handdator

Visa fullständig version : En fantastisk funktion hos mellanslagstangenten på telefonen

Diomedea exulans
2021-01-15, 12:04
När jag satt och slösurfade häromdagen råkade mina ögon fastna på en meme där en funktion beskrevs som både jag och människorna i memens kommentarsfält tyckte var extremt användbar: om du håller ner mellanslagstangenten på din telefon, och sedan för fingret i sidled, så flyttar du markören längs med texten.

Just att flytta markören enstaka steg har jag haft stora problem med, på grund av kombinationen ”övermuskulösa alfa-chad-bodybuilder-fingar” och ”trilskande iPhone”. Typexemplet är när man ska quotea en del av någons inlägg här på forumet och ska radera text precis intill klammern; det är lögn och förbannad dikt att få markören att hamna rätt. Att radera exakt rätt tecken för att kunna lägga upp ett Youtbeklipp är en annan klassisk stötesten.

Ni behöver inte tacka mig, det räcker att ni skickar hönsanekdoter i PM.

40plus
2021-01-15, 12:37
När jag satt och slösurfade häromdagen råkade mina ögon fastna på en meme där en funktion beskrevs som både jag och människorna i memens kommentarsfält tyckte var extremt användbar: om du håller ner mellanslagstangenten på din telefon, och sedan för fingret i sidled, så flyttar du markören längs med texten.

Just att flytta markören enstaka steg har jag haft stora problem med, på grund av kombinationen ”övermuskulösa alfa-chad-bodybuilder-fingar” och ”trilskande iPhone”. Typexemplet är när man ska quotea en del av någons inlägg här på forumet och ska radera text precis intill klammern; det är lögn och förbannad dikt att få markören att hamna rätt. Att radera exakt rätt tecken för att kunna lägga upp ett Youtbeklipp är en annan klassisk stötesten.

Ni behöver inte tacka mig, det räcker att ni skickar hönsanekdoter i PM.

Humbug och kvacksalveri, fungerar inte på min S10 med google tangentbord iaf. Håller jag nere mellanslag så kommer menyn för att välja typ av tangentbord upp.

Diomedea exulans
2021-01-15, 12:38
Humbug och kvacksalveri, fungerar inte på min S10 med google tangentbord iaf. Håller jag nere mellanslag så kommer menyn för att välja typ av tangentbord upp.

Vaaa? Galet!

King Grub
2021-01-15, 12:38
För mig är det där språkbyte.

Lennix
2021-01-15, 12:39
Fungerar på min Galaxy S20, revolutionerande!

StarkaUlf
2021-01-15, 12:41
För mig är det där språkbyte.

Samma.

King Grub
2021-01-15, 12:42
Ska jag ta bort enskilda tecken och liknande förstorar jag bara bilden. Som här, där jag är i färd med att redigera din text som en annan diktator.

https://i.imgur.com/8YskWJl.jpg

Blomkål
2021-01-15, 12:47
Slösurfa på mobilen? Skulle ta bort hela glädjen för mig. Luren kollar jag bara upp småsaker men kan ligga och slappa med datorn en hel eftermiddag.

Tomas W
2021-01-15, 13:43
Satt för en timme sedan och frenetiskt försökte få markören på rätt ställe, nu behöver jag aldrig mer bli frustrerad över detta. TACK!

Termy
2021-01-15, 13:45
För mig är det språkbyte också om jag håller inne mellanslaget mer än en sekund. Tricket var att trycka mellanslag och direkt börja dra fingret vänster eller höger, då fungerar det!

StarkaUlf
2021-01-15, 13:51
Jag tycker då bara på texten så kommer det en blå grej på skärmen som jag kan flytta exakt hur jag vill. Bak/fram/upp/ner. Skitenkelt.

Nattljus
2021-01-15, 14:28
Jag tycker då bara på texten så kommer det en blå grej på skärmen som jag kan flytta exakt hur jag vill. Bak/fram/upp/ner. Skitenkelt.
Samma här *popcorn*

Akerhage
2021-01-15, 14:30
Fick tuppjuck! Det funkade inte. :(

Men skall inte göra en höna av en fjäder för det. Ser det som en eggstra funktion bara. Galer inte vidare för det!

Nattljus
2021-01-15, 14:40
Fick tuppjuck! Det funkade inte. :(

Men skall inte göra en höna av en fjäder för det. Ser det som en eggstra funktion bara. Galer inte vidare för det!
Fortsätt kackla, till sist hittar du ett korn *hug*

Gregow
2021-01-15, 14:59
Det har funnits i åratal på både Iphone och Android(Gboard).

TotteShaped4Life
2021-01-15, 15:23
En kollega igår som tipsade om denna hemliga och smått revolutionerade funktion

Diomedea exulans
2021-01-15, 15:35
En kollega igår som tipsade om denna hemliga och smått revolutionerade funktion

Snart skall kunskapen vara spridd hos alla!

r3mpuh
2021-01-15, 15:40
Funkar inte. Vad dillar ni om.

C.E.J.
2021-01-15, 16:53

Phew, I'm not alone.

C.E.J.
2021-01-15, 16:55
Slösurfa på mobilen? Skulle ta bort hela glädjen för mig. Luren kollar jag bara upp småsaker men kan ligga och slappa med datorn en hel eftermiddag.

Inte obekvämt att sitta vid ett bord och slösurfa, då?

Gregow
2021-01-15, 16:56
Phew, I'm not alone.
Dra med fingret innan menyn för att byta språk kommer upp.

Hemi
2021-01-15, 17:58
Man kan dra markören med fingret genom texten också, en del försöker bara klicka på rätt ställe för att få markören dit.

C.E.J.
2021-01-15, 18:04

Mm.

Dåren
2021-01-15, 18:30
Skitbra! Tack för upplysningen. :d

Langster
2021-01-15, 18:36
2010 ringde tydligen upp Kolozzeum och berättade om de nya användarvänliga funktionerna i smartphones... jösses.

Langster
2021-01-15, 18:38
Kan avslöja att det funkar med alla tangenter, på iPhone iaf.

Cykelcykel
2021-01-15, 18:56
Mind blown

Diomedea exulans
2021-01-15, 19:19
Förstår inte skillnaden mellan att slösurfa på mobilen kontra datorn? *jorgen*
Satt för en timme sedan och frenetiskt försökte få markören på rätt ställe, nu behöver jag aldrig mer bli frustrerad över detta. TACK!

Skitbra! Tack för upplysningen. :d

Mind blown

För evigt till er tjänst!Kan avslöja att det funkar med alla tangenter, på iPhone iaf.Inte på min! Testade nyss.

Dåren
2021-01-15, 19:32
Det har funnits i åratal på både Iphone och Android(Gboard).

2010 ringde tydligen upp Kolozzeum och berättade om de nya användarvänliga funktionerna i smartphones... jösses.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP. xaCg0b2KF2eEUPjGPYtSWgAAAA%26pid%3DApi&f=1

"Någon får cred för sin vetskap om något som jag också kände till!"

r3mpuh
2021-01-15, 19:54
Jag tror ni som pöbel måste ha massa noob "auto-correct-hjälp mig skriva funktioner" aktiverade på era lurar. Enda vettiga förklaringen.

Ett Orm
2021-01-15, 20:50
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP. xaCg0b2KF2eEUPjGPYtSWgAAAA%26pid%3DApi&f=1

Exakt. De bara höll på det utan att starta en tråd om det och berätta... troligt.*bs*

Eftersom det funkade och var ett bra tips klättrar Dio inte mindre än FYRA placeringar på min hemliga "bäst på kolo"-lista.

Langster
2021-01-15, 21:28
Inte på min! Testade nyss.

Möjligt att det måste vara en med en sån skärm som känner hur hårt man trycker, alltså iPhone 7, 8, X, pro osv, inte XR och andra budgetvarianter. Vad har du för modell?
Jag testade just på min jobbtelefon och på den funkar det fint.

Min privata telefon är nu en Samsung galaxy s20fe och dess tangentbord är verkligen ett par steg ner från iPhones. Ja, allt är typ ett par snäpp sämre än iPhone faktiskt.
På spacebaren på den står det Svenska men hur jag än trycker där blir det bara antingen mellanslag eller markörkontroll, jag kan inte byta språk.

Langster
2021-01-15, 21:36

Jag utgår alltid från att jag är sist med att lära mig sådana funktioner, då jag knappast håller mig a jour med tekniken nuförtiden. Nu börjar man förstå varför ens föräldrar alltid verkade vara tekniska analfabeter när man själv var liten, sen märker man att man själv slutar bry sig om nya saker för de verkar vara riktade till en yngre generation.
Jag är mer förvånad över att så många inte kände till detta. Det är väldigt användbart så all heder åt Dio.

Blomkål
2021-01-15, 23:50

Jag ligger i soffan med datorn på magen. Trodde jag alla gjorde förutom de med gamingdatorer som sitter i sina sportsäten.

Förstår inte skillnaden mellan att slösurfa på mobilen kontra datorn? *jorgen*

Bara det att skärmen är en tiondel så stor gör mig tokig. Och hur ligger/sitter ni avslappnat i ett par timmar?

C.E.J.
2021-01-15, 23:54
Jag ligger i soffan med datorn på magen. Trodde jag alla gjorde förutom de med gamingdatorer som sitter i sina sportsäten.

Det är inte bekvämt att ha den på magen. Bara bekvämt att ha den över p*ngen, men det är inge bra. Enter, the smartphone.

Nämen, håller med om att slösurf på telefonen är drygt, men vid det här laget har jag vant mig.

40plus
2021-01-18, 07:14

Aaaaaaah, ahaha! It works!

exevision
2021-01-18, 07:27

Man har ju så klart ett ståbord med en snabb stationär PC!

Kan avslöja att det funkar med alla tangenter, på iPhone iaf.

Du måste hårdtrycka då. Behöver du inte med mellanslag.

Diomedea exulans
2021-01-18, 08:39
Du måste hårdtrycka då. Behöver du inte med mellanslag.

Åh, nu funkade det. Har aldrig testat att ”hårdtrycka” på någon tangent förut. Langster är rätt stark, slår vad om att alla hans tryck blir hårdtryck.

C.E.J.
2021-01-18, 18:27
Man har ju så klart ett ståbord med en snabb stationär PC!

Vaff, obvi ännu obekvämare 🙄