vet för lite om ämnet.Ja, så är fallet med en hel del växter, t.ex. sädesslag. Ämnen däri luckrar upp tarmväggarna vilket innebär att främmande substanser från maten tränger sig igenom och aktiverar immunförsvaret för att försöka ta itu med dem.Men, då har man snarare skapat en bättre miljö för immunförsvaret än att faktiskt stärka detVad menar du isåfall med att stärka immunförsvaret? Hos de flesta läggs resurser från kroppens immunförsvar åt att regelbundet ta itu med skräp som tränger igenom tarmväggarna. Löser man detta problem kan jag tycka att man förstärkt immunförsvaret. Annars kan man "förstärka" immunförsvaret genom ett socialt liv, motion, få i sig tillräckligt med näring och att regelbundet skita ner sig i naturen och käka stora mängder probiotika och prebiotika. Bakterier är A och O för ett starkt immunförsvar. Kika t.ex. på Lactobacillus casei Shirota för en rad hälsostärkande effekter mot just det fabriksutsläppta covid-19.

Melker2
2021-06-08, 12:47
Hörde på radion i morse att en ny undersökning påvisade att kost med mer näringsämnen stärkte upp immunförsvaret så att man klarade sig bättre från covid.

Det viktigaste är väl fortfarande gener och bruk av tobak samt alkohol men jag tycker man ser mer och mer att man ”erkänner” att näringsintaget påverkar immunförsvaret.

Ser jag till egen del så upplever jag att sömnbrist är största orsaken till att jag blir sjuk.

Uncle Joe
2021-06-08, 13:23
Ser jag till egen del så upplever jag att sömnbrist är största orsaken till att jag blir sjuk.

Jag skriver under på det där.
Under en resa till fjärran östern kunde jag inte sova bra i två veckor. Snittade 4 h /natt. Blev sjuk de sista dagarna pg a försvagat immunförsvar.

Langster
2021-06-08, 14:13
Ja, så är fallet med en hel del växter, t.ex. sädesslag. Ämnen däri luckrar upp tarmväggarna vilket innebär att främmande substanser från maten tränger sig igenom och aktiverar immunförsvaret för att försöka ta itu med dem.Vad menar du isåfall med att stärka immunförsvaret? Hos de flesta läggs resurser från kroppens immunförsvar åt att regelbundet ta itu med skräp som tränger igenom tarmväggarna. Löser man detta problem kan jag tycka att man förstärkt immunförsvaret. Annars kan man "förstärka" immunförsvaret genom ett socialt liv, motion, få i sig tillräckligt med näring och att regelbundet skita ner sig i naturen och käka stora mängder probiotika och prebiotika. Bakterier är A och O för ett starkt immunförsvar. Kika t.ex. på Lactobacillus casei Shirota för en rad hälsostärkande effekter mot just det fabriksutsläppta covid-19.

Det folk menar när de säger ”starkt” immunförsvar är att man klarar att bli exponerad för virus eller bakterier utan att bli sjuk, eller att man blir frisk efter bara någon dag om man blir smittad. Det är detta jag menar att man inte kan äta sig till.
Ett effektivt immunförsvar får man genom det du beskriver, vara social (egentligen exponera sig för smittor, åka buss/tåg/flyga osv), röra på sig, vistas i naturen osv... och kanske speciellt göra så när man är liten/ung.
Om man är undernärd i barndomen då immunförsvaret ska skaffa sig all denna erfarenhet kan jag tänka mig att immunförsvaret inte utvecklas på ett optimalt sätt.

Flem
2021-06-08, 18:16
Det folk menar när de säger ”starkt” immunförsvar är att man klarar att bli exponerad för virus eller bakterier utan att bli sjuk, eller att man blir frisk efter bara någon dag om man blir smittad. Det är detta jag menar att man inte kan äta sig till.Alltså menar du på att det är en myt att man skulle kunna äta sig till att få ett immunförsvar som förhindrar eller förkortar sjukdomar. Men det är fel. De flesta i Sverige får i sig alldeles för lite vitamin A, vitamin D, jod, osv. som faktiskt är nödvändiga för ett optimalt fungerande immunförsvar. Sedan finns det en uppsjö av olika växter man kan vända sig till för att att kämpa mot sjukdomar.

Langster
2021-06-08, 19:09
Alltså menar du på att det är en myt att man skulle kunna äta sig till att få ett immunförsvar som förhindrar eller förkortar sjukdomar. Men det är fel. De flesta i Sverige får i sig alldeles för lite vitamin A, vitamin D, jod, osv. som faktiskt är nödvändiga för ett optimalt fungerande immunförsvar. Sedan finns det en uppsjö av olika växter man kan vända sig till för att att kämpa mot sjukdomar.

Myterna står du för alldeles utmärkt på egen hand.
Så länge man täcker sitt basala näringsbehov så kan man inte göra så mycket mer för sitt immunförsvar via kosten har jag skrivit.

Om man inte lever i ett U-land så är det svårt att uppnå brist. Och visst är det tur att vi inte bor i ett U-land så att vi får salt berikat med jod t.ex,- att rekommendationer som det finns evidens bakom faktiskt finns och följs av livsmedelsindustrin osv.

Sverker
2021-06-08, 19:14
När ni skriver om immunförsvar tänker jag nog mer på angrepp av virus, bakterier, svampar mfl som flyttar in i kroppen och försöker etablera sig.
Andra grejor som mikroplaster, peptider, växtpolymerer, asbest, skräp etc. skulle jag inte klumpa in. Det får levern fixa åt oss.

Melker2
2021-06-08, 22:16
Myterna står du för alldeles utmärkt på egen hand.
Så länge man täcker sitt basala näringsbehov så kan man inte göra så mycket mer för sitt immunförsvar via kosten har jag skrivit.

Om man inte lever i ett U-land så är det svårt att uppnå brist. Och visst är det tur att vi inte bor i ett U-land så att vi får salt berikat med jod t.ex,- att rekommendationer som det finns evidens bakom faktiskt finns och följs av livsmedelsindustrin osv.

Har du fortfarande inte läst länken som Grub la in tidigare i tråden?

Baskagge
2021-06-09, 00:57
Gammal artikel förvisso. Det hade varit intressant med en undersökning av svenskars vitamin/mineral-status. I USA har sådana undersökningar visat på en hel del brister, något annat hade man kanske inte väntat sig.

https://www.svd.se/brist-pa-mineraler-i-svensk-brodsad

Flem
2021-06-09, 18:15
Så länge man täcker sitt basala näringsbehov så kan man inte göra så mycket mer för sitt immunförsvar via kosten har jag skrivit.Med "basala näringsbehov", syftar du då på rekommenderat dagligt intag (RDI)? Nästan ingen på hela forumet täcker precis alla RDI-värden för de näringsämnen som Livsmedelsverket via de Nordiska näringsrekommendationerna (NNR) propagerar för. Lägg därtill alla de ämnen som NNR inte ens nämner som framförallt eller t.o.m. uteslutande finns i animaliska livsmedel. Sen så är du fel ute då bl.a. probiotika har en kraftig effekt när det gäller att motstå patogener. Probiotika gör du bäst i att odla själv då det är en mycket mer försvarbar metod för att få i sig dem rent ekonomiskt och i den mängd som de faktiskt gör nytta. En mängd olika växter gör också nytta mot främmande mikroorganismer.
Om man inte lever i ett U-land så är det svårt att uppnå brist. Och visst är det tur att vi inte bor i ett U-land så att vi får salt berikat med jod t.ex,- att rekommendationer som det finns evidens bakom faktiskt finns och följs av livsmedelsindustrin osv.Poängen var att kosttillskott är en nödvändighet för att den stora massan ska få i sig jod i tillräcklig mängd så att inte struma återigen drabbar en stor del av befolkningen.

Scratch89
2021-06-21, 17:42
Det folk menar när de säger ”starkt” immunförsvar är att man klarar att bli exponerad för virus eller bakterier utan att bli sjuk, eller att man blir frisk efter bara någon dag om man blir smittad. Det är detta jag menar att man inte kan äta sig till.
Ett effektivt immunförsvar får man genom det du beskriver, vara social (egentligen exponera sig för smittor, åka buss/tåg/flyga osv), röra på sig, vistas i naturen osv... och kanske speciellt göra så när man är liten/ung.
Om man är undernärd i barndomen då immunförsvaret ska skaffa sig all denna erfarenhet kan jag tänka mig att immunförsvaret inte utvecklas på ett optimalt sätt.

Jag håller med dig i sak, men immunförsvaret är mer än bara sjukdomar, virus och liknande. Immunförsvaret reglerar (och regleras av) betydligt fler faktorer än så, t.ex autoimmuna sjukdomar och allergier.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Immunologi

Kischen
2021-06-24, 13:08
Eran diskussion får mig att tänka på den gamla tråden wienerbröd och cola bygger muskler.

När man (relativt sett) tillgodosett kroppens behov, så ger inte ännu mer vitaminer, mineraler osv något ytterligare till immunförsvaret. Kan väl t o m bli kontraproduktivt.

Det låter ganska logiskt.

Melker2
2021-06-24, 15:09
Eran diskussion får mig att tänka på den gamla tråden wienerbröd och cola bygger muskler.

När man (relativt sett) tillgodosett kroppens behov, så ger inte ännu mer vitaminer, mineraler osv något ytterligare till immunförsvaret. Kan väl t o m bli kontraproduktivt.

Det låter ganska logiskt.

Jo visst, i stort sett om man äter bra, men nu visade ju forskningsresultaten i Grubs länk i början på tråden faktiskt på att man kunde förbättra immunförsvaret med kosten.