Visa fullständig version : [Den svenska] Polisen använder spionprogram mer än väntat
Plasttiger
2021-03-29, 17:37
En av polisens nya övervakningsmetoder används i betydligt större utsträckning än vad som förutsågs när lagen infördes.
Metoden, som anses särskilt integritetskänslig, går bland annat ut på att polisen installerar spionprogram för att se vad som sker på misstänktas telefoner.
https://sverigesradio.se/artikel/polisen-anvander-spionprogram-mer-an-vantat
Finns heller inte resurser att utreda hur felaktigt dessa program användes
Det är Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden som ska granska hur den hemliga dataavläsningen används, och ordförande Gunnel Lindberg säger att det är svårt att få resurserna att räcka till för en effektiv tillsyn.
Analys: Ett av de vidriga lagförslag som bland annat den integritetskunniga Fredrick Federley arbetade mot då han såg riskerna med denna typ av övervakning.
Som regeringskritiker (antipatriarkal transvänlig feminist) ser jag utvecklingen med stor oro.
Frågeställning: Är du övevakad? Hur vet du att du inte är det när polisen lagligt kan installer bakdörrar på distans?
Perramja
2021-03-29, 17:59
Så bra. Gör vad som krävs för att knäcka kriminaliteten.
Mig får dom gärna övervaka. Hade inte brytt mig ens om de övervakat mig i duschencofffee
Så bra. Gör vad som krävs för att knäcka kriminaliteten.
Mig får dom gärna övervaka. Hade inte brytt mig ens om de övervakat mig i duschencofffeeTrevligt för dig, Nordkorea låter som en utmärkt stat för dig eller DDR om det funnits kvar. För normala människor som ogärna ser att staten har total kontroll över våra liv, är detta tyvärr en skrämmande utveckling, men förutsägbar. Teknokratisk dystopi a'la kommunistkina där hela ditt liv är övervakat av staten kommer nog tyvärr bli framtiden.
Dra en handtralla i duschen? Omoraliskt leverne och ger sänkt "social credit score", du blir nekad nytt lån på lägenheten för du anses moraliskt svag. Låter fortfarande lockande med övervakning i duschen?
Kan du inte bara länka till reddittråden?
Trevligt för dig, Nordkorea låter som en utmärkt stat för dig eller DDR om det funnits kvar. För normala människor som ogärna ser att staten har total kontroll över våra liv, är detta tyvärr en skrämmande utveckling, men förutsägbar. Teknokratisk dystopi a'la kommunistkina där hela ditt liv är övervakat av staten kommer nog tyvärr bli framtiden.
Dra en handtralla i duschen? Omoraliskt leverne och ger sänkt "social credit score", du blir nekad nytt lån på lägenheten för du anses moraliskt svag. Låter fortfarande lockande med övervakning i duschen?
Efter domare har bifallit ansökan från polis att övervaka en grovt kriminella, där alla beslut sen granskas av oberoende nämnd och, med viss sekretess, finns tillgängligt för allmänheten och ditt bästa exempel på varför det är dåligt är att det kommer leda till att staten övervakar dig när du gråtrunkar i duschen?
Mer övervakningen, yes please!
Magnus N
2021-03-29, 19:42
Bra det utvärderas och kollas upp nu så det har sköts på ett så rättssäkert sätt som möjligt.
Min instinkt är alltid negativ till mer övervakning men ser såklart nyttan mot grova kriminella
Plasttiger
2021-03-29, 19:50
Efter domare har bifallit ansökan från polis att övervaka en grovt kriminella, där alla beslut sen granskas av oberoende nämnd och, med viss sekretess, finns tillgängligt för allmänheten och ditt bästa exempel på varför det är dåligt är att det kommer leda till att staten övervakar dig när du gråtrunkar i duschen?
Mer övervakningen, yes please!
"Har man inget att dölja har man inget att dölja/frukta.."
Du verkar ha missat att det inte finns resurser för att övervaka hur det facktiskt använts.
Och att det blev en FAKTOR 5 större andvändning än vad som som väntades, trots att brottsligheten sjunker och sjunker.
Tro fan att Fredrik Federlay inte ville ha insyn...
Det är ju tack vare peddofreaks som han som det kommer godkännas och accepteras mer övervakning.
Magnus N
2021-03-29, 19:53
Du verkar ha missat att det inte finns resurser för att övervaka hur det facktiskt använts.
Och att det blev en FAKTOR 5 större andvändning än vad som som väntades, trots att brottsligheten sjunker och sjunker.
Vissa brott ökar, vissa minskar men totalen har ökat senaste året iaf.
skyffelmördarn
2021-03-29, 20:38
Kan du inte bara länka till reddittråden?
:laugh:
trädgårdsmöbel
2021-03-29, 22:39
Så länge det bara drabbar förortsgangsters och islamister är det helt ok.
Varför tror du brottsligheten sjunker? Rätt värdegrund?
ChuckTesta
2021-03-29, 23:02
Man visste ju att det skulle missbrukas men som vanligt finns alla nyttiga harmaningetattdölja-idioter som inte har några problem med det.
Perramja
2021-03-30, 05:15
Trevligt för dig, Nordkorea låter som en utmärkt stat för dig eller DDR om det funnits kvar. För normala människor som ogärna ser att staten har total kontroll över våra liv, är detta tyvärr en skrämmande utveckling, men förutsägbar. Teknokratisk dystopi a'la kommunistkina där hela ditt liv är övervakat av staten kommer nog tyvärr bli framtiden.
Omoraliskt att onanera i Sverige? Vet inte vilket land du lever i men det gäller inte här och det du beskriver kommer aldrig ske här, endast i konspirationsteoretikers skruvade fantasivärld. Gärna, men jag misstänker att de har viktigare saker att spana på så jag lär få ha snorren ifred :)
De som reagerar som du tillhör till 99% en av dessa kategorier, kanske flera?!
Drogmissbrukare
Paranoid prepper
Konsument av olaglig porr
Akerhage
2021-03-30, 07:23
Drogmissbrukare
Paranoid prepper
Så är man drogmissbrukare skall man räkna med att få sitt liv övervakat och sin integritet kränkt? Istället för att kanske kunna få vård istället för att man framställs som kriminell och aldrig kommer ut ur träsket?
Så är man drogmissbrukare skall man räkna med att få sitt liv övervakat och sin integritet kränkt? Istället för att kanske kunna få vård istället för att man framställs som kriminell och aldrig kommer ut ur träsket?
Ja. Är man kriminell så blir det så. Frågor på det?
Akerhage
2021-03-30, 07:40
Ja. Är man kriminell så blir det så. Frågor på det?
Nej, men jag delar inte din uppfattning.
Nej, men jag delar inte din uppfattning.
Jag vet redan att du tillhör den tredje kategorin. Din profilbild avslöjar dig.
Akerhage
2021-03-30, 07:44
Jag vet redan att du tillhör den tredje kategorin. Din profilbild avslöjar dig.
Inget fel på könsneutrala bläckfiskar.
Hade alltid problem med att batteriet på min telefon inte räckte till, på den tiden när jag knarkade väldigt mycket. Det här förklarar kanske varför :D
TheDoctor
2021-03-30, 08:54
Problemet med övervakning är att vår regering är utbytbar och vi vet inte i framtiden vilka som sitter i makten. Alla lagar och regler som införs nu kan komma att användas av framtida regeringar att förfölja invånarna för dem inte följer partiets linje.
Precis som vi ser hända i Kina, Ryssland och Nord Korea just idag. Att tänka att det aldrig kan hända här är naivt.
Och så länge något är olagligt och där finns en marknad att tjäna pengar så kommer kriminaliteten aldrig försvinna även om där är övervakning överallt. Det finns alltid en väg runt. Dem kriminella brukar ligga några steg före rättsväsendet.
så bra. Gör vad som krävs för att knäcka kriminaliteten.
Mig får dom gärna övervaka. Hade inte brytt mig ens om de övervakat mig i duschencofffee
+1
Akerhage
2021-03-30, 10:07
Kan inte ni som vill bli övervakade i duschen slänga fram en webkamera så kan vi få titta lite?
Ni får gärna lägga ut era bilder på dropbox eller något liknande och dela med er av era sms och mail här.
sladdbarn
2021-03-30, 10:57
Tro fan att Fredrik Federlay inte ville ha insyn...
Det är ju tack vare peddofreaks som han som det kommer godkännas och accepteras mer övervakning.
Ja han lär ju inte ha rent mjöl i påsen.
En del säger F*ck the police, jag säger F*ck the kriminella!
Kan inte ni som vill bli övervakade i duschen slänga fram en webkamera så kan vi få titta lite?
Ni får gärna lägga ut era bilder på dropbox eller något liknande och dela med er av era sms och mail här.
Förstår du skillnaden mellan att Polisen ska ha möjlighet att övervaka någon de misstänker begår grova brott, efter att de har presenterat vad de baserar sin bedömning på och varför det är väsentligt att de övervakar just den här personen för en domare som tar ett beslut om det är ok eller inte som sedan granskas av fristående nämnd som det sedan är möjligt att plocka ut information om som allmän handling mot att det sitter en kamera på toan där du kan sitta och gråtrunka till.
Akerhage
2021-03-30, 11:09
Förstår du skillnaden mellan att Polisen ska ha möjlighet att övervaka någon de misstänker begår grova brott, efter att de har presenterat vad de baserar sin bedömning på och varför det är väsentligt att de övervakar just den här personen för en domare som tar ett beslut om det är ok eller inte som sedan granskas av fristående nämnd som det sedan är möjligt att plocka ut information om som allmän handling mot att det sitter en kamera på toan där du kan sitta och gråtrunka till.
Ja jag förstår, men nu får (väl?) polisen göra detta på misstänkta, misstänktas anhöriga, deras vänner etc. Sen var detta mer en fråga till dem som verkar tycka det är helt fine att bli övervakade även UTAN att de begått något brott eller haft oturen att vistas i samma närmiljö som någon som utfört ett grovt brott. Det var ju tydligen helt fine att bli filmad i duschen här även om dom inte gjort ngt brott. Det argumentet känns lite märkligt tycker jag.
RökteUppMinKatt
2021-03-30, 11:36
Mig kan de få övervaka. Så länge de inte stör när jag trippar.
Drogmissbrukare
Paranoid prepper
Du glömde regimkritiker på din söta lilla lista.
Du glömde regimkritiker på din söta lilla lista.
Inte i Sverige. Men i en diktatur eller totalitär stat ja.
Ja jag förstår, men nu får (väl?) polisen göra detta på misstänkta, misstänktas anhöriga, deras vänner etc. Sen var detta mer en fråga till dem som verkar tycka det är helt fine att bli övervakade även UTAN att de begått något brott eller haft oturen att vistas i samma närmiljö som någon som utfört ett grovt brott. Det var ju tydligen helt fine att bli filmad i duschen här även om dom inte gjort ngt brott. Det argumentet känns lite märkligt tycker jag.
Nej, det får dom inte.
De får bevaka 1 person och endast den personen. Vill de bevaka någon annan måste de få fram underlag, gå till domare, får beslut, och sen stå för det vid granskning. Det är inte så att polisen skriver in i ett system att "nu ska vi bevaka alla som heter Johan".
Tycker du blandar ihop alternativ förstör diskussionen när man börjar prata om teoretiska saker så som "jaha så du vill ah fri övervakning? sätt upp en kamera på toan då"
Akerhage
2021-03-30, 12:59
Nej, det får dom inte.
De får bevaka 1 person och endast den personen. Vill de bevaka någon annan måste de få fram underlag, gå till domare, får beslut, och sen stå för det vid granskning. Det är inte så att polisen skriver in i ett system att "nu ska vi bevaka alla som heter Johan".
Tycker du blandar ihop alternativ förstör diskussionen när man börjar prata om teoretiska saker så som "jaha så du vill ah fri övervakning? sätt upp en kamera på toan då"
Då förstör alla andra diskussionen som skriver "jag har inget att dölja, mig kan de få övervaka när jag duschar" med?
Sen verkar ju systemet ha missbrukats lite, så då kanske det varit enklare än vad man trott att få fram de här underlagen?
Då förstör alla andra diskussionen som skriver "jag har inget att dölja, mig kan de få övervaka när jag duschar" med?
Låt oss säga såhär, du och jag har olika uppfattningar och så låter vi det vara så :P
Sen verkar ju systemet ha missbrukats lite, så då kanske det varit enklare än vad man trott att få fram de här underlagen?
Kan också vända på det; lagstiftningen var eftersatt och hindrade Polisen från att kunna övervaka grovt kriminella. Efter förändringen så ser man nu att det fanns ett enormt större behov för att övervaka kriminella och då givet, gör Polisen det.
Bara för att något ökar betyder det inte att det missbrukas.
trädgårdsmöbel
2021-03-30, 14:09
Inte i Sverige. Men i en diktatur eller totalitär stat ja.
Här ser vi istället till att regimkritiker förlorar jobbet om vi inte kan sätta dit dem för hmf. Sverige är mer totalitärt än Nordkorea eller Iran.
Ingen tvingar dig att använda elektroniska apparater som kan övervaka dig. Släng bort datorerna du har inkl telefon så blir det genast väldigt svårt att övervaka dig. Problem solved.
High1ander
2021-03-30, 14:50
Det är viktigt med en balans på övervakningen. Som vissa påpekar så innebär inte det att bara för man har använt det mer än planerat så är det missbrukat. Det var liksom inte att man lova "vi kommer max använda det 100 gånger per år", utan mer "troligtvis 100 gånger precis som avlyssningar av rum".
Rent krasst kan vi nog alla också hålla med om att det troligtvis finns mer än t.ex. 100st gängkriminella eller grovt kriminella som polisen kartlagt, därmed så står det ganska rimligt att man också vill ha övervakning på varje kriminell, och det är nog isf. över 500st...
Bara förra året så hindrade man 9st beställningsmord då man hackat en krypterad chat-app. Jag säger inte det bara för att påvisa något argument om att det är OK att inkräkta på 500 pers liv för att rädda 9st, utan mer för att visa på hur mycket infon kan vara värd. Sen kan man förstås också bara tänka sig hur mycket annat kriminellt som stoppats och men hur många har inte varit inblandade i kedjan för dom beställningsmorden? Rent krasst så kan det vara minst 2 som ligger bakom alla 9 mord som beställts (men misslyckats), dvs. en person som beordrat en annan, men troligtvis så är det närmare 9st unika beställningar med 9st olika beställare och planerade mördare. Om varje mordbeställning kräver en beställare, och 2-3st som ska utförare det så blir det ca 9*2 eller 9*4 personer som stoppats, dvs. 18-36 personer man stoppat/kartlagt för anstiftan till mord.
De kriminella sitter inte och väntar på att ny teknik ska mogna eller att lagstiftning ska hinna ifatt dom. Vill man komma åt kriminella så behöver man jobba på samma tekniska nivå, dvs. om de börjar använda krypterade appar, betala med bitcoins, etc. så måste polisen anpassa sig om man ska hänga med. Det är lite samma nivå som poliser i länder/områden där det finns mer vapen eller tyngre vapen också då behöver själva skaffa starkare vapen, etc...
Men självklart, återigen viktigt med balans, så bra att man klagar på övervakningen så man får rutiner och system som gör det så rättvist som möjligt.
https://forumbilder.com/images/2021/03/30/75f.png
Akerhage
2021-03-30, 15:48
Låt oss säga såhär, du och jag har olika uppfattningar och så låter vi det vara så :P
Jag har dock inte sagt att jag tycker det är fel att polisen får övervaka brottslingar till synnerligen grova brott. (Dvs brott som ger mer än 2 års fängelse). Det kan jag tycka är helt OK om misstanken är hög och det kan förhindra andra grövre brott. Jag reagerade bara på hur vissa verkar tycka det är OK med övervakning generellt för att de "inte har något att dölja". Men jag kanske kom lite OT med den diskussionen. Nåväl, det var vad jag hade att säga, nu lämnar jag tråden för er andra att diskutera :D
Plasttiger
2021-03-30, 18:19
Gissar att du är vit? Att du inte är utsatt för så kallad "rasprolifiering" där polisen riktar insatser baserat på melaminhalt i huden!
Vi går mot en SD-ledd regering.
Snart kanske vi som gömmer papperslösa eller skapar nätverk där vi hjälper dem att korsa gränser anses kriminella.
Haha, kommer ihåg en före detta medlem som tog varje tillfälle slänga fram ****** - så önska dig inte för mycket -- du kanske får det!
Magnus N
2021-03-30, 19:41
Gissar att du är vit? Att du inte är utsatt för så kallad "rasprolifiering" där polisen riktar insatser baserat på melaminhalt i huden!
Snart kanske vi som gömmer papperslösa eller skapar nätverk där vi hjälper dem att korsa gränser anses kriminella.
Det gör vi inte , men säg det skulle slå in , dina farhågor är grundlösa oavsett.
Haha, kommer ihåg en före detta medlem som tog varje tillfälle slänga fram ****** - så önska dig inte för mycket -- du kanske får det!
Där har du en poäng. Det skedde ju faktiskt med Zigenarlistan, där polisen kartlade folk enbart pga att de var zigenare.
Saken var ju bara den att de hade fog för det...
Men det skulle ju nån Batikhäxa förstöra naturligtvis. Förhoppningsvis fortsätter de, fast lite smartare den här gången.
Personligen tycker iaf jag att man skulle kunna tillåta ökad övervakning, eller mindre grad av misstanke snarare, på folk som inte är svenska medborgare.
trädgårdsmöbel
2021-03-30, 21:10
Gissar att du är vit? Att du inte är utsatt för så kallad "rasprolifiering" det!
Vilken ras är du Plastis? Om du inte vill svara på det kan du istället jämföra din hudton med en matvara. Är du kola, kakao eller lakrits (tex).
Rasprofilering drabbar fö. enbart vita män i Sverige. Annars är ras irrelevant.
Vilken ras är du Plastis? Om du inte vill svara på det kan du istället jämföra din hudton med en matvara. Är du kola, kakao eller lakrits (tex).
Rasprofilering drabbar fö. enbart vita män i Sverige. Annars är ras irrelevant.
Vit choklad gissar jag på.
Allt för att stoppa denna eskalerade grova kriminalitet med gruppvåldtäkter, droger, mord, barnporr, trafficking...... är man oskyldig så har man väl inget att dölja, mig kan dom gärna få övervaka, vad jag ser på Netflix, mailar någon nätorder på MM eller skriver sms till frugan vad vi ska äta till middag, bara dom stoppar denna utveckling!
Jag har dock inte sagt att jag tycker det är fel att polisen får övervaka brottslingar till synnerligen grova brott. (Dvs brott som ger mer än 2 års fängelse). Det kan jag tycka är helt OK om misstanken är hög och det kan förhindra andra grövre brott. Jag reagerade bara på hur vissa verkar tycka det är OK med övervakning generellt för att de "inte har något att dölja". Men jag kanske kom lite OT med den diskussionen. Nåväl, det var vad jag hade att säga, nu lämnar jag tråden för er andra att diskutera :D
Ah, okej. Då missförstod jag dig :)
Troll gonna troll. Du har tappat stinget - vad har hänt?
Där har du en poäng. Det skedde ju faktiskt med Zigenarlistan, där polisen kartlade folk enbart pga att de var zigenare.
Saken var ju bara den att de hade fog för det...
Men det skulle ju nån Batikhäxa förstöra naturligtvis. Förhoppningsvis fortsätter de, fast lite smartare den här gången.
Personligen tycker iaf jag att man skulle kunna tillåta ökad övervakning, eller mindre grad av misstanke snarare, på folk som inte är svenska medborgare.
Jag kan till viss del hålla med dig här, samtidigt inte. I sig var inte en del av listan fel då syftet var att kartlägga ett nätverk. Problemet var att man tog med alla relationer bara huxflux. Varje relation ska bedömas ifall det är relevant för att skapa sig en bild av den kriminella och vem den har kontakt med sedan. Att då lägga in t.ex. någons mamma eller barn, utan att att det finns en misstanke SAMT spara listan i all evighet SAMT att _många_ har tillgång till den. Då blir det fel.
Plasttiger
2021-04-03, 07:32
Kan också vända på det; lagstiftningen var eftersatt och hindrade Polisen från att kunna övervaka grovt kriminella. Efter förändringen så ser man nu att det fanns ett enormt större behov för att övervaka kriminella och då givet, gör Polisen det.
Bara för att något ökar betyder det inte att det missbrukas.
Wow. Jag ligger verkligen ständigt några veckor före.
M: Avlyssna även om det inte finns brottsmisstankar
Moderaterna vill att svensk polis ska få samma möjligheter att avlyssna som den franska motsvarigheten har.
https://omni.se/m-avlyssna-aven-om-det-inte-finns-brottsmisstankar/a/Epe9EP
Wow. Jag ligger verkligen ständigt några veckor före.
https://omni.se/m-avlyssna-aven-om-det-inte-finns-brottsmisstankar/a/Epe9EP
Som vanligt, nej.
En verkligt mönsterbrytande åtgärd mot gängbrottsligheten skulle vara att göra det möjligt att använda hemliga tvångsmedel mot aktiva gängmedlemmar även utan konkret brottsmisstanke, skriver Forssell.
Det vore mer hederligt att du postade all relevant information än bara den omskrivna ingressen som jaga clickbaits (som du - åter igen - föll för).
Ett första steg vore att sänka ribban för när dessa tvångsmedel ska kunna användas i brottsutredningar som avser konkreta misstankar om gängbrottslighet.
En verkligt mönsterbrytande åtgärd mot gängbrottsligheten skulle vara att göra det möjligt att använda hemliga tvångsmedel mot aktiva gängmedlemmar även utan konkret brottsmisstanke. Man kan kalla en sådan lagstiftning preventiv.
Det skulle alltså handla alltså om att avlyssna individer som driver den organiserade brottsligheten för att kunna slå till just mot dem. För övrigt är detta ett verktyg som flera gånger har efterlysts av rikspolischefen[....]
Det finns risker med den här typen av lagstiftning och dessa ska tas på stort allvar. Men den preventiva lagstiftningen ska naturligtvis vara omgärdad av rättssäkerhetsgarantier och tillstånd till avlyssning ska prövas av domstol.
Så i praktiken betyder det att för en aktiv identifierad gängkriminell så behöver polisen inte kunna påvisa att "just nu pågår/misstänker vi att kriminella Pelle begår brott" utan de kan istället "Pelle är del av nätverk x som är aktivt kriminella, om vi övervakar Pelle så finns det en överhängande chans att vi kommer kunna hindra brott, efter som han identifierad som ledare för superkriminella nätverk minst-5-rån-per-dag"
https://www.expressen.se/debatt/ge-svensk-polis-samma--mojligheter-som-i-frankrike/
Testa läsa mer än bara clickbait-rubriken nästa gång. :thumbup:
Plasttiger
2021-04-03, 16:29
Som vanligt, nej.
Det vore mer hederligt att du postade all relevant information än bara den omskrivna ingressen som jaga clickbaits (som du - åter igen - föll för).
Så i praktiken betyder det att för en aktiv identifierad gängkriminell så behöver polisen inte kunna påvisa att "just nu pågår/misstänker vi att kriminella Pelle begår brott" utan de kan istället "Pelle är del av nätverk x som är aktivt kriminella, om vi övervakar Pelle så finns det en överhängande chans att vi kommer kunna hindra brott, efter som han identifierad som ledare för superkriminella nätverk minst-5-rån-per-dag"
https://www.expressen.se/debatt/ge-svensk-polis-samma--mojligheter-som-i-frankrike/
Testa läsa mer än bara clickbait-rubriken nästa gång. :thumbup:
Som jag skrev och som framgår av rubriken: avlyssning även utan (konkret) brottsmisstanke. En hangaround som kanske inte begår brott eller iaf inte är dömd för det, ska väl inte straffas bara för sitt deltagande i en kriminell organisation (vilket inte är olagligt).
Katolska kyrkan har 1,5 miljarder medlemmar. Ska de behöva vara rädda för avlyssning bara för att de aktivt underlättar för att ett stort antal präster och andra högt uppsatta tjänstemän sexuellt utnyttjar barn?
Som jag skrev och som framgår av rubriken: avlyssning även utan (konkret) brottsmisstanke. En hangaround som kanske inte begår brott eller iaf inte är dömd för det, ska väl inte straffas bara för sitt deltagande i en kriminell organisation (vilket inte är olagligt).
Katolska kyrkan har 1,5 miljarder medlemmar. Ska de behöva vara rädda för avlyssning bara för att de aktivt underlättar för att ett stort antal präster och andra högt uppsatta tjänstemän sexuellt utnyttjar barn?
Du har uppenbart inte läst det du länkade till.
Magnus N
2021-04-04, 05:10
Westerholm skriver lite:
https://ledarsidorna.se/2021/04/noa-och-riksaklagaren-driver-pa-for-okad-avlyssning-bedriver-asiktsregistrering-i-utredning-av-brott-utan-protokollfort-beslut/
"Ledarsidorna har tillgång till hela NOA:s logg som även om den är maskad innehåller uppgifter som pekar på att NOA även har lagrat uppgifter om politiska åsikter hos personer som inte är misstänkta för brott."
Plasttiger
2021-04-04, 07:37
Westerholm skriver lite:
https://ledarsidorna.se/2021/04/noa-och-riksaklagaren-driver-pa-for-okad-avlyssning-bedriver-asiktsregistrering-i-utredning-av-brott-utan-protokollfort-beslut/
"Ledarsidorna har tillgång till hela NOA:s logg som även om den är maskad innehåller uppgifter som pekar på att NOA även har lagrat uppgifter om politiska åsikter hos personer som inte är misstänkta för brott."
"Ja, men det är ju klart att det får konsekvenser för dem som har begått tjänstefelen och utfört övergrepp mot rättvisan"
Kammarrätten menade att tjänstefelet som skulle ha begåtts var ringa och därmed inte straffbart. Riksåklagaren avskrev senare ärendet då det eventuella brott som Hedin utsatts för även enligt RÅ varit ”ringa” och därmed inte föranledde någon åtgärd från Petra Lundhs sida. Lagman vid den tingsrätt som fattade beslut är idag Lars-Gunnar Lundh, Petra Lundhs make.
---
Du har uppenbart inte läst det du länkade till.
Kolla manges länk, verkar helt knäppt att de missutnyttjar det här systemet som öppenbarligen skulel missutnyttjas :Virro
Men som sagt - svensken är naiv :cool:
Westerholm skriver lite:
Känns som jag får ge alla rätt som hävdat att detta snabbt skulle leda till syftesglidning och missbruk.
Plasttiger
2021-04-05, 08:52
Känns som jag får ge alla rätt som hävdat att detta snabbt skulle leda till syftesglidning och missbruk.
Jag trodde att du var en av dem som hävdade det? :cool:
Om du inte var det, så stort att du erkänner. :hbang: Egentligen är det ju en fin egenskap att ha tilltro till andra människor
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.