Visa fullständig version : Vågar jag äta denhär fisken?
Slartibartfast
2021-04-26, 14:54
Lade just in en bit odlad lax i ugnen. Verkade helt fin, förutom detta märkliga runda hål i skinnet. Jag klippte bort biten. Vågar man äta resten?
Jag hade gjort det. Men det är jag. En viss symmetrisk moderator hade, iförd heltäckande skyddsdräkt, kört den till närmsta avstjälpningsplats för farligt avfall och sedan skrotat bilen.
Slartibartfast
2021-04-26, 15:09
Ser ut som dom runda såren på dessa fiskar. Blir nog sopen för denhär fisken. *spy*
https://www.expressen.se/nyheter/larm-om-loss-och-miljogifter-i-norsk-lax/
Låt bilen vara. Det där är ett flyghål. Parasiten gömmer sig under huden på värddjuret. Sitter nu antagligen i spisfläkten eller bakom diskmaskinen där det är varmt och fuktigt. Rör sig bara nattetid.
Brofessorn
2021-04-26, 18:51
Låt bilen vara. Det där är ett flyghål. Parasiten gömmer sig under huden på värddjuret. Sitter nu antagligen i spisfläkten eller bakom diskmaskinen där det är varmt och fuktigt. Rör sig bara nattetid.
Tack. Jag ska aldrig äta fisk igen.
skyffelmördarn
2021-04-26, 20:43
Den hade inte fått säljas i butik om det var farligt.
Lik förbannat ligger ruttna grönsaker, frukter, kött med brusten förpackning och dylikt till försäljning. Som konsument har man minst lika mycket ansvar att kontrollera skicket på det man köper (särskilt färskvaror).
Däremot ser ju den där fisken ut att vara köpt över disk? Då bör ju den "fiskhandlaren" ha koll, men åter igen, kan man tycka :P
skyffelmördarn
2021-04-26, 21:38
Lik förbannat ligger ruttna grönsaker, frukter, kött med brusten förpackning och dylikt till försäljning. Som konsument har man minst lika mycket ansvar att kontrollera skicket på det man köper (särskilt färskvaror).
Det jag menar är att den inte skulle få lämna slakteriet om det var något farligt.
Det jag menar är att den inte skulle få lämna slakteriet om det var något farligt.
Saker kan väl slinka mellan, det är förvisso inte samma sak som laxen i det här fallet men, det är väl inte allt för ovanligt att produkter kallas tillbaka efter rapporter som kommit efter att varorna bevisligen kommit ut i butik?
Laxarna fajtas med varandra och får sår. Det är inget konstigt.
Uncle Joe
2021-04-27, 07:55
Det där är märken efter havslöss eller andra parasiter. Jag hade reklamerat.
skyffelmördarn
2021-04-27, 08:54
Saker kan väl slinka mellan, det är förvisso inte samma sak som laxen i det här fallet men, det är väl inte allt för ovanligt att produkter kallas tillbaka efter rapporter som kommit efter att varorna bevisligen kommit ut i butik?
Det är ju inte bara en fisk som är såhär utan troligtvis hela anlägget, företaget som tar upp fisken är ju medveten om att det ser ut såhär på fisken och tar fortfarande beslutet att ta upp och slakta den.
Är du allvarlig?
Är du allvarlig?
100% foo shoo
King Grub
2021-04-27, 19:11
Är du allvarlig?
Parasit i lax.
https://i.imgur.com/FuZCXJ1.jpg
Är du allvarlig?
Nej. Inte alls.
Jag bara bjöd tillbaka. Har faktiskt ingen aning vad hålet är. En ren chansning är att ett verktyg gjort skadan vid rensningen eller när fisken fileats
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.