Visa fullständig version : Är det fel att gifta sig med sin kusin?
Plasttiger
2021-05-15, 08:18
Jag tänker förståss på dogwhistling från "liberalerna" L:s partistyrelse:
För att förhindra hedersrelaterat förtryck vill Liberalernas partistyrelse nu utreda ett förbud mot kusin-äktenskap.
"När det gäller kusinäktenskap, är det så att barn många gånger har lovats bort tidigt"
– Det här är ett sätt att förebygga och förhindra att unga människor ska tvingas in i äktenskapet. Unga ska få välja sin frihet, säger hon.
https://sverigesradio.se/artikel/ls-partistyrelse-vill-utreda-forbud-mot-kusinaktenskap
Analys: Lär bli rena dödsstöten för Norrlands inland, särskilt tillsammans med den kontroversiella och kritiserade tidelagslagstiftningen. Helt sjukt att det liberala partiet vill öka vår frihet genom att ta ifrån oss den *slap*
skyffelmördarn
2021-05-15, 08:28
Finns en tråd här som du kan fortsätta prata om det i
https://www.reddit.com/r/svenskpolitik/
"Dogwhistling" istället för att använda svenska? Nej tack, jag hör inte hemma i denna tråd.
*krinsch*
Diomedea exulans
2021-05-15, 10:19
Det här tycker jag är en intressant filosofisk fråga.
Att tvinga in någon i äktenskap är, till att börja med, självklart alltid fel. Jag har mycket svårt att se hur det skulle kunna försvaras. Men varför inte bara förbjuda tvångsgifte? Min gissning är för att det är svårt att kontrollera, man kan föreställa sig att parterna tvingas säga att de gifter sig av egen vilja.
Är det då fel att två kusiner frivilligt gifter sig? Det enda problem jag kan se med det är att det ökar risken för inavel hos eventuella barn.
Men om man gifter sig utan att skaffa barn, då?
Hur skulle det i så fall kunna kontrolleras att barn aldrig skaffas? Räcker det med att en av makarna skriver på ett papper? Eller måste ena parten steriliseras?
Om man kör med pappers-approachen, vad gör man om en graviditet ändå uppstår? Tvingar fram abort?
Det är naturligtvis även relevant att fundera på om det ska vara förbjudet att skaffa barn även om risken för inavel är hög. Var ska vi i så fall dra gränsen? Ska funktionsnedsatta inte få skaffa barn? Jag har tinnitus, flyende hårfäste och är oförmögen att ta i när jag tränar, ska jag inte få skaffa barn?
Anders The Peak
2021-05-15, 10:24
Det här tycker jag är en intressant filosofisk fråga.
Att tvinga in någon i äktenskap är, till att börja med, självklart alltid fel. Jag har mycket svårt att se hur det skulle kunna försvaras. Men varför inte bara förbjuda tvångsgifte? Min gissning är för att det är svårt att kontrollera, man kan föreställa sig att parterna tvingas säga att de gifter sig av egen vilja.
Är det då fel att två kusiner frivilligt gifter sig? Det enda problem jag kan se med det är att det ökar risken för inavel hos eventuella barn.
Men om man gifter sig utan att skaffa barn, då?
Hur skulle det i så fall kunna kontrolleras att barn aldrig skaffas? Räcker det med att en av makarna skriver på ett papper? Eller måste ena parten steriliseras?
Om man kör med pappers-approachen, vad gör man om en graviditet ändå uppstår? Tvingar fram abort?
Det är naturligtvis även relevant att fundera på om det ska vara förbjudet att skaffa barn även om risken för inavel är hög. Var ska vi i så fall dra gränsen? Ska funktionsnedsatta inte få skaffa barn? Jag har tinnitus, flyende hårfäste och är oförmögen att ta i när jag tränar, ska jag inte få skaffa barn?
Men grundfrågan är det inget fel på det handlar om de genetiska skador/felaktigheter som ofta uppstår i samband med barnen som kommer som avkomma. Det handlar inte om diskriminering.
Din filosofiska fråga är högaktuell då det redan görs dna tester på kommersiell basis för att föda fram perfekta barn. Även med spermier som kommer från donatorer.
Wrenchgirl
2021-05-15, 10:45
Som jag nämnde i tidigare tråd om det. Om det skulle bli förbjudet, hur blir det då med det par som jag känner som är kusiner? Blir deras äktenskap upplöst eller kommer de fortsätta vara gifta men liksom med EPA-traktorer kommer inga nya sådana att godkännas? Och ja de har barn varav näst yngsta tränar på samma gym som mig.
trädgårdsmöbel
2021-05-15, 10:46
Kusingifte är nog mest ett problem när de sker i flera generationer. Så jag tycker att om du och din kusin verkligen vill vara med varandra, så var det.
Det är ett invandrarproblem som inte borde få påverka etniska svenskars småskaliga enstaka fall av kusinmysande.
Unga kusiner kontra ett äldre par?:naughty:
Skall vi förhindra gamla att föröka sig också?
Ut med inavlet och sen har vi inget problem med kusingifte.
Det var länge sedan liberalistpartisterna, tidigare Folkpartiet, var liberala. Det var därför rätt provocerande när de bytte namn till ”Liberalerna”.
Man vågar väl inte ta tag i grundproblemet i rädsla för Aftonbladets ofrånkomliga brunsmetning...
Brofessorn
2021-05-15, 11:07
Stigmat borde försvinna omedelbums. Det är faktiskt 2020 och acceptansen för homosexualitet och transsexualitet har ökat något, men varför glömmer alla kusinsexualiteten?
skyffelmördarn
2021-05-15, 11:55
Har ni någon schyst kusin ni skulle kunna tänka er att släta över på en grisig julfest?
Det är uu en fantastisk lösning för kusiner som är fula som har svårt att hitta någon som vill ligga med dom?.
Kusingifte är nog mest ett problem när de sker i flera generationer. Så jag tycker att om du och din kusin verkligen vill vara med varandra, så var det.
Det är ett invandrarproblem som inte borde få påverka etniska svenskars småskaliga enstaka fall av kusinmysande.
Ja det tror jag också, ett kusinligg hit o dit gör ingen inavel men över tid blir det knas.
Amish-folket dras med en del inavelproblem iom att de är en så sluten grupp - eller bara pervon, vad vet jag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Health_among_the_Amish
Anders The Peak
2021-05-15, 13:39
Är ett problem när de är nära släkt. Därför behövde personer som vill gifta sig tidigare med sin kusin genomgå DNA test för att få gifta sig för att utesluta nära släktskap.
Det skiljer sig tydligen också om det är på mödrars eller fäders sida man är kusin med varandra hur stor den genetiska likheten är.
https://odr.chalmers.se/bitstream/20.500.12380/158547/1/158547.pdf
BelowAverage
2021-05-15, 15:22
Vi kan väl äta döda människor, eller? Det är ju miljövänligt att använda köttet och skadar ingen om vi låter bli att äta hjärnan.
Argument för incest är på den nivån i mina ögon. Nej det är inte önskvärt att kopulera med din kusin. Även om genetiska defekter inte är en svår överhängande risk är det ändå inte bra.
King Grub
2021-05-15, 15:24
Det är bara att köra.
Brofessorn
2021-05-15, 15:30
Vi kan väl äta döda människor, eller? Det är ju miljövänligt att använda köttet och skadar ingen om vi låter bli att äta hjärnan.
Argument för incest är på den nivån i mina ögon. Nej det är inte önskvärt att kopulera med din kusin. Även om genetiska defekter inte är en svår överhängande risk är det ändå inte bra.
- Kusinen kan vara sexig
- Dina och kusinens resurser stannar inom familjen
- Håller liv i tradition
- Kärlek har inga gränser
trädgårdsmöbel
2021-05-15, 15:45
Det där med äta rå eller dåligt tillagad hjärna och risk för sjukdomen Kuru är i Polynesien. Tror du kan smaska människohjärna utan risk för Kuru överallt annars. Se upp för Polynesier bara så är det lunch.
BelowAverage
2021-05-15, 16:02
- Kusinen kan vara sexig
Fair enough, jag ändrar mig.
Det där med äta rå eller dåligt tillagad hjärna och risk för sjukdomen Kuru är i Polynesien. Tror du kan smaska människohjärna utan risk för Kuru överallt annars. Se upp för Polynesier bara så är det lunch.
Jaha, ännu bättre. Kanske kan spinna ut den till färs och rulla köttbullar.
Nej du kan få Creutzfeldt-Jakobs sjukdom aka galna kosjukan. Den sprids även från kreatur.
Men risken är enormt liten.
trädgårdsmöbel
2021-05-15, 18:07
Nej du kan få Creutzfeldt-Jakobs sjukdom aka galna kosjukan. Den sprids även från kreatur.
Men risken är enormt liten.
Ah ok. Hjärnan är fixerad av Kuru så fixeringen var bara på den. Jag klandrar dead island.
Man ska vara konsekvent i sina moraliska resonemang. Om man tycker att incestuösa förhållande bör vara olagliga bör man rimligen även förbjuda människor med grava genetiska defekter från att ha sex.
Ah ok. Hjärnan är fixerad av Kuru så fixeringen var bara på den. Jag klandrar dead island.
Jag tänkte också först på den. med det är pga att den stod med i guinness rekordbok, vilken jag lusläste som ung, som världens ovanligaste sjukdom.
Man ska vara konsekvent i sina moraliska resonemang. Om man tycker att incestuösa förhållande bör vara olagliga bör man rimligen även förbjuda människor med grava genetiska defekter från att ha sex.
Fast det är ingen genetisk sjukdom att vara släkt ved varandra. Regeln om incest är ju också för att förhindra övergrepp.
Men du har en poäng. Om det är olagligt med incest för att barnen kan bli knas, så ja, då bör inte folk som bär på genetiska sjukdomar få skaffa barn.
Plasttiger
2021-05-16, 09:25
Det handlar väl snarare om att locka röster från potentiella SD-väljare.
trädgårdsmöbel
2021-05-16, 18:26
Det finns en intressant grej med incest hos par som inte vet att de är halvsyskon som kallas "genetisk attraktion" där de två som inte vet att de är halvsyskon fort känner en känsla av samhörighet, vilket leder till att de attraheras av varandra.
Så det tål att tänkas på nästa gång du väldigt snabbt blir kär i någon och känner starkt att ni hör ihop:)
Det finns en intressant grej med incest hos par som inte vet att de är halvsyskon som kallas "genetisk attraktion" där de två som inte vet att de är halvsyskon fort känner en känsla av samhörighet, vilket leder till att de attraheras av varandra.
Så det tål att tänkas på nästa gång du väldigt snabbt blir kär i någon och känner starkt att ni hör ihop:)
Genetic sexual attraction is a concept in which a strong sexual attraction may develop between close blood relatives who first meet as adults. There is no evidence for genetic sexual attraction being an actual phenomenon, and the hypothesis is regarded as pseudoscience.
https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_sexual_attraction
Nu är det möjligt att du sitter på bra källor, men det låter som trams det lilla jag sett ut från wikipediaartikeln.
Så länge dom inte skaffar barn ihop , vem bryr sig
trädgårdsmöbel
2021-05-16, 23:26
Genetic sexual attraction is a concept in which a strong sexual attraction may develop between close blood relatives who first meet as adults. There is no evidence for genetic sexual attraction being an actual phenomenon, and the hypothesis is regarded as pseudoscience.
https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_sexual_attraction
Nu är det möjligt att du sitter på bra källor, men det låter som trams det lilla jag sett ut från wikipediaartikeln.
Tyvärr sparar jag inte källor utifall jag skulle behöva dem för att påvisa något om jag skulke hamna i en diskussion om incest. Men finns dokumentärer i ämnet som du likaväl som jag kan leta upp.
Lafayette
2021-05-16, 23:44
Har ni någon schyst kusin ni skulle kunna tänka er att släta över på en grisig julfest?
Känner att vi har en spinoff-tråd på G här.
skyffelmördarn
2021-05-16, 23:52
Känner att vi har en spinoff-tråd på G här.
Det var ingen som nappade, antingen är intresset svalt eller också har alla faktiskt en kusin de skulle kunna tänka sig och håller tyst om det.
Brofessorn
2021-05-17, 09:56
Det var ingen som nappade, antingen är intresset svalt eller också har alla faktiskt en kusin de skulle kunna tänka sig och håller tyst om det.
Problemet är att du uttryckte det så vulgärt, "släta över på en grisig julfest". Givetvis beter man sig som en riktig gentleman när det handlar om ens kusin.
Problemet är att du uttryckte det så vulgärt, "släta över på en grisig julfest". Givetvis beter man sig som en riktig gentleman när det handlar om ens kusin.
Det är självklart, annars blir man snart utslängd från banjo-kväll med familjen.
trädgårdsmöbel
2021-05-17, 12:59
Inte för att vara pervers, men jag tror, rent objektivt, att mina kvinnliga kusiner är snyggare än era.
Inte för att vara pervers, men jag tror, rent objektivt, att mina kvinnliga kusiner är snyggare än era.
Pics på dina kusiner (With tits) or GTFO.
Lafayette
2021-05-17, 13:22
BxAz36rTOsc
trädgårdsmöbel
2021-05-17, 13:23
Pics på dina kusiner (With tits) or GTFO.
Haha får nog bli gtfo då :)
Ladugårdsdörr
2021-05-17, 13:50
bxaz36rtosc
1:10 :d
Brofessorn
2021-05-17, 14:10
Haha får nog bli gtfo då :)
Kan du inte beskriva dem med ord åtminstone?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.