Visa fullständig version : Granne vill hyra in sig på mitt Wi-Fi
Grannen en våning upp ska byta bostad så småningom. Processen med att flytta ut ur och sälja hennes lägenhet har dock tagit längre tid än hon räknat med och nu är hon utan internet. Hon har kontaktat mig och en annan granne och frågat om hon någon av oss kan tänka oss låta henne tillfälligt vara ansluten till vårt Wi-Fi mot en avgift.
Jag undrar således vilka konsekvenser och risker detta kan innebära, om några. Är jag ansvarig om hon laddar ner olagliga filer, kan hon göra intrång i min dator på nåt sätt, eller annat?
En bekant till mig hade en inneboende ett tag som använde hans nät, dessvärre roade han sig med barnporr, min bekanta blev arresterad på sin arbetsplats och bortförd inför alla sina kollegor, hans arbetsdator, telefon mm beslagtogs, han fick ett mindre helvete utav detta med hr mm inblandat.
Har för mig han satt häktad lite mer än en vecka.
Nu blev han iof friad men det var en rätt stökig resa allt som allt
Hulkensmoped
2021-04-06, 10:49
Om det sker något som bryter mot lagen på din uppkoppling så kommer du MINST åka på den första smällen, som i inlägget ovan.
Sedan skulle du kunna få ta smällen ändå om det blir svårt att bevisa vem det faktiskt var som gjorde vad på ditt Wi-Fi.
Sedan kanske det inte är så sannolikt att din granne är kriminell, men det är det värsta som skulle kunna hända.
Ok, så dela ut ditt wifi, men kör VPN på routern.
Tada!
Har du en router som kan skapa guest nätverk så vore ju det optimalt att låta henne bara vara uppkopplad dit. Då kommer hon inte kunna komma åt dina saker via nätverket vilket hon annars kan. Om man nu är orolig för sånt.
Är det någon som bara vill göra det under kort period pga att dom flyttar ut så känns det ju inte så farligt. Hade varit värre om det var någon som gjorde det under lång tid kanske.
MasterChief
2021-04-06, 11:47
Grannen en våning upp ska byta bostad så småningom. Processen med att flytta ut ur och sälja hennes lägenhet har dock tagit längre tid än hon räknat med och nu är hon utan internet. Hon har kontaktat mig och en annan granne och frågat om hon någon av oss kan tänka oss låta henne tillfälligt vara ansluten till vårt Wi-Fi mot en avgift.
Jag undrar således vilka konsekvenser och risker detta kan innebära, om några. Är jag ansvarig om hon laddar ner olagliga filer, kan hon göra intrång i min dator på nåt sätt, eller annat?
En annan sak att fundera på är ju huruvida hon får en vettig signal. Routern sprider signalen väldigt svagt i höjdled, framförallt om det är golv mellan och inget trapphus den kan studsa fram igenom (som i en villa). Täckningen i höjdled är också sämst rakt ovanför routern. Visst, hon får säkert upp ditt nätverk i listan men frågan är ju om det går att tex streama Netflix.
Jag tänker så här, kort tid och jag känner personen, så släpper jag in vederbörande på wifi och tar inte betalt.
Längre tid eller obekant, så avstår jag, för den lilla summa pengar jag spar på att dela uppkoppling med någon är inte värt risken det innebär.
Annat var det när man var student, och varje krona var viktig, då delade man wifi med fan och hans moster, familjeabbonemang som delades i streamingtjänster mm. :D
trädgårdsmöbel
2021-04-06, 12:17
Förutsatt att du är attraherad av henne så tycker jag att hon får låna ditt wifi. Gratis. Men annars så tycker jag du skall säga nej, pga. att det är riskabelt.
Tack för alla svar. Det där med att skapa ett gästnätverk var ett bra tips! :)
Förutsatt att du är attraherad av henne så tycker jag att hon får låna ditt wifi. Gratis. Men annars så tycker jag du skall säga nej, pga. att det är riskabelt.
Precis detta :d
Avgiften som erbjuds och/eller ar lamplig att ta ut varken forandrar din livsstil eller flyttar nagra nalar (antar jag?) sa det kanns lonlost
Men rent langsiktigt kan man faktiskt spara en hacka om man vill
Galler inte bara internet, utav alla subscriptions tjanster du kan tanka dig i form av Amazon Prime, Netflix, Disney etc
Simpelt. Kvinna? Ja. Man? Nej.
skyffelmördarn
2021-04-06, 21:56
Det måste väl gå att kolla vad hon är inne på eller?
Agitator
2021-04-06, 22:55
Ja, man kan sniffas allas wifinät mer eller mindre och se vad folk gör.
Simpelt. Kvinna? Ja. Man? Nej.
Tvärtom.
#NoMa'm
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.