handdator

Visa fullständig version : Uppiggande ämne i vassleproteinpulver?

Diomedea exulans
2021-02-18, 17:48
Jag tycker att det har hänt fler än en gång att jag har blivit lite uppiggad av att dra i mig en vanlig hederlig vassleproteindrink, smaksatt, blandad med antingen mjölk eller vatten. Från ett vanligt svenskt märke (jag vet inte vad forumreglerna säger om att namnge dylika, och att läsa igenom forumreglerna vore ett inhumant krav). Detta kan både ha bra (mer energi i vardagen) eller dåliga (svårare att somna) konsekvenser.

Placebo? Uppiggning pga ökat insulinpåslag? Eller finns det piggmedel i sånt där pulver?

Pongu
2021-02-19, 08:15
Är det chokladsmak och riktig kakao innehåller den teobromin, som liknar koffein (men även koffein och teofyllin).

King Grub
2021-02-19, 10:42
Den mängden kakao i proteinpulver är för liten för att påverka något.

Insulinfrisättning skulle snarare göra dig trött. Insulin trycker ned blodsockret.

Ett troligare svar är placebo eller inbillning. :p

King Grub
2021-02-19, 10:43
Och jodå, du får skriva märken och namn. Bara länka inte till ställen man kan köpa produkten eller gör säljande reklam för den.

Diomedea exulans
2021-02-19, 11:00
Okej! :)

skyffelmördarn
2021-02-19, 11:27
Man blir väl pigg av att få i sig näring.

Uncle Joe
2021-02-19, 12:23
Placebo utan tvekan.
Jag kan t ex känna mig pigg sekunden efter jag halsat en proteindryck med dextropur.

exevision
2021-02-19, 12:37
Kan tryptofan vara bidragande? Det kanske gör att du iaf känner dig lite mer nöjd eller liknande?

King Grub
2021-02-19, 12:53
Väldigt lite tryptofan passerar blod- hjärnbarriärer och behöver dessutom hjälp av kolhydrater för att göra det.

Tryptofan skulle snarare göra dig sömnig, om det nu hade den effekten även i praktiken, vilket är osannolikt efter ett vassleproteinintag.

Tkirsgnirän
2021-02-19, 13:12
Är det placebo att man(jag) blir pigg av att borsta tänderna också?

Diomedea exulans
2021-02-19, 13:23

Borde väl vara pga motionen?

Flem
2021-03-09, 03:28
Jag tycker att det har hänt fler än en gång att jag har blivit lite uppiggad av att dra i mig en vanlig hederlig vassleproteindrink, smaksatt, blandad med antingen mjölk eller vatten.

Placebo? Uppiggning pga ökat insulinpåslag? Eller finns det piggmedel i sånt där pulver?
Detta kan förklaras med hjälp av det orexina systemet. Intag av kolhydrater drar ner på orexinnivåerna vilket i sin tur gör oss mentalt tröttare. Proteinintag i samband med kolhydratintag minskar den här effekten.
Är det chokladsmak och riktig kakao innehåller den teobromin, som liknar koffein (men även koffein och teofyllin).
Den mängden kakao i proteinpulver är för liten för att påverka något.Som referens ger en tepåse English breakfast runt 42mg koffein om det får dra i 4-5 minuter. Hur man blir påverkad beror en del på individuella skillnader men 42mg är definitivt tillräckligt för att kunna påverka en om man annars aldrig får i sig koffein. 100g kakaopulver ger 230mg koffein. Alltså, för att få i oss samma mängd i en English breakfast, 42mg, så krävs det 18-19g kakaopulver. Personligen kan jag märka av en uppiggande effekt även av grönt te om jag inte fått i mig koffein på länge och där ger en tepåse runt 25mg koffein, om det får dra i 4-5 minuter, vilket då motsvarar mängden koffein som finns i 11g kakaopulver. Sedan, som det nämndes, kan det vara värt att räkna på de andra stimulanterna som finns i kakopulver. Frågan blir alltså hur mycket rent kakaopulver det är i produkten samt hur stor mängd man intar.

Langster
2021-03-09, 10:04

Det finns viss evidens för att mint är uppiggande.

Termy
2021-03-10, 13:17
Det låter väl inte konstigt att bli lite piggare och gladare överlag när man får i sig någonting gott? Antar att du tog ett vassle som inte smakade kemiskt rengöringsmedel?

Tkirsgnirän
2021-03-10, 13:45
Sen vet man ju inte om de tillsätter något som inte är deklarerat egentligen!

Sverker
2021-03-10, 19:11
Sen vet man ju inte om de tillsätter något som inte är deklarerat egentligen!

Vad skulle de vinna på det ?

tomten1
2021-03-10, 21:26
När jag drack Gold Standard för sisådär 10 år sedan så minns jag också att jag upplevde en uppiggande effekt.

Tkirsgnirän
2021-03-12, 00:18
Vad skulle de vinna på det ?

Bra fråga! Är ju sjukt egentligen att man inte har en aning vad man stoppar i sig om man får bli lite "filosofisk".

Klart man har en aning, men man vet ju aldrig till 100% så länge man inte producerar själv, övervakar samt har stenkoll på varenda ämne maten innehåller. Tycker bara det är tänkvärt.