handdator

Visa fullständig version : Pension vid 70+

nukz
2021-05-30, 22:49
Verkar vara ovanligt tyst om regeringens senaste beslut för att vår växande befolkning ska kunna få skälig pension: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/05/forordning-om-riktalder-for-pension-beslutad/

I praktiken innebär det att 70, 80 och 90-talister får jobba till cirka 70 års ålder, någon född efter 2013 till 72 år, för att få samma pension som dagens 65-åringar: https://www.swedbank.se/privat/en-battre-framtid/spara/hojd-pensionsalder--sa-paverkas-du.html

Gissar att pensionsåldern inte kommer att justeras nedåt igen när den väl har höjts. Medelåldern, som är svepskälet för ändringen, lär dock sjunka igen.

I Norge har man löst det genom att staten skjuter till pengar istället.

skyffelmördarn
2021-05-30, 23:03
Du tror ens vi får pension?

https://i.imgur.com/h79bqGc.gif

Gregow
2021-05-30, 23:11
Jag hoppas alla som står bakom detta drabbas av cancer i röven och tvingas leva sina sista år i svåra plågor.

Brofessorn
2021-05-30, 23:15
Vad ska man göra istället? Trolla fram en gigantisk oljekälla under fötterna på oss som kan finansiera en allt längre pensionstid?

nukz
2021-05-30, 23:29
Vad ska man göra istället? Trolla fram en gigantisk oljekälla under fötterna på oss som kan finansiera en allt längre pensionstid?

Omfördela resurser? Det handlar ju bara om vad staten vill lägga pengar på.

Samt:

Eftersom invandrarnas livsinkomster förväntas vara betydligt lägre än övrigas kommer deras inkomstgrundade pensioner att behövas fyllas ut med grundtrygghetsförmåner som bekostas av skattemedel, inte pensionssystemet. Men det kommer dröja innan utgiftsökningen slår igenom helt eftersom majoriteten av de som kommer hit som asylinvandrare är förhållandevis unga.

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/vanliga-missuppfattningar-om-pensionen

Gregow
2021-05-30, 23:29
Har man en inkomst på 30 000Kr/mån ska 5160Kr gå till pension. Jobbar du i 40 år och sätter pengarna på en indexfond kommer du ha 12,7 miljoner när det är dags för pension. Tillräckligt för att leva gott bara på avkastningen.

Istället stjäl staten pensionspengarna och flera år av människors liv, medan landet körs i botten.

Brofessorn
2021-05-30, 23:36
Omfördela resurser? Det handlar ju bara om vad staten vill lägga pengar på.

Samt:

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/vanliga-missuppfattningar-om-pensionen

Vad ska man dra ner på och omfördela då? Kommer inte någon starta en tråd om det då och påstå att välfärdsstaten dör ut?

nukz
2021-05-30, 23:38
Vad ska man dra ner på och omfördela då? Kommer inte någon starta en tråd om det då och påstå att välfärdsstaten dör ut?

Ett exempel fanns i inlägget du citerade.

Brofessorn
2021-05-30, 23:52
Ett exempel fanns i inlägget du citerade.

Det är bara att acceptera att det är kört, min son. Det är otroligt att dessa invandrare någonsin kommer vilja lämna landet eller tvingas göra det. Den där utgiftsökningen kommer slå in, staten ska fan ha dina pensionspengar och du ska se glad ut när du ger det till dem.

berserken
2021-05-31, 04:38
Det är väl lättare att få dem som jobbar att jobba längre än att tvinga de som sitter på cafe dagarna i ända och bara får bidrag att börja jobba

trädgårdsmöbel
2021-05-31, 05:35

Avstå från en livsstil som gör att du beräknas leva till 70+

Det funkar att arbeta även om man tex. har 50kgs övervikt, dricker för mycket alkohol osv. men du kommer sannolikt dö bra mycket tidigare än 70 eller som bäst/värst bara några få år utöver det.

Diomedea exulans
2021-05-31, 07:22
Vad fan ska man annars göra mellan 65 och 72?

trädgårdsmöbel
2021-05-31, 07:28
Vad fan ska man annars göra mellan 65 och 72?

Om nan lever så länge och får gå i pension? Gymma och spela tv-spel. Kanske skaffa hund. Finns fullt av underbara grejer att göra.

Ladugårdsdörr
2021-05-31, 07:31
Det blir sannerligen ett fint arv 70/80/90-talister får av de som i nuvarande år påstår sig ha byggt landet, dvs. 40-talisterna.

Snubben
2021-05-31, 07:49
Verkar vara ovanligt tyst om regeringens senaste beslut för att vår växande befolkning ska kunna få skälig pension: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/05/forordning-om-riktalder-for-pension-beslutad/

I praktiken innebär det att 70, 80 och 90-talister får jobba till cirka 70 års ålder, någon född efter 2013 till 72 år, för att få samma pension som dagens 65-åringar: https://www.swedbank.se/privat/en-battre-framtid/spara/hojd-pensionsalder--sa-paverkas-du.html

Gissar att pensionsåldern inte kommer att justeras nedåt igen när den väl har höjts. Medelåldern, som är svepskälet för ändringen, lär dock sjunka igen.

I Norge har man löst det genom att staten skjuter till pengar istället.

Det blir så när man har oljepengar.

trädgårdsmöbel
2021-05-31, 07:49
Det blir sannerligen ett fint arv 70/80/90-talister får av de som i nuvarande år påstår sig ha byggt landet, dvs. 40-talisterna.

Min pappa är 40-talist. Han varvar mellan att berätta hur hårt och jobbigt allt var med att berätta om att man lunde be chefen dra åt helvete och säga upp sig på onsdagen, ta långhelg och ändå ha ett nytt jobb på måndag.

nukz
2021-05-31, 08:00
Det blir så när man har oljepengar.

Se efterföljande inlägg kring det. Anledningen till att det höjs är inte bristen på oljepengar.

Snubben
2021-05-31, 08:09
Se efterföljande inlägg kring det. Anledningen till att det höjs är inte bristen på oljepengar.

Hittar inte vilken länk du menar, men givet att de inte direkt finansierar det med oljepengar. Omd e babblar om någon fräsig omfördelning så är det simpelt för Norge - ta pengar från a, ge till b, säg omfördelning. Nästa val, tillför pengar till A och säg att du sastar - finansiering genon avkastning eller dylikt från oljepengar.

Inte direkt ovanlgti att de plockar pengar för att täcka statens förluster - https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/12/norge-planerar-att-ta-rekordmycket-pengar-ur-sin-oljefond-for-att-dampa

nukz
2021-05-31, 08:26
Hittar inte vilken länk du menar, men givet att de inte direkt finansierar det med oljepengar. Omd e babblar om någon fräsig omfördelning så är det simpelt för Norge - ta pengar från a, ge till b, säg omfördelning. Nästa val, tillför pengar till A och säg att du sastar - finansiering genon avkastning eller dylikt från oljepengar.

Inte direkt ovanlgti att de plockar pengar för att täcka statens förluster - https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/12/norge-planerar-att-ta-rekordmycket-pengar-ur-sin-oljefond-for-att-dampa

Jag tänkte på där pensionsmyndigheten medger att pensionen för invandrare måste finansieras med hjälp av skattemedel utöver vad pensionssystemet kan hantera. Men det går att prata bredare än så, pick your poison: https://skattebetalarna.se/sloseriombudsmannen/

Vi har så dålig koll på våra välfärdsmedel att de har gått till allt ifrån organiserad kriminalitet till Iraks försvarsminister (https://www.expressen.se/nyheter/iraks-forsvarsminister-far-bidrag-i-sverige/).

Snubben
2021-05-31, 09:53
Jag tänkte på där pensionsmyndigheten medger att pensionen för invandrare måste finansieras med hjälp av skattemedel utöver vad pensionssystemet kan hantera. Men det går att prata bredare än så, pick your poison: https://skattebetalarna.se/sloseriombudsmannen/

Vi har så dålig koll på våra välfärdsmedel att de har gått till allt ifrån organiserad kriminalitet till Iraks försvarsminister (https://www.expressen.se/nyheter/iraks-forsvarsminister-far-bidrag-i-sverige/).

Ah okej, jag tänkte mer på hur NOrge planerade att finansiera tilslkjutna medel, därför jag missförstod dig. :)

Ja, pensionsproblematiken är känd inom staten/myndigheter sedan 15-20 år tillbaka. Färre barnafödande, färre som jobbar, åldrande befolkning, alla lever längre i genomsnitt. Alla politiker på högre nivå är helt med på detta men ingen vill ta i det då om du är den som gör stora justeringar till pensionerna eller liknande är den som kommer skållas av väljarna.

Därför du ser de här justeringarn glid aunder ytan, alternativt görs nu inför t.ex. semestertider för då har alla glömt det i september. Möjligen också partier gör det ifall de vet att de kommer förlora valet.

Det enda du kan göra är att spara till din egna pension, och hålla dig frisk.

Snubben
2021-05-31, 09:55

Frågan är när det exploderar. När Karin i kassan, född -75 eller Johan, målare född -82 inser att han behöver jobba t.om 70-75 för att hens föräldrar har levt loppan på lånade pengar som de nu ska få betala..

ceejay
2021-05-31, 09:58
Jag räknar inte direkt med pension, därför investerar jag pengar.

Diomedea exulans
2021-05-31, 10:23
Om nan lever så länge och får gå i pension? Gymma och spela tv-spel. Kanske skaffa hund. Finns fullt av underbara grejer att göra.

Jag vet, mitt inlägg var halvt på skämt.

Men den icke-skämtiga halvan av mitt inlägg menar: är det så hemskt att jobba vidare, då? Alla nuförtiden verkar ändå ha jobb som de älskar. Alla 70-åringar jag känner verkar lika pigga som när de var 40.

Dessutom har jag hört att 65 sattes som pensionsålder när medellivslängden var 65. Så det var aldrig tanken att man skulle ha en lång ledighet på livets höst.

Dessutom dessutom investerar ju fan och hans moster i indexfonder, där man ju nästan är garanterad ekonomiskt oberoende efter ett par decennier.

Snobbe
2021-05-31, 10:28
Dessutom dessutom investerar ju fan och hans moster i indexfonder, där man ju nästan är garanterad ekonomiskt oberoende efter ett par decennier.

Haha du får nog kolla in statistik på hur dålig ekonomi svenssons har om du tror att många kommer sitta och vara ekonomiskt obereonde om 20-30 år. Det finns absolut folk här på forumet som kanske lyckas med det men det är en väldigt liten minoritet i Sverige och de kanske syns mycket här/andra forum för att de letar folk att diskutera sånt med.

Diomedea exulans
2021-05-31, 10:31
Haha du får nog kolla in statistik på hur dålig ekonomi svenssons har om du tror att många kommer sitta och vara ekonomiskt obereonde om 20-30 år. Det finns absolut folk här på forumet som kanske lyckas med det men det är en väldigt liten minoritet i Sverige och de kanske syns mycket här/andra forum för att de letar folk att diskutera sånt med.

Men det måste ju vara lätt för majoriteten att fixa om de verkligen vill. Lägg undan 5000 i månaden i tjugo år —> bingo.

Fast vad vet jag, det kanske är en minoritet som kan lägga undan ett par tusenlappar ens.

Brofessorn
2021-05-31, 10:33
Men det måste ju vara lätt för majoriteten att fixa om de verkligen vill. Lägg undan 5000 i månaden i tjugo år —> bingo.

Fast vad vet jag, det kanske är en minoritet som kan lägga undan ett par tusenlappar ens.

Visst är det lätt att bli ekonomiskt oberoende om man verkligen vill, lika lätt som att bänka 180 kg bara man tar i när man tränar osv.

stridis
2021-05-31, 10:39
Är ni så sossiga att ni tror ni kommer få pension? Om det fortfarande printas sedlar så blir det väl lite dasspapper.

kvarnis
2021-05-31, 10:47
Antar att tredje-världen invandrare inte påvårkas av detta då de skaffar barn och bor kollektivt, barnen hjälper ju de äldre när de gått i "pension"

Naturens lagar vinner i längden, oavsett hur mycket du har på banken är det i värsta fall värt noll för människor som ej reproducerar sig.

Snobbe
2021-05-31, 11:16

Gör du det? Varför skulle det vara lättare för majoriteten? Jag känner folk som har över 35k i lön o gör ändå av med den varje månad utan att spara eller ha familj.

Diomedea exulans
2021-05-31, 11:19
Gör du det? Varför skulle det vara lättare för majoriteten? Jag känner folk som har över 35k i lön o gör ändå av med den varje månad utan att spara eller ha familj.

Nej, men jag har inget fast jobb. Majoriteten har fasta jobb.

Snobbe
2021-05-31, 12:00
Nej, men jag har inget fast jobb. Majoriteten har fasta jobb.

Människor har svårt att tänka och jobba mot långsiktiga mål, ekonomi inkluderat.

Känns lite konstigt att bara tycka att folk kan väl lägga undan massa pengar när man själv inte har ett fast jobb.

Men den icke-skämtiga halvan av mitt inlägg menar: är det så hemskt att jobba vidare, då? Alla nuförtiden verkar ändå ha jobb som de älskar.

Vilka är dessa alla? Varför tror du alla människor i världen letar efter get rich fast metoder så som att betta allt på bitcoins, tesla aktier, trisslotter eller vad som helst? Dom flesta kanske inte hatar sitt jobb, men majoriteten hade nog sagt upp sig sekunden de fått tillräckligt med pengar att kunna leva på.

Diomedea exulans
2021-05-31, 12:25
Människor har svårt att tänka och jobba mot långsiktiga mål, ekonomi inkluderat.

Känns lite konstigt att bara tycka att folk kan väl lägga undan massa pengar när man själv inte har ett fast jobb.

Fair enough. Jag lägger undan pengar på banken, men vågar inte köpa aktier, för rådet är att bara göra det om man inte behöver ta ut dem på flera år, och jag vet inte om jag kommer behöva dem till annat inom kort.

Hade jag haft fast anställning hade jag köpt aktier tills fingrarna blödde, men jag förstår om andra har andra hinder.

Vilka är dessa alla? Varför tror du alla människor i världen letar efter get rich fast metoder så som att betta allt på bitcoins, tesla aktier, trisslotter eller vad som helst? Dom flesta kanske inte hatar sitt jobb, men majoriteten hade nog sagt upp sig sekunden de fått tillräckligt med pengar att kunna leva på.
Alla i alla jobbrelaterade diskussioner någonsin, typ? Det handlar alltid om att de med jobb sitter och säger ”såhär och såhär ska du göra för att få ett jobb som du älskar, som jag”. Ingen som säger ”jag hatar mitt jobb, men om du är okej med det så kan jag tipsa dig om hur du får ett jobb som jag”.

nukz
2021-05-31, 14:18
Pensionsmyndigheten flaggade för detta redan 2017: https://www.pensionsmyndigheten.se/content/dam/pensionsmyndigheten/blanketter---broschyrer---faktablad/publikationer/svar-på-regeringsuppdrag/2017/Migrationens%20påverkan%20på%20pensionerna%20och%2 0grundskyddet%20-%20svar%20på%20regleringsbrev.pdf

Antalet av dagens utrikesfödda, från utomeuropeiska länder med lågt eller medel HDI, som får grundskydd som pensionärer, kommer att öka framöver i takt med att allt fler i gruppen fyller 65 år. Antalsmässigt kommer gruppen vara som störst år 2060 och uppgå till omkring 240 000 personer. Offentliga sektorns utgifter för grundskyddet till denna grupp av utrikes födda beräknas 2060 uppgå till cirka 22 miljarder kronor, varav skatteutgiften bidrar med 2,4 miljarder kronor, uttryckt i dagens lönenivå. Det motsvarar omkring 0,4 procent av BNP1 eller cirka 7 600 kronor per person och månad.

Om förslaget om så kallad riktålder, en stegvis höjning av när grundskyddet inträder, idag vid 65 års åder, infördes och denna ålder höjdes med ett år skulle utgifterna för grundskyddet minska med uppskattningsvis cirka tolv procent.

Undrar hur många som ivrigt hade hejat på oproportionerligt stor flyktingmottagning om dom insåg att deras barn skulle behöva jobba 7 år längre.

G.W
2021-05-31, 14:20
Undrar hur många som ivrigt hade hejat på oproportionerligt stor flyktingmottagning om dom insåg att deras barn skulle behöva jobba 7 år längre.

Det handlar alltså om barn? Varför känner jag igen den meningen. Deja vu känslor, mycket märkligt.

nukz
2021-05-31, 14:42
Det handlar alltså om barn? Varför känner jag igen den meningen. Deja vu känslor, mycket märkligt.

Jag tänker att det är samma människor som tänker på barnen.

trädgårdsmöbel
2021-05-31, 15:38
Jag tror många gått på myten om att vi inte bara böir äldre utan friskare. Därför är de ok med att höja pensionsåldern.

Men blir vi verkligen friskare? Är en 100åring idag friskare än en 100åring för 300år sedan? Nej det tror jag knappast.

För de flesta som når pensionsålder har bara några få år att vara pigga pendionärer på innan de blir skröpliga pensionärer med rollator som går vilse varje gång det är mörkt. Sjuka, skröpliga, ångestfyllda och förvirrade.

De där få åren du kanske skulle fått, att kunna njuta av oavsett om du så blir 100, det är de som stjäls av dig när pensionsåldern höjs.

Åldrandet förskjuts inte på det sättet att 40 är det nya 30 osv. utan det är de sista ångestfyllda, smärtsamma skröppelåren du dör på som blir fler.

skyffelmördarn
2021-05-31, 16:34
Jag tror många gått på myten om att vi inte bara böir äldre utan friskare. Därför är de ok med att höja pensionsåldern.

Men blir vi verkligen friskare? Är en 100åring idag friskare än en 100åring för 300år sedan? Nej det tror jag knappast.

Jag undrar också hur fan folk kan tro att vi ska leva längre vara friska och må bra, samtidigt som man läser

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/overvikt-och-fetma/

Störst ökning av övervikt och fetma under perioden skedde bland 45–64-åringar och de yngsta (16–29 år), vars andel av övervikt eller fetma ökade från 22 procent 2006 till 29 procent 2020.

Det är ju ganska tydligt att om den här trenden fortsätter så blir det ganska många som INTE kommer må bra.

Snobbe
2021-05-31, 16:53
Undra ens hur standard jobb kommer se ut om 40 år när man är 70.

Gregow
2021-05-31, 17:01
Kommer blir extra bra när LAS görs om. Alla som börjar bli sjuka och slitna kommer bli av med jobben innan 70 och få riktiga skitpensioner.

kvarnis
2021-05-31, 17:15

Ring och fråga Klaus Schwaub han vet nog.*hint, the great reset*

trädgårdsmöbel
2021-05-31, 17:20
Jag undrar också hur fan folk kan tro att vi ska leva längre vara friska och må bra, samtidigt som man läser

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/overvikt-och-fetma/

Det är ju ganska tydligt att om den här trenden fortsätter så blir det ganska många som INTE kommer må bra.

Fetma är ju bra i det avseendet att feta människor dör tidigare och inte kommer bli pensionärer. Men det gäller nog att hitta ett snitt där fetma förkortar livet utan att öka sjukfrånvaro tills dess. En slags "fetmans gyllene snitt".

stridis
2021-05-31, 17:24

De malthusiska tänkarna har nog fått sin vilja igenom vid det laget...:krampus

Diomedea exulans
2021-05-31, 17:36

70 % influencers, 28 % kommunikatörer.

Plasttiger
2021-05-31, 17:46

Höja skatten?
I Börsentråden pratar ni ju om att lägga undan 10-15-20 tusen per månad. Bättre att det går via staten till allas nytta.

Magnus N
2021-05-31, 17:55
Höja skatten?
I Börsentråden pratar ni ju om att lägga undan 10-15-20 tusen per månad. Bättre att det går via staten till allas nytta.

:Virro

BelowAverage
2021-05-31, 19:18
Avstå från en livsstil som gör att du beräknas leva till 70+

Det funkar att arbeta även om man tex. har 50kgs övervikt, dricker för mycket alkohol osv. men du kommer sannolikt dö bra mycket tidigare än 70 eller som bäst/värst bara några få år utöver det.

Verkar mindre riskabelt att förbereda för suicid när man tycker att man har det för knapert. Förutom risken för ev. religiösa påföljder i efterlivet.
Känns ju trist att följa din strategi, få stroke och bli invalid vid 57 och förvaras på ett äldreboende i två decennier tills man dör av liggsår för att personalen är för upptagen med Snapchat för att sköta patienter.

Men jag uppskattar tanken. Går själv i tankar om hur jag kan betala så lite skatt som möjligt, inte ens i första hand för att jag vill ha frihet att spendera mina egna pengar utan för att jag inte vill finansiera fritidsgårdar, byråkrati, humaniora och tusen andra saker som imo gör mer skada än nytta.

Ja de var riktiga samhällsbyggare de där generationerna. Trots Sveriges enorma relativa fattigdom efter kriget har de verkligen lyckats bygga för framtiden med det lilla de hade.
:(

Brofessorn
2021-05-31, 19:20
Höja skatten?

Roligt att du bara antar att Börsentrådare ens betalar skatt.
#AboveTheLaw

skyffelmördarn
2021-05-31, 20:20

"Youtuber" (Youtube i sin form nu finns nog inte ens kvar) är nog vanligare än knegare skulle jag tro.

trädgårdsmöbel
2021-05-31, 20:24
Verkar mindre riskabelt att förbereda för suicid när man tycker att man har det för knapert. Förutom risken för ev. religiösa påföljder i efterlivet.
Känns ju trist att följa din strategi, få stroke och bli invalid vid 57 och förvaras på ett äldreboende i två decennier tills man dör av liggsår för att personalen är för upptagen med Snapchat för att sköta patienter.

Men jag uppskattar tanken. Går själv i tankar om hur jag kan betala så lite skatt som möjligt, inte ens i första hand för att jag vill ha frihet att spendera mina egna pengar utan för att jag inte vill finansiera fritidsgårdar, byråkrati, humaniora och tusen andra saker som imo gör mer skada än nytta.

Ja de var riktiga samhällsbyggare de där generationerna. Trots Sveriges enorma relativa fattigdom efter kriget har de verkligen lyckats bygga för framtiden med det lilla de hade.
:(

En viktig grej om man inte vill finansiera fritidsgårdar som jag tror en del missar är att saknas det familj/nära släktingar är då att skriva ett testamente. Allmäna arvsfonden som pengarna annars hamnar i går ofta till just sådana saker man inte vill finansiera.

Mantus
2021-06-01, 10:20

För de flesta som når pensionsålder har bara några få år att vara pigga pendionärer på innan de blir skröpliga pensionärer med rollator som går vilse varje gång det är mörkt. Sjuka, skröpliga, ångestfyllda och förvirrade.

De där få åren du kanske skulle fått, att kunna njuta av oavsett om du så blir 100, det är de som stjäls av dig när pensionsåldern höjs.

Åldrandet förskjuts inte på det sättet att 40 är det nya 30 osv. utan det är de sista ångestfyllda, smärtsamma skröppelåren du dör på som blir fler.

Tänkvärt inlägg. Det är åt det hållet jag själv resonerar. Jag planerar att försöka se till att min ekonomi är i gott skick vid 65 år med bra sparande och en avbetald och upprustad gård och sedan gå ned i tid de sista fem åren av arbete så att jag når upp till maximal inbetalning till allmän pension (om det finns någon sådan då och om den ens är värd att betala in extra till). Förhoppningsvis kan jag då arbeta 60% och hitta på roliga saker på min fritid samtidigt som jag fortfarande har ett stimulerande arbete.

Återstår att se om det går att ordna, livet har ju en tendens att inte alltid gå som man hade tänkt, men det hade varit en väldigt trevlig pensionsplan.

Snobbe
2021-06-01, 10:53
Går det på något smidigt sätt att räkna ut vad ens allmäna pension skulle bli om man istället för att jobba till 65 så jobbar man tills man blev 55 fast man tjänade 45k eller vad max nu är fram tills dess? Men tar inte ut allmäna pensionen innan 65 t.ex. Dvs du saknar dom 10åren där du inte betalat in pengar.

Jawi
2021-06-01, 11:50
Går det på något smidigt sätt att räkna ut vad ens allmäna pension skulle bli om man istället för att jobba till 65 så jobbar man tills man blev 55 fast man tjänade 45k eller vad max nu är fram tills dess? Men tar inte ut allmäna pensionen innan 65 t.ex. Dvs du saknar dom 10åren där du inte betalat in pengar.

Du kan simulera det på minpension.se.

Magnus N
2021-06-14, 18:32
https://www.di.se/debatt/pensionskostnaden-for-utrikes-fodda-ar-en-bomb/

"Pensionsmyndigheten prognostiserar till exempel att pensionskostnaderna för grundskyddet för utrikes födda kommer att stiga från dagens 4,1 miljarder (Pensionsmyndigheten, 2017) till elva miljarder 2030 för att 2060 uppgå till hela 69 miljarder.

Enligt prognosen kommer kostnaderna enkom för grundskyddet motsvara 1,2 procent av BNP.*"

Hoppas inte på att staten ger något i pensionen iaf

Just nu är systemet finansierat men ser inte bra Ut framöver om trenden håller sig

yia
2021-06-14, 18:54

"Pensionsmyndigheten prognostiserar till exempel att pensionskostnaderna för grundskyddet för utrikes födda kommer att stiga från dagens 4,1 miljarder (Pensionsmyndigheten, 2017) till elva miljarder 2030 för att 2060 uppgå till hela 69 miljarder.

Enligt prognosen kommer kostnaderna enkom för grundskyddet motsvara 1,2 procent av BNP.*"

Just nu är systemet finansierat men ser inte bra Ut framöver om trenden håller sig

Så blir det när man inte tänker sig för. Migrationen är rätt lustig. Politikerna har i årtionden bara skött det lite med vänsterhanden som en ickefråga. Sedan blev det en symbolhandling, fortfarande med väldigt lite verklighetsinsikt och nu börjar man inse att man dragit på sig kostnader och sociala åtaganden som skakar hela samhällsbygget. Hade man varit lite förnuftig hade man förstått att personer från tredje världen som inte integreras är en belastning ovanpå alla andra problem med en åldrande befolkning. Nu ska man betala pensioner och socialbidrag samtidigt, plus att migranterna förstås också blir gamla så småningom och ska ha pension utan att bidra till systemet.

Ska man underlätta den "åldrande befolkningen" och pensionsfrågan utifrån så är det arbetskraftsinvandring man ska ha och inget annat. Det vill säga högutbildade personer från andra länder, gärna inom bristyrken. Det är en nationalekonomisk vinst eftersom man slipper pröjsa utbildning och skolgång men erhåller högkvalitativ arbetskraft som betalar mer i skatt än vad de kostar.

Personligen tror jag det är en tidsfråga innan Sverige slagit in på den danska migrationspolitiken med aktiv återvandring. Det går helt enkelt inte på något annat sätt om man ska ha en välfärdsstat. Om man tror att medelklassen om 5-10 år tänker betala kalaset medan allt mer av det gemensamma går till utlandsfödda så är man mer än lovligt naiv. Sverige kan inte avvika särskilt mycket mot grannländerna innan folk börjar inse att gräset är betydligt grönare runtomkring denna glesa, gulblekta markplätt som är Sverige. Och varför i hela världen skulle man då jobba här och betala lika mycket skatt som i Norge eller Danmark om man får tillbaka hälften så mycket i välfärd och fyra gånger så mycket i otrygghet och kaos? Det är som att köpa en gammal Nokiatelefon till samma pris som en ny Iphone. Det säljer inte.

skyffelmördarn
2021-06-14, 19:08

Det är väl bara börja arbeta svart.

kvarnis
2021-06-14, 19:25
Det är väl bara börja arbeta svart.

+ köpa guldmynt.

Plasttiger
2021-06-14, 19:41
Om man tror att medelklassen om 5-10 år tänker betala kalaset medan allt mer av det gemensamma går till utlandsfödda så är man mer än lovligt naiv. Sverige kan inte avvika särskilt mycket mot grannländerna innan folk börjar inse att gräset är betydligt grönare runtomkring denna glesa, gulblekta markplätt som är Sverige. Och varför i hela världen skulle man då jobba här och betala lika mycket skatt som i Norge eller Danmark om man får tillbaka hälften så mycket i välfärd och fyra gånger så mycket i otrygghet och kaos? Det är som att köpa en gammal Nokiatelefon till samma pris som en ny Iphone. Det säljer inte.

Vad är alternativet i praktiken? För oss med hus, familj och jobb inom en sektor som inte är överförbar till grandländerna?

PowerFlower
2021-06-14, 23:29
Sverige är så jävla kört som det bara kan bli nästan.

- Extremfeminism
- Antinationalism (hata sin egna nation och sin historia bokstavligt talat)
- Massinvandring
- "anti rasism" (anti vit)
- Kvinnorna ska vara män
- Män ska vara kvinnor
- Men kön existerar dock inte
- Men det gör det ändå
- Fast ändå inte
- Var inte en sexist nu!
- ... Var inte så rasistisk!

30% av landet består av negrer och blattar, "inget fel med det! Är du rasist eller?".

Skjutningar, våldtäkter, mord, gruppvåldtäkter rån!

.. Men vadå, våldet har inte alls ökat det är anmälningsbenägenheten!

Vad gör folket?

INGA RASISTER PÅ VÅÅÅRA GATOR!

:D

r3mpuh
2021-06-14, 23:37
Vad ska man göra istället? Trolla fram en gigantisk oljekälla under fötterna på oss som kan finansiera en allt längre pensionstid?Lösningen tordes vara simpel, invadera & ta tillbaka Norge igen.

De får skylla sig själva som inte är med i EU. cofffee

The_RobRoy
2021-06-15, 03:41
Håller med trädgårdsmöbel att sjukvården håller oss vid liv längre, det innebär inte för den stora massan att man är pigg och kan ut och njuta av världen när man är 75-80 och nyligen gått i pension för att pensionsåldern höjts till 72.

Börjar närma mig 40, är visserligen lite av ett måndagsexemplar, man men börjar ju redan nu känna hur kroppen inte svarar så bra på en skada t.ex. Tar evigheter att få någon liten skada att gå över. Något som man vid 20 års åldern typ hade återhämtat till nästa gym-pass.

Har haft tur/skicklighet att sätta mig i en väldigt bra ekonomisk situation med hög lön vid tidig ålder. Tjänar idag i svenska mått mätt otroliga pengar. Givetvis kan man inte undvika att öka sina utgifter litegrann när inkomsten ökar, det är ju viktigt att må bra och leva nu också! Men har försökt hålla igen någolunda på allt oviktigt och spara spara spara. Det jag kommit fram till är mest värt för mig är att kunna köpa mig frihet tidigt i livet. Planen är i ett best case att gå över till en friare form av eget arbete i tidiga 40 årsåldern, i ett worst case (börskrasch närmaste åren osv) i sena 40 årsåldern. Tänker defintivt inte jobba vidare på ett vanligt kontorsjobb efter 50 års åldern iaf, då går jag hellre ner i kostnader och lever mer enkelt.

nukz
2021-06-15, 08:08
Nu kom det, med betydlig fördröjning, en artikel i DI men förstår i övrigt inte varför det är så tyst om det såväl nu som för 5 år sen. De flesta känner inte till dessa konsekvenser.