handdator

Visa fullständig version : Fortkörning

Raschmus
2021-04-14, 14:35
Tjena

Kör du för fort?

OffTopic: en kompis har en tendens att ibland köra för fort. När han tidigare blivit fotograferad av fartkamera har han förnekat att det är han, det har gått väldigt smidigt, han har tjänstebil och har hävdat att någon kollega förmodligen har kört den.

Denna gången har han dock blivit fotograferad i Sverige där polisen i sitt brev synkat ihop fotografiet med hans körkort. Nu har han fått påminnelsebrev där polisen med två alternativ vill att han antingen ska erkänna till brott eller förneka. Hade det varit ett betalkort/faktura hade han nog bara betalt sina 1500kr i böter så hade det varit bra med det.

Vad hade ni rekommenderat min vän att göra i detta läget?

Livet
2021-04-14, 14:40
Jag har fått en sån också och betalade utan att tjafsa. Om inte bilden på fotot är klart otydligt har man förmodligen inte så mycket att sätta emot.

Rikard Jansson
2021-04-14, 14:40
Man måste svara. Men neka tills det är kört. Det glöms bort ibland

Mental
2021-04-14, 14:42
Jag hade bara betalat, orka bråka.
Jag fick en bot för att ha kört 7km över hastigheten på en 70sträcka. antagligen var det mer på mätaren, trist, men det är bara att slanta och svära lite.

Lafayette
2021-04-14, 14:44
Jag fick en bot för att ha kört 7km över hastigheten på en 70sträcka. antagligen var det mer på mätaren, trist, men det är bara att slanta och svära lite.

Men idioter som kör 40 på en 70väg kommer alltid undan

skyffelmördarn
2021-04-14, 14:52
Du kommer väl inte undan bara för att du nekar att det är du som kör? Boten hamnar ju på bilen och ägaren till bilen oavsett, är det din firma så blir det ju din chef som får ta det.

Gregow
2021-04-14, 15:06
Jag anpassar hastigheten efter eget tycke.

Gregow
2021-04-14, 15:09
Du kommer väl inte undan bara för att du nekar att det är du som kör? Boten hamnar ju på bilen och ägaren till bilen oavsett, är det din firma så blir det ju din chef som får ta det.
Nej, det är föraransvar och inte ägaransvar.

Mental
2021-04-14, 15:18

Stämmer för parkering, inte fortkörning.

Melker2
2021-04-14, 15:41

Ja, i Sverige men i Norge har jag lärt mig den hårda vägen att det går till bilägaren om ingen annan förare erkänner...

Ett Orm
2021-04-14, 16:25
Stämmer för parkering, inte fortkörning.

Det är inte böter vid felparkering utan avgift så det är inte riktigt jämförbart.

R0B
2021-04-14, 16:26
Har dom passat ihop hans foto så är det i regel kört. Det kommer gå till åklagare om han nekar och stämmer foto hyfsat bra med det på körkortet så kommer åklagaren driva det.

Är fotot halvtaskigt slänger dom ärendet.

Kul kuriosa, En av de poliser/tjänstemän som var mest drivande att införa fartkameror blev fotad av en strax efter dom började användas. Han nekade trots foto, hävdade att mannen bakom fotot inte var han utan hans bror.

Hans kollega (också polis) blev förbannad när han hörde detta och gick in och vittnade att det minsann var rätt person på fotot. Så han fick betala till slut.

Magnus N
2021-04-14, 16:42
Kör enbart med firmabil, således på arbetstid, så nej.

skyffelmördarn
2021-04-14, 16:44

Märklig regel, så om man säger "Det är inte jag på bilden" och de frågar "Vem kör din bil" kan man bara svara "Jag har ingen aning" då? Jag trodde den behövde vara anmäld stulen eller liknande.

OnTopic så lägger jag mig alltid 10 km/h under gränsen innan kameran och 20 km/h efter bara för att visa vem som bestämmer.

Melker2
2021-04-14, 17:10
Märklig regel, så om man säger "Det är inte jag på bilden" och de frågar "Vem kör din bil" kan man bara svara "Jag har ingen aning" då? Jag trodde den behövde vara anmäld stulen eller liknande.

OnTopic så lägger jag mig alltid 10 km/h under gränsen innan kameran och 20 km/h efter bara för att visa vem som bestämmer.

Hatar de där extraförsiktiga som kör under fartgränsen med marginal vid kameran. Blir så j-kla ryckig trafik.

Dåren
2021-04-14, 17:23
Jag tycker "din kompis" ska erkänna sitt brott och betala boten. Att dra det hela till domstol och sedan fällas där är genant och slöseri med samhällsresurser.

ceejay
2021-04-14, 18:24
Sen jag skaffade en tesla model 3 performance, typ hela tiden.

Gregow
2021-04-14, 18:45

Ja, om de frågar vem som kört bilen kan du spela ovetande och det är upp till polisen att bevisa att det är du. Jag kan annars tycka det vore märkligare om du åker på böter efter att ha lånat ut bilen till en kompis.

delta_mats
2021-04-14, 19:00
Nekar han kommer han med största sannolikhet bli kallad till tingsrätten. Det skedde min förra sambo nämligen, som då fick kalla fötter och erkände att det var hon på fotot. Haha.

delta_mats
2021-04-14, 19:01

Du är inte anmälningspliktig. Du kan bara svara att du inte vill svara på den frågan. Man behöver inte komma upp med en lögn.

Illustrerade mannen
2021-04-14, 21:33
Jag blev fotad... Körde typ 65 där det var 50... Bilen är reggad på frun. De hade på något sätt synkat register och sett att hon var gift med en snubbe och den snubbens körkortsfoto var hyfsat likt snubben som körde bilen. Trots att jag hade solglasögon... Jag frågade min bror (som är polis och fd trafikpolis) vad som skulle hända om jag nekade. Han sa att jag garanterat skulle bli kallad till Tingsrätten. Hur skulle jag agera där? Neka? Vi var ca 50 mil hemifrån, på väg mot familjesemester. Hyfsat lätt för en åklagare att luska reda på att jag/vi körde där då... Jag skulle garanterat bli fälld. Skulle nog inte palla att försöka ljuga i rätten... Jag svor lite och betalade.

Raschmus
2021-04-15, 06:22
Jag har fått en sån också och betalade utan att tjafsa. Om inte bilden på fotot är klart otydligt har man förmodligen inte så mycket att sätta emot.

Problemet var att det inte fanns något betalkort/faktura med utan bara två alternativ, erkänn eller neka skriftligen och posta tillbaka. Vore det en bot att betala hade han upplevt det enklare att bara pröjsa

Är det inbakad moms på fortkörningsbot som kan lyftas tro?

delta_mats
2021-04-15, 06:32
Problemet var att det inte fanns något betalkort/faktura med utan bara två alternativ, erkänn eller neka skriftligen och posta tillbaka. Vore det en bot att betala hade han upplevt det enklare att bara pröjsa

Gick det såpass fort att det blir mer påföljder än enbart böter alltså?

Mental
2021-04-15, 06:39

De kan ju inte göra ett inbetalningskrav innan du erkänner. Det skickas ut efter att beslutet är taget

r1kkie
2021-04-15, 06:51

Nej det är inte konstigt då det är ett brottsmål.

Raschmus
2021-04-15, 07:53
Gick det såpass fort att det blir mer påföljder än enbart böter alltså?

De kan ju inte göra ett inbetalningskrav innan du erkänner. Det skickas ut efter att beslutet är taget

Nej, 66 på 60 väg tror jag det var, 1500kr i böter. Men han har ingen lust att skriftligt erkänna, hade hellre bara betalt liksom.

Men vad blir konsekvensen om han bara skiter i att respondera? Snigelpost liksom, brev försvinner ju med posten hela tiden

Dreas
2021-04-15, 08:27
Blev tagen körandes 49 på 40-väg... Första boten i mitt liv vilket är ett under...

Lennix
2021-04-15, 08:33
Nej, 66 på 60 väg tror jag det var, 1500kr i böter. Men han har ingen lust att skriftligt erkänna, hade hellre bara betalt liksom.

Men vad blir konsekvensen om han bara skiter i att respondera? Snigelpost liksom, brev försvinner ju med posten hela tiden

Att betala är ju samma sak som att erkänna så för honom spelar det ju egentligen ingen roll. Erkänn fortkörningen och betala böterna.

Gregow
2021-04-15, 11:49

Jag har inte exakt koll på förfarande vad gäller fortkörningsböter. Har bara åkt på det två gånger. 15 år sedan i Sverige och ett par år sedan i Finland. Tips: Fortkörningsböter i Finland är dyrt, speciellt om man anger nettoinkomst när det frågar efter brutto.

Hursomhelst skulle jag tro att du fått information om förenklad delgivning.

Att betala är ju samma sak som att erkänna så för honom spelar det ju egentligen ingen roll. Erkänn fortkörningen och betala böterna.
Nej, det är inte ett erkännande att betala.

Lennix
2021-04-15, 12:52
Jag har inte exakt koll på förfarande vad gäller fortkörningsböter. Har bara åkt på det två gånger. 15 år sedan i Sverige och ett par år sedan i Finland. Tips: Fortkörningsböter i Finland är dyrt, speciellt om man anger nettoinkomst när det frågar efter brutto.

Hursomhelst skulle jag tro att du fått information om förenklad delgivning.

Nej, det är inte ett erkännande att betala.

Rent praktiskt nej. Han kan inte betala före han erkänt fortkörningen. Erkänner han inte så blir det tingsrätten där han blir dömd till att betala.

Om du anger nettoinkomst och dom frågar om brutto anger du ju en lägre lön och det blir mindre böter?

Gregow
2021-04-15, 13:10
Rent praktiskt nej. Han kan inte betala före han erkänt fortkörningen. Erkänner han inte så blir det tingsrätten där han blir dömd till att betala.

Om du anger nettoinkomst och dom frågar om brutto anger du ju en lägre lön och det blir mindre böter?
Inte teoretiskt heller. En betalning är i sig inte ett erkännande eller ett godkännande.

Fel av mig. Jag menar förstås tvärtom.

Lennix
2021-04-15, 13:16
Inte teoretiskt heller. En betalning är i sig inte ett erkännande eller ett godkännande.

Fel av mig. Jag menar förstås tvärtom.

När man får en faktura är det. Det var därför jag antog att det var samma med fortkörningsböter. Typ, delbetalar man och betalar första fakturans fakturaavgift så godkänner man faktura avgiften.

Eller när kronofogden skickar och säger att man skall betala, betalar man godkänner man skulden osv.

Haha vilken jävla krock ändå, ofta dom frågar efter nettolön :laugh:

Gregow
2021-04-15, 13:59
När man får en faktura är det. Det var därför jag antog att det var samma med fortkörningsböter. Typ, delbetalar man och betalar första fakturans fakturaavgift så godkänner man faktura avgiften.

Eller när kronofogden skickar och säger att man skall betala, betalar man godkänner man skulden osv.

Haha vilken jävla krock ändå, ofta dom frågar efter nettolön :laugh:
Det beror på omständigheterna huruvida det är det. Avtalsrättsligt kan betalningen utgöra konkludent handlande, förutsatt förstås att det inte finns annat som talar emot det, men det går även att göra villkorade betalningar eller misstagsbetalningar (condictio indebiti). I fråga om böter eller andra allmänna fordringar gäller dock andra regler. Får du t.ex. en bot, restskatt, återkrav eller dylikt som du anser felaktig är ett hett tips att betala först och klaga sen.

Skickar Kronofoden brev beror det återigen på omständigheterna.

Nettolön är ju inget man är van vid att upgge. Kanske frågade konstapeln om det just för att jag är svensk. Min finska är dock lite rostig så jag hängde med till typ 99%. Just den sista procenten gällde förstås inkomsten, vilket jag kom på ett par mil senare: "Men vänta nu... frågade han inte efter nettolön? Vadfaaaan....".

På polisstationen dagen efter fick jag kontaktuppgifter till åklagaren i Rovaniemi, eller vad det nu var. Skickade ett mail för att begära omprövning och bifogade en lönespec.

Fick aldrig nåt svar på det utan bara en faktura på 6500Kr (om jag minns rätt). Den sved lite...

Pepz
2021-04-15, 14:09
det är mig ni hatar.
Jag kör 75 på essingeleden

Gregow
2021-04-15, 18:50
det är mig ni hatar.
Hm... du är alltså den där som kör i vägrenen och pressar dig förbi de andra bilarna som kör 5km/h?

Lennix
2021-04-16, 13:49
det är mig ni hatar.

Nej jag älskar dig. Du gör att det blir köer så folk köper reklam av mig *hug*

Wrenchgirl
2021-04-16, 19:58
Det händer efter hastighetssänkningen efter väg E45. :p

Pepz
2021-04-19, 07:10
Hm... du är alltså den där som kör i vägrenen och pressar dig förbi de andra bilarna som kör 5km/h?

haha

Nej jag älskar dig. Du gör att det blir köer så folk köper reklam av mig *hug*
:hbang:
Visst är det sjukt att man faktiskt förstör trafikrytmen genom att köra lagligt

unsuspected
2021-04-21, 20:37
Hastighetsbegränsningar är rekommendationer för fattiga.