Visa fullständig version : Automatsäkring sommarstuga för laddhybrid
Jag ska snart "få" en ny tjänstebil som är en laddhybrid. Jag bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma, men jag kan ladda på jobbet. När jag åker till sommarstugan så vill man förstås kunna ladda bilen där. Det medföljer bl.a. en kabel som är anpassa för att ladda med hushållsel så den tänkte jag använda i stugan Vi är inte i stugan så ofta, så jag är inte intresserad av att göra någon större installation för detta där. Laddningen drar 10A 2.2kw som är det vanliga i ett hus men då är risken att automatsäkringarna kommer slå ifrån om något annat finns på samma säkring. När jag googlat lite så verkar det som man skulle kunna säkra upp detta uttag med en 13A och att ledningarna i huset på 1.5mm2 ska klara detta utan fara. Jag kommer ju aldrig lämna fastigheten när bilen står på laddning. Någon som är lite insatt i el. är detta OK eller inte?
Magnus N
2021-03-18, 10:32
I normala fall ska det gå, men inget som man kan säga rakt av utan att ha kollat på plats. Beror på avstånd/förläggning/Hur kablage ser ut
Som Magnus säger så är det fler faktorer som påverkar innan man kan ta ställning.
Oavsett skulle jag ändå försöka att dra fram en egen kabel och ha en egen säkring till elbilsladdningen för att undvika att det ligger andra förbrukare på den kabeln/säkringen.
Det är också vettigt att se över balansen mellan faserna i centralen så att du inte lägger elbilen på samma fas som andra stora förbrukare och riskerar att skjuta huvudsäkringarna.
Sommarstugan byggdes för 10 år sedan, så det sitter inga gamla ledningar eller konstiga kopplingar i huset. Det är byggt bredvid ett äldre befintligt hus där strömmen tas ifrån. I det gamla huset är elcentralen uppgraderad till helt nya grejer och i min stuga sitter en egen elcentral där jag tänkte byta ut en säkring, allt är installerat av en elektriker. Uttaget som jag ska använda på utsidan av sommarstugan har i stort sett bara en separat säkring, det sitter även ett vägguttag på insidan som sällan används. Med tanke på detta tycker jag inte det borde vara någon fara att smäcka dit en 13A på denna ledning. Som sagt, vi är inte där så ofta så jag vill dra någon "ny" el bara för detta.
Magnus N
2021-03-18, 19:59
Så som du beskriver det bör det vara lugnt, du kommer inte belasta mer än 10a oavsett med laddaren.
Alltid svårt/omöjligt ge 100% råd gällande el när man inte kan se det men får lita på din beskrivning och att din förra elektriker gjort det bra:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.