Visa fullständig version : Var tog framtidstron vägen?
När jag växte upp så föll Berlin-muren, världen öppnades upp, Internet kom, teknikutvecklingen gick på högvarv och trenden med entreprenörskap lyftes fram som något nytt. Garageföretag var det nya svarta. Sport och film var ett stående samtalsämne vid fikarasten.
Idag ser det mörkare ut där majoriteten tror att deras barn kommer få det sämre. Pensionssystemet riskerar att försvinna. Välfärden går på knäna. Cancel-culturen har cementerat sig. Fel åsikter och du raderas. Politisk ideologi genomsyrar allt från TV till reklam. Grova våldsbrott och sprängningar har blivit till notiser. Vid fikat beklagas det mest över politik/politiker.
Är det mörkare eller ser jag bara barndomen genom rosenskimrande glasögon? Inser naturligtvis att vi haft två världskrig och kalla kriget under 1900-talet så är inte naiv nog att tro att allt var bättre förr. Den ekonomiska tillväxten var enorm. Jag kan bara inte minnas att min uppväxt var politiserad, att folk vägrades äldreboende, dog i sjukhusköerna eller riskerade att bli sprängda när de gick hem från krogen.
Jag vill undvika en politisk diskussion men tycker att ämnet är väldigt intressant utifrån den psykologiska aspekten kring framtidstro. Skulle man må bättre av att stoppa huvudet i sanden och blockera nyhetsmedia eller är det rent av skadligt då man bygger hela sin världsbild på den lilla del av information man tar del av?
DerImperator
2021-01-07, 16:45
Den ekonomiska tillväxten i Västvärlden är fortfarande hög. Det har faktiskt varit högre senaste 20 åren än åren efter det stora kriget. Exempelvis skulle en genomsnittlig svensk från 2005 med snittinkomst betraktas som relativt fattig idag vilket låter helt befängt för de flesta. Det är svårt att se hur saker blir bättre löpande och hela tiden då vi vänjer oss med allt mer avancerad skit och högre levnadsstandard. För 15 år sedan var det otänkbart att varje medlem i ens hushåll skulle ha råd med en högteknologisk dator i fickformat och att detta skulle snarare räknas som minimumstandard.
En genomsnittlig svensk kan försörja 4-5 personer på sin lön idag så länge man är OK med en levnadsstandard från 60-70-talet.
Brottsligheten har gått utför i Sverige. Detta var dock förväntat med den ökande globaliseringen men inte till denna utsträckning. Å andra sidan har vi fler verktyg än någonsin tidigare att bygga trygga samhällen och upprätthålla ordningen men dessa verktyg anses ofta vara integritetskränkande.
Dessutom tror jag många i Väst räds när skillnaderna blir mindre och mindre mellan Europa och Nordamerika relativt till Asien och Afrika och Östeuropa. Detta är inget att bli oroad för. De är inte vi som blir sämre utan de som kommer ikapp oss.
Jag tror inte att man behöver läsa nyheterna varje dag. Ett mål jag satt, eller i alla fall vana, är att läsa kvalitetsnyheter på veckobasis snarare än varje dag. En människa idag har inte samma behov av att hålla sig uppdaterad jämnt, jämfört med förr i tiden då dagstidningen var ens enda blick ut i världen eller resterande Sverige. Är det någonting viktigt får man reda på det förr eller senare hursom.
Fredszky
2021-01-07, 16:51
Det är definitivt mörkare.
Västländerna har haft sitt race ett par hundra år, nu är dekadensens tid här.
Alla samhällen har sin uppgång och fall, i snitt lever samhällen i runt 350 år.
Man kan se samma tecken i historien när man tittar på olika samhällen när det nästan är över (dekadens-fasen). Då läggs mycket fokus på pervers sexualitet (pride, pedofili, homosexualitet, etc) . Mycket självförverkligande, jag-jag-jag. Öppna gränser överallt, nya folkslag kommer in och tar över, vi är godtrogna efter ha haft det så bra i västländer så länge. Det västländska samhället har inget som håller samman det längre. Förut var det kristendom bl.a.
Så ja, det är inte bara du.
De flesta har huvudet i sanden dock.
trädgårdsmöbel
2021-01-07, 17:11
Framtidshopp tror jag ibland kan ha ganska lite med realism, statistik osv. att göra. Framtidshopp är något ledare av idag är ypperligt usla på att sprida till annat än eventuellt (och ofta inte ens det) deras mest trogna supporters.
Med bättre ledare både bland makt och opposition hade vi nog kunnat ha betydligt mer framtidshopp oavsett samma dagsläge.
Diomedea exulans
2021-01-07, 17:17
Har ingen koll på vad andra människor tycker om någonting, men min egen framtidstro kan summeras med att den ser mörk ut för mig själv men ljus ut för världen i stort.
Har ingen koll på vad andra människor tycker om någonting, men min egen framtidstro kan summeras med att den ser mörk ut för mig själv men ljus ut för världen i stort.
Låter nästan som taget från Jesus mun.
Scratch89
2021-01-07, 17:36
Jag tycker också att det hårdnat i det offentliga samtalet.
Ta politiker som exempel. Förr (när jag var yngre, vilket var på 90-talet och framåt) ville jag minnas att politiker blickade framåt, man hade visioner om vart man ville ta samhället. Nu är retoriken och världsbilden att man måste stoppa den andra sidan, oavsett om det är "extremhögern" eller vänsterdriven identitetspolitik. Polariseringen har ökat (även fast den historiskt sett varierat och både varit stor och liten) och med intågandet av nyheter och sociala medier i realtid är det inte svårt att få tag på information, men det svåra är att få tag på information som är unbiased.
Diomedea exulans
2021-01-07, 18:20
Låter nästan som taget från Jesus mun.
Menar du att jag har vissa likheter med honom?
Fredszky
2021-01-07, 18:23
Kommer ni ihåg 80-talet?
Filmhjältarna var manilga, hade massa muskler. Arnold, van damme, dolph lundgren.
Musiken var peppande och melodiös. Det var vad som var populärt då.
Nu är det mer populärt att vara dekadent. Det kom med Nirvana och grungen på 90-talet. Att vara bidragsberoende är inte längre något skamligt. Moralen har tagit en vändning. Godhetsknarkandet har exploderat, för det är lättare än att kavla upp ärmarna och faktiskt ta ansvar över sitt liv.
Våra myndigheter hade mycket högre integritet och rättsäkerhet.
Nu sitter det massa vänsterkvinnor som domare och delar ut pinsamt låga straff om man har rätt hudfärg och etnicitet. Brottslighet för övrigt tycker jag har fått en alldeles för hög romantisering i samhället nu också.
Ingen vill bli polis (förutom den där blm-knäböjerskan och lite till skräp), alla vill bli rapgangsters.
Vad har du reproduktions-strategi? Är du typ R?
https://www.cs.montana.edu/webworks/projects/stevesbook/contents/chapters/chapter002/section004/blue/page003.html
Ja tillväxt har peakat nu måste vi jobba för status quo eftersom vi inte vill gå bakåt. Så istället för att titta på vad eller var vi kan expandera så måste vi nu se var vi kan bromsa utan att backa på välfärd och säkerhet.
Här i Sverige tyckte några dessutom att det var en bra ide att öka befolkningen med hjälp av invandring bara för att det föds färre barn bla. Problemen det förde med sig vet ju alla.
Det tokiga var ju det att det låg helt rätt med en minskad befolkningsmängd med tanke på automatiseringen av arbete och ökad medvetenhet för miljön, resurser och klimat.
Som jag ser det är befolkningsökningen i världen det största och mest akuta problem vi har just nu och det spelar liksom ingen roll om vi effektiviserar och blir veganer allihop, så länge vi blir fler skiter det sig iaf.
Det är ju inte direkt en utveckling att glädjas över...
Diomedea exulans
2021-01-07, 19:01
Vad har du reproduktions-strategi? Är du typ R?
https://www.cs.montana.edu/webworks/projects/stevesbook/contents/chapters/chapter002/section004/blue/page003.html
Vi kan försöka ta reda på det, enligt den eminenta tabell som finns på sidan du länkade:
https://i.imgur.com/VJxTOwq.png
Short-lived eller long-lived: Jag är helt klart long-lived. Min mormor blev 96 och jag äter nyttigt och tränar. Kommer bli hur gammal som helst (r-K: 0-1).
Small eller large: Jag väger 80 kg, vilket jag tror är över genomsnittet för en människa (r-K: 0-2).
Weak eller strong or well-protected: Gjorde tre reps på 110 i bänk igår, så jag är utan tvekan strong (r-K: 0-3).
Waste a lot of energy eller energy efficient: Jag är så apatisk att jag är rädd att växa fast i soffan någon dag (r-K: 0-4).
Less intelligent eller more intelligent: Jag fick 1,5 första gången jag gjorde högskoleprovet (r-K: 0-5).
Have large litters eller have small litters: Har inget barn alls (r-K: 0-6).
Reproduce at an early age eller reproduce at a late age: Är 37 och har inte ens börjat än (r-K: 0-7).
Fast maturation eller slow maturation: Jag började tala sent, tog körkort sent, blev av med oskulden sent och har fortfarande inte gjort det mesta som man ska ha klarat av när man är nitton (r-K: 0-8).
Little care for offspring eller much care for offspring: Jag är noga med att torka upp efter mig när jag gjort ni-vet-vad (r-K: 0-9).
Strong sex drive eller weak sex drive: Jag gör nog ni-vet-vad i snitt en gång i veckan nuförtiden (r-K: 0-10).
Small size at birth eller large size at birth: Föddes två veckor för tidigt, så jag var rätt liten (r-k: 1-10).
Ja, du ser ju. Tio poäng mot ett. Är en nästan perfekt K-strateg.
King Grub
2021-01-07, 19:01
Det teknokratiska övervakningssamhället styrt av bankeliten, oligarker och megaföretag är oundvikligt, och de har lyckats med konststycket att få folk att själva be om bli fördummade får framför tv:n, en grå massa av konsumerande skuldslavar utan ägande eller privatliv som inte kan tänka själv utan följer sina direktiv och tror att det är för deras eget bästa och att de egentligen är fria.
Ett dekadent samhälle där dekadensen bejakas.
Då är det inte konstigt att tonen går åt det negativa hållet. För många känner att något är fel, trots att de inte kan sätta fingret på det.
Plasttiger
2021-01-07, 19:02
Det är definitivt mörkare.
Västländerna har haft sitt race ett par hundra år, nu är dekadensens tid här.
Alla samhällen har sin uppgång och fall, i snitt lever samhällen i runt 350 år.
Man kan se samma tecken i historien när man tittar på olika samhällen när det nästan är över (dekadens-fasen). Då läggs mycket fokus på pervers sexualitet (pride, pedofili, homosexualitet, etc) . Mycket självförverkligande, jag-jag-jag. Öppna gränser överallt, nya folkslag kommer in och tar över, vi är godtrogna efter ha haft det så bra i västländer så länge. Det västländska samhället har inget som håller samman det längre. Förut var det kristendom bl.a.
Så ja, det är inte bara du.
De flesta har huvudet i sanden dock.
Så "börshajen" visar sig ha en hatisk syn på homosexuella?
Inte så mycket avkastning på det bettet
Fredszky
2021-01-07, 19:17
Nu tror jag du blandar ihop hat med perversion.
https://en.wikipedia.org/wiki/Perversion
Perversion is a type of human behavior that deviates from that which is understood to be orthodox or normal. Although the term perversion can refer to a variety of forms of deviation, it is most often used to describe sexual behaviors that are considered particularly abnormal, repulsive or obsessive.
Att inte hylla homosexualitet är inte att ha en "hatisk syn".
Historiskt sett när vi levde i stammar och sådant var nog inte homos uppskattade (kanske spred sjukdomar o dylikt?) tror det levt kvar i vårt dna sen dess.
De krafterna som skapat Pride är även samma dårar som vill tuta i barn att det går bra att byta könsidentitet lite när man känner för det.
DerImperator
2021-01-07, 19:51
Ja tillväxt har peakat nu måste vi jobba för status quo eftersom vi inte vill gå bakåt. Så istället för att titta på vad eller var vi kan expandera så måste vi nu se var vi kan bromsa utan att backa på välfärd och säkerhet.
Här i Sverige tyckte några dessutom att det var en bra ide att öka befolkningen med hjälp av invandring bara för att det föds färre barn bla. Problemen det förde med sig vet ju alla.
Det tokiga var ju det att det låg helt rätt med en minskad befolkningsmängd med tanke på automatiseringen av arbete och ökad medvetenhet för miljön, resurser och klimat.
Som jag ser det är befolkningsökningen i världen det största och mest akuta problem vi har just nu och det spelar liksom ingen roll om vi effektiviserar och blir veganer allihop, så länge vi blir fler skiter det sig iaf.
Det är ju inte direkt en utveckling att glädjas över...
Kommer säkert få en hel del hat för det här, men så länge en tredjedel av alla svenska hushåll har husdjur som står för en större andel utsläpp än all personbilstransport i landet så är det helt absurt att peka ut människan som problemet. First things first. Den här priviligierade tanken om att man har en rättighet att skaffa husdjur är förlegat och den debatten kommer säkert växa sig än starkare i framtiden.
Wrenchgirl
2021-01-07, 19:55
En grej som jag personligen finner lite alarmerande är att exempelvis under valår har det blivit mindre "så här blir det om vi vinner" och mer "så här blir det om de vinner." Att det är lättare att attackera motståndarsidans politiska program än att prata om sitt eget. Och där är både höger och vänstersidan samma goda kålsupare. Och även om jag inte är något SD-fan själv blir det ett väldigt konstigt politiskt landskap när partier börjar välja sina samarbetspartners som iallafall ursprungligen ideologiskt inte direkt är kompatibla bara för att låsa ett specifikt parti ute. Då får vi lite den i mitt tycke låsta regeringssammansätningen som vi har nu där de två vänsterinriktades idéer låses av de två forna allianspartierna och vise versa. Så denna mandatperiod är lite i mitt tycke helt bortkastad och fungerar mer som en förvaltande period fram till nästa val.
När man väl ska lägga valsedeln vet man egentligen inte så mycket vad de olika partierna vill såvida man inte har suttit och studerat partiprogrammet för varje ett.
Sen måste jag erkänna att även om jag själv är bi och har en syster som är lesbisk så börjar Pride spåra ur lite. Istället för ett normaliserande av andra sexuella läggningar har det snarare blivit en prestige och statusgrej och ett sätt för en kändis som börjar vara bortglömd att återtända sin slocknande stjärna är att komma ut ur garderoben.
Det är lite mina tankar iallafall gällande varför det kan verka något mörkare för tillfället med framtidstron.
skyffelmördarn
2021-01-07, 21:03
Jag saknar det gamla industri Sverige typ 50-talet, när alla industrier blomstrade och allt var nytt och spännande.
När man byggde saker och kostade på.
Kollade på ett gammalt klipp om bergrummet på Saab. www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/saabs-hemliga-bergrum-fyller-75-ar
Kolla klippet längst ner, 1 minut in ungefär, när man ser folk glatt komma cyklandes till jobbet för att stämpla in. Nu ser folk ut som döden på morgonen på jobbet, och alla är konstant trötta.
Rulltrappa hade dom också inomhus, bland dom första i Sverige och i trä. Även ett ganska stort akvarium med. Saker som vi nu kanske inte tycker är så häftigt men tänker man på den tiden...
Elon Musk försöker få tillbaka rymdålderns hajp i varje fall. För det skall han åtminstone ha tack.
skyffelmördarn
2021-01-07, 21:11
Rymden är också ett bra exempel på hur framtidstron spårat ur helt och hållet, blivit lite bättre på senare år med Elon Musk men fortfarande, varför snackar vi inte mer om rymden? Rymdkapplöpningen i slutet på 50-talet har vi helt glömt bort varför?
Kommer vi någonsin komma dit? Vem vet, det är ju inte det viktiga heller. Det är viktiga är ju viljan att ta sig dit.
Kommer säkert få en hel del hat för det här, men så länge en tredjedel av alla svenska hushåll har husdjur som står för en större andel utsläpp än all personbilstransport i landet så är det helt absurt att peka ut människan som problemet. First things first. Den här priviligierade tanken om att man har en rättighet att skaffa husdjur är förlegat och den debatten kommer säkert växa sig än starkare i framtiden.
Husdjur First things first?
Mja kanske dottern hamster ligger lite längre ner på listan än... Ja väldigt många saker.
berserken
2021-01-07, 21:22
Mja kanske dottern hamster ligger lite längre ner på listan än... Ja väldigt många saker.sätt en katalysator på den så blir den mer miljövänlig .
Rymden är också ett bra exempel på hur framtidstron spårat ur helt och hållet, blivit lite bättre på senare år med Elon Musk men fortfarande, varför snackar vi inte mer om rymden? Rymdkapplöpningen i slutet på 50-talet har vi helt glömt bort varför?
Kommer vi någonsin komma dit? Vem vet, det är ju inte det viktiga heller. Det är viktiga är ju viljan att ta sig dit.
På den tiden handlade allt om transport, allt var hästkrafter, stora atombomber och att göra som gamla upptäckare, placera sina fötter någonstans. Nu är allt kommunikation och hacking i stället. Fast jag tror att det är en sådan fas och att om utvecklingen fortsätter så kommer vi in i en andra andning så småningom. Robotar i rymden fanns då och har blivit bättre nu. AI kanske.
Efter oljekrisen i början på 70-talet hade man något framtids forsknings center i USA där de spådde och dividerade om hur det skulle bli och hur man bäst skulle bemöta den, med en positiv utveckling och eventuellea , troliga stora problem. Hur världen skulle jämnas ut ekonomiskt på bästa sätt, eller minst dåliga.
Mja kanske dottern hamster ligger lite längre ner på listan än... Ja väldigt många saker.
Om det står mellan den och en sojapojke så säger jag bara: Go for the eyes Boo!
Det är mänsklighetens öde att utforska och bemästra vårt solsystem. Att vila på hanen imponerar inte på mig, kan jag säga.
Det teknokratiska övervakningssamhället styrt av bankeliten, oligarker och megaföretag är oundvikligt, och de har lyckats med konststycket att få folk att själva be om bli fördummade får framför tv:n, en grå massa av konsumerande skuldslavar utan ägande eller privatliv som inte kan tänka själv utan följer sina direktiv och tror att det är för deras eget bästa och att de egentligen är fria.
Då är det inte konstigt att tonen går åt det negativa hållet. För många känner att något är fel, trots att de inte kan sätta fingret på det.
+1
Kopplet skaver
Ord!
WORLD ECONOMIC FORUM ADMITS YOU WILL OWN NOTHING & BE HAPPY (VIDEO RECENTLY REMOVED FROM WEF SITE)
https://www.bitchute.com/video/9IK8CBTqnMoQ/
What is the Fourth Industrial Revolution? by Prof Klaus Schwab
https://www.youtube.com/watch?v=7xUk1F7dyvI&t=126s
Det är mänsklighetens öde att utforska och bemästra vårt solsystem. Att vila på hanen imponerar inte på mig, kan jag säga.
Jag ser det ungefär så här,
Det har iofs gjorts en hel del men obemannade farkoster. Mars med Viking farkoster, Voyager expeditionerna, Sovjet landade på Venus och efter det var det utställning världen runt, lite speciellt eftersom det var det annars så hemliga Sovjetunionen som inte släppte på grejer lika mycket som USA som bombade hela världen med info.
På -80 talet var rymdskyttlarna världsstjärnor och man gick trängdes i köer på vetenskapliga, naturhistoriska muséer för att se dem lyfta och göra grejer i rymden med 3D glasögon på kupol formade filmdukar. Man fick se satellitbilder i färg med berättarröst och där satt man innan internet och njöt av bilderna.
Fast,
Bilderna från rymdskyttlarna på jorden är rätt lika. Jorden är blå, rymden är svart, och sen då.
2013 skickade gymnasieelever upp en ballong med kamera som tog bilder på Kalifornien som Nasa reagerade på. Bilderna är fan mer spännande då de är tagna på lite lägre höjd och det ä lite spontan rafflande stämning över alltihop,
en artikel:
https://www.sandiegouniontribune.com/news/science/sdut-high-school-students-send-balloon-edge-space-2012mar01-story.html
I UK hände liknande saker bland annat detta, då man sände upp en billig ballong som tog bilder på jorden som laddades upp samtidigt som de själva satt på puben:
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2048244/Home-200-weather-balloon-captures-Thames-118-000-feet-up.html
Så, klart att man gör en massa forskning men man måste ju sälja in saker och få folk intresserade. Det enda folk överlag förstår är nog bilder, som då kostade miljoner med Nasa.
Vi har Google Earth i dag.
I mitten av -90 talet sände man i väg en farkost som skulle landa på månen Titan. För mig som intresserad var det 7 års nedräkning. Landningen gick snabbt, jag satt beredd på hemsidan då jag inte hade någon TV och världen fick ett par diffusa en färgade bilder som måste förklaras för att förstås, minns någon detta ens? Titan har ju varit en mytomspunnen Sci Fi måne med djungler, skräcködlor, aliens, krig och jag vet inte vad på bio och i böcker och detta var allt man fick se. Typ tillräckligt för mig kanske men vem bryr sig.
Sedan var det en del problem inom Nasa med Challenger olyckan, stressade project, Hubble problemen osv, då fick Nasa och USA dålig publicitet och folk tröttnade en del. Senare brann Columbia upp.
I Sovjet vet man inte exakt allt som hände i o m att de var så hemliga med allting men denna olycka är ju känd:
https://www.npr.org/sections/krulwich/2011/05/02/134597833/cosmonaut-crashed-into-earth-crying-in-rage
Ljudinspelningen(?) som USA snappade upp på någon bas i Turkiet tror jag det var, har inte läst så noga men sånt här vill man undvika, skickar man folk längre bort än till Månen kan man ju inte rädda dem:
https://www.youtube.com/watch?v=3Z_m7onLw74
Rovern på Mars har iofs tagit fantastiska bilder men jag tror at det dröjer ett bra tag innan någon människa åker dit.
Agitator
2021-01-08, 06:35
https://news.bitcoin.com/wp-content/uploads/2019/09/musk-bitcoin-meme.png
_qwLHlVjRyw
Perramja
2021-01-08, 08:08
Donald Trump erkände sig nyss besegrad så nog finns här framtidstro alltid :):cheers:*hug*
Starke75an
2021-01-08, 08:11
Donald Trump erkände sig nyss besegrad så nog finns här framtidstro alltid :):cheers:*hug*
Med andra ord har då kuppen att få honom avsatt lyckas, fast han vann valet...
Om vi skall se det positivt så lär det ju inte bli något kallt krig som kan hettas upp USA och Kina emellan med Bidé-n som vinnare.
Om vi skall se det positivt så lär det ju inte bli något kallt krig som kan hettas upp USA och Kina emellan med Bidé-n som vinnare.
Mer makt åt Kina är dock inte positivt.
Scratch89
2021-01-08, 09:01
Trollolol.
Perramja
2021-01-08, 09:02
Ja så går väl tankarna om man är konspirationsteoretiker eller högerextremist antar jag..likadant som förra valet fast med vänsterextremisterna, lika lite bevis då som nu.
Skulle det visa sig vara en kupp kan jag inte annat än ta av mig hatten för att den lyckades *hug*
The_RobRoy
2021-01-08, 09:09
Det känns snarare som att det är människans öde att utveckla teknologin så långt att maskiner tar över ala Matrix/Terminator eller dylikt. Om jag fick spola 1 miljon år framåt i tiden och det enda jag fick veta var om människo-rasen eller intelligenta maskiner verkade på planeten så hade jag gissat på maskiner.
2w2uPPGIbJU
Brofessorn
2021-01-08, 11:09
Det känns snarare som att det är människans öde att utveckla teknologin så långt att maskiner tar över ala Matrix/Terminator eller dylikt. Om jag fick spola 1 miljon år framåt i tiden och det enda jag fick veta var om människo-rasen eller intelligenta maskiner verkade på planeten så hade jag gissat på maskiner.
2w2uPPGIbJU
Läs The Revolutionary Phenotype om du vill se en lite annorlunda tagning på det här av en biolog (icke-DNA-baserat liv, men inte direkt den typiska robotvisionen).
The_RobRoy
2021-01-08, 11:53
Läs The Revolutionary Phenotype om du vill se en lite annorlunda tagning på det här av en biolog (icke-DNA-baserat liv, men inte direkt den typiska robotvisionen).
Tack för tips! Första reviewen man läser: The whole thing is written in a french accent which can make it a little difficult to read.
Vafan :d
Mer makt åt Kina är dock inte positivt.
Men skall man inte försöka vara positiv i en tråd om framtidstro...*whatever*
The_RobRoy
2021-01-08, 16:31
Men skall man inte försöka vara positiv i en tråd om framtidstro...*whatever*
Det var ju jättepositivt, vi kommer leva i en super-cool värld där maskiner gör det mesta åt oss!
Plasttiger
2021-01-08, 19:13
Nu tror jag du blandar ihop hat med perversion.
https://en.wikipedia.org/wiki/Perversion
Så att tycka att homosexulla är
t is most often used to describe sexual behaviors that are considered particularly abnormal, repulsive or obsessive.
är oK För dig?
Fredszky
2021-01-08, 19:14
är oK För dig?
Absolut, jag tycker att man får tycka vad man vill.
Tycker du att man inte får tycka vad man vill?
är oK För dig?
Finns gott om dekadenta bilder från pride-tåg att googla på om du är intresserad.
Finns en omfattande artikel att läsa här om homosexualitet.
https://sv.metapedia.org/wiki/Homosexualitet#M.C3.B6jliga_orsaker_till_h.C3.A4ls oskillnader
Plasttiger
2021-01-08, 19:39
Absolut, jag tycker att man får tycka vad man vill.
Tycker du att man inte får tycka vad man vill?
Det finns någonting som heter mänskliga rättigheter...
du kan googla
Rasism, sexism, och homofobi är inte något man får tycka om.. okränkbara rättigheter
Fredszky
2021-01-08, 19:47
Det finns någonting som heter mänskliga rättigheter...
du kan googla
Rasism, sexism, och homofobi är inte något man får tycka om.. okränkbara rättigheter
Jag scrollar igenom artiklarna om mänskliga rättigheter på https://fn.se/wp-content/uploads/2016/07/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
Artikel 18.
Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och
religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta
religion och trosuppfattning och att, ensam eller i
gemenskap med andra, offentligen eller enskilt, utöva
sin religion eller trosuppfattning genom undervisning,
andaktsutövning, gudstjänst och religiösa sedvänjor.
Artikel 19.Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet.
Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa
åsikter samt söka, ta emot och sprida information och
idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av
gränser.
Jag lyckas inte hitta att "Rasism, sexism, och homofobi är inte något man får tycka om", däremot hittar jag motsatsen som jag har fetat ovan. Kan du hjälpa mig?
Plasttiger
2021-01-08, 20:03
Jag scrollar igenom artiklarna om mänskliga rättigheter på https://fn.se/wp-content/uploads/2016/07/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
Jag lyckas inte hitta att "Rasism, sexism, och homofobi är inte något man får tycka om", däremot hittar jag motsatsen som jag har fetat ovan. Kan du hjälpa mig?
Du får också kladda med avföringen, men det är inte nice.
Natural rights are those that are not dependent on the laws or customs of any particular culture or government, and so are universal, fundamental and inalienable (they cannot be repealed by human laws, though one can forfeit their enjoyment through one's actions, such as by violating someone else's rights). Natural law is the law of natural rights.
skyffelmördarn
2021-01-08, 20:54
Jag ser det här narrativet ganska ofta och är ju inte helt emot det, men frågan är bara: vad ska man göra åt det? Flytta ut på vischan och börja stoppa pengar i madrassen?
Fredszky
2021-01-08, 21:04
Du får också kladda med avföringen, men det är inte nice.
Vi pratar inte om huruvida man får göra saker som är "nice" eller inte, utan om det är ett brott mot mänskliga rättigheter att tycka vad man vill om homosexuella, vilket du hävdade att så är fallet.
Jag ser det här narrativet ganska ofta och är ju inte helt emot det, men frågan är bara: vad ska man göra åt det? Flytta ut på vischan och börja stoppa pengar i madrassen?
Om saker ser mörkare ut för den breda massan som följer strömmen så finns det ett ganska uppenbart alternativ kvar. Det behöver däremot inte innebära att man blir en bitter incel, utan bara att man kanske behöver tänka igenom sina alternativ lite bättre och planera därefter. Jag tror att västvärlden tyvärr kommer att bli ännu sämre, men det betyder inte att jag ser mörkt på min familjs möjligheter.
Jag tror att du överskattar rika människors kompetens.
Rika människor är konformistiska för mycket som står på spel för att det ska tjäna för dom att vara rebelliska, har man fel "värdegrund" stängs betalningsmöjligheter ner.
skyffelmördarn
2021-01-09, 12:33
Senaste diskussionen som pågår här nu är ju ett bra bevis på hur fel allting har blivit. En otroligt VILJA ifrån folk att bråka med varandra, argumentera emot varandra och försöka hävda sig på olika sätt.
Senaste diskussionen som pågår här nu är ju ett bra bevis på hur fel allting har blivit. En otroligt VILJA ifrån folk att bråka med varandra, argumentera emot varandra och försöka hävda sig på olika sätt.
Jag vill mena på att konflikter har en evolutionärt viktig funktion, nämligen, att framkalla det bästa ur meningsmotståndaren.
På ett forum som jag hängde på back in the day, var ibland rena personangrepp (stundtals) tillåtna. Många episka idéer och debatter föddes ur det.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/Gerrit_Dou_-_Scholar_sharpening_a_quill_pen.jpg
Anton Fräs
2021-01-09, 15:44
Jag har aldrig direkt haft en framtidstro, åtminstone inte i vuxen ålder. Delvis på grund av mitt låga förtroende för att människor i större grupp kan samsas (då menar jag rätt basala saker) men också global uppvärmning och de konsekvenser det kommer medföra. Jag tror inte en sekund på att vi kommer kunna stoppa den och ser allt mer eskalerande konflikter globalt som en naturlig följd som konsekvens av vattenbrist, omflyttning av stora mängder människor, kulturkrockar m.m.
Jag har aldrig direkt haft en framtidstro, åtminstone inte i vuxen ålder. Delvis på grund av mitt låga förtroende för att människor i större grupp kan samsas (då menar jag rätt basala saker) men också global uppvärmning och de konsekvenser det kommer medföra. Jag tror inte en sekund på att vi kommer kunna stoppa den och ser allt mer eskalerande konflikter globalt som en naturlig följd som konsekvens av vattenbrist, omflyttning av stora mängder människor, kulturkrockar m.m.
Jag har alltid varit teknikoptimist och misantropiskt lagd när det gäller mellanmänskliga problem. Om ingenjörer kan fixa problemet så kommer det lösa sig och bli ett paradis, om en politiker skall lösa det, förvänta dig ett helvete.
Anton Fräs
2021-01-09, 15:57
Jag har alltid varit teknikoptimist och misantropiskt lagd när det gäller mellanmänskliga problem. Om ingenjörer kan fixa problemet så kommer det lösa sig och bli ett paradis, om en politiker skall lösa det, förvänta dig ett helvete.
Jag kan inte annat än hålla med, viss teknikoptimism besitter nog även jag. :)
King Grub
2021-01-09, 15:57
Jag pratar inte om några nyrika dumskallar.
https://i.imgur.com/sFj6GPt.jpg
Plasttiger
2021-01-09, 16:16
Har väl räknat till 1 (en) person som står upp mot hatarna som kallar homosexuella för avarter/onormala/perversa o dyl...
skyffelmördarn
2021-01-09, 16:51
Jag vill mena på att konflikter har en evolutionärt viktig funktion, nämligen, att framkalla det bästa ur meningsmotståndaren.
På ett forum som jag hängde på back in the day, var ibland rena personangrepp (stundtals) tillåtna. Många episka idéer och debatter föddes ur det.
Jag har suttit på flashback sen 2004 och jag har aldrig under alla mina år sett två personer gå in i en "diskussion" om religion/politik/feminism (Du fattar nog vilka ämnen jag menar) där någon part har efter ett tag sagt "Vet du vad, du har helt rätt och hädanefter kommer jag helt att ändra på mig själv och mina åsikter". Aldrig.
Aldrig.
Brofessorn
2021-01-09, 16:55
Jag har suttit på flashback sen 2004 och jag har aldrig under alla mina år sett två personer gå in i en "diskussion" om religion/politik/feminism (Du fattar nog vilka ämnen jag menar) där någon part har efter ett tag sagt "Vet du vad, du har helt rätt och hädanefter kommer jag helt att ändra på mig själv och mina åsikter". Aldrig.
Aldrig.
Varför hänger du på skitställen som Flashback och extrapolerar dina erfarenheter där till allt annat?
Tänkt en del om detta på sistone. Känns verkligen som man blir vallad att tycka och tänka på ett speciellt vis och ifrågasätter man så blir man stämplad som en foliehatt. Får känslan av att jag är med i Orwells 1984 ibland. Känslan av att något är fel men kan inte helt sätta fingret på det känns träffande. Fler som går i dessa tankar eller är det bara jag?
King Grub
2021-03-20, 18:51
Grattis, du har tagit ett kliv bort från fårskocken.
Tänkt en del om detta på sistone. Känns verkligen som man blir vallad att tycka och tänka på ett speciellt vis och ifrågasätter man så blir man stämplad som en foliehatt. Får känslan av att jag är med i Orwells 1984 ibland. Känslan av att något är fel men kan inte helt sätta fingret på det känns träffande. Fler som går i dessa tankar eller är det bara jag?
Ganska många visar det sig, utanför hegemonin och statlig media.
Hur kan man ha en framtidstro när de som styr inte ens vågar ta beslut som ändrar något. Alla vet att vi behöver göra något för klimatet men ingenting händer. allt är bara tomma löften och alla tänker bara på ekonomi. Det går asbra att hasthtagga något coolt och ta en snygg selfie med greta. Sen går dom tillbaka och fortsätter på samma spår o eldar lite mer kol istället.
Mmm ett exempel är att de som föreslagit, hållt led och genomfört förslag liknade påsskatten inte blivit lynchade, blivit inspärrade och låtit en Tiger utföra ECT på dem till hjärnan kokar bort, talar för att folket inte har mycket till kampvilja kvar.
Jag själv inräknad, jag orkar inte mycket mer än att stå för vad jag tycker oavsett om det kostar en slant.
Vi behöver starka ledare och politiker som jobbar för det som är rätt baserat på fakta och inte känslor, och som vågar stå still i en skitstorm om vederbörande anser sig ha rätt.
Plasttiger
2021-03-20, 22:22
...och låtit en Tiger utföra ECT på dem till hjärnan kokar bort...
Vafalls? Påstår du att Elstötschockbehandlingen ('ECT') kan ge biverkningar?
Nu är det verkligen foliehattsvarninge.
berserken
2021-03-20, 22:27
När hadde egentligen Sverige starka ledare senast ?
trädgårdsmöbel
2021-03-21, 01:36
Tills slutet på 1718.
Den första kvinnan skall ju flyga till månen nu och många projekt är i gång i rymden så det händer en hel del på den fronten i alla fall.
För den enskilde människan så ser jag problem i dag. Med tanke på den där lånetråden så är det ju inte samma sak längre. Man skall låna till studier, låna till körkort, låna till bil och låna till bostad och säkert låna till mer ändå.
Förr tog det ca 3 månader att få en lägenhet i en svensk stad och ett år i huvudstaden, när jag stod i kö där tog det 3,5 år att få inom T-banan och närstationer med pendeln. Jag vet inte om folk förstår hur mot kvinnor och antifeministiskt detta system har blivit.
Vasafyndet
2021-03-21, 10:28
J5zqsFJ0K2s
Plasttiger
2021-03-25, 18:45
USA har lämnat förstaplatsen. Europas satsning har misslyckas och blivit en dyr affär/historia för er i Nordeuropa.
https://i.redd.it/98zq5hr7c4p61.png
Hulkensmoped
2021-04-11, 12:43
Sociala medier, trött spaning, men det måste vara fruktansvärt dåligt för framtidstron att stirra in i skiten dag in och dag ut.
Ouppnåelig perfektion i form av perfekta hem och fysiker som grekiska gudar (som så klart byggts 100% naturligt på två års tid, köp mitt program! Lovar, du blir som mig! Not!) Och negativa nyheter och tjafs om precis allt.
Så sitter folk där själva i mitten.
skyffelmördarn
2021-04-11, 13:02
Sociala medier, trött spaning, men det måste vara fruktansvärt dåligt för framtidstron att stirra in i skiten dag in och dag ut.
Ouppnåelig perfektion i form av perfekta hem och fysiker som grekiska gudar (som så klart byggts 100% naturligt på två års tid, köp mitt program! Lovar, du blir som mig! Not!) Och negativa nyheter och tjafs om precis allt.
Så sitter folk där själva i mitten.
ignorance is bliss som det heter, folk som har örat mot världen och läser det senaste på twitter/reddit och andra sociala medier, helst alternativa medier också, men även mainstream med såklart, skulle jag tro lever betydligt mycket mera olyckligare och oroligare.
Tänk er att leva som Plasttiger för en dag, och hur mycket allting som han läser om påverkar honom.
Kollar man på några av de trådar som han lagt upp,
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=23243
Hittar man bland annat kris i Ryssland, spionavlyssning från polisen, miljöförstöringar, youtube som ska börja med ID kontroller och mycket "Slå på stora trumman" trådar. Ingenting av det är ju egentligen falskt, men hur mår man av att konstant sitta och mata sig själv med den informationen? Till slut börjar man väl skriva på ett långt manifest med allting man tycker är fel med världen för att sen slutligen åka ut till en Ö och skjuta ihjäl folk.
Jag gav själv upp Flashback helt och hållet av den anledningen, och många andra forum också för den delen. Man hittar väldigt lite positivt där inne nu för tiden.
Agitator
2021-04-11, 18:42
Själv läser jag allt möjligt och alla möjliga källor. Bryr mig inte för fem öre. Visst jag öppnar inte instagram 100 ggr om dagen. Kanske någon gång per månad när något taggat mig. Men att vara medveten vad som händer i samhället är vettigt. Folk som mår dåligt av det borde lära sig släppa taget och inse att de inte kan kontrollera något förutom sin egen lilla sfär av möjligheter.
USA har lämnat förstaplatsen. Europas satsning har misslyckas och blivit en dyr affär/historia för er i Nordeuropa.
Alltså ok för att du försöker trolla, men på riktigt. Att posta om Kinas kommunistpartis sjabbliga propaganda? Du är ett dåligt troll.
trädgårdsmöbel
2021-04-12, 07:46
Framtidstron försvann såpass att själva inlägget med orsaken till att framtidstron försvann försvann.
Framtidstron försvann såpass att själva inlägget med orsaken till att framtidstron försvann försvann.
Vackert uttryckt.
Europa kan inte längre skicka upp saker i rymden på egen hand nu när Ariane 5 har pensioneras.:(
Europa kan inte längre skicka upp saker i rymden på egen hand nu när Ariane 5 har pensioneras.:(
Nåja, det är lite som att gråta över att hålkortsdatorn pensionerats eller grammofonen försvunnit. Utvecklingen har ju tagit stora kliv med Spacex, det finns ingen som helst anledning att köra varor med häst och vagn när konkurrenten har lastbil.
Problemet är som vanligt med Europa att allt är superreglerat och innovationen strypt. Elon gör lite som han vill i USA (särskilt i Texas) och här hade en europeisk Elon fortfarande suttit och väntat på rätt byråkratiska stämplar och tillstånd även 10 år senare. Det är klart att det inte händer någonting då. Jag hade aldrig någonsin byggt ett rymdbolag i Europa, det finns inte på kartan, och detsamma gäller många andra branscher också.
https://www.n0.se/f/f/4979f_mrsmitheffect.png
https://www.n0.se/f/f/4979f_mrsmitheffect.png
Känslan har fortfarande inte försvunnit sen jag skrev detta, snarare intensifierats.
Scratch89
2023-07-11, 09:20
Känslan har fortfarande inte försvunnit sen jag skrev detta, snarare intensifierats.
COVID-vaccinen är toppeneffektiva, statiner har inga dokumenterade bieffekter och är jättebra för kardiovaskulär morbiditet, alla ungdomar som känner sig osäkra i sin kropp är transpersoner och ska behandlas med statliga medel med hormoner och operationer, att stå upp för yttrande- och religionsfriheten är förtryck, kött är livsfarligt och på alla plan där män och kvinnor inte har exakt samma utfall är tecken på patriarkala förtryck.
Har jag missat något? :D
BelowAverage
2023-07-11, 12:11
COVID-vaccinen är toppeneffektiva, statiner har inga dokumenterade bieffekter och är jättebra för kardiovaskulär morbiditet, alla ungdomar som känner sig osäkra i sin kropp är transpersoner och ska behandlas med statliga medel med hormoner och operationer, att stå upp för yttrande- och religionsfriheten är förtryck, kött är livsfarligt och på alla plan där män och kvinnor inte har exakt samma utfall är tecken på patriarkala förtryck.
Har jag missat något? :D
Invandring lönar sig, det finns inga skillnader mellan män och kvinnor, elaka U-länders media kontrolleras av staten som driver propaganda, våra medier som kontrolleras av staten är helt objektiva, valet Biden Trump är det säkraste någonsin där inget fiffel förekom, inflation är nödvändigt och bra, skjutningar kan inte förekomma ifall vapen är förbjudna, tar man in massor av arabiska flyktingar minskar antisemitismen, enbart vita kan vara rasister, 66% skatt är rimligt och att fråga vad man får för pengarna är själviskt, populism är dåligt och odemokratiskt, lobbyism och centralstyre är bra och demokratiskt
Några viktiga sanningar att känna till jag kommer på på rak arm. Men det finns rätt mycket fler. Skulle vara bra att sammanfatta i en liten manual / helig skrift.
Scratch89
2023-07-11, 12:33
Invandring lönar sig, det finns inga skillnader mellan män och kvinnor, elaka U-länders media kontrolleras av staten som driver propaganda, våra medier som kontrolleras av staten är helt objektiva, valet Biden Trump är det säkraste någonsin där inget fiffel förekom, inflation är nödvändigt och bra, skjutningar kan inte förekomma ifall vapen är förbjudna, tar man in massor av arabiska flyktingar minskar antisemitismen, enbart vita kan vara rasister, 66% skatt är rimligt och att fråga vad man får för pengarna är själviskt, populism är dåligt och odemokratiskt, lobbyism och centralstyre är bra och demokratiskt
Några viktiga sanningar att känna till jag kommer på på rak arm. Men det finns rätt mycket fler. Skulle vara bra att sammanfatta i en liten manual / helig skrift.
Bra input!
Glöm inte heller: om narkotika är förbjudet så minskar det dödliga användandet samt det dödliga våldet kopplat till försäljning och distribution. Cannabis är en dödsdrog som orsakar psykoser. Att ens diskutera en utredning om detta betyder att man tycker det är okej att knarka.
Bra input!
Glöm inte heller: om narkotika är förbjudet så minskar det dödliga användandet samt det dödliga våldet kopplat till försäljning och distribution. Cannabis är en dödsdrog som orsakar psykoser. Att ens diskutera en utredning om detta betyder att man tycker det är okej att knarka.
Om Anna och Johan jobbar samma jobb 100kr i timme. Anna jobbar 8 timmar får 800kr och Johan 9 timmar och får 900kr. Då är Anna förtryckt.
Majoriteten av kvinnodominerade låglönejobb är statliga. Där de politiker som klagar på låga löner i sociala medier, är samtidigt de som bestämmer budget.
Svenska skolverket åkt dit för fusk i PISA test 2021.
Det är många politiker som vet vad en "kvinna" är. Samtidigt som de propagerar för kvinnofrågor.
Sverige har ingen kultur.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.