Visa fullständig version : Ditt skuldkvotstak och fiktiv skuldkvot?
Jag sitter och funderar på det här med dold hyperinflation och så vidare.
Kommer jag slösa bort tid och ork på att inte belåna mig mer?
Alla, precis alla jag känner köper leksaker, bilar, stugor med mera, som vanligt.
Jag känner att jag kommer bli förloraren i det här.
Finansinspektionen vill införa ett skuldkvotstak på 600 %, vilket betyder att en låntagare inte får låna mer än sex gånger hushållets totala bruttoinkomst.
Hur är du belåna idag efter den premissen?
Hur högt borde taket vara?
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Har bara CSN-lån, men bor i hyresrätt så det är ju lätt.
Tycker vi har en rätt pervers kultur i Sverige kring att skuldsätta sig, tycker det är bra att det görs något konkret åt detta problematiska kollektiva beteende. Men jag är för dåligt insatt för att ge mig på en sägning om var ett lämpligt tak bör ligga.
King Grub
2021-03-13, 21:19
Jag har inga som helst lån eller skulder.
Det beror väl på mycket vad du lånar till. Lånar du till en lägenhet i Stockholm så på långsikt så lär du göra en bra affärr av det. Sålänge du kan behålla ett jobb och få en inkomst över lång tid. Jag är nog en av dom som inte maxbelånar mig, men kollar man på de som gjort det så har ju de gjort en bättre vinst än vad jag har.
Lånar du för att kunna köpa bilar och sånt skit så är det ju inte speciellt vettigt, men kan vara ett måste om du måste ha bil beroende var du bor eller vad för jobb du har.
Vad är det du tänkt belåna dig mer för?
Typ 260% verkar det som, lite mer då jag nyss lånade till en bil.
Det beror väl på mycket vad du lånar till. Lånar du till en lägenhet i Stockholm så på långsikt så lär du göra en bra affärr av det. Sålänge du kan behålla ett jobb och få en inkomst över lång tid. Jag är nog en av dom som inte maxbelånar mig, men kollar man på de som gjort det så har ju de gjort en bättre vinst än vad jag har.
Lånar du för att kunna köpa bilar och sånt skit så är det ju inte speciellt vettigt, men kan vara ett måste om du måste ha bil beroende var du bor eller vad för jobb du har.
Vad är det du tänkt belåna dig mer för?Ändliga resurser.
Företagshotell och en sommarstuga tills jag blir pensionär
Ändliga resurser.
Företagshotell och en sommarstuga tills jag blir pensionär
Företagshotell låter som en dålig investering. Marknaden för företagslokaler ser inte så ljus ut när hela samhället går mot att folk jobbar hemifrån. När bubblan spricker kommer också företag gå omkull och överge lokalerna.
Jag har inga som helst lån eller skulder.Tänk ränteväxlingen du kan göra med din kreditvärdighet
Tycker vi har en rätt pervers kultur i Sverige kring att skuldsätta sig, tycker det är bra att det görs något konkret åt detta problematiska kollektiva beteende. Men jag är för dåligt insatt för att ge mig på en sägning om var ett lämpligt tak bör ligga.
Att skuldsätta mig var vägen till att bli miljonär. Problemet är nog snarare svenskens förstånd som får de att låna till fel saker.
Scratch89
2021-03-13, 22:24
Lön ca 30k/månad, lån på lägenhet (delat med sambo) för 4 mille. Känns stabilt. Vet inte hur man räknar ut skuldkvot dock.
Lön ca 30k/månad, lån på lägenhet (delat med sambo) för 4 mille. Känns stabilt. Vet inte hur man räknar ut skuldkvot dock.Lite onykter nu så jag kopierar internet
(Totala skuld (kr) / Disponibel inkomst per år (kr)) x 100 = Skuldkvot (%)
Låt oss säga att du har en årlig disponibel inkomst på 240 000 kr efter skatt och en total skuld på 1 000 000 kr.
(1 000 000 kr / 240 000 kr) x 100 = 417%
Vi ligger på 125%, därför jag funderar på att använda min outnyttjade likviditet, känns inte som att världen eller riket kan göra något åt ränteläget ändå när folk sitter så tajt till
Andy.da.wohoo
2021-03-13, 22:39
Om jag inte räknat fel så ligger vi på 420 %. Med huslånet.
Har dock inte räknat med CSN lånen, bör man göra det?
shut teh face
2021-03-13, 22:40
Köp så dyrt du kan, så fort som möjligt, var naiv och hoppas på det bästa. Det är så folk tjänat pengar i Sverige senaste tiden.
Vi själva ligger på runt 200% skuldkvot
Om jag inte räknat fel så ligger vi på 420 %. Med huslånet.
Har dock inte räknat med CSN lånen, bör man göra det?Det ska vara alla lån men CSN är så löjligt billigt så nja på den
Ligger du på 125% och har en bra fastanställning så skulle jag titta på att belåna mig mer. Iaf om det är ett bolån du kan öka där räntan är så låg. Sen investera pengar i indexfonder t.ex.
Sen tror jag inte man bara ska räkna på en sån skuldkvot. Jag ligger på ungefär 350% vilket jag tycker låter högt om man bara tittar på det. Men jag äger 40% av lägenheten (hela skulden är i lägenheten). Skulle utan problem klara betala räntan även om den gick upp till 7-8% även fast det såklart inte vore speciellt roligt.
Min personliga tanke är att om räntan stiger så kommer bankerna pausa amorteringskravet så de som inte har råd med sin ränta kan lägga amorteringspengarna för att fortsätta kunna betala den höga räntan. Så att folk inte måste paniksälja till galna förluster om en sån situation dyker upp. Men det blir nog många som får det väldigt tungt om räntan stiger en del.
Langster
2021-03-14, 01:43
Det beror väl på mycket vad du lånar till. Lånar du till en lägenhet i Stockholm så på långsikt så lär du göra en bra affärr av det. Sålänge du kan behålla ett jobb och få en inkomst över lång tid.
Jag har en teori (vilket inte betyder att jag anser den speciellt sannolik, men ändå) om att prisbubblan på lägenheter i Stockholm kan spricka som en långsiktig följd av Covid och några andra faktorer.
Nu när folk och företag upptäcker att det både går bra och är bekvämt att jobba hemifrån så kommer efterfrågan efter bostäder centralt i storstäder att gå ned, man kanske hellre flyttar ut på landet om närheten till arbetsplatsen inte är en faktor, speciellt när det gäller barnfamiljer. Alternativt kanske man aldrig ens söker sig in till en storstad i syfte att skaffa ett jobb, man kan fortsätta att bo i sin lilla håla där man växte upp men ändå ha det välbetalda coola jobbet som tidigare var exklusivt till större städer.
Detta i en kombination med den allt mer digitaliserade tillvaron där närheten till något, vad det än må vara, shopping eller whatever får allt mindre betydelse.
Vad finns då kvar för storstäder att locka de som har råd att bo där med dagens priser? Smuts, trängsel och ... restauranger kanske?
I förlängningen kan centralisering bli något som endast är intressant för de som har yrken där man måste vara på en specifik plats när man utför sina uppgifter, varav majoriteten är lågavlönade lågstatusyrken.
Sannolikt, nja... kanske inte inom en snar framtid. Men säg att nästa pandemi slår till redan om ett par år eller att vi inte får kontroll över Corona trots vaccin nu, då ser jag det som ett rimligt scenario att folk som har möjligheten kommer att börja söka sig bort från storstädernas trängsel.
Jag har noll lån och noll skulder. Köpte precis en hyfsat ny bil cash (180k). Känns ju skönt att kunna göra så och att inte vara bunden av lån och räntefunderingar.
Men å andra sidan så har jag lite pengar i fonder och aktier. Man kan ju belåna dom och köpa index Fonder.
Ska man våga göra så? Vad ska man välja för fond iaf? Har länsförsäkringar global indexnära till barnen. Den har gått upp 16% dom sista åren.
Gratis pengar att hämta om man törs tänker jag.
Nån annan som gjort så?
Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Fredszky
2021-03-14, 02:10
Jag har en teori (vilket inte betyder att jag anser den speciellt sannolik, men ändå) om att prisbubblan på lägenheter i Stockholm kan spricka som en långsiktig följd av Covid och några andra faktorer.
Nu när folk och företag upptäcker att det både går bra och är bekvämt att jobba hemifrån så kommer efterfrågan efter bostäder centralt i storstäder att gå ned, man kanske hellre flyttar ut på landet om närheten till arbetsplatsen inte är en faktor, speciellt när det gäller barnfamiljer. Alternativt kanske man aldrig ens söker sig in till en storstad i syfte att skaffa ett jobb, man kan fortsätta att bo i sin lilla håla där man växte upp men ändå ha det välbetalda coola jobbet som tidigare var exklusivt till större städer.
Detta i en kombination med den allt mer digitaliserade tillvaron där närheten till något, vad det än må vara, shopping eller whatever får allt mindre betydelse.
Vad finns då kvar för storstäder att locka de som har råd att bo där med dagens priser? Smuts, trängsel och ... restauranger kanske?
I förlängningen kan centralisering bli något som endast är intressant för de som har yrken där man måste vara på en specifik plats när man utför sina uppgifter, varav majoriteten är lågavlönade lågstatusyrken.
Sannolikt, nja... kanske inte inom en snar framtid. Men säg att nästa pandemi slår till redan om ett par år eller att vi inte får kontroll över Corona trots vaccin nu, då ser jag det som ett rimligt scenario att folk som har möjligheten kommer att börja söka sig bort från storstädernas trängsel.
Lägg till billig transport med självkörande elbilar så blir landet ännu mer attraktivt :thumbup:
Tack for formeln, hade inga lan eller skulder tills jag kopte lagenhet har i London tidigare i ar. Enligt ovan ar min skuldkvot 430%, en av de hogsta hittills
Bor jag vara orolig? :(
Tack for formeln, hade inga lan eller skulder tills jag kopte lagenhet har i London tidigare i ar. Enligt ovan ar min skuldkvot 430%, en av de hogsta hittills
Det beror nog mest på bostadspriserna. Och hur stabila de är. Det är nog inget ovanligt i dagens läge.
Jag är mest glad att jag slipper undan ovanstående bekymmer. :d
Lägg till billig transport med självkörande elbilar så blir landet ännu mer attraktivt :thumbup:
Nu tycker jag du är alldeles för optimistisk. Billig transport i ett land som aktivt försöker montera ned det moderna samhället, begränsa rörligheten och suga ut maximalt med skatt lär inte hända. Tyvärr. Vad som kommer hända är att vägnätet eftersätts allt mer och i takt med att samhället blir allt mer beroende av elbilar kommer alla bli våldtagna av skatter.
Bostadsmarknaden kommer utvecklas mot att attraktiva områden i innerstan och fina villaområden utanför stan (med undantag för ställen som Lidingö som är på väg åt helvete) behåller sitt värde. Utanför de skyddade öarna kommer det bli ghetton för valboskap, med skyhög kriminalitet. De som har råd kommer fly därifrån och värdet på bostäderna kommer sjunka som en sten.
Medelklassen/övre medelklassen flyttar längre och längre ifrån städerna. Attraktivt just nu är områden som ligger lite off från någon större stad, med dåliga bussförbindelser och runt 40 minuter med cykel in till stan. Värdet på dessa bostäder kommer öka de närmaste åren. De som inte har råd att bo där och inte gillar att bli rånade och misshandlade en gång i veckan flyttar längre ut.
Flykten kommer dock tillslut stoppas av skatter och brist på billiga transportmedel. Det kanske går att jobba hemifrån men ibland vill man hälsa på vänner eller åka och handla, utan att behöva promenera 5 mil. En viss motvikt till det kommer förvisso vara automatiserade transporter, men tro inte att det kommer stoppa blodsugarna från att göra livet surt.
Mitt tips är att se över investeringsmöjligheterna i länder dit svenskar kommer fly. Jag vet inte vilka länder det kommer bli men gissar att Finland kan bli rätt populärt. Det är ungefär som Sverige fast mycket bättre. Man klarar sig även bra på att prata svenska där.
Man klarar sig även bra på att prata svenska där.
Nej, endast i mycket små enklaver, oftast ute på någon ö eller långt ut på landsbygden.
Plasttiger
2021-03-14, 08:34
Nej, endast i mycket små enklaver, oftast ute på någon ö eller långt ut på landsbygden.
Haha, nej. Finns gott om svenskspråkighet.
De flesta har väl ändå lärt sig svenska i skolan?
0kr på allt och orkar inte bry mig om skuldkvotstak och andra konstiga ord
Staten säger nje,
Ligger du på 125% och har en bra fastanställning så skulle jag titta på att belåna mig mer. Iaf om det är ett bolån du kan öka där räntan är så låg. Sen investera pengar i indexfonder t.ex.
Sen tror jag inte man bara ska räkna på en sån skuldkvot. Jag ligger på ungefär 350% vilket jag tycker låter högt om man bara tittar på det. Men jag äger 40% av lägenheten (hela skulden är i lägenheten). Skulle utan problem klara betala räntan även om den gick upp till 7-8% även fast det såklart inte vore speciellt roligt.
Min personliga tanke är att om räntan stiger så kommer bankerna pausa amorteringskravet så de som inte har råd med sin ränta kan lägga amorteringspengarna för att fortsätta kunna betala den höga räntan. Så att folk inte måste paniksälja till galna förluster om en sån situation dyker upp. Men det blir nog många som får det väldigt tungt om räntan stiger en del.
Jag har tänkt göra exakt så, jag och frun äger två fastigheter, varav en är belånad till 60%, vilket vi inte behöver, när jag pratade med banken om att jag vill höja min skuldkvot till 75% som är gränsen för jordbruksfastigheter så sa de nej, vilket är märkligt, hade jag inte gett dom mina tillgångar från början så hade det varit fine, men nu får jag tydligen inte tillbaka dessa ifall jag vill.
Vi har även bara lån på 899.000kr men fick låna 2,8 miljoner ifall vi ville.
Deras förslag var att belåna gården vi inte har några lån på istället för att höja skuldkvoten på nuvarande gård.
Känns mest som ett sätt för dom att tjäna mer pengar.
Vad behöver man göra för att låna på kåken? Ny värdering?
Måste man lämna in kvitton sen eller hur fungerar bostadsbankomaten?
Jag sitter och funderar på det här med dold hyperinflation och så vidare.
Kommer jag slösa bort tid och ork på att inte belåna mig mer?
Alla, precis alla jag känner köper leksaker, bilar, stugor med mera, som vanligt.
Jag känner att jag kommer bli förloraren i det här.
Finansinspektionen vill införa ett skuldkvotstak på 600 %, vilket betyder att en låntagare inte får låna mer än sex gånger hushållets totala bruttoinkomst.
Hur är du belåna idag efter den premissen?
Hur högt borde taket vara?
Jag står själv på lån och bostad men har numera sambo men om jag räknar själv utan att ta med sambons inkomst ligger jag på 350%.
Du skriver det som något positivt fast det troligen är ett privatekonomiskt haveritänk som ligger bakom.
Fredrik S
2021-03-14, 11:22
Hälftenägare i ett hus som är belånat till 112% av hushållets totala bruttoårsinkomst.
Inga lån eller skulder i övrigt.
Hade dessutom (tills jag köpte motorcykel för en vecka sedan) 460 000 kr på ett konto i Handelsbanken där jag inte får någon ränta.
Jag är sämst i hela världen på privatekonomi känns det som. Problemet är att jag kan inget om sånt här och jag vet inte vilken ände jag ska börja i för att kunna lära mig.
Det beror nog mest på bostadspriserna. Och hur stabila de är. Det är nog inget ovanligt i dagens läge.
Jag är mest glad att jag slipper undan ovanstående bekymmer. :d
Ingenting kanns stabilt post-Covid, dock har staten infort lite atgarder for att undvika en krasch men bostadsmarknaden maste sta pa sina egna ben sasmaningom precis som alla andra sektorer
Dock ar min belaningsgrad pa boendet ca 60% och rantan ar last pa 1.17% i 2 ar. Man kan ju bara halla tummarna pa att rantan stannar dar den ar och vardet pa boendet har okat nar det ar dags att fornya lanet. Om sa ar fallet, sa hade jag tankt ta ut lite likviditet sa pengarna far jobba pa borsen istallet
Staten säger nje,
*cry*
Du skriver det som något positivt fast det troligen är ett privatekonomiskt haveritänk som ligger bakom.
Visst kanns det gott att vara skuldfri, men som nagon namnde, ar lanet till nat "vettigt" som t ex boende och/eller utbildning sa ser jag ingen anledning till att inte belana sig
Billan kan ocksa bli en bra deal beroende pa vem man pratar med...
Ladugårdsdörr
2021-03-14, 11:39
30%, vilket är alldeles för lågt och något som vi förlorat stora pengar på genom att vi köpte radhus och använde allt överskott till amortering samtidigt som värdet på huset sköt i höjden. Numera bor vi i ett stort hus med en del renoveringsbehov som finansieras med lån samtidigt som 40-50% av inkomsterna investeras i fonder, aktier och andra tillgångar.
Ingenting kanns stabilt post-Covid, dock har staten infort lite atgarder for att undvika en krasch men bostadsmarknaden maste sta pa sina egna ben sasmaningom precis som alla andra sektorer
Dock ar min belaningsgrad pa boendet ca 60% och rantan ar last pa 1.17% i 2 ar. Man kan ju bara halla tummarna pa att rantan stannar dar den ar och vardet pa boendet har okat nar det ar dags att fornya lanet. Om sa ar fallet, sa hade jag tankt ta ut lite likviditet sa pengarna far jobba pa borsen istallet
*cry*
Visst kanns det gott att vara skuldfri, men som nagon namnde, ar lanet till nat "vettigt" som t ex boende och/eller utbildning sa ser jag ingen anledning till att inte belana sig
Billan kan ocksa bli en bra deal beroende pa vem man pratar med...
Precis det jag menar. Att sitta och ruttna bort i en sketen hyresrätt hela livet för att man tycker det är så oerhört coolt att "vara skuldfri" är ren idioti. Du bor generellt bättre och billigare om du äger din bostad. Sen är den en investering som generellt säkrar dina tillgångar och sprider risk, samt allt som oftast ger en stor värdeökning dessutom.
Kort kan man säga att pyramidspelet som är den ökande befolkningsmassan har blivit mer offentlig och det är bara att följa med med moderat risktagande.
Man får hålla tummarna för att man håller sig frisk.
Men det finns ju iof försäkringar mot inkomstbortfall
Precis det jag menar. Att sitta och ruttna bort i en sketen hyresrätt hela livet för att man tycker det är så oerhört coolt att "vara skuldfri" är ren idioti. Du bor generellt bättre och billigare om du äger din bostad. Sen är den en investering som generellt säkrar dina tillgångar och sprider risk, samt allt som oftast ger en stor värdeökning dessutom.
Man maste ju bo nanstans oavsett, fragan ar bara hur.
Min boendekostnad har faktiskt gatt "ner" tack vare banklanet
Nar jag var hyresgast gick hela potten till husagaren, nu gar 1/4 av den potten till banken och 3/4 gar till mig sjalv
Utover ovan bor jag battre och 3x storre jamfort med tidigare, men viktigaste av allt... jag bestammer om jag vill borra hal och satta upp min tv pa vaggen och ingen annan
Läskeblask
2021-03-14, 14:59
Ibland när man hör på podcast som handlar om ekonomi så tas det upp köpa vs hyra. Jag har ännu i denna dag inte förstått varför man skulle hyra? Äger man en etta eller två nära nån större stad så är det så gott som riskfritt
Ibland när man hör på podcast som handlar om ekonomi så tas det upp köpa vs hyra. Jag har ännu i denna dag inte förstått varför man skulle hyra? Äger man en etta eller två nära nån större stad så är det så gott som riskfritt
Bara för att något har varit bra historiskt betyder ju inte det att det måste vara bra i framtiden. Men självklart tror jag fortfarande på bostadsmarknaden iaf på lång sikt. Det stora problemet dyker väl upp om räntan sticker iväg, men då känns det som vi kommer få en otrolig ekonomiskkris i hela sverige.
Plasttiger
2021-03-14, 15:53
+1
Lite mindre relevans när man pratar om smålägenehter, men det ger starkare förhandlingsläge mot arbetsgivaren. Om hen (han) vet att du änkelt kan flytta bort har du sämre utgångsläge vid löneförhandlingen än om du är låst med villa/hus och lokal partner.
Va nån ekonomi professor som förklarade att man kan se sig själv lite som en räntefond där man kan ta en del risker när man är ung om man själv tror att man kommer kunna hålla en lång anställning och få in pengar (det klarar väl dom flesta vuxna?).
Där om man lånar pengar tidigt så har man väldigt lång tid på sig att betala tillbaka dessa och eftersom räntorna är så bra så kan man investera dessa pengar i bostad eller indexfonder och göra bra vinst på långsikt på detta.
Istället så som att sitta fast i en hyresrätt och bara göra någon annan rik på den tiden. Nu är det ju t.om. generellt billigare att köpa en dyr bostadsrätt och ha höga lån än att sitta och betala 10k+ i hyra.
strong-man
2021-03-14, 16:17
0% betalade av det sista på hus lånet för 2år sen:) så skuldfri och typ nybyggt hus vi 36års ålder så jag är nöjd:d får se om jag håller min plan o gå i pension vid 40:smokin:
Armed Dingo
2021-03-14, 16:17
375% utan csn, 460% med.
Slartibartfast
2021-03-14, 16:28
Nu är ju iofs Grub inte 25, och han kanske sitter med 20 millar i etf.
Finns ingen större vits att sitta på lån isf.
Ibland när man hör på podcast som handlar om ekonomi så tas det upp köpa vs hyra. Jag har ännu i denna dag inte förstått varför man skulle hyra? Äger man en etta eller två nära nån större stad så är det så gott som riskfrittHandlar om riskviktning. Anledningen till att banker måste stresstesta på 6-8% är att vi har en lagstiftning som säger att du inte måste amortera mer än 50%
När förra bostadskrashen kom så tog det 10-30 år för folk att landa på noll igen, då var hyrestagarna vinnare.
Allt är cykliskt, det handlar bara om tur/riskviktning
Nu är ju iofs Grub inte 25, och han kanske sitter med 20 millar i etf.
Finns ingen större vits att sitta på lån isf.
Det gör ju bara att skadan redan är skedd. Invalidiserar inte min poäng öht.
Va nån ekonomi professor som förklarade att man kan se sig själv lite som en räntefond där man kan ta en del risker när man är ung om man själv tror att man kommer kunna hålla en lång anställning och få in pengar (det klarar väl dom flesta vuxna?).
Där om man lånar pengar tidigt så har man väldigt lång tid på sig att betala tillbaka dessa och eftersom räntorna är så bra så kan man investera dessa pengar i bostad eller indexfonder och göra bra vinst på långsikt på detta.
Istället så som att sitta fast i en hyresrätt och bara göra någon annan rik på den tiden. Nu är det ju t.om. generellt billigare att köpa en dyr bostadsrätt och ha höga lån än att sitta och betala 10k+ i hyra.Att riska mer som ung handlar nog mer om hälsoaspekter. Större chans att åka på ett långvarigt inkomstbortfall när man är äldre. Normalt har man ett högre utflöde av pengar som vuxen också
Jag tror dock London är betydligt säkrare än säg Stockholm. Jag kan tänka mig dussintalet fler fall där priserna rasar i Stockholm.
Kan vara en bra ide att invistera överskottet som du sparar i nått säkert, istället för att som kreti och pleti hitta en ny källa till vardagslyx.
Ja man tjänar knappt på att amortera om nu inte UK har några udda skatteregeler kring bostäder.
PixelMiner
2021-03-14, 18:51
Bör man inte dra ifrån eventuella tillgångar när man beräknade sin skuldkvot? Annars blir det ju rätt skevt.
Det är ju rätt stor skillnad om man lånat 1 miljon till en bostad eller 1 miljon till en fläskig bil.
Eller om man har 1 miljon i skulder på ett hus som är värderat till 5 miljoner eller ett hus som är värderat till 1 miljon.
Ladugårdsdörr
2021-03-14, 18:59
Bör man inte dra ifrån eventuella tillgångar när man beräknade sin skuldkvot? Annars blir det ju rätt skevt.
Det är ju rätt stor skillnad om man lånat 1 miljon till en bostad eller 1 miljon till en fläskig bil.
Eller om man har 1 miljon i skulder på ett hus som är värderat till 5 miljoner eller ett hus som är värderat till 1 miljon.
...eller om man inte har så stor inkomst men samtidigt sitter på många miljoner i aktiekapital. De som har spelat sina kort rätt har sett till att ha en lagom belånad bostad, låtit belåningsgraden följa med prisökningen och investerat ökat belåningsutrymme på börsen. Skuldkvot är ett oerhört trubbigt instrument.
348% känns rimligt med hus i sthlm.
Magnus N
2021-03-14, 20:08
Skuld 0%
Riskfritt är det absolut inte. Hela grejen med att belåna sig är att ta på sig mer risk mot chansen att få en högre avkastning. En väldigt reell risk är att marknaden och ekonomin går åt helvete. Klarar man då inte arbetslöshet och att värdet på ens tillgångar sjunker i botten kan man få sitta med tiggarkoppen utanför Willys medan man har miljonskulder.
Inga skulder här heller. Har sju stycken bostäder i bagaget jag sålt med bra vinst så köpt min senaste nu kontant. En nybyggd lägenhet som steg med 32% efter fem månader så vettig investering på så vis. Totalt odugligt kanske i det stora hela då jag kunde använt pengarna till bättre investeringar men är ärligt talat less på pengar och har senaste året tagit en paus. Har hela livet köpt, renoverat och sålt och känner väl nu jag är i mål. Sparandet utöver lägenheten ligger bara på konto då jag inte är intresserad för stunden göra något vettigt med de heller. Tagit ett sabbatsår från min egen ekonomi. :d Jäkligt skönt är det faktiskt bara släppa allt och luta sig tillbaka. Hur länge det håller återstår dock att se.
Eller om man har 1 miljon i skulder på ett hus som är värderat till 5 miljoner eller ett hus som är värderat till 1 miljon.Väldigt få människor sitter faktiskt med likvida tillgångar av någon ansenlig volym som är värdestabil, det är väl därför det inte tas med i beräkningarna.
Taket ska ju sättas för att hindra spekulation på bostadsmarknaden eftersom det skadar vår ekonomi.
Eller flyttar den från socialism till kapitalism kan man kalla det också.
Skulder är ju ämnade att betalas tillbaka, det är väl därför man bara kollar på folks likviditet kontra restskulden. För den ska hanteras.
Skulle jag gjort en bostadskarriär och har en kåk för 10 miljoner och är skyldig 5, men jobbat som knegare, då är det fortfarande något som kan påverka Sveriges ekonomi vid svängningar
Taket ska ju sättas för att hindra spekulation på bostadsmarknaden eftersom det skadar vår ekonomi.
Apropå det, har du möjligen nån länk till nyheten om det här förslaget?
190% eller något åt det hållet...
Apropå det, har du möjligen nån länk till nyheten om det här förslaget?
kul läsning!
https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2017/forslag-till-skarpt-amorteringskrav-for-hushall-med-hoga-skuldkvoter/
kul läsning!
https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2017/forslag-till-skarpt-amorteringskrav-for-hushall-med-hoga-skuldkvoter/
Kanske jag som är dum men den är från 2017 och det du länkar är väl det amorterinskravet som kom där i 2018? Som det står att det skulle införas mars 2018.
Skuldkvot ca 120% beräknat på Huslånet
med CSN landar vi kanske på 150%
Ligger på under 50% belåning på huset (baserat på en några år gammal omvärdering). Köpte huset billigt och har renoverat löpande under 10år med sparade pengar
Kanske jag som är dum men den är från 2017 och det du länkar är väl det amorterinskravet som kom där i 2018? Som det står att det skulle införas mars 2018.
Precis. Agazza? :confused: :MrT:
Precis. Agazza? :confused: :MrT:
Det där är vad det blev, sök på skuldkvot i pdf:erna
Kort svar är att vi fick vi inget mer än amorteringskrav på 1% på allt över 450%
PixelMiner
2021-03-15, 11:08
Väldigt få människor sitter faktiskt med likvida tillgångar av någon ansenlig volym som är värdestabil, det är väl därför det inte tas med i beräkningarna.
Sant...
...
Skulder är ju ämnade att betalas tillbaka, det är väl därför man bara kollar på folks likviditet kontra restskulden. För den ska hanteras.
Bankerna tjänar ju inte pengar på att du betalar tillbaka dina lån, utan på att det ständigt tas nya lån. Ville man få bort spekulationen så skulle man istället för ett krav på 15% insats, kräva att ett bostadslån skulle vara amorterat klart på en rimlig tid istället. Idag kräver ju bankerna minimal amortering för maximera sin vinst. Amorteringstider på mer än 100 år är inte ovanliga. Men skulle reglerna istället vara skrivna så att ditt lån skulle vara avbetalt senast vid din uppskattade pensionsålder så skulle vi ha en mycket sundare bostadsmarknad.
Så om du är 30 år och vill låna till en bostad så skall amorteringstiden vara runt 35-40 år, absolut inte längre.
Är du 60 år och vill låna till bostad, så får du helt enkelt vara beredd att slanta upp det mesta kontant (dvs. betala genom att sälja din gamla bostad).
Sant...
Bankerna tjänar ju inte pengar på att du betalar tillbaka dina lån, utan på att det ständigt tas nya lån. Ville man få bort spekulationen så skulle man istället för ett krav på 15% insats, kräva att ett bostadslån skulle vara amorterat klart på en rimlig tid istället. Idag kräver ju bankerna minimal amortering för maximera sin vinst. Amorteringstider på mer än 100 år är inte ovanliga. Men skulle reglerna istället vara skrivna så att ditt lån skulle vara avbetalt senast vid din uppskattade pensionsålder så skulle vi ha en mycket sundare bostadsmarknad.
Så om du är 30 år och vill låna till en bostad så skall amorteringstiden vara runt 35-40 år, absolut inte längre.
Är du 60 år och vill låna till bostad, så får du helt enkelt vara beredd att slanta upp det mesta kontant (dvs. betala genom att sälja din gamla bostad).Håller med, Finland har stabilare ekonomi i den här frågan
Langster
2021-03-15, 12:13
Sant...
Är du 60 år och vill låna till bostad, så får du helt enkelt vara beredd att slanta upp det mesta kontant (dvs. betala genom att sälja din gamla bostad).
Håller med. Enkel och bra lösning på den fars som vår nuvarande bostadsmarknad är.
exevision
2021-03-15, 12:17
Enbart bolånet och det amorterar vi friskt. Ser det som ett sparande i sig. Har självbehärskning mot att köpa allt som finns.
Lite onykter nu så jag kopierar internet
Låt oss säga att du har en årlig disponibel inkomst på 240 000 kr efter skatt och en total skuld på 1 000 000 kr.
(1 000 000 kr / 240 000 kr) x 100 = 417%
Du säger disponibel inkomst, men jag ser bruttoinkomst på nästan alla andra ställen.
Bruttoinkomst är väl korvören innan Löfvhen tar sitt?
Andy.da.wohoo
2021-03-15, 15:56
Du säger disponibel inkomst, men jag ser bruttoinkomst på nästan alla andra ställen.
Bruttoinkomst är väl korvören innan Löfvhen tar sitt?
Jag räknade på disponibel inkomst, dvs. efter skatt när jag skrev vår skuldkvot. Är det bruttoinkomst som avses egentligen?
Läskeblask
2021-03-15, 16:04
Håller med, Finland har stabilare ekonomi i den här frågan
I Finland är lånetiden max 25 år,enstaka fall 30. Egen insats 10% men om dina föräldrar kan borga så behövs inget alls
Bruttoinkomst är väl korvören innan Löfvhen tar sitt?När det begav sig så handlade det om disponibel inkomst och det handlade ett tag om tillgängliga medel efter existensminimum hade dragits av men det försvann i filmjölkssverige.
Men nu är det brutto som gäller för bankernahttp://cloud.tapatalk.com/s/604fb04500b45/skarpt_morteringskrav20171208_beslutspm%20%281%29. pdf
Kanske det men är det inte värre i andra länder då, jag tycker att svenskar verkar leva välplanerade liv i dåtid, nutid och framtid på samma gång när det gäller sådana här saker.
Att betala hyra hela livet in i hål till andrahandsuthyrare, pengar som bara försvinner var för mig i alla fall som en pengafälla värre än lån. Att få ett förstahandskontrakt får man ju stå i många år för i bland och i Stockholm?
Visst, när man var 20 så var det ju bara att hyra in sig genom annons i en låda någonstans men när man är äldre? Hur bildar man familj då? Om man behöver flytta?
Ja det gör man ju inte heller snabbt med lån heller eftersom att köpa bostad tar lite tid.
Klart, som ägare betalar man ju fastighetsskatt men det är ju normalt och sånt man räknar med.
Med det sagt så har jag inga lån för bostad, som var otroligt billig, var i princip bara att dra in, enbart skatt och underhåll men det är ju roligt, ibland.
Sant...
Är du 60 år och vill låna till bostad, så får du helt enkelt vara beredd att slanta upp det mesta kontant (dvs. betala genom att sälja din gamla bostad).25 år var maximal ammorteringstid i Norge när jag bodde där. Då blev det fort dyrt att äga sin bostad. Sen så skenade priserna ändå men av andra orsaker.
Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
BigForre
2021-03-16, 22:11
+1
Gillar inte att vara satt i skuld. Kunde säkert ha levt ett mer extravagant liv än det enkla som jag lever med familjen idag. Men det känns tryggt och rätt på något vis, så jag värderar det högre.
shut teh face
2021-03-16, 23:13
Pengar handlar egentligen inte bara om pengarna i sig utan det är extremt mycket känslor och värderingar som man projicerar på dem. Att då välja att inte amortera eller ha lån kan vara väldigt relevant att göra trots att det inte är mest matematiskt eller statistiskt "korrekt".
600% skulle vara lån på lite över 5 mille för oss - Totalt lån inkl. CSN är idag 3,7.
Så vi ligger på 60% belåningsgrad ca.
Pengar handlar egentligen inte bara om pengarna i sig utan det är extremt mycket känslor och värderingar som man projicerar på dem. Att då välja att inte amortera eller ha lån kan vara väldigt relevant att göra trots att det inte är mest matematiskt eller statistiskt "korrekt".
+1
Sen, peppar peppar, så är det jävligt viktigt att förstå att Sverige har inte ett helt fallsäkert skyddsnät, faller man igenom pga sjukdom eller ren otur återhämtar man sig aldrig ifall man riskviktat för högt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.