handdator

Visa fullständig version : Flyga med Kosttillskott? (Protein, kaffein etc.)

alexelias
2021-01-23, 16:02
Hej!

Jag har försökt att Googla före jag frågar här, och så vitt jag förstår så finns det inga begränsningar mot medtagande av t.ex. proteinpulver ombord flyg.

Har ni upplevt annorlunda?

Ska strax till ett av de lite mer exotiska länderna där dels jag kommer läggas i karantän dels avsaknad av schyssta kosttillskott.

Jag hade velat ta med mig 2-3kg proteinpulver i originalförpackning samt en uppsättning av koffeintabletter och vitaminburkar. Samtliga förseglat.

Ställer jag till det?

King Grub
2021-01-23, 16:26
Jag rekommenderar att paketerar proteinpulvret i små 20-gramspåsar och sprider ut dem i ditt bagage.

rooz
2021-01-23, 16:30
Jag rekommenderar att paketerar proteinpulvret i små 20-gramspåsar och sprider ut dem i ditt bagage.

Eller svälj 20-30g förpackat i kondomer. Funkade för polaren som flög från sydamerika:thumbup:

StarkaUlf
2021-01-23, 16:44
Eller svälj 20-30g förpackat i kondomer. Funkade för polaren som flög från sydamerika:thumbup:

Jag tror att man får flyga med kondomer i handbagaget annars.

Diomedea exulans
2021-01-23, 16:51
Eller lägg det i en vassleproteinburk och ta med det som handbagage, det funkade när jag fraktade kokain.

Ett Orm
2021-01-23, 16:51
Nej. Lägg pulvret fritt uppdelat på flera kuvert och skicka till ambasaden, där du utan risk kan hämta ut dem.

skyffelmördarn
2021-01-23, 16:56
Har åkt flyg ganska mycket senaste åren med en hel del pulver, piller och tabletter. Aldrig hänt nånting, en sak jag alltid undrat över är ju hur kan man se på röntgen vad det är i burkarna?

alexelias
2021-01-23, 19:12
Uppskattar all humor i tråden! Jag återkommer om jag fastnar i tullen. :)

Don H
2021-01-23, 19:15
Tänk på att mjölkprodukter inte gillas i alla länder dock.
Du kan argumentera hur mycket du vill om att det är behandlat si eller så.

Kreatin produkter har jag för mig är förbjudna att ta in i Norge

Vinter
2021-01-23, 19:21
Hej!

Jag har försökt att Googla före jag frågar här, och så vitt jag förstår så finns det inga begränsningar mot medtagande av t.ex. proteinpulver ombord flyg.

Har ni upplevt annorlunda?

Ska strax till ett av de lite mer exotiska länderna där dels jag kommer läggas i karantän dels avsaknad av schyssta kosttillskott.

Jag hade velat ta med mig 2-3kg proteinpulver i originalförpackning samt en uppsättning av koffeintabletter och vitaminburkar. Samtliga förseglat.

Ställer jag till det?

Det finns dock ett antal länder som har förbud mot införande av livsmedel, med saftiga böter inbakade. Beror på vart du flyger.

Blomkål
2021-01-23, 19:30
Har åkt flyg ganska mycket senaste åren med en hel del pulver, piller och tabletter. Aldrig hänt nånting, en sak jag alltid undrat över är ju hur kan man se på röntgen vad det är i burkarna?

Det gör de inte. De går efter hur personen med pulvret ser ut.

skyffelmördarn
2021-01-23, 19:37
Det gör de inte. De går efter hur personen med pulvret ser ut.

Jag har aldrig känt mig såhär vit tidigare i hela mitt liv.

Brofessorn
2021-01-23, 19:40
Polisen knackar på så fort jag tar fram proteinpulverpåsen här hemma. Hade nog aldrig fått sätta foten på en flygplats med det.

Kaalle
2021-01-24, 02:49
Varför skulle dom få för sig att inspektera ditt bagage? Är du arab?

Har flugit i 10 år fram och tillbaka med allt möjligt i väskan, ibland mindre bra grejer det har aldrig varit problem. Jag tror säkert tullen i både Tyskland, Sri lanka, Maldiverna, Azerbajdzjan eller vart du nu ska har sett kost tillskott förut. Dom har säkert sett allting man kan tänkas packa i en väska.

Är du bekymrad över något specifikt i dina kosttillskott i relation till dom regler som gäller i det specifika landet och du vill vara bergsäker på att dom inte beslagtar det om du mott all, all förmodan skulle fastna i tullen och dom öppnar din väska, ja då kontaktar du bara deras ambassad innan du drar.

Blomkål
2021-01-24, 12:08
Jag har aldrig känt mig såhär vit tidigare i hela mitt liv.

Kollar man säkerhetskontrollerna så är det ju i stort sett bara minoriteter/invandrare som jobbar där så jag vet inte vad vi ska dra för slutsatser. Själv blir jag stoppad så ofta när jag flyger att en tjej jag reste mycket med ett tag hade typ 20 st instagramstories på sin profil när jag blir "slumpmässigt utvald för kontroll". I New York satt jag i intervju med tullpolisen i flera timmar, trots att jag hade blivit visiterad och avklädd ner till kallingarna redan på Arlanda. Och jag är vit som snö :laugh:

C.E.J.
2021-01-24, 12:27
Blomkål har du tatueringar i ansiktet? Måste finnas nån förklaring till att du blir indragen till förhör. Vi som på riktigt är helt normala får gå genom metalldetektorn en extra gång sen är det klart.

rooz
2021-01-24, 12:54
Jag tror Blomkål är så grofv att kappmuskelpolisen tipsar i sina kollegor utomlands.

Diomedea exulans
2021-01-24, 13:07
Blomkål har beskrivit sig själv som att se väldigt aggressiv ut och ha ärr i ansiktet, vill jag minnas.

skyffelmördarn
2021-01-24, 13:18
Blomkål kanske flyger i GASP kläder, halskedja och magväska? Då brukar ju nationella insatsstyrkan inte var långt borta.

kvarnis
2021-01-24, 14:13
Blomkål kanske flyger i GASP kläder, halskedja och magväska? Då brukar ju nationella insatsstyrkan inte var långt borta.

Han kanske har rakad skalle också, polis/väktare älskar väl att trakassera folk som ser ut som "rasister"

rooz
2021-01-24, 14:31
Han kanske har rakad skalle också, polis/väktare älskar väl att trakassera folk som ser ut som "rasister"
Jag hade 3mm snagg och vägde 125+ kg så hade jag aldrig problem med ordningsmakten eller väktare. Är man ett rövhål så blir du bemött som ett rövhål.

Enda gången jag blivit profilerad var i Istanbul för länge sen.

Rikard Jansson
2021-01-24, 14:50
Jag hade 3mm snagg och vägde 125+ kg så hade jag aldrig problem med ordningsmakten eller väktare. Är man ett rövhål så blir du bemött som ett rövhål.

Enda gången jag blivit profilerad var i Istanbul för länge sen.

125 kg är inte grovt när man är 3.60 lång :*

skyffelmördarn
2021-01-24, 15:07

Är du grov och snaggad tror dom ju att du är en av dom? Klassiskt dörrvakts utseende om du frågar mig.

Diomedea exulans
2021-01-24, 15:28
Tror någon verkligen att rakad skalle = nazist nuförtiden? Känns som att det är minst lika vanligt bland sojapojkar idag.

kvarnis
2021-01-24, 15:30
Tror någon verkligen att rakad skalle = nazist nuförtiden? Känns som att det är minst lika vanligt bland sojapojkar idag.

HR-avdelningen som instruerar säkerhetspersonal tror säkert det.

Zrob
2021-01-25, 12:49
Jag har alltid med mig en stor dosett med massa piller/kapslar, (msm,multivitamin,magnesium,zink,omega3,gurkmeja,a swaganda) aldrig hänt något.
Sist hade vi med sonens adhd medicin med intyg mär vi flög till Egypten, ingen kollade det heller.