Logga in

Visa fullständig version : Borde man få säga opassande saker om man har Tourettes?

trädgårdsmöbel
2021-01-15, 00:07
Om man har Tourettes med koprolali som tic, eller för den delen bara koprolali, tycker du då att man skall få säga vad som helst i sina tics?

Poll kanske kommer:

C.E.J.
2021-01-15, 00:08
Ska få å ska få, kan de inte hjälpa det så vad ska man gö ��*♂️

Btw, varför skriver du skall istället för ska?

trädgårdsmöbel
2021-01-15, 00:10

För att jag skolkade bort skolan och kan inte grammatik. Jag skriver som jag pratar, som BigHulken.

Brofessorn
2021-01-15, 00:20
Nej........ för ord kan skada andra människor.... hepp

Gregow
2021-01-15, 00:30
Rövsmör.

bigtraps
2021-01-15, 06:09
Självklart

trädgårdsmöbel
2021-01-15, 07:31

Efter att ha sovit på saken tycker jag fortfarande att det skall vara skall. Det känns naturligt att säga. Är det fel, ska det vara ska, skall det vara ska, ska det vara skall eller skall det vara skall?

Sidofråga: Varför kan jag inte ens mitt eget språk? Det är ju inte så att engelskan är perfekt att kompensera med. Stay in school kids.

CalleP
2021-01-15, 12:42
Jag tror inte på Tourettes, tror alla fejkar det för uppmärksamhet.

Livet
2021-01-15, 12:53
Om man har Tourettes med koprolali som tic, eller för den delen bara koprolali, tycker du då att man skall få säga vad som helst i sina tics?

Poll kanske kommer:

"Få" är ju fel ordval i sammanhanget. Vad skulle man göra åt det om personen i fråga säger "fel" ord?

//Förmodligen den enda på forumet som haft detta.

trädgårdsmöbel
2021-01-15, 12:59
"Få" är ju fel ordval i sammanhanget. Vad skulle man göra åt det om personen i fråga säger "fel" ord?

//Förmodligen den enda på forumet som haft detta.

Cancella personen på sociala medier, informera arbetsgivaren, doxxa adress, anmäla till polisen, dödshota, våldtäktshota och spärra ev. streamingkonto.

Livet
2021-01-15, 13:01
Cancella personen på sociala medier, informera arbetsgivaren, doxxa adress, anmäla till polisen, dödshota och spärra ev. streamingkonto.

Vilka ord skulle ge dessa effekter isåfall?

PixelMiner
2021-01-15, 13:02
Cancella personen på sociala medier, informera arbetsgivaren, anmäla till polisen, dödshota och spärra ev. streamingkonto.

Finns ju en kvinnlig Twitch streamare som lider av ganska svår Tourettes. Henne har Twitch valt att freda istället, dvs hon har fått ganska stort svängrum gällande vilka ord som hon kan säga utan att bli bannad. Dessutom så bannar Twitch istället de användare som går in på hennes live-strömmar och skriver ord som de vet Triggar hennes tics.

Nuggets
2021-01-15, 13:03
Nej, den uppenbara lösningen är givetvis att vi ska börja sätta munkavel på sjuka människor :)

Det här är ju lite som att fråga om man borde få hosta när man är förkyld...

Lennix
2021-01-15, 13:09
Finns ju en kvinnlig Twitch streamare som lider av ganska svår Tourettes. Henne har Twitch valt att freda istället, dvs hon har fått ganska stort svängrum gällande vilka ord som hon kan säga utan att bli bannad. Dessutom så bannar Twitch istället de användare som går in på hennes live-strömmar och skriver ord som de vet Triggar hennes tics.

Kanalen verkar vara byggd på att det är roligt när hon får tics eftersom hennes sparade klipp är när hon får tics? Varför bannar dom då folk som får henne att säga tics? Ser ut som när folk donerar att dom säger vissa saker som får henne att få tics?

PixelMiner
2021-01-15, 13:24
Kanalen verkar vara byggd på att det är roligt när hon får tics eftersom hennes sparade klipp är när hon får tics? Varför bannar dom då folk som får henne att säga tics? Ser ut som när folk donerar att dom säger vissa saker som får henne att få tics?

Jo, det är snudd på lyteskomik samtidigt så pushar hon väl själv dessa videos eftersom det drar trafik till hennes kanal, och därmed mer pengar.

Men som jag förstod det var det en handfull triggerord som kunde sätta henne i ett självförstärkande läge där hon bara skrek och skrek till dess att rösten gav sig och hon hostade blod. Så dessa ord kan jag förstå att hon vill banna ifrån sin kanal.

Diomedea exulans
2021-01-15, 13:25

Det finns en rolig snubbe också: https://www.facebook.com/LewisQball

trädgårdsmöbel
2021-01-15, 13:34
Vilka ord skulle ge dessa effekter isåfall?

Finns bara ett vad jag vet.

Livet
2021-01-15, 13:34
Finns bara ett vad jag vet.

N*ger?

trädgårdsmöbel
2021-01-15, 14:06
N*ger?

Ja. Jag tror det är det enda undantaget för många om man i övrigt accepterar koprolali.

Just damen som diskuterats har ju vart i rejält blåsväder för just det ordet. Är vad jag vet det enda ord som undantas av i övrigt koprolalitoleranta personer.

Livet
2021-01-15, 14:17
Ja. Jag tror det är det enda undantaget för många om man i övrigt accepterar koprolali.

Just damen som diskuterats har ju vart i rejält blåsväder för just det ordet. Är vad jag vet det enda ord som undantas av i övrigt koprolalitoleranta personer.

Det ordet ger nog upphov till många prekära situationer för den som säger det.

PixelMiner
2021-01-15, 15:02

Tycker hon förklarar sig ganska bra här:

sPjd_hEOtgM

C.E.J.
2021-01-15, 16:51
För att jag skolkade bort skolan och kan inte grammatik. Jag skriver som jag pratar, som BigHulken.

Så många wat på detta :) men ok, du skriver som du pratar, så varför säger du skall när du pratar, istället för ska?

Gregow
2021-01-15, 16:53
Så många wat på detta :) men ok, du skriver som du pratar, så varför säger du skall när du pratar, istället för ska?
Varför denna fabless för nymodigheter?

C.E.J.
2021-01-15, 16:58

Det vet jag inte, aldrig tänkt på. 'ska' är standard i vardagligt tal så jag undrar väl vadan op:s fäbless för eh... gammodigheter?

Gregow
2021-01-15, 17:01
Det vet jag inte, aldrig tänkt på. 'ska' är standard i vardagligt tal så jag undrar väl vadan op:s fäbless för eh... gammodigheter?
Jag tycker inte man skall degenerera språket med allt för många nymodigheter.

skyffelmördarn
2021-01-15, 17:07
VGUilfRkSL4

Bästa

trädgårdsmöbel
2021-01-15, 17:18

Det blir sådär naturligt. Jag pratar sådär? Jag är rätt gammal.

C.E.J.
2021-01-15, 18:05
Confused but intrigued.

Dåren
2021-01-15, 18:33

Det heter fäbless.

Dåren
2021-01-15, 18:37
OnT: Det faller på sin egen orimlighet. Tycker man personen säger "fel" saker är man PK och kan inte samtidigt vara funkofob.

trädgårdsmöbel
2021-01-15, 18:54
OnT: Det faller på sin egen orimlighet. Tycker man personen säger "fel" saker är man PK och kan inte samtidigt vara funkofob.

Jag tror det finns en slags inofficiell värderingslista för vad man skall tycka som pk när vad som är pk ställs mot något annat som är pk och det krockar samtidigt som frågan inte kan undvikas. Annars skulle det bli ohållbart och förvirrat.

Köttis
2021-01-15, 19:12
Annars skulle det bli ohållbart och förvirrat.

Är det inte det, menar du?

Ett Orm
2021-01-15, 21:11
Känner mig elak för jag tycker det är roligt, men det måste vara sjukt jobbigt att ha det.

Så ja...men! Jag kan tycka att de kan få avvisas från tex högskoleprov mm där andra människor kan störas av detta. Ibland får helt enkelt massans behov gå före individens.
Naturligtvis ska de ha rätt att göra det enskilt, men det kan ju faktiskt finnas de som har tourettes och är en rövhatt.

trädgårdsmöbel
2021-01-16, 13:30
Alfabetet är tydligen svårt att ta sig igenom utan missöden.

https://youtu.be/I9mFtCtcqf8