Visa fullständig version : Om du vore en god fé som skulle välsigna en nyfödd
Diomedea exulans
2021-05-19, 18:48
I Disneys variant av sagan om Törnrosa kommer tre goda féer till Törnrosas dop och ger henne varsin magisk välsignelse. Fén Flora välsignar barnet med skönhet och Fina med sångröst (den tredje fén, Magdalena, lägger sin välsignelse på att dämpa förbannelsen från en ond fé).
I en annan version av sagan är det elva féer som lägger varsin välsignelse. Reglerna verkar iallafall klara: varje fé får ge en välsignelse var, och den slår sedan in.
Terry Pratchetts bok Häxkonster parodierar delvis Törnrosasagan. I boken tar tre häxor rollerna som goda féer, och ger följande välsignelser till en nyfödd pojke som ska bli kung.
Viväcka Vitlök säger: "Han ska ha lätt för att få vänner".
Nanna Ogg säger: "Han ska ha ett förjävla gott minne. Han ska alltid komma ihåg orden".
Slutligen säger Mormor Vädervax: "Låt honom vara den han tror han är. Det är allt någon kan hoppas på i denna värld".
Efter detta något långa intro kommer trådens fråga: Vad skulle du ge för välsignelse till en nyfödd om du var en god fé?
Jag funderar på detta ibland. "Han ska ha lätt för att få jobb?" "Han ska vara en naturlig alfahanne?" "Han ska uppnå den högsta nivån av medvetande?" Eller kanske "han ska ha bättre byggargener än Ronnie Coleman?"
Eventuellt kan man tolka tråden så att man får ge tre välsignelser. Man kan ju snacka ihop sig med sina två fé-kompisar.
King Grub
2021-05-19, 18:50
Ett liv utan svåra sjukdomar.
Jag skulle nog råka göra som i Eragon, så jag låter nog bli att välsigna ungen.
Diomedea exulans
2021-05-19, 19:04
Jag skulle nog råka göra som i Eragon, så jag låter nog bli att välsigna ungen.
Kände inte till det förut, men läste om det nu: https://inheritance.fandom.com/wiki/Elva
Ganska sabbat. :d
Brofessorn
2021-05-19, 19:10
Att alla den nyföddes önskningar slår in.
Blir nog jobbigt redan när ungen börjar bli hungrig och alla får mjölkstinna tutor i väldig storlek.
Nej, ve mig. Tänk vilka fruktansvärda konsekvenser det skulle kunna få.
Jag sällar mig till Grubs förslag, det var riktigt bra. Kanske med tillägget att få uppleva äkta, besvarad kärlek.
trädgårdsmöbel
2021-05-20, 11:32
Min välsignelse hade blivit fysisk styrka "Må du alltid vara dubbelt så stark som du ser ut att vara" eller dylikt.
Kanske hade orsakat muskelbristningar iofs.
Att barnet blir asexuellt, skulle bli den nya Nikola tesla.
Min välsignelse hade blivit fysisk styrka "Må du alltid vara dubbelt så stark som du ser ut att vara" eller dylikt.
Kanske hade orsakat muskelbristningar iofs.
Eller benskörhet. Tänk dig att hen är normalstark men du har förbannat henom att se ut som en benskör tant/ avmagrad tjackpundare.
Välsignelsen blir att denne alltid kommer att ligga kring den 90 percentilen i det som anses attraktivt eller önskvärt.
Högre IQ än 90% av befolkningen
Längre än 90% av befolkningen
Bättre på att laga mat än 90% av befolkningen
osv.
Behövs inte mer än så. Att vara en extrem är överskattat, att vara bättre än de flesta på allt är bättre.
Då detta är en välsignelse så försvinner självklart alla fallgropar och mindre önskvärda utfall av välsignelsen, magiskt!
panzerpig
2021-05-20, 13:17
att vara frisk och lycklig
trädgårdsmöbel
2021-05-20, 14:38
Eller benskörhet. Tänk dig att hen är normalstark men du har förbannat henom att se ut som en benskör tant/ avmagrad tjackpundare.
Nyttan i att se ut som en anorektiker och kunna bänka 50 istället för 25 kan diskuteras :) Men det är nog inte första gången en magisk väsignelse/önskan slår fel.
Förmågan att med ambition ta sig an livets motgångar och med ödmjukhet ta emot livets medgångar.
Plasttiger
2021-05-20, 15:12
Att få alla fördelar gratis i livet och samhället;
prioritet till jobb,
få se sin avbild och sin sexualitet utspelad i actionhjältefilmer och mainstreamkonst,
att få 25% högre lön för samma arbete,
förmågan att kunna röra sig fritt i samhället utan tanke på att bli utsatt för sexuella övergrepp,
snabbspår till cheftjänster och befodran,
kunna jobba inom bygg eller verkstad utan att mobbas för sitt kön.
att få vara en del av samhället trots att blir påkommen med allvarliga brott/överträdelser och ändå hyllas
Mina tre välsignelser hade varit:
1) Att aldrig skada sig eller få någon fysiskt eller psykisk sjukdom innan ålder 80
2) Bra anlag (utseende, längd, storlek på drulen, IQ osv)
3) En bra personlighet (empati, snäll, ödmjuk osv)
Diomedea exulans
2021-05-20, 15:48
prioritet till jobb,
få se sin avbild och sin sexualitet utspelad i actionhjältefilmer och mainstreamkonst,
förmågan att kunna röra sig fritt i samhället utan tanke på att bli utsatt för sexuella övergrepp,
att få vara en del av samhället trots att blir påkommen med allvarliga brott/överträdelser och ändå hyllas
Vadå, bli heteroman, menar du? Det kommer göra det svårare att få Tindermatchningar för ungen, vilket är värre än fördelarna. Att bli heteroman räknas som förbannelse. Du kan få vara den onda fén.
https://i.imgur.com/9QfcuNe.jpg
BelowAverage
2021-05-20, 22:51
Jag skulle välsigna ungen med att inte gilla anime.
trädgårdsmöbel
2021-05-21, 04:46
prioritet till jobb,
rasifierad kvinna således:
* Vi ser gärna sökanden med utländsk härkomst. Vill du bli politiker? Alla partier vill ha dig pga representation. Alla företag vill ha dig för att kunna stoltsera med att de är progressiva. Arbeta inom media och synas? Guld.
* Få se sin avbild i både svarta roller och som progressiv ersättning i vita roller.
* Är du snygg har du samma möjlighet som andra kvinnor att få pengar och saker bara för att du är snygg.
* Förmågan att röra dig fritt ute i samhället och inte bli utsatt för trakasserier så att du istället får göra en Kawesa och hitta på att du blir utsatt för brott, och/eller själv begå brott men efteråt räkna dig som offret.
* Snabbspår som modell, barnprogramledare, delta i melodifestival, bli utnämnd till Lucia.
* Att kunna slippa jobba och få pengar ändå utan att bli ifrågasatt.
* Att öppet kunna ljuga om saker du blivit utsatt för, bli påkommen med det men ändå fortsatt bli trodd.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.