handdator

Visa fullständig version : Äta kycklingen?

Carlzzon85
2021-05-24, 07:17
Tja,

Lämnade ett paket djupfryst kycklingfilé framme för att tina igår vid 16.00. Glömde sen bort det och den har nu legat framme hela natten.

Om man steker upp det direkt nu eller slänger in det i ugnen tänker jag att det borde vara OK, men vad tror ni. Finns det risk att man blir magsjuk?

Har precis blivit frisk efter 10 dagar utan träning så vill inte bli magsjuk nu.

Kischen
2021-05-24, 07:46
Är nog bara färdigtinat

G.W
2021-05-24, 09:00
Ät på. Ät kycklingen.

Ett Orm
2021-05-24, 09:45
Är den helt tillagad i hög temp kan du i princip äta en rutten kyckling men det kommer inte bli gott.

CoKEmaN
2021-05-24, 10:44
Är den helt tillagad i hög temp kan du i princip äta en rutten kyckling men det kommer inte bli gott.

Bakterier i tillväxt kan producera toxiner som inte försvinner vid upphettning även om bakterierna dör, detta kan alltså leda till sjukdom.

"Thaw with Care
Because bacteria can multiply so rapidly in unrefrigerated food, it’s simply unsafe to let food thaw
at room temperature. If left unrefrigerated, some organisms can create toxins that will survive the
cooking process even if the food is cooked to temperatures that kill the bacteria themselves."

Food Facts, från Food and Drug Administration, FDA.
https://www.fda.gov/media/80676/download

G.W
2021-05-24, 10:47
Bakterier i tillväxt kan producera toxiner som inte försvinner vid upphettning även om bakterierna dör, detta kan alltså leda till sjukdom.

Hmmm...denna information kan vara en pusselbit i varför herr Orm är så ilsken mot vissa användare. Toxic rage?

Carlzzon85
2021-05-24, 11:24
Jag testar och ser. I värsta fall får man kräkas i natt, men med tanke på att det var mindre än 1 dygn och det brukar ta flera timmar att tina ett helt paket bör det vara lugnt.

G.W
2021-05-24, 11:29
Jag testar och ser. I värsta fall får man kräkas i natt, men med tanke på att det var mindre än 1 dygn och det brukar ta flera timmar att tina ett helt paket bör det vara lugnt.

Det bör vara lugnt. Stek den ordentligt bara, ingen kycklingtartar idag.

Carlzzon85
2021-05-24, 12:58
Det bör vara lugnt. Stek den ordentligt bara, ingen kycklingtartar idag.

Den blev överstekt t.o.m. hahaha men smakade helt OK. Magen mår bra än så länge i alla fall.

skyffelmördarn
2021-05-24, 14:15
Jag testar och ser.

Helt rätt inställning, jag har stoppat i mig en hel del olämpliga saker i mina dagar och det absolut värsta som hänt är magknip och ett par extra toalettbesök i någon dag.

Folk har helt glömt bort vilken otrolig överlevare den mänskliga kroppen är.

Diomedea exulans
2021-05-24, 14:23
Helt rätt inställning, jag har stoppat i mig en hel del olämpliga saker i mina dagar och det absolut värsta som hänt är magknip och ett par extra toalettbesök i någon dag.

Folk har helt glömt bort vilken otrolig överlevare den mänskliga kroppen är.

Man får en cool historia att berätta på fester/krogen också.

Brofessorn
2021-05-24, 14:30
Man får en cool historia att berätta på fester/krogen också.

+1
Att berätta om sin explosiva diarré är den ultimata isbrytaren.

Diomedea exulans
2021-05-24, 14:36
+1

Sen efteråt säger man "nä, nu ska vi sluta snacka skit". Då kommer hon garanterat skratta. Ni kan tacka mig för manövern, jag kallar den "Dio-manövern".

skyffelmördarn
2021-05-24, 14:55
+1

Det berättar ju åtminstone två saker om dig själv;

Du är inte blyg av dig och har en god självdistans

Du är inte rädd för att testa dina gränser

Ett Orm
2021-05-24, 21:14

"Thaw with Care
Because bacteria can multiply so rapidly in unrefrigerated food, it’s simply unsafe to let food thaw
at room temperature. If left unrefrigerated, some organisms can create toxins that will survive the
cooking process even if the food is cooked to temperatures that kill the bacteria themselves."

Food Facts, från Food and Drug Administration, FDA.
https://www.fda.gov/media/80676/download
Hmm, ja det är ju sant. Har du koll på hur mycket kyckling och grad av förruttnelse som krävs?

Hmmm...denna information kan vara en pusselbit i varför herr Orm är så ilsken mot vissa användare. Toxic rage?
Kan nog ligga lite i det. Jag har nog en omedveten aggression mot ruttna saker. Både kyckling och inlägg.

G.W
2021-05-27, 14:37
Åt du kycklingen TS? Åt du den?!

Brofessorn
2021-05-27, 15:36
Den blev överstekt t.o.m. hahaha men smakade helt OK. Magen mår bra än så länge i alla fall.

Frågan är snarare om han lever. Inte fått någon uppdatering. :confused:

kvarnis
2021-05-27, 16:02
Dödad av en död kyckling?
Förnedring på hög nivå.

Prost
2021-05-27, 18:55
Dödad av en död kyckling?
Förnedring på hög nivå.

Kycklingar är farligare än Ganon iaf, man får passa sig.

skyffelmördarn
2021-05-27, 21:09

Han skrev ju att den smakade helt OK?

G.W
2021-05-27, 22:19
Han skrev ju att den smakade helt OK?

Okej.

Brofessorn
2021-05-27, 22:23
Okej.

Varför blir du grinig bara för att du inte läste TS inlägg? Va?

Carlzzon85
2021-05-27, 23:01
Jag lever, kycklingen smakade bra. Har dock lyckas knäcka ett revben på nått sätt. Men jag tror inte det beror på kycklingen hahaha... såvida den inte vaknade till liv och sparkade halvt ihjäl mig innifrån hahahaa

kvarnis
2021-05-27, 23:12
Ja jag tror att kycklingen hackade in sig i ditt centrala nervsystem och nu vill "hen" ha hämnd.

Brofessorn
2021-05-27, 23:15
Kan det ha varit en zombiekyckling som äter upp dina revben inifrån?

CoKEmaN
2021-05-28, 06:53
Hmm, ja det är ju sant. Har du koll på hur mycket kyckling och grad av förruttnelse som krävs?

Ingen aning. Men rekommendationen är att det inte ska ligga varmt mer än 2h tror jag, för då finns det en risk.
Men de som ger ut dessa riktlinjer vill ju att man absolut inte ska bli sjuk osv, så risken efter 2h är väl typ obefintlig, men växer nog exponentiellt, precis som bakterierna och deras toxiner.

G.W
2021-05-28, 09:16
Varför blir du grinig bara för att du inte läste TS inlägg? Va?

Så less på alla dryga troll bara. Tror att det snart är dags för en forumpaus igen.

Carlzzon85
2021-05-28, 09:54
Ja jag tror att kycklingen hackade in sig i ditt centrala nervsystem och nu vill "hen" ha hämnd.
hahaha precis :d

Kan det ha varit en zombiekyckling som äter upp dina revben inifrån?
Ja, dem måste ha missat det på röntgen! Ska stämma dem hahahaha