Visa fullständig version : Sluta snusa
Läskeblask
2021-02-01, 14:48
Hej
Bestämde mig förr att sluta för 4 dagar sen. Förväntade mig inte att bli såhär grinig. Hur länge tog det för er att bli normala och har ni några bra tips i övrigt?
Har slutat en massa gånger innan jag slutligen lyckades hålla det.
Det som faktiskt fick det att funka för mig var att jag verkligen ville sluta sista gången tror jag, innan dess var det mest "jag borde ju sluta så.....".
Körde en del Onico eller vad det heter, och ersatte tyvärr snuset med en hel del godisätande... Blev nog relativt normal efter ett par veckor, men vanan satt i läääänge, typ att leta efter dosan efter maten etc...
Jag slutade för fem år sedan efter tretton år som snusare, och det var främst den första veckan som utsättningssymtomen från nikotinet var som värst, sen började jag att känna mig mer och mer normal för varje dag som gick. Jag är dock inte fri från det psykiska beroendet och jag snusade det nikotin- och tobaksfria substitutet Onico i tre år, men då det kostar lika mkt som snus så har jag gått omkring med papper under läppen i två år nu.
Läskeblask
2021-02-01, 16:29
Jag köpte en nikotinfri dosa. Det ger ett visst lugn men bestämde mig för inte börja med nåt substitut som dessutom kostar lika mycket
Har gjort 3-4 försök att sluta genom åren. Då har jag gjort tappra försök att trappa ned och det har gått åt helvete varje gång.
Har nu varit snusfri i 23 dagar. Bestämde mig bara med tjejen för att sluta. Det har för oss båda varit enklare än förväntat. Jag hade lite huvudvärk nån dag i början, och hon var på dåligt humör några dagar, annars har det gått bra.
Efter frukosten eller en stor måltid får jag lite sug ibland, men det går över på 30 sekunder typ.
Faktorer jag tror hjälpte mig:
- Jobbar hemifrån, så inte massa snusdosor runt omkring en hela dagarna. Har varit inne några dagar på kontoret senaste veckan, när man hade hunnit släppa det lite, då var det lugnt.
- Gjorde det tillsammans med tjejen aka. ingen som snusar i lägenheten. Någon man inte vill svika genom att börja
- Ska sätta in en tusenlapp i månaden i fonder på ett separat konto så man ser konkret hur det lönar sig.
Har tidigare snusat en dosa per dag, så var orolig att de fysiska besvären skulle bli värre, men icke.
Scratch89
2021-02-01, 17:10
Av alla dåliga vanor och beroenden jag haft över åren så är det snusningen jag har kvar nu, det känns som en sak man borde sluta med men just nu får jag ha kvar det för att inte bli helt knäpp. :D
På förekommen anledning:
coTOjhQYzNM
Funderade på saken bara igår och googlade lite, stod att jobbiga symtom varar i flera veckor så drog slutsatsen att jag aldrig kommer lyckas sluta.
Trappade ner till en dos per 4 dygn för ett par år sen, men lägre än så lyckas jag aldrig komma.
Läskeblask
2021-02-01, 17:37
xcv Bra jobbat. Det jag tidigare tyckte att hjälpte var att vara utan 2 dagar och sedan ta en påse och noga fundera på om det var värt det. Jag snusade också en dosa per dag men det ger ju fan ingenting. Samma "nytta" hade man fått om man minskat med 70%.
CEJ och scratch tänk på pengarna:D
För mig hjälpte det att sitta hemma och plugga och inte vara på jobbet då 7/10 anställda snusade, så man kunde alltid få sig en prilla om man hade slut (Slutade i omgångar men började alltid igen när jag jobbade)
Grinig som bara en feministisk kolumnist på Aftonbladet i 3-4 dagar och sen har det lugnat sig. Dag 32 utan.
Ett par veckor innan det värsta lade sig. Ett par månader innan jag slutade att konstant tänka på snus.
Fantastiskt skönt att vara nikotinfri. Kämpa på. Det är värt det.
Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Läskeblask
2021-02-01, 19:22
Känner man nån skillnad efteråt? Fräschare?
Känner man nån skillnad efteråt? Fräschare?Tycker jag inte. Men man slipper beroendet. Det är skönt. Ingen panik på jobbet för att man glömt dosan hemma osv.
För mig hjälpte det att sitta hemma och plugga och inte vara på jobbet då 7/10 anställda snusade,.
Vet inte hur det skulle hjälpa, sitter jag hemma utan snus och behöver snus vore det inga problem att gå till närmsta affär och köpa. Inget fel på motivationen när nikotinnivån dyker.
Ingen panik på jobbet för att man glömt dosan hemma osv.
Varför panik, någon kollega har säkert annars får man gå till affär. Plus att det ingår väl i beroendet att säkra att man har dosa med sig, högre prio än nycklar o mobil :d
Vet inte hur det skulle hjälpa, sitter jag hemma utan snus och behöver snus vore det inga problem att gå till närmsta affär och köpa. Inget fel på motivationen när nikotinnivån dyker.
Starta bilen, åka till macken, köpa snus, åka hem<<< Få en halv dosa av kollegan. Bra skönt att slippa gå till närmaste butik en lördagkväll 22.30 för att snusen tog slut.
Starta bilen, åka till macken, köpa snus, åka hem<<< Få en halv dosa av kollegan. Bra skönt att slippa gå till närmaste butik en lördagkväll 22.30 för att snusen tog slut.
Det må vara skönt men min poäng var just att sånt inte är ett problem, eftersom man är beroende. Känner du inte igen sådan abstinensinducerad viljestyrka så var du nog aldrig beroende ;)
Det må vara skönt men min poäng var just att sånt inte är ett problem, eftersom man är beroende. Känner du inte igen sådan abstinensinducerad viljestyrka så var du nog aldrig beroende ;)
Skrev ju precis att jag ville slippa gå iväg helgkvällar för att snusen var slut. Räddningen var att ICA har öppet till 23:00
Köp nikotinplåster 24h/21mg (ha inte på natten om du får mardrömmar) - följ nedtrappningen på förpackningen, använd oralt nikotinläkemedel om det inte räcker (kombinationsbehandling). Lägg in extra fysisk aktivtet. Ha något på fickan typ sockerfira sugtabletter, tuggummi eller vad helst e.g. Färsk ingefära är en klassiker, lakrits dämpar ofta bra (om man inte snusar med lakritssmak). Håll dig sysselsatt med roliga saker, lägg in bra avslappning också.
Första dagarna / veckan mest abstinens och sedan avtagande. Efter någon vecka är det mer vanor. Skit i nikotinfria snus och dylika, förstärker och förlänger vanan.
Funkar inte abstinensen att hantera är champix ett bra läkemedel.
Skrev ju precis att jag ville slippa gå iväg helgkvällar för att snusen var slut. Räddningen var att ICA har öppet till 23:00
Jag förstår inte. Det hjälpte dig att sitta hemma för då kan du inte få snus av kollegor. Jag påpekade att den som sitter hemma kan fixa snus på affärn, och att dennas avstånd från hemmet inte spelar roll eftersom nikotinbehovet trumfar allt. Därefter hänger jag inte med vad du säger, säger du ja eller nej?
Hej
Bestämde mig förr att sluta för 4 dagar sen. Förväntade mig inte att bli såhär grinig. Hur länge tog det för er att bli normala och har ni några bra tips i övrigt?
Fruktansvärt länge och svårt när jag höll på. Snus är starkt och har ett starkt accelererande vridmoment mot större mängder/tid i munnen. Jag tror det beror mycket på varför du snusar.
Några orsaker jag tror mig sett generellt är,
Stress, ängslighet, panik etc. Förr i tiden rökte typ alla eller snusade. Nu är det Antidepressiva i stället som ofta är missriktade till stor del.
Man tror inte på att snuset är skadligt.
Det är svenskt och man vill vara/bli svensk och hålla på med svensk kultur, trots att det var en trash-variant av tobak från början. Så gammalt är det inte. Ja jag tror mig sett detta.
Fler orsaker [...] [...] [...]
Lokalisera dem för just din egen del och det blir nog lite lättare att sluta.
Av alla dåliga vanor och beroenden jag haft över åren så är det snusningen jag har kvar nu, det känns som en sak man borde sluta med men just nu får jag ha kvar det för att inte bli helt knäpp. :D
På förekommen anledning:
coTOjhQYzNM
Typ exakt så!
Slutade när min ex-fru ville det för 12 år sedan, men efter skilsmässan var det lite ”fuck it, you don’t got no ring on this finger, bitch” och jag började igen. Nu är jag missnöjd med att det är dyrt.
Så funderar på att skära ned, inte sluta - she don’t own me no mo’.
För mig var första veckan värst, jag var på så uselt humör att jag inte kunde vistas bland människor alls. Efter tre veckor var jag typ som vanligt.
Jag upplever att jag känner mig "jämnare" mentalt, sover bättre och hårdare erektioner. För att inte nämna den väldigt sköna frihetskänslan av att inte behöva få panik så fort man råkar glömma snusdosan hemma.
Det var riktigt drygt att sluta, men definitivt värt det i mina ögon.
Lyckade till slut efter 20 år som snusare. Har tidigare försökt med Onico, vape m.m.
Nu fungerade det med tuggummi. Extra Citron tuggas hela jävla tiden, biter sönder hela käften i tid å otid (kinder, tunga) men det fungerar.
Det har till och med blivit ett sådant bra substitut så att när jag tar morgontuggummit där jag tidigare tog morgonsnusen så rumlar magen igång och det blir toasittning.
Men fortfarande ibland, kanske 4 gånger i månaden, så kör jag förbi mitt gamla jobb och tigger en snus. Blir lite småyr, trött och mår allmänt obra av den, ändå vill jag ha mer. Jävulsk drog...
Läskeblask
2021-02-02, 07:33
Det värsta är humöret. Optimalt vore att åka ut och resa en vecka ensam. Själv började jag intala mig att jag slutar när det är mindre stress på jobbet eller liknande men man vet ju hur sån planering slutar
MackeJuve
2021-02-02, 09:19
Köp nikotinplåster 24h/21mg (ha inte på natten om du får mardrömmar) - följ nedtrappningen på förpackningen, använd oralt nikotinläkemedel om det inte räcker (kombinationsbehandling). Lägg in extra fysisk aktivtet. Ha något på fickan typ sockerfira sugtabletter, tuggummi eller vad helst e.g. Färsk ingefära är en klassiker, lakrits dämpar ofta bra (om man inte snusar med lakritssmak). Håll dig sysselsatt med roliga saker, lägg in bra avslappning också.
Första dagarna / veckan mest abstinens och sedan avtagande. Efter någon vecka är det mer vanor. Skit i nikotinfria snus och dylika, förstärker och förlänger vanan.
Funkar inte abstinensen att hantera är champix ett bra läkemedel.
Jag är inne på mitt tionde år som snusare och har inte tagit tag i det ännu men NÄR jag gör det så tror jag på det du beskriver bortsett nikotinplåster som jag vägrar av ren princip :D För egen del är det det psykiska begäret som är det som är värst. Jag är inte dum i huvudet och är medveten om att det har hälsoskadliga effekter men ska jag vara helt ärlig så är det faktumet att jag numera är en slav under snuset som är det som kommer göra att jag en dag slutar.
Det känns dock bra jävla tufft att ta tag i det just exakt nu. Jag gör INGENTING nu under pandemin bortsett att träna och det är väldigt mycket ensamtid i soffan. Däremot har jag tänkt att det skulle kunna vara en bra idé att sluta under en resa. Jag har planer på något långdraget löpprojekt i sommar, t.ex. att springa Kungsleden. Att helt enkelt skita i att ta med snus då skulle kunna vara en idé.
Jag håller dock med om att det är viktigt att man verkligen är trött på skiten och verkligen vill sluta. Är närmare den punkten än på länge men kanske inte riktigt där ännu.
shut teh face
2021-02-02, 09:55
Jag vill sluta. :(
Bara Shut teh Face?
(*hug*, klart du kan! Börja idag!)
Illustrerade mannen
2021-02-02, 10:04
Jag kommer att sluta snusa den dag jag dör, inte innan. Har haft uppehåll på någon vecka, men det är inte värt det. Jag tror jag skulle föredra att sluta urinera framför att sluta snusa... Har snusat regelbundet sedan ca 1980 så jag kan lika gärna fortsätta. Slutade dock röka 12 november 2000. Gick hyfsat enkelt tack vara snusandet...
MackeJuve
2021-02-02, 10:08
Tycker tråden visar att möjligheterna att göra det är ganska goda :) Jag har dessutom vänner som jag fördomsfullt inte skulle klassificera som de mest viljestarka eller för den delen hälsomedvetna som har lyckats sluta efter att ha snusat merparten av deras liv. Personer som man bemöter snus-beskedet med "Va? Har DU slutat?". När jag tar steget kommer jag att ha det som motivation, att den personen fixade det. Då ska jag kunna lösa det också.
shut teh face
2021-02-02, 10:08
Bara Shut teh Face?
(*hug*, klart du kan! Börja idag!)
Jag är mest orolig för att jag ska få godissug från satan och bli fet. :D
Jag är mest orolig för att jag ska få godissug från satan och bli fet. :D
Den fasen går över på typ två veckor
(källa: mitt midjemått)
Rikard Jansson
2021-02-02, 10:27
Kan man så kan man. Tror beroendet är olika starkt hos folk. Sen såklart olika stark viljestyrka. Det skulle kräva att dosorna kostar 200 kr styck innan jag skulle kunna sluta. Vill inte ens sluta i dagsläget, tycker det är så jävla gött.
Började snusa relativt sent i livet efter att mest ha rökt och snusat högst sporadiskt sedan ungdomen - på fest, till en öl, på semestern. Men kunde alltid obekymrat snusa eller röka dagligen i en vecka eller två och sedan vara utan i en månad eller mer utan att tänka på det.
Började sedan permanentsnusa i sena 20-årsåldern efter "moget" övervägande där jag tyckte att 2-3 dosor snus i veckan både va trevligare och sannolikt hälsosammare än ett paket cigg på helgen. Samt att jag fick barn och snuset blev en liten lyx i en annars väldigt inrutad vardag.
Så här i efterhand kanske inte det smartaste beslut jag tagit, men har å andra sidan aldrig försökt sluta sedan dess och snusandet har inte eskalerat under åren mer än till 3-3.5 dosor i veckan.
Visst tänker jag ibland tanken att jag kanske skulle testa och se om det går lättare än vad jag tror att sluta, givet att vanan inte sitter djupt rotad sedan tonåren, men motivationen har aldrig riktigt infunnit sig.
Läskeblask
2021-02-02, 11:42
Jag använde 8 dosor i veckan. Jag blev trött på diverse vanor man fått. Snus i käften hela tiden, en burk energidryck efter lunch, 3 dubbeldos pwo innan träning, kaffebröd osv. Vill bli av med skit som inte ger utdelning sett till priset. Rökandet känns lättare att sluta med flr det smakar skit efter att man varit utan en tid. Snus ger istället en extra kick efter paus
shut teh face
2021-02-02, 11:47
Jag personligen har en beroendementalitet och måste aktivt tänka på att avstå från alkohol, cigg, godis, onyttig mat osv. Att ha snuset känns som jag jag kan hålla mig borta från annat och det är minst onyttigt, har jag inbillat mig.
Det enda jag har märkt är en lägre puls.
Det enda jag har märkt är en lägre puls.
Man luktar inte heller död luffarspya i munnen. Det märker man inte av så mycket själv men andra gör det garanterat.
Jag är inne på mitt tionde år som snusare och har inte tagit tag i det ännu men NÄR jag gör det så tror jag på det du beskriver bortsett nikotinplåster som jag vägrar av ren princip :D För egen del är det det psykiska begäret som är det som är värst. Jag är inte dum i huvudet och är medveten om att det har hälsoskadliga effekter men ska jag vara helt ärlig så är det faktumet att jag numera är en slav under snuset som är det som kommer göra att jag en dag slutar.
Det känns dock bra jävla tufft att ta tag i det just exakt nu. Jag gör INGENTING nu under pandemin bortsett att träna och det är väldigt mycket ensamtid i soffan. Däremot har jag tänkt att det skulle kunna vara en bra idé att sluta under en resa. Jag har planer på något långdraget löpprojekt i sommar, t.ex. att springa Kungsleden. Att helt enkelt skita i att ta med snus då skulle kunna vara en idé.
Jag håller dock med om att det är viktigt att man verkligen är trött på skiten och verkligen vill sluta. Är närmare den punkten än på länge men kanske inte riktigt där ännu.
Nikotinläkemedel är bra om det används rätt. Leveransmetoden är ju mycket långsammare än tobak vilket inte gör det beroendeframkallande på samma sätt, trots nikotin. Speciellt plåster som har en ganska långsam upptagning på 20-30 minuter + ingen vana. Då är det värre med de nyare s.k tobaksfria snusen där vanan förstärks av prilla, dosa + smaker.
Dock använder vi champix ganska ofta till snusare, tycker jag fungerar mycket bra.
Jag kommer att sluta snusa den dag jag dör, inte innan. Har haft uppehåll på någon vecka, men det är inte värt det. Jag tror jag skulle föredra att sluta urinera framför att sluta snusa... Har snusat regelbundet sedan ca 1980 så jag kan lika gärna fortsätta. Slutade dock röka 12 november 2000. Gick hyfsat enkelt tack vara snusandet...
Det där är ganska klassiskt ändå. Ett väl planerat och genomfört snusstopp är oftast bra mycket mindre smärtsamt än vad många förväntar sig. Många är förvånade över att det kan gå ganska ok ändå.
Friare, lugnare (slipper abstinens + leta / köpa dosor, ha något i munnen konstant), vitare tänder, bättre sömn (många är mer störda på natten än vad de vet), gladare. Mindre kladd på fingrar om man snusar lös såklart. Lite rikare också, hehe.
/tobaksavvänjare sen 2011.
Kan man så kan man. Tror beroendet är olika starkt hos folk. Sen såklart olika stark viljestyrka. Det skulle kräva att dosorna kostar 200 kr styck innan jag skulle kunna sluta. Vill inte ens sluta i dagsläget, tycker det är så jävla gött.
Ja, det skiljer sig åt. En del röker ju 3 cigg om dagen andra 60, samma med snusare. men generellt sett snusar de flesta mest hela tiden. Sedan kan det skilja sig hur ofta man byter prillan.
Ibland kan det vara svårare att sluta om man röker 3 kontra 60 dock. En lägre konsumtion känns ju ofta mindre farligt och mindre besvärande vilket sänker motivationen ganska bra i många fall.
shut teh face
2021-02-03, 09:52
Jag e mest besviken på att jag snusar mer idag än förut. Snusat kanske totalt 12 år varav de första 6 så räckte en dosa typ 3-4 dagar. Sen när jag började jobba så blev det mer och mer, nu är det en dosa om dagen.
Jag vet att jag klarar av att portionera ut typ 5-6 i en dosa och klara mig för dagen, men det har alltid failat när kompisar knycker av en. Men ska testa de igen. :)
Läskeblask
2021-02-03, 09:57
Jag har tiggt prillor nu dagligen..2-3 st fan. Under helgen lyckas det ej. Framsteg dock.
Jag har tiggt prillor nu dagligen..2-3 st fan. Under helgen lyckas det ej. Framsteg dock.
Pga abstinens misstänker jag. köp en förpackning med 7 dagars nikotinplåster 24h/21mg och testa några dagar och se om det lindrar. Sedan massa halstabletter m.m.
Håll ut :)
Läskeblask
2021-02-03, 10:15
Pga abstinens misstänker jag. köp en förpackning med 7 dagars nikotinplåster 24h/21mg och testa några dagar och se om det lindrar. Sedan massa halstabletter m.m.
Håll ut :)
Måste se hur man fixar det. Jag har dålig ryggrad. Börjar jag med plåster så har jag väl dom i användning 1 år i sträck. Det är bara frågan om viljestyrka.
Kör Champix!
Den har två effekter, dels tar den bort en stor del av suget/abstinensen och dels blockerar den det mesta av effekten, om man ändå skulle råka ta en snus.
Kör Champix!
Den har två effekter, dels tar den bort en stor del av suget/abstinensen och dels blockerar den det mesta av effekten, om man ändå skulle råka ta en snus.
Bästa för att sluta snusa tycker jag.
Sluta rakt av är bäst enligt mig. Onödigt att dra ut på processen.
Läskeblask
2021-02-03, 17:34
Jag tror också att det är bäst att sluta rakt. Jag har försökt dra ner på brukandet men det lyckas ej. Det är ju 2 saker som gör att man vill fortsätta: nikotinet och vanan. Iofs skulle nikotinplåster hjälpa en att bli av med vanan men man måste bli av med nikotinet också så det är bara att ge sig själv örfilar
Jag tror också att det är bäst att sluta rakt. Jag har försökt dra ner på brukandet men det lyckas ej. Det är ju 2 saker som gör att man vill fortsätta: nikotinet och vanan. Iofs skulle nikotinplåster hjälpa en att bli av med vanan men man måste bli av med nikotinet också så det är bara att ge sig själv örfilar
Ett riktigt upplägg innehåller beteendeförändringar, läkemedel och planering (praktisk och mental) över ca 2 veckor innan själva stoppet. Funkar örfilar så är väl det fint, gör det inte det så får man tänka om. Abstinens är vanligaste skälet till återfall.
Beteendeförändringar är inte att trappa ner dock, tycker nedtrappning ger för mycket fokus på nästa prilla samt abstinens. Bättre att e.x lägga dosan på annan plats, byte märke, lägga prillan på annan stans i munnen, tänka sig för innan man slentrianmässigt byter och liknande alternativ.
Nikotinplåster håller inte i nikotinberoendet som tobak, levererar på tok för långsamt samt ingen vana. Men som sagt, använder ofta champix och det innehåller inte nikotin.
Jag slutade snusa genom att
1 - gå över till tobaksfria produkter, typ Zyn eller vad det nu hette
2 - gradvis skala ner styrkan med kanske 5 dosor per styrka (4 -3 - 2 -1). Tror att jag också skalade ner frekvensen en hel del under denna tid, från att alltid ha en inne till att ta en rätt sällan.
3 - slutade helt efter sista dosan med lägst styrka.
Sen höll jag mig helt från nikotin i ett halvår eller så och nöjespuffar nu cigarr då och då men helt utan nikotinsug i övrigt.
Har slutat innan detta också men återfallit efter kortare eller längre perioder. Än så länge går det bra denna gång! Sluta rakt av är jobbigt i en vecka eller två. Sen är det vanan.
Läskeblask
2021-02-09, 17:02
Fy fan vad jobbigt. Jag har vid några tillfällen tiggt om att få en liten smällkaramell men helgen gick bra utan eller körde med nikotinfritt egenligen. Idag har det varit jobbigt. Vet ej om jag skall fortsätta tigga en moron/lunchprilla, köpa nikotinfritt eller bara vara utan
Brofessorn
2021-02-09, 17:05
Har försökt flera gånger men kommer alltid tillbaka till någon nikotinprodukt när det är stressigt, jag behöver fokusera eller går på diet. Nu lyckas jag i varje fall undvika tobak och kör Zyn eller vad det heter.
tre månader utan snus.
Hade massa skäl att sluta..
1.Känns jävligt bajs att behöva ta en snus för att må "normalt" jag vill ju ha en kick.
2. onödiga pengar
3. Jag vill inte att ungarna ska börja snusa.
4. tandhälsan.
5. etc
Var skitjobbigt i två veckor. körde nikotintuggumi för jag ville ha bort vanan med att ha något under läppen. sen blev det längre och längre mellan tuggandet.
Åt en massa skräpmat första månaden
Läskeblask
2021-02-09, 17:39
Har försökt flera gånger men kommer alltid tillbaka till någon nikotinprodukt när det är stressigt, jag behöver fokusera eller går på diet. Nu lyckas jag i varje fall undvika tobak och kör Zyn eller vad det heter.
:hbang::hbang:
tre månader utan snus.
Hade massa skäl att sluta..
1.Känns jävligt bajs att behöva ta en snus för att må "normalt" jag vill ju ha en kick.
2. onödiga pengar
3. Jag vill inte att ungarna ska börja snusa.
4. tandhälsan.
5. etc
Var skitjobbigt i två veckor. körde nikotintuggumi för jag ville ha bort vanan med att ha något under läppen. sen blev det längre och längre mellan tuggandet.
Åt en massa skräpmat första månaden
Hur känns det nu då?
Angående punkt nr 1 så håller jag me dej. Det här är problemet med snuset. Slutar du röka så smakar tobaken skit efter en rätt kort stund. Slutar du snusa och kastar in en prilla så känns det mer nice än när du snusade regelbundet.
Fy fan vad jobbigt. Jag har vid några tillfällen tiggt om att få en liten smällkaramell men helgen gick bra utan eller körde med nikotinfritt egenligen. Idag har det varit jobbigt. Vet ej om jag skall fortsätta tigga en moron/lunchprilla, köpa nikotinfritt eller bara vara utan
Dra inte ut på plågan, fortsätter du ta någon prilla bryter du inte vanan eller nikotinet. Du startar om abstinensen så att säga. Lakrits, minthalstablett, citron, tuggummi, ingefära kan hjälpa att bryta av.
Förstår inte grejen med nikotintuggummi/-plåster, det kan ju per definition inte hjälpa med själva beroendet? Snusandet upphör men inte nikotinanvändandet. Och så är det satans mycket dyrare vill jag minnas.
Hur känns det nu då?
Angående punkt nr 1 så håller jag me dej. Det här är problemet med snuset. Slutar du röka så smakar tobaken skit efter en rätt kort stund. Slutar du snusa och kastar in en prilla så känns det mer nice än när du snusade regelbundet.
Just nu känner jag väldigt sällan sug. Rätt skönt faktiskt.
Förstår inte grejen med nikotintuggummi/-plåster, det kan ju per definition inte hjälpa med själva beroendet? Snusandet upphör men inte nikotinanvändandet. Och så är det satans mycket dyrare vill jag minnas.
Japp svindyrt, men jag ville ha något som bröt vanan med att ha något under läppen så det var enkelt att ta ett tuggummi så fort suget satte in, funkade bra både som beteendebrytare och långsam nikotin-nedtrappning
Just nu känner jag väldigt sällan sug. Rätt skönt faktiskt.
Japp svindyrt, men jag ville ha något som bröt vanan med att ha något under läppen så det var enkelt att ta ett tuggummi så fort suget satte in, funkade bra både som beteendebrytare och långsam nikotin-nedtrappning
Nej, det är väldigt mycket billigare jämfört med en dosa om dagen eller varannan dag. Men det beror klart på hur beroende av själva nikotinet man är.
Jag använde max ett tuggummi på 4mg om dagen. Stoppade in det, tuggade tills det smaka röv, sedan fick det vila under läppen en längre stund innan jag tuggade lite till. Sedan tog jag ut det och sparade det och tuggade vanliga tuggummi så länge jag stod ut tills nikotinbegäret återkom.
Men tuggar man flera tuggummi om dagen blir det klart dyrt. Mitt problem var att jag fes och sket så jävla illa av nikotintuggummi så fick sluta med dom. Magen gick i baklås likt en Puch Dakota i otakt.
Många av dessa satans artificiella nikotinprodukter släpper ut för mycket nikotin för snabbt, därför blir det dödsångest i magen för många.
Nej, det är väldigt mycket billigare jämfört med en dosa om dagen eller varannan dag. Men det beror klart på hur beroende av själva nikotinet man är.
Jag använde max ett tuggummi på 4mg om dagen. Stoppade in det, tuggade tills det smaka röv, sedan fick det vila under läppen en längre stund innan jag tuggade lite till. Sedan tog jag ut det och sparade det och tuggade vanliga tuggummi så länge jag stod ut tills nikotinbegäret återkom.
Jag körde på den mindre äckliga varianten och slängde tuggummit när jag var klar. tog en fyra fem tuggummi om dagen den första tiden.
Nej Mitt problem var att jag fes och sket så jävla illa av nikotintuggummi så fick sluta med dom. Magen gick i baklås likt en Puch Dakota i otakt.
Många av dessa satans artificiella nikotinprodukter släpper ut för mycket nikotin för snabbt, därför blir det dödsångest i magen för många.
själv fick jag sjukt mycket hosta och hicka av nikotintugg. Och magen mådde väl inte hundra heller.
Jag körde på den mindre äckliga varianten och slängde tuggummit när jag var klar. tog en fyra fem tuggummi om dagen den första tiden.
själv fick jag sjukt mycket hosta och hicka av nikotintugg. Och magen mådde väl inte hundra heller.
Kan man ha sin tunga i käften hela dagen så kan man återanvända tuggummi ;)
Hosta och hicka känner jag också igen.
Scratch89
2021-02-10, 16:21
Somnade med snus inne inatt. Perfekt att stoppa i en ny efter man borstat tänderna och ligger och scrollar i sängen.
Somnade med snus inne inatt. Perfekt att stoppa i en ny efter man borstat tänderna och ligger och scrollar i sängen.
Hm, brukar du inte sova med snus?
Brofessorn
2021-06-01, 10:54
Helt nikotinfri i 7 dagar nu. Kan man köra på lite då och då utan att det blir en daglig vana tro?
Helt nikotinfri i 7 dagar nu. Kan man köra på lite då och då utan att det blir en daglig vana tro?
Jag var utan i 3 månader innan jag tog en prilla igen, jag testade efter tio dagar förra gången jag försökte snusa (Och då slutade det med att jag började igen*gah!*)
Läskeblask
2021-06-01, 11:40
Dålig ide. Jag failade tyvärr. Använde mig av tuggummi en tid, funkade ok men sen kändes livet tungt av andra orsaker så sket det sig
Jag slutade efter 21 år.
Insåg när jag stoppade in en prilla innan jag somnade och vaknade på natten för att byta till en ny att det var dags.
Provade sån där Onico men insåg att det var bättre att klippa helt.
Huvudvärk i 1 vecka, efter 3 veckor vart jag grinig och sur, det höll i sig i nästan 2 månader.
Efter 1 år hade vilopulsen gått ner med 10 slag och vikten upp med 10 kg :D
14 år sen jag slutade och saknar det inte alls. Så häng i alla ni som slutar :thumbup:
Snusa endast helger, så gör jag tar max tre prillor per dag, lördag, söndag.
Ingen tolerans uppbyggd och får nikotinkick.
trädgårdsmöbel
2021-06-01, 13:48
Snusa endast helger, så gör jag tar max tre prillor per dag, lördag, söndag.
Ingen tolerans uppbyggd och får nikotinkick.
Jag har aldrig upplevt någon form av kick/rus av nikotin. Trots att jag snusat lössnus 32 år på heltid. När vi började tjuvröka/snusa i mellanstadiet och högstadiet pratade alla andra om "niccokick" förstod aldrig begreppet. Kanske för att jag blev sidorökt av pappa/mamma innan det samt mamma rökte 2pkt om dagen under graviditeten?
PureWhey
2021-06-01, 15:18
Lol.
Brofessorn
2021-06-01, 20:41
Låter inte lockande att vara grinig och sur i två månader och gå upp tio kg. Jag tror jag kör en kvarnis och börjar med lördagsgodis.
Här går jag runt i tankar om att börja snusa. Som gammal rökare saknar jag nikotinet, inte minst under sommaren.
Ge mig råd för att enklast börja snusa. *gah!*
PureWhey
2021-06-02, 09:38
Här går jag runt i tankar om att börja snusa. Som gammal rökare saknar jag nikotinet, inte minst under sommaren.
Ge mig råd för att enklast börja snusa. *gah!*Köp en dosa och kör upp en prilla. Klart.
Skickat från BÖJRACKET
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.