Logga in

Visa fullständig version : Påverkar sex testosteronnivån negativt?

Kralligare
2021-05-31, 16:32
Ska ta blodprov för testo i morgon. Jag ska ta blodprovet på morgonen på fastande mage och inte äta efter kl. 20 i kväll enligt läkaren, men kan man ha sex med tanten i kväll eller gör det mina nivåer lägre till i morgon? Är detta bara en myt eller ligger det något i detta? Nån som vet, hittade inget när jag googlade?

Decepticon
2021-05-31, 17:33
Det är en myt. Att ha sex kvällen innan ett testosteron-prov påverkar inte nivåerna negativt. Man ska ta det lugnt med fet mat dagen innan och inte äta 12 timmar före, men ruska tupp etc. går bra.

Cooks
2021-05-31, 21:56
Det är en myt. Att ha sex kvällen innan ett testosteron-prov påverkar inte nivåerna negativt. Man ska ta det lugnt med fet mat dagen innan och inte äta 12 timmar före, men ruska tupp etc. går bra.

På vilket sätt påverkar det du skrev testerna? Visar det högre än vad det egentligen är eller lägre?

kvarnis
2021-05-31, 22:03
Utlösning ökar prolaktin under en period (temporär) detta hormon har sänkande effekt på testosteron.

Dominic
2021-05-31, 23:45
Verkligheten är att det beror på.

Strunta i studier och fundera istället på vad som är logiskt.
Ifall bruden är svinhet kommer hjärnan tolka akten som en signal om att den behöver producera betydligt mer testo och säd och så vidare så du verkligen tar chansen att få henne gravid. Testo lär skjuta i höjden efter bara en halvtimme eller så. Flera hundratusen år av evolution har utvecklat sådana mekanismer.

Medan om det är en halvdan och småfet tant (som det oftast är för de flesta män), så förvärrar det bara saken då hjärnan på ett undermedvetet plan inte ser någon nödvändighet att producera någonting extra då du ändå bara riskerar att få avkomma med nån som har skräpgener.

Sen lär det ta några år innan vetenskapen kan bevisa detta men så var det ju med BCAA och proteinintag också. Tänkte man bara logiskt kring det så gjorde man rätt, men folk som bara förlitade sig på studier för en tio år sen slängde massa pengar i sjön. Och till slut kunde vetenskapen bevisa det som alla som tänkt logiskt kring det hela tiden hade trott dvs. att BCAA är överhypat och du är bättre av genom att bara använda exempelvis vassle.

Decepticon
2021-06-05, 18:11
På vilket sätt påverkar det du skrev testerna? Visar det högre än vad det egentligen är eller lägre?

TS frågade om testosteronnivåerna blir lägre om han sätter på tanten kvällen innan. Vet inte vad som behöver redas ut, nivåerna blir alltså inte lägre och underförstått blir det inte heller högre. Om det kan ha någon påtaglig påverkan om man skjuter av precis innan provet låter jag vara osagt, men nu gällde det sex dagen innan test.

Kralligare
2021-06-05, 18:20
Jag har höjt mina testosteronvärden genom att gå ner i fettvikt efter för många år med för lite fokus på kosten. Övervikt är en stor bov till låga värden. Hade ca 20 kg övervikt, började på 10 nmol/L, sedan 12, 15 och nu 19, bara genom träning och fettnedgång. Nu ligger jag på ca 16% i fettprocent.

Plasttiger
2021-06-06, 08:37
Verkligheten är att det beror på.

Strunta i studier och fundera istället på vad som är logiskt.
Ifall bruden är svinhet kommer hjärnan tolka akten som en signal om att den behöver producera betydligt mer testo och säd och så vidare så du verkligen tar chansen att få henne gravid. Testo lär skjuta i höjden efter bara en halvtimme eller så. Flera hundratusen år av evolution har utvecklat sådana mekanismer.

Medan om det är en halvdan och småfet tant (som det oftast är för de flesta män), så förvärrar det bara saken då hjärnan på ett undermedvetet plan inte ser någon nödvändighet att producera någonting extra då du ändå bara riskerar att få avkomma med nån som har skräpgener.

Sen lär det ta några år innan vetenskapen kan bevisa detta men så var det ju med BCAA och proteinintag också. Tänkte man bara logiskt kring det så gjorde man rätt, men folk som bara förlitade sig på studier för en tio år sen slängde massa pengar i sjön. Och till slut kunde vetenskapen bevisa det som alla som tänkt logiskt kring det hela tiden hade trott dvs. att BCAA är överhypat och du är bättre av genom att bara använda exempelvis vassle.

Wain?

King Grub
2021-06-06, 11:40
Utlösning ökar prolaktin under en period (temporär) detta hormon har sänkande effekt på testosteron.

"Blood was continuously drawn before, during and after masturbation-induced orgasm and analyzed for plasma concentrations of adrenaline, noradrenaline, cortisol, luteinizing hormone (LH), follicle stimulating hormone (FSH), prolactin, growth hormone (GH), β-endorphin and testosterone. Orgasm induced transient increases in heart rate, blood pressure and noradrenaline plasma levels. Prolactin plasma levels increased during orgasm and remained elevated 30 min after orgasm. In contrast, none of the other endocrine variables were significantly affected by sexual arousal and orgasm."

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306453098000079

Plasttiger
2021-06-06, 12:29
"Blood was continuously drawn before, during and after masturbation-induced orgasm and analyzed "

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306453098000079

Min respekt för Wain ökade just. Visst var han forskarassistent?