Visa fullständig version : Finns det något kaffe som är HELT koffeinfritt?
Rubriken säger det mesta. P.g.a. en störning/sjukdom som jag drog på mig för några månader sedan så kan jag inte längre bruka koffein utan att förvärra mina symtom och jag saknar mitt kaffe på morgonen något djävulskt mycket! Så jag undrar om det finns något koffeinfritt kaffe som faktiskt är helt koffeinfritt?
MrMuggelSnuggel
2021-05-02, 10:37
Är inte Gevalias koffeinfria kaffe koffeinfritt då?
Är du säker på att det måste var HELT koffeinfritt? Du kan exempelvis inte äta en ruta från en Marabou chokladkaka?
Vissa koffeinfria kaffe i USA har haft upp till en tredjedel av koffeinet kvar. Trist. När det gäller Gevalias koffeinfria kaffe är inte 100 % fritt från koffein. Det är 97-98 % som tas bort, annars skulle all smak också försvinna. Man kontrollerar slutprodukten för att bekräfta att koffeinhalten är ok. Enligt Företagets kundtjänst.
Om det skall vara helt koffeinfritt får det nog vara kaffesurrogat av något slag.
Langster
2021-05-05, 16:38
Dricka kaffe utan koffein, det är ju som att dricka sprit utan alkohol!
Men 97% är ju i princip koffeinfritt och det smakar bra tycker jag
Är inte Gevalias koffeinfria kaffe koffeinfritt då?
Nope.
Är du säker på att det måste var HELT koffeinfritt? Du kan exempelvis inte äta en ruta från en Marabou chokladkaka?
Jag vågar inte chansa, det är olidligt som det är.
Dricka kaffe utan koffein, det är ju som att dricka sprit utan alkohol!
Visst, det är inte lika bra som en normal kopp kaffe, men det är bättre än inget. Jag antar att jag är bunden till att dricka rooibos :(
byt ut kaffeberoendet mot ett té-beroende, ge det tid snart blir du fast på den skiten istället
byt ut kaffeberoendet mot ett té-beroende, ge det tid snart blir du fast på den skiten istället
+1
Jag försöker dricka riktigt rökiga istället för kaffe. Funkar för mig.
Vad hjälper det om det är koffein man vill undvika? Visst, det är bara halva mängden i te mot kaffe. Men fortfarande på tok för mycket. även "decaf/koffeinfritt" te ligger runt 2.5mg/dl drickfärdig dryck.
1.5dl vanligt svart te ligger runt 50mg, mot kaffe som ligger på 100mg.
Vad hjälper det om det är koffein man vill undvika? Visst, det är bara halva mängden i te mot kaffe. Men fortfarande på tok för mycket. även "decaf/koffeinfritt" te ligger runt 2.5mg/dl drickfärdig dryck.
1.5dl vanligt svart te ligger runt 50mg, mot kaffe som ligger på 100mg.
vadå det finns väl té-varianter som är helt koffeinfria? kamomill, mynta, lavendel t.ex.
vadå det finns väl té-varianter som är helt koffeinfria? kamomill, mynta, lavendel t.ex.
Om jag häller kokande vatten på mynta, eller svartvinbärsblad eller chokladbönor så har jag inte fått te. Jag har fått en varm och ibland god dryck dock.
Te är blad från Camellia sinensis med underarter, inget annat.
Sedan om det är svart, grönt, vitt, rökigt osv spelar mindre roll. De innehåller alla koffein.
Fast nu ser jag att du skriver "té" vilket jag antar skiljer sig från te? Men jag är oklar på vad du menar med té. Eller är det någon dialektal stavning?
Om jag häller kokande vatten på mynta, eller svartvinbärsblad eller chokladbönor så har jag inte fått te. Jag har fått en varm och ibland god dryck dock.
Te är blad från Camellia sinensis med underarter, inget annat.
Sedan om det är svart, grönt, vitt, rökigt osv spelar mindre roll. De innehåller alla koffein.
så om någon säger vill du ha lite kamomillté?
så säger du "menar du varm kamomill-dryck?"
Och på vilket sätt skulle den här tekniska detaljen som du verkar besatt av påverka TS möjlighet att byta ut sitt kaffeberoende på ett téberoende?
Såg din redigering med "té"
har alltid trott att det stavades så, men nu lärde jag mig något, tack
Viktigt med detaljerna
TheDoctor
2021-05-06, 14:34
Vatten
så om någon säger vill du ha lite kamomillté?
så säger du "menar du varm kamomill-dryck?"
Jag säger nog bara nej, men tack i alla fall.
Och om någon frågar mig om jag vill ha en kopp te, och sedan serverar mig avkok på kamomillblad så blir jag ganska besviken.
Te är gott, varm örtblandning är jag inte så förtjust i.
Brofessorn
2021-05-06, 15:17
Banna mig inte
https://i.imgflip.com/58i2xh.jpg
Rikard Jansson
2021-05-06, 16:26
Banna mig inte
+1, kan vara vinnaren av kolos pretto-post 2021 :laugh:
Banna mig inte
Det är frestande, men du behöver bli trolligare än Aryt för att förtjäna en bann :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.