Visa fullständig version : Frukt och grönt och risken att dö i förtid
King Grub
2021-04-07, 11:52
Fem portioner frukt och grönt per dag minskar risken att dö i förtid maximalt.
Majs, ärter, potatis och juice är värdelöst (i sammanhanget).
https://i.imgur.com/p0pCs2c.png
Langster
2021-04-07, 13:22
Majs, ärter, potatis och juice är värdelöst (i sammanhanget).
https://i.imgur.com/p0pCs2c.png
Varför är ärter eller ärtor och potatis värdelöst?
Vilka ämnen är det man behöver få i sig egentligen?
Vore intressant att jämföra potatis och t.ex pasta och se vad man lever längst av.
Varför är ärter eller ärtor och potatis värdelöst?
Vilka ämnen är det man behöver få i sig egentligen?
Vore intressant att jämföra potatis och t.ex pasta och se vad man lever längst av.
Det undrar jag med. Enligt innehållsförteckning är ju ärter oerhört näringsrika.
Vad är det för jävla oxdjur som tuggar i sig fem portioner grönt om dagen? För utom veganer du, pratar alltså om normala människor...
Langster
2021-04-07, 14:23
Vad är det för jävla oxdjur som tuggar i sig fem portioner grönt om dagen? För utom veganer du, pratar alltså om normala människor...
En portion är typ ett äpple, så så svårt är det inte.
Lite grönt till varje måltid och någon frukt här och där så blir man automatiskt centenarian.
Är det svårt menar du? Jag äter nog 1 kg frukt och grönsaker varje dag utan att ens anstränga mig.
Langster
2021-04-07, 14:48
Är det svårt menar du? Jag äter nog 1 kg frukt och grönsaker varje dag utan att ens anstränga mig.
Det är verkligen inte svårt. Man behöver nog mest få in vanan. Är man uppvuxen på kött och potatis, pasta och köttfärssås osv utan grönsaker så kan det verka svårt. Men det är bara att ta den måltid man tycker om och hälla på grönsaker som man tycker om, så blir det ännu godare och man blir mer mätt och det är nyttigare.
RökteUppMinKatt
2021-04-07, 18:22
+1
Jag äter närmare 2kg till frukost.
Brofessorn
2021-04-08, 07:41
Majs har jag alltid tänkt på som en kompott fruktsocker och fiber, så det förvånar mig inte att det inte innehåller de polyfenoler/vitaminer/magin som förlänger livet. Men ärtor förvånade mig lite.
En portion är typ ett äpple, så så svårt är det inte.
Lite grönt till varje måltid och någon frukt här och där så blir man automatiskt centenarian.
Jaha jag tolkade portioner som en portion mat (måltid) av frukt och grönt. Alltså typ helvegansk diet.
Hur mycket motsvarar 5 servings i gram? Är en portion 80 gram?
King Grub
2021-04-08, 09:04
Allmänna rekommendationer är 500 gram om dagen, med företräde för grönsaker.
Det finns andra studier och en stor metaanalys som föreslår 800 gram om dagen. Den mängden ger ännu bättre skydd mot förtida död och hjärtsjukdom. Riskminskningen för cancer toppas vid 600 gram.
https://academic.oup.com/ije/article/46/3/1029/3039477
Hur mycket motsvarar 5 servings i gram? Är en portion 80 gram?
Servings mäts i volymenhet och är olika för varje varuslag. Men ungefär 75g säger man, så i denna metastudie planar alltså fördelarna ut redan efter 375g.
skyffelmördarn
2021-04-08, 10:07
Har inte det här att göra lite med att om folk åt mer frukt och grönt så skulle de äta mindre annat skit och att det är det som är det nyttiga i det?
Langster
2021-04-08, 10:58
Har inte det här att göra lite med att om folk åt mer frukt och grönt så skulle de äta mindre annat skit och att det är det som är det nyttiga i det?
Säkerligen, det går nog inte att äta bort att man väger 300 kg och aldrig rör på sig samt att man röker och super konstant.
Som diskuteras lite ovan, har man justerat för kaloriintag och kroppsvikt i dessa studier? Vet man vad som gör grönsaker nyttiga?
Gissar på mer grönsaker = mer fibrer = mer mättnad = minskat intag av kalorier = mindre övervikt = mer hälsosam
Nja, för att vara lite vetenskapligt stringent, det där uttalandet skulle av de flesta tolkas som att om man bara börjar äta mer frukt och grönt skulle risken att dö i förtid minska, men det är inte vad studien säger.
Vad verkar säga är att det finns ett samband mellan intaget av frukt och grönt och risken att dö i förtid. Det är intressant, och det lägger såklart grunden för en hypotes som säger om man äter mer frukt och grönt minskar risken att dö i förtid. Men orsakssambandet är inte visat.
Vad som komplicerar tolkningen av den här typen av studier extra mycket är att det under decennier funnits en dominerande uppfattning i västvärlden om att fettsnålt, fiberrikt, vegetabiliskt, grönt osv är nyttigt, utan särskilt mycket vetenskaplig underbyggnad. Detta ökar risken för s k ”confounding factors” något enormt, för väldigt många människor med intresse för hälsa och träning, dvs en livsstil som kan tänkas minska risken att dö i förtid, har i större eller mindre grad redan anammat den här kosten sedan lång tid tillbaka.
Med det sagt är frukt och grönt sannolikt inte skadligt och mår man bra av den typen av kost skadar den knappast.
Jo det blir ju skillnad om man byter ut något dåligt mot något bra eller om man lägger till det bra utan att ta bort det dåliga.
Klart detta har föga med "frukt och grönt" att göra, utan med livsstilen som ofta kommer med folk som äter mycket frukt och grönt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.