Visa fullständig version : Tråden för oss som gillar att göra konst av djurkadaver
Diomedea exulans
2021-05-16, 11:35
Tänkte att vi kunde ha en allmän tråd för folk som är intresserade av att stoppa upp djur (taxidermi), göra fällar av päls, ta hand om djurben, osv. Är själv nybörjare i ämnet. Det finns massor olika åsikter hit och dit om hur man ska bära sig åt, vilket gör det extra spännande — man får pröva sig fram om se vad som funkar.
Jag har hittat en dödskalle från vad jag tror är en grågås. Den har lite hud och allmänt ”bös” kvar. För att rengöra den testade jag först det beprövade knepet att lägga den på en myrstack.
https://i.imgur.com/DqJwbme.jpg
Myrorna åt upp hjärnan, men gick nog på LCHF eller nåt, för sedan verkade de inte äta något mer. Nu har jag istället lagt den i en skål med vatten som står i ett rum som aldrig blir kallare än ca 20 grader, i hopp om att göra skallen ren med s.k. maceration: https://www.oddarticulations.com/maceration101/
Efter det har jag tänkt avfetta den genom att låta den stå i vatten med diskmedel i flera månader.
skyffelmördarn
2021-05-16, 12:07
Jag vet inte om det borde ringa varningsklockor någonstans men jag överlåter det till Trädgårdsmöbel att analysera.
trädgårdsmöbel
2021-05-16, 12:14
Jag vet inte om det borde ringa varningsklockor någonstans men jag överlåter det till Trädgårdsmöbel att analysera.
Nope! (Chuck Testa) ingen analys. Önskar att jag kunde ha den hobbyn men min fru hade blivit sur på mig då. Är ett nöje jag får avnjuta genom andras arbete. Älskar taxidermi. Fick upp intresset genom Chuck Testa-memen och har inte kunnat släppa det.
Brofessorn
2021-05-16, 12:17
Kan du inte göra något ballt som att sy ihop två uppstoppade djur? En and med råtthuvud? Hade nog blivit en publiksuccé.
Diomedea exulans
2021-05-16, 12:34
Kan du inte göra något ballt som att sy ihop två uppstoppade djur? En and med råtthuvud? Hade nog blivit en publiksuccé.
Jag bor hos mina föräldrar och de har förbjudit mig att stoppa upp djur här. Jag gick och köpte en egen frys att ha djuren i, men det hjälpte inte. Nu sitter jag här med en onödig frys för 400 spänn.
Att rengöra kranier verkar dock gå bra.
Om jag flyttar hemifrån någon gång ska jag börja stoppa upp som fan. En dröm jag har är att göra en mård som slåss med en tupp (det är vanligt här i krokarna att folk fångar mårdar i fällor när mårdarna är i färd med att bryta sig in i deras hönshus. Och tuppar som folk vill ha ihjälslagna finns alltid.)
En annan dröm är att göra en kungsfiskare som dyker under vatten, och göra fejkvatten av genomskinlig plast, men kungsfiskare är dels ovanliga och dels olagliga att behålla om man hittar dem.
delta_mats
2021-05-16, 13:58
Vi fick ta skalle och horn från en Highland Cattle tjur som vi ska göra i ordning och sätta upp på någon vägg här hemma.
Min sambo fick även ta skallen av en häst som hon kokade och blåste rent med högtryckstvätt, först skar hon dock bortä så mycket kött och vävnad hon kunde med en kniv. Den har inte blivit blekt ännu men ska väl bli det så småningom.
Kan du inte göra musikinstrument av djuren?
typ en flöjt av en anka? kan blåsa i näbben
Lafayette
2021-05-16, 14:41
Kan du inte göra musikinstrument av djuren?
typ en flöjt av en anka? kan blåsa i näbben
Jag äter hel grillad kyckling ofta, ska göra halsband av benen \o/
skyffelmördarn
2021-05-16, 14:59
Smycken är en bra idé, kan du starta en liten nätbutik så kan vi alla bidra med en slant.
Diomedea exulans
2021-05-16, 15:16
Vi fick ta skalle och horn från en Highland Cattle tjur som vi ska göra i ordning och sätta upp på någon vägg här hemma.
Min sambo fick även ta skallen av en häst som hon kokade och blåste rent med högtryckstvätt, först skar hon dock bortä så mycket kött och vävnad hon kunde med en kniv. Den har inte blivit blekt ännu men ska väl bli det så småningom.
Coolt.
Det verkar även vara viktigt att avfetta. Tydligen finns det massor fett inne i själva benen, som över tid kan vandra ut och missfärga.
Armed Dingo
2021-05-16, 15:54
Hmm jag får en bild för mig. En brynja.. Av ben. Låt det bli så.
delta_mats
2021-05-16, 15:56
Coolt.
Det verkar även vara viktigt att avfetta. Tydligen finns det massor fett inne i själva benen, som över tid kan vandra ut och missfärga.
Ja precis. Det är en hel vetenskap det där.
https://www.instagram.com/bengansroadkills/?hl=sv
Kanske lite inspiration kan finnas här.
Brofessorn
2021-05-16, 16:13
Smycken är en bra idé, kan du starta en liten nätbutik så kan vi alla bidra med en slant.
Särskilt om du kan göra smycken av ben som påminner om något mänskligt.
"Varje ben i halsbandet är från en av mina fiender. Passa dig!!!"
Läskeblask
2021-05-16, 16:31
Jag skulle kunna tänka mig att folk skulle vara intresserade av typ ringar gjorda av ben. Går ju säkert att behandla eller t.o.m färga dom. De borde väl vara hyffsat hållbara?
Kukringar kanske?
Det gäller ju att nischa in sig för att hitta sin marknad. Djurkadaver är redan nischat sen nischar du till det ordentligt med kukringar.
Du kan tacka mig efteråt.
Diomedea exulans
2021-07-25, 15:14
Min gåsskalle börjar ta sig. Den har legat och macererat nu, funderar på om den är redo att börja avfettas.
https://i.imgur.com/HgFysTQ.jpg
delta_mats
2021-07-25, 15:50
Min gåsskalle börjar ta sig. Den har legat och macererat nu, funderar på om den är redo att börja avfettas.
https://i.imgur.com/HgFysTQ.jpg
Var det en extremt äcklig stank? Läste lite om den där metoden.
Jag föreslog att vi skulle lägga tjurskallen i en myrstack till sambon, men hon hävdade att den kan bli missfärgad och svår att få vit sedan även när man bleker.
Nu ligger den och blir uppäten av typ likmaskar, fluglarver. Ska tydligen vara ett renare sätt.
Diomedea exulans
2021-07-25, 16:17
Var det en extremt äcklig stank? Läste lite om den där metoden.
Jag föreslog att vi skulle lägga tjurskallen i en myrstack till sambon, men hon hävdade att den kan bli missfärgad och svår att få vit sedan även när man bleker.
Nu ligger den och blir uppäten av typ likmaskar, fluglarver. Ska tydligen vara ett renare sätt.
Ja, extremt äcklig. Och extremt svår att få bort från händerna.
Jag bytte vatten några gånger, senaste gången var det typ noll stank, vilket jag antar tyder på att det är klart.
Diskade skallen lite nu, vilket fick näbben att trilla av. Bestämde mig för att köra avfettning nu och lade skallen (med näbb) i en gammal kvargburk med vatten och färglöst diskmedel.
Angående myrorna så tror jag de har en tendens att ta in jord i skallen, vilket jag tror missfärgar.
Armed Dingo
2021-07-26, 08:33
Tråden för oss som gör kadaver av konst.
Diomedea exulans
2021-07-26, 10:18
Tråden för oss som gör kadaver av konst.
Nä, tvärtom.
Diomedea exulans
2021-09-21, 10:14
Ja, extremt äcklig. Och extremt svår att få bort från händerna.
Jag bytte vatten några gånger, senaste gången var det typ noll stank, vilket jag antar tyder på att det är klart.
Diskade skallen lite nu, vilket fick näbben att trilla av. Bestämde mig för att köra avfettning nu och lade skallen (med näbb) i en gammal kvargburk med vatten och färglöst diskmedel.
Angående myrorna så tror jag de har en tendens att ta in jord i skallen, vilket jag tror missfärgar.
Nu är den färdig. Ser här att den avfettats i nästan två månader. Hade den i äggkläckningsmaskinen på ca 42 grader.
Eller "avfettats", förresten. Den verkade vara helt befriad från fett, för vattnet som den låg i fortsatte vara kristallklart ända till slutet.
När jag först plockade upp den från vattnet var den ganska rödaktig och ful, såg ut ungefär som senaste fotot här ovanför, men när den torkat blev den riktigt snygg, och nästan helt luktfri. Jag limmade fast näbben på resten av skallen med superlim.
https://i.imgur.com/B8BOOg8.jpeg
delta_mats
2021-09-21, 10:22
Snyggt. Vad ska du göra med den nu?
Diomedea exulans
2021-09-21, 10:26
Snyggt. Vad ska du göra med den nu?
Tack! Den ska nog bara ligga på fönsterbrädan, men det är frestande att hänga upp den på en vägg. Det finns ju ganska mycket hål i den överallt, så det borde vara rätt lätt att bara haka upp den på en spik eller två eller tre, utan att ta sönder själva skallen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.