handdator

Visa fullständig version : Åka ambulans utan byxor.

ispåse
2021-03-11, 04:37
Måste rådfråga då jag måste vara felskapt i huvudet som inte förstår mig på folk.

Jobbar natt på ett boende där vi skickar upp patienter till sjukhuset med jämna mellanrum av diverse anledningar.

Igår så ramlade en kvinna och bröt armen. Hon blev i väntan på ambulans liggande på golvet iklädd nattlinne med täcke över sig då hon var så smärtpåverkad att hon inte kunde flytta på sig. I väntan på ambulansen så kommer två sköterskor in på avdelningen och frågar mig ifall kvinnan har byxor på sig vilket jag svarar att hon inte har. De börjar då orda om att hon måste få på sig byxor innan ambulansen kommer då sjukhuset har börjat skriva avvikelser då personer har skickats till sjukhuset just utan byxor??? Jag säger åt sköterskorna att kvinnan har för ont för att hålla på att klä på sig en massa kläder då man knappt ens får röra henne men ändå springer de efter ett par brallor slänger sig på golvet och ska försöka få på henne kläderna. Efter att tanten sagt ifrån ett flertal gånger så ger de med sig men påpekar att jag absolut måste berätta för ambulansen att de försökt få på henne byxorna men att hon inte velat ha de. Vid det här laget så begriper jag verkligen ingenting vad som pysslas med och känner mig omgiven av idioter. Några minuter senare dyker ambulansen upp och den första frågan de ställer är. - Har hon byxor på sig? Hamnar då i dispyt med ambulanspersonalen om samma sak.

Är jag helt dum i huvudet eller har befolkningen gått och tappat förståndet? Ska personalen på ett sjukhus börja skriva avvikelser då de får upp patienter med brutna ben, höfter och andra åkommor bara för de anländer inte fullt påklädda? Ambulansen lyfter upp de på en bår och virar in de i en filt och sedan upp till akuten där personal finns med högar av sjukhuskläder de kan klä patienterna med vad de anser passande.

Vad anser ni??? Är det en del av hjärnan jag föddes utan som gör att jag inte förstår det alla andra tydligen anser självklart. Att man måste ha byxor på sig då man åker ambulans?

berserken
2021-03-11, 06:16
Så sjukhusen har ändrat sej nu.Vet en händelse för kanske 10-15 år sen när en arbetskamrat vurpa med sin mc och han hamnade på akuten .De hadde ju klippt upp skinnstället men sen när de såg att inget var brutet ville de skicka ut honom att ta bussen hem utan byxor .

ispåse
2021-03-11, 06:26
Så sjukhusen har ändrat sej nu.Vet en händelse för kanske 10-15 år sen när en arbetskamrat vurpa med sin mc och han hamnade på akuten .De hadde ju klippt upp skinnstället men sen när de såg att inget var brutet ville de skicka ut honom att ta bussen hem utan byxor .

Nu är det helt tvärt om. Snubblar du över skurhinken och slår i skallen då du tvättar hojen måste du snarast möjligt få på dig skinnbrallorna innan de dyker upp, annars jävlar.

MasterChief
2021-03-11, 06:41
Nu har vi en ambulanssjukskötare på brädan så han har ju svaret. Jag tror det handlar om år av erfarenhet som ligger till grund för dessa rutiner. Överlag är den personliga integriteten något som är viktigt för människor och för en äldre kvinna är den antagligen ännu starkare är för snittet. Även om personen hade ont och därmed inte kunde tänka riktigt klart så vet antagligen ambulanspersonalen att när väl personen är utanför hemmet så kommer avsaknaden av byxor inte kännas bekvämt. Att ta hänsyn till patientens personliga integritet är antagligen A och O för ambulanspersonal. Eftersom det endast var ett armbrott (alltså ingen fara för livet att försöka få på sig byxor) så tycker jag det låter som en rimlig handling som antagligen ur ursprungen av många år av praktisk erfarenhet.

ispåse
2021-03-11, 07:11
Nu har vi en ambulanssjukskötare på brädan så han har ju svaret. Jag tror det handlar om år av erfarenhet som ligger till grund för dessa rutiner. Överlag är den personliga integriteten något som är viktigt för människor och för en äldre kvinna är den antagligen ännu starkare är för snittet. Även om personen hade ont och därmed inte kunde tänka riktigt klart så vet antagligen ambulanspersonalen att när väl personen är utanför hemmet så kommer avsaknaden av byxor inte kännas bekvämt. Att ta hänsyn till patientens personliga integritet är antagligen A och O för ambulanspersonal. Eftersom det endast var ett armbrott (alltså ingen fara för livet att försöka få på sig byxor) så tycker jag det låter som en rimlig handling som antagligen ur ursprungen av många år av praktisk erfarenhet.

Förstod att det är mig det är fel på. :d

Enligt mig borde man dock göra så lite åverkan som möjligt och efter morfin sedan klä på personen på sjukhuset då sjukhuskläder finns i överflöd. Personal finns på sjukhuset som har lika god erfarenhet av patienter likt jag har. Patienterna kläs ju ändå av inför operation så jag förstår inte helt logiken i att rulla runt personen på golvet för att klä på den för att senare klä av den när den anländer. I mitt huvud är det helt orimligt och ingenting jag gjort tidigare eller ens tänkt ppt idigare under min karriär så därför jag blev en aning konfunderad. Men köper att jag tänker fel.

King Grub
2021-03-11, 07:16
Hade jag bara brutit armen hade jag nog velat ha byxor på mig. :p

ispåse
2021-03-11, 07:31

Jag ger mig haha. Låter ju rätt logiskt när du uttrycker det så. :d

ispåse
2021-03-11, 07:44
Måste poängtera dock vad jag skrev i mitt första inlägg att kvinnan själv hade så pass ont att hon ej ville vi rörde henne samt själv tackade nej till byxor. Ändå var det där allt fokus låg. Att krypa runt på golvet och försöka få på henne brallorna.

Jag är ju själv ingen förespråkare till att springa utan byxor då jag besöker vården men blev lite nyfiken vad den här plötsliga besattheten kom ifrån då fyra stycken helt plötsligt hade som livsmål att få på kvinnan byxorna. Nästa gång jag ska till tandläkaren så tar jag på mig fracken hur som för att vara på den säkra sidan då jag mot bättre vetande helt plötsligt kanske känner mig kränkt på plats bärande fel klädsel.

MasterChief
2021-03-11, 07:59
Förstod att det är mig det är fel på. :d

Enligt mig borde man dock göra så lite åverkan som möjligt och efter morfin sedan klä på personen på sjukhuset då sjukhuskläder finns i överflöd. Personal finns på sjukhuset som har lika god erfarenhet av patienter likt jag har. Patienterna kläs ju ändå av inför operation så jag förstår inte helt logiken i att rulla runt personen på golvet för att klä på den för att senare klä av den när den anländer. I mitt huvud är det helt orimligt och ingenting jag gjort tidigare eller ens tänkt ppt idigare under min karriär så därför jag blev en aning konfunderad. Men köper att jag tänker fel.

Som sagt, hanteringen är ju ett resultat av många år av hantering av patienter och alla de miljoner anmärkningar de fått av tidigare patienter genom åren. Sedan tror jag du överdriver deras besatthet något, du var antagligen inte heller helt i balans.

Sedan måste du även se det från ambulanspersonalens perspektiv. Att som (kanske främst manlig) sjukvårdare hantera kvinnor kräver såklart ett ytterst professionellt agerande. Jag skulle inte vilja bli uppkallad till chefen där hon frågar varför den kvinnliga patienten kom in utan kläder. Jag tror deras hantering även är för att säkerställa sin egen roll i detta. Nu var det ju inte livshotande, knappt ett ambulansärende, så då är det ju inte märkligt att de försöker få på patienten kläderna. Med armbrott hamnar du ju inte direkt på IVA utan lär få sitta på akutmottagningen ett antal timmar. Då kan det vara skönt att ha sina egna byxor på sig.

Mental
2021-03-11, 08:03
Tja, jag åkte ambulans in till sjukhus i Umeå, MED byxor som tur var, för när du skrivs ut får du ju ordna hem dig efter bästa förmåga. Och Nej, du får inte behålla några sjukhuskläder. Har du inga byxor med dig in så får du åka hem utan byxor.
Jag klev ut från akuten runt 04 på morgonen i februari, utan jacka, hanskar och mössa. Så lätt smärtpåverkad skyndade jag mig hem i jeans och tshirt.

Har man familj och sånt på plats så kan man ju be de komma ut med det man behöver och även köra hem en. Men jag var ny på orten och student.
Taxi är ju ett alternativ, men jag var ju frisk så sjukresa kom inte på tal, och som student allt för snål för att bekosta min egen hemresa i taxi.

MasterChief
2021-03-11, 08:06
Jag kan tänka mig att det är ett otal patienter genom åren som helt ändrar åsikt när de väl är på sjukhuset:

-Varför hjälpte ni mig inte att klä på mig?
- Du sa att du inte ville ha byxor.
- Men jag hade ju så ont i armen.
- Ja precis, så vi lät dig åka utan byxor som du bad om.
- Men ni kunde väl ha varit smidiga. Ni försökte ju inte ens. Jag tänkte ju inte klart.
- Vi försökte bara göra som du bad om.
- Men det fattar ni väl att jag vill ha kläder på mig när jag går ut?
- Det var inte det du sade.
- Jag känner mig kränkt, jag tänker anmäla er.

agazza
2021-03-11, 08:14
Jag har som standard att försöka Kalle Anka mig så fort jag kan, jag skulle snarare bli förnärmad ifall någon försöker ta på mig byxor.

(Kan dom inte bara packa byxor eller bju på lånebyxor?)

ispåse
2021-03-11, 08:17
Tja, jag åkte ambulans in till sjukhus i Umeå, MED byxor som tur var, för när du skrivs ut får du ju ordna hem dig efter bästa förmåga. Och Nej, du får inte behålla några sjukhuskläder. Har du inga byxor med dig in så får du åka hem utan byxor.
Jag klev ut från akuten runt 04 på morgonen i februari, utan jacka, hanskar och mössa. Så lätt smärtpåverkad skyndade jag mig hem i jeans och tshirt.

Har man familj och sånt på plats så kan man ju be de komma ut med det man behöver och även köra hem en. Men jag var ny på orten och student.
Taxi är ju ett alternativ, men jag var ju frisk så sjukresa kom inte på tal, och som student allt för snål för att bekosta min egen hemresa i taxi.

Jag har tagit emot hundratals patienter som anlänt i sjukhuskläder så nog olika beroende på var man bor. Men kanske ligger något i vad du säger att det är nya rutiner man vidtagit av ekonomiska skäl för att slippa lägga pengar på sjukhuskläder som försvinner? Slog mig bara då samtliga som dök upp tycktes vara besatta av byxorna likt att de trodde de skulle vara arbetslösa nästkommande dag ifall hon åkte barbent.

G.W
2021-03-11, 08:17
Enligt min erfarenhet är ambulanspersonal inte de skarpaste knivarna i låda. Ofta män, med neanderthal-liknande beteende. Vill skapa konflikt, håller alltid med varandra oavsett om de har fel, vill inte släppa in en. De vill skapa någon slags exklusivitet. Sen verkar de tro att de att de har ett jobb med extrem status, och beter sig därefter såklart.

ispåse
2021-03-11, 08:18
Jag har som standard att försöka Kalle Anka mig så fort jag kan, jag skulle snarare bli förnärmad ifall någon försöker ta på mig byxor.

(Kan dom inte bara packa byxor eller bju på lånebyxor?)

Jag packade ner kläder åt henne i en väska men de slets direkt upp och skulle prompt på.

ispåse
2021-03-11, 08:24
Enligt min erfarenhet är ambulanspersonal inte de skarpaste knivarna i låda. Ofta män, med neanderthal-liknande beteende. Vill skapa konflikt, håller alltid med varandra oavsett om de har fel, vill inte släppa in en. De vill skapa någon slags exklusivitet. Sen verkar de tro att de att de har ett jobb med extrem status, och beter sig därefter såklart.

Så är det absolut vad gäller många. Kan dock förstå de då personalen på de flesta boenden är mer nötta än funna knivar från stenåldern. Ambulansarna framstår ju många gånger som genier i jämförelse fast de många gånger är rätt korkade de med. Men en viss mentalitet hos de flesta av de kan jag absolut hålla med dig om finns.

ispåse
2021-03-11, 08:31
Jag kan tänka mig att det är ett otal patienter genom åren som helt ändrar åsikt när de väl är på sjukhuset:

-Varför hjälpte ni mig inte att klä på mig?
- Du sa att du inte ville ha byxor.
- Men jag hade ju så ont i armen.
- Ja precis, så vi lät dig åka utan byxor som du bad om.
- Men ni kunde väl ha varit smidiga. Ni försökte ju inte ens. Jag tänkte ju inte klart.
- Vi försökte bara göra som du bad om.
- Men det fattar ni väl att jag vill ha kläder på mig när jag går ut?
- Det var inte det du sade.
- Jag känner mig kränkt, jag tänker anmäla er.

Men tio minuter efter de hamnat i ambulansen är de på sjukhuset där personal kan klä på de i passande sjukhuskläder, luftiga, rena, funktionella. Patienten är medicinerad samt lugnare. Alternativt ha de redan avklädda inför operation. Vill de så har de sina egna kläder vi skickar med de från boendet i ambulansen.

Första gången jag var med om men ska bli intressant att se om det blir fortsatt fokus på byxor framöver. :d

ispåse
2021-03-11, 08:46
Som sagt, hanteringen är ju ett resultat av många år av hantering av patienter och alla de miljoner anmärkningar de fått av tidigare patienter genom åren. Sedan tror jag du överdriver deras besatthet något, du var antagligen inte heller helt i balans.

Sedan måste du även se det från ambulanspersonalens perspektiv. Att som (kanske främst manlig) sjukvårdare hantera kvinnor kräver såklart ett ytterst professionellt agerande. Jag skulle inte vilja bli uppkallad till chefen där hon frågar varför den kvinnliga patienten kom in utan kläder. Jag tror deras hantering även är för att säkerställa sin egen roll i detta. Nu var det ju inte livshotande, knappt ett ambulansärende, så då är det ju inte märkligt att de försöker få på patienten kläderna. Med armbrott hamnar du ju inte direkt på IVA utan lär få sitta på akutmottagningen ett antal timmar. Då kan det vara skönt att ha sina egna byxor på sig.

Jag är man och har hanterat tusentals kvinnor genom åren. På sin höjd har det kanske varit en handfull som reagerat. Jag förstår hur du menar men det är skillnad på Anna 20 år som sitter på golvet i stringtrosor med bruten arm samt Agda på 90 år som redan var halvt döende innan fallet. Vad som då är viktigt att prioritera. Den äldre kvinnan reagerar väldigt sällan på vilket kön du har som vårdar henne enligt mina erfarenheter, lustigt nog kan tyckas. Vad jag menar med besatthet är just det att mot kvinnans vilja samt då hon uttrycker det som smärtsamt fortsätta försöka få på henne kläder. Vidare vet vare sig sköterskorna på plats eller ambulansen vilka skador hon faktiskt har fått av fallet. Allt man på plats visste var att hon hade väldigt ont och skrek vid beröring, axel samt arm såg skadad ut men mer än så kunde ingen veta. Att då lägga så stort fokus på att få på tanten kläder genom att vrida och vända på henne på ett hårt golv är för mig obegripligt. Att flera ansåg det vara så viktigt trots situationen gjorde mig ännu mer konfunderad var den här idén kom ifrån då det aldrig varit av betydelse förrut. Under alla år har vi istället gjort så lite som möjligt för att inte eventuellt orsaka mer skada då vi som sagt inte vet vad som har hänt. Nu plötsligt tycktes fokus ligga på annat håll där klädseln var av mera vikt.

Ladugårdsdörr
2021-03-11, 08:51
Det handlar nog bara om en fullt mänsklig reaktion att i en stressituation som känns svårhanterlig fokusera på det man mästrar och helt ignorera huvudproblemet. När det dessutom är två sköterskor triggar de säkert varandra genom att bekräfta beteendet - en form av grupptryck där ingen vill ifrågasätta uppsatta regler.
Det här att stanna upp, fundera, ifrågasätta sanningar är det en minoritet som sysslar med - de flesta är lallande får som följer de regler och förmaningar makten satt upp hur stolliga de än må vara. Det är samtidigt säkert ett väldigt behagligt liv - att ständigt gå runt och fundera är ibland ett ganska tungt bagage.

rbn
2021-03-11, 08:53
Det är väl bara att ta med ett par byxor i en påse vid sidan av om det är besvärligt att få på dom för stunden.

StarkaUlf
2021-03-11, 08:55
Det är väl bara att ta med ett par byxor i en påse vid sidan av om det är besvärligt att få på dom för stunden.

Vem fan har råd med påsar nu för tiden?

rbn
2021-03-11, 08:57
Papperspåse*. Annars går det naturligtvis inte.

ispåse
2021-03-11, 08:57
Det handlar nog bara om en fullt mänsklig reaktion att i en stressituation som känns svårhanterlig fokusera på det man mästrar och helt ignorera huvudproblemet. När det dessutom är två sköterskor triggar de säkert varandra genom att bekräfta beteendet - en form av grupptryck där ingen vill ifrågasätta uppsatta regler.
Det här att stanna upp, fundera, ifrågasätta sanningar är det en minoritet som sysslar med - de flesta är lallande får som följer de regler och förmaningar makten satt upp hur stolliga de än må vara. Det är samtidigt säkert ett väldigt behagligt liv - att ständigt gå runt och fundera är ibland ett ganska tungt bagage.

Precis så jag reagerade med då jag stod där och begrundade vad de i mina ögon obegripligt sysslade med. Skönt att höra att någon kan tyckas förstå mitt resonemang, då är jag inte ensam efterbliven hur som. :d

Ladugårdsdörr
2021-03-11, 08:58

Exakt. Ta istället ett par byxor och knyt ihop benen i fotändan. Stoppa sedan ner tröja, strumpor och underkläder i det ena benet. I det andra byxbenet finns det plats för en termos med kaffe, ett par äggmackor (sk. "goemacker") och ett äpple. Så - klart för några timmar i väntrummet på akuten.

ispåse
2021-03-11, 09:00

Du knäckte nöten. :d

Kanske Greta rent av som fått igenom de nya riktlinjerna, bättre ett par byxor på se än ha de i påse . :d

ispåse
2021-03-11, 09:08
Exakt. Ta istället ett par byxor och knyt ihop benen i fotändan. Stoppa sedan ner tröja, strumpor och underkläder i det ena benet. I det andra byxbenet finns det plats för en termos med kaffe, ett par äggmackor (sk. "goemacker") och ett äpple. Så - klart för några timmar i väntrummet på akuten.

Goemacker är grejer det. :d

Ladugårdsdörr
2021-03-11, 09:10
Precis så jag reagerade med då jag stod där och begrundade vad de i mina ögon obegripligt sysslade med. Skönt att höra att någon kan tyckas förstå mitt resonemang, då är jag inte ensam efterbliven hur som. :d

En annan klassiker i liknande situationer är vatten. Det är nog ingen stor överdrift när jag påstår att i majoriteten av de nödsituationer, skadesituationer i idrott osv. jag har har varit i närheten av så har det kommit någon dåre i full galopp med en flaska vatten och mer eller mindre tvingat i den skadade/nödställde.

ispåse
2021-03-11, 09:16
En annan klassiker i liknande situationer är vatten. Det är nog ingen stor överdrift när jag påstår att i majoriteten av de nödsituationer, skadesituationer i idrott osv. jag har har varit i närheten av så har det kommit någon dåre i full galopp med en flaska vatten och mer eller mindre tvingat i den skadade/nödställde.

:laugh:

Tiderna förändras, nu är byxor det nya vattnet. :d

Rikard Jansson
2021-03-11, 09:22
Det kanske är för att undvika onödig avföring etc här och där?

MasterChief
2021-03-11, 09:24
Vad jag menar med besatthet är just det att mot kvinnans vilja samt då hon uttrycker det som smärtsamt fortsätta försöka få på henne kläder. Vidare vet vare sig sköterskorna på plats eller ambulansen vilka skador hon faktiskt har fått av fallet. Allt man på plats visste var att hon hade väldigt ont och skrek vid beröring, axel samt arm såg skadad ut men mer än så kunde ingen veta. Att då lägga så stort fokus på att få på tanten kläder genom att vrida och vända på henne på ett hårt golv är för mig obegripligt. Att flera ansåg det vara så viktigt trots situationen gjorde mig ännu mer konfunderad var den här idén kom ifrån då det aldrig varit av betydelse förrut. Under alla år har vi istället gjort så lite som möjligt för att inte eventuellt orsaka mer skada då vi som sagt inte vet vad som har hänt. Nu plötsligt tycktes fokus ligga på annat håll där klädseln var av mera vikt.

Jag kan instämma i att utifrån din beskrivning låter det som en märklig prioritering. Hade det varit ett annat team kanske de hade prioriterat annorlunda. Det är nog inte svart eller vitt.

Vi får hoppas Mattilainen ser tråden och kan bringa klarhet. Han är ju specialistsjuksköterska inom ambulansvård.

ispåse
2021-03-11, 09:28
Det kanske är för att undvika onödig avföring etc här och där?

Där hjälper inkontinenshjälpmedel bättre än byxorna. Tanten hade blöja på sig.

Men enklaste förklaringen är nog bara den helt enkelt att det som sagt är kränkande för yngre människor kanske behöva springa runt med ändan bar på sjukhuset. Och har en rutin kommit på papper så följer man den oavsett om den är bra eller dålig då man hellre agerar likt man blivit lärd än tänker själv från fall till fall.

ispåse
2021-03-11, 09:36
Jag kan instämma i att utifrån din beskrivning låter det som en märklig prioritering. Hade det varit ett annat team kanske de hade prioriterat annorlunda. Det är nog inte svart eller vitt.

Vi får hoppas Mattilainen ser tråden och kan bringa klarhet. Han är ju specialistsjuksköterska inom ambulansvård.

Jag missade nog en del från början att få med bilden av hela situationen. Det lustiga tycker jag är att informationen hade nått ut till sjuksköterskorna som i sin tur arbetar inom äldrevården. De hade fått till sig att byxor ska tas på innan ambulansen kommer då det annars leder till avvikelse. Samt att ambulansen sedan det första de gör är att kontrollera ifall byxorna är på plats likt jag uppfattade att de gjorde. Att oavsett situation verka ha de riktlinjerna hur de boende ska vara klädda för att åka till sjukhuset. Någonting jag i det här fallet anser ha varit mer negativt än positivt. Sedan kan som du säger ett annat lag ha gjort en helt annan bedömning och frångått vara paragrafryttare vilket i mitt tycke hade varit mer värdigt för kvinnan. Hela situationen blev på plats en aning bisarr med sköterskor som kryper runt på golvet rädda för att bli utskällda av ambulanspersonalen. Allt över ett klädesplagg samtidigt som kvinnan låg på golvet och skakade av smärta.

stridis
2021-03-11, 10:30

Hur skulle det annars se ut när man "går av det".

mattilainen
2021-03-11, 14:03
Måste rådfråga då jag måste vara felskapt i huvudet som inte förstår mig på folk.

Jobbar natt på ett boende där vi skickar upp patienter till sjukhuset med jämna mellanrum av diverse anledningar.

Igår så ramlade en kvinna och bröt armen. Hon blev i väntan på ambulans liggande på golvet iklädd nattlinne med täcke över sig då hon var så smärtpåverkad att hon inte kunde flytta på sig. I väntan på ambulansen så kommer två sköterskor in på avdelningen och frågar mig ifall kvinnan har byxor på sig vilket jag svarar att hon inte har. De börjar då orda om att hon måste få på sig byxor innan ambulansen kommer då sjukhuset har börjat skriva avvikelser då personer har skickats till sjukhuset just utan byxor??? Jag säger åt sköterskorna att kvinnan har för ont för att hålla på att klä på sig en massa kläder då man knappt ens får röra henne men ändå springer de efter ett par brallor slänger sig på golvet och ska försöka få på henne kläderna. Efter att tanten sagt ifrån ett flertal gånger så ger de med sig men påpekar att jag absolut måste berätta för ambulansen att de försökt få på henne byxorna men att hon inte velat ha de. Vid det här laget så begriper jag verkligen ingenting vad som pysslas med och känner mig omgiven av idioter. Några minuter senare dyker ambulansen upp och den första frågan de ställer är. - Har hon byxor på sig? Hamnar då i dispyt med ambulanspersonalen om samma sak.

Är jag helt dum i huvudet eller har befolkningen gått och tappat förståndet? Ska personalen på ett sjukhus börja skriva avvikelser då de får upp patienter med brutna ben, höfter och andra åkommor bara för de anländer inte fullt påklädda? Ambulansen lyfter upp de på en bår och virar in de i en filt och sedan upp till akuten där personal finns med högar av sjukhuskläder de kan klä patienterna med vad de anser passande.

Vad anser ni??? Är det en del av hjärnan jag föddes utan som gör att jag inte förstår det alla andra tydligen anser självklart. Att man måste ha byxor på sig då man åker ambulans?

Jag arbetar som ambulanssjuksköterska och har kört in en hel del patienter utan kläder och även utan byxor. I såna fall som du beskriver, en patient på ett boende som ramlat och som behöver in till sjukhus försöker vi i möjligaste mån ta med exempelvis kläder och skor i en påse. Är det en höftfraktur eller fraktur på ben så är det ju oftast så att patienten körs hem i sjuktransport, alltså liggande transport. I ett fall där en patient skadat armen kommer den troligtvis bli hemskickad i sittande taxi så länge den inte är dement eller liknande, då blir den oftast hemkörd i liggande sjuktransport.

I fall med "vanliga" vuxna så får man lösa transport hem själv, antingen via taxi eller kollektivt eller någon anhörig som kan hämta upp en. I de fall detta inte går eller om man kanske inte klarar att lösa det själv kan sjukhuset boka sittande sjukresa (taxi). Skillnaden är egentligen att sjukresa som godkänts av sjukhuset eller läkaren kostar 80 kr istället för vad en normal taxiresa kostar. I de fallen du behöver åka taxi eller kollektivt så är det så klart trevligare att ha kläder med dig som du kan ta på dig, även jacka då det kan bli kallt haha I en sjuktransport spelar det ju mindre roll då har du ändå en bår och filt.

Jag har Aldrig hört att någon klagat på att patienten inte har byxor på sig. Jag brukar till och med rekommendera att INTE ta på sig en massa kläder då sjukhuset nästan alltid byter kläder till sjukhuskläder, typ en längre skjorta som är lätt att ta av när läkaren ska undersöka en. Det är många patienter som "bara" ska ta på sig kläder och det kan lätt ta 20 - 30 minuter och man får hålla på att hjälpa dom leta, hämta, byta för det blir fel kläder, ta på och det är så onödigt när de ändå byter om direkt. Om patienten inte har på sig kläder och inte behöver dom så kan man som sagt ta med sig i en påse, annars får det vara. Vet att vårt sjukhus i nu-sjukvården så skickas du i värsta fall hem i sjukhuskläder, t.ex. byxor och tröja eller liknande. Även plastskor går att få.

Sen verkar det som sagt vara upp till varje sjukhus och om nu det kommit en massa avvikelser på att de inte har byxor på sig så är det ju inte svårare än att bara packa ner de i en väska eller påse. Jag skulle aldrig börja kämpa med att ta på någon kläder bara för att de ska till sjukhus, det låter helt absurt.

delta_mats
2021-03-11, 14:19
Det är väl bara att packa ner ett par byxor till henne i en påse eller väska som hon får ta med sig till sjukhuset?

trädgårdsmöbel
2021-03-11, 15:01

En väldigt intressant tråd! Det här handlar om så väldigt mycket mer om än byxor i ambulans eller ej.

Boendets två sköterskor, varför väljer de att kritisera dig och ge någon slags "lektion" där de informerar om avvikelserapporter och tidigare fall av byxlöshet i ambulans istället för att tillsammans med dig ta på patienten byxor?

Varför avlägsnar de som medicinskt ansvariga sig innan ambulansen anländer och ålägger dig att försvara patientens byxlöshet inför ambulanspersonalen?

Då är min följdfråga: är sköterskorna i eller har passerat klimakteriet och du är antingen en mansperson över 25 eller en kvinna i fertil ålder?

Ladugårdsdörr
2021-03-11, 15:18
Jag har hela arbetsdagen haft en tanke i bakhuvudet, en liten undran om varför just reglerna säger att man ska ha på sig byxor i ambulansen? Är det verkligen inkluderande och framför allt enligt HBTQLP-certifiering? Att i som detta exempel påtvinga en kvinna en symbol för patriarkatet ter sig för en lekman något tveksamt. Jag har å andra sidan blivit förhörd av samoansk polis, vilket i sig var en utmaning.

https://i0.wp.com/lisadorenfest.com/wp-content/uploads/2014/09/P1050346.jpg

Ett Orm
2021-03-11, 15:48

Helt barockt. Vem fan bryr sig om det blir en "avvikelserapport" om ett par byxor? Då är man bra livrädd..
Annars är det väl bara att ta en filt eller jacka att lägga över om personen har behov av att skyla sig.

ispåse
2021-03-11, 16:01
Jag har Aldrig hört att någon klagat på att patienten inte har byxor på sig. Jag brukar till och med rekommendera att INTE ta på sig en massa kläder då sjukhuset nästan alltid byter kläder till sjukhuskläder, typ en längre skjorta som är lätt att ta av när läkaren ska undersöka en. Det är många patienter som "bara" ska ta på sig kläder och det kan lätt ta 20 - 30 minuter och man får hålla på att hjälpa dom leta, hämta, byta för det blir fel kläder, ta på och det är så onödigt när de ändå byter om direkt. Om patienten inte har på sig kläder och inte behöver dom så kan man som sagt ta med sig i en påse, annars får det vara. Vet att vårt sjukhus i nu-sjukvården så skickas du i värsta fall hem i sjukhuskläder, t.ex. byxor och tröja eller liknande. Även plastskor går att få.

Sen verkar det som sagt vara upp till varje sjukhus och om nu det kommit en massa avvikelser på att de inte har byxor på sig så är det ju inte svårare än att bara packa ner de i en väska eller påse. Jag skulle aldrig börja kämpa med att ta på någon kläder bara för att de ska till sjukhus, det låter helt absurt.

Precis så jag med under alla år alltid har resonerat varför jag reagerar då det från sjukhuset nu kommer att de äldre vi skickar upp ska ha kläder på sig då ambulansen anländer. Att packa med kläderna är inte tillräckligt då det var min lösning på det hela, kläderna skulle sitta på då sjuksköterskorna hävdade de fått avvikelser på sig då boende dykt upp på akuten barbenta. Skönt att höra jag inte är helt ute och cyklar i mitt resonemang.

ispåse
2021-03-11, 16:14
En väldigt intressant tråd! Det här handlar om så väldigt mycket mer om än byxor i ambulans eller ej.

Boendets två sköterskor, varför väljer de att kritisera dig och ge någon slags "lektion" där de informerar om avvikelserapporter och tidigare fall av byxlöshet i ambulans istället för att tillsammans med dig ta på patienten byxor?

Varför avlägsnar de som medicinskt ansvariga sig innan ambulansen anländer och ålägger dig att försvara patientens byxlöshet inför ambulanspersonalen?

Då är min följdfråga: är sköterskorna i eller har passerat klimakteriet och du är antingen en mansperson över 25 eller en kvinna i fertil ålder?

Jag vägrade klä på kvinnan kläder då jag ansåg det vara befängt. Hon hade så ont i väntan på sköterskorna samt ambulans att hon skakade och var ordentligt smärtpåverkad, samt uppgav flera gånger att hon bara ville ligga stilla tills de kom. Jag förklarade det övertydligt för sköterskorna då de kom men ändå slet de upp hennes kläder ur påsen jag packat och började kravla runt på golvet och skulle få på kvinnan kläderna, tills jag sa åt de att sluta upp. Att de nämnde avvikelser beror ju på att de fått till sig det från sjukhuset att åka byxlös nu från ingenstans är anledning till just en avvikelse. Att de nattetid lämnar boende är ingenting ovanligt då de har ansvar över stadens samtliga boenden nattetid, de skriver en rapportering till ambulansen och åker sedan vidare. Jag är snart 40, damerna kring 60.

Gregow
2021-03-11, 17:27
Helt barockt. Vem fan bryr sig om det blir en "avvikelserapport" om ett par byxor? Då är man bra livrädd..
Annars är det väl bara att ta en filt eller jacka att lägga över om personen har behov av att skyla sig.
Säkert ett påbud från ledningen där detta gjorts till den viktigaste frågan någonsin.

trädgårdsmöbel
2021-03-11, 17:29
Jag är snart 40, damerna kring 60.

Ok distriktssköterskor. Tänkte ni hade egna. Varför jag frågar om åldern kanske låter lite barnsligt, men låter som ett fall av "surkärringar".Såna gillar att leta fel hos andra, klaga och kritisera och de enda de inte är såna mot är andra äldre kvinnor och väldigt unga män. Värst är de mot yngre kvinnor. Finns fullt av såna i de yrkeskategorierna. Så det är inget fel egentligen, bara ör som det är, sura kärringar helt enkelt.

Ambulanspersonalens tjurighet (om den var manlig) beror på att de förväntar sig mötas av trånande kvinnor när de träffar omsorgspersonal, att inte göra det tar på egot och då blir de sura.

Plasttiger
2021-03-11, 19:17

Haha.
Det borde vara obligatorisk att få besöka ett sjukhus.

Du ligger på en fyrsal. En överläkare med en svans av 3 underläkare och kanske någon student, samt 2 sköterskor kommer in i rummet och frågar om du har "skött magen". Om du inte fattar frågar han högt (för det är en han) "har du bajsat".
Du har förändringar på levern. Super du? Jo, nog super du allt sluta ljug.
Dina rumskamrater hör allt.
Kanske blir det en finger i rumpan också. Slappna av. Krysta. Brunt bajs, men inget blod visar läkarstudenten.
Vi går vidare.

skyffelmördarn
2021-03-11, 19:37
Har man hål i kalsongerna kanske det vore trevligt om man fick på sig något.