Visa fullständig version : Få slut på nattpissande?
I åratal så har jag behövt gå upp och pissa 2-4 gånger varje natt, men det har inte varit ett problem, då jag alltid har somnat om snabbt efter varje vända till toaletten och har känt mig utvilad på dagarna. Men det senaste halvåret så har inte detta varit fallet och jag har svårt att somna om efter vända 2 och ibland 3, vilket resulterar i för lite kvalitativ sömn och en markant försämrad livskvalité och stresstolerans, så hur tusan ska man få ett slut på det?
Det jag har provat är att träna upp min blåsa genom att inte kissa för ofta när jag är vaken och strypa mitt vätskeintag 3-4 timmar innan sänggående, men det hjälpte inte. Jag har även provat läkemedlet Minirin (https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20040607001189) i 4 månader och det fungerade faktiskt väldigt bra. Med det så behövde jag de flesta nätterna bara gå upp en gång och kissa, och då efter 5-6 timmar istället för efter 2 som det är nu, men då jag fick biverkningar av det i form av trötthet, huvudvärk och vissa dagar yrsel så fick jag sluta med det.
Så vad finns det mer man kan göra? Det här driver mig nämligen till vansinne!
delta_mats
2021-01-20, 10:43
Hur mycket dricker du om dagarna? Hur mycket dricker du 3h innan läggdags?
Jag drog ned på vätskan rejält och drack inget efter 18 (Lägger mig ca 21). Nu drog jag även ned på mitt ZMA intag samtidigt, så hur mycket det spelade in vet jag inte.
Kissade dryga 1ggr per natt bara dock.
Hur mycket dricker du om dagarna? Hur mycket dricker du 3h innan läggdags?
Jag ligger rätt normalt till, dvs, runt 1½-2 liter, varav majoriteten på för- och eftermiddagen. På kvällen får jag främst i mig vätska via min kvällsmat som jag äter just 3 timmar innan sängen, så det blir inte så mycket då det oftast rör sig om någon apelsin, 2 dl mjölk och kvarg. Det är som att min blåsa inte är synkad rätt med dygnet, den "sover" under dagarna och är "vaken" på nätterna, jag skär snart ut eländet:laugh:
Tar du kreatin?, märkt att jag behöver pissa mer när jag tar det.
En polare som pissade mycket på natten kollade till slut upp det och märkte att han hade diabetes. Kan säkert finnas 100 olika anledningar men kan ju vara bra att kolla upp om det är problem för dig?
Akerhage
2021-01-20, 11:42
Har exakt samma problem som dig. Är 36 år gammal och känner mig som en gubbe som måste gå och pissa hela tiden på nätterna. Käkar inga kosttillskott, dricker inte särskilt mycket vatten efter 18 heller och lägger mig oftast runt 21.00.
Har funderat på prostatan eller diabetes jag med, men inte vågat kolla upp det.
Tar du kreatin?, märkt att jag behöver pissa mer när jag tar det.
Nope, inget kreatin, jag äter dock runt 2,5 g protein per kroppskilo, kanske det har en påverkan?
En polare som pissade mycket på natten kollade till slut upp det och märkte att han hade diabetes. Kan säkert finnas 100 olika anledningar men kan ju vara bra att kolla upp om det är problem för dig?
Det har de redan kollat upp, jag fick göra det innan de skrev ut Minirinen.
shut teh face
2021-01-20, 13:31
Hur mycket kolhydrater och salt äter du?
Langster
2021-01-20, 14:00
Jag har samma problem. Hört att glycerol på kvällen kan hjälpa men jag har inte provat.
Tror det är mycket psykologiskt, jag vaknar och går och pissar vid minsta nödighetskänsla. Jag tror inte jag måste pissa då egentligen, men jag gör det ändå - som någon slags automatik. Pissar nog oftare på natten än på dagen, helt sjukt.
Blev lite bättre när jag började träna på morgonen, så det träningsrelaterade vattendrickandet sker tidigare på dygnet.
Langster
2021-01-20, 14:01
För mig verkar kost och vätskeintag inte göra någon större skillnad faktiskt.
Högt proteinintag nära inpå sömn störde mig - Både varm och extra vätska.
söderkisen
2021-01-20, 15:37
Ät och drick längre ifrån sänggående om det är möjligt.
Samt mindre protein om du har möjlighet att fördela intaget annorlunda.
mattilainen
2021-01-20, 23:26
kanske har du en del vätska i benen och när du då lägger dig ner så tömmer det sig lättare och du behöver kissa. Prova att använda stödstrumpor. Vet inte vad du har för jobb men mycket stillasittande eller om du står upp hela dagarna eller går mycket så kan man lätt få mycket vätska i benen.
Starke75an
2021-01-21, 04:10
kanske har du en del vätska i benen och när du då lägger dig ner så tömmer det sig lättare och du behöver kissa. Prova att använda stödstrumpor. Vet inte vad du har för jobb men mycket stillasittande eller om du står upp hela dagarna eller går mycket så kan man lätt få mycket vätska i benen.
Om armar och ben kyls ner, går vätska in i kroppen och man kissar ut vätska. Värms kalla ben och armar, så blir man törstig.
Eller inse att du är gubbe.
Får jämt springa på nätterna om jag går på diet och ligger lågt på kolhydrater. Då rinner all vätska som intas rakt igenom ganska snabbt. Men när jag återgår till normalt ätande så försvinner nattpissandet. Hur ser ditt kolhydratsintag ut?
Dricker du kaffe?
Att sluta dricka kaffe var en gamechanger för mig. Jag slutade av andra anledningar och sedan insåg jag att jag hade slutat kissa på nätterna. Correlation or causation, dunno.
Och som Langster är inne på, det är träning att sluta att göra det "per automatik". Man känner signalen och ofta går man bara och kissar. Jag har tränat på dagarna att bara kissa om det är en riktig signal, så att säga. Att kissa på morgonen och sedan ha 6-8 timmar mellan gångerna.
I dagsläget när jag inte kan träna så ligger jag bara runt 100-150 g, men jag märkte ingen skillnad när jag tränade och åt 300+. När det kommer till salt så vet jag inte, men det är inga stora mängder.
Jag har samma problem. Hört att glycerol på kvällen kan hjälpa men jag har inte provat.
Tror det är mycket psykologiskt, jag vaknar och går och pissar vid minsta nödighetskänsla. Jag tror inte jag måste pissa då egentligen, men jag gör det ändå - som någon slags automatik. Pissar nog oftare på natten än på dagen, helt sjukt.
Blev lite bättre när jag började träna på morgonen, så det träningsrelaterade vattendrickandet sker tidigare på dygnet.
Jag känner igen mig lite i det psykologiska, men majoriteten nätter så är de första två vändorna över 15 s kissande, så det är inga små mängder, sen hjälpte ju som sagt Minirin. När jag åt det så hade jag nätter där jag inte vaknade en enda gång. Så det var synd med biverkningarna.
Det kan vara värt att prova, tack för tipset! Det blir en hel del varierande på mitt jobb, runt 60% rörelse/stående och resten sittande.
Dricker du kaffe?
Att sluta dricka kaffe var en gamechanger för mig. Jag slutade av andra anledningar och sedan insåg jag att jag hade slutat kissa på nätterna. Correlation or causation, dunno.
Yes, jag dricker två muggar på morgonen, så frågan är om det kan ha en påverkan när det går 15+ h innan sängen?
berserken
2021-01-21, 18:33
Dricker med två muggar kaffe på morgonen går i princip aldrig upp på natten
Sluta drick vatten. Problem solved.
Lafayette
2021-01-21, 19:42
Där här har jag varit med hos urologen en miljard gånger..
Bäckenbottträning
Stå emot och kissa inte även om man känner så då det blivit fel i signalsystemet
Knipövningar
Och det är väl det
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.