Visa fullständig version : Ständig sommartid eller vintertid?
Decepticon
2021-03-27, 12:22
Vad tycker ni?
Personligen, om man bortser ifrån att det kan vara lite segt första dagarna när man ställer fram klockan till sommartid, så skulle jag föredra den tiden som normaltid. På sommaren har vi i norden långa ljusa kvällar utan sommartid, men på hösten och våren vore det gott om det var lite ljusare på eftermiddagarna. Vissa hävdar förstås att tiden ska baseras på hur solen står på himlen, vilket är ett bra argument, men det hade betydelse för några hundra år sedan. I vårt moderna samhälle så spelar det ingen större roll, bara vi är överens om hur vi vill ha det. Vad tycker ni?
trädgårdsmöbel
2021-03-27, 13:20
Ständig vintertid. För det låter mest deprimerande. Tänk frasen "ständig vintertid" och vad för associationer det kan ge utöver klockan antal ljusa timmar osv.
Ännu värre (dvs bättre) skulle vara "konstant regnig och grådassig senhöst- tid".
Lafayette
2021-03-27, 13:33
Spelar ingen roll, bara det är samma året om
TotteShaped4Life
2021-03-27, 14:09
Varför vintertid är bäst för vårt välmående
https://tyngre.se/artikel/forskning/varfor-evig-normaltid-dvs-vintertid-ar-bast-for-vart-valmaende/?fbclid=IwAR2NeReUTDSTWKZdKIr__lqAwPP-aWWdtwJNCsNtKYXIYlWTSaApcd19jec
Fredszky
2021-03-27, 14:28
beFPoiNn0Bs
Ni som röstat på vintertid har röstat FEL! :-( Vem njuter av att solen går upp medans man fortfarande sover? Bättre att det är ljust senare istället, vad är det för kul med att det blir mörkt jättetidigt(speciellt på vintern)?
Sommartid är bättre både under sommaren och vintern, min åsikt är den enda sanna.
Normaltid och sommartid heter det iof.
Ingetdera. Jag har inget emot att ställa fram och bak klockan två gånger om året.
Det är nästan lite spännande! :D
ni som röstat på vintertid har röstat fel! :-( vem njuter av att solen går upp medans man fortfarande sover? Bättre att det är ljust senare istället, vad är det för kul med att det blir mörkt jättetidigt(speciellt på vintern)?
Sommartid är bättre både under sommaren och vintern, min åsikt är den enda sanna.
+1
Normaltid, alltid.
Vi kan gå över till decimal tid också för övrigt.
Sommartid, kan man lira golf på sommaren längre. :D
Som sagt, man hinner ta en golfrunda efter jobben med sommartid. Jag skulle lätt rösta på att sommartid blir den nya normaltiden, jag har mer nytta av ljuset på eftermiddagarna än mornarna året om..
Ständig vintertid. För det låter mest deprimerande. Tänk frasen "ständig vintertid" och vad för associationer det kan ge utöver klockan antal ljusa timmar osv.
Ännu värre (dvs bättre) skulle vara "konstant regnig och grådassig senhöst- tid".
Ständig mörkertid?
trädgårdsmöbel
2021-03-27, 20:07
Ständig mörkertid?
Poetiskt!
Glasnost
2021-03-28, 11:51
Självklart sommartid, ljusare höst och våreftermidagar är bättre för hälsan.
skyffelmördarn
2021-03-28, 12:25
Ständig mörkertid?
Evigt mörker
Vincente
2021-03-28, 14:22
Äh, att vara för konstant sommartid är bara populism. Allt positivt som kan associeras till sommarens ljusa kvällar försvinner inte bara för att sommartid avskaffas.
Dessutom bara positivt om det mörknar lite snabbare om somrarna för oss som gillar att glo på stjärnhimlen.
Skickat från min GM1903 via Tapatalk
Börjar bli gubbig och vill att det ska vara mörkt när man ska sova.
Skiter egentligen i vilket det blir.
Phjanton
2021-03-29, 07:59
Som sagt, man hinner ta en golfrunda efter jobben med sommartid.
What he said.
Äntligen är det "sommartid" igen, ljusa kvällar. Inte fan vill jag dra tillbaka klockan, självklart ständig sommartid om jag får välja.
Ladugårdsdörr
2021-03-30, 14:08
Skiter i vilket, bara det blir ett utav alternativen året runt.
Skiter i vilket, bara det blir ett utav alternativen året runt.
Kan ju köra en bybridlösning å kör mittemellan hela tiden. *popcorn*
Det skulle ju spikas 2021 sas det men varför har inget beslut fattats? Kommer det tas ett beslut i år? Skulle inte alla EU-länder tvingas ta ett beslut i år?
Det skulle ju spikas 2021 sas det men varför har inget beslut fattats? Kommer det tas ett beslut i år? Skulle inte alla EU-länder tvingas ta ett beslut i år?
Ligger tydligen på is p.g.a. det uppkomma Coronaläget.
Äntligen sommartid igen, hoppas vi slipper dra tillbaka klockan i höst, men det blir det nog, då beslutet hamnat längre ner på prioriteringslistan ..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.