handdator

Visa fullständig version : Avsluta vänskap?

Läskeblask
2021-04-19, 13:29
Jag har en gammal vän som jag känt i 20 år. Helt ok iblabd som nykter men har dock börjat tröttna på allt ljugande, manipulerande av tjejen, offermentaliteten, nedvärderande av andra och otrevligt beteende som onykter. Lite synd dock när man inte har andra kompisar. Jag är inte känslig men när jag skulle gifte mig var det tal om att han skulle fixa en fest/svensexa men det blev aldrig av för samma veckoslut var det tydligen roligare att sitta hem och supa med andra. Vi har ingen beef eller liknande men värderingarna är nog inte på samma plan. När jag talar om att avsluta vänskap så tänker jag inte på nåt dramatiskt, främst vara att man slutar ringa och det dör ut av sig själv. Vad tycker ni?

StarkaUlf
2021-04-19, 13:32
Kör så det ryker.

Brofessorn
2021-04-19, 13:34
Bara att låta det dö ut.

Läskeblask
2021-04-19, 13:38
Bättre ensam än i dåligt sällskap då antar jag. Lite synd förståss men antar det är bäst. Stör mig att såna människor har vänner över huvud taget. Världen är välej rättvis i den meningen

Lafayette
2021-04-19, 13:43
Jag slutade abrupt höra av mig efter att ha umgåtts konstant med nära vän i 12 års tid. Kanske var fegt gjort men hade inte riktigt något dåligt samvete när personen betedde sig illa. Han förstod nog ingenting dock.

agazza
2021-04-19, 13:56
livet är för kort för att vänja sig.

Snubben
2021-04-19, 14:11
Man ska inte ha "vänner" i livet som drar ner en. Sluta bry dig så kommer du må bättre.

delta_mats
2021-04-19, 15:04
Tar det mer energi/kraft/glädje än det ger så är beslutet ganska enkelt.

Ett Orm
2021-04-19, 15:28
Ja varför ska man umgås med någon som man inte trivs med?
Kanske kan man göra det någon gång om det är en snäll och ensam person, men annars skulle jag bara låta det dö.

Har själv en vän jag upptäckt att jag inte vill umgås med efterson han tråkar ut mig helt enkelt. Men det är inte utan visst kval eftersom vi umgåtts rätt mycket i över 30 år och han har inte gjort något dålig - snarare tvärtom. Men han har ett bra kontaktnät och nyss skaffat sambo så han reder sig nog utan mig.

Läskeblask
2021-04-19, 15:46
Ja ni har väl rätt. Det tråkiga är ju att man hängt med samma gäng i över 10 år. Alla bekanta man fått är via denna person. Nån frågar att varför tar jag ej kontakt med dessa?Jag har försökt men efter att man gjort det 3-5 ggr och ingen haft intresse så brukar jag låta saken vara. Det är inte så dramatiskt att låta det dö ut för sig själv.

Snubben
2021-04-20, 07:55
Ja ni har väl rätt. Det tråkiga är ju att man hängt med samma gäng i över 10 år. Alla bekanta man fått är via denna person. Nån frågar att varför tar jag ej kontakt med dessa?Jag har försökt men efter att man gjort det 3-5 ggr och ingen haft intresse så brukar jag låta saken vara. Det är inte så dramatiskt att låta det dö ut för sig själv.

Det finns många i din sits, dä rman tappar sina "gamla" vänner. Det som är det jobbigaste är att när man försöekr förstå varför man tappar vänskapen så kommer det oftast ner till frågan - varför blev vi initialt vänner? För man oftat hängde i samma grupp..

Jag är säker på att du kan hitta fler vänner i din omgivning, som känner samma sak. Det som är positivt med att få nya vänner i högre ålder är att man behöver inte alls ha exakt samma intressen eller syn på samma sak utan som vuxen klarar man av att man är olika, men man oftat uppskattar att en person är sig själv och trevlig istället.

Läskeblask
2021-04-20, 08:56
Det finns många i din sits, dä rman tappar sina "gamla" vänner. Det som är det jobbigaste är att när man försöekr förstå varför man tappar vänskapen så kommer det oftast ner till frågan - varför blev vi initialt vänner? För man oftat hängde i samma grupp..

Jag är säker på att du kan hitta fler vänner i din omgivning, som känner samma sak. Det som är positivt med att få nya vänner i högre ålder är att man behöver inte alls ha exakt samma intressen eller syn på samma sak utan som vuxen klarar man av att man är olika, men man oftat uppskattar att en person är sig själv och trevlig istället.

Om vi tänker oss män i 30 års åldern så är det trevligheten som uppskattas? Själv tycker jag man har varit trevlig men ändå har det inte lett till nåt större socialt umgänge. Försökte en tid vara aktiv men man orkar inte alltid vara den som tar initiativ

Snubben
2021-04-20, 09:30
Om vi tänker oss män i 30 års åldern så är det trevligheten som uppskattas? Själv tycker jag man har varit trevlig men ändå har det inte lett till nåt större socialt umgänge. Försökte en tid vara aktiv men man orkar inte alltid vara den som tar initiativ

Nu närmar jag mig 40 och i min krets så finns det allt från präster (notera att jag är riktigt antikyrkan om något) till värsta brats och skälet till att vi umågs är inte för att vi är samma skrot och korn utan för att för att vi är just olika men samtidigt har det riktigt jävla trevligt tillsammans.

Sa ja. Trevligheten och att man behandlar varandra som sin like är det som avgör, ifall du nu frågar mig..

JusupWilkoszzzz
2021-04-20, 14:35
Jusup har gjort slut med Jusups eget kött och blod på grund av detta. Manipulerande, lögner och att person slängde Jusup under bussen för att framhäva sig själv inför andra.

Plasttiger
2021-04-20, 17:54
börjat tröttna på allt ljugande, manipulerande av tjejen, offermentaliteten, nedvärderande av andra och otrevligt beteende som onykter. Lite synd dock när man inte har andra kompisar. Jag är inte känslig men när jag skulle gifte mig var det tal om att han skulle fixa en fest/svensexa men det blev aldrig av för samma veckoslut var det tydligen roligare att sitta hem och supa med andra. Vi har ingen beef eller liknande men värderingarna är nog inte på samma plan. När jag talar om att avsluta vänskap så tänker jag inte på nåt dramatiskt, främst vara att man slutar ringa och det dör ut av sig själv. Vad tycker ni?

Stör mig att såna människor har vänner över huvud taget. Världen är välej rättvis i den meningen *popcorn**popcorn*

Kanske försöka bli vän med tjejen? Gemensamt intresse av att vara långssur.

Läskeblask
2021-04-22, 17:17
Nu närmar jag mig 40 och i min krets så finns det allt från präster (notera att jag är riktigt antikyrkan om något) till värsta brats och skälet till att vi umågs är inte för att vi är samma skrot och korn utan för att för att vi är just olika men samtidigt har det riktigt jävla trevligt tillsammans.

Sa ja. Trevligheten och att man behandlar varandra som sin like är det som avgör, ifall du nu frågar mig..

Ja man behöver inte vara lika men sen jag blev far så har jag haft svårt att acceptera att endel i min bekantskapskrets inte verkar vara så värst intresserade av att ta hand om sina barn t.ex. En kompis jag känt i 20 år har aldig haft sin son övernatten trots att sonen bor väldigt nära och han bor i egnahemshus medan pojkens mor bor i en liten etta. Jag har i åratal försökt se förbi en massa saker somjust detta och förnedrande av andra. Folk drar ju sig trots allt mot likasinnade i slutändan. T.ex så är alla jag hängt med rätt glada i alkohol. Jag har inte nåt emot att ta ett glas eller många men det är sällan och det är ju lite sorgligt att se folk förstöra sina liv genom att supa bort flickvänner vart annat år.
Det är rätt kul att hänga med dessa då man först själv tagit kontakt(sällan nån ringer mig) men det har börjat luta åt det hållet att man själv inte orkar ta kontakt för ingen är beredd att anpassa sig efter mina tidtabeller. Det kan vara rätt surt när råkar ha en ledig helg och redan halft planerat att hitta på nåt men så skiter andra i det

Raschmus
2021-04-23, 06:57
Jag hade en likvärdig relation som jag avslutade för två år sen. Åkte hem till honom, sa som det var. Jag har tröttnat på att du ljuger, manipulerar, pundar och inte beter dig som folk. När jag går ut härifrån så blockerar jag ditt nummer, det är inte för att vi är osams utan för att vi inte längre har en relation. Den dagen du vänder ditt liv så kan du ju höra av dig. Till dess önskar jag dig lycka till. Typ exakt så fast komprimerat.

Bland de bästa beslut jag tagit i mitt liv.

Föreslår du gör något liknande. Lycka till!

Läskeblask
2021-04-24, 15:29
Jag hade en likvärdig relation som jag avslutade för två år sen. Åkte hem till honom, sa som det var. Jag har tröttnat på att du ljuger, manipulerar, pundar och inte beter dig som folk. När jag går ut härifrån så blockerar jag ditt nummer, det är inte för att vi är osams utan för att vi inte längre har en relation. Den dagen du vänder ditt liv så kan du ju höra av dig. Till dess önskar jag dig lycka till. Typ exakt så fast komprimerat.

Bland de bästa beslut jag tagit i mitt liv.

Föreslår du gör något liknande. Lycka till!

Jag beslöt mig för att låta allt vara. Det har ingen skillnad då jag ändå inte direkt blir bombad på whatsapp eller med samtal. Det är sorgligt egentligen att ju äldre man blir dessto mindre kontakt har man med folk. Det är ju inte nån överraskning direkt när alla har sina egna grejjer, endel familj osv men sen när det sociala livet är typ 0 så blir man lite deppig.Det har blivit att man hälsar på föräldrarna rätt ofta nuförtiden. nu så tänker jag börja jobba lite helger för att minska ångesten. Jag har iofs ingen bild av hur andras sociala liv ser ut men vad jag förstått såhar dom flesta ändå nån slags umgängeskrets.

skyffelmördarn
2021-04-24, 15:44
Det är sorgligt egentligen att ju äldre man blir dessto mindre kontakt har man med folk.

Hur gammal är du?

Läskeblask
2021-04-24, 15:48
hur gammal är du?

30

skyffelmördarn
2021-04-24, 15:53
30

Känner du fortfarande att du själv behöver ha mycket kontakt med folk?

Läskeblask
2021-04-24, 15:57
Känner du fortfarande att du själv behöver ha mycket kontakt med folk?

Jag klarar mig inte utan socialt liv men hur mycket? typ en gång/kväll i månaden tycker jag är ok

Ghoetic
2021-04-25, 08:03
Vill påminna om att det finns inte det minsta i världen som är på något sätt permanent.
Allt är i konstant förändring hela tiden. Du är inte samma person som du var för 20 år sen oavsett hur mycket det känns som det. Dina celler har dött och fötts på nytt hur många gånger som helst, även dina preferenser och perspektiv har ändrats otaligt många gånger. Lika så har dina vänner förändrats.

Att försöka hålla fast i saker i dess dåvarande eller nuvarande leder därför till sorg, detta är utom din förmåga.

Mitt tips är: släpp taget, låt relationen som den blivit vara och se vart det leder. släpp dömandet och acceptera vad det är, det måste inte vara svart eller vitt.

När du ger dig själv det här utrymmet så kan du transformera energin du lägger på det här till något nyttigt, du kan kanske ha en mindre aktiv relation som ger något ändå, men försök att inte ha några förväntningar.

Om du känner för att göra någonting så byt plats på dig själv med han eller andra och fundera över vad det betyder att ha medkänsla och förståelse och hur hade du uppskattat att bli behandlad?

Ge allt, förvänta dig inget. Hur kan du då bli sårad? för vad finns kvar att såra? ;)

liksom en arm, ett ben osv är en del av en hel kropp så är du lika mycket en del av det hela vi kallar livet.

Decepticon
2021-04-25, 13:39
Jag blev polare med en snubbe för många år sedan, vi klickade direkt. Samma intressen, musiksmak och vi kunde ha långa intressanta diskussioner om allt. Men han var lite väl glad i alkohol och även andra grejer och över tid blir det rätt jobbigt när man själv börjar att växa ifrån detta leverne. Jag gillade också att partaja, men man sköter sig och kan bete sig och ha ett jobb. Jag försökte diskret att påverka honom i riktningen att man inte behöver dricka så ofta osv. men det funkade sisådär. Han blev också fylledum och jobbig så jag slutade höra av mig och det rann ut i sanden. Jävligt tråkigt, men jag kan inte ha en sådan person i min inre vänskapskrets. Jag hör av andra som fortfarande har kontakt med honom att det dessvärre inte hänt så mycket under åren, så han verkar fortsätta köra sitt race.

Läskeblask
2021-04-25, 15:42
Nån slags förväntning måste man ha. Jag tycker redan att om man klassar nån som kompis så borde personen ens kunna hålla fast vid sitt ord, passa tider osv. Sen om nån gillar att festa och svina så ok men det gör mig förbannad ändå. Kanske jag bryr mig om personen eller så för att man lever i sin egna värld där man tror att det går att komma undan med allt. Troligtvis alternativ 2.
Sen är ju grejen att personer i samma umgängeskrets ofta är lika. Gillar nån att dricka så lär inte kompisarna vara nykterister heller.

Ghoetic
2021-04-25, 16:50
Du får självfallet ha förväntningar, men likväl är det dessa förväntningar som orsakar ditt lidande sen när de ej blir bemött. Har varit i samma sits som dig sedan slutet av sommaren, men vem är jag försöka styra deras liv? och relationen är inte alls som den varit, jag har släppt det och vad den är nu uppskattar jag, istället för att helt ge upp. Vi är helt enkelt på olika spår, men det betyder ju inte att det alltid är så heller.

Man måste få gå sin egen väg, du kan inte ge någon annan en viss erfarenhet, de måste själva få den. Visst kan man ge råd, men vill de inte så vill de helt enkelt inte. Sköt dig själv och låt andra vara.

Läskeblask
2021-04-25, 17:00
Du får självfallet ha förväntningar, men likväl är det dessa förväntningar som orsakar ditt lidande sen när de ej blir bemött. Har varit i samma sits som dig sedan slutet av sommaren, men vem är jag försöka styra deras liv? och relationen är inte alls som den varit, jag har släppt det och vad den är nu uppskattar jag, istället för att helt ge upp. Vi är helt enkelt på olika spår, men det betyder ju inte att det alltid är så heller.

Man måste få gå sin egen väg, du kan inte ge någon annan en viss erfarenhet, de måste själva få den. Visst kan man ge råd, men vill de inte så vill de helt enkelt inte. Sköt dig själv och låt andra vara.

Jag blandar mig inte i andras affärer, det enda jag brukat göra är att ge lite små vinkar om att det kanske vore bra att lugna ner sig för tjejens skull. Nuförtiden blir jag mest bara förbannad att tänka på att endel tror man kan bedra, supa och se ner på andra utan att måsta ta konsekvenser. Kalla sin egen tjej för fet är inte ok trots att hon inte är på plats. Visst kan man försöka glömma sånt och skita i det men i nåt skede kommer ju gränsen. Trots allt detta som har en sån person ett brett umgänge vilket också stör mig.