handdator

Visa fullständig version : Balkongbygge hyresnämnden

rafflan
2021-03-28, 14:32
Hej,

Vi ska rösta om balkongbygge för några balkonger(är några i föreningen som redan har balkong) och eftersom minst en berörd medlem kommer rösta nej pga de redan har balkong och inte vill att det ska byggas nya och påverka eventuellt sol och insyn.

Så beslutet kommer behöva gå till hyresnämnden och dom vill detta "Föreningen ska i ansökan redogöra för hur lägenheterna påverkas: Lagom ”precist” beskriva vad som ska göras. Inte för precist, då kan det bli problem vid ändringar i utförandet. Inte för vagt, då kan hyresnämnden kan inte ta ställning till hur lägenheterna påverkas."

Har ni några tips på hur man ska formulera sig för att få ett godkännande av hyresnämnden på ett sådant här beslut? Det är inte många berörda medlemmar med balkong som kommer säga nej tror jag, men behöver på något sätt motivera för hur de berörda lägenheterna som redan har balkong kommer påverkas. Så är tacksam för alla tips som jag få för att skicka en bra ansökan till hyresnämnden så att den godkänns.

Plasttiger
2021-03-28, 15:27
Jag brukar använda denna som mall när jag hör mydigheter/organisationer
https://petterssonorg.files.wordpress.com/2021/03/p3-hotbrev.jpg?w=490

Rickard
2021-03-28, 17:31
Blir det till att gå till hyresnämnden så blir det förhör under ed där båda parter får lägga fram sin sak. Se till att komma dit väl förberedd och lägga fram vad ni vill få igenom det hela sakligt så har jag svårt att se att en enskild person ska lyckas sätta sig på tvären och kunna argumentera så att det hela stoppas.

dream_theater_
2021-03-28, 19:46
Jag har haft liknande erfarenhet där vi skulle bygga balkonger till alla bostadsrätter (40 stycken) i föreningen. En äldre herre var rädd för att huset skulle falla ihop, så han överklagade till hyresnämnden. Nämnden gick dock på föreningens linje och gav klartecken.

Svårt läge för er, för de som har balkong i dag skulle kunna säga att de inte hade köpt sin lägenhet om de förhållandet hade varit annorlunda. Men även lite rövhåligt kan man tycka.

Är din förening i Göteborg?

rafflan
2021-03-28, 20:49
Blir det till att gå till hyresnämnden så blir det förhör under ed där båda parter får lägga fram sin sak. Se till att komma dit väl förberedd och lägga fram vad ni vill få igenom det hela sakligt så har jag svårt att se att en enskild person ska lyckas sätta sig på tvären och kunna argumentera så att det hela stoppas.

Jag kommer bara ta fram material som styrelsen ska skicka till hyresnämnden så var mest det jag undrade över om det finns några tips jag kan trycka på som är till vår fördel att andra medlemmar också ska ha balkonger.

Men känns ju som att det borde gå igenom även om 3-4st berörda medlemmar skulle argumentera för att de får mindre sol typ.

Jag har haft liknande erfarenhet där vi skulle bygga balkonger till alla bostadsrätter (40 stycken) i föreningen. En äldre herre var rädd för att huset skulle falla ihop, så han överklagade till hyresnämnden. Nämnden gick dock på föreningens linje och gav klartecken.

Svårt läge för er, för de som har balkong i dag skulle kunna säga att de inte hade köpt sin lägenhet om de förhållandet hade varit annorlunda. Men även lite rövhåligt kan man tycka.

Är din förening i Göteborg?

Jo så är det väl, men jag tycker det vore konstigt om Hyresnämnden inte godkänner det om det bara är 3-4 berörda medlemmar (17 nya balkonger ska byggas) som är emot det pga mindre sol/insyn.

dluddeckens
2021-03-29, 09:43
Hej,

Jag hade gjort det enkelt för mig, och bett säljaren från det tilltänkta balkongföretaget skriva ett utkast till byggnadsnämnde. Som du eventuellt kan komplettera lite.

Man tycker den säljaren borde ha marknadskännedom vad byggnadsnämnden beöver för typ av information för att släppa igenom ansökan.

Lycka till!

rafflan
2021-03-29, 21:15
Hej,

Jag hade gjort det enkelt för mig, och bett säljaren från det tilltänkta balkongföretaget skriva ett utkast till byggnadsnämnde. Som du eventuellt kan komplettera lite.

Man tycker den säljaren borde ha marknadskännedom vad byggnadsnämnden beöver för typ av information för att släppa igenom ansökan.

Lycka till!

Grymt bra förslag. Det ska jag göra då jag har direktkontakt mycket med en på byggföretaget.

kelk
2021-03-30, 12:05
Kan vara snett påt men bör inte likhetsprincipen råda här om det redan har beviljats bygge för vissa?

rafflan
2021-03-30, 17:00
Kan vara snett påt men bör inte likhetsprincipen råda här om det redan har beviljats bygge för vissa?

Det kan man tycka och hoppas att hyresnämnden går på det i den ansökan de får från oss.