handdator

Visa fullständig version : Skärmflygning?

Gainzor
2021-02-17, 19:22
Finns det andra här som har skärmflygning som intresse/hobby? Skulle vara intressant att läsa vad ni har för tips på platser att besöka som är lämpade för skärmflygning.

Jag kör dock uteslutande med speed flying och är därför mest ute efter platser som är lämpliga. För den som inte vet vad speed flying är så är det en extrem sport där man använder en mycket mindre skärm som är anpassad för att flyga nära marken i höga farter. Bifogar två exempelfilmer. Ej mina filmer.

pIn0N5aMYKQ

UyhGbpRsiU4

Jag använder en Swing Mirage RS+ 8.5.

Hemi
2021-02-18, 03:14
Jag känner några strandade gamla rävar från 90 talet som fortfarande håller på med det där på olika platser, runt om i Karibien och nordamerika. Jag gör det inte men jag har några 12 år gamla kiteboards jag använder. Skall ta ut en i morrn tror jag.

ispåse
2021-02-18, 22:28
Finns ingenting i världen som skull få mig att fara omkring med en skärm likt de i videorna du visade. Sjukt imponerad det faktiskt går.

Vilka hastigheter kommer man upp i, dundrar man i backen, hur snabbt kan man stiga ifall en klippa plötsligt dyker upp? Känns som att det går åt en himla tid åt att reka banan man ska flyga för att det ens ska vara möjligt?

Snobbe
2021-02-18, 22:31
Jag har fallskärmshoppat lite och det var grymt, fast väldigt dyr sport. Skulle kunna tänka mig att testa på glidflygning uppe i luften dvs och inte så nära marken som videos.

Förstår varför man går mot det hållet till slut eller t.ex. basejumping eftersom adrenalinkickarna blir svårare och svårare att få. Men till slut känns det som risken blir väldigt hög. Vad gör man om man får problem med skärmen på så låg höjd över marken? Kanske iofs händer väldigt sällan eftersom det ofta är vid öppning av skärmen i hoppning som problemen uppstår.

Gainzor
2021-02-19, 00:07
Finns ingenting i världen som skull få mig att fara omkring med en skärm likt de i videorna du visade. Sjukt imponerad det faktiskt går.

Vilka hastigheter kommer man upp i, dundrar man i backen, hur snabbt kan man stiga ifall en klippa plötsligt dyker upp? Känns som att det går åt en himla tid åt att reka banan man ska flyga för att det ens ska vara möjligt?

Hastighet beror på utförarens skicklighet, val av skärm samt vart man åker. Mitt personliga rekord är 147.8 km/h (GPS) med min nuvarande skärm. Normalt blir det runt 105 km/h. Det känns snabbare eftersom man befinner sig metern från backen.

I speed flying använder man en markant mycket mindre skärm än sedvanlig skärmflygning vilket gör att vingtrycket blir högt vilket gör att vingen svarar på minsta lilla input och är därför mycket lättstyrd. Det förhindrar också att skärmen kollapsar.

Har man aldrig flygit på stället gör man bäst i att flyga över en gång på högre höjd för att reka.

Jag har fallskärmshoppat lite och det var grymt, fast väldigt dyr sport. Skulle kunna tänka mig att testa på glidflygning uppe i luften dvs och inte så nära marken som videos.

Förstår varför man går mot det hållet till slut eller t.ex. basejumping eftersom adrenalinkickarna blir svårare och svårare att få. Men till slut känns det som risken blir väldigt hög. Vad gör man om man får problem med skärmen på så låg höjd över marken? Kanske iofs händer väldigt sällan eftersom det ofta är vid öppning av skärmen i hoppning som problemen uppstår.

Jag började med fallskärmshoppning men fastnade aldrig riktigt för det.

99.9% av olyckorna som sker gör det pga handhavandefel. Utföraren kör utanför sin förmåga, misstolkar avstånd och höjd till markobjekt etc.

Jag kör bara i hanterbart väder och aldrig över min *förmåga. Har 12 år bakom mig och är helt skadefri.

*Visst pressar jag mig för att bli bättre men gör det sakta och på dagar där jag endast tränar för att bli bättre. Kör aldrig över min förmåga på sedvanliga dagar.