Visa fullständig version : Någon som kan förklara scammen med stevia?
RökteUppMinKatt
2021-05-06, 21:08
Står tryckt på chokladkakan att den är sötad med Stevia.
Kollar innehållsförteckningen så klart.
Ser maltiol. Okej, balansera med malitol för bra smak. Inte så konstigt.
Ser Stevia 0.012% (i vissa 0.003%).
Så det är alltså 0.003 - 0.012g stevia i en kaka på 100g.
Stevia är 200 - 400 gånger sötare än socker.
Så mätt i socker är det alltså som sämst 0.6g och som bäst 4.8g i.
Hur fan kommer de undan med att skriva att den är sötad med stevia då när den uppenbarligen är sötad med malitol?
Står tryckt på chokladkakan att den är sötad med Stevia.
....
Hur fan kommer de undan med att skriva att den är sötad med stevia då när den uppenbarligen är sötad med malitol?
För att den är det?
Det står väl inte att den är "enbart sötad med stevia" eller ens "huvudsakligen sötad med stevia"
Håller helt med om att det är borderline falsk marknadsföring. Men de håller sig troligen på rätt sida bestämmelserna för att vara safe.
anmäl det ifall det är vilseledande.
Jag tänker mig att malitolen är där för att ge lite volym och konsistens att tugga på. Stevia är med för att ge sötma.
Choklad är mest fett så försök klura ut hur mycket malitol som är med.
Langster
2021-05-07, 13:29
Bra att de använder så lite stevia, då det smakar så illa!
Om allt är i en klump på samma ställe blir det ju väldigt sött av stevian just där.
PureWhey
2021-05-08, 08:36
Bra att de använder så lite stevia, då det smakar så illa!Det är bara tjockisar som förätit sig på socker som tycker det är så äckligt.
Skickat från BÖJRACKET
Langster
2021-05-08, 13:21
Det är bara tjockisar som förätit sig på socker som tycker det är så äckligt.
Skickat från BÖJRACKET
Du får det att låta som något negativt?
berserken
2021-05-08, 14:07
Vi har stevia på jobbet den äckliga smaken sitter i flera timmar efter man plockat ner en maskin som kört den.
Vet inte om det är mina smaklökar som är fuckade eller om jag bara har tur. Jag har aldrig upplevt någon negativ bismak av vare sig stevia eller något annat sötningsmedel. =)
Nu använder jag varken det eller socker i några större mängder, men när jag väljer någon sockerfri produkt är jag fortfarande ganska glad över att jag kan njuta av den.
Så tack till mina "defekta smaklökar"
RökteUppMinKatt
2021-05-12, 11:24
Allt beror på produkten. När jag bakar etc använder jag stevia som är blandat med erythritol. Kan äta det rent. Smakar riktigt bra. Märket är Truvia.
Edit: Läste dock denna nu https://www.healthline.com/nutrition/truvia-good-or-bad#natural-flavors som säger att Truvia inte har riktiga stevia i sig. Vet inte hur uppdaterat den är då.
På min förpackning står det bara Erythritol, steviol glycosides och natural flavorings.
Har ett annat märke med som är inulin och stevia glycosides. Smakar inte riktigt lika bra. Har inte testat baka med det, men funkar bra i kaffe.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.