Logga in

Visa fullständig version : Användning av "Applicant Tracking Systems" i rekrytering av svenska företag?

smerk
2021-01-12, 12:15
Hej. Jag tänkte höra om någon har en insikt i om eller hur eventuella "Applicant Tracking Systems" används av svenska företag i rekrytering? Hittade ett inlägg på reddit om detta och fick mig en funderare.

Applicant Tracking System är mjukvara som vissa arbetsgivare använder sig av för snabb och enkel screening av CVs och liknande. Detta var inget nytt för mig, men tydligen så kan saker som att inte använda kolumner, inte använda vissa rubriker eller typsnitt och i vissa fall inte använda PDF-filer göra så att man ökar sina chanser till att komma igenom den första screeningen. Anledningen verkar vara att dessa program inte kan läsa in informationen från CVt om vissa av dessa "problem" finns närvarande, vilket leder till att ansökan åker rakt i papperskorgen.

Har ingen aning om till vilken grad detta används i Sverige, om någon har en insikt får ni gärna dela med er!

Snubben
2021-01-12, 12:39
Skulle väl säga att de flest rekryterande delarna inom staten använde ReachMee vilket är ett sådant system. Syftet är väl mest att hantera alla ansökningarna så att om någon kräver ut något kan man se att alla har gåtts genom, samt att man poängsätter varje ansökan beroende på meritlistan.

Jag tror den gör någon enkel "poängsättning" där den hanterar inlästa dokumentet, men känner inte till att det ska vara några problem med det. Å andra sidan behöver man som myndighet gå genom varenda ansökan så det du fiskar efter i ditt inlägg är nog inte aktuellt här..

Plasttiger
2021-01-12, 18:07
Hej. Jag tänkte höra om någon har en insikt i om eller hur eventuella "Applicant Tracking Systems" används av svenska företag i rekrytering? Hittade ett inlägg på reddit om detta och fick mig en funderare.

Applicant Tracking System är mjukvara som vissa arbetsgivare använder sig av för snabb och enkel screening av CVs och liknande. Detta var inget nytt för mig, men tydligen så kan saker som att inte använda kolumner, inte använda vissa rubriker eller typsnitt och i vissa fall inte använda PDF-filer göra så att man ökar sina chanser till att komma igenom den första screeningen. Anledningen verkar vara att dessa program inte kan läsa in informationen från CVt om vissa av dessa "problem" finns närvarande, vilket leder till att ansökan åker rakt i papperskorgen.

Har ingen aning om till vilken grad detta används i Sverige, om någon har en insikt får ni gärna dela med er!

Tror att de flesta går efter kön, hudfärg, kontakter, social status, paus paus paus paus paus paus paus drogfrihet, paus paus paus paus kompetens.