handdator

Visa fullständig version : Overhyped känsla efter för mycket carbs

CesarDiaz
2021-05-06, 19:41
Tjena,

Jag är en smal kille. Alltid när jag försöker bulka upp och börjar få i mig mer kolhydrater även fast det är mest fullkorn och frukt så får jag en känsla som "overhyped". Det är verkligen svårt att ens sitta ner och jag gör allt i en rush och känner mig nästan frusen efter måltider som är höga i naturligt socker. Det gör det omöjligt att sova och det känns som jag går ner i vikt efter en sån måltid.
Jag har inget diabetes(har testat) och jag har svårt att få i mig tillräckligt med kalorier, jag har hög ämnesomsättning.
Tex idag gjorde jag pannkakor på 100g oats, en banan 2 ägg,bakpulver och en splash av havremjölk.
Var helt hyped efteråt.. Detta händer ofta.. Vad kallas detta? Insulin sensitivity?

Ha de bäst

Pongu
2021-05-06, 20:02
Min kropp reagerar med ökad förbränning via ökad värmeproduktion och ökad aktivitet efter framför allt snabba kolhydrater, men även alltför mycket protein.

Jag boostade min viktuppgång med ökat fettintag istället.
1dl mjölk, 1dl proteinpulver choklad och 1dl rapsolja före sänggåendet = >1000kcal/dag som inte påverkar aptiten under dagen och minskar katabolismen under natten. Det hjälper också att dricka stora mängder standardmjölk. Jag åt mig mätt och sen lite till, för att vänja magsäcken vid stora portioner. Drack inget till maten,men två stora glas mjölk efter.

CesarDiaz
2021-05-06, 20:50
Min kropp reagerar med ökad förbränning via ökad värmeproduktion och ökad aktivitet efter framför allt snabba kolhydrater, men även alltför mycket protein.

Jag boostade min viktuppgång med ökat fettintag istället.
1dl mjölk, 1dl proteinpulver choklad och 1dl rapsolja före sänggåendet = >1000kcal/dag som inte påverkar aptiten under dagen och minskar katabolismen under natten. Det hjälper också att dricka stora mängder standardmjölk. Jag åt mig mätt och sen lite till, för att vänja magsäcken vid stora portioner. Drack inget till maten,men två stora glas mjölk efter.

Intressant det med alltför mkt protein, så har jag med känt.
Du har inte märkt av lite mer akne när du har ökat fettet?
Jag har tyvärr problem med mjölkprodukter, tål inte whey längre, enda som går bra är grekisk yoghurt.
Men ah kommer med köra lite högre fett från och med. Vet du hur många gram fett per dag du äter? Jag brukar landa på 100-110 gram

Pongu
2021-05-06, 21:04
Nej, jag har inte märkt någon koppling mellan mer fett och acne. Bara om jag äter mycket choklad! [emoji6]

Lite svårare i och med laktosintoleransen, men det går nog ändå! Nackdelen med att öka fettet på dagen är att man håller sig mätt längre, på grund av långsam magsäckstömning och mindre insulinpåslag.

Pongu
2021-05-06, 21:06
Jag äter nog ganska mycket fett. Standardmjölk, smör, mycket grädde i det mesta, olivolja på allt vegetariskt, jordnötter, cashew-nötter. Har ingen aning om gram dock.