Visa fullständig version : Att låna ut stora summor pengar till vänner eller anhöriga.
Lånar du ut pengar till vänner eller anhöriga?
Om ja, varför och hur mycket? Fick du tillbaka pengarna? Vad gör du ifall du inte får tillbaka pengarna?
Om nej, varför?
Magnus N
2021-04-28, 18:17
Närmsta familjen enbart. Har jag summan de behöver lånar jag ut, alltid fått tillbaks.
Aldrig att jag lånar ut utanför den närmsta kretsen vid summor överstigande par hundralappar
Skulle inte långa ut större summor till vänner eller anhöriga som inte är föräldrar eller syskon.
Skall det bråkas om något så är pengar alltid aktuellt.
Hade jag behövt låna ut 100k+ så hade jag ju givetvis sett till att det fanns kontrakt på det.
King Grub
2021-04-28, 18:47
Jag lånar aldrig ut något. Inte sedan jag lånade ut Kalle Ankas Pocket nummer 60 till en skolkamrat i nian och aldrig fick tillbaka den.
An Iron Soul
2021-04-28, 19:17
Lånade en gång ut 500 kr till en barndomskompis som blivit pappa av en slump. Han berättade att han hade de jobbigt ekonomiskt och behövde handla barnmat m.m. Inga problem tänkte jag och swisha direkt.
Sen gick det 2-3 månader och jag ville kontakta honom av en helt annan anledning. Då hade han tydligen tagit bort mig få facebook. Det är så det fungerar. Finns man inte med på FB så är vänskapsbanden brutna.
Så mycket var den vänskapen värd, tyckte den lilla råttan. Pengarna skiter jag fullständigt i.
trädgårdsmöbel
2021-04-28, 19:36
Brukade låna ut till brorsan. Fick alltid tillbaks, det var inte det men att han alltid räknade med att få låna...löt sin fru shoppa upp deras pengar sedan hade de inte pengar till vinterjacka för ungen, mat osv sista veckan innan lön. Då har ändå brorsan en bra månadslön och jag en kass.
Just det där med att sätta i system att låna störde nig ngt rejält. Så det blev nej några ggr. Sälj hennes skor/väskor om ni inte kan köpa mat.
berserken
2021-04-28, 19:40
Lånade en gång ut 500 kr till en barndomskompis som blivit pappa av en slump. Han berättade att han hade de jobbigt ekonomiskt och behövde handla barnmat m.m. Inga problem tänkte jag och swisha direkt.
Sen gick det 2-3 månader och jag ville kontakta honom av en helt annan anledning. Då hade han tydligen tagit bort mig få facebook. Det är så det fungerar. Finns man inte med på FB så är vänskapsbanden brutna.
Så mycket var den vänskapen värd, tyckte den lilla råttan. Pengarna skiter jag fullständigt i.Kan va värt 500 och slippa honom
Lånat ut upp till 50 000kr till kompisar och alltid fått tillbaka.
Närmaste släkten får låna betydligt mer om det skulle behövas.
Skulle aldrig finnas på kartan att någon jag känner skulle be om att få låna pengar. Är detta något som existerar i vuxen ålder bland normalt folk?
Lånar ut om det är en person jag litar på, inte behövts hittills dock
Ja det kan hända att jag lånar ut småsummor, men jag ser alltid pengarna som förlorade och bryr mig inte om jag får tillbaka dem.
Större summor finns det banker till, och får de inte låna där ska de inte låna alls.
Har redan en fejd i familjen pga av borgen och lån som egentligen var struntsummor.
Skar sig ordentligt mellan mig och en kompis efter jag lånat ut pengar han inte betalade tillbaka efter ordning. Den jävla grisen.*grr*
Skulle aldrig finnas på kartan att någon jag känner skulle be om att få låna pengar. Är detta något som existerar i vuxen ålder bland normalt folk?
Är väl inte så konstigt om man t ex springer på en drömbil när man är bortrest en helg och inte kan sälja av aktier. Polare med samma bank för över pengar och så får man med sig bilen och betalar tillbaka veckan efter.
Är väl inte så konstigt om man t ex springer på en drömbil när man är bortrest en helg och inte kan sälja av aktier. Polare med samma bank för över pengar och så får man med sig bilen och betalar tillbaka veckan efter.
Vilken drömbil springer man på när man är bortrest för 50k?
Vilken drömbil springer man på när man är bortrest för 50k?
Du kopplar ihop saker som inte hänger ihop.
Det skulle dock kunna vara så att det fattades 50 tkr.
En bra regel nr man lånar ut brukar vara att aldrig låna ut mer än man har råd att ge bort.
Till er som inte lånar ut: ifall ni hade hamnat i en situation där ni akut behöver låna >100tkr vem eller vart hade ni vänd er till?
skyffelmördarn
2021-04-28, 22:09
En bra regel nr man lånar ut brukar vara att aldrig låna ut mer än man har råd att ge bort.
Och inte till någon där man inte vågar driva in det om det skulle behövas.
skyffelmördarn
2021-04-28, 22:10
Till er som inte lånar ut: ifall ni hade hamnat i en situation där ni akut behöver låna >100tkr vem eller vart hade ni vänd er till?
Jesus
Seriöst hur hamnar man i en sån situation?
trädgårdsmöbel
2021-04-28, 22:16
Hur skulle en sådan situation kunna se ut? Nån form av utpressning av kriminella?
Ingen aning. Jag leker med tanken.
Ni är på semster i USA eller Asien och får båda benen brutna. Ni har säkert en försäkring men sjukhuset behöver pengarna inom 24 timmar för annars slänger de ut dig på gatan. Ditt försäkringsbolag kommer såklart att gå till helvetet och tillbaka innan du får ut några pengar eller utlåtande.
Ett exempel bara.
Fredszky
2021-04-28, 22:33
Inget lån men jag agerar fondförvaltare både åt min syster och min far.
1,4 msek resp 200 tkr är deras.
Jag skulle låna ut till närmsta familj, men där går gränsen.
Lånade ut 1000 kr till en "träningskompis", och fan vad han har krånglat. Ett halvår senare har han inte betalat tillbaka, skulle få tillbaka för 5 månader sen. Jag tvekade innan jag lånade ut dem, för jag vill inte låna ut pengar som regel, men jag tänkte "äh 1000 kr vafan skitsamma". Och jag bryr mig inte om pengarna men fan vad sur jag har varit mot träningskompisen, tycker det bara är dålig stil att låna av andra och inte betala tillbaka eller ens förklara varför han inte betalat tillbaka.
Nattljus
2021-04-28, 22:39
Det snabbaste sättet att förlora en vän är att låna ut pengar åt honom cofffee
Ingen aning. Jag leker med tanken.
Ni är på semster i USA eller Asien och får båda benen brutna. Ni har säkert en försäkring men sjukhuset behöver pengarna inom 24 timmar för annars slänger de ut dig på gatan. Ditt försäkringsbolag kommer såklart att gå till helvetet och tillbaka innan du får ut några pengar eller utlåtande.
Ett exempel bara.
Banken eller kortbolaget och ta det på kredit.
100k är inte så mycket att man inte kan låna det snabbt - om än ev med räntor och avgifter - men det är för mycket för att någon ska ha cash i madrassen så det skulle ta lika lång tid för någon annan att få fram pengarna.
Men om alla mina konton och identitet blev kapat så jag inte kan få ut något skulle jag i första hand vända mig till brorsan och i andra till morsan, tredje till exet tror jag sedan kompisar jag vet har bra ställt.
Lånar inte ut pengar, punkt. Det är just för att jag litar på att folk är folk som är anledningen. Behöver man låna av en kompis är det förresten tecken nog att inte låna ut till sagda person osv. De stories som dyker upp här bekräftar tesen. En herre från Östersund, fö, sedermera Idoldeltagare, är fortsatt skyldig mig 1500kr för en elräkning när han var inneboende kring 2011. Undrar när de pengarna kommer...
Undantag om föräldrar, syskon, partner skulle behöva pengar i specifik situation, men då handlar det kanske inte om lån utan gåva eller hjälp inom familjen.
Jag inser att vi menar helt olika saker när vi säger ”vänner”. Ni menar inte riktiga vänner! Jag skulle inte kalla någon vän om jag inte till 100% litade på att de betalade tillbaka utan då är det en mer ytligt bekant.
Jag skulle utan att blinka låna ut till mina vänner, de skulle låna ut till mig och jag är helt säker på att pengarna skulle återbetalas. Jag råkade själv ut för att kreditkortet blev oanvändbart på en resa i Kanada och levde på en kompis i 14 dagar. (Hyrbilsföretaget knappade in fel år för hyrtidens slut och reserverade belopp för 1 år och 2 veckor istället för bara två veckor. De vägrade släppa det innan bilen var återlämnad och jag befann mig 45 mil bort)
Jag lånar aldrig ut något. Inte sedan jag lånade ut Kalle Ankas Pocket nummer 60 till en skolkamrat i nian och aldrig fick tillbaka den.
Aj fan, en med Stål-Kalle också - de var ju extra spännande när man var liten vill jag minnas!
Kanske för att de var rätt ovanliga.
Tur gamla pockets är typ gratis så kan du fixa en ny :d
Lånar aldrig ut för det är deras lättaste väg med minst risk. Behöver dom snabba pengar finns snabblån med hög ränta. har dom tappat börsen och behöver en grogg, ja det är ju en annan grej.
Jag hakade upp mig lite på ett antal svar i den här tråden och tänker att endera har ni inga riktiga vänner eller också är ni gnetna egopersoner.
I min vänkrets lånar vi både pengar och grejer ofta av varandra. Jag lånar t ex en kajak titt som tätt av en kompis och släpkärra av en annan. I vintras lånade vi ut skidutrustning till vänner och sommaren före ett golfset. I div praktiska fall lånar vi även pengar kortare tid av varandra t ex om en betalar en resa eller restaurang för hela gänget. Aldrig något strul med att någon inte betalar tillbaka.
När jag tänker efter är det lite samma sak på jobbet men med mindre belopp. Oftast någon som glömt plånboken på lunchen eller liknande. Det har dock minskat sedan Swish kom, sällan någon är telefonlös.
trädgårdsmöbel
2021-04-30, 07:34
Jag hakade upp mig lite på ett antal svar i den här tråden och tänker att endera har ni inga riktiga vänner eller också är ni gnetna egopersoner.
I min vänkrets lånar vi både pengar och grejer ofta av varandra. Jag lånar t ex en kajak titt som tätt av en kompis och släpkärra av en annan. I vintras lånade vi ut skidutrustning till vänner och sommaren före ett golfset. I div praktiska fall lånar vi även pengar kortare tid av varandra t ex om en betalar en resa eller restaurang för hela gänget. Aldrig något strul med att någon inte betalar tillbaka.
När jag tänker efter är det lite samma sak på jobbet men med mindre belopp. Oftast någon som glömt plånboken på lunchen eller liknande. Det har dock minskat sedan Swish kom, sällan någon är telefonlös.
När du blir gammal och bitter kommer du att se det annorlunda. Då ser du det som att samma person alltid lånar din släpkärra och alltid räknar med atr få göra det utan att visa tacksamhet.
Det är alltid du och några till som betalar på restaurang för "gänget" en av dem som aldrig betalar är dessutom rik vilket retar dig lite extra.
Samma jävel som "glömt plånboken" på lunchen.
Du ser mönstren som du missat innan och du känner dig inte bara blåst nu, utan retroaktivt blåst. Det där kommer med åldern.
När du blir gammal och bitter kommer du att se det annorlunda. Då ser du det som att samma person alltid lånar din släpkärra och alltid räknar med atr få göra det utan att visa tacksamhet.
Det är alltid du och några till som betalar på restaurang för "gänget" en av dem som aldrig betalar är dessutom rik vilket retar dig lite extra.
Du ser mönstren som du missat innan och du känner dig inte bara blåst nu, utan retroaktivt blåst. Det där kommer med åldern.
Titta dig i spegeln och fråga dig varför du har så många hor*ngar i din närhet då? Sen slutar man bjuda med dessa till tillställningar, case closed. Orka dras med individer som inte tillför något till relationen.
52 nu men jag kanske är trög att se mönstren (eller bra på att välja vänner)?*hug*
PureWhey
2021-04-30, 08:42
Verkar framför allt som att flera i tråden hänger med panka jävlar som inte har råd att betala för sig helt enkelt.
Det löses lätt genom att inte hänga med panka as.
Har nog aldrig lånat ut pengar till någon jag känner, kanske ifall någon glömde plånboken men då swishas det efteråt ändå så räknas nog inte som lån.
Skulle aldrig låna ut större summor pengar.
Läskeblask
2021-04-30, 11:27
Jag skulle låna om jag hade en vän i klistret och denna vore pålitlig men i dagsläget icke. Jag har betalat andras taxin, drycker och mat tillräckligt i mina dagar. Folk har ingen skam nuförtiden, både på jobbet och i privatlivet har man tydligt märkt av likgiktigheten folk har
Plasttiger
2021-04-30, 11:53
Titta dig i spegeln och fråga dig varför du har så många hor*ngar i din närhet då?
Hen bor i södra Sverige och arbetar inom offentlig sektor.
Armed Dingo
2021-05-01, 10:48
Om man umgås med vuxna som har så dålig ekonomi att den behöver låna pengar av privatpersoner, så umgås man med de med sämst ekonomi av alla i hela landet. Kanske tänkvärt.
Om man umgås med vuxna som har så dålig ekonomi att den behöver låna pengar av privatpersoner, så umgås man med de med sämst ekonomi av alla i hela landet. Kanske tänkvärt.
Snick snack, jag har själv lånat flera ggr av olika anledningar (se tidigare i tråden) och jag är mångmiljonär.
Snick snack, jag har själv lånat flera ggr av olika anledningar (se tidigare i tråden) och jag är mångmiljonär.
Fast det är skillnad på att låna för man inte har några pengar alls och för att man inte har stålarna tillgängliga just nu.
Plasttiger
2021-05-01, 19:40
Samma här, sitter på en bostadsrätt med kartonväggar på Söder.
Verkar framför allt som att flera i tråden hänger med panka jävlar som inte har råd att betala för sig helt enkelt.
Det löses lätt genom att inte hänga med panka as.
Förefaller som att I tråden förekommer folk som har sunkig människosyn. Tack och lov behöver jag inte göra något för att slippa dessa i verkligheten.
Jag ser inte problemet med att umgås med någon som har tajt ekonomi. Knappast så att det är sämre människor och att de mer välbeställda är änglar. Känner folk som sitter fast i hyresrätt för 13tkr och har barn. Önskar köpa hus men det saknas 100tkr, som är svåra att få ihop.
Jag har hellre en god fattig vän än en med en pinne i röven.
Funderar för övrigt på att hjälpa vederbörande med ett kontraktbundet lån. Alltså den utan pinne.
Plasttiger
2021-05-22, 07:30
Jag ser inte problemet med att umgås med någon som har tajt ekonomi. Knappast så att det är sämre människor och att de mer välbeställda är änglar. Känner folk som sitter fast i hyresrätt för 13tkr och har barn. Önskar köpa hus men det saknas 100tkr, som är svåra att få ihop.
Jag har hellre en god fattig vän än en med en pinne i röven.
Funderar för övrigt på att hjälpa vederbörande med ett kontraktbundet lån. Alltså den utan pinne.
Dumt läge att adoptera barn om man inte har säkrat sin egen försörjelse.
StarkaUlf
2021-05-22, 07:32
Känner folk som sitter fast i hyresrätt för 13tkr och har barn. Önskar köpa hus men det saknas 100tkr, som är svåra att få ihop.
.
En genuin fråga bara; Kan inte dom/den söka en billigare hyresrätt ett tag och spara ihop pengar? Vet inte hur läget är, men det är ju en idé.
Plasttiger
2021-05-22, 07:58
En genuin fråga bara; Kan inte dom/den söka en billigare hyresrätt ett tag och spara ihop pengar? Vet inte hur läget är, men det är ju en idé.
Ska Hugo, Jolie, och Elvis behöva dela rum?
Ensamstående föräldrar med 2-3 barn i hyresrätter har det nog jäkligt tufft. Speciellt om dessa har jobb som ligger under medianlönen.
Diomedea exulans
2021-05-22, 08:34
Det räcker med att ha ett tomt bankkonto och inga skulder för att räknas till en av de rikare i landet. Om jag ska vara petig.
On topic: jag hade nog lånat ut pengar, jag är lite för snäll för mitt eget bästa.
Fullt förståeligt varför nån vill låna, personen kanske inte kan få banklån eftersom denne inte har fast anställning. Det är anledningen till att jag aldrig har lånat från bank.
Plasttiger
2021-05-22, 08:57
Ensamstående föräldrar med 2-3 barn i hyresrätter har det nog jäkligt tufft. Speciellt om dessa har jobb som ligger under medianlönen.
Ja, precis som sportbilsentusiaster med knegarlön.
Eller lyxmatskonnösörer med knegarlön.
Eller vi åker till Thailand/Karibiska öar 3 gånger per år på knegarlön.
Eller vi hästmänniskor med knegarlön som skinnflås av giriga stallägare.
Något måste göras *grr**grr*
Jag har alltid ganska stora utestående skulder men jag gillar det. Närmsta familjen och polarna får låna gratis och utan press medan alla andra ska tycka att det suger att låna av mig. I gengäld får jag ränta och kontroll :devil:
Diomedea exulans
2021-05-22, 10:56
Jag har alltid ganska stora utestående skulder men jag gillar det. Närmsta familjen och polarna får låna gratis och utan press medan alla andra ska tycka att det suger att låna av mig. I gengäld får jag ränta och kontroll :devil:
Fast hur får man kontroll? Slår du dem om de inte betalar tillbaka, eller?
Jag har en bekant som är skyldig mig lite pengar, kan inte göra annat än tjata på personen.
I div praktiska fall lånar vi även pengar kortare tid av varandra t ex om en betalar en resa eller restaurang för hela gänget.
Det är väl i sin ordning, men varför inte använda kreditkort?
Kolo
Dumt läge att adoptera barn om man inte har säkrat sin egen försörjelse.
Nu råkar det vara deras biologiska barn, men det hör inte hit. Försörjningen är helt okej, men det är svårt att förflytta sig från kategorin hyrestagare till bostadsägare genom att enbart spara. Detta när hyran är hög och bankerna strikta. Men finge man in 100k extra till insatsen skulle man snabbt spara väldigt mkt mot att bo i hyresrätt.
Det är en bra idé. Tror dock inte det är lätt i Göteborg. Utan att veta säkert.
Går det ens? Det krävdes att jag själv blev förälder för att jag skulle förstå vilken tung sits ensamstående föräldrar befinner sig i. Hatten av för alla dom.
Men finge man in 100k extra till insatsen skulle man snabbt spara väldigt mkt mot att bo i hyresrätt.
Är det verkligen så? En maxbelånad lgh skulle kosta en hel del i ränta, plus att man måste ha besparingar utifall att nåt går sönder.
Är det verkligen så? En maxbelånad lgh skulle kosta en hel del i ränta, plus att man måste ha besparingar utifall att nåt går sönder.
Säg att du får 1.25% ränta på 5mkr (Vi räknar på större lgh i storstad). Så dryga 12.584:- i månaden, räknat från att avgiften är hög (3k i månaden) och att du gick in med 1 mkr i kontantinsats. (80% belåningsgrad)
Genomsnittshyran i Stockholm är 13.500:- (70 kvm, relativt nybyggt). Så räknar vi in eventuell värdeökning som du helt missar i hyreslägenheten. Det "oförutsedda" utgifter som drabbar dig i en lägenhet är ändå överkomliga att köpa.
Jag skulle tro att det lönar sig i de allra flesta fall. Se nedan för den generösa uträkningen som jag tycker stämmer. Du går i stort sett inte back på att köpa (om du inte köper alldeles för dyrt), du går aldrig plus på att hyra. Finge jag välja är det inte svårt...
Säg att du får 1.25% ränta på 5mkr (Vi räknar på större lgh i storstad). Så dryga 12.584:- i månaden, räknat från att avgiften är hög (3k i månaden) och att du gick in med 1 mkr i kontantinsats. (80% belåningsgrad)
Genomsnittshyran i Stockholm är 13.500:- (70 kvm, relativt nybyggt). Så räknar vi in eventuell värdeökning som du helt missar i hyreslägenheten. Det "oförutsedda" utgifter som drabbar dig i en lägenhet är ändå överkomliga att köpa.
Bra kalkyl.
Plasttiger
2021-05-23, 08:24
Jag skulle tro att det lönar sig i de allra flesta fall. Se nedan för den generösa uträkningen som jag tycker stämmer. Du går i stort sett inte back på att köpa (om du inte köper alldeles för dyrt), du går aldrig plus på att hyra. Finge jag välja är det inte svårt...
Bra kalkyl.
Testa att sätta en högre siffra på räntan, du får ju inte 1,25% utan särskilda skäl (undantag: kort bidningstid, och då kan det bli jävligt intressant).
Gissar att de som inte tryggat sitt boende innan de råkar få tre fyra barn *slap*eller hur många det är inte heller inger banken med trygghet att ge ränterabbatt.
Bra kalkyl = typ ideala förhållanden.
Testa att sätta en högre siffra på räntan, du får ju inte 1,25% utan särskilda skäl (undantag: kort bidningstid, och då kan det bli jävligt intressant).
Gissar att de som inte tryggat sitt boende innan de råkar få tre fyra barn *slap*eller hur många det är inte heller inger banken med trygghet att ge ränterabbatt.
Bra kalkyl = typ ideala förhållanden.
Jag fick 1.17-1.26 när jag frågade runt. Outbildad, 26-31k i månaden och utan att berätta så mycket mer. Jag kunde dock uppvisa ett visst eget kapital, men det var inte så anmärkningsvärt.
Det har aldrig varit billigare att låna pengar, och hittills har det varit en bra investering (Jag anser det inte vara hälsosamt att det ser ut såhär, menspela korten som delas ut)
PureWhey
2021-05-23, 08:45
Jag fick 1.17-1.26 när jag frågade runt. Outbildad, 26-31k i månaden och utan att berätta så mycket mer. Jag kunde dock uppvisa ett visst eget kapital, men det var inte så anmärkningsvärt.
Det har aldrig varit billigare att låna pengar, och hittills har det varit en bra investering (Jag anser det inte vara hälsosamt att det ser ut såhär, menspela korten som delas ut)Plasttiger utgår från sin egen situation. Med hans kreditvärdighet får han 2.5-3.5, därför tyckte han det lät lite konstigt.
Skickat från BÖJRACKET
Plasttiger
2021-05-23, 09:01
Det har aldrig varit billigare att låna pengar, och hittills har det varit en bra investering (Jag anser det inte vara hälsosamt att det ser ut såhär, menspela korten som delas ut)
På vilken bindnignstid? 3 månader. 10 års räntan är hög nu.
En snabb koll på bankerna och jämförelse.
Att inte ha 100 000 kr undanstoppat lär också lägga på liten extra.
Grejen med räntan är att den kan öka också..
Plasttiger utgår från sin egen situation. Med hans kreditvärdighet får han 2.5-3.5, därför tyckte han det lät lite konstigt.
Skickat från BÖJRACKET
Du menar att minoriteter får sämre service? Är du någon slags konspirationsteoretiker?
På vilken bindnignstid? 3 månader. 10 års räntan är hög nu.
En snabb koll på bankerna och jämförelse.
Att inte ha 100 000 kr undanstoppat lär också lägga på liten extra.
Grejen med räntan är att den kan öka också..
Jag frågade på tre år, men då räknar jag in att kunna omförhandla och ta eventuell värdeökning på bostaden i beaktning efter tre år. Ingen binder på 10 år nu när riksbanken inte verkar justera räntan uppåt närmaste 3-4 åren.
Är inte riktigt med på hur du räknar?
1,25% * 5 000 000kr * 0,7 / 12 = 3 645 kr i räntekostnad/månad
Med 3 000 i månadsavgift så blir månadskostnaden 6 645kr.
Med den belåningsgraden får du såklart amorteringskrav men det är ju inte en kostnad utan förr en typ av ”tvångssparande” till dig själv. Pengarna ska såklart ut likviditetsmässigt men de är ju inte en kostnad där pengarna försvinner som till en hyresvärd.
Tror jag har 1,14% just nu.
Om vi pratar om stackare med så pass ont om pengar att de måste låna 100k av vänner så kan vi nog utgå från att ovanstående 4 milj i lån överstiger 4.5 ggr bruttolönen, så att ränta + amortering blir (.0125+.03)×4000000/12 ≈ 14000. Avdrag och "det är sparande till sig själv" är ovidkommande eftersom personen är fattig och lever månad till månad. Så 17k per månad. Snabb googling ger att snittavgift är 672kr/kvm i sthlm så 3k för 70kvm är lågt, säg 4k istället -> 18k total månadskostnad. 80% belåning är lite lågt också, bumpa till 85% -> 19000/månad total > 13500 genomsnittshyra.
Förmodligen skulle personen inte få 1.25% heller.
Personligen när jag köpte låg min totala kostnad på ca 9000 medan min jämförbara hyresrätt kostade 6000.
skyffelmördarn
2021-05-23, 12:36
Det är ju en så kallad björntjänst att låna ut till någon med ekonomiska problem, bättre att låta personen gå i botten så den kan få hjälp och ordning på sig själv.
Om vi pratar om stackare med så pass ont om pengar att de måste låna 100k av vänner så kan vi nog utgå från att ovanstående 4 milj i lån överstiger 4.5 ggr bruttolönen, så att ränta + amortering blir (.0125+.03)×4000000/12 ≈ 14000. Avdrag och "det är sparande till sig själv" är ovidkommande eftersom personen är fattig och lever månad till månad. Så 17k per månad. Snabb googling ger att snittavgift är 672kr/kvm i sthlm så 3k för 70kvm är lågt, säg 4k istället -> 18k total månadskostnad. 80% belåning är lite lågt också, bumpa till 85% -> 19000/månad total > 13500 genomsnittshyra.
Förmodligen skulle personen inte få 1.25% heller.
Personligen när jag köpte låg min totala kostnad på ca 9000 medan min jämförbara hyresrätt kostade 6000.
Vi pratar om olika typer av människor, jag avser vuxna med minst normalt ekonomiskt tänk. Ser man inte skatteavdrag som något positivt eller amortering som ett sparande så är det en såpass ekonomiskt omogen person att jag inte skulle låna ut pengar. Jag känner dock ingen sådan, iaf ingen som är över 15 år...
Det är ju en så kallad björntjänst att låna ut till någon med ekonomiska problem, bättre att låta personen gå i botten så den kan få hjälp och ordning på sig själv.
Har man ekonomiska problem för att man inte klarar bankens krav för att köpa bostad? Det tycker jag är en grov generalisering. I mitt fall rör det sig om 2 reko knegare med total intäkt på kanske 60k i månaden, plus tre barn. Det är ett tämligen utbrett "problem" att människor inte har råd att köpa bostad. Eller anses ha råd.
Jag talar om schyssta människor med ordning på torpet. Men som ändå saknar 100k i handpenning. Tror det är ganska vanligt och inget jag ser ner på någon för. Vilket jag I allmänhet försöker undvika i samma utsträckning som jag hoppas människor låter bli i mitt fall.
Jag råkar ha 100k liggande utan att de ökar mitt välbefinnande nämnvärt. Kanske kan jag glädja någon annan, och få tillbaka mina pengar ett par år senare.
Vi pratar om olika typer av människor, jag avser vuxna med minst normalt ekonomiskt tänk. Ser man inte skatteavdrag som något positivt eller amortering som ett sparande så är det en såpass ekonomiskt omogen person att jag inte skulle låna ut pengar. Jag känner dock ingen sådan, iaf ingen som är över 15 år...
Läs om: "personen är fattig och lever månad till månad". Lever man månad till månad är det ovidkommande att det kommer lättnader längre fram.
Har man ekonomiska problem för att man inte klarar bankens krav för att köpa bostad? Det tycker jag är en grov generalisering. I mitt fall rör det sig om 2 reko knegare med total intäkt på kanske 60k i månaden, plus tre barn. Det är ett tämligen utbrett "problem" att människor inte har råd att köpa bostad. Eller anses ha råd.
Jag talar om schyssta människor med ordning på torpet. Men som ändå saknar 100k i handpenning. Tror det är ganska vanligt och inget jag ser ner på någon för. Vilket jag I allmänhet försöker undvika i samma utsträckning som jag hoppas människor låter bli i mitt fall.
Jag råkar ha 100k liggande utan att de ökar mitt välbefinnande nämnvärt. Kanske kan jag glädja någon annan, och få tillbaka mina pengar ett par år senare.
Trycker på gilla knappen här.
Har en nära som ska flytta ihop, de sitter på 2 fastigheter när det perfekta boendet dyker upp. Banken vill inte låna till 3:e fastigheten innan 1 eller 2 är såld. Klart man hjälper till då om det är personer med ordning på.
Diomedea exulans
2021-05-23, 14:19
Har en nära som ska flytta ihop, de sitter på 2 fastigheter när det perfekta boendet dyker upp. Banken vill inte låna till 3:e fastigheten innan 1 eller 2 är såld. Klart man hjälper till då om det är personer med ordning på.
+1
En polare till mig är nån slags forskare med ordnad ekonomi, när han skulle köpa en lägenhet för några miljoner i Stockholm så fick han låna tvåhundra tusen i handpenning av sina föräldrar. En mycket intelligent och inte det minsta slarvig person, men han kunde inte hosta upp tvåhundra tusen hux flux.
(Jag lät medvetet bli att använda mitt lånande av pengar från mina föräldrar som exempel, för ni blir så arga då.)
Plasttiger
2021-05-23, 15:33
Bankens krav som är historiskt lågt ställda och nästan obefintliga? Ja, då har man dålig ekonomi.
Problemet är väl förljderna av att bankerna lånar ut till vem som helst - massiv inflation av boende kostnaderna. En skruttig 3:a ska inte kosta 4 miljoner (10 årslöner).. Boomers kunde köpa hus på en årslön.
Bankens krav som är historiskt lågt ställda och nästan obefintliga? Ja, då har man dålig ekonomi.
Problemet är väl förljderna av att bankerna lånar ut till vem som helst.
Eh, vilket land och vilken tidsålder lever du i?
Sub-prime loans var ju en del som inledde finanskrisen som sedan ledde fram till de nya skärpta reglerna.
Eller gick jag i trollfällan nu, förlåt min klumpighet...
Boomers kunde köpa hus på en årslön.
Nja.
Plasttiger
2021-05-23, 17:43
Eh, vilket land och vilken tidsålder lever du i?
Sub-prime loans var ju en del som inledde finanskrisen som sedan ledde fram till de nya skärpta reglerna.
Ja, jag hade fel. VI har en sund bostadsmarknad och vi kommer inte hamna i skiten igen när den oansvariga långivningen kraschar *facepalm**facepalm*
Den tvingande amorteringen på någon enstaka procent liknar djävulens tumskruvar.
Helt klart så.
+1
En polare till mig är nån slags forskare med ordnad ekonomi, när han skulle köpa en lägenhet för några miljoner i Stockholm så fick han låna tvåhundra tusen i handpenning av sina föräldrar. En mycket intelligent och inte det minsta slarvig person, men han kunde inte hosta upp tvåhundra tusen hux flux.
(Jag lät medvetet bli att använda mitt lånande av pengar från mina föräldrar som exempel, för ni blir så arga då.)
Sen är väl föräldrar mer benägna att låna ut eller skänka pengar till sina barn än vänner emellan. Men lån som lån. Det luriga är ju att någonstans sitter där ett surt syskon som hävdar favorisering.
Problemet är väl förljderna av att bankerna lånar ut till vem som helst - massiv inflation av boende kostnaderna. En skruttig 3:a ska inte kosta 4 miljoner (10 årslöner).. Boomers kunde köpa hus på en årslön.
Vem tror du bidrar mest till att priserna ökar? Jag skulle säga byggbolagen. Genomsnittligt pris för byggnation av lägenhetsboende i Göteborg, inklusive allt: 18tkr / kvm
Det var ganska längesen nybyggnation såldes däromkring. Det är kartellbildning deluxe i byggbranschen. Pengarna ramlar in hos vederbörande samtidigt som de hjälper till att blåsa upp bostadsbubblan istället för att förankra priserna till vad det kostar att bygga.
Diomedea exulans
2021-05-23, 19:09
Det luriga är ju att någonstans sitter där ett surt syskon som hävdar favorisering.
Inte nödvändigtvis, jag har syskon som har lånat mångdubbelt mer än mig av mina föräldrar, och det rör inte mig i ryggen.
Inte nödvändigtvis, jag har syskon som har lånat mångdubbelt mer än mig av mina föräldrar, och det rör inte mig i ryggen.
Helt klar inte nödvändigtvis. Men har du fler syskon? Fråga dem. Nu har jag blott en syskonrelation, men vi väljer diametralt motsatta ståndpunkter i flera viktiga ämnen. Även när det gäller Pengar. Vill minnas att han önskade kräva mig på pengar för att jag tog över en gammal soffa han hade lämpat av hemma hos föräldrar. Ful var den också 😀
Jag hade tyckt det var konstigt om mitt syskon fick låna pengar av mina föräldrar till handpenning men att dom sa nej till mig. Utifall jag såklart hade en plan för dom om hur det ska betalas tillbaka osv.
Däremot så har jag inte behövt låna för att jag haft flyt och mitt syskon var senare in på bostadsmarknaden och fick låna av päronen mest för att det krävs så mycket högre handpenning på senare år. Och det är ju inte konstigt alls.
Diomedea exulans
2021-05-23, 21:54
Helt klar inte nödvändigtvis. Men har du fler syskon? Fråga dem. Nu har jag blott en syskonrelation, men vi väljer diametralt motsatta ståndpunkter i flera viktiga ämnen. Även när det gäller Pengar. Vill minnas att han önskade kräva mig på pengar för att jag tog över en gammal soffa han hade lämpat av hemma hos föräldrar. Ful var den också 😀
Japp, jag är osäker på vad det tredje syskonet tycker. :P
Jag hade tyckt det var konstigt om mitt syskon fick låna pengar av mina föräldrar till handpenning men att dom sa nej till mig. Utifall jag såklart hade en plan för dom om hur det ska betalas tillbaka osv.
Däremot så har jag inte behövt låna för att jag haft flyt och mitt syskon var senare in på bostadsmarknaden och fick låna av päronen mest för att det krävs så mycket högre handpenning på senare år. Och det är ju inte konstigt alls.
Ja, hade ena syskonet fått låna mer än det andra så hade man ju blivit lack. Men jag får låna lika mycket som det mest belånade syskonet om jag vill. Har inte behövt än, bara.
Japp, jag är osäker på vad det tredje syskonet tycker. :P
Mmm. Fråga om det vill låna pengar. :)
Fast hur får man kontroll? Slår du dem om de inte betalar tillbaka, eller?
Jag har en bekant som är skyldig mig lite pengar, kan inte göra annat än tjata på personen.
Nja. Jag vet inte, gör det jobbigt för honom bara?
Ex. för ett par veckor sedan satt en gammal bekant som är skyldig mig pengar på en uteservering och drack bira. Då gick jag fram och fråga efter betalning när hans polare satt bredvid. Det är stelt nog tänker jag mig.
Han hade f.ö duckat samtal i säkert två månader så det gäller väl o passa på när man får syn på/får kontakt med den som ska betala en. Sen får man väl vara flexibel ibland. Hävdar de som vanligt att de inte har pengar kan man ju ta annat och säga att det täcker räntekostnader. Typ en vinterjacka och nån elektronikpryl kan ju också ha ett visst värde.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.