Logga in

Visa fullständig version : Vågar du ta parti/lägga dig i när 2 kvinnor träter?

trädgårdsmöbel
2021-03-24, 11:02
Föreställ dig att 2 kvinnor har en slags "beef" och grälar/bråkar ofta med varandra (inte slåss) bägge två är ganska nära dig, tänk dina kollegor, kompisar, klasskamrater och bägge är ungefär lika nära. Vågar du då lägga dig och ta parti?

Wilt the Stilt
2021-03-24, 11:08
*popcorn*

Lafayette
2021-03-24, 11:11
Nej. Hade gjort som wilt the stilt, tittat på och käkat popcorn!

Gregow
2021-03-24, 11:40
Jag både vågar och har förstånd att låta bli.

Ett Orm
2021-03-24, 12:09
Mmm cat figth.

delta_mats
2021-03-24, 12:47
Självklart, jag väljer den sida som jag anser har rätt. Ifall ingen har rätt väljer jag ingen sida. Ifall det överhuvudtaget kommer på tal om att jag behöver visa min ståndpunkt alltså.

Gregow
2021-03-24, 12:49
Självklart, jag väljer den sida som jag anser har rätt. Ifall ingen har rätt väljer jag ingen sida. Ifall det överhuvudtaget kommer på tal om att jag behöver visa min ståndpunkt alltså.
Så naivt...

Gregow
2021-03-24, 13:08
Påminner om när en polare bytte jobb och ovetandes hamnade mitt i en grupp kärringar med lesbiska frisyrer. Den stora stöttestenen var tydligen huruvida ett fönster skulle vara öppet eller stängt. Ja ni vet, en såndär sak man kan bråka om samtidigt som man klagar på hur sjukt stressig tillvaron är.

Först från han frågan från ena kärringen: "Vill du ha fönstret öppet eller stängt?". Han brydde sig såklart inte vilket som.

Senare frågar andra kärringen om det var okej att stänga fönstret. Eftersom min gode kamrat inte kunde bry sig mindre svarade han att det var helt okej för honom.

Dagen efter rök kärringarna ihop: "Men Daniel sade faktiskt att...!" och "Nähädu, till mig sade han att...!".

Min kamrat bytte snabbt jobb igen.

Snubben
2021-03-24, 13:21
Påminner om när en polare bytte jobb och ovetandes hamnade mitt i en grupp kärringar med lesbiska frisyrer. Den stora stöttestenen var tydligen huruvida ett fönster skulle vara öppet eller stängt. Ja ni vet, en såndär sak man kan bråka om samtidigt som man klagar på hur sjukt stressig tillvaron är.

Först från han frågan från ena kärringen: "Vill du ha fönstret öppet eller stängt?". Han brydde sig såklart inte vilket som.

Senare frågar andra kärringen om det var okej att stänga fönstret. Eftersom min gode kamrat inte kunde bry sig mindre svarade han att det var helt okej för honom.

Dagen efter rök kärringarna ihop: "Men Daniel sade faktiskt att...!" och "Nähädu, till mig sade han att...!".

Min kamrat bytte snabbt jobb igen.

Som någon som arbetat antal år på central ekonomiavdelning både för kommuner och myndigheter så kan jag säga att precis så är det. Nu börjar dessa rabiata kolosser att gå i pension men jag vet inte hur många gånger man fått sitta i grupp, med någon utbildad tjomme inom konflikthantering, för att lösa att Anna-Karin och Ulla-Britt inte kan komma överens om de mest banala sakerna (först på morgonen kokar kaffe, inga plastpåsar i kylskåpet etc. Etc)

Jeneric
2021-03-24, 13:25

Det som kommer hända då är att den du *tror* du supportar kommer alliera sig med motståndaren och komma överens att du är problemet.

dmoller
2021-03-24, 14:12
ne fyfan orka

baggard
2021-03-24, 14:36
Jag hade sagt: tjejer, tjejer, ni behöver inte slåss om mig

och sedan hade jag presenterat penisen

trädgårdsmöbel
2021-03-24, 17:01
Jag har personlig erfarenhet av att det alltid blir skitjobbigt, så om jag inte klart favoriserar den ene (alltså inte vem som har rätt eller fel, utan vem jag tycker bäst om) så vågar jag inte.

Är rädd för att göra det. Trätande kvinnor skrämmer mig.

skyffelmördarn
2021-03-24, 18:06
Har aldrig varit en sån situation men jag skulle välja den starkaste kvinnan för att garantera att vara på den segrande sidan. Är båda två lika starka blir det tufft, men då skulle jag ta sida med den jag ogillade minst.

Scratch89
2021-03-24, 18:50
Som någon som arbetat antal år på central ekonomiavdelning både för kommuner och myndigheter så kan jag säga att precis så är det. Nu börjar dessa rabiata kolosser att gå i pension men jag vet inte hur många gånger man fått sitta i grupp, med någon utbildad tjomme inom konflikthantering, för att lösa att Anna-Karin och Ulla-Britt inte kan komma överens om de mest banala sakerna (först på morgonen kokar kaffe, inga plastpåsar i kylskåpet etc. Etc)

Precis så. Jag har nästan PTSD efter mina fyra år i primärvården...

Dåren
2021-03-24, 19:53
Vågar och vågar... men jag pallar inte lägga energi på någon meningslös konflikt som inte rör mig.

Magnus N
2021-03-24, 19:57
Skulle aldrig blanda in mig i en konflikt mellan två andra så länge det är enbart ord

delta_mats
2021-03-24, 20:39
Så naivt...

Det låter på dig som att jag inte är 42 år gammal och varit med om en del redan? Naivt lille vän.

Det som kommer hända då är att den du *tror* du supportar kommer alliera sig med motståndaren och komma överens att du är problemet.

Fast det skulle jag faktiskt skita i, om det faktiskt blev så.

Gregow
2021-03-24, 20:57
Det låter på dig som att jag inte är 42 år gammal och varit med om en del redan? Naivt lille vän.

Ålder betyder inte visdom. För övrigt är jag varken liten eller någons vän.

Gregow
2021-03-24, 21:11
Jag har personlig erfarenhet av att det alltid blir skitjobbigt, så om jag inte klart favoriserar den ene (alltså inte vem som har rätt eller fel, utan vem jag tycker bäst om) så vågar jag inte.

Är rädd för att göra det. Trätande kvinnor skrämmer mig.
Kan det vara så att du egentligen vill ligga med dessa kvinnor? Därmed måste du hålla dig på god fot med båda samtidigt som du inte bara kan ignorera dem och deras trätande.

Det finns tre sätt att hantera det på:

* Ligg med dem

* Handlar det om kollegor du måste förhålla dig till svarar du bara med "jag vet inte", lägg en rökridå och glid undan som en jäkla ninja. Smält in i skuggorna eller kamouflera dig som en del av möblemanget.

* Om det är utanför jobbet är det bäst att svara med "jag bryr mig inte och frågade aldrig".

Plasttiger
2021-03-24, 21:31
Skulle aldrig blanda in mig i en konflikt mellan två andra så länge det är enbart ord

Om någon av partnerna för fram homofoba, transfobiska, rasofoba, afrofoba, islamofoba åsikter då?

E: räknas uppenbarligen kanske inte som "enbart ord" förstår jag nu, med tanke på våldet dessa kränkningar innebär. Enligt mig och många andra är det legitim anledning att använda fysiskt nödvärn.

Ett Orm
2021-03-24, 21:31
De få gånger jag faktiskt varit med om det slutade den ena med att jag skällde ut dem och andra med att jag kastade ved på brasan. Men jag ville iofs inte ligga med någon av dessa, just då iaf, så jag struntade i vad som hände. Sen var jag även full..

Det jobbar för få damer hos oss för det ska bli konflikter att tala om, och det är ju lite trist.

Magnus N
2021-03-24, 21:37
Om någon av partnerna för fram homofoba, transfobiska, rasofoba, afrofoba, islamofoba åsikter då?

E: räknas uppenbarligen kanske inte som "enbart ord" förstår jag nu, med tanke på våldet dessa kränkningar innebär. Enligt mig och många andra är det legitim anledning att använda fysiskt nödvärn.

Varför ska jag lägga mig i även då?

Så länge de står och väljer kalla varandra allt möjligt så ser jag inte varför jag ska bryt mig nämnvärt. Scenariot ovan fick det iaf att låta som det var två likvärdiga personer

trädgårdsmöbel
2021-03-24, 22:23

Då ställer jag mig givetvis på rasistens (aka den goda damens) sida.

G.W
2021-03-25, 08:09

nSUy2JIvUOI

delta_mats
2021-03-25, 09:34
Ålder betyder inte visdom. För övrigt är jag varken liten eller någons vän.

Vore jag vis hade jag hållit mig utanför konflikten. Du är liten för mig.

Ladugårdsdörr
2021-03-25, 10:15
Jag blir ofta den person på arbetsplatsen alla går till för att prata ut, lufta personliga problem och be om råd. Tänk någon som kommer in på mitt kontor, stänger dörren och rasar ihop i soffan med orden "jag är så förbannad!" I det scenario som beskrivs i TS hade jag utnyttjat detta till att underblåsa konflikten.

Mental
2021-03-25, 10:46
Jobbar i ett kvinnodominerat yrke på kvinnodominerade arbetsplatser. Så det uppstår ju hela tiden. Men jag kan inte påstå att det är speciellt dramatiskt. Och inga problem att välja sida, det uppstår ju nästan varje gång som man skall ensa en grupp om något.

trädgårdsmöbel
2021-03-25, 14:42
Jobbar i ett kvinnodominerat yrke på kvinnodominerade arbetsplatser. Så det uppstår ju hela tiden. Men jag kan inte påstå att det är speciellt dramatiskt. Och inga problem att välja sida, det uppstår ju nästan varje gång som man skall ensa en grupp om något.

Då har du haft tur eller bytt arbetsplats. Kvinnan du inte tog parti för kommer komma ihåg detta i en evighet och hämnas. Kan ske om en vecka eller tio år.

agazza
2021-03-25, 14:56
Du glömde alternativet "självklart, båda har ju fel och jag måste förklara för dom båda vad som är rätt."

trädgårdsmöbel
2021-03-25, 15:56
Du glömde alternativet "självklart, båda har ju fel och jag måste förklara för dom båda vad som är rätt."

Det glömde jag definitivt. Undrar om inte det är rätt att göra dessutom. För någon av dem eller bägge blir ju ändå arga på en, oavsett om man tar parti eller inte. Så jag skall försöka samla mod och köra på det nästa gång.

Ladugårdsdörr
2021-03-25, 16:19

Visst, om man på en nanosekund vill få hela konflikten att vara ett resultat av patriarkala strukturer på arbetsplatsen så låter det som ett självklart val.

Plasttiger
2021-03-25, 18:32
Varför ska jag lägga mig i även då?

Så länge de står och väljer kalla varandra allt möjligt så ser jag inte varför jag ska bryt mig nämnvärt. Scenariot ovan fick det iaf att låta som det var två likvärdiga personer

Du frågar varför man ska agera mot rasism eller sexism?
Om du inte säger ifrån och står upp för värdegrund är det samma/ekvivalent med att du även står för dessa åsikter/ageranden.
https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/10912/production/_105185876_gillette2.jpg

Anekdotisk bevisföring.. Är minst lika illa eller värre på mansdominerande yrken.

stridis
2021-03-25, 19:47
Anekdotisk bevisföring.. Är minst lika illa eller värre på mansdominerande yrken.

Testo-svaga gubbar gnäller, fruntimmer intrigerar.

Det är en milsvid skillnad, enligt mina anekdoter då.

trädgårdsmöbel
2021-03-25, 20:26

Då du både är medicinsk konsult, föreläsare, stridspilot och jobbar på McDonalds samt både är man och kvinna så får vi nog lita på din anekdotiska bevisföring i frågan.

Ett Orm
2021-03-25, 21:23
Om du inte säger ifrån och står upp för värdegrund är det samma/ekvivalent med att du även står för dessa åsikter/ageranden.

Varför är tystnad medhåll bara åt ett håll?:confused:

Då du både är medicinsk konsult, föreläsare, stridspilot och jobbar på McDonalds samt både är man och kvinna så får vi nog lita på din anekdotiska bevisföring i frågan.

Glöm inte att hen är från orten också, i en verklighet av våld och droger!:MrT:

Magnus N
2021-03-25, 21:26

.

Nej, så fungerar det inte

Plasttiger
2021-03-26, 13:03
Varför är tystnad medhåll bara åt ett håll?:confused:

Glöm inte att hen är från orten också, i en verklighet av våld och droger!:MrT:

Nej, så fungerar det inte

Konceptet kallas "medrasist" och man har nu börjat förstått hur stort problemet är. Och vi vet hur farliga dessa åsikter är!
Ett tips är att ha några fraser förberedda

Din kommentar är faktiskt inte okej, den stämmer inte och är intolerant mot en hel grupp människor.
Jag håller inte med dig, jag tycker att alla människor är lika värda.
Ditt skämt var inte roligt. Det var rasistiskt.
Hur tycker du att det du nu sa stämmer överens med den här arbetsplatsens värdegrund?
Det är inte okej att skämta på bekostnad av andra, särskilt inte utsatta grupper."

RFT37HBIUho
https://www.dn.se/debatt/sluta-vara-medrasist-det-ar-dags-att-vaga-saga-ifran/
https://skolvarlden.se/artiklar/sa-stoppar-du-medrasisten-i-klassrummet

Ett närliggande koncept är så kallad White silence
But amidst all the noise and all the hashtags, many say there is nothing quite as deafening as "white silence."
"White silence is incredibly powerful," said Savala Trepczynski, executive director of the Thelton E. Henderson Center for Social Justice at UC Berkeley. "It's not neutral. It acts like a weapon. It's not even silent. It speaks volumes, right? And the people of color who are around a silent white person, they hear the silence. And they feel it. And they feel what it means, which is: I don't have your back. Or I don't care enough to get uncomfortable to speak out.
https://www.cbsnews.com/news/white-silence-on-social-media-why-not-saying-anything-is-actually-saying-a-lot/

Mitt skrivbordsunderlägg:
https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/ar_16:9,c_fill,dpr_auto,f_auto,g_auto,q_auto,w_910/b0gwatt8tmapryqekgwj.jpg

yia
2021-03-26, 19:09
Vuxna män sitter nu alltså och ojar på nätet över att någon, knappt hälften av deras storlek, kanske kan bli arg på dem?

Kolozzeum kanske kan upprätta en stödfond för intellektuella eunucker och personer som lider av osynligt testikelsyndrom?

Gregow
2021-03-26, 19:39
Vuxna män sitter nu alltså och ojar på nätet över att någon, knappt hälften av deras storlek, kanske kan bli arg på dem?

Kolozzeum kanske kan upprätta en stödfond för intellektuella eunucker och personer som lider av osynligt testikelsyndrom?
Tagga ner. Nu låter du som en feminist som försöker vara alfa.

Ett Orm
2021-03-26, 19:44
Konceptet kallas "medrasist" och man har nu börjat förstått hur stort problemet är. Och vi vet hur farliga dessa åsikter är!
Ett tips är att ha några fraser förberedda

Din kommentar är faktiskt inte okej, den stämmer inte och är intolerant mot en hel grupp människor.
Jag håller inte med dig, jag tycker att alla människor är lika värda.
Ditt skämt var inte roligt. Det var rasistiskt.
Hur tycker du att det du nu sa stämmer överens med den här arbetsplatsens värdegrund?
Det är inte okej att skämta på bekostnad av andra, särskilt inte utsatta grupper."

RFT37HBIUho
https://www.dn.se/debatt/sluta-vara-medrasist-det-ar-dags-att-vaga-saga-ifran/
https://skolvarlden.se/artiklar/sa-stoppar-du-medrasisten-i-klassrummet

https://www.cbsnews.com/news/white-silence-on-social-media-why-not-saying-anything-is-actually-saying-a-lot/

Mitt skrivbordsunderlägg:
https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/ar_16:9,c_fill,dpr_auto,f_auto,g_auto,q_auto,w_910/b0gwatt8tmapryqekgwj.jpg
Men nu svarade du inte på det du citerade..

Men tänk om:

Din kommentar är faktiskt inte okej, den stämmer och är intolerant mot en hel grupp människor.

Jag håller inte med dig, men jag tycker inte att alla människor är lika värda.

Ditt skämt var roligt. Trots att det var rasistiskt.

Hur tycker du att det du nu sa stämmer överens med den här arbetsplatsens värdegrund? Det är min åsikt att den stämmer bra. Vem bestämmer över min åsikt.

Det är inte okej att skämta på bekostnad av andra, särskilt inte utsatta grupper." Sjukt gay kommentar...

Snarare ett tecken på vitt förtryck, när människor inte vågar säga sin mening.