handdator

Visa fullständig version : Vad är det bästa du gjort?

Diomedea exulans
2021-02-06, 21:12
Ibland ser/hör jag folk skriva/säga ungefär såhär:

Gick en YH för att bli lokförare. Är man inte fullständigt okapabel så fixar man ganska enkelt utbildningen och har garanterat arbete efteråt, speciellt om man kan tänka sig att flytta. Det svåra brukar vara att komma vidare i urvalstesterna.

Nåväl, det beslutet är i alla fall bland det bästa jag gjort.

Det gav mig idén till den här tråden. Vad är det bästa du gjort?

Det bästa jag gjort är att bli nykterist.

Dåren
2021-02-06, 21:32
Gjorde ett inkast-kast rakt ner i nätet (kedjorna) från längre bort än mittlinjen på en lokal basketplan.

Langster
2021-02-06, 22:21
Det bästa jag gjort kan ha varit att göra lumpen.
Det var ju knappast ett aktivt val, jag var tvungen. Men precis då i mitt liv så var detta väldigt nyttigt för mig.

Annars skulle jag säga att varje gång jag gjort något som känts väldigt jobbigt, något jag helst skulle undvika - trots att jag vet att det är rätt för mig - har varit väl investerad tid och insats.

TommyBoy
2021-02-06, 23:02
Läst till ingenjör. Vände livet från dåligt till bra.

BelowAverage
2021-02-07, 08:28
Reggat på Kolozzeum.

Rikard Jansson
2021-02-07, 08:37
Börjat med armbrytning. Förjävla roligt.

skyffelmördarn
2021-02-07, 09:04
Det bästa ligger fortfarande framför mig.

Diomedea exulans
2021-02-07, 09:25
Det bästa ligger fortfarande framför mig.

Mitt med, men jag menar hittills!

Ett Orm
2021-02-07, 10:35
Skaffa barn. Lite corny att säga men de är det bästa jag lyckats åstakomma hitetills.

blåvitt
2021-02-07, 18:38
Att flytta till jämtland för 2,5 år sen och hänge mig till utelivet. Har svängt runt mycket i livet och testat många olika saker men nu har jag hittat "hem" känner jag.

Men som Håkan Hellström säger så fint, jag tror att när vi går genom livet så har allt det bästa inte hänt än.

JusupWilkoszzzz
2021-02-07, 18:59
Det bästa jag gjort var när vi rev mormors gamla skithus nere i Smålandsskogen. Det luktade skit och pink och man blev ständigt påmind om lukten när vi satt och spele plump i närheten. Sen fick kusinerna och föräldrarna som hade semester ett ryck och utbrast: Nu river vi skithuset en gång för alla!

Och det gjorde vi! Det var en scen som hette duga och tro fan att farmor blev tacksam. Det blev inget mer kalvsylta på bordet den sommaren utan masssor med ostmackor och god kalops som mormor belönade oss med...

G.W
2021-02-07, 19:01
Det bästa jag gjort var när vi rev mormors gamla skithus nere i Smålandsskogen. Det luktade skit och pink och man blev ständigt påmind om lukten när vi satt och spele plump i närheten. Sen fick kusinerna och föräldrarna som hade semester ett ryck och utbrast: Nu river vi skithuset en gång för alla!

Och det gjorde vi! Det var en scen som hette duga och tro fan att farmor blev tacksam. Det blev inget mer kalvsylta på bordet den sommaren utan masssor med ostmackor och god kalops som mormor belönade oss med...

Haha, najs. Eldade ni upp skiten då ni rivit ner den?

ViktorC
2021-02-07, 22:49
Började av en slump arbeta som vikarie på en skola. Nu är jag snart färdigutbildad lärare och har under senaste 4 åren även varit engagerad i ett lokalt fotbollslag där jag fått följa ett gäng juniorer upp till seniornivå. Både jobb och fotboll ger mig sån otrolig glädje och känns givande att arbeta med ungdomar. Allt är bara så jävla kul.

JusupWilkoszzzz
2021-02-07, 22:56
Haha, najs. Eldade ni upp skiten då ni rivit ner den?

Exakt vad vi gjorde....

skyffelmördarn
2021-02-07, 23:02

Vad hände med mormor? Lägenhet i stan?

skyffelmördarn
2021-02-07, 23:03
Mitt med, men jag menar hittills!

Lite svårt att svara på, nästan allting bra har ju även något dåligt med sig precis som att allting dåligt har något bra med sig. Knepigt att komma på något på rak arm som varit "bäst".

Jag lämnade Sverige för ett par år sedan det har ju varit bra för min privatekonomi men ganska dåligt på flera andra sätt.

Snobbe
2021-02-07, 23:14
Gick ner från 40 BMI och hållt den under 25 i 10+ år.

TotteShaped4Life
2021-02-08, 04:44
Gillar frågan och snor den till min FB-grupp... För mig är svaret lika enkelt som tråkigt. Det var i mitt fall ett livsnödvändigt beslut som jag fattade i maj 2013. Beslutet om nykterhet. Det bästa jag utan tvekan gjort för mig själv någonsin.

The_RobRoy
2021-02-08, 04:50
Att flytta till Hongkong tog in mitt liv på en helt annan tangent, skulle säga att det har skapat mer lycka i mitt liv än något annat enskilt beslut. Jag övervägde ett tag att tacka nej..

kalle_kula
2021-02-08, 06:34
Vad hände med mormor? Lägenhet i stan?

Skithus = dass. Antar att hon bodde kvar

nukz
2021-02-08, 08:03
Att flytta till Hongkong tog in mitt liv på en helt annan tangent, skulle säga att det har skapat mer lycka i mitt liv än något annat enskilt beslut. Jag övervägde ett tag att tacka nej..

Varför, vad är bra med Hong Kong?

Kev88
2021-02-08, 08:15

Som Nukz frågade, varför? Vad arbetar du med?

Mental
2021-02-08, 08:51
Att 2006 våga släppa sargen, säga upp mig från ett välbetalt IT-jobb. Plugga upp betyg på komvux och söka in till Universitet trots att jag själv då såg mig som lastgammal (25)
Att få dra ett sådant stort beslut i mål och lyckas betydde massor för min självbild och mitt självförtroende. Och allt jag gör och lever idag beror på just det beslutet.

The_RobRoy
2021-02-08, 11:25
Varför, vad är bra med Hong Kong?

Som Nukz frågade, varför? Vad arbetar du med?

Min HK mega tråd besvarar nog allt, samt väver även lite annat smått och gott som penisstorlek..

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233193

ispåse
2021-02-08, 11:28
Inget att ta på men mycket av det jag "lyckats" med har varit då jag chansat och valen varit att lyckas eller att låta saker gå käpprätt åt helvete. Folk brukar säga att jag är som en katt med nio liv och förundrad själv ibland saker faktiskt lyckats.

Mer konkret så är det att skaffa barn.

Diomedea exulans
2021-02-08, 17:51

Min HK mega tråd besvarar nog allt, samt väver även lite annat smått och gott som penisstorlek..

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233193

Jag är fortfarande ”kär” i Hongkong och funderar på att flytta dit ibland, av skälen jag skriver i den tråden. Men utvecklingen med Kina avskräcker mig. :(

Plasttiger
2021-02-08, 20:10
Jag är fortfarande ”kär” i Hongkong och funderar på att flytta dit ibland, av skälen jag skriver i den tråden. Men utvecklingen med Kina avskräcker mig. :(

Gör det! Kina-grejen blåser nog över inom kort, det är bara lite maktpositionering och förhandlingsstragegi. Dessutom ska du inte lita på västerländsk medias bevakning av det.

Bailah
2021-02-08, 20:14
Mina barn.

mini
2021-02-08, 20:34
Min unge. Har alltid varit milt sagt ointresserad av barn, men när allt ställdes på sin spets och jag blev typ 40 var det dags att bestämma sig. Så vi chansade på att det skulle bli kul, och det blev det. Oftast iaf. Helt klart värt.

Om man bortser från det är det att börja med styrkelyft. Alla mina vänner nästan är från sl-familjen. Jag har fått tävla på hög nivå innan alla blev så jävla bra, och jag får engagera mig i föreningsliv. Kul har det varit.

Cykelcykel
2021-02-09, 05:16
Säga upp mig från mitt fasta byggjobb som jag hatade och börja en elektrikerutbildning på vux. Trodde aldrig jag skulle gilla det så mkt. Är klar nu och kämpar i motvind med att hitta anställning, pisssvårt som nyexad på grund av corona.
Är ändå glad

G.W
2021-02-09, 08:05
Börjat spara i aktier och fonder och lyckats nå ATH gång på gång .

Mental
2021-02-09, 08:49
Säga upp mig från mitt fasta byggjobb som jag hatade och börja en elektrikerutbildning på vux. Trodde aldrig jag skulle gilla det så mkt. Är klar nu och kämpar i motvind med att hitta anställning, pisssvårt som nyexad på grund av corona.
Är ändå glad

Känner igen mig i det! När jag var nyutexad dietist var det ca 50-75 sökande per tjänst och totalt under 10 tjänster i landet. Jag sökte allt, från små skitvikariat till heltidstjänster.

Jag har 40+st"Tack för visat intresse, men vi har gått vidare med en annan kandidat" från 2010. Fick totalt 3 intervjuer som inte ledde i mål. Ganska exakt 1 år efter examen fick jag mitt första vikariat på 75% i primärvården. Sedan dess har jag kunnat gå från tjänst till tjänst. Det viktiga är att på något sätt få in den där första foten och få den så eftersökta erfarenheten.

Så kriga på, när du väl är inne i värmen kommer det bara rulla på!

Diomedea exulans
2021-02-09, 09:42
Gör det! Kina-grejen blåser nog över inom kort, det är bara lite maktpositionering och förhandlingsstragegi. Dessutom ska du inte lita på västerländsk medias bevakning av det.

Nu blev jag sugen igen. Men är det inte idiotiskt att flytta dit i coronatider? Aaaaningen svårt att få jobb, föreställer jag mig...

Mental
2021-02-09, 09:52
Nu blev jag sugen igen. Men är det inte idiotiskt att flytta dit i coronatider? Aaaaningen svårt att få jobb, föreställer jag mig...

Skall man tro deras uppgifter så har de ju mycket mindre besvär med covid än vad västvärlden har. Men:

"Restrictions on Entering Hong Kong
With effect from 0.00am on March 25, 2020 until further notice:
All non-Hong Kong residents coming from overseas countries and regions by plane will be denied entry to Hong Kong; and
Non-Hong Kong residents coming from the Mainland, Macao and Taiwan will be denied entry to Hong Kong if they have been to any overseas countries and regions in the past 14 days."
https://www.coronavirus.gov.hk/eng/inbound-travel.html

Så du får nog avvakta ett tag till.

Dock tänker jag mig att om man är tidigt på bollen när de släpper in utlänningar så bör det finnas bra möjligheter, innan normara migrationsnivåer återuppstår. Vad tänkte du jobba med?

Diomedea exulans
2021-02-09, 11:09
Skall man tro deras uppgifter så har de ju mycket mindre besvär med covid än vad västvärlden har. Men:

"Restrictions on Entering Hong Kong
With effect from 0.00am on March 25, 2020 until further notice:
All non-Hong Kong residents coming from overseas countries and regions by plane will be denied entry to Hong Kong; and
Non-Hong Kong residents coming from the Mainland, Macao and Taiwan will be denied entry to Hong Kong if they have been to any overseas countries and regions in the past 14 days."
https://www.coronavirus.gov.hk/eng/inbound-travel.html

Så du får nog avvakta ett tag till.

Dock tänker jag mig att om man är tidigt på bollen när de släpper in utlänningar så bör det finnas bra möjligheter, innan normara migrationsnivåer återuppstår. Vad tänkte du jobba med?

Tack för att du orkade engagera dig! :) Det där var ju väldigt matnyttig info.

Mina tvivel är ungefär samma som i min Argentina-tråd: Att mina kvalifikationer är typ samma som random 19-åring som precis gått ut gymnasiet (jag vill inte överdriva, men jag tror faktiskt det är så illa) — med det ytterligare problemet att jag inte kan huvudspråket. Möjligen kan vissa se det som en fördel att jag är västerlänning/svensk; det kan vara allt från att de tycker det är exotiskt till att de uppskattar att jag förmodligen är bättre på engelska än genomsnittlig Hongkongbo.

Jag tänkte jobba med städning eller något annat ”skitjobb”.

När jag var i Hongkong som 17-åring kom det fram en gubbe och erbjöd mig jobb som fotomodell. Det kan jag tänka mig att jobba som också, men misstänker att den båten har seglat (och jag tog aldrig gubbens visitkort).

Mental
2021-02-09, 11:24

Mina tvivel är ungefär samma som i min Argentina-tråd: Att mina kvalifikationer är typ samma som random 19-åring som precis gått ut gymnasiet (jag vill inte överdriva, men jag tror faktiskt det är så illa) — med det ytterligare problemet att jag inte kan huvudspråket. Möjligen kan vissa se det som en fördel att jag är västerlänning/svensk; det kan vara allt från att de tycker det är exotiskt till att de uppskattar att jag förmodligen är bättre på engelska än genomsnittlig Hongkongbo.

När jag var i Hongkong som 17-åring kom det fram en gubbe och erbjöd mig jobb som fotomodell. Det kan jag tänka mig att jobba som också, men misstänker att den båten har seglat (och jag tog aldrig gubbens visitkort).

Och det kan vara en scam/manlig prositution eller likande! :D
Men det måste ju finnas massor med fattiga locals som tar "skitjobben" så det kan nog vara svårt. Nu vet jag inte med HK, men många tar ju jobb som engelskalärare i kina. Kanske språk vore något?

Det bästa är nog att försöka hitta ett jobb innan du åker, för att få arbetsvisum är mycket enklare om arbetsgivaren ansöker åt dig än att du gör det själv.

Snobbe
2021-02-09, 11:28
Det man kan försöka hitta är kanske jobb bland svenska företag som behöver folk i Hong kong eller liknande städer. Där svenska t.ex. är ett krav eller något som hjälper dig.

Har en polare som jobbade i Bangkok för flera år sen för ett svenskt företag och dom hade supporten i Thailand med både thailändare och svenskar t.ex.

Dreas
2021-02-09, 11:35
Det bästa jag gjort är saker som jag finner mig ha haft sån ofantlig tur med.
Blev ingen civiltjänst och lumpen pga nedlagd utbildning i Jokkmokk- Sökte in sent till utbildning och kom in. Började träna på en Atletklubb- 3 år senare träffar jag min blivande fru på en tävling då vi hade gemensamma bekanta som tävlade, landade ett bra jobb på ett halvtaskigt cv/betyg där räddningen var mitt mvg från gymnasiet där de såg vad jag gick igång på.
Min fru och jag blev ett par ett år senare, hittade ett hus som med timing gick för utgångspris pga att utbudet just denna månad var högre i den populära orten. Barn, flytt till Skåne, byggt fantastiskt hus som drog ut på tiden pga skit men slutade i ett bättre och billigare hus. Och nu ligger det en lurvig krabat vid mina fötter som vi fick genom att slumpen inte ville sig med en annan lurvig en vi hade på besök, ett samtal som hänvisade mig i två steg och tre timmar bort.

Sorry för konstigt inlägg - Men ja, det verkar som att saker fallit på plats - Kanske är grunden: ”Börja styrketräna” som gav mig lite självförtroende, Atletklubb och resten är historia.

Diomedea exulans
2021-02-09, 11:39
Och det kan vara en scam/manlig prositution eller likande! :D
Men det måste ju finnas massor med fattiga locals som tar "skitjobben" så det kan nog vara svårt. Nu vet jag inte med HK, men många tar ju jobb som engelskalärare i kina. Kanske språk vore något?

Det bästa är nog att försöka hitta ett jobb innan du åker, för att få arbetsvisum är mycket enklare om arbetsgivaren ansöker åt dig än att du gör det själv.
Haha, precis! Jag brukar visserligen argumentera för att prostitution ska vara lagligt, så egentligen BORDE jag bli manshora, åtminstone ett tag, för att inte vara hycklare. Men än så länge är min dubbelmoral för stark.

Precis, lär bli svårt att konkurrera om skitjobben med 19-åringar som är brorsöner med chefen.

Har tänkt på engelskalärare förut, rentav diskuterat det lite med en jag känner som bor där. Kontentan var att det var svårare än jag trodde, det är inte bara att åka ner och ”hej, jag är asgrym på engelska, ge mig jobb”, utan de vill helst att man är utbildad. Tror dock att det finns intensivutbildningar på plats.
Det man kan försöka hitta är kanske jobb bland svenska företag som behöver folk i Hong kong eller liknande städer. Där svenska t.ex. är ett krav eller något som hjälper dig.

Har en polare som jobbade i Bangkok för flera år sen för ett svenskt företag och dom hade supporten i Thailand med både thailändare och svenskar t.ex.
Ja, det var inte dumt. Kanske ska kolla med typ Ikea?

Brofessorn
2021-02-09, 11:41

Som jag förstår det ska det vara vanligt med s.k. "white monkey"-jobb i Kina, vilket jag antar att fotomodelljobbet du erbjöds var. De anlitar vita personer för event, för att låtsas vara ett företags VD, eller liknande. Exotiskt, vit hy verkar premieras där borta.

Diomedea exulans
2021-02-09, 11:44
Som jag förstår det ska det vara vanligt med s.k. "white monkey"-jobb i Kina, vilket jag antar att fotomodelljobbet du erbjöds var. De anlitar vita personer för event, för att låtsas vara ett företags VD, eller liknande. Exotiskt, vit hy verkar premieras där borta.

Det ska inflikas att jag inte har något emot positiv rasism mot vita. Jag blev väldigt populär där nere pga min hudfärg. Många vita hade nog tänkt ”det var skitjobbigt, det kändes som om de inte gillade mig för min personlighet, utan att de bara såg min färg”. Inte jag. Jag älskar all bekräftelse, oavsett orsak. :D

Snobbe
2021-02-09, 11:49
Ja, det var inte dumt. Kanske ska kolla med typ Ikea?

Ja eller leta på diverse siter där jobbannonnser finns. Snabb sökning hitta t.ex. lite jobb på Malta.
https://www.workwide.se/?s=&jobTerm=Kundtj%C3%A4nst+och+teknisk+support&jobLocation=Malta

skyffelmördarn
2021-02-09, 18:46
Det bästa jag gjort är saker som jag finner mig ha haft sån ofantlig tur med.
Blev ingen civiltjänst och lumpen pga nedlagd utbildning i Jokkmokk- Sökte in sent till utbildning och kom in. Började träna på en Atletklubb- 3 år senare träffar jag min blivande fru på en tävling då vi hade gemensamma bekanta som tävlade, landade ett bra jobb på ett halvtaskigt cv/betyg där räddningen var mitt mvg från gymnasiet där de såg vad jag gick igång på.
Min fru och jag blev ett par ett år senare, hittade ett hus som med timing gick för utgångspris pga att utbudet just denna månad var högre i den populära orten. Barn, flytt till Skåne, byggt fantastiskt hus som drog ut på tiden pga skit men slutade i ett bättre och billigare hus. Och nu ligger det en lurvig krabat vid mina fötter som vi fick genom att slumpen inte ville sig med en annan lurvig en vi hade på besök, ett samtal som hänvisade mig i två steg och tre timmar bort.

Sorry för konstigt inlägg - Men ja, det verkar som att saker fallit på plats - Kanske är grunden: ”Börja styrketräna” som gav mig lite självförtroende, Atletklubb och resten är historia.

Skönt att du erkänner att det mesta här i livet handlar in flyt, vi väljer inte våra förälder eller vart vi bor så redan i födsel att hamna i Sverige är ju att vinna på lotteriet...

Diomedea exulans
2021-02-09, 18:48
Skönt att du erkänner att det mesta här i livet handlar in flyt, vi väljer inte våra förälder eller vart vi bor så redan i födsel att hamna i Sverige är ju att vinna på lotteriet...

Det finns fler som honom, alltså framgångsrika människor som är ödmjuka nog att erkänna att det mesta beror på tur. Skönt avbrott bland alla ”du kan göra vad du vill om du bara lägger manken till”-inlägg.

trädgårdsmöbel
2021-02-09, 19:12
Bästa "jag" har gjort är att låta mig bli tjatad på av min fru till att skaffa ett barn till. Min inställning var "absolut nej" efter min dotter hade gått bort i leukemi, men jag gav med mig till slut.

StarkaUlf
2021-02-09, 19:19
Bästa "jag" har gjort är att låta mig bli tjatad på av min fru till att skaffa ett barn till. Min inställning var "absolut nej" efter min dotter hade gått bort i leukemi, men jag gav med mig till slut.

*hug*

Lafayette
2021-02-09, 19:39
Av tråden att döma verkar barn vara grejen. Får kolla upp detta.

Illustrerade mannen
2021-02-09, 21:17
1. Mina biologiska barn.
2. Gifta mig med min kvinna. Jag fick både en fantastisk fru och ytterligare två (bonus) barn.
3. Sluta dricka alkohol.
4. Började träna kampsport 1978...

Mental
2021-02-10, 08:52

Barn är bästa alibiet för att göra roliga saker som vuxen, som annars är kodade som "barnsliga" (Om man inte är student. för då är det ok i alla fall)

Kimball
2021-02-10, 09:26
Att börja styrketräna, hands down. Förändrat mycket till det bättre såväl fysiskt men f.a. psykiskt då det tog mig från ren soffpotatis till soffpotatis med lite biceps!

David_wigren
2021-02-10, 11:40
Det bästa jag har gjort är att börja med armbrytning, förjävla roligt!

sladdbarn
2021-02-10, 12:18

Det är fantastiskt. Och fantastiskt jobbigt.

40plus
2021-02-10, 14:57
Gick ner 40kg på ett år och började gymma varpå jag fick bättre självförtroende, fick blöta picken, och numera är väldigt tillfreds med mitt (sex)liv.

40plus
2021-02-10, 14:57
Det är fantastiskt. Och fantastiskt jobbigt.

Det bästa med barn är när dom närmar sig 18 och inte längre är barn...