Visa fullständig version : Borde influencers tvingas följa pressetiska regler?
trädgårdsmöbel
2021-02-11, 19:55
I GP var det en artikel (låst tyvärr https://www.gp.se/kultur/kultur/influencers-sprider-konspirationsteorier-om-corona-vaccin-ett-osynligt-krig-1.41279927 ) där det argumenterades om Influencers på tex. Instagram skulle få kunna skriva vad de ville, eller om de skulle lyda under pressetiska regler och inte få skriva vad som helst.
En Influencer som tydligen kallades "Kattpaow" (och av bilden att döma var jävligt snygg) hade tydligen postat en anticovid-vaccin bild med text och eftersom denna nådde ut till en kvarts miljon människor så var det problematiskt.
Nu vänder jag mig därför till Kolozzeum och undrar om Influencers borde följa "pressetiska regler" innan de postar något.
Om vi håller på med sådant här kommer vi alla till slut få hjärncancer av skiten.
Yttrandefrihet ftw.
/Mr freedom fighter stridis, ffs.
High1ander
2021-02-11, 21:13
Vet faktiskt inte, har inte riktigt tänkt efter helt enkelt för att säga bu eller bä.
Men har för mig att de redan har krav på instagram om t.ex. reklam, att de måste säga om deras inlägg är betalda för att säga bra saker. Så tekniskt skulle det ju kunna vara fel att prata om vaccin-dåligt och healingstenar bra om man inte uppger man själv får pengar för att sälja healingstenar, osv...
Andy.da.wohoo
2021-02-11, 21:36
Hur ser ansvaret ut nu? Om en influencer skulle sprida desinformation till sina xx tusen följare och får genomslag med massa trams så tycker jag det är ett problem.
Finns det något problem med de pressetiska reglerna? Kan inte de vara ett bra riktmärke för även influencers?
High1ander
2021-02-11, 21:47
Hur ser ansvaret ut nu? Om en influencer skulle sprida desinformation till sina xx tusen följare och får genomslag med massa trams så tycker jag det är ett problem.
Finns det något problem med de pressetiska reglerna? Kan inte de vara ett bra riktmärke för även influencers?
Grejen är väl lite, vart går gränsen? Varför ska Stina med 15 följare få skriva att vaccinet innehåller djävulen, men Gunnar med 5000 inte få göra det. Vad händer sen om någon helt plötsligt trendar, måste den då ta ner sin video eller bild?
Vill man lösa problemet så kan man börja med att fixa skolan så idioter faktiskt lär sig biologi och kritiskt tänkande...
All idioti är ett stort problem, men samtidigt jävligt skönt att snabbt se om någon är exceptionellt korkad. Ska du anställa någon, kolla dennes twitter eller FB och du ser på 2 sek om den är någon du vill anställa...
PixelMiner
2021-02-11, 21:56
Retorisk fråga: Är Zlatan en influencer? Är Hanif Bali en influencer? Är Kungen en influencer?
Men för att svara på frågan som OP ställer: Nej, influencers skall inte ställas under pressetiska regler. Förutsatt att inte skriver/bloggar under "utgivarbevis", då gäller givetvis andra regler. Däremot tycker jag att de får ersättning för att göra reklam för en produkt, tydligt bör deklarera detta. På samma sätt bör ju den som bloggar om aktier/fonder och andra värdepapper tydligt deklarera sitt eget ägande i sagda värdepapper.
Nej. De är ju privatpersoner; vi kräver inte av andra kändisar att de skall följa pressetiska regler heller. Nu är jag inte överdrivet imponerad av hur pressen själv följer pressetiska regler heller, skall sägas; regelbundet förekommande löpsedlar om hur något KAN VARA DOLD SJUKDOM och Stefan Sauks korståg är bra exempel på sådant som är rätt nära Paows blogg/insta. Det enda som hjälper är nog att försöka tänka själv och att uppfostra sina barn till att göra det också.
trädgårdsmöbel
2021-02-11, 22:40
Gågglade precis de pressetiska reglerna. Haha!
I Korthet:
"1.Ge korrekta nyheter. Medierna har stor makt i samhället och då krävs en allsidig och korrekt nyhetsförmedling och inte minst källkritik.
2.Vara generös med bemötanden. Felaktigheter ska rättas och möjlighet till genmäle ges. Klander från Medieombudsmannen (MO) samt Mediernas Etiknämnd (MEN) ska publiceras utan dröjsmål. (Läs om MO och MEN längre ner.)
3.Respektera den personliga integriteten. Publicering om någons privatliv bör ske endast om det är av uppenbart allmänintresse. Extra varsamhet påbjuds vid självmord, brott eller olyckor – även vad gäller de anhöriga. Framhäv inte etnicitet, kön, nationalitet, yrke, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet.
4.Vara varsam med bilder. Reglerna ovan gäller även bilder. Vilseled inte läsaren, ange om bilden är retuscherad eller ett montage.
5.Höra båda sidor. Ge kritiserade möjlighet att bemöta uppgifter och tänk på att misstänkta i lagens mening är oskyldiga fram till fällande dom.
6.Vara försiktig med namnpublicering. Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering. Undvik att publicera om uppenbart allmänintresse inte finns. Om namn inte anges, undvik andra uppgifter som kan göra att personen kan identifieras"
Influencers är väl mer att jämföra med reklamfilm, så det borde väl vara reklambranschens etiska regler.
Nej, räcker med dem lagar som finns redan.
BelowAverage
2021-02-12, 08:49
Jag tycker det vore bra ifall SVT tvingades följa de pressetiska reglerna.
trädgårdsmöbel
2021-02-12, 08:59
Jag tycker det vore bra ifall SVT tvingades följa de pressetiska reglerna.
:D Va? Jag tycker detta är något man kan lägga på "Kattpaow". Sånt skall hon kunna hålla reda på, följa och anpassa sig efter men en stor skattefinansierad mediekoncern med juridiska ombud och utbildade journalister är det orättvist att kräva eller ens önska det av. Jävla "kattpaow" måste kunna och följa de pressetiska reglerna annars jävlar!
Andy.da.wohoo
2021-02-12, 09:03
Grejen är väl lite, vart går gränsen? Varför ska Stina med 15 följare få skriva att vaccinet innehåller djävulen, men Gunnar med 5000 inte få göra det. Vad händer sen om någon helt plötsligt trendar, måste den då ta ner sin video eller bild?
Vill man lösa problemet så kan man börja med att fixa skolan så idioter faktiskt lär sig biologi och kritiskt tänkande...
All idioti är ett stort problem, men samtidigt jävligt skönt att snabbt se om någon är exceptionellt korkad. Ska du anställa någon, kolla dennes twitter eller FB och du ser på 2 sek om den är någon du vill anställa...
Det uppenbara svaret är väl att alla ska vara ansvariga för det man skriver och delar, oavsett följarantal. Jag vet dock inte hur ansvaret ska se ut, om det behövs något särskilt eller så. Det bästa är väl om företagen som marknadsför sig via dessa influencers avslutar avtalen om det är för mycket galenskap.
Sidfråga, alltså vart går gränsen för en sekt eller kult.
Är det olagligt att vara sekt eller kultledare, ifall det inte är det, när börjar det bli olagligt?
Influensers är inget annat än marknadsförare mot yngre publik och borde gå under de regler som redan finns för marknadsföring.
Är det olagligt att vara sekt eller kultledare, ifall det inte är det, när börjar det bli olagligt?
Det är grundlagsskyddad religionsfrihet i Sverige, så sekter har fritt fram så länge inte andra lagöverträdelser sker.
Det är grundlagsskyddad religionsfrihet i Sverige, så sekter har fritt fram så länge inte andra lagöverträdelser sker.
Räknas det direkt som en religion?
Jag behöver mest ett gäng anhängare som gör mitt liv ännu bekvämare.
Men toppensvar! Då har jag en grund
trädgårdsmöbel
2021-02-12, 10:16
Är nog lugnt så länge du håller dig från att kritisera islam, smisk ihop med rituell sodomi när en flicka fyller 12 eller din barnflicka mördar din fru. Det verkar vara det enda som är över gränsen.
Är nog lugnt så länge du håller dig från att kritisera islam, smisk ihop med rituell sodomi när en flicka fyller 12 eller din barnflicka mördar din fru. Det verkar vara det enda som är över gränsen.
Eller om du glider in på olovlig kårverksamhet.
Plasttiger
2021-02-12, 18:58
Queen :bow::bow:
Sveriges största influencer Therése Lindgren skriver på sin Instagram att hon tycker att ministern är tondöv och respektlös.
Att som kulturminister stjäla från andra kulturer gör att man, enligt mig, framstår som tondöv och respektlös.”, skriver Therése Lindgren på sin Instastory.
– Jag har svårt att känna förtroende när hon envist väljer att behålla sin kritiserade frisyr, skriver hon.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/zg8O45/sveriges-storsta-influencer-frisyrattackerar-kulturministern
Insåg nu att Therese stale ljuset från Nisrit
Det handlar inte om att låna från kulturer, det handlar om att en svart person kan bli utslängd från skolan för samma frisyr som en vit person med en av Sveriges högsta poster har.https://www.aftonbladet.se/debatt/a/ngE92d/darfor-ska-du-inte-ha-dreads-amanda-lind
Varför får influencers över huvud taget någon uppmärksamhet?
trädgårdsmöbel
2021-02-12, 19:38
Queen :bow::bow:
Insåg nu att Therese stale ljuset från Nisrit
Stör detta dig? Trodde du hade 'fro, inte dreads.
Plasttiger
2021-02-13, 08:46
Stör detta dig? Trodde du hade 'fro, inte dreads.
Pluspoäng att Therese försöker hålla ordning på de egna leden.
Minuspoäng av att det blir i form av whitesplaining.
Anna Lindh borde förstås avgå.
Nej. De är ju privatpersoner; vi kräver inte av andra kändisar att de skall följa pressetiska regler heller. Nu är jag inte överdrivet imponerad av hur pressen själv följer pressetiska regler heller, skall sägas; regelbundet förekommande löpsedlar om hur något KAN VARA DOLD SJUKDOM och Stefan Sauks korståg är bra exempel på sådant som är rätt nära Paows blogg/insta. Det enda som hjälper är nog att försöka tänka själv och att uppfostra sina barn till att göra det också.
Håller helt med. Pressen sprider en förskräcklig massa smörja, så de påstått etiska reglerna ger jag inte mycket för. Tyvärr går det snabbt åt helt fel håll med pressen snarare än att man skulle se någon ljusning. Till och med New York Times är ett vandrande skämt numera, sett till vad det en gång var. Den består nästan uteslutande av hastigt komponerat tyckande, som hydraulikpressas in i en åsiktskorridor så tight att råttorna har cellskräck.
trädgårdsmöbel
2021-02-13, 13:13
Pluspoäng att Therese försöker hålla ordning på de egna leden.
Minuspoäng av att det blir i form av whitesplaining.
:D Du gör mig aldrig besviken Plastis *cupid* Den man som kanske en dag får äran att försöka whitesplaina hur världen fungerar för dig kommer ha många intressanta utmanande timmar framför sig.
Du stöder alltså Mihailo Mihajlovic?
Plasttiger
2021-02-13, 14:01
:D Du gör mig aldrig besviken Plastis *cupid* Den man som kanske en dag får äran att försöka whitesplaina hur världen fungerar för dig kommer ha många intressanta utmanande timmar framför sig.
Du sitter säkert på ett halvsnickrat manifest redan *facepalm*
trädgårdsmöbel
2021-02-13, 14:18
Du sitter säkert på ett halvsnickrat manifest redan *facepalm*
Behöver inte snickra ihop ett manifest, jag har i egenskap av att vara man och vit sunt förnuft.
Nej, är man dum nog att lita på en jävla toalettsitsforskare får man skylla sig själv.
PixelMiner
2021-02-15, 19:01
Tom Scott om varför influencers på Youtube måste följa striktare regler än många andra medier:
L-x8DYTOv7w
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.