handdator

Visa fullständig version : Vad tycker du om eufemismer?

Diomedea exulans
2021-02-08, 21:33
Idag på Facebook lade jag upp ett foto av min mormor med bildtexten ”Min mormor åtta dagar innan hon dog”. Under några ögonblick oroade jag mig över huruvida ”dog” var för grovt, och jag borde använda ”lämnade oss” eller något liknande — men sen tänkte jag ”äh, hon dog ju, lite får väl folk tåla”, och skrev vad jag hade tänkt från början.

En dylik fin omskrivning — som att säga ”lämnade oss” istället för ”dog” — kallas eufemism. Tanken med eufemismer är att dämpa den potentiella smällen orsakad av känsloladdade uttryck.

Jag har alltid ogillat eufemismer, innan jag ens visste vad ordet betydde. Jag hade t ex en polare i gymnasiet som jag visserligen gillade väldigt mycket, men var en sådan velourkille att det verkligen kunde irritera mig. Ett sätt detta tog sig i uttryck var att han sa ”festa” istället för ”supa”. Som i ”ska du festa på lördag?” Och jag tyckte det var så töntigt; som om vi andra skulle bli chockerade om han sa ”dricka alkohol”. Jag har för mig jag brukade svara ”jag ska gå på festen, ja. Ska du supa?” bara för att provocera honom.

Komikerlegenden George Carlin pratade en del om detta [jag gillar att se mig själv som en budget-Carlin (riktigt lågbudget)]. Bland annat pratad han om ovan nämnda eufemismer kring döden, och det löjliga i att man inte fick säga ”kn*lla” i tv, medan man fick prata om fenomenet sålänge man använde metaforer.

Vad har du själv för relation till eufemismer?

Diomedea exulans
2021-02-08, 21:34
Helvete, det skulle bli en poll.

Magnus N
2021-02-08, 21:37
Varken emot eller för, det har sin plats att omskriva vissa ord för vissa situationer.

Blir ett rätt fattigt språk om man bara skulle få ha 1 ord för varje sak/händelse

Angel
2021-02-08, 22:30
Absolut, jag tycker om att ha ett vackert språk.

MasterChief
2021-02-08, 23:40
Idag på Facebook lade jag upp ett foto av min mormor med bildtexten ”Min mormor åtta dagar innan hon dog”. Under några ögonblick oroade jag mig över huruvida ”dog” var för grovt, och jag borde använda ”lämnade oss” eller något liknande — men sen tänkte jag ”äh, hon dog ju, lite får väl folk tåla”, och skrev vad jag hade tänkt från början.

En dylik fin omskrivning — som att säga ”lämnade oss” istället för ”dog” — kallas eufemism. Tanken med eufemismer är att dämpa den potentiella smällen orsakad av känsloladdade uttryck.

Jag har alltid ogillat eufemismer, innan jag ens visste vad ordet betydde. Jag hade t ex en polare i gymnasiet som jag visserligen gillade väldigt mycket, men var en sådan velourkille att det verkligen kunde irritera mig. Ett sätt detta tog sig i uttryck var att han sa ”festa” istället för ”supa”. Som i ”ska du festa på lördag?” Och jag tyckte det var så töntigt; som om vi andra skulle bli chockerade om han sa ”dricka alkohol”. Jag har för mig jag brukade svara ”jag ska gå på festen, ja. Ska du supa?” bara för att provocera honom.

Komikerlegenden George Carlin pratade en del om detta [jag gillar att se mig själv som en budget-Carlin (riktigt lågbudget)]. Bland annat pratad han om ovan nämnda eufemismer kring döden, och det löjliga i att man inte fick säga ”kn*lla” i tv, medan man fick prata om fenomenet sålänge man använde metaforer.

Vad har du själv för relation till eufemismer?

Jag gillar dem. Användandet av dem säger mycket om tidens värderingar och personens relation till dem. Det säger kanske ännu mer om en person inte använder eufemismer. Gör språket mer spännande. Det är samma med synonymer där vissa ord passar bättre beroende på sammanhang.

Intressant att du dissar din vän genom att använda en dysfemism. Om du inte gillar eufemismer, varför är det ok med dysfemismer?

Brofessorn
2021-02-08, 23:43
Har ingen åsikt om huruvida eufemismer är bra eller dåliga, men jag förstår inte varför användningen av dem skulle innebära ett mer vackert språk. Om man utgår från premissen att det ska minska känsloladdningen i ett uttryck leder det ju snarare till att språket blir mindre effektfullt, färggrannt.

MasterChief
2021-02-09, 00:02
Har ingen åsikt om huruvida eufemismer är bra eller dåliga, men jag förstår inte varför användningen av dem skulle innebära ett mer vackert språk. Om man utgår från premissen att det ska minska känsloladdningen i ett uttryck leder det ju snarare till att språket blir mindre effektfullt, färggrannt.

Anspänningen skapas av just detta. Det är ju att ordet inte används i alla sammanhang som gör att det blir laddat.

Fredszky
2021-02-09, 00:03

Det kan finnas något fint i det subtila uttrycket som lämnar en aning utrymme för mottagarens egna fantasi att florera budskapet.

delta_mats
2021-02-09, 01:13
Jag kan tycka att det är ganska töntigt. Speciellt när man ser att folk kämpar med att försöka formulera sig på ett så smidigt sätt som möjligt kan jag ofta bryta in och bara tala klarspråk. Det brukar resultera i att någon både blir chockad medan andra brister ut i skratt.

High1ander
2021-02-09, 02:10
Varför skriva "dog"? Kan väl likaväl skriva att mormor blev kaputt 8 dagar senare? Mormor blev ett lik. Om man inte ska skräda med orden så kan man väl likaväl vara komplett brutal. Det är lite hårklyverier att säga man inte borde använda eufemismer när i princip allt är det.

Sen tycker jag det är en självklarhet att man visar lite smak för dom som lyssnar på ens budskap. Det är kanske inte så lämpligt att skriva 8 dagar senare börja mormor sin förruttnelseprocess. Är man däremot i biologiklassen så kan man använda andra termer och ord...

Det är samma sak som jag drar inte massa dåliga skämt om diverse folkgrupper, kön, eller annat som kan stöta helt i onödan och om ingen bett om det (jag är liksom inte en Netflix comedy special som någon satt på). Är jag däremot med polare och folk som jag vet inte tar illa upp så kommer jag självklart dra massa dåliga och osmakliga skämt.

Eufemismer handlar mer om respekt för lyssnaren än något annat, dvs. om personen som nås av ditt budskap inte har en chans att "stänga av öronen" så väck inte anstöt om inte poängen är just att vara dryg.

En liknande grej är att en i min närhet gillar inte när man säger "blod" om "köttsaft" på stekbitar (att säga köttet är stekt "blodigt" är inte ok, men "rare" är OK), så antingen kan jag prata om köttsaften så denna person behåller sin aptit och kan njuta av maten, eller så kan jag snacka om att den är blodig och påminna personen om de traumatiska gånger den behövt nödslakta djur...

Magnus N
2021-02-09, 08:17
Ser inte varför användandet av eufemismer skulle göra att man inte kan tala klarspråk?

Vad är skillnaden på att min mor vandrade vidare och att min mor dog.

Är det någon som inte förstår båda meningarna lika bra och snabbt ?

trädgårdsmöbel
2021-02-09, 08:35
Jag gillar eufemismer när de används sarkastiskt.

Diomedea exulans
2021-02-09, 09:39
Skönt när alla i en hel tråd är emot en. Då slipper jag citera någon enskild. :D

Jag har tänkt efter, och nu tycker jag ni har rätt. Fan, jag använde själv eufemismer igår när mäklaren ringde och frågade hur det låg till med mitt intresse för en lägenhet. Jag sa inte ”jag är är inte intresserad av den”, utan nåt i stil med ”den föll mig inte riktigt i smaken till den grad att jag vill lägga ett bud”.

Tycker nästan lite synd om min gymnasiekompis nu.

BelowAverage
2021-02-09, 09:44
Jag associerar eufemismer till personer som säger "höll jag på att säga" och "jag säger ingenting så har jag ingenting sagt". Att inte våga stå för något i frågor som är det minsta omtvistade.
Det är en värdering jag gör av folk tills motsatsen är bevisad utefter de erfarenheter jag haft.
Metaforer kan tjäna ett syfte ifall de underlättar förståelse. Eufemismer är imo meningslösa förutom i sammanhang där de tjänar ett poetiskt syfte, språkmässigt försämrar de kommunikation.

Sånt trams som N-ord för att det är för kontroversiellt att ens säga att någon annan sa nigger, eller afroamerikan istället för svart trots att det är hudfärg man talar om. Löjligt att behöva gissa för att något är för laddat för att ens upprepas. I vården funktionsnedsättning istället för handikapp, rullstolsburen istället för rullstolsbunden.
Egentligen är orden funktionsnedsättning och rullstolsburen inte ens suboptimala, det som stör mig är att man verkar vilja gå över till dem inte för att optimera språket utan för att vi är nästintill okapabla att hantera konflikt / laddning.

Diomedea exulans
2021-02-09, 09:46
Jag associerar eufemismer till personer som säger "höll jag på att säga" och "jag säger ingenting så har jag ingenting sagt". Att inte våga stå för något i frågor som är det minsta omtvistade.
Det är en värdering jag gör av folk tills motsatsen är bevisad utefter de erfarenheter jag haft.
Metaforer kan tjäna ett syfte ifall de underlättar förståelse. Eufemismer är imo meningslösa förutom i sammanhang där de tjänar ett poetiskt syfte, språkmässigt försämrar de kommunikation.

Sånt trams som N-ord för att det är för kontroversiellt att ens säga att någon annan sa nigger. Afroamerikan istället för svart trots att det är hudfärg man talar om, vansinne. I vården funktionsnedsättning istället för handikpapp, rullstolsburen istället för rullstolsbunden.
Egentligen är orden funktionsnedsättning och rullstolsburen inte ens suboptimala, det som stör mig är att man verkar vilja gå över till dem inte för att optimera språket utan för att vi är nästintill okapabla att hantera konflikt / laddning.

Så kommer du och håller med mig istället! Nu får jag fundera vidare.

Mental
2021-02-09, 09:48
En liknande grej är att en i min närhet gillar inte när man säger "blod" om "köttsaft" på stekbitar (att säga köttet är stekt "blodigt" är inte ok, men "rare" är OK), så antingen kan jag prata om köttsaften så denna person behåller sin aptit och kan njuta av maten, eller så kan jag snacka om att den är blodig och påminna personen om de traumatiska gånger den behövt nödslakta djur...

För att det är fel? Det är ju inte blod, kadavret avblodas ju direkt vid slakt.
Halvrå är mer korrekt :D
Att kalla kött blodigt är en Dysfemism

Jag gillar mitt kött med lite stekyta, men rött rakt igenom, men om den är blodig då är den då klart felhanterad både i slakteri och kök :D

Mental
2021-02-09, 10:13
Den i försvarsmakten allom bekanta "Bajsmackan" får ibland någon form av eufemism, typ "tredje grupp åker tyvärr på en riktig nutellasmörgås i natt. Men första grupp avlöser så fort fordonsförarna nått sin dygnsvila!"

Men inte alltid.

https://i.redd.it/hkr76w7r9iy21.png

trädgårdsmöbel
2021-02-09, 10:17

Jag gillar mitt kött med lite stekyta, men rött rakt igenom, men om den är blodig då är den då klart felhanterad både i slakteri och kök :D

Det skall tydligen vara gott med kött direkt från naturen till tallrik, utan avblodning utan bara urtagen, flådd, uppstyckad och sedan tillagad.

Har bara ätit hare så, och jag har inte normalt hanterad hare att jämföra med, men det var gott.

Mental
2021-02-09, 10:30
Det skall tydligen vara gott med kött direkt från naturen till tallrik, utan avblodning utan bara urtagen, flådd, uppstyckad och sedan tillagad.

Har bara ätit hare så, och jag har inte normalt hanterad hare att jämföra med, men det var gott.

Märkligt, avblodning ger ju både bättre smak och bättre hållbarhet. Jag avblodar även fisk när jag fiskar för de håller bättre och får bättre konsistens på köttet.

Aktuell lagstiftning: (dock gäller detta uppfödning, vid jakt med dödande fälla eller skjutvapen är det upp till jägaren om den vill avbloda eller inte)

18§
Kanineroch fjäderfä får bedövas genom ett slag i bakhuvudet med ett hårt
föremål vid slakt för privat konsumtion i hemmet.
Enstaka sjuka, skadade, eftersatta eller av andra skäl frångallrade fjäderfän och
kaniner får bedövas genom ett slag i bakhuvudet med ett hårt föremål eller, för
mindre djur, genom att bakhuvudet slås mot ett hårt fast föremål.
Slaget ska utföras på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet.

Avblodning av kaniner, harar och fjäderfä i samband med slakt för privat
konsumtion i hemmet och vid slakt av fjäderfä, kaniner och harar för direkta
leveranser av små kvantiter kött från producenten till slutkonsument
ska utföras genom att man öppnar båda halspulsådrorna eller det gemensamma blodkärl som dessa ådror utgår ifrån.

trädgårdsmöbel
2021-02-09, 11:17
Märkligt, avblodning ger ju både bättre smak och bättre hållbarhetn.[/I]

Är bara vad jag hört (samt givetvis motsatsen :D), men skall definitivt smaka om jag får tillfälle. Tydligen gör man så ibland i Texas. Slaktar en ko, flår, hackar upp hjälpligt i mindre delar, sedan direkt tillagning i en gigantisk fritös av ett oljefat. Borde bli segt?

Såg det i ett avsnitt med Jamie Oliver. Han var konfunderad men åt det åtminstone :)

Ok nu är vi en aning OT.

Diomedea exulans
2021-02-09, 11:22
Okej, jag svarar några en och en iallafall. Nu när jag precis ätit frukost och tagit hand om hönsen och har lite mer energi.

Intressant att du dissar din vän genom att använda en dysfemism. Om du inte gillar eufemismer, varför är det ok med dysfemismer?Där handlade det väl mest om att ge igen med samma mynt. ”Om du tänker göra en fin omskrivning för att dricka alkohol så tänker jag göra en ful omskrivning för samma sak”. Tack, för övrigt, för att du lärde mig ett nytt ord (dysfemism).

Jag kan tycka att det är ganska töntigt. Speciellt när man ser att folk kämpar med att försöka formulera sig på ett så smidigt sätt som möjligt kan jag ofta bryta in och bara tala klarspråk. Det brukar resultera i att någon både blir chockad medan andra brister ut i skratt.

Mest töntigt tycker jag det blir när folk tror att de ”kommer undan” genom att använda en eufemism. Vi har ett vanligt exempel här på forumet: dopingsnack. Alla vet att det är förbjudet att prata om doping, så de skriver ”det som proffsen använder” eller ”dunderhonung” eller ”smaka på saften”. Jag fattar inte riktigt poängen. Tror de Jorgen läser inlägget och tänker ”åh, jag var orolig att Pelle skulle skriva om doping där, men nu ser jag att han skrev om dunderhonung istället, då är ju allt frid och fröjd”?

Varför skriva "dog"? Kan väl likaväl skriva att mormor blev kaputt 8 dagar senare? Mormor blev ett lik. Om man inte ska skräda med orden så kan man väl likaväl vara komplett brutal. Det är lite hårklyverier att säga man inte borde använda eufemismer när i princip allt är det.

Fast att vara komplett brutal är ju ”fel” åt andra hållet.

Wormzie
2021-02-09, 14:02
Jag gillar eufemismer, men jag brinner för idiom.

Baldr
2021-02-09, 14:23

Förstår inte kritiken då festa är ett vedertaget utryck? Supa kan du göra ensam på en parkbänk men jag tror inte det var andemeningen i hans fråga.

trädgårdsmöbel
2021-02-09, 14:29
Eufemism själva ordet har en kvinnlig klang (feminism, femme, feminin osv) och en synonym är "försköning". Skulle då inte en annan synonym vara "feminimisera" man feminimiserar ett ord? Vad säger Plasttiger?

Diomedea exulans
2021-02-09, 14:29
Förstår inte kritiken då festa är ett vedertaget utryck? Supa kan du göra ensam på en parkbänk men jag tror inte det var andemeningen i hans fråga.

Jaha, jag trodde ”festa” betydde ”gå på fest” och ”supa” betydde ”dricka alkohol”. Man lär sig nåt nytt varje dag!

baggard
2021-02-09, 14:39
Jaha, jag trodde ”festa” betydde ”gå på fest” och ”supa” betydde ”dricka alkohol”. Man lär sig nåt nytt varje dag!

om det är lite festlig stämning när man dricker alkoholen då?

Mental
2021-02-09, 15:02

Semantik :D

Festa för mig är att man klär upp sig lite, umgås med vänner, musik, kanske utgång.

Supa kan man göra när man festar, eller i andra sammanhang, för mig är det ett betydligt hårdare dricka och mer fokus på fyllan än att bara festa.
Festa, fokus på umgänget, supa, fokus på drickandet/ruset.

High1ander
2021-02-09, 16:38
Fast att vara komplett brutal är ju ”fel” åt andra hållet.

Poängen var mest som du själv listade ut, att oavsett vad så är det troligtvis en eufemism. Dvs. det finns andra sätt/ord att säga saker men alla har lite olika innebörder/tolkningar.

Det är som klassiska "objektiv journalism", den är inte direkt objektiv när du bestämmer dig att peka kameran åt ena eller andra hållet, någonstans där har du en person som gör en subjektiv bedömning. Det man kan diskutera är graderna i objektivism, eller graderna av eufemism.

Att kalla kött blodigt är en Dysfemism

Blodig är ju mest termen på tillagningen (rare). Köttsaften brukar jag slappt kunna kalla blod ibland är just den stora ansammling vätska som finns i förpackningen av t.ex. en nötstek. Rent krasst kallar jag det blod innan något har stekts, och kallar det köttsaft efter något stekts... Men för att fortsätta så när jag serverar mat så frågar jag inte vilket "muskelbit" någon vill ha, utan vilken "stek". Väldigt mycket med mat-termer är ju till för att ta bort kopplingen till det en gång levande djuret.

Har en nära bekant som hela tiden säger just "höll jag på att säga" och jag tycker det är en sådan jävla cop-out, och har sagt det till personen också att även om han tillägger det så kommer jag anse att han står för paragrafen innan.

Man kan liksom inte som en vuxen person hålla på och säga "jag tycker dom är helt jävla värdelösa och dumma i huvudet - höll jag på att säga". - Det är att äta kaka och behålla den.

trädgårdsmöbel
2021-02-09, 17:08
Politiker och journalister måste nog tillhöra eliten vad gäller eufemismer och dysfemismer. Kan tänka mig att på journalisthögskolan får man som prov tio olika ord, och det totala antalet eufemismer och dysfemismer måste överstiga 100, annars blir det underkänt. Därför har vi numera ord som "rasar mot" (vilket kan vara allt från försiktig konstruktiv kritik till bärsärkagång) "smällkyla" "mördarväxt" "flyktingtsunami" "skräckbunker" "serietafsare" osv osv.

Prost
2021-02-09, 17:38
Detta räknas säkert inte men jag stör mig lite på alla möjliga "utmaningar" hela tiden, alla kan känna till problemet i fråga men det får inte sägas rakt ut då det inte vore politiskt korrekt. När man omvandlat ett problem till en "utmaning" så förblir det ett problem som aldrig löses och man accepterar att allt fortsätter som vanligt utan att rätta till saken.

High1ander
2021-02-09, 18:02
Detta räknas säkert inte men jag stör mig lite på alla möjliga "utmaningar" hela tiden, alla kan känna till problemet i fråga men det får inte sägas rakt ut då det inte vore politiskt korrekt. När man omvandlat ett problem till en "utmaning" så förblir det ett problem som aldrig löses och man accepterar att allt fortsätter som vanligt utan att rätta till saken.

Ja, det är ju en "utmaning" att man förringar tidigare "problematiken", som en gång i tiden var "problem".

Finns inga problemområden, finns bara utmaningar.

Mord begås inte längre, är "spontant sluta leva".

Bästa var väl IS-resenärer.

Diomedea exulans
2021-02-09, 18:30
Vi kanske kan enas om att måttfullhet är en dygn gällande eufemismerna? Att det blir fjantigt om det går till överdrift?

Om inte annat verkar Dumbledore hålla med mig. Han sa ”Voldemort” när alla andra sa ”han som inte får nämnas vid namn”.

trädgårdsmöbel
2021-02-09, 19:17
Vi kanske kan enas om att måttfullhet är en dygn gällande eufemismerna? Att det blir fjantigt om det går till överdrift?

Om inte annat verkar Dumbledore hålla med mig. Han sa ”Voldemort” när alla andra sa ”han som inte får nämnas vid namn”.

Så länge eufemismerna sägs sarkastiskt och man försöker göra en grej av det, är det ok att gå till överdrift imho.

Tolkia
2021-02-09, 22:07
Eufemism själva ordet har en kvinnlig klang (feminism, femme, feminin osv) och en synonym är "försköning". Skulle då inte en annan synonym vara "feminimisera" man feminimiserar ett ord? Vad säger Plasttiger?
Eufemism kommer av det grekiska "eu" (gott) och "pheme" (tal, rykte, profetia), medan "feminin" kommer av det latinska "femina" (kvinna), så de har inget med varandra att göra. Ville man göra en vitsig femininisering av eufemism skulle det väl f.ö. heta just "femininisering"; jag uppfattar att det är en inneboende egenskap hos eufemismen att ett redan etablerat ord används som omskrivning för ett annat, inte att man hittar på ett random eget ord som omskrivning. (Jag antar här att du vet detta och ville vara lite kul, men för de inte jättefå på brädan som inte vet och som tror på allt du skriver.)

Ett Orm
2021-02-09, 22:38
Fy fan, den här hatar jag mest. En sån jävla sucker punch rätt på strupen.Utmaning och problem är inte ens samma sak. Bestiga Everest är en utmaning, men står man där på toppen utan syrgas har man problem.
Intetsägande fraser som tex "jag hör vad du säger" eller "jag tar med mig frågan" kommer också bestraffas hårt och skoningslöst när Ormets era inträder.:whipped: