Visa fullständig version : Hur länge "lever" SARS-CoV-2 på skyddsutrustning?
Nån som har läst nått seriöst om hur länge SARS-CoV-2 "lever" på t.ex. skyddsutrusning, munskydd osv. Jag är inte intresserad av att de i laboratoriemiljö kunnat påvisa aktivt virus i fler veckor, alla verkar rörande överens om att så inte är fallet i en verklig miljö. Tanken slog mig nu när man ska bära munskydd i kollektivtrafiken och ska man slänga munskyddet efter varje resa, blir det dyrt i längden och personliga munskydd tvättas knappast efter varje resa kan jag tro. Om man t.ex. har 5 munskydd som man byter varje dag, så kan man ju tänka sig att ev. virus inte är aktiva på munskyddet man använde för 5 dagar sedan och då kan man ju använda dessa lite längre. Nån som har koll?
Fredszky
2021-01-07, 18:36
Till att börja med så är dessa munskydd ungefär lika effektiva som att tejpa fast ett A4 framför munnen. Hade jag varit orolig för viruset hade jag använt andningsskydd, FPP3-klassat (lycka till att få tag i dem nu), samt några åtsittande glasögon.
Men visst, det är bättre att låta munskydden ligga ett par dagar och rotera dem än inte. Pluspoäng om du låter solen lysa på dem och/eller ha torr luft.
Glöm inte att slänga av dig alla kläder du haft på dig ute bland folk så fort du kommer innanför dörrren och släng in dem i tvätten, samt ta en dusch och tvåla in dig överallt.
Burksoppa
2021-01-07, 19:14
Efter 2 dygn lär det vara lugnt.
Brasklappar för att vara riktig novis inom ämnet. Det låter som att munskydden framför allt är till för att skydda andra (om alla i sin tur bär munskydd) då utandningsluften inte sprids i samma omfattning. De partiklar som i sin tur fastnar på ditt munskydd från någon smittbärares utandningsluft tillhör väl då inte något som munskydden egentligen ska skydda mot?
På ett personligt plan kanske det ändå känns bra att byta/rotera men det är nog en väldigt försumbar del av smittspridningen.
Decepticon
2021-01-08, 17:45
Jag förstår absolut frågeställningen. Det är allmänt känt att de vanliga munskydden har ett mkt begränsat skydd "mot" viruspartiklar i en miljö. Munskyddet har bättre effekt på att begränsa viruspartiklar från en persons utandning och hosningar. Då blir spridningen mer begränsad i en miljö som t.ex. kollektivtrafiken. Men detta frågade inte TS om. Man kan t.ex. fått på sig virus på händerna som man sedan föröver på munskyddet när man tar av sig det och då vill man förstås inte ta på sig detta munskydd på några dagar. Jag har personligen ingen kunskap eller känner till någon forskning i ämnet, men efter 5 dagar så borde ju ev. viruspartiklar inte vara aktiva längre om man vill rotera några munskydd innan man slänger/ tvättar dem. Bra tanke tycker jag.
Upp till två dagar har man sett att viruset överlever på tyg. Gäller nog dock för torrt tyg, så se till så att de inte förvaras i fuktigt tillstånd. Vill man att det skall gå fortare kan man exponera mot värme.
Till att börja med så är dessa munskydd ungefär lika effektiva som att tejpa fast ett A4 framför munnen. Hade jag varit orolig för viruset hade jag använt andningsskydd, FPP3-klassat (lycka till att få tag i dem nu), samt några åtsittande glasögon.
Men visst, det är bättre att låta munskydden ligga ett par dagar och rotera dem än inte. Pluspoäng om du låter solen lysa på dem och/eller ha torr luft.
Glöm inte att slänga av dig alla kläder du haft på dig ute bland folk så fort du kommer innanför dörrren och släng in dem i tvätten, samt ta en dusch och tvåla in dig överallt.
Jag har hela tiden trott att munskydden var för att skydda andra ifrån den som bär dem, dvs om du har viruset så kan du inte smitta mig (lika lätt) om du har ett sådant för näsa och mun.
Fredszky
2021-01-08, 18:56
Jag har hela tiden trott att munskydden var för att skydda andra ifrån den som bär dem, dvs om du har viruset så kan du inte smitta mig (lika lätt) om du har ett sådant för näsa och mun.
Ja det stämmer, det förhindrar främst att viruset sprids lika mycket och långt vid nysningar och hostande om den smittade bär munskydd.
Andningsskydd däremot skyddar även den som bär det.
Jag utgick från att TS mest var brydd om att skydda sig själv.
Plasttiger
2021-01-08, 19:09
Upp till två dagar har man sett att viruset överlever på tyg. Gäller nog dock för torrt tyg, så se till så att de inte förvaras i fuktigt tillstånd. Vill man att det skall gå fortare kan man exponera mot värme.
Viruset är inte "levande" och kan således inte överleva alls :smash:
Det kan bibehålal infektivitet
och kanske gör de inte ens det
Conclusions
Despite prolonged viability of SARS-CoV-2 under laboratory-controlled conditions, uncultivable viral contamination of inanimate surfaces might suggest low feasibility for indirect fomite transmission.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1198743X20305322
Skillj på att kunna identifiera RNA (virusets "DNA" så att säga) mot att faktiskt kunna sprida sjukdom ("infektera")
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.