Visa fullständig version : Naturligt socker från frukt påverkar kroppen på samma sätt som socker i läskeblask
King Grub
2021-06-03, 09:12
High intakes of added sugar from soft drinks are associated with negative health outcomes such as the increased risk of gout and type 2 diabetes, weight gain and cardiovascular disease. Fruits are naturally high in sugars but their effect on cardiometabolic risk remains unknown. We examined the effect on cardiometabolic risk factors of consuming natural sugars from fruit or added sugars from sugar-sweetened soft drinks in overweight adults. 48 healthy, overweight (BMI≥ 28 kg/m2) men (n = 21) and women (n = 20) were randomised to either a fruit (n = 19) or sugar-sweetened soft drink (n = 22) intervention for 4 weeks. The fruit group received 6 items of fresh and dried fruit per day and the sugar-sweetened soft drink group received 955ml of sugar-sweetened soft drink per day. The interventions were matched for both energy (fruit: 1800 kJ/d; soft drink: 1767 kJ/d) and fructose content (fruit: 51.8 g/d; soft drink: 51.7 g/d). The soft drink intervention provided 101g total sugars, which was all added sugar and the fruit intervention provided 97g total sugars, which were all natural sugars. Dietary intakes were otherwise ad libitum. Despite being asked to consume additional sugar (up to 1800 additional kJ/d) , there were no changes in weight, blood pressure or other cardiometabolic risk factors, except by uric acid, in any of the intervention groups. In conclusion, our findings do not provide any evidence that short-term regular intake of added sugars is linked to higher cardiometabolic risks, with exception of uric acid in overweight men. Public health interventions to prevent obesity and related diseases should focus on the quality of the whole diet rather than only focusing on reducing sugary drinks or sugar intakes.
Front. Nutr. doi: 10.3389/fnut.2021.636275Effect of added sugars in soft drink compared with sugars in fruit on cardiometabolic risk factors: results from a four-week, randomized controlled trial.
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2021.636275/abstract
Korvmedmos
2021-06-03, 09:37
Trodde först att frukt skulle framstå som dåligt. Men tolkar jag det rätt som att det man trott om raffinerat socker inte riktigt stämmer, alltså att det är lika "bra" som sockret från frukt och är faktiskt inte dåligt? Kan man dra slutsatsen att socker i sig inte är dåligt från denna studie?
Lika bra eller lika dåligt, fanns väl inte med någon referensgrupp som undvek socker?
Langster
2021-06-03, 10:08
Trodde först att frukt skulle framstå som dåligt. Men tolkar jag det rätt som att det man trott om raffinerat socker inte riktigt stämmer, alltså att det är lika "bra" som sockret från frukt och är faktiskt inte dåligt? Kan man dra slutsatsen att socker i sig inte är dåligt från denna studie?
Min uppfattning ang. socker och andra "onyttiga" saker man kan stoppa i sig har länge varit att det mesta mer eller mindre är "nyttigt" så länge man inte överäter.
Det är först när man redan är överviktig, stillasittande, proppmätt för jämnan och på gränsen till diabetes som t.ex intag av socker ger extra negativa följder för kroppen.
Håller man på att svälta ihjäl är ju socker jättenyttigt, då det kan förhindra att man dör. Det finns en skala från svältläge till sjuklig fetma som bör tas med i beräkningen innan man avfärdar specifika födoämnen som onyttiga eller rent av farliga.
Guns dont kill people, people kill people... eller: socker är inte onyttigt, människor är onyttiga.
Front. Nutr. doi: 10.3389/fnut.2021.636275Effect of added sugars in soft drink compared with sugars in fruit on cardiometabolic risk factors: results from a four-week, randomized controlled trial.
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2021.636275/abstract
Inte jätteförvånande, supersöta frukter är ju något som vi förädlat fram de senaste åren, inget som människan är anpassad till.
Langster
2021-06-03, 12:45
In conclusion, our findings do not provide any evidence that short-term regular intake of added sugars is linked to higher cardiometabolic risks, with exception of uric acid in overweight men.
Inte jätteförvånande, då socker är något som vi ätit så mycket vi kan av sen vi var apor, människan är väl anpassad till intag av socker.
Som Wain skriver, frukterna är artificiellt framtagna, avläde, de såg inte ut som de gör nu från början innan människan började fippla med dem. Hur mycket socker det var i dem innan vet jag inte.
Det är iofs en artificiell evolution som pågått länge och originalfrukter är svåra om inte omöjliga at finna idag. Sen vad som väljs ut till snabbköpen är också toppen av ett isberg, många frukter är inte tillräckligt bra eller visuellt fina. Kanske blir de till sylt_
VadvetJag.
Som Wain skriver, frukterna är artificiellt framtagna, avläde, de såg inte ut som de gör nu från början innan människan började fippla med dem. Hur mycket socker det var i dem innan vet jag inte.
Men spelar det någon roll? 100g socker är 100g socker. Sen hur
Mycket faktiskt fruktvikt som ligger bakom spelar väl mindre roll.
Sockret blir väl i sig inte annorlunda för att fruktena är ”framavlade” och ”förändrade” eller?
Men spelar det någon roll? 100g socker är 100g socker. Sen hur
Mycket faktiskt fruktvikt som ligger bakom spelar väl mindre roll.
Sockret blir väl i sig inte annorlunda för att fruktena är ”framavlade” och ”förändrade” eller?
Nej det är samma molekyl som tas upp i blodet såvida det inte är sötningsmedel.
Procenten socker har jag som sagt ingen aning om.
Sötningsmedel i drickan då, inte i frukterna....
Mest troligt mer/sötare om något, är ju bara att jämföra vilda frukter/bär med odlade, otrolig skillnad i smak. Industrialiseringen och odling handlar mycket om att få fram tåligare frukter i större mängd snabbare.
Mest troligt mer/sötare om något, är ju bara att jämföra vilda frukter/bär med odlade, otrolig skillnad i smak. Industrialiseringen och odling handlar mycket om att få fram tåligare frukter i större mängd snabbare.
Ja det är väl samma sak med tomater t ex, snabbköpstomater i bulk smakar ju bara surt. man för nästan adda lite socker som krydda i såser, lol. Handplockade där de växer naturligt är ju söta och goda.
Nej, frukter har ökat enormt i söthet genom förädlingen de senaste tusen åren. Jämför ex äpple med vildäpple. Samma gäller för tomater.
Nej, frukter har ökat enormt i söthet genom förädlingen de senaste tusen åren. Jämför ex äpple med vildäpple. Samma gäller för tomater.
De gäler vel hela spektrat i så fall, hanplockade tomater runt Medelhavet kanske inte är desamma som de pre antika greker åt.
Langster
2021-06-03, 16:19
De förädlade frukterna är framförallt större och innehåller mer vatten.
Mer fruktkött mindre skal, kolla här: https://www.sciencealert.com/fruits-vegetables-before-domestication-photos-genetically-modified-food-natural/amp
Så det är säkert enklare att få i sig större mängd socker från frukt nu än förr.
Hallon är såvitt jag vet, av någon anledning jag glömt, i stort sett oförändrad sen de utvecklades naturligt. Och de är ju rätt söta i smaken.
De natürliga frukterna var/är heller inte certifierade vegan. Och Orangutangen gräver heller inte ut djuren, såvitt jag vet.
https://www.thisiscolossal.com/wp-content/uploads/2015/07/painting-1.jpg
De där vattenmelonerna ser klart annorlunda än dagens.
De gäler vel hela spektrat i så fall, hanplockade tomater runt Medelhavet kanske inte är desamma som de pre antika greker åt.
Tomaten kommer från Sydamerika
Tomaten kommer från Sydamerika
:smash: Åt mig själv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.